Рішення
від 04.04.2017 по справі 903/111/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04 квітня 2017 р. Справа № 903/111/17

за позовом: Заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Луцької міської ради, м.Луцьк

до відповідача: Приватного підприємства «Октопус-2015» , м.Луцьк

про стягнення 830631,68грн. збитків

Суддя Дем'як В.М.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 - довіреність №1.1-8/1797 від 29.03.2017р.

від відповідача: ОСОБА_2 - директор

в судовому засіданні взяла участь прокурор відділу прокуратури Волинської області ОСОБА_3

Суть спору: Заступник керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Луцької міської ради звернувся до суду з позовом до відповідача - Приватного підприємства «Октопус-2015» про стягнення 830631,68грн. збитків.

В обґрунтування прокурор посилається на неправомірне користування відповідачем земельною ділянкою, без правовстановлюючих документів, завдаючи позивачеві збитки у вигляді упущеної вигоди.

В підтвердження позовних вимог прокурор подав інформацію Луцької міської ради від 28.07.2016 №1.1-9/4856 з додатком; інформацію Луцької міської ради від 19.10.2016 № 1.1 -9/6339; повідомлення про необхідність відшкодування збитків від 11.07.2016 та 05.08.2016 з рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень; копію проекту договору про добровільне відшкодування збитків; копіюпротоколу засідання комісії від 15.07.2016; копію акту з визначення збитків власнику землі від 15.07.2016; копію інформації управління Держгеокадастру у Луцькому районі від 12.05.2016 №18-304-5555.24-1560/2-16; копію розрахунку фінансового управління міської ради про розмір завданих збитків; копію інформації Луцької ОДПІ ГУ ДФС в області від 02.06.2016 №2050/9/03-18-12-04; інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.12.2015; копію акту перевірки від 08.12.2015 №000008; копію схеми земельної ділянки; копію рішення Луцької міської ради від 26.02.2014 №55/103 з додатком; копію рішення Луцької міської ради від 24.06.2009 №42/20 з додатком; копію рішення Луцької міської ради від 23.03.2011 №7/9; копія рішення Луцької міської ради від 28.02.2013 №38/60; копію рішення Луцької міської ради від 28.01.2015 №69/39; інформацію Луцької міської ради від 16.01.2017 № 1.1 -9/221; копію рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 11.01.2017№8-1 з додатком; повідомлення Луцької міської ради ПП "Октопус-2015" від 17.01.2017 №1.1-16/3.11 про необхідність відшкодування збитків з додатком; копію інформації Луцької ОДПІ ГУ ДФС в області від 26.01.2017 №442/10/03-18-12-04; інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 20.04.2016; витяг з ЄДРПОУ; повідомлення про пред'явлення позову від 23.01.2017 №33-287 вих.17.

Представник позивача та прокурор відділу в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю та просили позов задоволити.

Представник відповідача в судовому засіданні та у відзиві за вх. №01-54/3553/17 від 04.04.2017р. вимоги позивача не визнає повністю з огляду на наступне:

- Луцька міська рада обрахувала розмір суми збитків виходячи із розміру орендної плати за землю, за ставкою орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 33 992 845,38 земельної ділянки площею 32877 кв.м.

- сума збитків за доводами Позивача також визначена і у протоколі засідання комісії,

завданих внаслідок використання земельних ділянок міської комунальної власності без правовстановлюючих документів від 15.07.2016р.

- відповідно до ст.ст.5.15 Закону України "Про плату за землю" об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар. Власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

- питання оподаткування регулюються Податковим кодексом України і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

- підстави для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає, у тому числі шляхом прийняття органами місцевого самоврядування рішень з цього приводу.

- предметом судового розгляду є стягнення збитків у вигляді неотриманих доходів (упущеної вигоди) в розмірі орендних платежів за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.

- відповідно ч.2 ст.19 конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

- згідно до ст. 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

- відповідно до п. З Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284 (Порядок №284), відшкодуванню підлягають: вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво; вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень; вартість лісових і дерево-чагарникових насаджень; вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд; понесені витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням - економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи; інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

- вважає предметом правового регулювання норм ст. 156, 157 ЗК України та Порядку № 284 є відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок законного вилучення земельних ділянок на користь інших осіб, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовленого цим неодержання власником (позивачем) доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

- п. д ч. 1 ст. 156 ЗК України встановлено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

- пунктом 3.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року №6 передбачено, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність в особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

- доводить, що на спірні земельні правовідносини має поширюватися дія ст. 152, 156 ЗК України та пунктів 4,7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 року № 963 (Методика). Адже предметом правового регулювання норм статті 157 ЗК України та Порядку №284 є відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних саме внаслідок законного вилучення земельних ділянок на користь інших осіб, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовленого цим неодержання власником (позивачем) доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

- Луцька міська рада подаючи позов до суду у позовній заяві доводить про те, на Відповідача слід покласти відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди (п.3 постанови №284 від 19.03.1993р.) виходячи із загальних засад застосування такої міри відповідальності, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та збитками, вини.

- відповідно зі ст.188 Земельного кодексу України та ст.19 Закону України Про охорону земель повноваження щодо державного контролю за використанням та охороною земель покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

- згідно із ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" складання актів перевірок дотримання вимог земельного законодавства відноситься до повноважень саме державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, але аж ніяк не до повноважень працівників виконавчого органу місцевої ради.

- згідно ст.ст. 25, 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні сільським, селищним, міським радам не надано повноважень проводити перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, також згідно ст.ст. 47, 48 вище наведеного Закону такого права не надано постійним чи тимчасовим контрольним комісіям ради.

- вважає, що не слід приймати, як допустимий доказ акт з визначення збитків власнику землі від 15.07.2016р., оскільки останній складений не уповноваженим органом, оскільки комісія Луцької міської ради в складі її працівників, не є тим органом який наділений такими повноваженнями.

- не слід брати до уваги також Акт №000008 від 08.12.2015 року перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, проведеною державною інспекцією сільського господарства у Волинській області, оскільки, сама перевірка проведена з порушенням вимог чинного законодавства. Які полягають в наступному: перевірку проведено без повідомлення та присутності суб'єкта господарювання; не надано для ознайомлення підстави проведення позапланового заходу; без виїзду на місце знаходження земельної ділянки; не встановлено площу земельної ділянки; акт перевірки не надано для ознайомлення та підписання, чим позбавлено суб'єкта господарювання можливості надати свої пояснення та/або заперечення.

- вважає, що Позивачем не доведено, яким чином Відповідач самовільно використовує земельну ділянку, не доведено площі використання (самовільного використання) земельної ділянки саме Відповідачем.

- вважає, що Позивач не довів та не підтвердив доказами про наявність протиправної поведінки ПП ОКТОПУС-2015 . Недоведеними та суперечливими залишилися інші три складові наявності правопорушення зі сторони ПП ОКТОПУС-2015 .

- ні Луцькою міською радою, ні будь-яким іншим органом державної виконавчої влади, не було складено ні одного акта перевірки щодо використання ПП ОКТОПУС-2015 без правовстановлюючих документів та/або самовільного заняття земельної ділянки за адресою: м. Луцьк, вул.. Привокзальна, 12, а саме не було складено жодного акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства; ні протоколи про адміністративне правопорушення; ні припису (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); ні акта обстеження земельної ділянки.

- зазначає, що з боку Луцької міської ради на адресу Відповідача не направлено жодного листа з вимогою укласти договір оренди землі та/або сплати орендну плату, таких дій з боку відповідача не вчинялося на недопущення настання для нього несприятливих наслідків.

- вказує, що посилання Позивача на ту обставину, що з боку Луцької міської ради на адресу ПП Октопус-2015 з метою досудового врегулювання спору рекомендованим листом надсилався проект договору про добровільне відшкодування збитків з розрахунком суми збитків та актом Комісії від 15.07.2016р. та відповідно залишено Відповідачем без реагування - є хибними та безпідставними. Оскільки як видно з самого листа його направлено на адресу м. Луцьк, провулок Макарова, 5, тоді як юридична адреса ПП Октопус-2015 станом на 09.08.2016р. становила м. Луцьк, вул. Єршова,11 (рішення №7 від 26.07.2016 р.) та відповідно підтверджується випискою з ЄДР від 02.08.2016 року.

В задоволені позову Заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Луцької міської ради просить відмовити повністю.

Заяву представника позивача та прокурора про продовження процесуальних строків за вх. №01-66/57/17 від 04.04.2017р. слід залишити без задоволення, оскільки підстави відповідно до приписів ст. 69 ГПК України відсутні.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, прокурора господарський суд,-

в с т а н о в и в:

Луцькою місцевою прокуратурою в ході розслідування кримінального провадження №42015030010000054 від 30.04.2015р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 197-1 КК України встановлено, що ПП "Октопус-2015" без належним чином оформлених правовстановлюючих документів використовувало земельну ділянку у період з 06.03.2015р. по 29.12.2015р. для експлуатації та обслуговування належного йому на праві власності нерухомого майна.

Вказані обставини стали підставою для нарахування збитків відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, рішення Луцької міської ради №55/103 від 26.02.2014р. Про затвердження Порядку визначення та відшкодування Луцькій міській раді збитків, завданих внаслідок використання земельних ділянок міської комунальної власності без правовстановлюючих документів .

Крім того, прокурор та позивач посилаються і на загальні правові підстави для стягнення збитків, які визначені ст.22 ЦК України, ст. 156. 157, 225 ГК України, відповідно до змісту яких:

- ст. 225 ГК України передбачає, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі неналежного виконання зобов'язання другою стороною;

- відповідно до ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержаних доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки;

- статтею 157 цього ж Кодексу передбачено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють громадяни, які використовують земельні ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Статтею 22 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Зазначена норма кореспондується з положеннями ст. 224 ГК України, якою встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

За приписами статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

ЗК України та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин є спеціальними до правовідносин щодо відшкодування збитків землевласникам та землекористувачам, у тому числі у вигляді неодержаних ними доходів.

Згідно із частиною другою статті 152, 156, 157 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

З огляду на вищевикладене вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Як слідує із матеріалів справи, рішенням Луцької міської ради від 28.03.2007р. № 12/66 припинено право користування Луцькому комбінату хлібопродуктів № 1 земельною ділянкою площею 3,2877 та на вул.Привокзальній, 12 у м. Луцьку. Цим же рішенням земельну ділянку надано на умовах оренди на 5 років приватному підприємству Імпалс , про що було укладено договір оренди землі від 17.04.2007 (договір оренди зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 19.06.2007 за № 040707700243).

Відповідно до акта прийому-передачі земельної ділянки від 17.04.2007р. земельна ділянка, що знаходиться за адресою: вул. Привокзальна, 12 у м. Луцьку передана Луцькою міською радою приватному підприємству Імпалс .

Луцькою міською радою прийнято рішення № 27/39 від 28.05.2008 Про надання ТзОВ Агровіта дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування виробничих приміщень на вул. Привокзальна, 12, відповідно до якого ПП Імпалс припинено вищевказаний договір оренди землі, а ТзОВ Агровіта надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою з подальшим викупом земельної ділянки.

02.06.2014 нерухоме майно ТзОВ Агровіта , що розташоване за вказаною адресою, відчужено на користь ПП Даві Буд .

Разом з тим, на підставі договорів купівлі-продажу від 06.03.2015р., посвідчених приватним нотаріусом Луцького міського нотаріального округу ОСОБА_4, ПП Октопус-2015 набуло у власність нерухоме майно по вул. Привокзальна, 12 у м. Луцьку, яке знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0710100000:11:062:0031.

З матеріалів справи вбачається, що згідно інформації Луцької міської ради ПП "Октопус-2015" щодо оформлення права оренди на земельну ділянку комунальної власності по вул. Привокзальній, 12 у м. Луцьку до міської ради не зверталось, договори оренди вказаної земельної ділянки не укладались.

Прокурор доводить, що відповідач неправомірно користувався вказаною земельною ділянкою, без правовстановлюючих документів, завдаючи позивачеві збитків у вигляді упущеної вигоди.

Факт використання вказаної земельної ділянки ПП "Октопус-2015" в період з 06.03.2015р. по 29.12.2015р. підтверджується копіями Інформаційних довідок з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.12.2015р. та 20.04.2016р.

Статтею 19 Закону України Про охорону земель повноваження щодо державного контролю за використанням та охороною земель покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно ст. 1 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011 визначено, що Державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністерство аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (діяла на момент використання відповідачем спірної земельної ділянки).

Актом №000008 від 08.12.2015 перевірки дотримання суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства, проведеною Державною інспекцією сільського господарства у Волинській області, в ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження, встановлено, що на земельній ділянці комунальної власності, площею 3,2877 га, яка знаходиться на вул. Привокзальній, 12 в м. Луцьку, розміщено об'єкти нерухомого майна, право приватної власності на які належить ПП "Октопус-2015", однак будь-які рішення органу місцевого самоврядування про передачу у власність (користування) даному приватному підприємству земельної ділянки не приймались, відповідно плата за користування землею не вносилась, що спричинило збитки землевласнику Луцькій міській раді, чим порушуються вимоги статтей 125, 126 ЗК України.

Пунктами 3.7, 3.8 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011 передбачено, що власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 № 284.

Згідно з пунктом 1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Відповідно до пункту 3 Порядку відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар,' із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Розміри збитків, у тому числі неодержані доходи згідно пунктом 2 Порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

26.02.2014р. Луцька міська рада прийняла рішення №55/103, яким затвердила Порядок визначення та відшкодування Луцькій міській раді збитків, завданих внаслідок використання земельних ділянок міської комунальної власності без правовстановлюючих документів (а.с.76).

Вказане рішення відповідач у встановленому порядку не оспорив, отже на день розгляду справи воно є чинним.

11.07.2016 Луцька міська рада повідомила ПП "Октопус-2015" про те, що у приміщенні Луцької міської ради відбудеться засідання комісії з визначення збитків, завданих внаслідок використання земельних ділянок міської комунальної власності без правовстановлюючих документів, де буде розглядатись питання щодо протиправного використання земельної ділянки підприємством.

Представник відповідача був присутній на засіданні Комісії, що підтверджується протоколом від 15.07.2016р.

Комісією визнано завданими збитки ПП "Октопус-2015" внаслідок порушення вимог земельного законодавства, пов'язаних з використанням земельної ділянки міської комунальної власності територіальної громади міста Луцька без правовстановлюючих документів, загальною площею 3,2877 га, яка розташована за адресою: м. Луцьк, вул. Привокзальна, 12, за період з 06.03.2015 по 29.12.2015, про що складено акт визначення збитків власнику землі від 15.07.2016, яким встановлено розмір завданих збитків в сумі 830631,68 грн.

11.01.2017р. Луцька міська рада прийняла рішення Про затвердження акта комісії з визначення збитків власнику землі , яким затвердила акт з визначення збитків власнику землі від 15.07.2016р. нанесених територіальній громаді м.Луцька в особі Луцької міської ради ПП Октопус-2015 внаслідок користування земельною ділянкою на вул. Привокзальній,12 в м. Луцьку, площею 32877 кв.м., з порушенням земельного законодавства за період з 06.03.2015р. по 29.12.2015р. включно, в сумі 830631,68грн.

З метою досудового врегулювання спору, Луцька міська рада надіслала директору ПП "Октопус-2015" проект договору про добровільне відшкодування збитків з розрахунком суми збитків та актом Комісії від 15.07.2016. Вказаний лист вручений уповноваженому підприємства, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 09.08.2016р.

Таким чином, відповідач був належним чином повідомлений про результати засідання Комісії, а також йому надано можливість добровільно сплатити завдані збитки, шляхом підписання договору, проект якого було направлено на його адресу 05.08.2016р. із супровідним листом №1.1-16/5012 (а.с.20-26).

Рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №8-1 від 11.01.2017р. затверджено зазначений акт з визначення збитків власнику землі від 15.07.2016, який скеровано на адресу відповідача.

Верховний Суд України при здійсненні перегляду судових рішень у справах про відшкодування збитків (упущеної вигоди) дійшов висновку про те, що використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів позбавляє її власника права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено. Бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташовані нежитлові будівлі та споруди, що йому належать на праві приватної власності, кваліфікується як невжиття ним належних заходів, спрямованих на своєчасне оформлення правовстановлюючих документів (вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України: від 14.09.2016 у справі №703/5377/14-ц, від 01.07.2015 у справі № 916/3311/14, від 07.10.2015 у справі № 916/3371/14).

Статтею 111-28 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111-16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності . нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Крім того, правова позиція щодо наявності підстав для стягнення збитків, завданих внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів викладена в постановах Вищого господарського суду України у справах №916/2200/15, №916/3294/14, 916/2200/15 та ін.

Доводи відповідача про те, що Луцькою міською радою було порушено порядок здійснення перевірки та відповідно нарахування збитків не взято до уваги суду, оскільки такі доводи не підтверджені відповідними доказами та можуть бути предметом в інших судових справах, які стосуються оскарження дій суб'єкта владних повноважень.

Згідно ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 43 ГПК України передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Оцінюючи подані стороною докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про те, що заявлені прокурором вимоги щодо стягнення з відповідача збитків в розмірі 830631,68грн. підлягають задоволенню .

Оскільки спір до розгляду суду доведено з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору в сумі 12459,48 грн. відповідно до ст. 49 ГПК України слід покласти на нього.

Керуючись ст. 152, 156, 157 Земельного кодексу України, ст.156, 157, 224, 225, Господарського кодексу України, ст. ст. 22, 1166 Цивільного кодексу України, ст. ст. 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України , господарський суд України,-

в и р і ш и в:

1. Позов задоволити повністю.

2. Стягнути з Приватного підприємства «Октопус-2015» (43000, м.Луцьк, вул.Єршова,11, код ЄДРПОУ 39614839) на користь Луцької міської ради (м.Луцьк, вул. Б.Хмельницького,19, р/р 33216815700002, МФО 803014, ЗКПО 38009628, банк ГУДКСУ у Волинській області, одержувач УК у м.Луцьк/ м.Луцьк/ 13050500) 830631,68грн. збитків.

3. Стягнути з Приватного підприємства «Октопус-2015» (43000, м.Луцьк, вул.Єршова,11, код ЄДРПОУ 39614839) на користь Прокуратури Волинської області (43000, м.Луцьк, вул.Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915) 12459,48грн. в повернення витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду, у відповідності до ст.85 ГПК України, набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 цього Кодексу.

Повний текст рішення складено 07.04.2017р.

Суддя В. М. Дем`як

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення04.04.2017
Оприлюднено11.04.2017
Номер документу65855469
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/111/17

Судовий наказ від 18.07.2018

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Постанова від 15.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 16.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 22.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 20.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Постанова від 16.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Постанова від 16.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 15.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 03.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 20.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні