Тростянецький районний суд Сумської області
м. Тростянець, вул. Миру, 9, 42600, (05458) 5-11-72
справа № 2-а-276/2010р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
6 січня 2010 року Тростянецький районний суд Сумської області у складі
Головуючого-судді - Литовченко Н.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Тростянець адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 Дем' янівни до Управління пенсійного фонд в Тростянецькому районі Сумської області про поновлення пропущеного строку для звернення до суду та стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни,
встановив:
09.12.09 р. до суду звернулася позивачка, мотивуючи свої вимоги тим, що вона має у статус дитини війни і, відповідно до ст. 6 розділу 2 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" №2195-ІУ від 18.11.2004 р., щомісячно, починаючи із січня 2006 року має право на отримання соціальної грошової допомоги в розмірі 30'% мінімальної пенсії за віком.
Посилаючись на вказані обставини, позивачка зазначає, що всупереч вимогам Закону України „Про соціальний захист дітей війни управління Пенсійного фонду України у Тростянецькому районі не здійснило перерахунок пенсії та не сплатило їй за період з 01.01.2009 року державну соціальну допомогу відповідно до ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни в сумі 1305грн.60коп. Окрім того, позивачка просила зобов'язати УПФ в Тростянецькому районі в подальшому виплачувати їй державну соціальну допомогу відповідно до ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни .
Позивачка, яка була належним чином повідомлена про час та місце розгляду справи, у судове засідання не з'явилася, подала заяву, в якій просить справу, розглянути без її участі позовні вимоги підтримує .
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, подав заяву, у якій просив розглянути справу у відсутності представника відповідача та додав до справи письмове заперечення, де зазначено, що дійсно пенсії дітям війни мають підвищуватись на 30% мінімальної пенсії за віком, проте, відповідно до ст. 7 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» , який передбачає механізм цих виплат, фінансове забезпечення державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Крім того, п. 41 розділу 2 Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесено зміни до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , згідно якого дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ) до пенсії, або щомісячного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожиткового мінімуму осіб, які втратили працездатність. Дана доплата позивачеві виплачується у повному обсязі. У письмовому запереченні також зазначено, що УПФ в Тростянецькому районі діяло у межах повноважень, у порядок та у спосіб, що визначені чинним законодавством України.
Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що справу можливо розглянути без участі сторін, а позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з таких підстав.
У судовому засіданні встановлено, що позивачка є дитиною війни, що підтверджується посвідченням пенсіонера, де мається вказана відмітка (а.с.5).
Відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» , дітям війни пенсії, або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30% мінімальної пенсії за віком.
Відповідно до ст.7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України.
Згідно ч.ч.2,3 ст. 22 Конституції України конституційні права й свободи гарантуються, і не можуть бути скасовані при прийнятті нових законів, або внесення змін до чинних законів, не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Відповідно до п.12 ст.71 Закон України Про державний бюджет України на 2007 рік дію статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , з урахуванням ст..111 цього закону, було зупинено.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. по справі № 6- рп/2007 визнано неконституційним положення п. 12 ст. 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", якими зупинено пільги, компенсації, передбачені ст..6 ЗУ "Про соціальний захист дітей війни".
Згідно п. 41 розділу 2 Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесено зміни до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» , згідно якого дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ) до пенсії, або щомісячного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожиткового мінімуму осіб, які втратили працездатність. Дане підвищення у вищенаведеному розмірі позивачеві виплачується щомісячно, починаючи із січня 2008 року.
Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. було визнано неконституційними вищевказані положення Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» .
Таким чином, судом встановлено, що всупереч вимогам ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» та ст. 22 Конституції України, соціальна грошова допомога в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 14.08.2009 року позивачеві не виплачувалась.
Конституцією України закріплено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція має найвищу юридичну силу. Ст. 8 Конституції України передбачає, що Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України й повинні відповідати їй. Принцип верховенства права передбачає, що всі підзаконні нормативно-правові акти мають відповідати за своїм змістом Конституції України.
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» державні гарантії, установлені дітям війни, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України, оскільки для значної кількості громадян України пільги, компенсації і гарантії, право на які передбачено чинним законодавством, є додатком до основних джерел існування, необхідною складовою конституційного права на забезпечення достатнього життєвого рівня (ст. 48 Конституції України), який не може бути нижчим від прожиткового мінімуму, встановленого законом (ч. 3 ст. 46 Конституції України), то звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Конституції України не допускається. Зупинення його дії можливе за умови введення відповідно до п. 31 ч. 1 ст. 85, п. 19 ч. 1 ст. 92 Конституції України надзвичайного стану (ст. 64 Конституції України) (Рішення Конституційного Суду України від 20.03.2002 р. № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).
Суд вважає безпідставними посилання відповідача на відсутність у позивача права вимоги через законодавчу неурегульованість питання щодо механізму виплати пенсії, відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» із огляду на наступне.
Статтею 64 Конституції України передбачено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Згідно ч.ч.3 та 4 ст. 8 КАС України звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова у розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Суд вважає також безпідставними посилання відповідача на відсутність у позивача права вимоги через законодавчу неурегульованість питання щодо визначення розміру мінімальної пенсії за віком, і те, що такий розмір не може бути визначений згідно ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» . З огляду на принцип законності, закріплений ст. 9 КАС України, відповідно до ч.7 якої у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини.
Таким чином, мінімальний розмір пенсії необхідно визначати відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Розмір прожиткового мінімуму для осіб щорічно встановлюється Законом України «Про Державний бюджет України» на відповідний рік.
Отже, суд дійшов висновку щодо часткового задоволення позовних вимог.
Згідно ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх
Тому у даному випадку рішення Конституційного Суду України не має зворотної дії у часі, і задоволенню позовні (вимоги позивача про стягнення щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни за період із 01.01.07 р. по 08.07.07 р. та із 01.01.08 по 21.05.08 р. не підлягають.
Суд вважає за необхідне зобов'язати управління Пенсійного фонду України у Тростянецькому районі провести нарахування позивачці щомісячну державну соціальну допомогу у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, відповідно до ч. 1 ст.28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" за період із 09.07.07 року по 31 грудня 2007 року.
З урахуванням того, що позивач у 2008 році щомісячно отримує добавку до пенсії у розмірі 10% прожиткового мінімуму для особи, яка втратила працездатність, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача провести нарахування позивачеві соціальної допомоги в розмірі мінімальної пенсії за віком, відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне Пенсійне страхування", за період із 22.05.08 року. Саме в цій частині суд вважає за можливе вийти за межі позовних вимог, заявлених позивачем, з метою повного захисту його прав та інтересів, про захист яких він просить, у відповідності до ч. 2 І ст., 5І-1 КАС України, та заховуючи періодичність вказаних платежів і те, що порушення прав позивача триває до цього часу.
Так, як вбачається матеріалів справи відповідач у 2007 році не здійснював позивачу доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , у 2008- році відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 р. №530 сплачував позивачу підвищення до пенсії, як дитині війни, в розмірі 390- грн. 20коп. (в тому, числі травень - 48,10 грн., червень- 48,10 грн., липень - 48,20 грн., серпень - 48,20 грн. вересень - 48,20 жовтень - ІІ9,80 грн., листопад - 49, 80 грн., грудень - 49,80
Таким чином, відповідач мав сплатити позивачу доплату до пенсії з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р у розмірі 1742,65грн. (у тому числі липень-4,06+406=410,06 х30%=123,02грн.; серпень-,06+406=410,06х 301=123,02 грн.; вересень4,06+40.6=410,06 х30% = 123,02 грн жовтень 4, 11 + 411=^15*,*І1 х 30%-124,53 грн.; листопад - 4,11+411=415,1130% = 124,53грн .# - грудень - 4,11 + 41^=415,11 х 301124,53 грн.).
3 22.05.2008 р. по 82.12.2008 р. відповідач мав сплатити допомогу до пенсії у розмірі [1170,60 грн. (з тому числі травень - 481х30%=144,ЗО грн.; червень - 481х30%=144,ЗО грн., [липень - 482x301=144,60 грн., серпень - 482х30%=144,60 грн., вересень - 482x301=144,60 грн., ^жовтень - 498x301=149,40 і- грн. , листопад - 4 98x301=14 9, 40 грн., грудень - 4 98x301 = 149,40гвн. Між тим, фактично було сплачено 390,20 грн. Таким чином, за визначений період сплаті підлягає (1170, 0-390,40 грн.
Крім того, безпідставним є посилання відповідача па відсутність коштів щодо забезпечення виплати зазначеної допомоги до пенсії, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів, як на підставу невиконання своїх зобов'язань, які встановлені ст. 46 Конституції України та зазначеною нормою Закону.
Суд також вважає, що не заслуговують на увагу доводи відповідача щодо невизначеності на законодавчому рівні питання відносно органу, на який покладено обов'язок, здійснення виплат підвищення до пенсії особам, які мають статус дитини війни.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положення «Про Пенсійний фонд України» і здійснює свої повноваження на підставі п. 15 зазначеного положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд виходить з того, що вимоги про стягнення з УПФУ в Тростянецькому районі доплати до пенсії у визначеній позивачкою грошовій сумі не підлягають задоволенню, оскільки такі виплати не були їй нараховані, а суд не може перебирати на себе функцію здійснення перерахунку та нарахування пенсії замість органу, на який покладено такі повноваження.
Зважаючи на те, що позивачка є людиною похилого віку, необізнана з законодавством та мав незадовільний стан здоров'я, суд вважає за необхідне поновити пропущений строк для звернення до суду з вимогою про перерахунок пенсії за 2007 рік.
Керуючись ст.ст. 7, 11, 70, 71, 160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в Тростянецькому районі про поновлення пропущеного строку для звернення до суду та стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги "Дітям війни" задовольнити частково.
Поновити ОСОБА_1 пропущений строк для звернення до суду,
Зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України в Тростянецькому районі Сумської здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 відповідно до ст. с 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , з підвищенням її на ЗО % мінімальної пенсії за віком за період із 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та із підвищенням її 20% мінімальної пенсії за віком за період із 22 травня 2008 року, виходячи із розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове пенсійне страхування" та провести відповідні виплати.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Тростянецький районний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження в 10-денний строк з дня складання постанови в повному обсязі і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, із подачею копії апеляційної скарги до апеляційної інстанції, або без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у 10-денний строк з дня складання постанови в повному обсязі.
Суддя
Суд | Тростянецький районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 06.01.2010 |
Оприлюднено | 24.02.2017 |
Номер документу | 64867801 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області
Мазур Н. В.
Адміністративне
Юр'ївський районний суд Дніпропетровської області
Маренич С. О.
Адміністративне
Тростянецький районний суд Сумської області
Литовченко Н. О.
Адміністративне
Хмільницький міськрайонний суд Вінницької області
Шевчук Л. П.
Адміністративне
Енергодарський міський суд Запорізької області
Пахоменко О. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні