ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" січня 2017 р. Справа № 809/1221/16
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Боршовського Т.І., судді Кафарського В.В., Матуляка Я.П.,
за участю секретаря судового засідання Куриша Р.В.,
представника позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративу справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Європейський-ІФ»
до Державної архітектурно-будівельної інспекції України,
до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради,
про визнання протиправними та скасування рішень від 28.07.2016 року,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Європейський-ІФ» (надалі - позивач, ТзОВ «Європейський-ІФ» ) звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області (надалі - відповідач 1, Управління ДАБІ в Івано-Франківській області), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 22.09.2016 року, просило суд: визнати протиправними та скасувати рішення від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01, прийняті головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 28.07.2016 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 протиправно прийняв рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01. Підставою для скасування вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки зазначено начебто невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні, функціональне призначення земельної ділянки згідно генерального плану с. Вовчинець - територія громадських закладів; цільове призначення земельної ділянки вказане у витягах з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 27.08.2015 року № 42890174 та від 08.12.2015 року № 49322942 не відповідає намірам забудови у виданих містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки. Позивач не погоджується з наведеними підставами для прийняття рішень від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01, з огляду на те, що земельні ділянки, на яких здійснюється будівництво даного об'єкта, мають цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, а не для ведення особистого селянського господарства, як зазначено в акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 28.07.2016 року. Окрім цього, ТзОВ «Європейський-ІФ» також не погоджується з твердженням головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області про те, що законодавством не передбачена можливість виконання будівельних робіт із будівництва багатоквартирних житлових будинків на земельній ділянці з призначенням: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, оскільки норми Земельного кодексу України не визначають функціонального призначення земельної ділянки. При цьому, землі житлової та громадської забудови належать до одної категорії земель. В даному випадку, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється позивачем відповідного до їх функціонального призначення згідно містобудівної документації, зокрема, Генерального плану міста Івано-Франеківська, та детального плану території в межах вул. Симоненка-Потічна-Бугая с. Вовчинець, яким передбачено, що проектний стан даної земельної ділянки - проектні житлові будинки, дороги і проїзди, газони, проектні громадські будинки. Таким чином, обставини наведені в рішеннях від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01 не відповідають дійсності, а отже, такі рішення підлягають скасуванню.
Представники позивача в судовому засіданні вимоги, викладені в позовній заяві підтримали в повному обсязі. Просили позов задовольнити повністю.
Представник відповідача 1 в судове засідання не з`явився, однак на адресу суду направив клопотання від 07.11.2016 року № 2519/1009/1.10/2016, в якому просив суд розгляд справи проводити без участі представника Управління ДАБІ в Івано-Франківській області.
Ухвалою від 10.10.2016 року суд залучив до участі в справі іншого відповідача: Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (надалі - відповідач 2, ДАБІ України).
Представник відповідача 2 в судове засідання також не з`явився, однак на адресу суду направив заперечення на позовну заяву від 13.10.2016 року № 2356/1009/1.10/2016, в якому просив відмовити у задоволенні позовної заяви, а справу розглядати за відсутності уповноваженого представника ДАБІ України (а.с. 80-81). Зокрема, відповідач 2 вказав на те, що згідно акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 28.07.2016 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 та заступник начальника Управління - начальник відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ОСОБА_4 встановили ряд порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності. Зокрема, встановлено, що Департамент містобудування та архітектури виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради видав містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01 для будівництва багатоквартирних житлових будинків №№ 2, 3 з приміщеннями громадського призначення на вул. В.Симоненка в с. Вовчинець Івано-Франківської міської ради з порушенням Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, зокрема: цільове та функціональне призначення земельної ділянки не відповідає намірам забудови. Представник відповідача 2 зазначив, що законодавством не передбачена можливість виконання будівельних робіт із будівництва багатоквартирних житлових будинків на земельних ділянках із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Таким чином, виявлені під час перевірки порушення слугували підставою для прийняття 28.07.2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 рішень про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01.
Ухвалою від 10.11.2016 року суд залучив до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департамент містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, явку свого представника в судові засідання не забезпечила, хоча була повідомлена належним чином про час та дату судових засідань. Жодних клопотань від Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради на адресу суду не надходило.
Розглянувши матеріали адміністративного позову, заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши подані сторонами письмові докази, суд встановив таке.
Відповідно до пункту 1 рішення Вовчинецької сільської ради 30-ї сесії 6-го демократичного скликання від 23.01.2015 року ОСОБА_5 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,6837 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, що розташована за адресою: с. Вовчинець, вул. Симоненка (а.с. 221).
Згідно пункту 1.1 вказаного рішення Вовчинецької сільської ради земельну ділянку площею 0,6837 га, кадастровий номер 2610190501:09:004:0182 передано ОСОБА_5 в оренду на 3 роки для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. На виконання даного рішення Вовчинецької сільської ради 12.02.2015 року було укладено договір оренди земельної ділянки (а.с. 34-40). Даний факт підтверджується копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 17.02.2015 року, індексний номер 33740935 (а.с. 41). Цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Рішенням Вовчинецької сільської ради 31 сесії 6-го демократичного скликання від 23.03.2015 року ОСОБА_5 було надано дозвіл на передачу земельної ділянки в суборенду ТзОВ Європейський-ІФ площею 0,6837 га, кадастровий номер 2610190501:09:004:0182, цільове призначення - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 44). На виконання даного рішення було укладено договір суборенди земельної ділянки між ОСОБА_5 та ТзОВ Європейський-ІФ від 21.08.2015 року (а.с.29-32). Згідно копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 27.08.2015 року, індексний номер 42890174, цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 33).
16.01.2015 року ОСОБА_5 та ОСОБА_6 уклали договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0369 га, кадастровий номер земельної ділянки 2610190501:09:004:0086, яка розташована за адресою: вул. Симоненка, с. Вовчинець (а.с. 42). Згідно копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 16.01.2015 року, індексний номер 32326561, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 43).
08.12.2015 року між ОСОБА_5 та ТзОВ Європейський-ІФ укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,0369 га, що знаходиться за адресою: вул. Симоненка, с. Вовчинець, Івано-Франківська міська рада, кадастровий номер земельної ділянки 2610190501:09:004:0086 (а.с. 24-27). Згідно копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 08.12.2015 року, індексний номер 49322942, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 28).
08.12.2015 року Департаментом містобудування та архітектури Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради були надані ТзОВ Європейський-ІФ містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки с. Вовчинець, вул. Симоненка № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01 (а.с. 20-23).
01.02.2016 року згідно Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466 позивач отримав декларації про початок будівельних робіт № 083160321466 та № 083160321468, які внесені до реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
На підставі наказу ДАБІ України від 30.06.2016 року № 414 Про проведення позапланової перевірки (а.с. 83), направлення на проведення позапланової перевірки від 07.07.2016 року № 15 (а.с. 84), головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3, із залученням заступника начальника Управління - начальник відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ОСОБА_4, проведено позапланову перевірку Департаменту містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради. За результатами зазначеної перевірки вказаними посадовими особами було складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 28.07.2016 року (а.с. 85-88).
Згідно наведеного акту перевірки від 28.07.2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 та заступником начальника Управління - начальник відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ОСОБА_4 встановлено, що при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01 на будівництво багатоквартирного житлового будинку (№ 2, № 3 по генплану) з приміщеннями громадського призначення по вул. Симоненка в с. Вовчинець Івано-Франківської міської ради Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради допущено такі порушення: склад та зміст містобудівних умов та обмежень не відповідає п. 3.3-3.4 розділу ІІІ Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109; не враховано, що вступив в дію 01.08.2014 року ДБН А.2.1-1-2014 Інженерні вишукування для будівництва на заміну ДБН А.2.1-1-2008; спостерігається формальний підхід до оформлення документу. В містобудівних умовах та обмеженнях, які мають встановлювати відстані від об'єкта, що проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови, планувальні обмеження, мінімально допустимі відстані від об'єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд - такі межі відсутні. Натомість зазначено інформацію загального характеру; при зазначенні граничнодопустимої висоти будівлі відсутній запис про нульову відмітку (рівень підлоги першого поверху чи поверхня землі); цільове та функціональне призначення земельної ділянки не відповідає намірам забудови, чим порушено п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.
28.07.2016 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 прийняв рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01. (а.с. 89-90). Підставою для скасування вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки зазначено Порушено п. 2.4 Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109, а саме: підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні, функціональне призначення земельної ділянки згідно генерального плану с. Вовчинець - територія громадських закладів; цільове призначення земельної ділянки вказане у витягах з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 27.08.2015 року № 42890174 та від 08.12.2015 року № 49322942 не відповідає намірам забудови у виданих містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки .
Вважаючи вказані рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 від 28.07.2016 року протиправними, позивач звернулась із даним позовом до суду.
Вирішуючи даний спір суд виходив з таких мотивів та норм права.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон України Про регулювання містобудівної діяльності (надалі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією (п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 3038-VI).
Відповідно до статті 6 Закону № 3038-VI, управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Статтею 13 Закону України Про архітектурну діяльність передбачено, що до уповноважених органів містобудування та архітектури належать: центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері архітектури; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архітектури; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань архітектури; структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань архітектури; виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань архітектури. Орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань архітектури, структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій підконтрольні і підзвітні відповідним органам виконавчої влади в межах, передбачених законом. Органи місцевого самоврядування здійснюють свою діяльність у сфері містобудування та архітектури відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". З питань делегованих повноважень, передбачених підпунктом "б" частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчі органи сільських, селищних, міських рад підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.
Частинами 2 та 3 статті 8 Закону № 3038-VI встановлено, що планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Статтею 26 Закону № 3038-VI передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
В частині 5 цієї статті визначено, що проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку : 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Згідно частини 1 статті 29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Частиною 2 цієї статті передбачено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури (частина 7 статті 29 Закону № 3038-VI).
Наведені вище правові норми Закону № 3038-VI передбачають етапи здійснення проектування та будівництва об'єктів, які в контексті обставин даної справи дотримані позивачем, а також обов'язок спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури визначити відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
В свою чергу Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109 (надалі - Порядок № 109).
Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 109 містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Пунктом 2.2 Порядку № 109 передбачено, що для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Згідно пункту 2.4 Порядку № 109 розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
В даному випадку таким спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури є Департамент містобудування та архітектури виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, який 08.12.2015 року надав ТзОВ Європейський-ІФ містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: вул. Симоненка, с. Вовчинець Івано-Франківської міської ради, № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01.
Як встановлено судом вище, підставою для скасування 28.07.2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки вказано порушення п. 2.4 Порядку № 109, а саме: підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням містобудівної документації на місцевому рівні, функціональне призначення земельної ділянки згідно генерального плану с. Вовчинець - територія громадських закладів; цільове призначення земельної ділянки вказане у витягах з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 27.08.2015 року № 42890174 та від 08.12.2015 року № 49322942 не відповідає намірам забудови у виданих містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки.
При цьому в акті перевірки від 28.07.2016 року головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 вказав, що в пункті 9 розділу Загальні дані містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки має місце детальний план територій вул. Симоненка-Потічна-Бугая, затверджений 34 сесією 6-го демократичного скликання Вовчинецької сільської ради від 08.10.2015 року. Однак, як вбачається з акту перевірки, вказаний головний інспектор не досліджував детального плану територій.
В свою чергу, виходячи з принципу офіційного з'ясування обставин справи згідно статті 11 КАС України, суд встановив, що згідно генерального плану міста Івано-Франківська з відповідною розшифровкою, який затверджений XVII сесією третього демократичного скликання Івано-Франківської міської ради від 03.07.2001 року, існуючий стан земель в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець - територія багатоквартирної житлової забудови, проектний стан земель в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець - територія багатоквартирної житлової забудови (а.с. 191). Генеральний план міста Івано-Франківськ розміщений у відкритому доступі на офіційному веб-сайті міста Івано-Франківська за електронною адресою:http://www.mvk.if.ua/gplm/.
Відповідно до Генерального плану с. Вовчинець, який затверджений 6 сесією 6-го демократичного скликання Вовчинецької сільської ради від 30.06.2011 року із змінами, внесеними 23 сесією 6-го демократичного скликання від 26.12.2013 року з відповідною розшифровкою, існуючий стан земель в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець - територія громадських закладів, проектний стан земель в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець - територія громадських закладів (а.с. 184).
В свою чергу, детальний план території в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая, затвердженого 34 сесією 6-го демократичного скликання Вовчинецької сільської ради від 08.10.2015 року (а.с. 225) з розшифровкою до нього, передбачає, що проектний стан земель в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець: проектні житлові будинки; дороги і проїзди; газони; проектні громадські будинки (а.с. 169-182).
Вищевказана інформація також підтверджується довідкою з містобудівного кадастру від 29.12.2016 року № 13659, виданою Департаментом містобудування та архітектури виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на об'єкт за адресою: м. Івано-Франківськ, с. Вовчинець, вул. Василя Симоненка (а.с. 226-230).
Відповідно до частини 1 статті 19 Закону № 3038-VI, детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Таким чином, саме відомості детального плану мають визначальне значення порівняно з відомостями генерального плану, оскільки як встановлено вище, саме детальний план уточнює положення генерального плану.
Суд звертає увагу на те, що частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Саме в частині третій вказаної Статті закріплено загальні критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейського суду з прав людини. Суб'єкти владних повноважень повинні враховувати ці критерії - принципи, оскільки вони ґрунтуються на положеннях Європейської конвенції з прав людини, яка ратифікована Законом України від 17 липня 1997 року N 475/97-ВР, і в силу положень статті 9 Конституції України є частиною національного законодавства.
Щодо конкретних обставин даної адміністративної справи, то для суду важливе значення має факт дотримання головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 принципу обґрунтованості при прийнятті рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01.
Суть даного принципу полягає в тому, що суд при розгляді справи щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень має перевірити обґрунтованість прийняття оскаржуваного рішення, тобто з'ясувати чи прийнято таке рішення з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття. Вказаний принцип вимагає від суб'єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб'єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. При цьому, несприятливе для особи рішення обов'язково повинно бути вмотивованим.
Враховуючи наведені вище вимоги нормативно-правових актів та обставини даної справи, суд вважає, що головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3, складаючи акт перевірки від 28.07.2016 року та приймаючи рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01, дійшов передчасного висновку про порушення пункту 2.4 Порядку № 109, оскільки в самому акті перевірки головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ в Івано-Франківській області ОСОБА_3 зазначив, що не досліджував детальний план територій земельної ділянки в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець. Таким чином, рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01 прийнято без врахування відомостей детального плану території земельної ділянки в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая в селі Вовчинець, тобто - необґрунтовано.
Щодо зауважень представника відповідача 2, вказаних в запереченні на позовну заяву від 13.10.2016 року № 2356/1009/1.10/2016, про те, що функціональне призначення земельної ділянки згідно генерального плану міста, які зазначені в пункті 10 містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01, існуючий стан - території багатоквартирної житлової забудови; території садибної житлової забудови, проектний стан - територія садибної житлової забудови, то суд вказує на таке.
Вказані відомості в пункті 10 містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та № 206-51.1-01 не відповідають дійсності та є помилкою, оскільки території садибної житлової забудови в генеральних планах м. Івано-Франківська та с. Вовчинець на вказаній території відсутні. Факт допущення Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради зазначеної помилки підтверджується також довідкою вказаного Департаменту від 03.01.2017 року № 19/31.1-18/1 (а.с. 220).
Щодо зауважень відповідача 2 про недотримання цільового призначення земельної ділянки, то суд звертає увагу на таке.
Категорії земель визначає стаття 19 Земельного кодексу України. Так, згідно пункту б частини 1 статті 19 Земельного кодексу України передбачено землі житлової та громадської забудови.
До земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування (стаття 38 Земельного кодексу України).
В свою чергу, статтею 39 Земельного кодексу України передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Відповідно до частини 5 статті 20 Земельного кодексу України, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Таким чином, затверджений 34 сесією 6-го демократичного скликання Вовчинецької сільської ради від 08.10.2015 року детальний план території в межах вул. В.Симоненка-Потічна-Бугая (а.с. 225) свідчить про те, що Вовчинецька сільська рада реалізувала своє право на визначення характеру використання земельних ділянок територіальної громади в межах вказаних вулиць с.Вовчинець, з врахуванням категорії правового режиму землі (землі житлової та громадської забудови) та у відповідності до генерального плану населеного пункту, містобудівної документації, з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
В свою чергу, позивач на підставі вихідних даних для проектування, якими є містобудівні умови та обмеження замовив розроблення проектної документації на багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського призначення по вул. Симоненка, 11а, с. Вовчинець, Івано-Франківської міської ради (№ 3 по генплану) та на багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського призначення по вул. Симоненка, 11а, с. Вовчинець, Івано-Франківської міської ради (№ 2 по генплану).
Згідно містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками багатоквартирного житлового будинку та торгово-розважального центру на вул. Симоненка, 11а в с. Вовчинець Івано-Франківської міської ради (2 черга), розробленого архітектором ОСОБА_7, частка вбудованих нежитлових приміщень в даному будинку становить 2020 м.кв., при загальній площі будинку 10820 м.кв. (а.с. 185-190).
Щодо містобудівного розрахунку з техніко-економічними показниками багатоквартирного житлового будинку та торгово-розважального центру на вул. Симоненка, 11а в с. Вовчинець Івано-Франківської міської ради (3 черга), розробленого архітектором ОСОБА_7, то площа вбудованих нежитлових приміщень в даному будинку становить 1230 м.кв., при загальній площі будинку 5710 м.кв. (а.с. 197-202).
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За таких обставин, оцінивши подані сторонами докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що рішення від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01, прийняті без встановленої законом підстави, передчасно та необґрунтовано.
Підсумовуючи, суд дійшов висновку, що позов ТзОВ «Європейський-ІФ» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України та Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області належить задовольнити: визнати протиправними та скасувати рішення від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01, прийняті головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області ОСОБА_3
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем понесено судові втрати по сплаті судового збору в загальному розмірі 2756 грн., в підтвердження чого суду подано квитанції № 16404203 від 23.09.2016 року та № 16404257 від від 23.09.2016 року. Інших судових витрат позивачем не понесено.
Враховуючи те, що Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, головним інспектором якої прийнято рішення від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01, - є територіальним структурним підрозділом Державної архітектурно-будівельної інспекції України, яка згідно пункту 14 Положення про вказану Інспекцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.11.2014 року № 294, є юридичною особою публічного права, то позивачу належить присудити судові витрати по сплаті вищевказаного судового збору в розмірі 2756 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України.
Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення від 28.07.2016 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 08.12.2015 року № 205-51.1-01 та від 08.12.2015 року № 206-51.1-01, прийняті головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області ОСОБА_3
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Європейський-ІФ» (код 39636187, місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, 76018) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (код 37471912, місцезнаходження: бульвар Лесі Українки, будинок 26, місто Київ, 01133) - 2756 (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість) гривень судових витрат по сплаті судового збору.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Головуючий-суддя /підпис/ ОСОБА_8
судді /підпис/ ОСОБА_9
/підпис/ ОСОБА_10
Постанова складена в повному обсязі 06.01.2017.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2017 |
Оприлюднено | 12.01.2017 |
Номер документу | 63960295 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні