Рішення
від 10.05.2016 по справі 294/518/15-ц
ЧУДНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЧУДНІВСЬКИЙ районний суд житомирської області

13201, Житомирська область, м. Чуднів, вул. Соборна, 3, тел. (04139) 2-10-16, 2-10-80, e-mail: inbox@cd.zt.court.gov.ua

провадження № 2/294/264/16

справа № 294/518/15

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2016 року Чуднівський районний суд Житомирської області

у складі:

головуючого - судді Леська М.О.,

при секретарі Івашкевич В.П.,

за участю прокурора Кідрука М.М.,

представника відповідача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в місті Чуднові цивільну справу за позовом прокурора Чуднівського району Житомирської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, ОСОБА_3 та Реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про визнання незаконними наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, скасування державної реєстрації та повернення земельних ділянок , -

встановив:

22.04.2015 року прокурор Чуднівського району Житомирської області ОСОБА_4 в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, ОСОБА_3, Реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про визнання незаконними наказів Головного управління Держземагентства у Житомирській області про надання ОСОБА_3 дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, розташованих на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради, Чуднівського району, Житомирської області, загальною площею 252,0471 га, а саме наказів від 25.02.2014 року:

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000496, № ЖТ/1825887200:04:000/00000497,

№ ЖТ/1825887200:05:000/00000498, № ЖТ/1825887200:04:000/00000499,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000500, № ЖТ/1825887200:04:000/00000501,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000502, № ЖТ/1825887200:04:000/00000503,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000504, № ЖТ/1825883200:05:000/00000505,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000506, № ЖТ/1825886000:02:000/00000507,

про визнання незаконними наказів Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_3Г загальною площею 252,0471 га, що розташовані на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради, Чуднівського району, Житомирської області, від 06.03.2014 року:

№ ЖТ/1825883200:05:000/00000654, № ЖТ/1825886000:02:000/00000653,

№ЖТ/1825887200:04:000/00000652, № ЖТ/1825887200:04:000/00000651,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000650, № ЖТ/1825887200:04:000/00000649,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000648, № ЖТ/1825887200:04:000/00000647,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000646, № ЖТ/1825887200:05:000/00000645,

№ ЖТ/1825887200:04:000/00000644, № ЖТ/1825887200:04:000/00000643,

про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ОСОБА_3 терміном на 49 років для ведення фермерського господарства на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради, Чуднівського району, Житомирської області:

- № 249/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 50,5048 га;

- № 250/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 31,7270 га;

- № 251/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 35,2469 га;

- № 252/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 9,7137 га;

- № 253/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 14,4365 га;

- № 254/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 7,9501 га;

- № 255/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 5,9816 га;

- № 256/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 3,3182 га;

- № 257/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 19,9480 га;

- № 258/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 13,8700 га;

- № 259/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 11,8583 га;

- № 260/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 47,4920 га;

про скасування рішення реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ОСОБА_5:

- № 7533240 від 30.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 252/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 9,7137 га;

- № 7531644 від 30.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 253/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 14,4365 га;

- № 7532690 від 30.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 251/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 35,2469 га;

- № 7522439 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 249/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 50,5048 га;

- № 7524378 від 29.10.2014 про державну реєстрацію договору оренди землі № 260/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 47,492 га;

- № 7525031 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 259/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 11,8583 га;

- № 7525556 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 258/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 13,87 га;

- № 7526624 від 29.10.2014 про державну реєстрацію договору оренди землі № 257/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 19,948 га;

- № 7526277 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі №256/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 3,3182 га;

- № 7523148 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 255/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 5,9816 га;

- № 7531110 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 254/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 7,9501 га;

- № 7523822 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 250/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 31,727 га.

Також прокурор просить суд зобов'язати ОСОБА_3 повернути Головному управлінню Держземагентства в Житомирській області, шляхом підписання актів прийому - передачі, вказані земельні ділянки загальною площею 252,0471 га, вартістю 6859494,60 грн., які знаходяться на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради, Чуднівського району, Житомирської області, із присвоєними їм кадастровими номерами:

1825886000:02:000:0309, 1825883200:05:000:0287, 1825887200:04:000:0514, 1825887200:04:000:0508, 1825887200:04:000:0510, 1825887200:04:000:0513, 1825887200:04:000:0512, 1825887200:04:000:0511, 1825887200:05:000:0121, 1825887200:04:000:0506, 1825887200:04:000:0507.

Позовні вимоги прокурор мотивує тим, що ч. 7 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» передбачено, що земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури, а ОСОБА_3 в оренду передані земельні ділянки, які розташовані не єдиним масивом, а на значній відстані одна від одної, а саме в 12 масивах загальною площею 252,0471 га на території Носівської сільської ради (1масив), Рачківської сільської ради (10 масивів) та Карповецької сільської ради (1 масив), що суперечить вимогам закону.

У поданих заявах ОСОБА_3 про виділення земельних ділянок для проведення товарного виробництва відповідач не обґрунтував розміри вищевказаних земельних ділянок з урахуванням можливостей їх обробітку, необхідність отримання таких великих площ земельних ділянок та не зазначив при цьому самі перспективи діяльності фермерського господарства, не навів даних щодо наявності сільськогосподарської техніки та інших засобів обробітку землі таких великих площ, що передбачено Законом України «Про фермерське господарство». Також в заявах не зазначено кількість членів фермерського господарства та наявність у ОСОБА_3 права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність.

Крім цього, ОСОБА_3 є одним із двох засновників СФГ «Євросад», яке зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб 19.01.2006 року, перебуваючи, водночас, на посаді голови вказаного господарства, а у відповідності до ч. 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, але ОСОБА_3, подаючи заяви щодо надання йому додаткових земельних ділянок для ведення товарного виробництва, приховав факт того, що господарювання на даних земельних ділянках здійснюватиме СФГ «Євросад».

Також, при укладенні договорів оренди в порушення вимог ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативно грошова оцінка земельних ділянок, наданих в оренду ОСОБА_3, не проводилася, хоча ця обставина має суттєве значення для встановлення розміру орендної плати.

У судовому засіданні прокурор Кідрук М.М.підтримав позовні вимоги, просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області ОСОБА_1 заперечував проти задоволення позову.

Відповідач - Реєстраційна служба Чуднівського районного управління юстиції Житомирської областіне забезпечила участь свого представника у судовому засіданні, до суду надійшла заява за підписом головного спеціаліста з питань державної реєстрації Чуднівського РУЮ ОСОБА_6, згідно якої реєстраційна служба при прийнятті рішення у даній справі покладається на розсуд суду.

Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову з підстав, викладених у письмових запереченнях.

Заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про фермерське господарство», фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Статтею 7 Закону України «Про фермерське господарство» передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.

Судом встановлено, що наказами Головного управління Держземагенства (на даний час Держгеокадастру) у Житомирській області від 25.02.2014 року №№ ЖТ/1825887200:04:000/00000496 (том 1, а.с. 32), ЖТ/1825887200:04:000/00000497 (том 1, а.с. 31), ЖТ/1825887200:05:000/00000498 (том 1, а.с. 30), ЖТ/1825887200:04:000/00000499 (том 1, а.с.29), ЖТ/1825887200:04:000/00000500 (том 1, а.с. 28), ЖТ/1825887200:04:000/00000501 (том 1, а.с. 27), ЖТ/1825887200:04:000/00000502 (том 1, а.с. 26), ЖТ/1825887200:04:000/00000503 (том 1, а.с. 25), ЖТ/1825887200:04:000/00000504 (том 1, а.с. 24), ЖТ/1825883200:05:000/00000505 (том 1, а.с. 23), ЖТ/1825887200:04:000/00000506 (том 1, а.с. 22), ЖТ/1825886000:02:000/00000507 (том 1, а.с. 21) надано ОСОБА_3 дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, розташованих на території Носівської, Рачківської та Карповецької сільських рад Чуднівського району Житомирської області, загальною площею 252,0471 га.

27.02.2014 року ОСОБА_3 звернувся до Головного управління Держземагенства (на даний час Держгеокадастру) у Житомирській області із заявами про затвердження технічної документації із землеустрою на земельні ділянки орієнтовною площею 50,5048 га, 31,727 га, 19,948 га, 35,2469 га, 47,492 га, 3,3182 га, 5,9816 га, 7,9501 га, 9,7137 га, 11,8583 га, 14,4365 га, 13,8700 га для ведення фермерського господарства (а.с. 33-44).

Наказами Головного управління Держземагенства (на даний час Держгеокадастру) у Житомирській області від 06.03.2014 року №№ ЖТ/1825883200:05:000/00000654 (том 1, а.с. 45), ЖТ/1825886000:02:000/00000653 (том 1, а.с. 46), ЖТ/1825887200:04:000/00000652 (том 1, а.с. 47), ЖТ/1825887200:04:000/00000651 (том 1, а.с. 48), ЖТ/1825887200:04:000/00000650 (том 1, а.с. 49), ЖТ/1825887200:04:000/00000649 (том 1, а.с. 50), ЖТ/1825887200:04:000/00000648 (том 1, а.с. 51), ЖТ/1825887200:04:000/00000647 (том 1, а.с. 52), ЖТ/1825887200:04:000/00000646 (том 1, а.с. 53), ЖТ/1825887200:05:000/00000645 (том 1, а.с. 54), ЖТ/1825887200:04:000/00000644 (том 1, а.с. 55), ЖТ/1825887200:04:000/00000643 (том 1, а.с. 56) затверджено ОСОБА_3 технічну документацію щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із землеустрою для ведення фермерського господарства та надано в оренду ОСОБА_3 строком на 49 років земельні ділянки площею:

- 50,5048 га (кадастровий номер 1825883200:05:000:0287 ), розташовану на території Карповецької сільської ради Чуднівського району;

- 31,7270 га (кадастровий номер 1825886000:02:000:0309 ), розташовану на території Носівської сільської ради Чуднівського району;

- 14,4365 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0511 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 35,2469 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0512 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 9,7137 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0513 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 7,9501 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0510 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 13,8700 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0507 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 5,9816 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0514 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 11,8583 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0506 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 47,4920 га (кадастровий номер 1825887200:05:000:0121 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 3,3182 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0508 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району;

- 19,9480 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0509 ), розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району.

Отже, під час вирішення питання щодо виділення ОСОБА_3 земельних ділянок для ведення фермерського господарства Головним управлінням Держземагенства (на даний час Держгеокадастру) у Житомирській області були порушені вимоги ст.ст. 7, 8 Закону України «Про фермерське господарство», оскільки у заявах про виділення земельних ділянок відповідачем не було зазначено: обґрунтування розміру земельних ділянок з урахуванням можливостей їх обробітку, необхідності отримання таких великих площ, перспективи діяльності фермерського господарства, наявність сільськогосподарської техніки та інших засобів обробітку землі, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність тощо.

Крім того, вищевказані земельні ділянки для ведення фермерського господарства були надані не єдиним масивом, а розташовані на значній відстані одна від одної, в 12 масивах на територіях Носівської, Рачківської та Карповецької сільських рад Чуднівського району Житомирської області.

Статтями 203, 215 ЦК України передбачені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, а недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 статті 203 цього Кодексу, є підставою для визнання правочину недійсним.

Згідно з частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (правова позиція Верховного Суду України, постанова від 03.12.2013 року у справі № 3-34гс13).

Встановлено, що 19.03.2014 року між Головним управлінням Держземагенства (на даний час Держгеокадастру) у Житомирській області та ОСОБА_3 укладені договори оренди землі:

- № 250/06 на земельну ділянку площею 31,7270 га (кадастровий номер 1825886000:02:000:0309 ), розташовану на території Носівської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 93-98);

- 249/06 на земельну ділянку площею 50,5048 га (кадастровий номер 1825883200:05:000:0287 ) розташовану на території Карповецької сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 99-104);

- № 251/06 на земельну ділянку площею 35,2469 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0512 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 105-110);

- № 252/06 на земельну ділянку площею 9,7137 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0513 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 111-116);

- № 253/06 на земельну ділянку площею 14,4365 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0511 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 117-122);

- № 254/06 на земельну ділянку площею 7,9501 (кадастровий номер 1825887200:04:000:0510 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 123-127);

- № 255/06 на земельну ділянку площею 5,9816 (кадастровий номер 1825887200:04:000:0514 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 128-133);

- № 256/06 на земельну ділянку площею 3,3182 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0508 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 134-139;

- № 258/06 на земельну ділянку площею 13,8700 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0507 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 140-145);

- № 257/06 на земельну ділянку площею 19,9480 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0509 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 146-150);

- № 259/06 на земельну ділянку площею 11,8583 га (кадастровий номер 1825887200:04:000:0506 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 151-156);

- № 260/06 на земельну ділянку площею 47,4920 га (кадастровий номер 1825887200:05:000:0121 ) розташовану на території Рачківської сільської ради Чуднівського району (том 1, а.с. 157-161).

У договорах оренди зазначено, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок на момент підписання сторонами договорів не проведена. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі семикратного розміру земельного податку. До кожного договору оренди додані: акт приймання-передачі об'єкта оренди та акт визначення меж земельної ділянки в натурі, які не мають дати їх складання. На час розгляду справи в суді нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, переданих в оренду ОСОБА_3, також не проведена.

Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України (надалі по тексту - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування .

Відповідно до ч.ч. 1 - 3 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Згідно ч .1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення , формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Частиною 4 статті 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.

Відповідно до ч.ч. 1, 7 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.

Відповідно до ч.1 ст. 8 Закону України «Про фермерське господарство» (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Відповідно до вимог ст.ст. 89, 91, 92 ЦК України та ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.

Статтею 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі.

Частинами 1, 2 статті 134 ЗК України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, крім іншого, у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 Цивільного кодексу України (надалі по тексту - ЦК України) правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, цим Законом, Цивільним кодексом України, іншими законами України, постановами, виданими Кабінетом Міністрів України, у випадках, передбачених цим Законом, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 93 ЗК Україниправо оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 201 ЗК України залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ст. 121 Конституції України, на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді.

Відповідно до ч. 2 ст. 45 ЦПК України з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з позовною заявою (заявою), бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами. При цьому прокурор повинен надати суду документи, які підтверджують неможливість громадянина самостійно здійснювати представництво своїх інтересів.

Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

На підставі наведеного вище обгрунтування, керуючись статтями 10, 15, 60, 88, 212-215 ЦПК України, статтями 89, 91, 92, 202, 203, 215, 216, 792 ЦК України, статтями 3, 12, 31, 84, 93, 116, 122, 123, 124, 125, 126, 128, 134, 135, 201, 210 ЗК України, статтями 2, 15, 16 ч.2, 21 Закону України «Про оренду землі», статтями 5, 13 Закону України «Про оцінку земель», статтями 1, 7, 8 Закону України «Про фермерське господарство» , суд -

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконними накази Головного управління Держземагентства у Житомирській області про надання ОСОБА_3 дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, розташованих на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області загальною площею 252,0471 га.:

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000496 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000497 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:05:000/00000498 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000499 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000500 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000501 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000502 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000503 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000504 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825883200:05:000/00000505 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000506 від 25.02.2014 року,

-№ЖТ/1825886000:02:000/00000507 від 25.02.2014 року.

Визнати незаконними накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_3Г загальною площею 252,0471 га, що розташовані на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області:

-№ЖТ/1825883200:05:000/00000654 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825886000:02:000/00000653 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000652 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000651 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000650 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000649 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000648 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000647 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000646 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:05:000/00000645 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000644 від 06.03.2014 року,

-№ЖТ/1825887200:04:000/00000643 від 06.03.2014 року.

Визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ОСОБА_3 терміном на 49 років для ведення фермерського господарства на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради Чуднівського району Житомирської області:

- № 249/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 50,5048 га;

- № 250/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 31,7270 га;

- № 251/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 35,2469 га;

- № 252/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 9,7137 га;

- № 253/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 14,4365 га;

- № 254/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 7,9501 га;

- № 255/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 5,9816 га;

- № 256/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 3,3182 га;

- № 257/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 19,9480 га;

- № 258/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 13,8700 га;

- № 259/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 11,8583 га;

- № 260/06 від 19.03.2014 року на земельну ділянку площею 47,4920 га;

Скасувати рішення реєстраційної служби Чуднівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ОСОБА_5:

- № 7533240 від 30.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 252/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 9,7137 га;

- № 7531644 від 30.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 253/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 14,4365 га;

- № 7532690 від 30.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 251/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 35,2469 га;

- № 7522439 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 249/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 50,5048 га;

- № 7524378 від 29.10.2014 про державну реєстрацію договору оренди землі № 260/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 47,492 га;

- № 7525031 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 259/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 11,8583 га;

- № 7525556 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 258/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 13,87 га;

- № 7526624 від 29.10.2014 про державну реєстрацію договору оренди землі № 257/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 19,948 га;

- № 7526277 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі №256/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 3,3182 га;

- № 7523148 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 255/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 5,9816 га;

- № 7531110 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 254/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 7,9501 га;

- № 7523822 від 29.10.2014 року про державну реєстрацію договору оренди землі № 250/06 від 19.03.2014 на земельну ділянку площею 31,727 га.

Зобов'язати ОСОБА_3 повернути Головному управлінню Держгеокадастру в Житомирській області, шляхом підписання актів прийому - передачі, земельні ділянки загальною площею 252,0471 га, які знаходяться на території Носівської сільської ради, Рачківської сільської ради та Карповецької сільської ради, Чуднівського району, Житомирської області за кадастровими номерами:

1825886000:02:000:0309, 1825883200:05:000:0287, 1825887200:04:000:0514, 1825887200:04:000:0508, 1825887200:04:000:0510, 1825887200:04:000:0513, 1825887200:04:000:0512, 1825887200:04:000:0511, 1825887200:05:000:0121, 1825887200:04:000:0506, 1825887200:04:000:0507.

Стягнути в дохід держави судовий збір: з Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області - 5846,40 грн., з ОСОБА_3 - 3654,00 грн.

Рішення суду може бути оскаржене до апеляційного суду Житомирської області шляхом подання апеляційної скарги через Чуднівський районний суд Житомирської області протягом десяти днів з дня проголошення рішення.

Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом .

Суддя: М.О. Лесько

СудЧуднівський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення10.05.2016
Оприлюднено04.08.2016
Номер документу59333854
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —294/518/15-ц

Ухвала від 15.02.2017

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Якухно О. М.

Ухвала від 12.01.2017

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Якухно О. М.

Ухвала від 11.01.2017

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Якухно О. М.

Ухвала від 28.12.2016

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Якухно О. М.

Ухвала від 23.11.2016

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Якухно О. М.

Ухвала від 25.03.2016

Цивільне

Чуднівський районний суд Житомирської області

Лесько М. О.

Рішення від 10.05.2016

Цивільне

Чуднівський районний суд Житомирської області

Лесько М. О.

Рішення від 10.05.2016

Цивільне

Чуднівський районний суд Житомирської області

Лесько М. О.

Ухвала від 03.09.2015

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Косигіна Л. М.

Ухвала від 03.09.2015

Цивільне

Апеляційний суд Житомирської області

Косигіна Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні