ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 березня 2017 р. Справа № 902/58/17
Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука Василя Васильовича розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом :Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (вул. 600-річчя, б. 19, м. Вінниця, 21100)
до :Дочірнього підприємства "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс" (вул. ОСОБА_1, б. 42, с. Городківка, Крижопільський район, Вінницька область, 24600)
про стягнення 126 235,81 грн.
за участю секретаря судового засідання Павлової Т.С.
за участю представників сторін:
позивача : ОСОБА_2 за довіреністю № б/н від 23.01.2017р.;
відповідача :ОСОБА_3 - директор;
ОСОБА_4 за довіреністю №1/25/01/2017 від 25.01.2017р..
СУТЬ СПОРУ:
Державна екологічна інспекція у Вінницькій області звернулася до Господарського суду Вінницької області з позовом про стягнення з Дочірнього підприємства "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс" збитків в сумі 126 235, 81 грн..
В обґрунтування заявлених вимог позивач вказав, що згідно акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів від 21.12.2015-22.12.2015 року, Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, в кварталі 1 виділ 9 виявлено незаконну рубку 14 сироростущих дерева породи акація різних діаметрів пня та в кварталі 4 виділ 17 виявлено незаконну рубку 34 дерев породи акація різних діаметрів пня на території Дочірнього підприємства "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс", чим заподіяно державі збитків на суму 126235,81 грн. Оскільки, добровільно вказану суму збитків, згідно надісланої претензії № 525/04 від 22.02.2016 року Дочірнє підприємство "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс" не відшкодувало Державна екологічна інспекції у Вінницькій області була змушена звернутись до суду про стягнення даної суми в судовому порядку.
Ухвалою суду від 16.01.2017 року за вказаним позовом порушено провадження у справі № 902/58/17 з призначенням до розгляду в судовому засіданні на 01.02.2017 року та зобов'язано сторін надати докази необхідні для вирішення спору.
Ухвалою від 01.02.2017 року відкладено розгляд справи на 01.03.2017 року, в зв'язку з не повним виконанням сторонами вимоги ухвали суду від 16.01.2017р. в частині надання доказів, необхідних для розгляду даної справи.
В судовому засіданні 01.03.2017 року оголошено перерву до 02.03.2017 року.
На визначену судом дату з'явились усі учасники процесу.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав викладені в позовній заяві та додаткових поясненнях обставини та просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представники відповідача проти позову заперечили, посилаючись на завдання шкоди невстановленими особами, а не працівниками підприємства, для встановлення даних осіб СВ Піщанським ВП Бернадського ВП ГУНП у Вінницькій області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12015020260000294 за ознаками кримінального правопорушення, даний факт підтверджує не причетність відповідача до порушення норм екологічного законодавства щодо незаконної вирубки лісу, адже зазначені дії відбувалися в поза робочий час, а тому до даного правопорушення не може застосуватися відповідальність за нанесення шкоди під час виконання службових обов'язків. Також відповідач зазначає, що на виконання постанов від 25.12.2015 р. про накладення адміністративного стягнення було сплачено 28.12.2015 р. визначу в постановах суму штрафу.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши наявні докази на засадах всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, судом встановлено наступне.
В період з 21 грудня 2015 року по 22 грудня 2015 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області здійснено позапланову перевірку Дочірнього підприємства "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс", за результатами якої виявлено в кварталі 1 виділ 9 незаконну рубку 14 сироростущих дерева породи акація різних діаметрів пня та в кварталі 4 виділ 17 незаконну рубку 34 дерев породи акація різних діаметрів пня, про що складено ОСОБА_5 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів в якому зазначено сума шкоди завданої у наслідок незаконної порубки дерев в загальному розмірі 126235,81 грн..
На основі даних результатів перевірки відносно майстра лісу ДП "Крижопільський райагроліс" Піщанського району ОСОБА_6 складено Протокол про адміністративне правопорушення № 005223 від 22.12.2015 року, згідно протоколу винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 4/140 від 25.12.2015 року, якою визнано ОСОБА_6 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст.. 65 КУпАП та накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн. Суму штрафу правопорушником сплачено добровільно 28.12.2015 року.
На основі даних результатів перевірки відносно лісника обходу № 3,4,5,7 ДП "Крижопільський райагроліс" Піщанського району ОСОБА_5 складено Протокол про адміністративне правопорушення № 005167 від 22.12.2015 року, згідно протоколу винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 4/139 від 25.12.2015 року, якою визнано ОСОБА_5 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 65 КУпАП та накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170,00 грн. Суму штрафу правопорушником сплачено добровільно 28.12.2015 року.
22 лютого 2016 року Державною екологічною інспекція у Вінницькій області надіслано відповідачу по справі претензію №525/04 про сплату збитків за порушення норм лісового господарства в сумі 126235,81 грн.
Вище зазначена претензія залишена відповідачем без відповіді та без виконання.
З метою відшкодування завданих державі збитків позивач звернувся до господарського суду за захистом порушеного права та законного інтересу з даним позовом.
Встановивши фактичні обставини справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Згідно зі ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Частиною 1 ст. 4 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища (далі - Закон) передбачено, що природні ресурси України є власністю Українського народу.
Відповідно до ст. 5 цього ж Закону державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси. Ліс, як природний ресурс загальнодержавного значення, підлягає державній охороні і регулюванню використання на території України.
Відповідно до ст. 35 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , п.п. ґ п. 4.2 Положення про Державну екологічну інспекцію у Вінницькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 № 136, Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.
Пунктом 6.4, 6.11, 6.17 Положення передбачено, що Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження, розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, виступати позивачем та відповідачем в судах.
Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області (відповідно до наказу Інспекції від 14.12.2015 № 46-П та направлення на перевірку № 141) з 21.12.2015 року по 22.15.2015 року спільно з працівниками ДП "Крижопільський райагроліс" та головою Яворівської сільської ради проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, на підставі згоди Державної екологічної інспекції України від 08.12.2015 року № 2/3-503 ЗГ, яка була надана у відповідності д звернення депутатів та жителів Яворівської сільської ради Піщанського району Вінницької області.
Під час перевірки виявлено незаконну порубку 48 дерев породи акація різних діаметрів пня в кварталі 1 виділ 9 та в кварталі 4 виділ 17 на території Яворівської сільської ради Піщанського району. За її результатами складено ОСОБА_5.
Пунктом 1.4. Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 № 464, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2009 за №181/16034 передбачено : акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.
Відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу, затверджених постановою КМУ від 23.07.2008 № 665, Держекоінспекцією в області розраховано збитки, завдані державі внаслідок самовільної порубки дерев, розмір яких становить 126235,81 грн.
Згідно ст. 1 Лісового кодексу України, ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Відповідно до ст. 16 та ст. 17 цього Кодексу право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи. Ліси надаються в постійне користування на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень. Право постійного користування лісами посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.
Загальна площа земель лісового фонду ДП "Крижопільський райагроліс" становить 2724га. Площа земель лісового фонду на території Яворівської сільської ради становить 272га на які виготовлені державні акти на право користування земельними ділянками.
Частина 2 статті 19 Лісового кодексу України зазначає, що постійні лісокористувачі зобов'язані: забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, вживати інших заходів; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів.
Приписами статті 63 цього Кодексу встановлено, що ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Згідно з п.5 ст.64 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані здійснювати охорону лісів від незаконних рубок та інших пошкоджень.
Статтею 93 Кодексу передбачені завдання контролю за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів. Зокрема, такими завданнями є забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів; забезпечення додержання лісового законодавства органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та громадянами; забезпечення додержання лісового законодавства власниками лісів, постійними і тимчасовими лісокористувачами; запобігання порушенням законодавства у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.
Статтею 69 Кодексу визначено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.
Як вбачається з матеріалів перевірки, ДП "Крижопільський райагроліс" проводилась суцільно-санітарна рубка 2015 проведена в кварталі 5 виділ 17 площа 0,9га; суцільно-санітарна рубка 2015 проведена в кварталі 1 виділ 9 площа 2,5га; суцільно-санітарна рубка 2015 проведена в кварталі 4 виділ 9 площа 1,7га. Лісогосподарські роботи на даних ділянках завершені, акти огляду місць заготівлі деревини, інших продуктів лісу та використання корисних властивостей лісів наявні. Дані заходи проводились на підставі лісорубного квитка серія 02ЛКБ № 364145 від 16.01.2015 року за порядковим № 32. У кварталі 6 виділ 3 проведено рубку модельних дерев на підставі лісорубного квитка серія 02ЛКБ № 364660 від 04.09.2015 року за порядковим № 247.
Дозвіл на вирубку дерев в кварталі 1 виділ 9 та в кварталі 4 виділ 17 не видавався, про відсутність таких документів зазначено в акті від 21.12.2015-22.12.2015 р., який складено Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області.
Відповідно до ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати, шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
В силу ст. 69 цього Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Актом перевірки Державної екологічної інспекції у Вінницькій області та як вбачається з наявного в матеріалах справи витягу з кримінального провадження № 12015020260000294 встановлено незаконну порубку дерев на протязі листопада-грудня 2015 року, досудове розслідування триває.
Разом з тим, ст. ст. 19, 64, 86 Лісового кодексу України встановлено, що постійні лісокористувачі зобов'язані забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень. Організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу. Забезпечення охорони і захисту лісів, серед інших, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього кодексу.
Відповідно до Статуту ДП "Крижопільський райагроліс" метою та предметом діяльності підприємства є організація ведення лісового господарства, включаючи питання охорони, захисту раціонального використання та заготівлі лісових ресурсів і відтворення лісів на території земель лісового фонду Крижопільського району Вінницької області (Розділ 2 Статуту). Охорона лісів і захисних лісонасаджень від незаконних порубів, пошкоджень, тощо (Розділ 3 п. 3.15 Статуту).
Факт виявлення інспекцією незаконної порубки лісу з однієї сторони та відсутність безпосередньо у відповідача, як особи, зобов'язаної здійснювати контроль за збереженням лісів, будь-якої інформації з приводу даного факту та своєчасного його виявлення свідчить про наявність вини відповідача щодо неналежної охорони лісу (бездіяльність), внаслідок чого скоєно незаконну порубку лісу.
Як передбачено п. 5 ч. 2 ст. 105 Лісового кодексу України відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.
Відповідно до ст. 107 цього Кодексу підприємства, установи, організації зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Системний аналіз змісту положень п. 1 ч. 2 ст. 19, п. 5 ст. 64, ч.ч. 1, 5 ст. 86, п. 5 ч. 2 ст. 105 та ст. 107 Лісового кодексу України свідчить про те, що відповідач, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди міститься у ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Юридична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків (ст. 1172 ЦК України).
Таким чином, ДП "Крижопільський райагроліс", як постійний лісокористувач, не дотримавшись вимог законодавства в частині забезпечення охорони та захисту лісових насаджень, допустив, самовільну порубку, на підпорядкованій йому території, не забезпечив збереження не призначених для порубки дерев, не здійснив комплекс заходів, спрямованих на збереження лісів, незаконних порубок, не запобіг порушенням законодавства у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, своєчасно не виявив таких порушень і не вжив відповідних заходів щодо їх усунення.
Згідно з нормами ст. 105 Лісового кодексу України, ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища вчинення Відповідачем зазначених правопорушень (порушення вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених у сфері охорони, захисту та використання лісів) є підставою для покладення на нього цивільно-правової відповідальності. При цьому , не важливо, хто конкретно здійснював незаконне вирубування дерев на ділянках, наданих у постійне користування, оскільки визначальним є факт порушення Відповідачем (постійним лісокористувачем) встановлених правил лісокористування, що спричинило завдання державі шкоди.
Разом з тим, позивачем невірно розрахована сума збитків.
Додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 р. № 665 Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу передбачено розмір шкоди в залежності від діаметру пошкодженого дерева, а п. 2 ОСОБА_7 установлено, що: починаючи з 1 січня 2009 р. проводиться індексація затверджених цією постановою такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянами.
Так, позивачем безпідставно проіндексовано розмір шкоди за 2008 рік, що суперечить Порядку проведення індексації такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу підприємствами, установами, організаціями та громадянами, яким передбачено проведення індексації починаючи з 01.01.2009 р. ОСОБА_7 позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 10 лютого 2016 року у справі № 910/17532/15.
Судом при перерахунку розміру завданих державі збитків отримано 102827,24 грн., відповідно до розрахунку наявного в матеріалах справи.
Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що цивільно-правову відповідальність за порушення лісового законодавства мають нести не лише особи, які безпосередньо здійснюють самовільну вирубку лісів, а також і постійні лісокористувачі, вина яких полягає у допущенні та не перешкоджанні їх працівниками незаконному вирубуванню лісових насаджень внаслідок неналежного виконання ними своїх службових обов'язків. Тобто проявом їх протиправної бездіяльності є незабезпечення працівниками постійних лісокористувачів охорони і захисту лісів, внаслідок чого відбувається вирубування дерев невстановленими особами. Відповідачем як лісокористувачем не забезпечено охорону і збереження закріплених за ним лісів та допущено їх незаконну рубку в кількості 48 дерев породи акація , крім того відповідачем не надано суду жодних доказів вчинення ним дій щодо збереження та охорони лісів та недопущення самовільної рубки лісу, а відтак позовні вимоги є обґрунтовані та підлягають до задоволення в сумі 102827,24 грн., відповідно до розрахунку здійсненого судом.
Судові витрати зі сплати судового збору підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 4-2 - 4-4, 32 - 34, 43, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Дочірнього підприємства "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс" (вул. ОСОБА_1, б. 42, с. Городківка, Крижопільський район, Вінницька область, 24600, код ЄДРПОУ - 36262793) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Вінницькій області суму збитків 102827 (сто дві тисячі вісімсот двадцять сім ) грн. 24 коп. (перерахувати на рахунок: УК у Піщанському районі/с.Яворівка, 24062100, Код ЄДРПОУ 37908698, банк ГУДКСУ у Вінницькій області, МФО 802015, р/р 33119331700467, призначення платежу: за порушення вимог природоохоронного законодавства).
3. Стягнути з Дочірнього підприємства "Крижопільський райагроліс "Вінницького обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Вінницяоблагроліс" (вул. ОСОБА_1, б. 42, с. Городківка, Крижопільський район, Вінницька область, 24600, код ЄДРПОУ - 36262793) на користь Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (вул. 600-річчя, б. 19, м. Вінниця, 21100, отримувач: Держекоінспекція у Вінницькій області, Код ЄДРПОУ 37979894, р/р 35219001081122, ГУДКСУ у Вінницькій області, МФО 802015) 1542 (тисячу п'ятсот сорок дві) грн. 41 коп. - відшкодування витрат пов'язаних зі сплатою судового збору.
4. В задоволені позову в частині стягнення 23408,57 грн. збитків - відмовити.
5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст.84 ГПК України 06 березня 2017 р.
Суддя Матвійчук В.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2017 |
Оприлюднено | 10.03.2017 |
Номер документу | 65134188 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні