Справа № 2 -а -73/2008 р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2008 року Та ращанський районний суд Київ ської області в складі:
головуючого: судді Василен ка О.М.
при секретарі: Сальник О.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Таращ а справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до правлі ння Пенсійного фонду України в Таращанському районі Київ ської області про стягнення недовиплачених сум доплати д о пенсії та одаткової пенсії передбачених чинним законод авством, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка звернулася до суду із вищеназваним позово м. Обґрунтовуючи заявлений п озов, позивачка зазначила, що вона € потерпілою від Норноб ильської катастрофи 3 катего рії, пенсіонером, а тому їй у в ідповідності до ст.ст. 39, 51, ЗУ «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» передбачена доплат а, як непрацюючому та прожива ючому в зоні посиленого раді ологічного контролю у розмір і однієї мінімальної заробіт ної плати та додаткова пенсі я за шкоду, заподіяну здоров'ю , в розмірі 25% мінімальної пенс ії за віком. Проте, в зв"язку з т им, що ні розмір отримуваної н ею додаткової пенсії, а ні роз мір вищезгаданої доплати до пенсії, не відповідає вимога м ст.ст. 39, 51 Закону, просить суд с тягнути з відповідача на її к ористь за 2004-2007 роки 15447, 40 грн. сум щ омісячної грошової доплати, за проживання на території р адіоактивного забруднення т а 3678, 94 грн. сум щомісячної додат кової пенсії за шкоду заподі яну здоров"ю.
В судове засідання позива чка не з"явилася за станом здо ров"я, але подала до суду заяву з проханням розглядати спра ву у ії відсутність.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала та суду пояснила, що д ійсно, згідно ст. 51 Закону, яка д іяла до 01.01.2008 року, додаткова пе нсія за шкоду заподіяну здор ов"ю громадянам, віднесеним д о 3 категорії потерпілих, випл ачується у розмірі 25% мінімаль ної пенсії за віком. Проте зау важила, що розрахунок додатк ових пенсій провадився відпо відно до Постанови Кабінету Міністрів України №1 від 03.01.2002 р , . виходячи з розміру 19, 91 грн. Вв ажає, що розрахунок додатков ої пенсії, призначеної за нор мами ст. 51 Закону, провадився п озивачці у встановленому пор ядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, правомірн о. Починаючи з 01.01.2008 року, згідно внесених змін до цієї статті , особам, віднеесним до 3 катег орії, щомісячна додаткова пе нсія за шкоду, заподіяну здор ов"ю, призначається в розмірі 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, а саме в розмірі 47, 00 грн.
Крім того, зауважила, що Пос тановою №836 від 26.07.1996 року, доплат а непрацюючим пенсіонерам, я кі проживають на територіях радіоактивного забруднення встановлена в розмірі 5, 20 грн. Інші підстави для визначення розміру додаткової пенсії з інших величин - відсутні.
Постановою КМУ від 11.04.2002 року № 497 «Про забезпечення викона ння функцій з призначення і в иплати пенсій органами Пенсі йного фонду» визначено, що ор гани Пенсійного Фонду Україн и здійснюють призначення і в иплату пенсій відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпеченн я», та інших законів, що регулю ють виплату пенсій іншим кат егоріям громадян, тобто визн ачено перелік законів, якими керується ПФУ під час призна чення і виплати пенсій.
Відповідно до Положення пр о Пенсійний фонд України, зат вердженого Указом Президент а від 03.01.2001 року № 121/2001, ПФУ є центра льним органом виконавчої вла ди, що здійснює управління фі нансами пенсійного забезпеч ення, діяльність якого спрям овується і координується КМУ . Бюджет ПФУ щороку затверджу ється КМУ.
Враховуючи конституційну норму щодо обов'язкового вик онання постанов Кабінету Мін істрів України (ст. 117 Консти туції України), представник відповідача вважає, що відпо відачем, при визначенні розм іру пенсії позивачці, було пр авомірно застосовано вказан і постанови Кабінету Міністр ів України. Просить суд відмо вити позивачці у задоволенні її позовних вимог. Крім того, наполягає, що підставою для в ідмови у задоволенні позову є також пропущеннярічного ст року звернення до адміністра тивного суду за захистом.
Судом встановлено, що позив ачка являється потерпілою ві д Чорнобильської ктастрофи 3 категорії, пенсіонером, прож иваючою на території зони по силеного радіоекологічного контролю.
З 14.01.1974 року позивачка перебу ває на обліку в управлінні Пе нсійного фонду Таращанськог о району.
Так, відповідачем при приз наченні пенсії позивачці, як потерпілій від аварії на Чор нобильській АЕС 3 категорії, н е було дотримано встановлено го ст. 51 розміру додаткової пе нсії за шкоду заподіяну здор ов'ю, а саме 25% мінімальної пенс ії за віком та встановленого ч.2 ст. 39 Закону розміру доплати до пенсії, як непрацюючому пе нсіонеру, який проживає на те риторії радіоактивного забр уднення в розмірі однієї мін імальної заробітної плати.
Не погоджуючись з розміром пенсії та доплати до неї, пози вачка, зверталася до відпові дача з проханням провести на рахування додаткової пенсії та доплати до неї відповідно до статей 39, 51 Закону. Проте, в зв "язку з тим, що відповідачем їй було відмовлено, остання зве рнулася до суду за захистом с воїх прав та інтересів і прос ить суд стягнути з відповіда ча на її користь за 2004-2007 роки 15447, 4 0 грн. щомісячної грошової доп лати, за проживання на терито рії радіоактивного забрудне ння та 3678, 94 грн. щомісячної дода ткової пенсії за шкоду запод іяну здоров"ю.
Частиною 2 ст. 39 ЗУ «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи " яка діяла до 01.01.2008 року передба чено, що пенсії непрацюючим п енсіонерам', які проживають у зоні посиленого радіоеколог ічного контролю, підвищуютьс я на одну мінімальну заробіт ну плату, а тому суд не може по годитись з позицією відповід ача, щодо відсутності законн их підстав у проведенні пози вачці доплати в такому розмі рі.
Відповідач при обчисленні доплати до пенсії непрацююч им пенсіонерам, які проживаю ть у зоні посиленого радіоек ологічного контролю, керував ся постановою КМУ „Про компе нсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» від 26.07 .1996 року № 836, внаслідок чого допл ата проводилася у розмірі 5, 20 г рн., що на думку суду - безпідст авно, оскільки даний розмір с уперечить вимогам ст. 39 Закону , яка діяла до 01.01.2008 року.
Згідно із Законом України в ід 19.12.2006 p. N 489-V дію ст. 39 Закону Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи" зупинено на 2007 рі к в частині виплати компенса цій і допомог у розмірах відп овідно до мінімальної заробі тної плати.
Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року визн ано такими, що не відповідают ь Конституції України (є н еконституційними), такі поло ження Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к": зокрема, пункту 30 статті 71, як им зупинено на 2007 рік дію в част ині виплати компенсацій і до помог у розмірах відповідно до мінімальної заробітної пл ати - пунктів 6 та 8 частини перш ої статті ЗО, пункту 1 частини першої статті 36, абзаців друго го, третього та четвертого ча стини першої статті 37, абзаців другого, третього, четвертог о частини першої та частини д ругої статті 39, статей 40, 41, 44, абза ців другого, третього, четвер того, п'ятого, шостого та сьомо го частини першої, частини тр етьої, абзаців другого, треть ого, четвертого, п'ятого, шосто го, сьомого частини четверто ї та частини сьомої статті 48 З акону України "Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи".
Відповідно до ч.3 даного ріш ення, положення статей 29, 36, абз ацу третього частини другої статті 56, частини першої статт і 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 ста тті 71, статей 98, 103, 111 Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік", визнані неконсти туційними, втрачають чинніст ь з дня ухвалення Конституці йним Судом України цього Ріш ення.
Відповідно до ст.76 Закону Ук раїни „Про державний бюджет України на 2007 рік", розмір мінім альної заробітної плати вста новлено: з 1 січня 2007 року 400 грн. н а місяць, з 1 квітня - 420 грн., з 1 лип ня - 440 грн., з 1 жовтня - 460 грн.
Розділ 8 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, що постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи» передбачає правила при значення та виплати пенсій і компенсацій особам віднесен им до категорій 1, 2, 3, 4.
Стаття 49 цього розділу визн ачає пенсії особам віднесени м до вказаних категорій у виг ляді державної пенсії, додат кової пенсії за шкоду, заподі яну здоров'ю, яка призначаєть ся після виникнення права на державну пенсію.
Стаття 51 ЗУ «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи», яка д іяла до 01.01.2008 року передбачає, щ о особам, віднесеним до катег орії 3, додаткова пенсія за шко лу, заподіяну здоров'ю, призна чається у розмірі 25 процентів мінімальної пенсії за віком
Починаючи з червня 2004 року мінімальна пенсія за віком в Україні встановлювалася на рівні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність.
Статтею 62 Закону України „П ро державний бюджет України на 2007 рік" від 19 грудня 2006 року № 489- 5, що набрав чинності з 1 січня 20 07 року, був затверджений прожи тковий мінімум на одну особу , яка втратила працездатніст ь з 1 січня - 380 грн, з 1 квітня -387 грн , з 1 жовтня -395 гри.
Зазначена стаття була змін ена Законом України від 15.03.2007 ро ку №749-5 та існує в новій редакці ї з 28.03.2007 року, якою прожитковий мінімум для особи, яка втрати ла працездатність, визначени й з 1 січня - 380 грн, з 1 квітня - 406 грн , з 1 жовтня - 411 грн, при цьому дан а стаття доповнена, що для виз начення мінімального розмір у пенсії за віком відповідно до абз.1 ч.1 ст.28 ЗУ „ Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування" з 1 квітня та з 1 ж овтня 2007 року застосовується прожитковий мінімум для осіб , які втратили працездатніст ь, визначений абз.5 ч.1 цієї стат ті, збільшений на 1 відсоток, щ о складає 410, 06 грн; 415, 11 грн.
Згідно ст. 46 Конституції України мінімальна пенсія з а віком не може бути нижчою ні ж прожитковий мінімум, ст.ст. 1 7, 19 ЗУ «Про державні соціальні стандарти та державні соціа льні гарантії» наголошують, що мінімальна пенсія за віко м є державною гарантією і вон а визначається виключно зако ном України.
Відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України „Про статус і соціал ьний захист громадян, що пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи", порядок об числення пенсії по інвалідно сті, що настала внаслідок кал іцтва чи захворювання, і пенс ії у зв'язку з втратою годувал ьника внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України , внаслідок чого відповідач к ерувався розміром 19, 19 грн., виз наченим постановою КМУ „Про підвищення розмірів пенсій т а інших соціальних виплат ок ремим категоріям пенсіонері в, фінансування яких здійсню ється за рахунок державного бюджету" від 3 січня 2002 року № 1, щ о суд вважає безпідставним.
Стаття 67 ЗУ «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» визна чає, що конкретні розміри всі х доплат, пенсій і компенсаці й підвищуються Кабінетом Мін істрів України відповідно до зміни індексу вартості житт я і зростання мінімальної за робітної плати.
У разі збільшення розміру п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, визначеного законом, підв ищується розмір пенсії, визн ачений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, з аподіяну здоров'ю, особам, від несеним до категорії 1, 2, 3, 4, розм ір щомісячної компенсації сі м'ям за втрату годувальника в наслідок Чорнобильської кат астрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановле ння нового розміру прожитков ого мінімуму.
Позиція відповідача, управ ління Пенсійного фонду у Тар ащанському районі, грунтуєть ся виключно на Постановах Ка бінету Міністрів України.
Згідно ст.8 Конституції України, в Україні визнаєтьс я і діє принцип верховенства права. Конституція Украї ни має вищу юридичну силу. Зак они та інші нормативно-право ві акти приймаються на основ і Конституції України та повинні відповідати їй. Но рми Конституції України - є норми прямої дії.
Відповідно до ст. 19 ч. 2 Конс титуції України, органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах свої х повноважень та у спосіб, що п ередбачений Конституцією та Законами України.
Статтею 113 Конституції України передбачено, що KM Укр аїни у своїй діяльності керу ється Конституцією Укра їни та Законами України.
Враховуючи вищенаведене, с уд вважає за необхідне засто совувати саме норму Закону, а не постанови KM України.
Так, суд, зваживши на всівищ евказані норми Законів, прий шов до висновку, що дійсно роз мір додаткової пенсії позива чки та доплати до неї не відпо відали розмірам встановлени м ст.ст. 39, 51 ЗУ «Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи», а тому суд не може погодитися з пози цією відповідача щодо правом ірності проведення виплати д одаткової пенсії та доплати до неї у розмірах відповідно до Постанов KM України.
Згідно з ст. 99 КАС України для звернення до адміністративн ого суду встановлений річний строк, який обчислюється з дн я, коли особа дізналася або по винна була дізнатися про пор ушення своїх прав, свобод чи і нтересів. Так як, позивачка із заявою до суду про відновлен ня свого порушеного права зв ернулася лише 08.01.2008 року, суд, вв ажаючи вимогу позивачки про стягнення з відповідача на ї ї користь недоплаченої суми щомісячних доплат до пенсії та додаткової пенсії за 2004-2006 ро ки та частково за 2007 рік безпід ставною, прийшов до висновку , що позов підлягає частковом у задоволенню.
Сторони підлягають звільн енню від сплати судового збо ру на користь держави.
Керуючись ст.ст.6, 9, 17, 89, 99, 100, 158-163, 185, 186 КАС України, ст.ст.1, 13, 37, 39, 49-51, 67, 71 За кону України „Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи", ст.17 З акону України „Про державні соціальні стандарти і держав ні соціальні гарантії" від 05.10 2 000 року, ст.62, 76 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік", ст.4 Диктрету КМУ "Про державне мито", суд-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити част ково.
Зобов'язати управління Пе нсійного фонду України в Тар ащанському районі провести ОСОБА_1 перерахунок та вип лату додаткової пенсії за шк оду, заподіяну здоров'ю, відпо відно до вимог ст. 51 ЗУ „Про ста тус та соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи" за період з 08.01.2007 року, з посл ідуючим її перерахунком у ві дповідності до змін, діючого законодавства та встановлен ня нових розмірів прожиткови х мінімумів для осіб, які втра тили працездатність.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Тара щанському районі провести ОСОБА_1 перерахунок та випл ату доплати до пенсії відпов ідно до ст. 39 ЗУ„Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи" за пе ріод з 08.01.2007 року, з послідуючим її перерахунком у відповідн ості до змін діючого законод авства та встановлення нових розмірів мінімальної заробі тної плати.
Звільнити сторони від спл ати судового збору на корист ь держави.
Постанова може бути оскар жена в апеляційному порядку до адміністративного апеляц ійного суду Київської област і через Таращанський районни й суд шляхом подачі в десятид енний строк з дня проголошен ня постанови заяви про апеля ційне оскарження і поданням після цього протягом двадцят и днів апеляційної скарги з п одачею її копії до апеляційн ої інстанції.
Суд | Таращанський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2008 |
Оприлюднено | 15.07.2010 |
Номер документу | 5640408 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Косівський районний суд Івано-Франківської області
Крилюк М.І.
Адміністративне
Березанський районний суд Миколаївської області
Гапоненко Н.О.
Адміністративне
Яремчанський міський суд Івано-Франківської області
Свирида Т.Й.
Адміністративне
Таращанський районний суд Київської області
Василенко О.М.
Адміністративне
Вознесенський міськрайонний суд Миколаївської області
Старжинська О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні