Постанова
від 11.08.2009 по справі 2а-792/09/1370
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2009 року о 10 год., 30 хв. м. Львів

Львівський окружний а дміністративний суд, суддя Г авдик З.В.

секретар судового засідан ня Черній Ю.Л.

розглянувши в судовому зас іданні адміністративну спра ву № 2а-792/09/1370

за позовом Державної інспекції контр олю за цінами у Львівській об ласті, представник - Рущак О.О. (довіреність № 04-4619 від 22.10.200 9 року) до Міського комунального під приємства «Радехівтеплоене рго», представник - Кормил юк І.В. (довіреність від 03.12.2008 р оку), Грещук В.П. - директо р про стягнення заборгованості в сумі 23803,56 грн.

Позивач Державна інс пекція контролю за цінами у Л ьвівській області звернулас ь до Львівського окружного а дміністративного суду з адмі ністративним позовом до Місь кого комунального підприємс тва «Радехівтеплоенерго» пр о стягнення 23803,56 грн.

Позивач свої позовні вимог и обґрунтовує тим, що відпові дач в період з 01.01.2008 року по 20.01.2008 р оку здійснював нарахування п лати населенню за послуги з т еплопостачання у розмірі 7,70 г рн. за м. кв. опалювальної площ і, який встановлений рішення м виконавчого комітету Радех івської міської ради № 20 від 15.0 1.2008 року, яке було офіційно опр илюднено в газеті «Наш Радех ів» 21.01.2008 року, а відтак набуло ч инності лише з 21.01.2008 року.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримала у повному обся зі, надала суду додаткові пис ьмові пояснення, просила суд задоволити позов повністю з підстав, зазначених у позовн ій заяві.

Позиція відповідача викла дена в заперечені за № 34 від 12.03.2 009 року. Відповідач заперечує позов з підстав, що згідно п. 2 с т. 7 Закону України «Про житлов о-комунальні послуги» ст. 20 За кону України «Про теплопоста чання», п. 2 ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення та з атвердження цін/тарифів на ж итлово-комунальні послуги ві дноситься до повноважень орг анів місцевого самоврядуван ня. Міська рада рішенням вико навчого органу визначила пор ядок і строки змін тарифів. Кр ім цього, у березні-квітні 2008 ро ку споживачам було знято нар ахування за постачання тепло вої енергії на суму, що переви щила зайво нараховану плату, таким чином підприємство не обґрунтовану одержану вируч ку повернуло споживачам та ф актично не одержало необґрун тованої виручки.

В доповненні до запереченн я проти позову за № 57 від 16.04.2009 ро ку відповідач зазначив, що зг ідно ст. 31 Закону України «Про теплопостачання», як спеціа льного Закону, визначається розмір штрафних санкцій, що з астосовується до юридичних о сіб за правопорушення у сфер і теплопостачання.

Представники відповідача у судовому засіданні запереч ення на позовні вимоги підтр имали у повному обсязі, проси ли суд в задоволені позову ві дмовити повністю з підстав, з азначених у запереченні та д оповненні.

Заслухавши пояснення пред ставників позивача, відповід ача, безпосередньо, всебічно , повно та об' єктивно дослід ивши наявні у справі докази, д авши їм оцінку, суд -

ВСТАНОВИВ:

Спірні правовідносини р егулюються Конституцією Укр аїни, Законом України «Про ці ни та ціноутворення» за № 507-ХІ І від 03.12.1990 року, із змінами і доп овненнями, Законом України «Про житлово-комунальні посл уги» за № 1875-ІV від 24.06.2004 року із зм інами і доповненнями, Законо м України «Про теплопостачан ня» за № 2633-ІV від 02.06.2005 року, із мін ами і доповненнями, Законом У країни «Про місцеве самовряд ування в Україні» за № 280/97-ВР ві д 21.05.1997 року, із змінами і доповн еннями, КАС України.

15 січня 2008 року виконавчим ко мітетом Радехівської місько ї ради Радехівського району Львівської області прийнято рішення за № 20 «Про підняття т арифів на теплопостачання дл я споживачів теплової енергі ї». Вказаним рішенням затвер джено з 01.01.2008 року тарифи, а саме - п. 1.2.3. населення - 7,70 грн. Це ж рішення про підняття тарифі в оприлюднено в газеті «Наш Р адехів» 21.01.2008 року, що підтвердж ується довідкою Радехівськ ої міської ради Львівської о бласті за №-1236 від 20.11.2008 року.

21.11.2008 року Державною інсп екцією з контролю за цінами у Львівській області на підст аві посвідчення від 03.11.2008 року за №002682, відповідно до ст. 13 Зако ну України «Про ціни і ціноут ворення» проведена планова п еревірка МКП «Радехівтеплое нерго» на предмет формування та застосування цін на проду кцію і роботи та послуги. Пере віркою встановлено, що за 1 кв. 2008 року плата за послуги центр алізованого опалення нарахо вується по тарифах, які затве рджені рішенням виконкому Ра дехівської міської ради від 15.01.2008 року № 20.

Вказаною перевіркою також встановлено, що діючі тарифи для населення, введені з 01.01.2008 р оку, затверджені рішенням ви конкому Радехівської місько ї ради від 15.01.2008 року № 20 і опублі ковані в газеті «Наш Радехів » 21.01.2008 року.

Відповідно до ст. 59 Закону Ук раїни «Про місцеве самовряду вання в Україні» рішення рад и

нормативно-правового хара ктеру набирають чинності з д ня їх офіційного оприлюдненн я.

Порядок офіційного оприлю днення регуляторних актів за значено в ст. 12 Закону України «Про засади державної регул яторної політики у сфері гос подарської діяльності», а са ме регуляторні акти, прийнят і органами та посадовими осо бами місцевого самоврядуван ня, офіційно оприлюднюються у друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у м ісцевих друкованих ЗМІ, не пі зніше, як у десятиденний стро к їх прийняття та підписання .

Однак, МКП «Радехівтеплоен ерго» ввело нові тарифи на по слуги теплопостачання для на селення з 01.01.2008 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 58 Консти туції України закони та інші нормативно-правові акти не м ають зворотної дії у часі.

На підставі вказаних норма тивних актів тарифи на послу ги теплопостачання для насел ення, введені в дію рішенням В иконкому Радехівської міськ ої ради від 15.01.2008 року № 20 набуваю ть чинності тільки з дня його оприлюднення, тобто з 21.01.2008 рок у.

Отже, в період з 01.01.2008 року по 20.0 1.2008 року фактично діяли тарифи , затверджені рішенням викон кому Радехівської міської ра ди від 08.08.06 року № 197, яке набуло ч инності з 23.08.2006 року, оскільки б уло офіційно оприлюднено 23.08.200 6 року в районній газеті «Наро дна справа» № 36 (1435).

Нарахування плати за послу ги теплопостачання населенн ю в період з 01.01.2008 року по 20.01.2008 рок у (включно) за тарифами, встано вленими рішенням виконкому Р адехівської міської ради від 15.01.2008 року за № 20, яке не набуло ч инності, є порушенням порядк у застосування регульованих тарифів та тягне за собою від повідальність передбачену с т. 14 Закону України «Про ціни і ціноутворення».

В результаті вказаного пор ушення зайво нарахована плат а мешканцям за послуги тепло постачання з 01.01.2008 року по 20.01.2008 ро ку (включно) склала 9010,62 грн.

Враховуючи заборгованість населення за ЖКГ, необґрунто вано одержана виручка станов ить 7934,52 грн.

На підставі проведеної пер евірки складено акт № 000979.

27.11.2008 року позивачем винесено рішення № 325 про застосування економічних санкцій за пору шення державної дисципліни ц ін, згідно якого вирішено вил учити у відповідача 23803,56 грн., пр о що позивача було належним ч ином повідомлено, що підтвер джується повідомленням про в ручення поштового відправле ння № 792722 від 03.12.2008 року.

28.11.2008 року позивачем направле но відповідачу претензію № 325, в якій зазначено, що сума екон омічних санкцій підлягає пер ерахуванню в 10-ти денний термі н. Відповідач вимоги вказано ї претензії не виконав, про ви конання рішення позивача не повідомив.

Згідно ст. 2 Закону України « Про ціни і ціноутворення», це й закон поширюється на всі пі дприємства й організації нез алежно від форм власності, пі дпорядкованості і методів ор ганізації праці та виробницт ва.

Згідно ст. 13 цього ж Закону, д ержавний контроль за цінами здійснюється при встановлен ні і застосуванні державних фіксованих та регульованих ц ін і тарифів. При цьому контро люється правомірність їх зас тосування та додержання вимо г законодавства про захист е кономічної конкуренції. Конт роль за додержанням державно ї дисципліни цін здійснюєтьс я органами, на які ці функції п окладено Урядом України.

Згідно ст. 14 цього ж Закону, в ся необґрунтовано одержана п ідприємством, організацією с ума виручки в результаті пор ушення державної дисципліни цін та діючого порядку визна чення вартості будівництва, що здійснюється із залучення м коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бю джетів, а також коштів держав них підприємств, установ та о рганізацій підлягає вилучен ню в доход відповідного бюдж ету залежно від підпорядкова ності підприємства, організа ції. Крім того, в позабюджетні фонди місцевих Рад стягуєть ся штраф у двократному розмі рі необґрунтовано одержаної суми виручки. Вказані суми сп исуються з рахунків підприєм ств і організацій в банківсь ких установах за рішенням су ду.

Згідно ст. 28 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконав чих органів сільських, селищ них, міських рад належать вст ановлення в порядку і межах, в изначених законодавством, та рифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних т а інших послуг, які надаються підприємствами та організац іями комунальної власності в ідповідної територіальної г ромади; погодження в установ леному порядку цих питань з п ідприємствами, установами та організаціями, які не належа ть до комунальної власності.

Згідно ст. 59 цього ж Закону, р ішення ради нормативно-право вого характеру набирають чин ності з дня їх офіційного опр илюднення, якщо радою не вста новлено більш пізній строк в ведення цих рішень у дію.

Згідно ст. 12 Закону України « Про засади державної регулят орної політики у сфері госпо дарської діяльності» регуля торні акти, прийняті органам и та посадовими особами місц евого самоврядування, офіцій но оприлюднюються в друкован их засобах масової інформаці ї відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друк ованих засобах масової інфор мації, визначених цими орган ами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний стр ок після їх прийняття та підп исання.

Згідно ст. 58 Конституції Укр аїни, закони та інші норматив но-правові акти не мають звор отної дії в часі, крім випадкі в, коли вони пом'якшують або ск асовують відповідальність о соби.

Конституційним судом вказ аній нормі конституції дано тлумачення, що положення час тини першої статті 58 Конститу ції України про зворотну дію в часі законів та інших норма тивно-правових актів у випад ках, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальніст ь особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юрид ичних осіб (рішення Конститу ційного суду України від 09.02.1999 р оку N 1-рп/99 по справі N 1-7/99).

Рішення виконавчого коміт ету Радехівської міської рад и Радехівського району Львів ської області за № 20 «Про підн яття тарифів на теплопостача ння для споживачів теплової енергії» оприлюднено в газе ті «Наш Радехів» 21.01.2008 року, від повідно підлягало до застосу вання лише з 21.01.2008 року, тобто пі сля оприлюднення, а відтак ві дповідач п орушив порядок за стосування регульованих тар ифів, що є підставою для відпо відальності за порушення дер жавної дисципліни цін в част ині, що вся необґрунтовано од ержана підприємством сума ви ручки в результаті порушення державної дисципліни цін пі длягає вилученню в доход від повідного бюджету залежно ві д підпорядкованості підприє мства.

Таким чином, позовні вимоги в частині стягнення з відпов ідача необґрунтовано одержа ної підприємством сума вируч ки в сумі 7934,52 грн. підлягає задо воленню.

Згідно ч. 1 ст. 14 Закону Україн и «Про ціни та ціноутворення », крім вказаного вилучення н еобґрунтовано одержаної вир учки, в позабюджетні фонди мі сцевих Рад стягується штраф у двократному розмірі необгр унтовано одержаної суми виру чки.

Судом не враховуються поси лання позивача лише на право мірність визначення розміру стягнення штрафу саме у двок ратному розмірі необґрунтов ано одержаної суми виручки . В казана норма діє в редакції і з змінами, внесеними згідно і з Закону України «Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України » від 15.05.2003 рок у N 762-IV, однак Законом України «П ро теплопостачання» в редакц ії від 02.06.2005 року, а саме ч. 5 ст. 31, вс тановлено, що уповноважені о ргани застосовують до суб'єк тів господарювання - юридичн их осіб штрафні санкції за за вищення нарахування плати за фактично відпущену теплову енергію споживачу (покупцю) - у розмірі до трьохсот неопода тковуваних мінімумів доході в громадян.

Згідно ст. 241 ГК України, ад міністративно-господарськи й штраф - це грошова сума, що сп лачується суб'єктом господар ювання до відповідного бюдже ту у разі порушення ним встан овлених правил здійснення го сподарської діяльності.

Адміністративно-господарс ький штраф може застосовуват ися у визначених законом вип адках одночасно з іншими адм іністративно-господарським и санкціями, передбаченими с таттею 239 цього ж Кодексу. Відт ак до позивача крім застосув ання економічних санкцій - ви лучення необґрунтовано оде ржаної виручки, може застосо вуватися і штраф у розмірі вс тановленому законом.

Оскільки вищевказані норм и Закону України «Про ціни та ціноутворення» та Закону Ук раїни «Про теплопостачання» по різному регулюють застос ування до суб'єктів господар ювання - юридичних осіб, саме р озмір штрафних санкцій, суд з а принципом пріоритету тієї норми, яка прийнята пізніше з астосовує положення ч. 5 ст. 31 За кону України «Про теплопоста чання» в редакції від 02.06.2005 року , про застосування до відпові дача штрафної санкції за зав ищення нарахування плати за фактично відпущену теплову е нергію споживачу (покупцю) - у розмірі до трьохсот неоподат ковуваних мінімумів доходів громадян.

Вказана позиція суду про пр іоритет норми, яка прийнята п ізніше, повністю узгоджуєтьс я із позицією ВАС України вик ладеній у постанові від 22.07.2008 ро ку де вказано про обов' язко вість такого застосування.

Згідно п. 22.5. ст. 22 Прикінцевих положень Закону України «Пр о податок з доходів фізичних осіб» неоподатковуваний мін імум становить 17 гривень.

Таким чином, позовні вимоги в частині стягнення з відпов ідача штрафної санкції в дво кратному розмірі необґрунто вано одержаної суми виручки 15869,04 грн. (7934,52 х 2 = 15869,04) задоволенню п ідлягають частково, а саме ли ше в частині 5100,00 грн. (300 х 17 = 5100,00), як триста неоподатковуваних мі німумів доходів громадян.

Судом не враховуються поси лання відповідача, що фактич но розмір одержаної виручки з постачання теплової енергі ї (з нарахованих послуг за січ ень 2008 року) у період з 01.02.2008 року п о 21.11.2008 року становить 7059,29 грн., ос кільки згідно розрахунку нео бґрунтовано одержаної вируч ки і зайво нарахованої плати МКП «Радехівтеплоенерго» ме шканцям за січень 2008 року за по слуги теплопостачання з 01.01.2008 р оку по 20.01.2008 року (включно), підпи саного керівником та головни м бухгалтером відповідача, н еобґрунтовано одержана виру чка складає 7934,52 грн.

Таким чином, позовні вимоги Державної інспекції контро лю за цінами у Львівській обл асті підлягають задоволенню частково, а саме в частині 7934,52 г рн. - необгрунтовано одержано ї підприємством суми виручки та 5100,00 грн . - штрафної санкції з а завищення нарахування плат и за фактично відпущену тепл ову енергію споживачу, всьог о 13034,52 грн. (7934,52 + 5100,00 = 13034,52).

Розподіл судових витрат зг ідно ч. 2, 4 ст. 94 КАС України не за стосовується, оскільки такі зі сторін не належить стягув ати.

Керуючись ст.ст. 69, 70, 159-163, 167 КАС У країни, суд -

П Р И Й Н Я В:

1. Адміністративний позо в задоволити повністю.

2. Стягнути з Міського комун ального підприємства «Радех івтеплоенерго» (ЗКПО 20780980, Льві вська область, м. Радехів, вул. Сонячна, 3А, р/р 26009303220 в ВАТ «Ощадб анк» № 6332 в м. Радехів, МФО 385242) на к ористь Держбюджету Радехівс ького району (ЄДРПОУ 23963409, р/р 31111106 700432 в ГУДКУ у Львівській област і, код платежу - 21081100, МФО 825014) заб оргованість в сумі 23803,56 грн.

3. Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, встановленог о ст. 186 КАС України, якщо таку з аяву не було подано.

Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але а пеляційна скарга не була под ана у строк, встановлений ст. 1 86 КАС України, постанова набир ає законної сили після закін чення цього строку.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після закінчення апеляційного розгляду справ и.

Якщо строк апеляційного ос карження буде поновлено, то в важається, що постанова суду не набрала законної сили.

4. Сторони та інші особи, які б еруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у с праві, якщо суд вирішив питан ня про їхні права, свободи, інт ереси чи обов'язки, мають прав о оскаржити в апеляційному п орядку постанову суду першої інстанції повністю або част ково в порядку і строки встан овлені ст. 186 КАС України:

Про апеляційне оскарження рішення суду першої інстанц ії спочатку подається заява. Обґрунтування мотивів оскар ження і вимоги до суду апеляц ійної інстанції викладаютьс я в апеляційній скарзі.

Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до адміністративно го суду апеляційної інстанці ї через суд першої інстанції , який ухвалив оскаржуване су дове рішення. Копія апеляцій ної скарги одночасно надсила ється особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до ст. 160 КАС України - з дн я складення в повному обсязі . Апеляційна скарга на постан ову суду першої інстанції по дається протягом двадцяти дн ів після подання заяви про ап еляційне оскарження.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

Постанова складена у повно му обсязі 14.08.2009 року.

Суддя Гавдик З.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2009
Оприлюднено14.05.2010
Номер документу6612852
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-792/09/1370

Ухвала від 25.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 14.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Постанова від 20.11.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Старунський Д.М.

Ухвала від 30.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 27.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 07.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Пліш М.А.

Постанова від 11.08.2009

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гавдик Зеновій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні