Постанова
від 21.02.2017 по справі 144/1551/16-а
ТЕПЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 144/1551/16-а

провадження № 2-а/144/6/17

Категорія 81

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.02.2017 смт. Теплик

Теплицький районний суд Вінницької області

в складі : головуючої - судді Задорожної Л.І.,

за участю секретарів судового засідання - Кошмелюк А.С. та Грушовенко О.В.,

представників позивача Горового С.І. та Лужанського Д.С., представника відповідача Трамбовецького Р.І., представника третьої особи Соколюка В.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Малого підприємства Люкс до Теплицької селищної ради Вінницької області про визнання протиправним та таким, що підлягає скасуванню п.2 рішення №131 від 17 листопада 2016 року виконавчого комітету Теплицької селищної ради,

установив :

21 листопада 2016 року до суду з адміністративним позовом звернулось МПП Люкс , в якому просить визнати протиправним та скасувати п.2 рішення №131 від 17 листопада 2016 року виконавчого комітету Теплицької селищної ради, яким було зупинено будь-які будівельно-монтажні роботи на земельній ділянці, яку орендує МПП Люкс на центральній площі селища по вул.В.Стуса з кадастровим №0523755100:04:002:0148. Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач стверджує, що оспорюване рішення виконавчого комітету Теплицької селищної ради не відповідає вимогам Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , оскільки органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що підставою для зупинення будівництва є його проведення із порушенням містобудівної документації та заподіяння таким будівництвом шкоди навколишньому природному середовищу, однак на момент здійснення будівельно-монтажних робіт МПП Люкс мало в наявності належним чином зареєстровану декларацію про початок виконання будівельних робіт, тому підстав для зупинення будівництва не було. Крім того, вважає, що у виконавчого комітету не було повноважень зупиняти будівництво, оскільки жоден орган виконавчої влади, який самостійно наділений повноваженнями зупиняти будівельно-монтажні роботи, Теплицькій селищній раді таких повноважень не делегував. Оскільки, позивач є орендарем земельної ділянки для будівництва і обслуговування будівель торгівлі на підставі договору оренди землі від 15 січня 2007 року, то рішення виконавчого комітету Теплицької селищної ради порушує його права як орендаря вказаної земельної ділянки, вважає назване рішення протиправним та просить його скасувати.

Представники позивача Горовий С.І. та Лужанський Д.С. в судовому засіданні позов підтримали в повному обсязі, посилаючись на обставини, що викладені в позовній заяві.

Представник відповідача - селищний голова Трамбовецький Р.І. в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, що вказані в письмових запереченнях, які долучені до матеріалів адміністративної справи. Пояснив, що рішення виконавчим комітетом прийнято в межах наданих йому повноважень і в спосіб, який визначений законом. Оскільки, МПП Люкс мало намір встановити тимчасові споруди на орендованій земельній ділянці, отримало декларацію на початок будівництва, не повідомивши про свій намір селищну раду, виконавчим комітетом було прийнято рішення, яке оспорюється позивачем. Також, до селищної ради не було подано ескізних матеріалів та паспорту прив'язки. Питання про будівництво на площі селища виникло через те, що від відділення поліції надійшло повідомлення про конфлікт на площі з окремими представниками громадськості. Якби не було такого звернення, то селищній раді не було би відомо про початок будівництва. Виконавчим комітетом було прийнято рішення про зупинення будівництва, але не було вказано за яких умов воно може бути відновлено, а також не було вказано на який строк воно зупиняється. Також, в 2013 році було зареєстровано декларацію на капітальний ремонт площі, яким не було передбачено зведення на площі будь-яких капітальних споруд. Також, виконавчим комітетом було враховано, що на орендованій земельній ділянці знаходяться зелені насадження загального користування, тому за змістом ст.51 Земельного кодексу України така земля має рекреаційне призначення, в результаті будівельних робіт частина зелених насаджень буде вилучена.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача - Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області, - Соколюк В.П., який діє на підставі довіреності від 18 квітня 2016 року, пояснив, що для того, щоб можна було розпочати будівництво на земельній ділянці, потрібно, щоб ця земельна ділянка була надана в установленому порядку з цільовим призначенням для будівництва, після чого необхідно отримати містобудівні умови та

- 2 -

обмеження, виготовити проектну документацію та зареєструвати декларацію про початок виконання будівельних робіт. В листопаді 2016 року під час перевірки дотримання МПП Люкс вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, жодних порушень не було виявлено. Виконавчий комітет селищної ради не мав повноважень зупиняти будівництво, яке розпочало МПП Люкс .

Свідок ОСОБА_5 у своїх показаннях пояснив суду, що спочатку МПП Люкс мало намір встановити чотири спарені тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності - функціонування дитячого кафе. Але, у такому вигляді дитяче кафе не могло існувати, потрібно було тільки капітальне будівництво, до якого є певні вимоги законодавства та державних будівельних норм, про що представнику МПП було надано роз'яснення. Після цього МПП Люкс звернулось за отриманням містобудівних умов та обмежень, які підприємству було видано, оскільки, законних підстав для відмови не було. Через відсутність контролю з боку Теплицької селищної ради склалась така ситуація, що на одну і ту ж земельну ділянку зареєстровано дві декларації на початок будівництва, що селищна рада уклала договір оренди, який дозволяв будівництво на земельній ділянці, що не було внесено змін до генерального плану селища. Наявність зелених насаджень загального користування не перешкоджає проведенню будівництва на земельній ділянці.

Суд, заслухавши осіб, які беруть участь у справі, показання свідка, оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши письмові докази у справі, прийшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що 17 листопада 2016 року виконавчий комітет Теплицької селищної ради Теплицького району Вінницької області прийняв рішення, пунктом другим якого зупинено будь-які будівельно-монтажні роботи на земельній ділянці, яку орендує МПП Люкс на центральній площі селища по вул.В.Стуса(а.с. 19-20). Ухвалюючи своє рішення, виконавчий комітет вказав, що відповідно підпункту 3 пункту б частини першої статті 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ст.14 Закону України Про основи містобудування виконком селищної ради має право на зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу.

Частиною третьою ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілям, на досягнення яких спрямоване це рішення(дія); з урахуванням права особи на участь в процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, спочатку суд перевіряє чи прийнято виконавчим комітетом Теплицької селищної ради пункт другий рішення №131 від 17 листопада 2016 року на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею першою Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами;

В ч.1 ст.11 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вказано, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Як встановлено під час розгляду адміністративної справи, в Теплицькій селищній раді Вінницької області створено тільки один виконавчий орган - виконавчий комітет Теплицької селищної ради.

Статтею 52 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено повноваження виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради. Так, виконавчий комітет селищної ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Статтею 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим,

- 3 -

областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України(ч.2). В п.3 ч.4 цієї статті зазначено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Підпунктом 3 пункту б частини першої статті 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , на який відповідач послався у своєму рішенні №131, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить делеговане повноваження, а саме здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу.

Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затверджено постановою Кабінету міністрів України від 23 травня 2011 року №553. Вказаний Порядок визначає процедуру здійснення заходів,

спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері

містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і

правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт(абз. 1 п.1).

Також, в п.1 цього Порядку визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль відповідно до повноважень, визначених статтею 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", здійснюється такими органами державного архітектурно-будівельного контролю: виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.

Як встановлено судом, в Теплицькій селищній раді Вінницької області не було створено виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

В ч.2 ст.7 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що у разі якщо сільські, селищні, міські ради не утворили виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю, повноваження таких органів виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через відповідних головних інспекторів будівельного нагляду.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право видавати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт, що передбачено п.11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23 травня 2011 року №553.

Таким чином, з системного аналізу перелічених норм закону висновується, що до повноважень виконавчого комітету Теплицької селищної ради не відноситься повноваження, яке визначено в підпункті 3 пункту б частини першої статті 31 Закону України Про місцеве самоврядування , оскільки Теплицькою селищною радою не створено виконавчого органу з питань державного архітектурно-будівельного контролю, а тому такі повноваження має виконувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через відповідних головних інспекторів будівельного нагляду.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що виконавчий комітет Теплицької селищної ради Вінницької області, приймаючи п.2 рішення №131 від 17 листопада 2016 року, діяв поза межами наданих йому повноважень, а тому таке рішення є протиправним і підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

За змістом частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на

- 4 -

відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірності прийнятого ним спірного рішення з урахуванням всіх встановлених фактичних обставин та вимог законодавства.

Також, враховуючи суспільну зацікавленість в результатах вирішення адміністративного спору між МПП "Люкс" та Теплицькою селищною радою, суд вважає за необхідне сказати про таке.

15 січня 2007 року між МПП Люкс та Теплицькою селищною радою було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,2598га строком на 15 років, з цільовим призначенням земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі(а.с.97-98). Право оренди земельної ділянки було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 22 жовтня 2015 року(а.с.10).

За №6/16 від 10 жовтня 2016 року МПП Люкс отримало містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, які видані відділом МА та РІ Теплицької районної державної адміністрації(а.с.95).

25 жовтня 2016 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області за №ВН 083162990347 було зареєстровано декларацію МПП Люкс про початок виконання будівельних робіт(а.с.11-12).

Отже, Теплицькою селищною радою Вінницької області та органами державної виконавчої влади були прийняті усі необхідні рішення, які дозволяли МПП Люкс виконувати будівельні роботи на земельній ділянці, яка була передана позивачеві в оренду.

09 листопада 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведення перевірок Департаменту ДАБІ у Вінницькій області Соколюком В.П. було проведено позапланову перевірку достовірності даних, наведених у декларації про початок виконання будівельних робіт щодо будівництва дитячого розважального комплексу по вул.В.Стуса у смт Теплик Вінницької області, за результатами якої складено акт 1560-ПП, в якому зазначено, що під час проведення перевірки будь-яких недостовірних даних у декларації не виявлено(а.с.13).

Теплицькою селищною радою Вінницької області не було оспорено в установленому порядку жодного із перерахованих вище документів(договір оренди, декларація про початок виконання будівельних робіт, містобудівні умови та обмеження, або рішення Теплицької селищної ради, які передували укладенню договору оренди), що в судовому засіданні було підтверджено селищним головою, а тому зупинення будь-яких будівельно-монтажних робіт виконавчим комітетом цієї ради, яке до того ж не було обмежено жодним строком чи умовами такого зупинення, можна розцінювати як свавільне втручання в здійснення господарської діяльності позивача, яке не може вважатися необхідним в демократичному суспільстві, оскільки таке зупинення означало фактичну заборону проведення будівельно-монтажних робіт органом, який не мав на те відповідних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною в справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа, тому позивачеві необхідно присудити судові витрати в розмірі 1 450 грн. 00 коп., які документально підтверджені(а.с.1).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 3,7,8,9,12,71,94,136,160,162,163 КАС України, суд -

постановив :

Позов задовольнити.

Скасувати п.2 рішення №131 від 17 листопада 2016 року виконавчого комітету Теплицької селищної ради, яким було зупинено будь-які будівельно-монтажні роботи на земельній ділянці, яку орендує МПП Люкс на центральній площі селища по вул.В.Стуса з кадастровим номером 0523755100:04:002:0148.

Присудити позивачеві МПП Люкс судові витрати в розмірі 1 450 грн. (одна тисяча чотириста п'ятдесят гривень) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною в справі - Теплицької селищної ради Теплицького району Вінницької області.

Постанова може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Теплицький районний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

В повному обсязі постанову суду виготовлено 24 лютого 2017 року.

СУДДЯ

СудТеплицький районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення21.02.2017
Оприлюднено02.03.2017
Номер документу64982152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —144/1551/16-а

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 25.05.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 20.03.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 20.03.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 21.02.2017

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Задорожна Л. І.

Постанова від 21.02.2017

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Задорожна Л. І.

Ухвала від 28.12.2016

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Задорожна Л. І.

Ухвала від 14.12.2016

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Задорожна Л. І.

Ухвала від 01.12.2016

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Задорожна Л. І.

Ухвала від 23.11.2016

Адміністративне

Теплицький районний суд Вінницької області

Задорожна Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні