Ухвала
від 18.04.2017 по справі 812/555/17
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Чернявська Т.І.

Суддя-доповідач - Сіваченко І.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2017 року справа №812/555/17

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Сіваченка І.В.,

суддів Міронової Г.М., Чебанова О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Троїцької районної виборчої комісії Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2017 року у справі № 812/555/17 за позовом кандидатів на посаду Троїцького селищного голови ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Троїцької районної виборчої комісії Луганської області про визнання протиправними та скасування рішень виборчої комісії, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Кандидати на посаду Троїцького селищного голови ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_13, ОСОБА_11, ОСОБА_12 через представника ОСОБА_14 звернулись до суду з адміністративним позовом до Троїцької районної виборчої комісії Луганської області (далі - Комісія), в якому позивачі, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 14 квітня 2017 року б/н (т. 1, а. с. 106-109), просили:

- визнати протиправною та скасувати постанову Комісії від 11 квітня 2017 року № 41 Про відмову включення до складу ДВК кандидатур, наданих зареєстрованими кандидатами на посаду Троїцького селищного голови об'єднаної територіальної громади ;

- визнати протиправною та скасувати постанову Комісії від 13 квітня 2017 року № 42 Про формування дільничних виборчих комісій №№ 440597, 440598, 440599, 440600, 440601, 440602, 440603, 440605, 440606, 440607, 440608, 440609, 440610, 440611, 440612, 440613, 440614, 440617, 440618, 440622, 440623, 440624, 440625. 440626 ;

- зобов'язати Комісію, в установленому законодавством України про місцеві вибори порядку, повторно розглянути питання щодо утворення дільничних виборчих комісій з місцевих виборів виборчих дільниць №№ 440597, 440598, 440599, 440600, 440601, 440602, 440603, 440605, 440606, 440607, 440608, 440609, 440610, 440611, 440612, 440613, 440614, 440617, 440618, 440622, 440623, 440624, 440625, 440626 для організації підготовки та проведення перших виборів депутатів Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області Троїцької селищної об'єднаної територіальної громади та Троїцького селищного голови 30 квітня 2017 року після проведення нею відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори та Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 14 вересня 2015 року № 291 (зі змінами), жеребкування щодо включення кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що постановою Центральної виборчої комісії від 14 лютого 2017 року № 18 були призначені перші вибори депутатів сільських, селищних, міської рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів на 30 квітня 2017 року.

У відповідності до абзацу 2 частини четвертої статті 23 Закону України від 14.07.2015 № 595-VIII Про місцеві вибори (далі - Закон № 595-VIII) кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости вносить до територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій за своїм підписом.

Позивачі зареєстровані кандидатами на посаду Троїцького селищного голови.

08 та 09 квітня 2017 року позивачами були подані подання для включення шляхом жеребкування до складу ДВК кандидатур. Подання були прийняти секретарем Троїцької районної виборчої комісії ОСОБА_15

Постановою Троїцької районної виборчої комісії Луганської області від 11 квітня 2017 року № 41 Про відмову включення до складу ДВК кандидатур, наданих зареєстрованими кандидатами на посаду Троїцького селищного голови об'єднаної територіальної громади відмовлено у включенні до складу ДВК всіх кандидатур, поданих позивачами на підставі пункту 2 абзацу 4 частини четвертої статті 23 Закону № 595-VIII.

Вважають, що постанова від 11 квітня 2017 року № 41 прийнята відповідачем з грубим порушенням вимог Закону № 595-VIII та з перевищенням повноважень, у зв'язку з чим підлягає скасуванню за такими підставами.

Законом № 595-VIII взагалі не передбачено повноважень територіальної комісії відмовляти у включенні кандидатур до складу дільничної виборчої комісії (ні статтею 23, ні статтею 25 Закону № 595-VIII).

Так, згідно з частиною першою статті 23 Закону № 595-VIII кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною. Рішення про відхилення кандидатур районною виборчою комісією взагалі не приймається.

Крім того, відповідно до частини п'ятнадцятої статті 27 Закону № 595-VIII рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: найменування комісії; найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; резолютивну частину.

Проте, оскаржувана постанова від 11 квітня 2017 року № 41 не містить мотивувальної частини, порушує основні засади проведення місцевих виборів та права позивачів як кандидатів на посаду Троїцького селищного голови, у зв'язку з чим підлягає скасуванню.

В заяві про зміну позовних вимог в обґрунтування заявлених позовних вимог додатково до обставин, зазначених в адміністративному позові, вказано, що через протиправне, на думку позивача, рішення відповідача від 11 квітня 2017 року № 41, кандидатури, подані позивачами до складу дільничних виборчих комісій, не брали участь у жеребкуванні. Внаслідок цього дільничні виборчі комісії сформовані без включення до них кандидатур, запропонованих позивачами (т. 1, а. с. 106-109).

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2017 року позов було задоволено частково, а саме:

визнано протиправною та скасовано постанову Комісії від 11 квітня 2017 року № 41 Про відмову включення до складу ДВК кандидатур, наданих зареєстрованими кандидатами на посаду Троїцького селищного голови об'єднаної територіальної громади ;

визнано протиправною та скасовано постанову Комісії від 13 квітня 2017 року № 42 Про формування дільничних виборчих комісій №№ 440597, 440598, 440599, 440600, 440601, 440602, 440603, 440605, 440606, 440607, 440608, 440609, 440610, 440611, 440612, 440613, 440614, 440617, 440618, 440622, 440623, 440624, 440625, 440626 ;

зобов'язано Комісію повторно розглянути питання щодо утворення дільничних виборчих комісій з місцевих виборів виборчих дільниць №№ 440597, 440598. 440599. 440600, 440601, 440602, 440603, 440605, 440606. 440607. 440608. 440609, 440610. 440611. 440612, 440613, 440614, 440617, 440618, 440622. 440623, 440624, 440625, 440626 для організації підготовки та проведення перших виборів депутатів Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області Троїцької селищної об'єднаної територіальної громади та Троїцького селищного голови 30 квітня 2017 року в порядку, визначеному статтею 23 Закону України Про місцеві вибори .

Постанови мотивована тим, що відповідно до статті 23 Закону № 595-VIII єдиним рішенням, яке уповноважена прийняти територіальна виборча комісія за наслідком розгляду подання кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій, є рішення про утворення дільничної виборчої комісії, оскільки законом прямо передбачено, що рішення про відхилення кандидатур, внесених до складу дільничної виборчої комісії, не приймається. Тобто, відповідачем прийнято оскаржувану постанову з перевищенням його повноважень та не у спосіб, встановлений законом.

Позовні вимоги про скасування постанови від 13 квітня 2017 року № 42 є похідними від вимоги про визнання протиправною та скасування постанови від 11 квітня 2017 року №41, а тому судом першої інстанції задоволені відповідно до частини дев'ятнадцятої статті 27 Закону № 595-VIII.

Таким чином, судом першої інстанції встановлено порушення відповідачем процедури розгляду подань позивачів.

Не погоджуючись з таким рішенням місцевого суду, Комісія подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що, як було встановлено судом першої інстанції (але чомусь не враховано при прийнятті рішення) територіальною виборчою комісією в ході виконання своїх повноважень по контролю за дотриманням виборчого законодавства, передбачених п.3 ч.2 ст. 25 Закону № 595-VIII, Комісією було встановлено, що запропоновані Позивачами кандидати на роботу у дільничних виборчих комісіях заяв на згоду у роботі ДВК не підписували. Всупереч тому, що зазначено в судовому рішенні, ці обставини встановлювалися в ході колегіального засідання Комісії.

Таким чином, апелянт наголошує, що заяви, подані позивачами, не відповідали приписам законодавства, оскільки не містили згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон), а відтак рішення комісії з відхилення цих кандидатур є законним та обґрунтованим.

Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії від 14 лютого 2017 року № 18 та додатком № 2 до цієї постанови на неділю, 30 квітня 2017 року, призначено перші вибори депутатів Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області Троїцької селищної об'єднаної територіальної громади та Троїцького селищного голови.

Постановою Троїцької селищної виборчої комісії Троїцького району Луганської області від 04 квітня 2017 року № 1 позивачі ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_13, ОСОБА_12 зареєстровані кандидатами на посаду голови Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області (т. 1, а. с. 13).

Постановою Троїцької селищної виборчої комісії Троїцького району Луганської області від 06 квітня 2017 року № 1 позивачі ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_11 зареєстровані кандидатами на посаду голови Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області (т. 1, а. с. 14).

Факт реєстрації позивачів кандидатами на посаду голови Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області також підтверджується посвідченнями від 05 квітня 2017 року №№ 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12. від 06 квітня 2017 року №№ 13, 15, 16 та відомостями про зареєстрованих кандидатів на посаду селищного голови Троїцької об'єднаної територіальної громади від 07 квітня 2017 року (т. 1, а. с. 9-12, 15-16).

08 та 09 квітня 2017 року до Комісії надійшли подання кандидатів на посаду голови Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_12, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, в яких вказані кандидатури для включення шляхом жеребкування до складу дільничних виборчих комісій (т. 1, а. с. 19-61, 124-168).

За наслідками проведення засідання Троїцька районна виборча комісія Луганської області постановою від 11 квітня 2017 року № 41 відповідно до пункту 2 абзацу четвертого частини четвертої статті 23 Закону № 595-VIII у включенні до складу дільничних виборчих комісій кандидатур, наданих кандидатами на посаду голови Троїцької селищної ради об'єднаної громади ОСОБА_8, ОСОБА_16, ОСОБА_6, ОСОБА_12, ОСОБА_7, ОСОБА_11, ОСОБА_10, ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_3 та ОСОБА_5, відмовила, про що також свідчить інформація з протоколу засідання комісії за № 31 (т. 1, а. с. 62, 169, 188-190).

13 квітня 2017 року Комісія відповідно до статті 22 Закону № 595-VIII винесла постанову № 42 Про формування дільничних виборчих комісій №№ 440597, 440598, 440599, 440600, 440601, 440602, 440603, 440605, 440606, 440607, 440608, 440609, 440610, 440611, 440612, 440613, 440614, 440617. 440618, 440622, 440623, 440624, 440625, 440626 (т. 1, а. с. 110, 182).

Оцінюючи правомірність оскаржуваної постанови Комісії від 11 квітня 2017 року № 41 Про відмову включення до складу ДВК кандидатур, наданих зареєстрованими кандидатами на посаду Троїцького селищного голови об'єднаної територіальної громади , колегія суддів виходить з наступного.

Спеціальним законом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, є Закон № 595-VIII.

Порядок утворення дільничної виборчої комісії регламентований статтею 23 цього Закону.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону № 595-VIII:

- дільнична виборча комісія утворюється відповідною районною, міською (міста обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення без районного поділу), районною у місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 15 днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії;

- право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають, зокрема, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости;

- при утворенні дільничної виборчої комісії відповідна територіальна виборча комісія визначає осіб, які підлягають включенню до складу відповідної дільничної виборчої комісії, з числа кандидатур, поданих суб'єктами подання, шляхом жеребкування, що проводиться у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, не пізніш як на п'ятий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу такої комісії;

- кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною;

- рішення про відхилення кандидатур не приймається.

Аналогічні за змістом положення щодо неприйняття територіальними виборчими комісіями, які утворюють дільничні виборчі комісії, рішення про відхилення кандидатур, внесених до складу дільничної виборчої комісії, із підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 Закону № 595-VIII, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п'ятої статті 23 Закону № 595-VIII або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною, закріплені в пункті 1 Роз'яснення щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 3 вересня 2015 року № 217 (далі - Роз'яснення ЦВК № 217).

Згідно з частиною тринадцятою статті 27 Закону № 595-VIII виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Таким чином, з огляду на імперативні приписи абзацу 6 частини першої статті 23 Закону № 595-VIII про неприйняття рішення про відхилення кандидатур до складу дільничної виборчої комісії, з урахуванням положень частини тринадцятої статті 27 цього Закону, підсумки дій виборчої комісії щодо відхилення кандидатур, внесених до складу дільничної виборчої комісії, повинні бути встановлені та відображені в протоколі, а не в рішенні.

З урахуванням положень абзацу 5 частини 1 та частини 6 статті 23 Закону № 595-VIII, в разі обговорення питання та встановлення ознак для відхилення кандидатури, внесеної до складу дільничної виборчої комісії, в протоколі повинні бути зазначені конкретні підстави для такого відхилення, визначені законом.

Згідно з частиною четвертою статті 23 Закону № 595-VIII:

- кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости вносить до територіальної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій (не більше однієї особи до складу кожної дільничної комісії) за своїм підписом;

- зазначені подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подаються за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніш як за 20 днів до дня виборів;

- до подання додаються:

1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи;

2) заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон);

3) копія свідоцтва про реєстрацію місцевої організації партії, засвідчена територіальним органом центрального органу виконавчої влади, до повноважень якого належать питання реалізації державної політики у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, або посвідчена нотаріально, після офіційного оголошення про початок виборчого процесу.

У поданні щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії зазначаються такі відомості: 1) прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) особи; 2) число, місяць, рік народження; 3) громадянство особи; 4) освіта; 5) місце роботи (заняття), посада; 6) місце проживання (адреса житла) особи, а також контактні телефони; 7) наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій чи комісії референдуму; 8) відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята у встановленому законом порядку (частина п'ята статті 23 Закону № 595-VIII).

В пункті 8 Роз'яснення ЦВК № 217 зазначено, що у власноручно написаних заявах осіб, що додаються до подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії (дільничної виборчої комісії - у заяві особи) відповідно до пункту 2 частини десятої статті 22, пункту 2 частини четвертої статті 23 Закону, зазначаються відомості про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах та з обов'язковим зазначенням відомостей про засоби зв'язку (контактний телефон).

При цьому в разі якщо заява особи, що пропонується до складу територіальної виборчої комісії, не написана нею власноручно або в заяві до складу територіальної та дільничної виборчої комісії відсутня згода на участь у роботі відповідної виборчої комісії, до складу якої пропонується особа, чи відсутня згода на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання або у разі не зазначення особою у такій заяві про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах або якщо у заяві відсутні відомості про засоби зв'язку (контактний телефон), така кандидатура відхиляється.

З аналізу зазначених норм слідує, що відхилення кандидатур до складу дільничної виборчої комісії здійснюється щодо кожної особи окремо в разі, якщо в заяві до складу дільничної виборчої комісії відсутня згода на участь у роботі відповідної виборчої комісії, до складу якої пропонується особа, чи відсутня згода на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання або у разі не зазначення особою у такій заяві про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах або якщо у заяві відсутні відомості про засоби зв'язку (контактний телефон).

Судом першої інстанції було допитано як свідка ОСОБА_15, яка з вересня 2015 року на постійній основі працює секретарем Комісії. Свідок пояснив, що вона приймала від Позивачів подання із зазначенням кандидатур на призначення членами дільничних виборчих комісій. Під час дослідження документів кандидатів було з'ясовано, що заяви від кандидатів були заповнені однаковим почерком та підписи в заявах не співпадали з підписами кандидатів в паспортах. Документи кандидатів подавались фактично однією особою ОСОБА_12, яка стверджувала, що є представником партії Наш край , але будь-яких документів на підтвердження представництва не надавала. Зазначені документи були однаково оформлені, навіть сформовані у тотожні папки. Стверджувала, що за наявності зазначених на її думку недоліків, не мала повноважень відмовити у прийнятті подань з документами. У зв'язку з виниклою ситуацією голова комісії звернувся із заявою до правоохоронних органів та скликав засідання комісії, на якому було вирішено телефонувати заявникам з метою з'ясування, чи підписували вони відповідні заяви. Члени комісії почали по черзі дзвонити заявникам, які, в свою чергу, пояснювали телефоном, що заяв на призначення їх членами ДВК не підписували. Члени комісії зателефонували приблизно 70- 80-ти кандидатам у члени ДВК з 253-х, вказаних у поданні Позивачів, які, в свою чергу, пояснили, що відповідні заяви не подавали. Одному з кандидатів телефонували за участі працівника поліції, але будь-яким чином дзвінки не оформлювали та відсутні докази на підтвердження телефонних перемовин. Зазначені телефонні перемовини здійснювались поза межами засідання комісії.

Відповідно до приписів частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, відповідачем було перевірено документи не всіх 253-х кандидатів в члени дільничної виборчої комісії. Натомість, у даному випадку відповідачем зроблено висновок про невідповідність заяв всіх осіб, зазначених у поданнях позивачів, одночасно.

Більш того, частиною другою статті 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Як зазначалось вище, за частиною тринадцятою статті 27 Закону № 595-VIII виборча комісія має право складати акти, якими засвідчується певний факт або певна подія, виявлені і визнані комісією. В той же час, акти про виявлення факту відсутності надання згоди кандидатами на роботу в дільничній комісії, відповідачем не складались.

Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, апелянтом не надано жодних доказів, якими б відповідач підтвердив обґрунтованість свого рішення щодо відхилення кандидатур, запропонованих позивачами до складу дільничних виборчих комісій.

Тобто, оскаржуване рішення прийнято відповідачем без урахування принципів обґрунтованості, безсторонності (неупередженості), добросовісності, розсудливості.

Рішення про утворення дільничної виборчої комісії оприлюднюється територіальною виборчою комісією, що утворила дільничну виборчу комісію, з відомостями про її склад у місцевих засобах масової інформації або в інший спосіб, визначений цією територіальною виборчою комісією, не пізніше наступного дня з дня утворення дільничної виборчої комісії. Рішення про зміни у складі дільничної виборчої комісії оприлюднюється у порядку та у строки, встановлені цією частиною, однак не пізніше останнього дня перед днем голосування (частина восьма статті 23 Закону № 595-VIII).

З аналізу норм статті 23 Закону № 595-VIII слідує, що єдиним рішенням, яке уповноважена прийняти територіальна виборча комісія за наслідком розгляду подання кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови щодо кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій, є рішення про утворення дільничної виборчої комісії, оскільки законом прямо передбачено, що рішення про відхилення кандидатур, внесених до складу дільничної виборчої комісії, не приймається.

Таким чином, судом першої інстанції вірно встановлено, що відповідачем прийнято оскаржувану постанову з перевищенням його повноважень та не у спосіб, встановлений законом.

Посилання апелянта на недотримання вимог пункту 8 Роз'яснення ЦВК № 217, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки ані частина четверта статті 23 Закону № 595-VIII, ані вказаний пункт роз'яснень не містять вимог щодо обов'язкового власноручного написання заяв особами, запропонованими до складу дільничної виборчої комісії. Такі вимоги за законом є обов'язковими для заяв осіб, що додаються до подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини дев'ятнадцятої статті 27 Закону № 595-VIII рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом. Територіальна виборча комісія вищого рівня, Центральна виборча комісія у такому випадку має право прийняти рішення по суті питання.

Позовні вимоги про скасування постанови від 13 квітня 2017 року № 42 є похідними від вимоги про визнання протиправною та скасування постанови від 11 квітня 2017 року №41, а тому правильно задоволені місцевим судом.

Що стосується позовних вимог про зобов'язання відповідача повторно розглянути питання щодо утворення дільничних виборчих комісій з місцевих виборів виборчих дільниць для організації підготовки та проведення перших виборів депутатів Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області Троїцької селищної об'єднаної територіальної громади та Троїцького селищного голови 30 квітня 2017 року після проведення нею відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори та Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських,... селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 14 вересня 2015 року № 291 (зі змінами), жеребкування щодо включення кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій, слід зазначити таке.

Оскільки судом встановлено порушення відповідачем процедури розгляду подань позивачів, місцевий суд вірно вважав за необхідне зобов'язати Троїцьку районну виборчу комісію Луганської області повторно розглянути питання щодо утворення дільничних виборчих комісій з місцевих виборів виборчих дільниць для організації підготовки та проведення перших виборів депутатів Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області Троїцької селищної об'єднаної територіальної громади та Троїцького селищного голови 30 квітня 2017 року в порядку, визначеному статтею 23 Закону України Про місцеві вибори . І лише за результатами належного розгляду поданих позивачами документів відповідач може прийняти рішення про наявність або відсутність підстав для проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу відповідних дільничних виборчих комісій.

У зв'язку з цим суд першої інстанції обґрунтовано задовольнив адміністративний позов частково.

Колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не знайшли свого належного підтвердження в ході розгляду справи в суді апеляційної інстанції.

З врахуванням викладеного, колегія суддів дійшла до висновку, що постанова суду першої інстанції прийнята з додержанням норм матеріального та процесуального права, що є підставою для залишення без змін постанови місцевого суду, відмови в задоволенні апеляційної скарги.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 9 ст. 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Таким чином, зазначена норма передбачає фактичне відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення у справі.

Оскільки апелянтом судовий збір сплачений не був, а в задоволенні вимог його апеляційної скарги відмовлено, апеляційний суд одночасно з ухваленням судового рішення вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про судовий збір" (в редакції, чинній з 01.01.2017), за подання адміністративного позову немайнового характеру фізичною особою сплачується судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно п.3 ч.2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами встановлюється ставка судового збору у розмірі 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги (п.п.2).

Крім того, ч. 6 ст. 6 Закону України Про судовий збір встановлено, що у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.

Станом на 01 січня 2017 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1600,00 грн., тобто при подані позовної заяви за вимогу немайнового характеру кожен позивач мав сплатити судовий збір у розмірі 640,00 грн. (разом 7040,00 грн.)

За результатами розгляду апеляційний суд дійшов висновку про необхідність відмови у задоволенні апеляційної скарги, у зв'язку з чим з відповідача необхідно стягнути несплачену суму судового збору у розмірі 7 744,00 грн. (7040,00*110%).

Керуючись статтями ст. 9, 11, 24, 163, 172, 177, 195, 196, 198 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Троїцької районної виборчої комісії Луганської області - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2017 року у справі № 812/555/17 за позовом кандидатів на посаду Троїцького селищного голови ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 до Троїцької районної виборчої комісії Луганської області про визнання протиправними та скасування рішень виборчої комісії, зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Стягнути з Троїцької районної виборчої комісії Луганської області (ідентифікаційний код 33540290, місцезнаходження: 92100, Луганська область. Троїцький район, селище міського типу Троїцьке, проспект Перемоги, будинок 60) судові витрати в розмірі 7 744 (сім тисяч сімсот сорок чотири) гривень 00 коп. за наступними реквізитами: отримувач коштів ГУДКУ у м. Києві/22030106; код ЄДРПОУ 37993783; банк отримувача: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві; код отримувача: 820019; рахунок отримувача: 31215256700001; код класифікації доходів бюджету: 22030106.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий: І.В.Сіваченко

Судді: Г.М.Міронова

О.О.Чебанов

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.04.2017
Оприлюднено20.04.2017
Номер документу66021356
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/555/17

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 01.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 25.10.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 18.04.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 14.04.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Постанова від 14.04.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 14.04.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 17.04.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 17.04.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 13.04.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні