Справа № 2-а - 3428 /09
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2009 року
За річний районний суд м. Суми в с кладі:
головую чого - судді Прокудіної Н.Г.
при сек ретарі - Прилєпі Л.Ю.
розглянувши у відк ритому судовому засіданні в м. Суми адміністративну спра ву за позовом ОСОБА_1 до у правління Пенсійного фонду У країни в Зарічному районі м. С уми про зобов' язання нараху вати щомісячну державну соці альну допомогу як дитині вій ни, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач свої вимоги обґру нтовує тим, що належить до соц іальної категорії «Дитина ві йни» і відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 01.01.2006 року має право на отримання соціа льної допомоги в розмірі 30% ві д мінімального розміру пенсі ї за віком. Законами України « Про Державний бюджет на 2006 рік » та «Про Державний бюджет на 2007 рік» дія ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» була зупинена. Однак рішенням Конституційного Су ду України № 6-рп/2007 від 09 липня 20 07 року окремі положення Закон у України «Про державний бюд жет України на 2007 рік», якими бу ла зупинена дія положень Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», на підст аві яких, повинна бути нарах ована соціальна допомога, ви знані такими, що не відповіда ють Конституції України та є неконституційними. Проте, ві дповідач не здійснив нарахув ання та виплату зазначеного підвищення до пенсії в розмі рі, передбаченому Законом Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни». Крім того посил ається на те, що про порушення своїх прав їй стало відомо ли ше після висвітлення зазначе них подій у пресі у зв' язку з ухваленням відповідного ріш ення Конституційним судом Ук раїни 09.07.2007 року. Просить віднов ити пропущений строк для зве рнення до суду. Зобов' язати відповідача нарахувати та в иплатити на ії користь недоп лачену їй як дитині війни щом ісячну державну соціальну до помогу за 2006-2008 роки.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся. Про час та місце розгляду с прави повідомлений належним чином. Від відповідача надій шли заперечення на позов, в як их він просить суд в задоволе нні позову відмовити. В обґру нтування своїх доводів зазна чив, що рішенням Конституцій ного суду України у справі № 6- рп\2007 року від 09 липня 2007 року бул о вирішено питання неконстит уційності положень певного з акону, а саме Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік», тому дія цього ріше ння розповсюджується лише на період з 09 липня 2007 року. Оскіль ки у 2007 році Законом України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» не було встановлено механізм фінансування таких виплат та питання щодо таког о підвищення в законодавчому порядку було не врегульован о, управління не мало підстав для їх проведення. Крім того ж одним із чинних у 2006-2007 р.р. закон ів про пенсійне забезпечення не були встановлені відпові дний механізм та умови призн ачення підвищення «дітям вій ни» пенсії або щомісячного г рошового утримання. Також, ві дповідач наполягає на відмов і в задоволенні позову через пропущення позивачем строку звернення до суду з адмініст ративним позовом, визначеног о ст. 99 КАС України.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підля гає частковому задоволенню в иходячи з наступного.
Судом встановлено, щ о позивач має статус «Дитини війни» відповідно до ст. 1 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», що підтв ерджується довідкою управлі ння праці та соціального зах исту населення Сумської місь кої ради .
Відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком .
Згідно ст. 7 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів Державного бюдж ету України.
Законом України „Про Державний бюджет на 2006 рік” ві д 20.12.2005 року дію ст.6 зазначеного Закону на 2006 рік зупинено. Зако ном України „Про внесення зм ін до Закону України „Про Дер жавний бюджет на 2006 рік” від 19.01. 2006 року, який набрав чинності 15.03.2006 року, до статті 110 Закону Ук раїни „Про Державний бюджет на 2006 рік” було внесено зміни, я кими встановлено, що пільги д ітям війни, передбачені ст.6 За кону України „Про соціальний захист дітей війни” у 2006 році з апроваджуються поетапно, за результатами виконання бюдж ету у першому півріччі, у поря дку, визначеному Кабінетом М іністрів України за погоджен ням з Комітетом Верховної Ра ди України з питань бюджету. П роте, у 2006 році пільги, встановл ені ст.6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” запроваджені не були.
Закони України „Про Державний бюджет на 2006 рік” ві д 20.12.2005 року та „Про внесення зм ін до Закону України „Про Дер жавний бюджет на 2006 рік” від 19.01. 2006 року неконституційними не визнані та діяли протягом 2006 р оку.
Таким чином, відповід но до вищезазначених Законів , у відповідача не було підста в нараховувати та сплачувати позивачеві доплату до пенсі ї, передбачену ст.6 Закону Укра їни „Про соціальний захист д ітей війни”, оскільки до 15.03.2006 р оку дію зазначеної норми бул о зупинено, а потім передбаче ні нею виплати не запровадже ні, а тому суд не знаходить під став для задоволення позовни х вимог, які стосуються випла т доплати до пенсії за 2006 рік.
Стосовно позовних вимог щ одо здійснення доплати позив ачу до пенсії за 2007-2008 роки, суд в важає, що вони підлягають час тковому задоволенню з наступ них підстав.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державн ий бюджет на 2007 рік», дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням ст. 111 цього Закону, бу ло зупинено.
Рішенням Конституці йного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (справа про соціа льні гарантії громадян) визн ано такими, що не відповідают ь Конституції України (є неко нституційними) положення, зо крема, пункту 12 ст. 71 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет н а 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» з ура хуванням ст. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей зазначеного зак ону, що визнані неконституці йними.
Відповідно до ч. 2 ст. 1 52 Конституції України закони , інші правові акти або їх окре мі положення, що визначені не конституційними, втрачають ч инність з дня ухвалення Конс титуційним Судом України ріш ення про їх неконституційніс ть.
Виходячи з положень ч. 2 ст. 1 52 Конституції України та дати ухвалення рішення Конституц ійним Судом України управлін ня Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми пов инно було нараховувати та сп лачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення щодо неконституці йності пункту 12 статті 71 Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік», ця норма втратила чинність та не підл ягала застосуванню. Отже, від повідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з приписами д іючої норми ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», нараховувати та зд ійснювати позивачу відповід ні доплати.
Відповідно до п. 41 роз ділу 2 Закону України „Про Дер жавний бюджет на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України” текст статті 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни " викладено в наступній редак ції: « Дітям війни (крім ти х, на яких поширюється дія Зак ону України "Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошо вого утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни, тобто в роз мірі 10 % від прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність. Ветеранам війн и, які мають право на отриманн я підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, відпо відно до цього Закону та Зако ну України "Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту" дане підвищен ня провадиться за їх вибором згідно з одним із законів".
З 01.01.2008 року позивачу було на раховане та виплачується заз начене підвищення відповідн о до встановленого розміру, п ро що зазначив в своїх письмо вих заперечення відповідач.
Рішенням Конституц ійного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року, у справі за конст итуційними поданнями Верхов ного Суду України щодо відпо відності Конституції Україн и (конституційності) окремих положень ст.65 розділу 1, пункті в 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розділ у 3 Закону України „Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України” і 101 народних депутатів України щодо відповідності Конститу ції України (конституційност і) положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України „ Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (справа щодо предме та та змісту закону про Держа вний бюджет України), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 41 розділу 2 Закону України „Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України”.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей зазначеного зак ону, що визнані неконституці йними.
Таким чином, на підст аві рішення Конституційного Суді України від 22.05.2008 року та п риписів ч.2 ст.152 Конституції Ук раїни управління Пенсійного фонду України в Зарічному ра йоні м. Суми з 22.05.2008 року повинно було діяти у відповідності з приписами діючої норми ст.6 За кону України „Про соціальний захист дітей війни”, нарахов увати та здійснювати позивач у доплату до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м.
Між тим, до 22.05.2008 року, то бто до ухвалення зазначеного рішення Конституційним Судо м України, відповідач, здійсн юючи позивачу доплати, перед бачені ст.6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” в редакції від 01.01.2008 року, з урахуванням п.41 розділу 2 Зако ну України „Про Державний бю джет на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України”, діяв на підста ві та у відповідності з діючи ми нормами зазначених законі в, а тому позовні вимоги щодо с тягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року та за 2009 р. задоволенню не підл ягають.
Відповідно до ст. 64 Кон ституції України конституці йні права і свободи людини і г ромадянина не можуть бути об межені, крім випадків, передб ачених Конституцією України . При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних з аконів не допускається звуже ння змісту та обсягу існуючи х прав і свобод.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», держав ні гарантії дітям війни, вста новлені цим Законом, не можут ь бути обмежені або скасован і іншими нормативно-правовим и актами.
Згідно ч. 3 та ч. 4 ст. 8 КАС Укра їни звернення до адміністрат ивного суду для захисту прав і свобод людини і громадянин а безпосередньо на підставі Конституції України гаранту ється. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адмі ністративної справи з мотиві в неповноти, неясності, супер ечливості чи відсутності зак онодавства, яке регулює спір ні правовідносини.
Таким чином, доводи відпові дача щодо неврегульованості на законодавчому рівні поря дку здійснення доплат особам , які мають статус дітей війни не може бути підставою для їх не здійснення або відмови в з адоволенні позову.
Щодо розрахункової величини мінімальної пенсії за віком, з якої необхідно рах увати підвищення до пенсії д ітям війни в розмірі 30%, суд при ходить до наступних висновкі в.
Сторонами по справі не зап еречується той факт, що позив ач відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» має право на от римання доплати до пенсії у р озмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування», іншого нор мативно-правового акту, який би визначав цей розмір або вс тановлював інший розмір, нем ає.
Доводи відповідача про відсутність механізму р еалізації ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» не можуть бути підст авою для невиконання вимог з азначеного Закону.
Пенсійний фонд Укр аїни діє на підставі Положен ня про Пенсійний фонд Україн и, затвердженого Указом През идента України від 01.03.2002 року за № 121/2001 та здійснює свої повнова ження на підставі пункту 15 дан ого Положення через створені в установленому порядку йог о територіальні управління. Відповідно до Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» рішення про призначення т а перерахунок пенсії приймає ться районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонер ів.
Таким чином, обов' язок по нарахуванню та виплаті допл ати до пенсії позивача, перед баченої ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» покладено на управлінн я Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми, за м ісцем проживання позивача.
Крім того, суд вважає безпід ставним посилання відповіда ча на відсутність коштів щод о забезпечення виплат зазнач еної доплати до пенсії.
Ст. 22 Конституції України ви значено, що конституційні пр ава і свободи гарантуються. Т аким чином, держава взяла на с ебе зобов' язання забезпечи ти реалізацію громадянами св оїх конституційних прав.
За змістом ч. 1 ст. 46 Конституц ії України громадяни мають п раво на соціальний захист, що включає право на забезпечен ня їх у старості та в інших вип адках, передбачених законом.
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ре алізовано конституційне пра во на соціальний захист гром адян, які мають статус «дитин и війни», серед яких їм надано право на отримання 30 % доплати до пенсії.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Консти туції України органи законод авчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повно важення у встановлених Конст итуцією межах і відповідно д о законів України.
Згідно абз. 1 п. 1 Положення пр о Пенсійний фонду України Пе нсійний фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади. Відповідно до зазначено го Положення на Пенсійний фо нд України покладено обов' я зок щодо призначення пенсії; підготовки документів для ї ї виплати; забезпечення своє часного і в повному обсязі фі нансування та виплату пенсій . Пунктом 1.1. Положення про упра вління Пенсійного фонду Укра їни в районах, містах і района х у містах, затвердженого пос тановою правління Пенсійног о фонду України від 30.04.2002 року з а № 8-2 управління Пенсійного ф онду України у районах, міста х і районах є органами Пенсій ного фонду України, підвідом чими відповідно головним упр авлінням цього фонду в Автон омній Республіці Крим, облас тях, містах Києві та Севастоп олі, що разом з цими управлінн ями утворюють систему органі в Пенсійного фонду України т а мають завданням - забезпе чення призначення та виплати пенсії.
Отже, обов' язок по нарахув анню та виплаті доплати до пе нсії, яка передбачена Законо м України «Про соціальний за хист дітей війни», покладено саме на органи Пенсійного фо нду України.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов' язок щодо вип лати позивачу 30 % доплати до пе нсії та поклала виконання ць ого обов' язку на центральни й орган виконавчої влади - П енсійний фонд України, який д іє через свої місцеві органи , що входять в систему його орг анів, але вони не вчинили жодн ої дії для нарахування цих ко штів та їх виплати, суд вважає , що вони не виконали своїх пов новажень без поважних причин .
Виходячи з системного анал ізу приписів Конституції Укр аїни та наведених нормативно -правових актів, суд вважає бе зпідставними посилання відп овідача на відсутність кошті в, як на обгрунтування правом ірності невиконання своїх зо бов' язань перед позивачем.
Крім того відповідачем в по рушення ч. 2 ст. 71 КАС України не доведено та не надано суду до казів щодо вчинення будь-яки х дій для забезпечення викон ання покладеного на нього об ов' язку щодо нарахування та виплати позивачу доплати до пенсії у розмірі 30 % від мініма льної пенсії за віком.
Отже, відсутність коштів у в ідповідача, який не вчинив жо дної дії щодо їх отримання дл я забезпечення виконання сво їх зобов' язань або невикона ння іншим органом виконавчої влади свого обов' язку щодо виділення коштів на здійсне ння позивачу виплат, гаранто ваних йому Конституцією Укра їни, не є підставою для відмов и в задоволенні позову та виз нання правомірними дій або б ездіяльності відповідача.
Суд також відхиляє заяву в ідповідача про наявність під став для відмови в задоволен ні позову через пропущення п озивачем строку звернення до адміністративного суду з по зовом, через наступне.
Порушення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, тривало з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року і припинилось лише 01.0 1.2008 року після внесення змін до Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”. Таки м чином, суд, не вбачає пропущ ення позивачем строку зверне ння до суду за захистом свого права щодо отримання доплат и до пенсії, передбаченої ст.6 Закону України „Про соціальн ий захист дітей війни”.
Між тим, виходячи зі змісту позову та для повного захист у прав позивача, суд вважає за необхідне, на підставі ч. 2 ст. 2 2 КАС України, вийти за межі по зовних вимог та визнати прот иправною бездіяльність упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Зарічному районі м. Суми , по невиконанню приписів ста тті 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» з 09 липня 2007 року, яка призвела д о порушення прав позивача на своєчасне нарахування та от римання доплати до пенсії.
Керуючись ст. ст. 64, 124, 152 Конституції України, ст.ст. 1, 3, 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», ст. с т. 7-9, 11, 69-71, 159, 160-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частк ово.
Визнати протиправно ю бездіяльність управління П енсійного фонду України в За річному районі м. Суми щодо не нарахування та невиплати що місячної державної соціальн ої допомоги дитині війни О СОБА_1
Зобов' язати управл іння Пенсійного фонду Україн и в Зарічному районі м. Суми зд ійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її н а 30% мінімальної пенсії за вік ом з розміру, встановленого ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування» та пр овести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудн я 2007 року та за 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року.
В іншій частині позов них вимог відмовити.
Постанову суду може бути ос каржено до Харківського апел яційного адміністративного суду через Зарічний районни й суд м. Суми, шляхом подачі в д есятиденний строк з дня її ск ладання в повному обсягу зая ви про апеляційне оскарження і подання після цього протяг ом двадцяти днів апеляційної скарги.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у десятиденний строк з д ня складання постанови в пов ному обсягу.
Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження, якщо зая ву про апеляційне оскарження не було подано. Якщо було пода но заяву про апеляційне оска рження, але апеляційна скарг а не була подана у двадцятиде нний строк, постанова суду на бирає законної сили після за кінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасова но, набирає законної сили піс ля розгляду справи апеляційн им судом.
Повний текст вигот овлено та підписано 31 липня 2009 року.
Суддя
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2009 |
Оприлюднено | 20.11.2009 |
Номер документу | 5732973 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Лебединський районний суд Сумської області
Подопригора Людмила Іванівна
Адміністративне
Кіровський районний суд м.Кіровограда
Завгородній Євген Віталійович
Адміністративне
Центральний районний суд м. Сімферополя
Тимошенко Катерина Григорівна
Адміністративне
Зарічний районний суд м.Сум
Прокудіна Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні