Рішення
від 14.03.2017 по справі 924/301/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" березня 2017 р.Справа № 924/301/16

Господарський суд Хмельницької області у складі: суддя Шпак В.О., розглянувши матеріали справи

за позовом Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" м. Київ

до Публічного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" смт. Теофіполь

за участю третьої особи, без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Публічне акціонерне товариство „Українська залізниця» м. Київ,

про стягнення 31201грн. 08 коп.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 17.01.2017 р.

від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю №301/1 від 03.01.2017 р.

від третьої особи: не з'явився

В судовому засіданні відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення

Суть спору:

Справу № 924/301/16 передано на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області.

Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" звернулось до суду з позовом про стягнення з Публічного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" 31201,08 грн. заборгованості, з якої 13961,40 грн. плати за користування вагонами та 17239,68 грн. збору за зберігання вантажу.

Позивач в засіданні суду та у письмових поясненнях стверджує , що відповідно до п. 1 наказу Державної адміністрації залізничного транспорту України № 512-Ц/од - 30.11.2015 року є датою закінчення господарської діяльності Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці) та підприємств і установ залізничного транспорту, які реорганізуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014, одним з яких є ДТГО "Південно-Західна залізниця".

Постановою Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" утворено Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Держаної адміністрації залізничного транспорту (код згідно з ЄДРПОУ 00034045), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.

Постановою КМУ від 25.06.2015 № 815 затверджено склад правління публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", а розпорядженням КМУ від 25.11.2015 № 1239-р- склад наглядової ради та ревізійної комісії.

Державну реєстрацію Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" здійснено 21.10.2015 (номер запису: 1 070 134 0000 0 60039).

Із заключного передавального акта від 01.12.2015 вбачається, що Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" передало, а публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" прийняло майно станом на 30.11.2015, що включає зміни, що сталися з 31.07.2014 по 30.11.2015, правонаступництво щодо якого, у тому числі усіх прав та обов'язків, переходить до публічного акціонерного товариства "Українська залізниця". Згідно витягу із розшифровки рядка 1125 передавального акту „Дебіторська заборгованість за продукцію, товари, роботи, послуги» до додатку 9 в розрізі дебіторів (який є додатком до передавального акту) заборгованість ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» перед ДТГО "Південно-Західна залізниця" в сумі 13961,40 грн. - плати за користування вагонами та 17239,68 грн. збору за зберігання вантажу не передано до ПАТ „Українська залізниця» .

Дані передавальні акти не є окремою підставою для заміни кредитора у зобов'язанні, оскільки такі акти складаються у зв'язку з реорганізацією юридичної особи відповідно до норм ст. 107 ЦК України.

У своїх поясненнях з посиланням на ч. 1 та 2 ст. 104, 106 ЦК України, ч. 3 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" зазначає, що припинення вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб від 13.12.2016 вбачається, що Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" перебуває в процесі припинення: в стані припинення за рішенням засновників, запис щодо припинення юридичної особи відсутній.

Враховуючи, що перебування юридичної особи в стані припинення підприємницької діяльності та вчинення дій, пов'язаних з припинення у зв'язку з реорганізацією, зокрема передача майна, не означає, що юридична особа вже є припиненою, тому відсутні підстави вважати, що до ПАТ "Укрзалізниця", перейшли всі права та обов'язки позивача.

Звертає увагу суду, що перелічені обставини підтверджуються висновками Вищого господарського суду України, що містяться у постанові від 26.07.2016р. по справі №910/8256/13.

Виходячи з вищенаведеного вважає, що ДТГО "Південно-Західна залізниця" є належним позивачем у справі №924/301/16 за позовом до ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» , окрім того підтримує свою позицію викладених в письмових поясненнях по справі від 02.03.2017 року

Відповідач в засіданні суду у відзиві на позові та додаткових поясненнях про справі заперечує проти задоволення позовних вимог.

В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що пунктом 1 Постанови КМ України від 25.06.2014р. № 200 „Про утворення публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» встановлено, що це товариство утворюється на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком № 1.

Згідно додатку № 1 до вищезазначеної постанови до переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється ПАТ „Українська залізниця» , включено Державне територіальне-галузеве об'єднання »Південно-Західна залізниця» (код згідно з ЄДРПОУ 04713033).

В пункті 3.5. наказу Державної адміністрації залізничного транспорту України від 14.07.2014р. за № 389-Ц/од „Про заходи щодо реорганізації Укрзалізниці, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, встановлено, що комісія з питань ліквідації в повинна скласти передавальні акти щодо всіх зобов'язань Укрзалізниці та підприємств стосовно всіх кредиторів і боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами.

До матеріалів справи долучено копію заключного передавального акту від 01.12.2015р.

Спираючись на ці документи представник ДТГО „Південно-Західна залізниця» намагається довести, ПАТ Укрзалізниця, яке створено на виконання Постанови КМ України від 25.06.2014р. № 200, внаслідок реорганізації шляхом злиття, не прийняло від ДТГО „Південно-Західна залізниця» дебіторську заборгованість в сумі 31201,08 грн. по ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» , і таким чином позивачем в цій справі залишається ДТГО „Південно-Західна залізниця» .

В частині 2 статті 107 Цивільного кодексу України зазначено, що після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов'язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюють ся сторонами.

Стверджує, що передавальний акт від 01.12.2015 року є заключним, що свідчить про те, що всі зобов'язання (в тому числі і зобов'язання ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» в сумі 13961,4р грн.. плати за користування вагонами та 17239,68 грн. збору за зберігання вантажу) станом на цю дату були передані до ПАТ „Укрзалізниця» .

До матеріалів справи крім копії заключного передавального акту долучено розшифровку рядка 1125 заключного передавального акту від 01.12.2015.

На думку відповідача, спираючись на цю розшифровку, ДТГО „Південно-Західна залізниця» намагається довести що майнові вимоги до ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» не передані правонаступнику - ПАТ „Українська залізниця .

Стверджує, що розшифровка рядка 1125 не є належним доказом, тому що:

- вона (на відміну від заключного передавального акту) взагалі ні кім не підписана та не засвідчена печатками;

- в останній стрічці розшифровки загальна сума заборгованості зазначена в сумі 31019 тис грн., тоді, як в рядку 1125 Дебіторська заборгованість за продукцію, товари, роботи послуги» заключного передавального акту вказана зовсім інша сума, а саме: 103287 тис, грн.

Разом із тим, ДТГО „Південно-Західна залізниця» для доведення того, що воно є належним позивачем в цій справі повинно довести факт того, що дебіторська заборгованість ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» залишилась на балансі саме ДТГО „Південно-Західна залізниця» (код ЄДРПОУ 04713033).

На думку відповідача, належним доказом цього міг би бути річний баланс саме ДТГО „Південно-Західна залізниця» на кінець 2016 року, (тобто року в якому подавався позов до суду) із розшифровкою рядка 1125.

Але, він відсутній в матеріалах справи.

ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» стверджує, що ДТГО „Південно-Західна залізниця» (код ЄДРПОУ 04713033) станом на день подання позову до суду в цій справі не обліковувало на власному балансі дебіторську заборгованість (майнові вимоги) до ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» , тому, що все майно, всі майнові вимоги були передані до правонаступника ПАТ „Українська залізниця» .

Звертає увагу суду, що оплата судового збору при поданні позову та поданні касаційної скарги здійснювалась „Регіональною філією Південно-західна залізниця ПАТ „Укрзалізниця» (код ЄДРПОУ 40081221).

Таким чином, з урахуванням всього вищенаведеного за наслідками утворення ПАТ „Укрзалізниця» воно, принаймні з 01.12.2015р., стало правонаступником всього без виключення майна та майновихправ ДТГО „Південно-Західна залізниця» (код ЄДРПОУ 04713033)

ДТГО „Південно-Західна залізниця» (код ЄДРПОУ 04713033) не є належним позивачем в цій справі, окрім того відповідач підтримує свою позицію викладену у відзиві та у попередньому розгляді справи.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" (код ЄДРПОУ 04713033) є юридичною особою та перебуває в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до статуту Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця", затвердженого 25.11.2002р. наказом Міністерства транспорту України №847, Південно-Західна залізниця - це створене згідно зі ст. 1, 4 Закону України "Про залізничний транспорт" статутне територіально-галузеве об'єднання, засноване на державній власності, яке залежить до сфери управління Міністерства транспорту України та підпорядковане Державній адміністрації залізничного транспорту України. До складу Залізниці входять дирекції залізничних перевезень, галузеві служби, інші відособлені структурні підрозділи та юридичні особи.

10.06.2015р. між Державним територіально-галузевим об'єднанням "Південно-Західна залізниця" (надалі - залізниця, позивач) та Публічним акціонерним товариством "Теофіпольський цукровий завод" (надалі - вантажовласник, відповідач, апелянт) укладено договір про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги № 1543 (надалі - Договір), відповідно до п.1.1 якого предметом цього договору є надання залізницею вантажовласнику послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів, та проведенням розрахунків за ці послуги.

Залізниця зобов'язана:

для централізованих розрахунків відкрити вантажовласнику особовий рахунок №7277891 і код вантажовідправника, одержувача 3681 (п.2.2.1 Договору),

приймати до перевезення та видавати вантажі вантажовласника, подавати під навантаження/вивантаження вагони (контейнери) згідно із затвердженими планами і заявками вантажовласника та надавати йому додаткові послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, в тому числі за вільними тарифами, перелік яких зазначається в додатку до цього договору (п.2.2.2 Договору),

здійснювати розрахунки безготівкові та готівкою з вантажовласником за перевезення вантажів і надані додаткові послуги згідно з діючими тарифами, вести облік нарахованих і сплачених сум та на вимогу надавати вантажовласнику відповідні розрахункові документи через станцію (ЄТехПД) Білогородка (п.2.2.3 Договору),

інформувати вантажовласника, на його вимогу, про залишки грошових коштів на особовому рахунку (п.2.2.4 Договору),

проводити взаємозвірки з вантажовласником (п.2.2.5 Договору),

списувати з особового рахунку вантажовласника відповідні суми (провізну плату, додаткові збори, плату за користування вагонами і контейнерами, штрафи, пеню) на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування-вагонами, контейнерами і т. ін. (п.2.2.6 Договору).

Згідно п.2.4.8 Договору, у разі виникнення непередбачених ситуацій узгоджувати з Залізницею послідовність дій з їх усунення.

Відповідно до п.2.3.1 Договору, залізниця має право вимагати від вантажовласника належного виконання останнім своїх зобов'язань згідно з цим договором.

Відповідно до п.3.1 Договору, вантажовласник здійснює попередню оплату залізниці шляхом перерахування коштів на рахунок №26038302602665 в ТВБВ №10026/0187 Філії-Головного управління по м. Києву та Київській області АТ "Ощадбанк", МФО 322669, код 04713033. Одержувач: ЄТехПД ДТГО "Південно-Західна залізниця". Одержані кошти залізниця зараховує на особовий рахунок вантажовласника. Послуги вантажовласнику за цим договором надаються за умови наявності коштів на його особовому рахунку.

Залізниця відображає відповідні суми (провізну плату, додаткові збори, плату за користування вагонами (контейнерами), штрафи, пеню) в особовому рахунку вантажовласника на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами) і т. ін. оформлених в паперовому або електронному вигляді. На вимогу вантажовласника проводиться звірка розрахунків між ним і залізницею, результати якої оформлюються актом (п.п.3.3, 3.4 Договору).

Згідно з п.4.4 Договору, сторони несуть відповідно до законодавства України відповідальність за порушення умов цього договору, яке призвело або може призвести до негативних наслідків.

Пунктом 11.1 Договору визначено, що для організації електронного документообігу використовується комп'ютерна система АС Клієнт УЗ (надані залізницею).

Договір набуває чинності з дати його підписання сторонами і діє 3 роки (п.7.1 Договору).

Договір підписаний представниками сторін та скріплений відтисками їх печаток /а.с.16-18/.

17.06.2016р. між ДТГО "Південно-Західна залізниця" та ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" укладено додаткову угоду № 1 до Договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та наданні залізницею послуги № 1543 від 10.06.2016р., якою п.2.1.3 викладено в наступній редакції:

2.1.3 Отримувати від залізниці: податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних відповідно до чинного законодавства України; переліки залізничних документів, особові рахунки та первинні документи, що підтверджують факт виконання робіт або надання послуг: накладні, накопичувальні картки, відомості плати за користування вагонами та квитанції різних зборів (ГУ-57).

Додаткова угода № 1 підписана представниками сторін та скріплена відтисками їх печаток /а.с.19/.

19.06.2015р. між ТОВ "Єлам" (Постачальник) та ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" (Покупець) укладено договір поставки вугільної продукції № 19/06/1, відповідно до умов якого постачальник поставляє товар покупцю на умовах «СІР-станція призначення» у відповідності до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів «ІНКОТЕРМС» (в редакції 2010р.). Датою поставки вважається дата фактичного отримання товару на залізничній станції покупця та оформлення видаткової накладної постачальником (п.3.2 договору) /а.с.98-100/.

16.09.2015р. ухвалою Печерського районного суду міста Києва по справі №757/34268/15-к накладено арешт на майно ТОВ «Актів Груп» (ЄДРПОУ 36976259), ТОВ "Верхаус" (ЄДРПОУ 37851537), ТОВ "ПФК "Наві Транс" (ЄДРПОУ 38551003), а саме: на вугілля кам'яне, яке належить та перевозиться на замовлення цими товариствами залізничним транспортом (вагонами), організація руху якого забезпечується та здійснюється "Укрзалізниця" (ЄДРПОУ 00034045, м. Київ, вул. Тверська, 5) /а.с.42-44/.

22.09.2015р. телеграфним дорученням № ЦМ-16/346 Департаментом комерційної роботи Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" повідомлено станцію Білогородка про те, що ухвалою суду накладено арешт на майно ТОВ "ОСОБА_3 (ЄДРПОУ 36976259), ТОВ "Верхаус" (ЄДРПОУ 37851537), ТОВ "ПФК "Наві Транс" (ЄДРПОУ 38551003). У разі прибуття вагонів з вантажем - вугілля кам'яне, відправниками якого являються зазначені товариства - здійснювати їх затримку з оформленням актів загальної форми ГУ-23 та нарахуванням усіх належних платежів. Видачу вантажу здійснювати тільки у разі присутності представників правоохоронних органів при наявності у них дозвільного підтвердження /а.с.102/.

23.09.2015р. телеграфним дорученням № ЦМ-16/349 Департаментом комерційної роботи ДТГО "Південно-Західна залізниця" повідомлено станцію Білогородка, що після затримки вагонів подальші дії на станціях призначення з вантажем, відправниками якого являються товариства, зазначені у телеграфному дорученні № ЦМ-16/346 від 22.09.2015р. відбувається лише в присутності слідчого районного відділу міліції, який повинен пред'явити наступні документи (копії): Постанову про проведення слідчих дій на іншій території, ухвалу Печерського районного суду м. Києва від 16.09.2015р. про арешт майна. По результатах проведеної слідчим роботи складається протокол накладення арешту на майно /а.с.103/.

25.09.2015р. постановою про проведення слідчих дій на іншій території, підписаною Старшим слідчим в ОВС ГСУ МВС України, доручено працівникам слідчого відділу Ізяславського РВ УМВС України в Хмельницькій області провести у кримінальному провадженні № 12015000000000511 від 31.08.2015р. наступні слідчі дії: накласти арешт на майно ТОВ „ПФК „Наві Транс» - вугілля, яке знаходиться у вагонах № 65297665, № 67193581, № 67859611, № 65533036, що прибули на станцію Білогородка, склавши протокол накладення арешту на майно, а також згідно протоколу передачі майна передати на відповідальне зберігання арештоване майно отримувачу, покупцю або власнику цього майна в пункті призначення /а.с.39-41/.

25.09.2015р. відповідно до накладної № 53595542:

- ТОВ "ПФК "Наві Транс" відправило ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" зі станції Дроново на станцію Білогородка 207 тон антрациту у вагонах № 65297665, № 67193581, № 67859611.

- вантаж прибув на станцію призначення 25.09.2015р. (п.51 накладної),

- видача вантажу відбулась 30.09.2015р. (п.52 накладної).

- одержувача повідомлено 25.09.2015р. 2:00 (п.49 накладної) /а.с.28/.

26.09.20158р. відповідно до накладної № 53595955:

- ТОВ "ПФК "Наві Транс" відправило ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" зі станції Дроново на станцію Білогородка 69 тон антрациту у вагоні № 65533036;

- вантаж прибув на станцію призначення 26.09.2015р. (п.51 накладної),

- видача вантажу відбулась 30.09.2015р. (п.52 накладної);

- одержувача повідомлено 26.09.2015р. 11:15 (п.49 накладної) /а.с.29/.

Згідно з відомостями Книги прибуття вантажів станції Білгородка за 25.09.2015р.: час прибуття вагонів № 65297665, № 67193581, № 67859611 - 25.09.2015р. 01:35 год., час повідомлення - 25.09.2015р. 02:00 год., дата видачі - 30.09.2015р. 10:45 год. /а.с.34/

Згідно з відомостями Книги прибуття вантажів станції Білгородка за 26.09.2015р.: час прибуття вагону № 65533036 - 26.09.2015р. 11:15 год., час повідомлення - 26.09.2015р. 11:15 год., дата видачі - 30.09.2015р. 10:47 год. /а.с.36/.

У відповідності до запису № 289 Книги повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження Південно-Західної залізниці від 01.01.2015р., представник ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" ОСОБА_4 25.09.2016р. о 01:35 год. повідомлений про прибуття вагонів № 65297665, № 67193581, № 67859611 та 26.09.2015р. о 11:05 год. повідомлений про прибуття вагону № 65533036 /а.с.37-38/.

Подавання та забирання вагонів також підтверджується пам'яткою №314 про подавання вагонів та пам'яткою № 334 про забирання вагонів /а.с.30-31/.

25.09.2015р. працівниками станції Білгородка в присутності представником одержувача - ОСОБА_4 складено акт № 14 загальної форми ГУ-23, про затримку вагонів № 65297665, № 67193581, № 67859611 на виконання розпорядження Уз. від 22.09.2015р. № ЦМ-16/346 щодо ухвали суду про накладення арешту на майно від 16.09.2015р. по справі № 757/34268/15-к. Зазначені вагони затримуються до вияснення обставин. Початок затримки - 25.09.2015р. 01:35 год.

Представник одержувача ОСОБА_4 від підпису акту № 14 про затримку вагонів відмовився, про що працівниками станції Білогородка складено акт № 14/1 загальної форми ГУ-23 від 25.09.2015р. /а.с.21-22/.

26.09.2015р. працівниками станції Білогородка в присутності представником одержувача - ОСОБА_4 складено акт № 15 загальної форми ГУ-23, про затримку вагону №65533036 на виконання розпорядження Уз. від 22.09.2015р. № ЦМ-16/346 щодо ухвали суду про накладення арешту на майно від 16.09.2015р. по справі № 757/34268/15-к. Зазначений вагон затримується до вияснення обставин. Початок затримки - 26.09.2015р. 11:05 год.

Представник одержувача ОСОБА_4 від підпису акту №15 про затримку вагонів відмовився, про що працівниками станції Білогородка складено акт № 15/1 загальної форми ГУ-23 від 26.09.2015р. /а.с.23-24/.

29.09.2015р. працівниками станції Білогородка в присутності представником одержувача - ОСОБА_4 складено акт № 16 загальної форми ГУ-23, закінчення затримки вагонів № 65297665, № 67193581, № 67859611 та № 65533036, згідно якого закінчено затримку на дані вагони на акти № 14, № 15 0 17:20год. 29.09.2015р.

Представник одержувача ОСОБА_4 від підпису акту № 16 про закінчення затримки вагонів відмовився, про що працівниками станції Білгородка складено акт № 16/1 загальної форми ГУ-23 від 26.09.2015р. /а.с.25-26/.

Згідно відомості плати за користування № 09100062 Публічному акціонерному товариству "Теофіпольський цукровий завод" за користування вагонами № 65297665, №67193581, №67859611 та №65533036 нараховано 202,80 грн. Передача при подаванні вагонів здійснена 29.09.2015р. о 17:20 год., приймання та забирання вагонів залізницею - 30.09.2015р. о 14:20 год.

Відомість плати за користування №09100062 підписана представником станції та вантажовласника /а.с.20/.

Відповідно до накопичувальної картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов'язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) № 09100180 від 09.10.2015р., ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" на підставі акту № 16 ГУ-23а нараховано збір за зберігання вантажів (двократний розмір) в розмірі 14366,40 грн. згідно збірника тарифів Р.3 п.2.1 та 11634,50 грн. плати за користування вагонами та плати на підставі ГУ-45 з врахуванням актів ГУ-23, згідно розпорядження від 20.08.2014р. № ЦЗМ-12/1742. Разом нараховано 26000,90 грн. /а.с.57/

Працівник платника (вантажовласника) відмовився від підпису накопичувальної картки № 09100180, про що працівниками станції Білгородка складено акт № 17 загальної форми ГУ-23 від 09.10.2015р. /а.с.27/.

Відповідно до довіреності № 303-НЮ від 22.01.2015р. Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" уповноважила першого заступника начальника Козятинської дирекції залізничних перевезень ОСОБА_5 у разі виникнення ускладнень на станції у зв'язку з несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів, збільшувати розмір збору за їх збереження, до двократного відповідно до Статуту залізниць України /а.с.73/.

Наказами № 491 від 25.09.2015р., № 492 від 27.09.2015р. по причині виникнення ускладнень на станції Білгородка у зв'язку з несвоєчасним вивантаженням вантажу із вагонів № 65297665, № 67193581, № 67859611, № 65533036, згідно ст.36 Статуту залізниць України та телеграфної вказівки НЗ-1-27/67 від 16.01.2004р., введено збільшений до двухкратного розміру збір за зберігання вантажу в ваг/конт. Наказ підписаний заступником ДН-2 ОСОБА_5 /а.с.32-33/.

Відповідно до розділу 4 "Відомість парків і колій" Технічно-розпорядчого акту станції Білогородка Південно західної залізниці, на станції знаходиться 5 колій: 1 - головна, 2 -приймально-відправна на яких заборонено проводити маневри, їх призначення пропуск пасажирських поїзді та вантажних поїздів; 3 - для проведення маневрової та поїзної роботи; 4 - навантажувально-ровантажувальна для відстою вагонів, яка має довжину всього 160 м.; 5 - приймально-відправна.

Згідно Журналу огляду колій станції Білогородка 5 колія через суцільну непридатність закрита з 1997 року.

Згідно пояснень позивача по технічним характеристикам та можливостям вагони № 65297665, № 67193581, № 67859611, № 65533036 перебували на 3 колії, оскільки 4 колія за технічними характеристиками є короткою для маневрових робіт.

29.09.2015р. заступником начальника СВ Ізяславського РВ підполковником міліції ОСОБА_6, відповідно до ухвали Печерського районного суду міста Києва від 16.09.2015р. по справі № 75734268/15-к, складено протокол арешту на майно від 29.09.2015р., згідно якого заборонено відчуження вугілля кам'яного, яке знаходиться у напіввагонах №65297665, №67193581, №67859611 та №65533036, згідно супровідних документів у кожному вагоні 69 тон, разом - 276 тон. Протокол складено в присутності представника ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" ОСОБА_7, що підтверджується його підписом /а.с.45/.

29.09.2015р. Заступником начальника СВ Ізяславського РВ міліції ОСОБА_6 складено протокол передачі майна на відповідальне зберігання, згідно якого заступнику директора ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" ОСОБА_7 передано на відповідальне зберігання вугілля кам'яне у кількості 276 тон, яке знаходиться у напіввагонах № 65297665, № 67193581, № 67859611 та № 65533036, у кожному вагоні 69 тон, згідно накладної /а.с.47/.

29.09.2015р. напіввагони № 65297665, № 67193581, № 67859611 та № 65533036 подані ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" під вивантаження.

30.09.2015р. відбулося вивантаження вагонів та забирання вагонів після вивантаження залізницею.

Згідно довідки Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" №01/105 від 24.05.2016р. станом на 24.05.2016р. заборгованість ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" за користування вагонами та за зберігання вантажу за період з 25.09.2015р. по 30.09.2015р. становить 31201,08 грн.

05.01.2016р. ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м.Києва у справі № 757/48462/15-к скасовано арешт, накладений ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м.Києва від 16.09.2015р., що знаходиться у вагонах, серед іншого:

- № 65297665 у кількості 69 т, № 67193581 у кількості 69 т, № 67859611 у кількості 69 т (ж.д.накладна № 53595542);

- № 65533036 у кількості 69 т (ж.д.накладна № 53595955) /а.с.86-90/.

25.02.2016р. покупцем ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" отримано від постачальника ТОВ «ЄЛАМ» товар - вугілля антрацит у кількості 276 т на підставі договору № 19/06/1 від 19.06.2015р. відповідно до видаткової накладної № 1 від 25.02.2016р., про що складено ОСОБА_1 приймання-передачі № 3 вугільної продукції від 26.02.2016р. /а.с.110-111/.

Позивач стверджує, що заборгованість відповідача за користування вагонами та за зберігання вантажу за період з 25.09.2015р. по 30.09.2015р. у загальній сумі 31201,08 грн. слугувала підставою для звернення до суду.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом враховується наступне.

Постановою Вищого господарського України від 14 грудня 2016 року, рішення господарського суду Хмельницької області від 13.06.2016 та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 23.09.2016 у справі № 924/301/16 скасовано.

Справу № 924/301/16 передано на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області.

В постанові зазначено, що відповідно до частин 3, 4 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування (Товариство) утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (підприємства залізничного транспорту). Статут Товариства затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною 6 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.

Постановою Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" утворено ПАТ "Українська залізниця", 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.

Додатком 1 до вказаної постанови є перелік підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється ПАТ "Українська залізниця", до якого увійшло Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця".

Окрім того зазначено, що оскаржувані судові рішення не містять встановлених обставин щодо правового статусу, прав та обов'язків позивача - Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця", з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 про створення ПАТ "Українська залізниця" та включення до переліку установ і організацій, на базі яких створене останнє, позивача.

При цьому судами не з'ясовано, чи є Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" на час звернення з даним позовом та на час його розгляду судами таким, що реорганізоване шляхом злиття згідно положень Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", тобто, чи є позивач таким, що припинився у результаті злиття у відповідності до вимог чинного законодавства.

Відповідно ч. 1 ст. 111 12 Господарського процесуального кодексу України вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.

На виконання вимог зазначеної постанови судом було витребувано докази про стан реорганізації позивача та бухгалтерські документи про передачу дебіторської та кредиторської заборгованості правонаступнику ПАТ "Українська залізниця".

Судом береться до уваги згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб від станом на 25.03.2016 вбачається, що Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" перебуває в процесі припинення: в стані припинення за рішенням засновників, запис щодо припинення юридичної особи відсутній.

Частинами 1 та 2 ст. 104 ЦК України передбачено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Відповідно до ст. 106 ЦК України, злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.

Відповідно до ч. З ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Припинення вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття

Із заключного передавального акта від 01.12.2015р. вбачається, що Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" передало, а публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" прийняло майно станом на 30.11.2015р., що включає зміни, що сталися з 31.07.2014 по 30.11.2015, правонаступництво щодо якого, у тому числі усіх прав та обов'язків, переходить до публічного акціонерного товариства "Українська залізниця". Згідно витягу із розшифровки рядка 1125 передавального акту „Дебіторська заборгованість за продукцію, товари, роботи, послуги» до додатку 9 в розрізі дебіторів (який є додатком до передавального акту) заборгованість ПАТ „Теофіпольський цукровий завод» перед ДТГО "Південно-Західна залізниця" в сумі 13961,40 грн. - плати за користування вагонами та 17239,68 грн. збору за зберігання вантажу не передано до ПАТ „Українська залізниця» .

Враховуючи викладене Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" є належним позивачем та вправі звернутися із позовом про стягнення 31201,08 грн. заборгованості, з якої 13961,40 грн. плати за користування вагонами та 17239,68 грн. збору за зберігання вантажу.

За приписами ч.5 ст.307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч. 2 ст.908 та ст.920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.

Згідно ст. 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Положеннями 46 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Статтею 125 Статуту залізниць України визначено, що після прибуття вантажу на станцію призначення всю відповідальність перед залізницею щодо цього перевезення несе одержувач, а згідно ст.62 Статуту остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення.

Відповідно до ст.6 Статуту залізниць України, вантаж - матеріальні цінності, які перевозяться залізничним транспортом у спеціально призначеному для цього вантажному рухомому складі.

Статтею 119 Статуту залізниць України визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Згідно п. 8 Правил зберігання вантажів збір та пп. 2.1. п. 2 Тарифного керівництва № 1 за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з причин одержувача , після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). У всіх випадках неповна доба округляється до повної.

Правилами користування вагонами чітко встановлено порядок і умови обліку вагонів, які були затриманими на станції призначення.

Згідно п.6 та п.8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника , складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Відповідно до п.3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23.

Згідно п.12 вказаних Правил, загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Таким чином, нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу проводиться лише за наявності затримки вагонів з вини вантажодержувача (ПАТ "Теофіпольський цукровий завод").

Судом встановлено, що станцією призначення Білогородка ДТГО "Південно-західна залізниця" були оформлені відповідні документи, у тому числі акти форми ГУ-23, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції призначення, відповідно до Тарифного керівництва № 1 (затвердженогонаказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356) з урахуванням наказів № 491 від 25.09.2015 та № 492 від 27.09.2015 про введення двохкратного розміру збору за зберігання вантажу, розрахована плата за користування спірними вагонами за Відомістю форми ГУ-46 № 09100062 плати за користування вагонами та накопичувальною карткою № 09100180 у загальній сумі 11837грн. 30коп. (без ПДВ) та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 09100180 у розмірі 14366грн. 40коп. (без ПДВ).

Судом встановлено, що причиною затримки вагонів на станції призначення було накладення арешту на майно ТОВ «ПФК «НАВІ ТРАНС» відповідно до ухвали Печерського районного суду м.Києва від 16.09.2015р., який знаходився у вагонах, та необхідність вчинення дій щодо передачі вантажу на відповідальне зберігання в присутності представника правоохоронних органів відповідно до постанови старшого слідчого ОВС ГСУ МВС України про проведення слідчих дій на іншій території від 25.09.2015р., виконання яких відбулося 29.09.2015р. шляхом складення протоколу арешту на майно від 29.09.2015р., згідно якого заборонено відчуження вугілля кам'яного, яке знаходиться у напіввагонах № 65297665, № 67193581, № 67859611 та № 65533036, згідно супровідних документів у кожному вагоні 69 тон, разом - 276 тон, та передачею вказаного майна на відповідальне зберігання ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" в особі представника - заступнику директора ОСОБА_7

Разом з тим, судом встановлено, що постачальником вугілля кам'яного покупцю ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" за Договором від 19.06.2015р. було ТОВ «ЄЛАМ» .

Відповідно до п.3.1 Договору від 19.06.2015р. постачальник поставляє товар покупцю на умовах «СІР-станція призначення» . Тобто перевезення вантажу оплачується постачальником до місця призначення.

Відповідно до ж.д.накладних № 53595542 та № 53595955 відправником вантажу, що знаходився у вагонах у напіввагонах № 65297665, № 67193581, № 67859611 та № 65533036 відправником вантажу значиться ТОВ «ПФК «НАВІ ТРАНС» .

Відповідно до ухвали Печерського районного суду м.Києва від 05.01.2016р., якою скасовано арешт на вугілля у зазначених напіввагонах, поставки вугілля носили цілком легальний характер та були належним чином документально оформлені.

Поряд з цим, між ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" та ТОВ «ПФК «НАВІ транс» не існувало правовідносин з перевезення вантажу відповідно до умов Договору від 19.06.2015р. А тому, суд критично оцінює твердження позивача, що вина відповідача у затримці вагонів на станції Білогородка полягала у виборі «ненадійного» продавця.

Одночасно, суд вважає, що ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" жодним чином не міг та не мав права прискорити виконання постанови старшого слідчого ОВС ГСУ МВС України про проведення слідчих дій на іншій території від 25.09.2015р., яке відбулося СВ Ізяславського РВ - 29.09.2015р.

За наведеного, вина ПАТ "Теофіпольський цукровий завод" у затримці вагонів № 65297665, № 67193581, № 67859611 у період з 25.09.2015р. по 29.09.2015р.та вагону № 65533036 у період з 26.09.2015р. по 29.09.2015р. на станції Білогородка відсутня, а тому нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу за вказані періоди є безпідставним і позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Згідно частини 1 статті 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.

Статтями 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до частини 1 статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи відмову позивачу у позові судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України покладається на позивача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85, Господарського процесуального кодексу України, суд, -

в и р і ш и в:

У позові Державного територіально-галузевого об'єднання „Південно-Західна залізниця» м. Київ до Публічного акціонерного товариства „Теофіпольський цукровий завод» смт. Теофіполь за участю третьої особи, без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Публічне акціонерне товариство „Українська залізниця» м. Київ про стягнення 31201грн. 08 коп. відмовити.

Повний текст рішення складено 16.03.17 року

Суддя Шпак В.О.

Віддруковано 2 примірники:

1 - до справи; 2 - треті особі м. Київ, вул. Тверська, будинок 5 - рекомендованим із повідомленням

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення14.03.2017
Оприлюднено22.03.2017
Номер документу65382719
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/301/16

Ухвала від 29.11.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 13.11.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 23.10.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 04.10.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 05.09.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 23.08.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Постанова від 10.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 27.07.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Постанова від 23.05.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 14.04.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні