Рішення
від 27.12.2016 по справі 911/3301/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 235-95-51

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" грудня 2016 р. Справа № 911/3301/16

Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу

за позовом Заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, Києво-Святошинський р-н, с. Софіївська Борщагівка, в інтересах держави

до Української міської ради Обухівського району Київської області, Київська обл., Обухівський р-н, м. Українка

та Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська інвестиційна будівельна компанія «Укржитлоінвест» , м. Київ

про визнання недісними рішень та договору оренди

за участю представників

від прокуратури: ОСОБА_1 (посв. № 028911 від 17.09.2014 р.);

від відповідача 1: ОСОБА_2 (дов. від 11.10.2016 р.); ОСОБА_3 (дов. від 24.03.2016 р.);

від відповідача 2: ОСОБА_4 (дов. від 01.11.2016 р.);

Обставини справи:

Заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області звернувся до господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави до Української міської ради Обухівського району Київської області (відповідач 1) та товариства з обмеженою відповідальністю Українська інвестиційна будівельна компанія Укржитлоїнвест (відповідач 2), в якому просить суд визнати недійсними рішення Української міської ради від 11.02.2010 р. Про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест в оренду для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком в м. Українка в районі вулиці Будівельників в межах Української міської ради Обухівського району Київської області та надання цієї земельної ділянки в оренду , від 14.06.2012 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест , з подальшими змінами, внесеними рішенням від 11.10.2012 р. та договір оренди земельної ділянки, укладений між Українською міською радою Обухівського району та товариством з обмеженою відповідальністю Українська інвестиційна будівельна компанія Укржитлоінвест , № 625 від 26.03.2010 р., який зареєстровано 26.03.2010 р., номер запису: № 041098600011, зі змінами, внесеними на підставі договору Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_5 від 26.02.2010 р. за реєстровим № 625 № 4918 від 28.11.2012 р., номер запису: 3223100141000178 та скасувати його державну реєстрацію.

В обгрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що оскаржувані рішення Української міської ради Обухівського району та укладений на їх підставі договір оренди земельної ділянки та зміни до нього не відповідають вимогам чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, оскільки передача в оренду відповідачу 2 земельних ділянок відбулась без проведення конкурсу, що є порушенням ст. 124 Земельного кодексу України, крім того, в змісті рішення міської ради не зазначено підставу, передбачену ч. 2 ст. 134 ЗК України, відповідно до якої товариство отримало в користування земельну ділянку без обов`язкового проведення торгів. Посилаючись на ч. 1 ст. 21, ст. 393 ЦК України, ст. ст. 152, 155 ЗК України прокурор просить визнати недійсними рішення Української міської ради від 11.02.2010 р. та від 14.06.2012 р. з подальшими змінами, внесеними рішенням від 11.10.2012 р. та з посиланням на ст. 215, ст. 203 ЦК України просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений між Українською міською радою Обухівського району та товариством з обмеженою відповідальністю Українська інвестиційна будівельна компанія Укржитлоїнвест . В позовній заяві прокурор також зазначає, що ним не пропущено строк позовної давності при зверненні з даним позовом до суду, оскільки про порушення вимог ст. 134 ЗК України під час передачі в оренду земельної ділянки відповідачу 2 прокуратурі стало відомо з листів Державної інспекції сільського господарства в Київській області № 02-1-09/1851 від 23.07.2015 р. та № 02-1-09/2688 від 12.10.2015 р.

07.11.2016 р. до господарського суду Київської області від відповідача 2 надійшов відзив № 70 від 25.10.2016 р. на позовну заяву, в якому відповідач 2 просить в задоволенні позову відмовити повністю, посилаючись на те, що ані Земельний кодекс України, ані інший закон на час існування спірних правовідносин не визначав порядку проведення земельних аукціонів, а у ст. ст. 135-138 ЗК України містилися лише загальні норми щодо деяких аспектів земельних торгів, не розкриваючи при цьому всього порядку його проведення, що на практиці унеможливлювало реалізацію таких норм. Лише 19.08.2012 р. набрав чинності Закон України Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону від 05.07.2012 р. № 5077-VI, отже до 19.08.2012 р. процедура та порядок проведення земельних торгів (аукціонів) законодавчо в Україні врегульовано не було. Відповідач 2 зазначає, що в ситуації відсутності прямого законодавчого регулювання суспільних відносин повноваження органів місцевого самоврядування, громадян та юридичних осіб на надання та отримання у користування земельних ділянок не припиняються, при цьому реалізація таких повноважень та прав має здійснюватися, виходячи із загальних засад законодавства та принципу верховенства права, передбаченого у ст. 8 Конституції України. Встановлення державою вимоги щодо конкурентного способу укладання договору оренди не можна розглядати як припинення всіх інших норм закону та Конституції, які надають повноваження органам місцевого самоврядування на передачу в оренду земельних ділянок комунальної форми власності. Таким чином, міська рада діяла відповідно до своїх повноважень, передбачених Конституцією України, Законом України Про місцеве самоврядування та Земельним кодексом України у межах та спосіб, які на той час передбачало чинне законодавство України. Крім того, відповідач 2 посилається на те, що позивачем не доведено фактів порушення інтересів держави, що є окремою підставою для відмови у позові. Також, у відзиві відповідачем заявлено про застосування строку позовної давності у даному спорі. Обгрунтовуючи твердження про пропуск прокурором позовної давності, відповідач 2 посилається на правову позицію Верховного Суду України із застосування ч. 1 ст. 261 ЦК України в подібних правовідносинах про обчислення початку й закінчення перебігу позовної давності за вимогою прокурора, викладену в постановах від 30 вересня 2015 р. у справі № 3-374гс15, від 11 травня 2016 року у справі № 3-387-гс16, в яких зазначено, що положення закону про початок перебігу позовної давності поширюється й на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів, а перебіг позовної давності починається від дня коли держава в особі її органів як суб`єктів владних повноважень довідалась або могла довідатися про порушення прав і законних інтересів. При цьому, орган уповноважений здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах - Держкомзем та його територіальні органи, був обізнаний про надання в оренду земельної ділянки як на етапі розроблення технічної документації (2009 рік), так й на етапі реєстрації оспорюваного договору оренди земельної ділянки (26.03.2010 рік) та змін до нього (30.11.2012 рік) у системі державного земельного кадастру, факт реєстрації якого означає офіційне визнання його (договору) з боку держави. Також, органи прокуратури були своєчасно обізнані про існування оспорюваних (оскаржуваних) рішень, якими надано земельну ділянку без проведення аукціону, в той час як прокурор звернувся до суду з відповідним позовом лише у серпні 2016 року.

11.11.2016 р. до господарського суду Київської області від відповідача 1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 просить в задоволенні позову відмовити повністю з тих же підстав, що зазначені у відзиві відповідача 2, та з підстави звернення прокуратурою до суду з пропуском позовної давності. Відповідач 1 у відзиві заявляє про необхідність застосування строків позовної давності у справі.

15.11.2016 р. до господарського суду від прокуратури Київської області надійшов лист, в якому прокуратура зазначає, що замість правильної дати укладення оскаржуваного договору оренди 26.02.2010 року в п. 3 резолютивної частини позову помилково зазначено дату 26.03.2010 року та просить суд при розгляді позовної заяви у даній справі правильним вважати в п. 3 резолютивної частини позову дату оскаржуваного договору оренди 26.02.2010 року .

27.12.2016 р. до господарського суду від прокуратури Київської області надійшли пояснення.

У судовому засіданні 15.11.2016 р. було оголошено перерву до 01.12.2016 р.

Прокурор в судових засіданнях 01.11.2016 р., 15.11.2016 р. та 27.12.2016 р. позовні вимоги підтримав.

Представники відповідача 1 в судових засіданнях 15.11.2016 р., 01.12.2016 р. та 27.12.2016 р. проти позову заперечували з підстав, викладених у відзиві.

Представники відповідача 2 в судових засіданнях 01.11.2016 р., 15.11.2016 р., 01.12.2016 р. та 27.12.2016 р. проти позову заперечували з підстав, викладених у відзиві.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідачів, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, судом встановлено наступне:

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Рішенням Української міської ради Обухівського району від 13.11.2008 р. Про дозвіл на підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест попередньо погоджено місце розташування земельної ділянки орієнтовною площею 4,2 га для надання в оренду ТОВ УІБК Укржитлоінвест для будівництва набережної та інших об`єктів транспортної інфраструктури в районі вул. Будівельників та берега ріки Стугна в м. Українка та надано дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування вказаної земельної ділянки орієнтовною площею 4,2 га.

Відповідачем 2 на виконання вимог ч. 7 ст. 151 ЗК України в діючій на той час редакції були отримані висновки відповідних державних органів, які наявні в матеріалах справи.

Рішенням Української міської ради Обухівського району від 10.12.2009 р. Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та про надання ТОВ УІБК Укржитлоінвест дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки затверджено матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки, наміченої до відведення в оренду ТОВ УІБК Укржитлоінвест ; надано дозвіл ТОВ УІБК Укржитлоінвест на основі затверджених матеріалів попереднього погодження розробити проект із землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 4,12 га для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком по вулиці Будівельників в м. Українка.

ТОВ УІБК Укржитлоінвест було отримано висновки державних органів для погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, які наявні в матеріалах справи.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України в редакції, що діяла станом на 11.02.2010 р. надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема у разі надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Оскаржуваним Рішенням Української міської ради від 11.02.2010 р. Про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест в оренду для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком по вулиці Будівельників в м. Українка в районі вулиці Будівельників в межах Української міської ради та надання цієї земельної ділянки в оренду затверджено проект землеустрою та надано ТОВ УІБК Укржитлоінвест в оренду строком на 15 років земельну ділянку орієнтовною площею 4,1185 га для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком по вулиці Будівельників в м. Українка в межах Української міської ради Обухівського району Київської області.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України в редакції, що діяла станом на 11.02.2010 р., передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

26 лютого 2010 р. на виконання рішення ради від 11.02.2010 р. між Українською міською радою (Орендодавець) та ТОВ УІБК Укржитлоінвест (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. 1.1 якого Українська міська рада надала, а ТОВ УІБК Укржитлоінвест прийняло в строкове, платне володіння та користування земельну ділянку, що знаходиться в м. Українка в районі вулиці Будівельників, в межах Української міської ради, загальною площею 4,1185 га, цільове призначення (використання) земельної ділянки - для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком, кадастровий номер земельної ділянки- 3223151000:01:029:0007.

Пунктом 3.1 договору передбачено, що його укладено на 15 років, починаючи з дати його реєстрації.

Договір від 26.02.2010 р. посвідчений нотаріально ОСОБА_5 нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за № 625. Договір зареєстрований в Обухівському районному відділі Київської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру, про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі від 26.03.2010 р. вчинено запис за № 041098600011.

26.02.2010р. Українською міською радою та ТОВ УІБК Укржитлоінвест (Орендар) підписано акт приймання-передачі земельної ділянки, відповідно до якого Українська міська рада передала, а ТОВ УІБК Укржитлоінвест прийняло в оренду земельну ділянку загальною площею 4,1185 га, цільове призначення (використання) земельної ділянки - для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком, кадастровий номер земельної ділянки- 3223151000:01:029:0007.

В подальшому Рішенням Української міської ради від 29.12.2011 р. Про розгляд клопотання ТОВ УІБК Укржитлоінвест щодо вилучення частини земельної ділянки орієнтованою площею 1,15 га із орендованої земельної ділянки площею 4,1185 га надано дозвіл ТОВ УІБК Укржитлоінвест на розроблення відповідної документації із землеустрою щодо встановлення права користування земельною ділянкою на умовах оренди орієнтованою площею 2,9685 га із земельної ділянки площею 4,1185 га (кадастровий номер - 3223151000:01:029:0007) для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення.

Рішенням Української міської ради від 09.02.2012 р. Про згоду на поділ орендованої ТОВ УІБК Укржитлоінвест земельної ділянки на дві земельні ділянки надано згоду на поділ земельної ділянки площею 4,1185 га, кадастровий номер - 3223151000:01:029:0007, яку орендує ТОВ УІБК Укржитлоінвест на підставі договору оренди земельної ділянки від 26.02.2010 р., на дві земельні ділянки: 1) перша земельна ділянка площею 1,1500 га для будівництва дошкільного навчального закладу на 280 місць в районі вулиці Будівельників в м. Українка; 2) друга земельна ділянка площею 2,9685 га для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення в районі вулиці Будівельників в м. Українка.

Оскаржуваним Рішенням Української міської ради від 14.06.2012 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест з урахуванням змін, внесених Рішенням Української міської ради від 11.10.2012 р., затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки ; припинено право користування ТОВ УІБК Укржитлоінвест земельною ділянкою площею 1,1500 га, віднесено її до категорії земель житлової та громадської забудови та переведено її в землі запасу Української міської ради (п. 1 рішення); внесено зміни до Рішення Української міської ради від 11.02.2010 р. Про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест ; внесено зміни у п.п. 1.1, 2.1, 2.2, 6.1 договору оренди земельної ділянки від 26.02.2010 р.

28.11.2012 р. між Українською міською радою (Орендодавець) та ТОВ УІБК Укржитлоінвест (Орендар) було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_5 від 26.02.2010 р. за реєстровим № 625, відповідно до п. 1 якого сторони внесли зміни у п.п. 1.1, 2.1, 2.2, 6.1 договору оренди земельної ділянки від 26.02.2010 р.

Відповідно до п.п. 1.1 договору оренди в редакції договору від 28.11.2012 р. Українська міська рада надала, а ТОВ УІБК Укржитлоінвест прийняло в строкове, платне володіння та користування земельні ділянки, що знаходиться в м. Українка в районі вулиці Будівельників, в межах Української міської ради, одну земельну ділянку площею 2,8489 га, кадастровий номер 3223151000:01:029:0010, другу земельну ділянку площею 0,1196 га кадастровий номер 3223151000:01:029:0011, цільове призначення (використання) земельних ділянок для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення.

Договір від 28.11.2012 р. посвідчений нотаріально ОСОБА_5 приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за № 4918. Договір зареєстрований в Відділі Держкомзему у м. Українка, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.11.2012 р. за № 3223100141000178.

Як вже зазначалося, прокурор також просить суд визнати недійсними договір оренди земельної ділянки, укладений між Української міською радою Обухівського району та товариством з обмеженою відповідальністю Українська інвестиційна будівельна компанія Укржитлоінвест № 625, зі змінами, внесеними на підставі зазначеного договору Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_5 від 26.02.2010 р. за реєстровим № 625 № 4918 від 28.11.2012 р., номер запису: 3223100141000178 та скасувати його державну реєстрацію.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Отже, чинним законодавством України надано повноваження органам місцевого самоврядування на передачу земельної ділянки комунальної власності у користування.

Як вже зазначалось, відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України в редакції, що діяла станом на 11.02.2010 р., передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч. 2 ст. 124 ЗК України).

Згідно з ч. 1 ст. 135 ЗК України в редакції, що діяла станом на 11.02.2010 р., земельні торги проводяться у формі аукціону.

При цьому, відповідно до п. 5 ст. 137 ЗК України в редакції, що діяла до 19.08.2012 р., земельні торги проводяться у порядку, встановленому законом.

Водночас, ні Земельний кодекс України, ні інший закон станом на час прийняття оскаржуваних рішень відповідача 1 не визначав порядку проведення земельних аукціонів, а у статтях 135-138 ЗК України містилися лише загальні норми щодо проведення земельних торгів, які не визначали порядку його проведення, що унеможливлювало реалізацію таких норм.

Також, відповідно до ч. 3 ст. 137 ЗК України проведення земельних торгів здійснює юридична особа, яка має дозвіл (ліцензію) на проведення земельних торгів. При цьому, на час прийняття оскаржуваних рішень та укладення спірного договору оренди не існувало ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення земельних торгів та такі ліцензії не видавались.

До того ж, на виконання Рішення Української міської ради Обухівського району від 13.11.2008 р. Про дозвіл на підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест відповідач 2 звертався до Управління земельних ресурсів у Обухівському районі, яке листом від 16.10.2009 року № 03-15/3683 повідомило відповідача про те, що на той час на державному рівні не розроблено методику проведення відповідних аукціонів, а тому вирішення даного питання є неможливим.

Закон України Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону від 05.07.2012 р. № 5077-VI, яким статті 135-139 зазначеного Кодексу викладені в новій редакції, що дало можливість проведення аукціонів на законних підставах, набрав чинності 19.08.2012 р.

Отже, до 19.08.2012 р. процедура та порядок проведення земельних торгів (аукціонів) законодавчо в Україні врегульовано не було.

При цьому, в ситуації відсутності прямого законодавчого врегулювання суспільних відносин, в даному випадку щодо встановлення процедури та порядку проведення земельних торгів, повноваження органів місцевого самоврядування на надання у користування земельних ділянок, та права громадян та юридичних осіб на їх отримання не припиняються.

Реалізація таких повноважень та прав здійснюється виходячи х загальних засад законодавства та принципу верховенства права, передбаченого у ст. 8 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії.

Відповідно до ст. 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.

Статтею 21 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

Таким чином, встановлення державою вимоги щодо конкурентного способу укладання договору оренди без механізму його реалізації не припиняє дії інших законів та Конституції, які надають повноваження органам місцевого самоврядування на передачу в оренду земельних ділянок комунальної форми власності.

Враховуючи викладене, посилання прокурора на порушення відповідачем 1 вимог ст. 124 Земельного кодексу України при прийнятті оскаржуваних рішень є помилковим.

Отже, приймаючи Рішення від 11.02.2010 р. Про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест в оренду для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком по вулиці Будівельників в м. Українка в районі вулиці Будівельників в межах Української міської ради та від 14.06.2012 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест з урахуванням змін, внесених Рішенням Української міської ради від 11.10.2012 р., Українська міська рада діяла відповідно до своїх повноважень, передбачених Конституцією України, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні та Земельним кодексом України у межах та спосіб, які на той час передбачало чинне законодавство України.

Таким чином, оскільки при прийнятті оскаржуваних рішень відповідача 1 судом не встановленого порушень законодавства, діючого на час їх прийняття, то підстави для визнання недійсними рішень Української міської ради від 11.02.2010 р. Про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест в оренду для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком в м. Українка в районі вулиці Будівельників в межах Української міської ради Обухівського району Київської області та надання цієї земельної ділянки в оренду , від 14.06.2012 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест , з подальшими змінами, внесеними рішенням від 11.10.2012 р., відсутні.

Враховуючи викладене, твердження прокурора про невідповідність договору оренди земельної ділянки, укладеного між Української міською радою Обухівського району та товариством з обмеженою відповідальністю Українська інвестиційна будівельна компанія Укржитлоінвест № 625 від 26.02 . 2010 р., який зареєстровано 26.03.2010 р., зі змінами, внесеними на підставі договору Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_5 від 26.02.2010 р. за реєстровим № 625 № 4918 від 28.11.2012 р., вимогам чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, оскільки передача в оренду відповідачу 2 земельних ділянок відбулась без проведення конкурсу, що є порушенням ст. 124 Земельного кодексу України, також не знайшло свого підтвердження під час розгляду справи, а відтак підстави для визнання його недійсним згідно з ст. 203 ЦК України та ч. 1 ст. 215 ЦК України та скасування його державної реєстрації також відсутні.

Крім того, відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, передумовою для визнання недійсним рішення є як невідповідність його вимогам законодавства, так і порушення у зв'язку з прийняттям такого рішення прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Згідно з ст.ст. 2, 29 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру".

Відповідно до абз. 2 п. 3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України N 7 від 23 березня 2012 року Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором.

Із змісту позовної заяви вбачається, що прокурор лише констатує факт порушення законодавства при прийнятті оскаржуваних рішень, та автоматично сприймає це як порушення інтересів держави, зазначаючи, що спірними відносинами порушено порядок передачі земельної ділянки в оренду, всупереч вимогам ст. 134 ЗК України, а також інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, не розкриваючи при цьому змісту порушених інтересів держави, яким чином оскаржувані рішення порушують інтереси держави та які саме.

На підставі вищенаведеного, прокурором не доведено факту порушення інтересів держави, що є окремою підставою для відмови у позові.

07.11.2016 р. до господарського суду Київської області від відповідача 2 надійшов відзив № 70 від 25.10.2016 р. на позовну заяву, в якому відповідач 2 стверджує, що прокурором пропущено строк позовної давності, також, у відзиві відповідачем заявлено про застосування строку позовної давності у даному спорі.

11.11.2016 р. до господарського суду Київської області від відповідача 1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 просить в задоволенні позову відмовити також з підстави звернення прокуратурою до суду з пропуском позовної давності. Відповідач 1 у відзиві заявляє про необхідність застосування строків позовної давності у справі.

Позовна давність застосовується судом лише у разі наявності порушеного права позивача. Порушення права держави (позов поданий прокурором в інтересах держави) не встановлено під час розгляду справи.

За таких обставин суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання недійсними рішень Української міської ради від 11.02.2010 р. Про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест в оренду для будівництва набережної, багатофункціонального житлового комплексу з нежитловими приміщеннями соціального призначення та дитячим садком в м. Українка в районі вулиці Будівельників в межах Української міської ради Обухівського району Київської області та надання цієї земельної ділянки в оренду , від 14.06.2012 р. Про затвердження технічної документації із землеустрою та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки ТОВ УІБК Укржитлоінвест , з подальшими змінами, внесеними рішенням від 11.10.2012 р. та договору оренди земельної ділянки, укладеного між Українською міською радою Обухівського району та товариством з обмеженою відповідальністю Українська інвестиційна будівельна компанія Укржитлоінвест , № 625 від 26.02.2010 р., який зареєстровано 26.03.2010 р., номер запису: № 041098600011, зі змінами, внесеними на підставі договору Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_5 від 26.02.2010 р. за реєстровим № 625 № 4918 від 28.11.2012 р., номер запису: 3223100141000178 та скасування його державної реєстрації задоволенню не підлягають.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на прокурора відповідно до ст. 49 ГПК України.

Керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Суддя О.О. Рябцева

Рішення підписано 16.01.2017 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення27.12.2016
Оприлюднено19.01.2017
Номер документу64058847
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/3301/16

Постанова від 05.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 14.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 12.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Постанова від 14.06.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Ухвала від 21.04.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Ухвала від 13.03.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Ухвала від 08.02.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Рішення від 27.12.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 01.12.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 01.11.2016

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні