ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17 липня 2017 р. Справа № 903/409/17
за позовом Першого заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області
до відповідача 1: Підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України
відповідача 2: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
про зобов'язання звільнити та повернути приміщення
Суддя: Філатова С.Т.
за участю представників:
від Волинської обласної державної адміністрації: Гаргола О.А., дов. від 06.01.2017р. №100/58/2-17
від Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку: Ковальова В.М., дов. від 14.06.2017р. №160/1-11
від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області: н/в
від Підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України: Цехош А.М., дов. від 06.06.2017р. №27
від ФОП ОСОБА_1: н/в
в судовому засіданні взяв участь прокурор відділу прокуратури Волинської області Бородчук О.В., посвідчення №036269 від 12.11.2015р.
Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. В судовому засіданні прокурору та учасникам судового процесу згідно ст.ст. 22, 29 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.
У судовому засіданні 17.07.2017р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
СУТЬ СПОРУ:
Перший заступник керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області звернувся з позовом до Підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про зобов'язання ФОП ОСОБА_1 звільнити приміщення площею 194,3 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 та повернути його за актом прийому-передачі Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку.
Позовні вимоги обґрунтовані таким:
Відповідно до Закону України "Про Перелік пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації", приміщення Синагоги по АДРЕСА_1 (на даний час АДРЕСА_1) у м. Луцьку відноситься до переліку пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації.
Згідно постанови Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979р. №442 "Про доповнення списку пам'яток містобудування і архітектури Української PCP, що перебувають під охороною держави" пам'ятка "Синагога" (1629 рік, охоронний номер 1008) включена до списку пам'яток, що перебувають під охороною держави, тому є пам'яткою архітектури та містобудування національного значення.
Також, Перелік пам'яток містобудування та архітектури Волинської області, що не підлягають приватизації, до якого входить зазначена пам'ятка, погоджено Волинською обласною радою та Волинською обласною державною адміністрацією у вересні 2002 року.
Власником пам'ятки архітектури та містобудування національного значення "Синагога" є держава.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Волинської обласної ради народних депутатів №198 від 24.06.1985р. та рішення виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів №65 від 09.02.1989р. зазначена будівля знаходиться на балансі Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку.
Крім того, приміщення Синагоги знаходиться на балансі заповідника відповідно до розпорядження голови Волинської ОДА від 22.08.2016р. №370 "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги" та акту прийому-передачі №1 від 11.10.2016р.
Відповідно до проведеного працівниками адміністрації заповідника обстеження встановлено, що на даний час пам'ятку фактично використовують Громадська організація "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України" та спортклуб "Інтер-атлетика".
Встановлено, що охоронно-орендним договором від 25.11.1985р. пам'ятку архітектури та містобудування національного значення Синагогу заповідником передано в користування Громадській організації "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України", строком оренди з 01.01.1985р. до дати розірвання договору.
В подальшому, на підставі наказу управління культури Волинської ОДА від 26.02.2014р. №23 між управлінням культури Луцької міської ради та Волинською обласною організацією ФСТ "Динамо" України 11.04.2016р. укладено охоронний договір № 1008-архіт.
Незважаючи на те, що користування пам'яткою та її охорона здійснюється Громадською організацією "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України", 01.06.2015р. між Підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" (орендодавець) та ФОП ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди приміщення, відповідно до п.1.1 орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування нежитлове приміщення загальною площею 194,3 кв.м., що розташоване за адресою АДРЕСА_1.
Строк дії даного договору з 01.06.2015 по 01.06.2020 включно.
Незважаючи на вимоги п.7 охоронно-орендного договору від 25.11.1985 року, яким зобов'язано орендаря не проводити ніяких переобладнань, як зовні, так і всередині пам'ятки, без спеціального дозволу заповідника, сторони договору від 01.06.2015р. у п.1.2 передбачили переобладнання приміщення (проведення ремонтно-оздоблювальних робіт: заміни електропроводки, будівництва двох роздягалень з туалетами та душовими кабінами (з встановленням приладів внутрішнього обліку вентиляції та кондиціонування (з встановленням приладів внутрішнього обліку використання електроенергії).
Встановлено, що спірний договір оренди пам'ятки національного значення нотаріально не посвідчений та не зареєстрований у встановленому законом порядку, що підтверджується відсутністю відповідного запису в Реєстрі речових прав на нерухоме майно та відміткою на самому договорі оренди.
Таким чином, договір оренди приміщення від 01.06.2015р. є неукладеним в силу положень вищевказаних норм та означає відсутність юридичних підстав для виникнення правовідносин для сторін на підставі договору оренди, в тому числі підстав для користування відповідачем частиною державного майна загальною площею 194,3 кв.м., що розташоване за адресою АДРЕСА_1.
За таких підстав відповідач ФОП ОСОБА_1 зобов'язана звільнити та повернути приміщення пам'ятки, розташоване за адресою: АДРЕСА_1.
Згідно інформації Волинської обласної державної адміністрації, 28.12.2016р. укладено охоронний договір на пам'ятку архітектури національного значення "Синагога" між органом охорони - управлінням культури Волинської ОДА та балансоутримувачем Адміністрацією Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку. Даний договір перебуває на погодженні у Міністерстві культури України.
У зв'язку з тим, що користувач пам'ятки допустив порушення, які призвели до незаконної передачі пам'ятки в оренду, а також те, що укладено новий охоронний договір пам'ятки з балансоутримувачем, передачу вказаного майна необхідно здійснити на користь Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку.
Порушення інтересів держави у даному випадку полягає у тому, що приміщення, яке незаконно передано в оренду, є пам'яткою національного значення, перебуває під охороною держави, має особливий порядок передачі його в оренду. Крім того, незважаючи на заборону відповідачу проводити переобладнання як зовні, так і всередині пам'ятки, без спеціального дозволу, у приміщенні пам'ятки проведено відповідні роботи з метою використання її спортклубом, чим втрачається її культурно-історична цінність.
В той же час, посадові особи Волинської ОДА, які здійснюють контроль за збереженням і раціональним використанням державного майна, охороною пам'яток історії та культури, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області, які здійснюють контроль та розпорядження об'єктами державної власності, а також Адміністрація Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку, як балансоутримувач пам'ятки національного значення, не вживають жодних заходів для усунення виявлених порушень впродовж тривалого часу (Т.1, а.с. 3-8).
ФСТ "Динамо "Україна" у клопотанні від 24.05.2017р. №113 повідомило, що громадська організація "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України" є засновником підприємства "Спортивний комплекс Динамо".
Між Підприємством "Спортивний комплекс Динамо" та ФОП ОСОБА_1 був укладений договір оренди приміщення від 01.06.2015 року на приміщення площею 194,3 кв.м. на термін до 01.06.2020 року. Дане орендоване приміщення знаходиться в будівлі Синагога по АДРЕСА_1, яке на даний час підприємству не підпорядковане.
Згідно розпорядження Волинської облдержадміністрації від 22.08.2016 р. № 370 та акту приймання-передачі від 11.10.2016 р. № 1 приміщення Синагоги було передане на баланс Державного історико-культурного заповідника у місті Луцьку.
Згідно наказу ФСТ "Динамо" України від 24.10.2016 р. № 63 та наказу Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України від 26.12.2016 р. № 30 о/с підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" призупинило свою діяльність з 01 січня 2017 р.
Відповідно до вищевикладеного, було розірвано договір оренди приміщення від 01.06.2015 р. в односторонньому порядку з 01 січня 2017р., про що було повідомлено ФОП ОСОБА_1 листом від 29.12.2016 р. №29 (Т.1, а.с. 60).
Прокурор в підтвердження факту перебування приміщення пам'ятки національного значення "Синагоги" на балансі Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку клопотанням від 23.05.2017р. №33-1889вих.17 долучив до матеріалів справи рішення виконавчого комітету Волинської обласної РНД від 24.08.1985р. №198 "Про затвердження Положення про історико-культурний заповідник у м. Луцьку", рішення виконавчого комітету Луцької міської ради РНД від 09.02.1989р. №65 "Про реєстрацію будинків, які знаходяться на балансі підприємств, установ, організацій м. Луцька", розпорядження Волинської обласної держадміністрації №370 від 22.08.2016 р. "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги (кін. XIVст. - 1629р.) у АДРЕСА_1", акт прийняття-передачі №1 від 11.10.2016 р., підписаний адміністрацією Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку та Управлінням культури Волинської облдержадміністрації, охоронний договір на памятку культурної спадщини від 28.12.2016р. №41/Лц, укладений між Управлінням культури Волинської обласної держадміністрації та Адміністрацією Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку (Т.1, а.с. 75-82).
Прокурор повідомив, що зазначена пам'ятка на даний час знаходиться по АДРЕСА_1 (до зміни назви вулиці адреса - АДРЕСА_1) (Т.1, а.с. 75-82).
Ухвалою суду від 06.06.2017р. розгляд справи згідно ст. 77 ГПК України відкладався у зв'язку з неподанням витребуваних доказів, необхідністю витребування нових доказів.
На вимогу ухвали суду Адміністрація Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку клопотанням від 15.06.2017р. долучила до матеріалів справи копію охоронно-орендного договору від 1985р. на користування пам'яткою архітектури "Синагога" - 1629 р., укладеного між історико-культурним заповідником в м. Луцьку та спорткомплексом "Динамо", з актом технічного стану пам'ятки від 25.11.1985р.; облікової картки від 22.06.1988р.; паспорт пам'ятки "Синагога" від 15.02.1985р.; акт технічного стану пам'ятки від 28.11.2016р.; акт обстеження пам'ятки архітектури національного значення "Синагога" від 14.06.2017р.;
Повідомила, що пам'ятка "Синагога" (кін. XIV ст. - 1629р.), охоронний №1008, знаходиться під охороною держави та на обліку у Державному реєстрі пам'яток з 1979 р. і з обліку ніколи не знімалась, змінювались лише балансоутримувачі.
Зауважила, що на даний час пам'ятка знаходиться в користуванні підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" та спортивного клубу "Інтер-атлетика" (ФОП ОСОБА_1.), про що свідчить акт спостереження пам'ятки від 14.06.2017р. (Т.1, а. с. 97-152).
Представник Волинської обласної державної адміністрації клопотанням від 16.06.2017р. долучив до матеріалів справи копії листа Головного управління містобудування архітектури та ЖКГ Волинської обласної державної адміністрації від 24.09.2012р. №2702/1.1.3 щодо можливості взяття на баланс пам'ятки архітектури національного значення "Синагоги" в м. Луцьку Волинською обласною організацією ФСТ "Динамо України", яке від 1982р. є користувачем пам'ятки; розпорядження №321 від 19.09.2006р. "Про балансову приналежність пам'яток містобудування та архітектури області" (Т.1, а.с. 153-156).
У клопотанні від 16.06.2017р. №33-2370вих17 прокурор повідомив, що згідно інформації Луцької міської ради від 18.12.1991 №96 "Про перейменування вулиць, майданів та установ культурно-розважального призначення" АДРЕСА_1 була перейменована на АДРЕСА_1.
В адресному реєстрі міста Луцька пам'ятка архітектури та містобудування національного значення "Синагога" розташована по АДРЕСА_1. 33 в м. Луцьку.
Згідно витягу з ЄДРПОУ підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо України" в процесі припинення не перебуває.
Згідно акту обстеження приміщення пам'ятки національного значення "Синагога" від 14.06.2017 ФОП ОСОБА_1 продовжує використовувати приміщення пам'ятки (Т.1, а.с. 157-161).
На запит суду Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради у листі від 19.06.2017р. повідомило, що рішенням Луцької міської Ради народних депутатів від 18.12.1990р. №90 "Про перейменування вулиць, майданів та установ культурно-розважального призначення" АДРЕСА_1 була перейменована на АДРЕСА_1.
В адресному реєстрі міста Луцька пам'ятка архітектури та містобудування національного значення "Синагога" розташована по АДРЕСА_1. 33 в м. Луцьку.
Інформація про присвоєння (зміни) зазначеної адреси в управлінні містобудування та архітектури відсутня (Т.1, а.с. 162-166).
РВ ФДМ по Волинській області у поясненнях від 20.06.2017р. №10-06-1256 повідомило, що відповідно до Закону України "Про перелік пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації" приміщення Синагоги по АДРЕСА_1 (на даний час АДРЕСА_1) у м. Луцьку відноситься до переліку пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації.
Згідно постанови Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979 № 442 "Про доповнення списку пам'яток містобудування і архітектури Української PCP, що перебувають під охороною держави" пам'ятка "Синагога" (1629 рік, охоронний номер 1008) включена до списку пам'яток, що перебувають під охороною держави, тому є пам'яткою архітектури та містобудування національного значення.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Волинської обласної ради народних депутатів № 198 від 24.06.1985р. та рішення виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів № 65 від 09.02.1989р. зазначена будівля знаходиться на балансі Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку.
Крім того, приміщення Синагоги знаходиться на балансі заповідника відповідно до розпорядження голови Волинської ОДА від 22.08.2016р. 370 "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги" та акту прийому - передачі № 1 від 11.10.2016р..
Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України "Про охорону культурної спадщини" пам'ятка національного значення, що перебуває у державній чи комунальній власності і потребує спеціального режиму охорони, може надаватися у користування за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.
Міністерство культури України листом від 30.12.2013р. № 4438/15-3.1/13- 13 повідомило про те, що Мінкультури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.
Відповідно до Положення про Міністерство культури України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 388, Мінкультури формує та веде Державний реєстр національного культурного надбання.
Згідно з пунктами 1, 65 Положення про Міністерство культури України, затвердженого Указом Президента України 6 квітня 2011 року № 388/2011, головним органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини є Міністерство культури України, яке у межах своїх повноважень погоджує питання щодо відчуження або передачі пам'яток національного значення їх власниками чи уповноваженими ними органами іншим особам у володіння, користування або управління.
Вимога щодо наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини на передачу в оренду об'єкта культурної спадщини, що є пам'яткою, міститься також в абзаці 6 пункту 2 Переліку документів, які подаються орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 15.02.2013 № 201.
Згідно статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі надходження до орендодавця заяви про оренду нерухомого майна орендодавець, за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду, у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном.
Відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.
Реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини на території Волинської області здійснює управління культури Волинської обласної державної адміністрації. Згідно з положенням про управління, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 27.12.2012р. № 570, управління здійснює координацію діяльності підприємств, установ та організацій у сфері охорони культурної спадщини, що перебувають у сфері управління обласної державної адміністрації.
Згідно з пунктом 11 статті 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" уповноважені органи управління ведуть облік об'єктів державної власності, що перебувають в їх управлінні, здійснюють контроль за ефективним використанням та збереженням таких об'єктів (Т.1, а.с. 167-170).
Представник відповідача 1 клопотанням від 20.06.2017р. долучив до матеріалів справи технічні паспорти на об'єкти нерухомого майна "Синагога" (пам'ятка архітектури національного значення) площею 744,3 кв.м. та спорткомплекс "Динамо" площею 1 072,4 кв.м., що знаходяться по АДРЕСА_1; лист про те, що наказом Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" №53-к від 23.11.2012р. було взято на баланс пам'ятник архітектури "Синагога" в м. Луцьку; лист Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку від 07.04.2016р. №120/1-11; лист Головного управління містобудування, архітектури та ЖКГ від 24.09.2012р. №2702/1.1.3; наказ Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" №53-к від 23.11.2012р. "Про взяття на баланс пам'ятки архітектури Синагога"; охоронно-орендний договір від 15.05.1981р., укладений між обласним відділом в справах будівництва і архітектури виконкому Волинської обласної Ради депутатів трудящих та спорткомплексом "Динамо", акт технічного огляду стану пам'ятки, лист Державного архіву Волинської області від 02.11.2016р. №1122/01-22 з архівними витягами з рішень Луцького міськвиконкому щодо реконструкції спортивного комплексу "Динамо" (Т.1, а.с. 171-212).
Представник відповідача у поясненнях від 20.06.2017р., відібраних у судовому засіданні 20.06.2017р. в порядку ст. 32 ГПК України, повідомив, що договір оренди від 01.06.2015р. був укладений з ФОП ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право власності НОМЕР_1 від 29.12.2004р., відповідно до якого спорткомплекс площею 1 072,4 кв.м. належить ФСТ України "Динамо".
Представник відповідача 2 у відзиві від 20.06.2017р. позов заперечив, мотивуючи тим, що позивач не надав документу, зокрема, витягу з Державного реєстру речових прав, що підтверджує право державної власності на спірне майно та жодного іншого документу, який би підтверджував, що держава Україна набула право власності на спірне майно.
Отже, вимоги позивача, які ґрунтуються на праві державної власності на спірне майно та полягають у зобов'язанні відповідача звільнити спірне майно, не підлягають до задоволення.
Вимоги позивача ґрунтуються на належності спірного майна державі України, управління яким, зокрема, передача його в оренду, покладається на регіональне відділення Фонду державного майна України по Волинській області.
Відповідно до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" Волинська ОДА здійснює повноваження з управління та контролю за майном, що належить державі.
Зазначені органи не мають будь-яких майнових претензій до відповідача в межах укладеного між ним та підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської області договору оренди спірного приміщення від 01.06.2015р.
Спір між суб'єктами орендних правовідносин щодо спірного приміщення взагалі відсутній, адже відповідач 2 не отримував будь-яких претензій від орендодавця.
Оренда державного майна відноситься до компетенції ФДМ України по Волинській області та Волинської ОДА, а не суду.
Зобов'язання відповідача 2 виселитись зі спірного приміщення жодним чином не відновить порушене право держави, адже цільове використання спірного приміщення не змінюється.
Зміна цільового використання спірного приміщення перебуває в компетенції держави України та вирішується в позасудовому порядку.
Дії позивача являють собою незаконне втручання у господарську діяльність господарюючих суб'єктів орендних відносин та підлягають припиненню в порядку, передбаченому ст. 90 ГПК України (Т.1, а.с. 214-216).
Ухвалою суду від 20.06.2017р. розгляд справи відкладався згідно зі ст.77 ГПК України у зв'язку з необхідністю витребування нових доказів.
Прокурор у листі від 30.06.2017р. №33-2545вих17 повідомив, що слідчим СВ Луцького ВП ГУНН в області в ході розслідування кримінального провадження №4201703101000063 від 26.06.2017р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст. 356 КК України за фактом самовільного зайняття та використання посадовими особами підприємства Спортивний комплекс ФСТ Динамо та ФОП ОСОБА_1 пам'ятки національного значення Синагога , 29.06.2017р. проведено огляд місця події, а саме пам'ятки по АДРЕСА_1.
Огляд місця події проводився із залученням спеціаліста КП Волинське обласне бюро інвентаризації та представника балансоутримувача Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку.
В ході огляду встановлено, що спортклуб Інтер-атлетика знаходиться в приміщенні пам'ятки національного значення Синагога та, на даний час, ФОП ОСОБА_1 балансоутримувачу не повернута.
До матеріалів справи долучив нечитаємі, незавірені копії: заяви директора адміністрації ДІКЗ у м. Луцьку, протоколу огляду місця події від 28.06.2017р. та фотознімки (а.с. 228-238).
Прокурор у судовому засіданні 04.07.2017р. надав для огляду в судовому засіданні інвентаризаційну справу КП БТІ №9212(795) щодо нерухомого майна приміщення Синагоги у м. Луцьку, АДРЕСА_1.
У поясненнях від 04.07.2017р. №05-1654вих17 прокурор уточнив, що з врахуванням матеріалів інвентаризаційної справи, технічного паспорту та протоколу огляду місця події від 29.06.2017р. вбачається, що відповідно до прохальної частини позовної заяви прокурора (п.2) необхідно зобов'язати ФОП ОСОБА_1 звільнити приміщення площею 194,3 кв.м., яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 літер (А-4), а саме приміщення, пронумеровані цифрами 16, 17, 18, 23, 24, 25, 26, 27 на плані першого поверху будівлі літер (А-4) та повернути його за актом прийому-передачі Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку (Т.1, а.с. 240-241).
Представник відповідача 2 у письмових поясненнях, відібраних у судовому засіданні 04.06.2017р., повідомив, що станом на момент розгляду справи ФОП ОСОБА_1 не здійснює господарської діяльності з надання фізично-оздоровчих послуг у приміщенні Синагоги за адресою АДРЕСА_1 на підставі повідомлення про розірвання договору оренди. (Т. 1, а. с. 244).
У судовому засіданні 04.07.2017р. оголошено перерву до 17.07.2017р. до 11.00год. для ознайомлення з поданими у судовому засіданні доказами.
Прокурор у письмових поясненнях, відібраних у судовому засіданні 17.07.2017р., повідомив, що розпорядженням голови ОДА №370 від 22.08.2016р. "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги" пам'ятка архітектури Синагога (1629р., охоронний номер) передана на баланс адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку (в порядку поновлення документації).
До того часу, рішенням Волинської обласної ради народних депутатів №198 від 24.06.1985р. дана споруда передавалась на баланс історико-культурного заповідника у м. Луцьку.
За весь період з балансу Державного історико-культурного заповідника Синагога не вибувала.
Розпорядженням №370 від 22.08.2016р. Волинська ОДА, як орган охорони культурної спадщини (Закон України "Про охорону культурної спадщини"), передав об'єкт культури національного значення (Акт прийому-передачі від 11.10.2016р. №1) (Т 2, а.с. 1).
Представник позивача 1 - Волинської ОДА у судовому засіданні та у письмових поясненнях, відібраних у судовому засіданні 17.07.2017р., повідомив, що відповідно до розпорядження Волинської облдержадміністрації від 22.08.2016р. №370 "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги", зазначена пам'ятка архітектури була передана на баланс адміністрації історико-культурного заповідника в м. Луцьку. При цьому управління культури ОДА діяло як орган управління культурної спадщини, а не як балансоутримувач. Фактично пам'ятка архітектури - Синагога перебувала на балансі адміністрації Державного культурного заповідника в м. Луцьку. В подальшому приймання-передача була оформлена актом приймання-передачі №1 від 11.10.2016р. (Т.2, а.с. 2).
Представник відповідача 1 у поясненнях від 17.07.2017р. підтвердив факт правонаступництва Волинською обласною організацією ФСТ "Динамо" України прав та обов'язків спортивного комплексу "Динамо", зазначеного в охоронно-орендному договорі на користування пам'яткою архітектури, укладеному 25.11.1985р. (Т.2, а.с 3).
Представники позивача 3 та відповідача 2 в судове засідання не з'явились, хоча належним чином були повідомлені про час та дату розгляду справи, що стверджується відмітками в розписці суду від 04.07.2017р. та протоколом судового засідання (Т.1, а.с. 245-246).
Вищий господарський суд України у п. 3.9.1 постанови пленуму від 26.12.2011, № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" вказав, що у разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 81 1 ГПК), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.
Господарський суд, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, та дослідивши долучені до справи докази, -
ВСТАНОВИВ :
15.05.1981р. між Обласним відділом в справах будівництва і архітектури виконкому Волинської обласної Ради депутатів трудящих (облвідділ) та спортивним товариством "Динамо" (орендар) був укладений охоронно-орендний договір, згідно п. 1.1 якого облвідділ здав, а орендар прийняв в орендне користування будинок АДРЕСА_1 для використання пам'ятки під спортзал (Т.1, а.с. 192-195).
Постановою Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979р. №442 "Про доповнення списку пам'яток містобудування і архітектури Української РСР, що перебувають під охороною держави" віднесена до пам'яток архітектури і містобудування національного значення будівля "Синагога" (1629р., охоронний номер 1008).
Рішенням виконавчого комітету Волинської обласної ради народних депутатів від 24.06. 1985р. №198 "Про затвердження Положення про історико-культурний заповідник в м. Луцьку" затверджено перелік споруд, що передані на баланс історико-культурного заповідника в м. Луцьку, згідно з додатком 2, серед яких значиться за №1008 Синагога 1629р., Пугачова, 19 і балансова приналежність - відділ у справах будівництва і архітектури, використання - ДСТ "Динамо" (Т.1, а.с. 76).
25.11.1985р. між Історико-культурним заповідником у м. Луцьку (заповідник) та Спорткомплексом "Динамо" (орендар) на підставі Положення про охорону та використання пам'яток архітектури був укладений охоронно-орендний договір на користування пам'яткою архітектури, згідно п.1 якого заповідник передав, а орендар прийняв в орендне користування будівлю пам'ятки архітектури Синагога -1629р. для використання приміщень пам'ятки під спортивний комплекс "Динамо".
Згідно умов договору будівля пам'ятки здається по акту технічного огляду; строк оренди - з 01.01.1985р. по день розірвання договору. За умовами договору орендар зобов'язався не здавати в суборенду орендованих приміщень пам'ятки без письмової згоди заповідника; по закінченню строку дії договору передати заповіднику пам'ятку у повній сохранності (Т.1, а.с. 98-103).
До договору долучений акт технічного стану пам'ятки від 25.11.1985р. (Т.1, а.с. 104-106).
Перебування споруди на балансі Луцького історико-культурного заповідника стверджується і рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів від 09.02.1989р. №65 "Про реєстрацію будинків, які знаходяться на балансі підприємств, організацій, установ м. Луцька", згідно з яким до списку будинків, які знаходяться на балансі Луцького історико-культурного заповідника відноситься будівля по АДРЕСА_1, 19 (Т.1, а.с. 77).
Згідно Переліку пам'яток містобудування та архітектури Волинської області, що не підлягають приватизації, погодженого головою Волинської обласної ради та головою Волинської обласної державної адміністрації у вересні 2002р., пам'ятка архітектури і містобудування національного значення "Синагога" (мур.)", кінець XIV-1629р., охоронний № 1008, АДРЕСА_1 перебуває у державній власності на підставі постанови РМ УРСР від 06.09.1979р. №442, балансоутримувачем є заповідник, використовується під спортзал (Т.1, а.с 30).
Згідно технічного паспорту на Синагогу (пам'ятка архітектури національного значення), виготовленого КП БТІ 12.11.2012р., Синагога загальною площею 744,3 кв.м. по АДРЕСА_1) належить вцілому Державі Україна (сфера управління Волинська обласна держадміністрація) (Т.1, а.с. 31).
Згідно листа Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України від 16.12.2013р. №330 на підставі розпорядження голови Волинської облдержадміністрації №321 від 19.09.2006р. та листа Головного управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства облдержадміністрації №2702/1.1.3 від 24.09.2012р. наказом Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України №53-к від 23.11.2012 року взято на баланс пам'ятку архітектури "Синагогу" в м. Луцьку (Т.1, а.с. 19).
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, спорткомплекс (приміщення №№1-15а, 29-42, 43-45, 53-59) /літер А-3/ загальною площею 1072,4кв.м. за адресою АДРЕСА_1 знаходиться у приватній власності фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" на підставі свідоцтва про право власності НОМЕР_1 від 29.12.2004р., 18.01.2005р., виданого виконкомом Луцької міської ради (Т.1, а.с 32).
Наказом Управління культури Волинської ОДА від 26.06.2014р. №23 "Про укладання охоронних договорів" у відповідності до вимог Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000р. №1805-III, Постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768, наказано начальникам відділів культури, культури і туризму райдержадміністрацій, виконкомів міських (міст обласного значення) рад, управління культури Луцької міської ради забезпечити: укладання та поновлення (у випадку завершення дії) охоронних договорів на об'єкти культурної спадщини відповідно до чинного законодавства України; при укладенні, поновленні охоронних договорів неухильно дотримуватись порядку укладення охоронних договорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2001 р. №1768; перевірити наявність та правильність оформлення охоронних договорів на об'єкти культурної спадщини, на території відповідних адміністративних територіальних одиниць (Т.1, а.с. 16).
01.06.2015р. між орендодавцем підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" та орендарем ФОМ ОСОБА_1 укладений договір оренди приміщення, згідно з яким орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нежитлове приміщення загальною площею 194,3м.кв., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1.
У пунктах 1.2, 1.3 договору вказано, що приміщення потребує ремонтно-оздоблювальних робіт, для використання його орендарем, а саме: заміни електропроводки, будівництва двох роздягалень з туалетами та душовими кабінами (з встановленням приладів внутрішнього обліку холодної води), встановлення систем автономного опалення, освітлення, вентиляції та кондиціонування (з встановленням приладів внутрішнього обліку використання електроенергії).
Приміщення знаходиться на балансі орендодавця, на момент підписання договору нікому не продано, не подаровано, не перебуває у заставі, під арештом, в будь-якому спорі, а також немає ніяких претензій, обмежень з боку третіх осіб щодо приміщення.
Згідно п.п. 2.1, 2.2 договору орендар вступає у строкове платне користування приміщення на термін, вказаний у цьому договорі. Строк дії даного договору з 01.06.2015р. по 01.06.2020р. включно.
Пунктом. 4.1 договору визначено, що приміщення повинно бути передане орендодавцем та, відповідно, прийняте орендарем протягом 10 (десяти) днів з моменту підписання даного договору, про що складається акт приймання-передачі приміщення.
Згідно п. 8.1 договору даний договір може бути достроково розірваний на вимогу однієї з сторін шляхом направлення письмового попередження за місяць до дати розірвання (Т.1, а.с. 74-78).
Представники відповідачів 1, 2 повідомили про розірвання договору з ФОП ОСОБА_1 на підставі листа-повідомлення про розірвання договору від 29.12.2016р. (Т.1, а.с. 60, 244).
11.04.2016р. Управлінням культури Луцької міської ради (орган охорони) та Волинською обласною організацією ФСТ "Динамо" України (користувач) укладений охоронний договір на пам'ятку культурної спадщини № 1008-архіт, згідно з яким користувач бере на себе зобов'язання щодо охорони Синагоги (кін. 14 ст. - 1629р.), що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 - пам'ятки містобудування та архітектури національного значення, взятої під охорону держави згідно Постанови Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979р. №442, охоронний №1008; договір діє 5 років з правом пролонгації; у разі зміни в установленому порядку користувача, новий користувач зобов'язаний укласти з органом охорони новий охоронний договір; розпорядження органу охорони в межах його повноважень є обов'язковим для користувача; користувач несе відповідальність за нерухоме майно, що належить до пам'ятки.
Користувач зобов'язується: використовувати пам'ятку Синагогу виключно для потреб Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України; здійснювати продаж, передачу у володіння, користування чи управління пам'ятки (її частини) тільки після письмової згоди органу охорони; у разі невиконання користувачем вимог законодавства та цього договору орган охорони накладає в установленому порядку користувача штрафні санкції у відповідності до Закону України "Про охорону культурної спадщини", а також зобов'язує користувача відшкодовувати завдані ним збитки.
Контроль за виконанням цього договору здійснює відділ охорони культурної спадщини управління культури Луцької міської ради. Додатки до договору: акт технічного стану від 12.02.2013р., технічний паспорт, державний Акт на право постійного користування землею, викопіровка з генерального плану земельної ділянки, що є територією пам'ятки, паспорт пам'ятки (Т.1, а.с 17-18).
Розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 22.08.2016р. №370 "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги (кін. XIVст. - 1629р.) у м. Луцьку на АДРЕСА_1 передано приміщення пам'ятки містобудування та архітектури національного значення - Синагоги (кін. XIVст. - 1629р.) на АДРЕСА_1, охоронний номер 1008, на баланс адміністрації Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку; зобов'язано Управління культури обласної державної адміністрації та адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку підписати акт приймання-передачі; Адміністрацію Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку: 1) спільно з відділом з питань фізичної культури і спорту облдержадміністрації утворити комісію з питань передачі зазначеного вище приміщення; 2) взяти на баланс пам'ятку містобудування та архітектури національного значення; 3) передачу в оренду нерухомого майна пам'ятки містобудування та архітектури національного значення юридичним та фізичним особам проводити за участі регіонального відділення Фонду державного майна України по області згідно з чинним законодавством України; 4) забезпечити укладення охоронного договору на пам'ятку містобудування та архітектури національного значення відповідно до ст. 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768 "Про затвердження порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки культурної спадщини" (Т.1, а.с 62).
28.12.2016р. між Управлінням культури Волинської обласної державної адміністрації (орган охорони) та Адміністрацією Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку, який діє на підставі Положення про Адміністрацію Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку, затвердженого розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 28.11.2014р. №499 (балансоутримувач) був укладений договір, згідно якого балансоутримувач бере на себе зобов'язання щодо охорони Синагоги (мур.), що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 - пам'ятки містобудування та архітектури Національного значення (кінець XIV - 1629р.), охоронний номер 1008. Пам'ятку використовує (є користувачем) ФСТ "Динамо" . У разі зміни в установленому порядку балансоутримувача новий балансоутримувач зобов'язаний укласти з органом охорони новий охоронний договір (Т.1, а.с 81-82).
Аналізуючи зазначені докази в сукупності, суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог, при цьому виходив із такого:
Згідно п.п. 20, 21 ст.5 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, належить погодження відчуження або передачі пам'яток національного значення їхнім власникам чи уповноваженими ними органами іншим особам у володіння, користування або управління; погодження охоронних договорів на пам'ятки національного значення.
Згідно з пунктами 1, 65 Положення про Міністерство культури України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року 388/2011, головним органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини є Міністерство культури України, яке у межах своїх повноважень погоджує питання щодо відчуження або передачі пам'яток національного значення їх власниками чи уповноваженими ними органами іншим особам у володіння, користування або управління та веде Державний реєстр національного культурного надбання.
При цьому зі змісту положень п.17 ч.1 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних , Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно їхньої компетенції належить укладення охоронних договорів на пам'ятки.
Реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини на території Волинської області здійснює управління культури Волинської обласної державної адміністрації. Згідно з Положенням про управління, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 27.12.2012р. №570, управління здійснює координацію діяльності підприємств, установ та організацій у сфері охорони культурної спадщини, що перебувають у сфері управління обласної державної адміністрації.
Згідно ст. 18 Закону України "Про охорону культурної спадщини", п.3 Порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки культурної спадщини, затвердженого постановою КМУ від 28.12.2001р. №1768, пам'ятка національного значення може надаватись у користування за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини; особі, яка набула права володіння, користування, забороняється передавати цю пам'ятку у користування тій чи іншій особі без погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
Зважаючи на викладене, охоронний договір №1008-архіт від 11.04.2016р. є не укладеним, оскільки зі сторони органу охорони виступав орган, не уповноважений на вчинення таких дій в силу ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та без погодження в порядку, визначеному п.3 Порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки, затвердженому постановою КМУ від 28.12.2001р. №1768.
При цьому судом не прийняті посилання на наказ Управління культури Волинської ОДА від 26.02.2014р. №23, оскільки вказаний наказ передбачав укладення та поновлення охоронних договорів у випадку завершення дії, при цьому укладення повинно було відбуватись згідно Порядку укладення охоронних договорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2001р. №1768 після погодження з центральним органом влади у сфері охорони культурної спадщини - Міністерства культури України.
За змістом п.11 ч.2 ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить: укладення охоронних договорів на пам'ятки в межах повноважень, делегованих органом охорони культурної спадщини вищого рівня відповідно до Закону.
Оскільки договір №1008-архіт від 11.04.2016р. є не укладеним, на даний час як не розірваний в порядку, визначеному законодавством та розділом VI договору, діє охоронно-орендний договір на користування пам'яткою архітектури від 25.11.1985р.
Вказане сторонами не заперечено. Доказів припинення, розірвання договору в установленому законом порядку, суду не надано.
При цьому пам'ятка перебуває на балансі заповідника з моменту передачі від відділу в справах будівництва і архітектури згідно з рішенням виконавчого комітету Волинської обласної ради народних депутатів від 24.06.1985р. №198 (Т.1, а.с. 76).
Тобто, ні по охоронно-орендному договору від 15.05.1981р. (Т.1, а.с. 192-195), ні по охоронно-орендному договору від 25.11.1985р. (Т.1, а.с 98-103), будівля пам'ятки національного значення не передавалась спорткомплексу "Динамо" на баланс, а передавалась у користування, і у відповідності до рішення виконавчого комітету Волинської обласної ради №198 від 24.06.1985р. та рішення ВК Луцької міської ради народних депутатів №65 від 09.02.1989р. постійно знаходилась на балансі Державного історико-культурного заповідника.
Як зазначено у листі Адміністрації державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку від 08.04.2016р. №120/1-11, будь-які документи про передачу даного приміщення на баланс іншої організації в заповіднику відсутні (Т.1, а.с. 188).
При цьому лист Головного управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства від 24.09.2012р. №2702/1-1.3 про надання згоди організації ФСТ "Динамо" України взяти на баланс пам'ятку архітектури національного значення Синагогу в м. Луцьку з посиланням на розпорядження голови облдержадміністрації №321 від 19.09.2006р. "Про балансову приналежність пам'яток містобудування та архітектури області" (Т.1, а.с 154-156) суперечить змісту розпорядження №321, згідно з яким відділу охорони культурної спадщини управління культури і туризму облдержадміністрації зобов'язано забезпечити охорону та використання пам'яток містобудування та архітектури області відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Закону України "Про оренду державного та комунального майна"; Управлінню містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства, відділу охорони культурної спадщини управління культури і туризму облдержадміністрації рекомендувати релігійним організаціям, які є користувачами пам'яток містобудування та архітектури згідно з укладеними охоронними договорами, взяти на баланс відповідні пам'ятки містобудування та архітектури; Волинському єпархіальному управлінню Української православної церкви - Київський Патріархат дозволити взяти на баланс комплекс будівель Свято-Троїцького кафедрального собору в м. Луцька, тобто стосується релігійних організацій і конкретних будівель, і до будівлі Синагога відношення не має.
В той же час, розпорядження Волинської ОДА від 22.08.2016р. №370 та акт приймання-передачі №1 від 11.10.2016р. лише констатують факт перебування будівлі на балансі і не спростовують висновок суду, що пам'ятка національного значення перебувала і перебуває на балансі Державного історико-культурного заповідника.
Належних та допустимих доказів в підтвердження передачі будівлі на баланс інших організацій, підприємств, суду не надано.
Що стосується укладення охоронного договору на пам'ятку культурної спадщини від 28.12.2016р. №41/Лц/ між Управлінням культури Волинської обласної державної адміністрації (орган охорони) та Адміністрацією Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку (балансоутримувач) (Т.1, а.с. 27-28), то згідно умов вказаного договору балансоутримувач бере на себе зобов'язання щодо охорони Синагоги (мур.), що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 - пам'ятки містобудування та архітектури Національного значення (кінець XIV - 1629р.), охоронний номер 1008. В договорі прямо визначено - пам'ятку використовує (є користувачем) ФСТ "Динамо".
Тобто, договір №41/Лц/ визначав правовідносини між органом охорони та балансоутримувачем , яким як був, так і є заповідник.
Водночас, охоронно-орендний договір на користування пам'яткою архітектури був укладений 25.11.1985р. історико-культурним заповідником з спорткомплексом "Динамо" і на даний час в установленому порядку не розірваний. Саме тому у договорі №41/Лц/ користувачем зазначено ФСТ "Динамо".
До того ж , як було зазначено, згідно ст. 5 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та п.3 Порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки, затвердженому постановою КМУ від 28.12.2001р. №1768, охоронний договір підписується після погодження його з центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини. Договір на даний час не погоджений.
Тобто, на даний час балансоутримувачем є історико-культурний заповідник у м. Луцьку, користувачем відповідно до охоронно-орендного договору від 25.11.1985р. є правонаступник спортивного комплексу "Динамо" - підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України, тому задоволення вимоги про повернення частини будівлі пам'ятки - 194,3кв.м. із переданих по охоронно-орендному договору - 700кв.м. (згідно акту технічного стану пам'ятника архітектури при передачі його в оренду від 25.11.1985р.), без вирішення в установленому законом порядку припинення дії, розірвання діючого договору, неможливо.
При цьому, в силу положень ст. 774 ЦК України передання наймачем речі у користування іншій особі (піднайм) можливе лише за згодою наймодавця, якщо інше не встановлено договором або законом.
Підпунктом "д" п.8 охоронно-орендного договору на користування пам'яткою архітектури від 25.11.1985р. прямо обумовлена заборона передачі будівлі іншим підприємствам без письмової згоди заповідника.
Наймач вимоги суду не виконав, доказів підтвердження погодження заповідника на передачу об'єкта в оренду ФОП ОСОБА_1 суду не надав, порушив умови пп. д п.7 охоронно-орендного договору.
Згідно ч.3 ст. 291 ГК України договір оренди може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний з підстав, передбачених Цивільним кодексом України для розірвання договору найму, в порядку, встановленому статтею 188 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Статтею 783 ЦК України передбачені спеціальні положення щодо розірвання договору оренди, а саме: наймодавець має право вимагати розірвання договору найму, якщо: 1) наймач користується річчю всупереч договору або призначенню речі; 2) наймач без дозволу наймодавця передав річ у користування іншій особі; 3) наймач своєю недбалою поведінкою створює загрозу пошкодження речі; 4) наймач не приступив до проведення капітального ремонту речі, якщо обов'язок проведення капітального ремонту був покладений на наймача.
При цьому підстави, що передбачені ст.783 ЦК України, за яких наймодавець (орендодавець) має право вимагати розірвання договору найму, по суті мають характер істотного порушення договору, та є спеціальними по відношенню до ст. 651 ЦК України.
Вказаний науковий висновок наведений на підставі проведеного аналізу законодавства й доктринальних підходів при застосуванні норм матеріального права НУ ОЮА у справі ВСУ №3-26гс12.
Верховний Суд України у постанові від 08.05.2012р. та Вищий господарський суд України у п.3.1 постанови від 29.05.2013р. №12 "Про деякі питання практики застосування законодавства про оренду (найм) майна" висловили правову позицію, що з урахуванням частини другої статті 124 Конституції України та Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 N 15-рп/2002 у справі N 1-2/2002 приписи статті 188 ГК України та статті 11 ГПК України не позбавляють сторону договору права на звернення до суду з вимогою про зміну або розірвання договору оренди без дотримання порядку досудового врегулювання спору.
Відповідно до приписів п.2 ч.1 ст. 783 ЦК України, п.17 договору сторона по договору заповідник вправі вимагати розірвання договору і, як наслідок, повернення переданої в користування по договору будівлі. Водночас, заповідник до суду з позовом про розірвання договору та повернення пам'ятки, не звернувся.
Підсумовуючи зазначене, суд дійшов висновку, що балансоутримувачем пам'ятки національного значення "Синагога" з 1985р. є Історико-культурний заповідник, користувачем, починаючи з 1981р. - ФСТ "Динамо", договірні відносини між ними тривають з 1985р. і повернення приміщень, переданих відповідачем 1 відповідачу 2 по договору від 01.06.2015р. в порушення умов договору від 25.11.1985р., можливо шляхом розірвання вказаного договору в порядку, визначеному ст. 783 ЦК України.
Судом не прийняті доводи прокурора в обґрунтування повернення спірного приміщення Адміністрації державного історико-культурного заповідника з посиланням на охоронний договір на пам'ятку культурної спадщини від 28.12.2016р. №41/Лц/, оскільки вказаний договір на час представлення до суду всупереч вимогам п.3 Порядку не погоджений Міністерством культури України. Крім того, стосується передачі не в користування, а на баланс Державному історико-культурному заповіднику при тому, що на балансі вказана споруда перебуває з 1985 року.
Водночас, судом не прийняті доводи відповідачів 1, 2 щодо не проведення господарської діяльності відповідачем 2 в приміщеннях Синагоги, оскільки за приписами ст.785 ЦК України та п.4.2 договору оренди приміщення від 01.06.2015р. з ФОП ОСОБА_1, повернення приміщень за актом приймання-передачі не відбулось.
Судом критично сприйняті доводи прокурора про погіршення стану приміщення як такі, що допустимими та належними доказами не підтверджені, при тому, що починаючи з 1981 року будівля передана ФСТ "Динамо" в користування саме під спорткомплекс.
Решта доводів та заперечень висновків суду що за змістом ст.ст. 774, 783, 784, 785 ЦК України за наслідками порушення умов договору щодо передання наймачем речі у користування іншій особі (піднайм) є право наймодавця вимагати розірвання договору найма та повернення наймодавцеві речі, обумовленої договором (а не частини, що передавалась в піднайм по договору між іншими сторонами) не спростовують.
Судові витрати при відмові у позові згідно ст.49 ГПК України відшкодуванню не підлягають.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 651, 774, 783-785 Цивільного кодексу України, ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
У позові першого заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області до Підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про зобов'язання фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 звільнити приміщення площею 194,3 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 та повернути його за актом прийому-передачі Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку відмовити.
Відповідно до ст.85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог ст.84 цього Кодексу.
Повний текст рішення
складено 20.07.2017р.
Суддя С. Т. Філатова
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2017 |
Оприлюднено | 20.07.2017 |
Номер документу | 67834626 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Філатова Світлана Тимофіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Філатова Світлана Тимофіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Філатова Світлана Тимофіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Філатова Світлана Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні