Постанова
від 31.05.2017 по справі 923/1068/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2017 року Справа № 923/1068/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого судді суддівКорсака В.А., Данилової М.В., Швеця В.О. розглянувши матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 24.01.2017 у справі № 923/1068/16 Господарського суду Херсонської області за позовомЗаступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі: 1.Скадовської районної державної адміністрації; 2.Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області; доТовариства з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" провнесення змін до договору

в судовому засіданні взяли участь представники :

- позивачане з'явився - відповідачаВащук Я.В. - ГПУГришина Т.А.

ВСТАНОВИВ:

В жовтні 2016 року Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави звернувся в інтересах держави в особі:Скадовської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Володимирівка", в якій просив суд - внести зміни до Договору оренди землі від 01 грудня 2004 року, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Володимирівка", який зареєстровано у Скадовському районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру за № 3 від 29.12.2004р., виклавши пункт 9 вказаного договору в наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, шляхом внесення цих коштів відповідно до закону".

- замінити за текстом договору сторону договору оренди землі, визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, код ЄДРПОУ 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, замість Скадовської районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 04060134, Херсонська область, вул. Володарського, 34, м. Скадовськ..

В обґрунтування позовних вимог, прокурор посилається на приписи п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу, з урахуванням змін внесених Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" № 1166-VII ВІД 27.03.2014 якими визначено, що розмір орендної плати не може бути менше 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вимогу про внесення змін до вказаного договору, в частині заміни сторони договору, прокурор обґрунтовує тим, що відповідно до вимог частини 4 статті 122 ЗК України на даний час розпорядником земель, що перебувають в оренді відповідача на території Херсонської області, є Головне управління Держеокадастру у Херсонській області.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 22.11.2016 (суддя Пригуза П.Д.) відмовлено у задоволенні позову за недоведеністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суд від 24.01.2016 (головуючий Лисенко В.А., судді: Ліпчанська І.В., Ярош А.І.) скасовано рішення місцевого господарського суду. Прийнято нове рішення, яким задоволено позовні вимоги. Внесено зміни до Договору оренди землі від 01 грудня 2004 року, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Володимирівка", викладено пункт 9 вказаного договору в редакції запропонованій прокурором. Замінено за текстом Договору оренди землі від 01 грудня 2004 року сторону, визначено Орендодавцем земельної ділянки - Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Не погоджуючись з прийнятою у справі постановою апеляційного господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області, Скадовська районна державна адміністрація, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не скористались своїм правом передбаченим статтею 111 2 Господарського процесуального кодексу України, відзив на касаційну скаргу не надало. Проте в силу приписів згаданої норми відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду судових рішень, що оскаржуються.

Перевіривши доводи касаційної скарги, юридичну оцінку встановлених фактичних обставин, проаналізувавши правильність застосування господарськими судами норм матеріального права, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

У справі, яка переглядається, господарські суди встановили, що 01 грудня 2004 року між Скадовською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 327,2 га, у тому числі ріллі - 303,3 га, пасовищ - 23,9 га, яка знаходиться на території Володимирівської селищної ради Скадовського району Херсонської області строком на 5 років (договір зареєстровано у Скадовському районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 29.12.2004 за № 3) (а.с. 20-21).

Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8 Договору).

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 3443360 грн.

Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на р/р 33214812800271 код 13050200 в УДК Херсонської області у розмірі 8609 грн. щорічно.

Пунктом 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 раз на 3 роки у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

06 серпня 2009 року між Скадовською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди, щодо строку дії договору та розміру орендної плати. Продовжено дію договору оренди на 15 років з дня державної реєстрації додаткової угоди та встановлено розмір орендної плати - 2 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 22).

Вимогами п.п. 288.5.1 п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу з урахуванням змін, внесених Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" № 1166-VII ВІД 27.03.2014 зазначено, що розмір орендної плати не може бути менше 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

14.04.2014 Скадовською ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області надіслано відповідачу пропозицію (вих. № 560/10/21-19) щодо приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства. Також відділом Держземагенства у Скадовському районі Херсонської області від 29.04.2014 за № 01-03/752 та Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області від 20.01.2016р. за № 32-21-0.4-1477/2-16 направлено відповідачу листи з пропозицією внести зміни до вищевказаного договору оренди землі в частині збільшення розміру орендної плати, які позитивних наслідків не дали (а. с. 23, 35, 36).

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012р., який набрав чинності з 01.01.2013р., землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Положеннями пункту 4 статті 122 Земельного кодексу України (зміни до якого внесено на підставі вищевказаного закону) передбачено, що розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області.

Враховуючи, що згідно умов діючого договору орендодавцем є Скадовська районна державна адміністрація, а розпорядником земель на теперішній час є Головне управління Держгеокадастру України в Херсонській області, при цьому останнім не вжито належних заходів для внесення змін до договору в частині зміни орендодавця, а також враховуючи те, що у вказаному договорі розмір орендної плати визначено нижче розміру встановленого законодавством України, прокуратурою району було вжито заходів прокурорського реагування представницького характеру шляхом звернення до суду з позовом про внесення змін до Договору оренди від 01 грудня 2004 року.

Колегія суддів вважає достатньо обґрунтованими та погоджується з висновками апеляційного господарського суду про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до пункту 9 Договору оренди землі від 01.12.2004 виходячи з наступного.

За приписами статті 525 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцяти денний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Частиною 1 статті 651 ЦК України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

За змістом частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.

Положеннями статті 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (стаття 21 Закону України "Про оренду землі").

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України (далі ПК України), який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Приписами Податкового кодексу України визначено обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України). Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом.

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди , але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).

Судова колегія звертає увагу на те, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 Цивільного кодексу України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (пункти 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (зі змінами та доповненнями).

Встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати. (аналогічної правової позиції дотримується Верховний суд України).

Отже, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для перегляду розміру орендної плати - у разі законодавчої зміни її граничного розміру, а тому мінімальний розмір орендної плати за вказаним договором на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) укладеним між Скадовською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" від 01.12.2004 повинен становити не менше 3 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Також, судова колегія зазначає, що з моменту набрання чинності Податковим кодексом України, річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

Судова колегія погоджується та вважає правомірними висновки апеляційного господарського суду щодо правомірності задоволення позовних вимог про внесення змін до пункту 9 Договору оренди землі від 01.12.2004, виклавши його у такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік".

Стосовно посилань скаржника в частині того, що ним самостійно нараховується розмір орендної плати у вигляді 3 % від нормативної грошової оцінки, не мають правового значення, оскільки предметом розгляду у даній справі є внесення змін до договору оренди, а не стягнення суми орендної плати. Відтак, висновок суду першої інстанції про відсутність спору без правового врегулювання умов договору є помилковим.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині визначення граничного розміру орендної плати.

Стосовно заперечень скаржника в частині задоволення позову в частині заміни в тексті договору оренди сторони - орендодавця земельної ділянки, судова колегія зазначає наступне.

Як вбачається зі спірного Договору, його сторонами є Скадовська районна державна адміністрація та Товариство з обмеженою відповідальністю "Володимирівка". В той же час, на підставі змін в законодавстві цивільні права та обов'язки щодо розпорядження землями державної власності перейшли до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області як до органу, уповноваженого державою здійснювати функції розпорядження земельними ділянками державної власності.

На даний час розпорядником земель є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області. Отже, повноваження щодо розпорядження землями державної власності перейшли до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області відповідно до приписів Закону, однак умови договору щодо заміни орендодавця, як сторони у зобов'язанні, не приведено у відповідність з вимогами законодавства.

Положеннями статті 4 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

За приписами частини 2 статті 175 Господарського кодексу України визначено, що якщо майново-господарське зобов'язання виникає між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами, зобов'язаною та управненою сторонами зобов'язання є відповідно боржник і кредитор.

Заміна кредитора у зобов'язанні відповідно до статті 516 Цивільного кодексу України здійснюється без згоди боржника, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як встановлено Одеським апеляційним господарським судом, Скадовська районна державна адміністрації Херсонської області на даний час виступає стороною даного договору оренди земельної ділянки, що не відповідає її правовому статусу відповідно до законодавства. Проте, стороною у спорах щодо виконання договорів, внесення змін може бути виключно сторона правочину.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується та вважає правомірними висновки суду апеляційної інстанції щодо задоволення позовних вимог в частині заміни за текстом договору сторони договору оренди землі шляхом внесення відповідних змін до Договору оренди землі від 01.12.2004, визначивши Орендодавцем земельної ділянки Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, код ЄДРПОУ 39766281, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон, замість Скадовської районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 04060134, Херсонська область, вул. Володарського, 34, м. Скадовськ.

Стосовно доводів скаржника в частині необґрунтування прокурором у позовній заяві підстав звернення до суду в інтересах держави в особі позивачів, судова колегія зазначає наступне.

Статтею 20 Закону України "Про прокуратуру" (в редакції, яка діяла на час подання позову) При виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36 1 цього Закону (в редакції, яка діяла на час подання позову) визначено підстави представництва прокурором інтересів держави в суді, а саме наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

За приписами статті 2 ГПК України Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 державні інтереси закріплюються, як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

В резолютивній частині вказаного рішення зазначено, що під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

У справах, порушених за позовною заявою прокурора, орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, згідно зі статтею 29 ГПК набуває статусу позивача.

При цьому, у кожному конкретному випадку прокурор самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

У пункті 3 своєї постанови "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" № 7 від 23.03.2012 пленум Вищого господарського суду України роз'яснив, що господарський суд повинен оцінювати правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави.

Інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором.

Звертаючись з даним позовом до суду в інтересах Скадовської районної державної адміністрації та Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, прокурор посилався на те, що тривале невжиття заходів щодо перегляду розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної власності призводить до недоотримання місцевим бюджетом значної суми коштів, що в свою чергу порушує інтереси держави, не сприяє досягненню проголошеної мети - запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.

Обґрунтовуючи свій позов прокурор посилається на те, що вивченням матеріалів та інформації, отриманої з відділу Держгеокадастру у Скадовському районі, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Скадовської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області встановлено факти невідповідності вимогам Податкового кодексу України розміру орендної плати за користування земельними ділянками. Новокаховською місцевою прокуратурою було встановлено, що 01.12.2004 Скадовська районна державна адміністрація уклала договір з Товариством з обмеженою відповідальністю "Володимирівка" про передачу в оренду земельну ділянку загальною площею 327,2 га. Нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки на час її передачі у користування визначено у розмірі 3443360 грн., що підтверджується пунктом 5 Договору оренди землі. 06.08.2009 укладено додаткову угоду до вказаного договору. Згідно пункту 9 зазначеного Договору оренди землі (з урахуванням додаткової угоди) орендна плата вноситься у розмірі 69113,98 грн. на рік, що становить 2% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. На думку прокурора, розмір орендної плати, що встановлений у вказаному договору не відповідає вимогам діючого законодавства, зокрема, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, відповідно до якого розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

В обґрунтування свого позову прокурор, серед іншого, посилався на приписи Податкового кодексу України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статті 30 Закону України "Про оренду землі", які визначені ним, як матеріально-правова підстава позову щодо захисту інтересів держави (а.с.10).

Також, відповідно до частини 2 статті 2 Земельного кодексу України суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Відтак, невнесення змін до договору оренди в частині визначення орендодавця позбавляє відповідний державний орган виконувати покладені на нього Законом відповідні функції регулювання орендних відносин саме з відповідачем.

Колегія вважає зазначені висновки достатньо обґрунтованими та такими, що зроблені у відповідності до вимог діючого законодавства.

Суд апеляційної інстанції, виходячи з аналізу сукупності поданих до матеріалів справи доказів дійшов обґрунтованого висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення позову про внесення змін до договору оренди землі від 01.12.2004 та про заміну сторони орендодавця у вказаному Договорі.

Відповідно до приписів статті 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Колегія вважає, що судом апеляційної інстанції дана належна правова оцінка усім обставинам справи, норми матеріального та процесуального права застосовані вірно і передбачені законом підстави для зміни або скасування постанови апеляційного господарського суду, відсутні.

В своїй касаційній скарзі скаржник фактично просить вирішити питання про достовірність поданих ним доказів, які на його думку, в зв'язку з вибірковим підходом до їх оцінки були безпідставно відхилені судами попередніх інстанцій, про перевагу одних доказів над іншими і фактично зводяться до необхідності надання нової оцінки доказів по справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.

За таких обставин, касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 24.01.2017 у справі № 923/1068/16 залишити без змін.

Головуючий суддя В. А. Корсак

С у д д і М.В. Данилова

В. О. Швець

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення31.05.2017
Оприлюднено13.06.2017
Номер документу67058421
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1068/16

Постанова від 31.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 17.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 20.02.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Постанова від 24.01.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лисенко В.А.

Постанова від 24.01.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лисенко В.А.

Ухвала від 15.12.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лисенко В.А.

Рішення від 22.11.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 27.10.2016

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні