Постанова
від 07.06.2016 по справі 820/1527/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

07 червня 2016 р. № 820/1527/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панченко О.В., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Харкові справу за адміністративним позовом державного підприємства "Іскра" до відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області про визнання протиправними дій, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, державне підприємство "Іскра", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області, в якому з урахуванням уточнень просить суд:

- визнати протиправними дії Відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області щодо внесення змін до облікової статистичної звітності по ф 6-зем з виключення земельних ділянок загальною площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Іскра» на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області та включення їх до земель запасу;

- зобов'язати Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області відновити в обліковій статистичній звітності по ф 6-ЗЕМ та 2-ЗЕМ протиправно виключені земельні ділянки площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області станом на 01.01.2016 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у грудні 2016 року Державне підприємство "Іскра " звернулось до відповідача з заявою про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями станом на 01.01.2016. За результатами даної заяви відповідачем листом за № 97-20.20-0.313/14-16 від 25.02.2016 відмовлено у наданні такої довідки. На думку позивача, відмова відповідача є безпідставною, а вказані дії протиправними, а тому звернувся за захистом своїх порушених прав до суду.

Представник позивача - Державного підприємства "Іскра", прибув у судове засідання та склав на адресу суду заяву, в якій просив суд розглядати справу в порядку письмового провадження, у заяві вказав, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі (а.с. 106).

Відповідач - відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області, у судове засідання повноважного представника не направив, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений судом належним чином, в порядку, передбаченому ст.ст. 33-35 Кодексу адміністративного судочинства України.

У письмових запереченнях на позов відповідач вказав (а.с. 22-25), що за результатами розгляду заяви позивача Відділом надано письмову відповідь за № 97-20.20-0.313/14-16 від 25.02.2016 про те, що у поданій заяві не вказано, стосовно яких земельних ділянок запитується інформація, а також, якими документами підтверджується право користування підприємства такими земельними ділянками. Відповідач вважає, що позовні вимоги ДП "Іскра" не ґрунтуються на вимогах законодавства, є безпідставними, а відтак у задоволені позову слід відмовити.

03.06.2016 через канцелярію суду представником відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області надано додаткові письмові заперечення, в яких представник відділу просив розглядати справу за відсутністю представника. Крім того, зазначив, що відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області на сьогодні не здійснює внесення змін, а також будь-яких відомостей до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), у зв'язку з скасуванням такої державної статистичної звітності, у зв'язку з чим просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі (а.с. 104-105)

Оскільки визначене ч. 1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завдання адміністративного судочинства залишається незмінним при розгляді будь-якої адміністративної справи, в тому числі і справи за позовом суб'єкта владних повноважень, і дотримання вказаного завдання є обов'язковим в силу приписів ч.2 ст.19 Конституції України, то з огляду на приписи ст.41, ч.4 ст.122, ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, зібравши докази, що в своїй сукупності повно та всебічно висвітлюють обставини спірних правовідносин, доходить висновку, що справа має бути розглянута та вирішена на підставі наявних в ній доказів в порядку письмового провадження.

За матеріалами справи судом встановлено, що у грудні 2016 року позивач - Державне підприємство "Іскра", звернувся до відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області із заявою про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями станом на 01.01.2016 (а.с. 26).

25.02.2016 року листом за № 97-20.20-0.3-313/14/16 відділом Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської відмовлено ДП "Іскра" у наданні даної довідки (а.с. 27).

Фактичною підставою для відмови у наданні довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями відповідачем вказано те, що у поданій заяві ДП "Іскра" не вказано, стосовно яких земельних ділянок запитується інформація, а також якими документами підтверджується право користування підприємства такими земельними ділянками. Також, у заяві поданій від імені ДП «Іскра», яка надійшла до Відділу не вказано посаду особи, яка підписала вказану заяву (а.с. 26).

З матеріалів справи судом встановлено, що державне підприємство "Іскра" створено як військовий радгосп "Іскра" Міністерству оборони України.

07.02.1970 року колгосп ім. Шевченко, який користувався землями площею 3913,8 га, було перетворено у птахівничий радгосп «Іскра», після чого, землі площею 3897,2 га, якими користувався колгосп ім. Шевченка перейшли до птахорадгоспу «Іскра» для використання їх по вирощуванню зернових і технічних культур.

29.09.1975 року було затверджено план землекористування радгоспу «Іскра» Зміївського району Харківської області, а проект внутріщньогосподарського землевпорядкування затверджений виконавчим комітетом Зміївської районної ради депутатів трудящихся та перенесений в натуру 29 вересня 1975 року.

Починаючи із зазначеного часу птахорадгосп «Іскра» постійно користувався земельними ділянками для ведення своєї діяльності.

Згодом, у 1984 році птахорадгосп «Іскра» перетворено в племптахорадгосп «Іскра», а землями площею 3718,0 га, якими користувався птахорадгосп «Іскра» продовжив користуватися племптахорадгосп «Іскра».

Вищевикладене підтверджується архівною довідкою від 28.12.2015 за № 01-36/12ХО та архівною копією таблиці балансу земельних угідь їх використання (а.с. 72 - 75).

Крім того, у 1992 рішенням Районної Ради народних депутатів затверджений проект формування території і встановлення меж Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області. Відповідно до вказаного проекту радгосп «Іскра» був користувачем земельних ділянок загальною площею 3322,0 га (а.с. 46-70).

Також з матеріалів справи вбачається, що 10.02.1996 року рішенням Зміївської районної ради народних депутатів (6 сесії 22 скликання), затверджено розпорядження голови райдержадміністрації № 74 від 10.02.1996 року «Про переведення племптахрадгоспу «Іскра»» з відомчого підпорядкування ВНО «Украптахопром» Мінсільгосппроду України в підпорядкування Міністерства Оборони Україні (а.с. 44).

24.12.1996 року заступником командуючого військами Одеського воєнного округу по тилу начальника тилу прийнято наказ № 34, відповідно до якого радгосп «Іскра» передано в підпорядкування відділу сільського господарства Одеського воєнного округу та перебувало у підпорядкуванні до 2006 року (а.с. 80).

Спільним Наказом Міністерства аграрної політики України та Міністерства оборони України від 28 вересня 2006 року № 553/562 «Про передачу цілісних майнових комплексів військових радгоспів Міністерства оборони України до сфери управляння Міністерства аграрної політики України», виданого на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.07.2006 № 431Р «Про передачу цілісних майнових комплексів військових радгоспів міністерства оборони України до сфери управляння Міністерства аграрної політики України», затверджений та підписаний акт приймання передачі майна та землі військового радгоспу «Іскра» Міністерства оборони України до сфери управління Міністерства аграрної політики України від 01.11.2006 року (а.с. 77-79).

Наказом Міністерства аграрної політики України № 761 від 12 грудня 2006 року «Про перейменування військового радгоспу Іскра» було прийнято рішення перейменувати військовий радгосп «Іскра» у державне підприємство «Іскра». Землі, якими користувався військовий радгосп «Іскра» залишилися в користування ДП «Іскра» (76).

Військовий радгосп «Іскра» створено на підставі клопотання загальних зборів членів радгоспу «Іскра», протокол №1 від.02.09.1995 р., рішення Великогомільшанської сільської ради народних депутатів №5 від 21.12.1995 р., рішення Зміївської райдержадміністрації №74 від 10.02.1996 р. та згоди штабу Збройних сил України.

Відповідно до Статуту військового радгоспу «Іскра», підприємство організоване з метою виробництва сільськогосподарської продукції для планового забезпечення військових частин, установ і організацій Збройних сил України. Підприємство здійснювало володіння, користування землею (п.4.9 Статуту).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року №431-р., військовий радгосп "Іскра" передано до відання Мінагрополітики.

З наказу Міністерства аграрної політики України від 12.12.2006 року № 761 вбачається, що військовий радгосп «Іскра» перейменований на Державне підприємство «Іскра».

Державне підприємство "Іскра" є правонаступником майнових прав та обов'язків військового радгоспу «Іскра».

Відповідно до Статуту державного підприємства «Іскра», затвердженого Наказом міністра Міністерства аграрної політики України 27 грудня 2006 року №822, основним напрямком діяльності ДП «Іскра» крім іншого є вирощування сільськогосподарських культур та заготівля кормів.

З метою встановлення меж земельних ділянок та виготовлення державного акту на право постійного користування землею на підставі розпорядження голови Зміївської районної державної адміністрації №93 від 02.02.2007 року, Державному підприємству «Іскра» надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу «Іскра) на території Великогомільшанської сільської ради.

На виконання вказаного розпорядження Зміївської РДА, ДП «Іскра» отримано довідку про присвоєння кадастрових номерів ДП "Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області, а саме: № 6321781500:02:000:0119 та № 6321781500:02:000:0120 (а.с. 84).

Суд звертає увагу на те, що жодних з перелічених документів не позбавляє права ні військовий радгосп "Іскра", ні ДП «Іскра» на користування цими ділянками, а навпаки, підтверджує наявність такого права.

Крім того, відповідно до листа начальника ДНІ у Зміївському районі Харківської області від 28.12.2015 року № 1734\10\20-09-15-50, Державним підприємством «Іскра» сплачувався земельний податок протягом всього часу, що також підтверджує фактичне користування землями на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району (а.с. 86-87).

Поряд із цим, постановою Харківського окружного адміністративного суду від 09.09.2011 року у справі №2а-10817/11/2070, яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 28.02.2012 року, був встановлений факт користування земельними ділянками Державним підприємством «Іскра».

З урахуванням статті 254 КАС України, постанова Харківського окружного адміністративного суду від 09.09.2011 року набула законної сили.

За правилами, встановленими ст. 72 Кодексу адміністративного кодексу України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Таким чином, факт користування земельними ділянками Державним підприємством «Іскра» встановлений рішенням суду, яке набрало законної сили, а тому в силу ст. 72 Кодексу адміністративного кодексу України, не доказується перед судом.

Суд приймає до уваги доводи адміністративного позову позивача про те, що під час здійснення Державним підприємством «Іскра» необхідних заходів спрямованих на виконання розпорядження №93 від 02.02.2007р. Зміївської районної державної адміністрації, відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області внесло зміни до облікової статистичної звітності по ф 6-зем та 2-зем з виключенням земельних ділянок загальною площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Іскра» на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області та включило їх до земель запасу, що стало підставою для видання наказів, якими фізичній особі ОСОБА_3 надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які фактично перебувають у користуванні державного підприємства «Іскра», розташованих на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.

Відповідно до розділу З Земельного кодексу України в редакції 1990 р. та до розділу 5 Земельного кодексу України в редакції 2002 пунктами 1-8 частини першої та частиною третьою цієї статті, провадиться у межах населених пунктів відповідною Радою народних депутатів, за межами населених пунктів - сільською, селищною, районною, міською, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Радою народних депутатів, а у випадку. передбаченому пунктом 9 частини першої цієї статті, - за рішенням Ради народних депутатів, що має право вилучати земельні ділянки.

Відповідно до Ч.2 ст.149 Земельного кодексу України, вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів.

Доказів щодо існування рішення або розпорядження щодо вилучення земельних ділянок матеріали справи не містять. Отже до земель запасу вони не передавалися, як і згоди на Їх вилучення ніхто не надавав.

Розпорядженням Кабінету міністрів України від 11.02.2010 р. №318-р «Деякі питання збереження об'єктів державної власності», п.4 якого передбачено: «Державному комітетові із земельних ресурсів разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади та іншими суб'єктами управління державної власності, у тому числі Національними та галузевими академіями наук, не допускати погодження документів, прийняття рішень, на підставі яких може здійснюватися відчуження з державної власності земельних ділянок, наданих у постійне користування державним підприємствам та організаціям до законодавчого врегулювання питання щодо визначення порядку їх відчуження».

Відповідно до частини 4 статті 84 Земельного кодексу України, до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать різновиди земель, в тому числі і земельні ділянки, які закріплені за вищими навчальними закладами державної та комунальної власності - вони знаходяться у безпосередньому управлінні держави.

Згідно ч. 2 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 р., який набрав чинності з 1 січня 2013 року. земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

У разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 1 січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 1 січня 2013І року в порядку, встановленому законом.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що право постійного користування позивачем земельними ділянками підтверджується наявними в справі доказами, а тому у відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області відсутні правові підстави для виключення ДП "Іскра" із статистичної звітності.

Суд вважає, що матеріалами справи позивачем доведено факт закріплення земельних ділянок за ДП "Іскра", яким, враховуючі вищенаведені чинні законодавчі норми, чинні акти органів місцевого самоврядування та виконавчої влади України, чинну землевпорядну документацію, а також рішення суду, яке набрало законної сили є достатнім для збереження за ДП "Іскра" земельних ділянок, але не врахований при виключення із статистичної звітності та включення їх до запасу земель.

Разом з тим, відмовляючи у наданні довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель землекористувачами, угіддями, відповідач - Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області посилається на відсутність у відділі інформації про наявність у підприємства акту на право постійного користування земельними ділянками та не підтвердження повноважень особи, котра підписала заяву. Жодного посилання на те, на якій підставі були внесені зміни, відповідачем не зазначено.

Згідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Таким чином, судовим розглядом встановлено факт порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, відтак позов підлягає задоволенню.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 11, 12, 51, 71, ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 161ст. 162, ст. 163, ст. 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов державного підприємства "Іскра" до відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області про визнання протиправними дій.

Визнати протиправними дії Відділу Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області щодо внесення змін до облікової статистичної звітності по ф 6-зем з виключення земельних ділянок загальною площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Іскра» на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області та включення їх до земель запасу;

Зобов'язати Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області відновити в обліковій статистичній звітності по ф 6-ЗЕМ та 2-ЗЕМ протиправно виключені земельні ділянки площею 2787,4407 га, які перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області станом на 01.01.2016 року.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду згідно з ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: шляхом подачі через Харківський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення (у разі застосування судом ч. 3, ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, у разі повідомлення суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду) апеляційної скарги з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя О.В. Панченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2016
Оприлюднено15.06.2016
Номер документу58243620
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1527/16

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Кривенда О.В.

Ухвала від 13.09.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Прокопенко О.Б.

Постанова від 23.05.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 23.05.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Ухвала від 24.05.2017

Адміністративне

Верховний Суд України

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 07.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 07.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 18.08.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Постанова від 04.08.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 19.07.2016

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні