Постанова
від 04.10.2017 по справі 903/409/17
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2017 року Справа № 903/409/17

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Василишин А.Р. , суддя Філіпова Т.Л.

при секретарі судового засідання Бучинська Г.Б.

за участю представників сторін:

Волинської обласної державної адміністрації - представник не з'явився.

Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку- Мілінчук О.І., довіреність № 256/1-11, від 03.10.2017р.

Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області- представник не з'явився.

відповідача 1- Цехош А.М., довіреність №27, від 06.06.201р

відповідача 2- ОСОБА_2, довіреність б/н, від 02.05.2017р.

прокурор- Рункевич І.В,посвідчення № 001247, від 22.08.2012р.

третьої особи: Авраменко В.Т. паспорт серія НОМЕР_2, від 22.12.1998р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Виконувача обов"язків прокурора Волинської області на рішення Господарського суду Волинської області від 17.07.17р. у справі № 903/409/17 (суддя Філатова Світлана Тимофіївна)

за позовом Першого заступника керівника Луцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області

до відповідача 1 Підприємства "Спотивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України

до відповідача 2 Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Громадська організація "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України"

про звільнення та повернення приміщення площею 194,3 кв.м.

ВСТАНОВИВ :

Рішенням господарського суду Волинської області у справі №903/409/17 від 17.07.17р. у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що на даний час балансоутримувачем пам"ятки Синагога є історико-культурний заповідник у м. Луцьку, користувачем відповідно до охоронно-орендного договору від 25.11.1985р. є правонаступник спортивного комплексу "Динамо" - підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України, тому задоволення вимоги про повернення частини будівлі пам'ятки - 194,3кв.м. із переданих по охоронно-орендному договору - 700кв.м. (згідно акту технічного стану пам'ятника архітектури при передачі його в оренду від 25.11.1985р.), без вирішення в установленому законом порядку припинення дії, розірвання діючого договору оренди, неможливо.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду першої інстанції, Виконувач обов"язків прокурора Волинської області звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції від 17.07.17р. у справі 903/409/17 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню. Зокрема, апелянт, як на підставу скасування рішення суду першої інстанції, посилається на те, що :

- підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" не мало права на розпорядження майном, що відноситься до пам"ятки культурної спадщини шляхом передання його в оренду ФОП ОСОБА_4;

- договір оренди, укладений між Підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" та ФОП ОСОБА_4 нотаріально не посвідчений, а тому його слід вважати неукладеним;

- враховуючи відсутність правових підстав у ФОП ОСОБА_4 користуватися майном, останнє підляє поверненню;

- судом помилково зроблено висновок, що Підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" є правонаступником ГО "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України.

Представниками відповідачів в судовому засіданні заперечено вимоги апеляційної скарги, вважають рішення суду першої інстанції законним та обгрунтованим. На вимоги ухвали суду від 06.09.2017р. сторонами надано правовстановлюючі та установчі документи ГО "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України та Підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо".

Ухвалою суду від 06.09.2017р. до участі у справі залучено ГО "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України.

Рівненський апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги, дослідивши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та їх юридичну оцінку, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що рішення господарського суду Волинської області від 17.07.17р. у даній справі слід скасувати, а апеляційну скаргу задоволити, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 15.05.1981р. між Обласним відділом в справах будівництва і архітектури виконкому Волинської обласної Ради депутатів трудящих (облвідділ) та спортивним товариством "Динамо" (орендар) був укладений охоронно-орендний договір, згідно п. 1.1 якого облвідділ здав, а орендар прийняв в орендне користування будинок пам'ятку архітектури Малий замок 1629р., АДРЕСА_1 для використання пам'ятки під спортзал (Т.1, а.с. 192-195).

Постановою Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979р. №442 "Про доповнення списку пам'яток містобудування і архітектури Української РСР, що перебувають під охороною держави" віднесена до пам'яток архітектури і містобудування національного значення будівля "Синагога" (1629р., охоронний номер 1008).

Рішенням виконавчого комітету Волинської обласної ради народних депутатів від 24.06. 1985р. №198 "Про затвердження Положення про історико-культурний заповідник в м. Луцьку" затверджено перелік споруд, що передані на баланс історико-культурного заповідника в м. Луцьку, згідно з додатком 2, серед яких значиться за №1008 Синагога 1629р., Пугачова, 19 і балансова приналежність - відділ у справах будівництва і архітектури, використання - ДСТ "Динамо" (Т.1, а.с. 76).

25.11.1985р. між Історико-культурним заповідником у м. Луцьку (заповідник) та Всесоюзним фізкультурно спортивним імені Леніна товариством "Динамо" Волинська обласна рада "Динамо" (орендар) на підставі Положення про охорону та використання пам'яток архітектури був укладений охоронно-орендний договір на користування пам'яткою архітектури, згідно п.1 якого заповідник передав, а орендар прийняв в орендне користування будівлю пам'ятки архітектури Синагога -1629р. для використання приміщень пам'ятки під спортивний комплекс "Динамо".

Згідно умов договору будівля пам'ятки здається по акту технічного огляду; строк оренди - з 01.01.1985р. по день розірвання договору. За умовами договору орендар зобов'язався не здавати в суборенду орендованих приміщень пам'ятки без письмової згоди заповідника; по закінченню строку дії договору передати заповіднику пам'ятку у повній сохранності (Т.1, а.с. 98-103).

До договору долучений акт технічного стану пам'ятки від 25.11.1985р. (Т.1, а.с. 104-106).

Перебування споруди на балансі Луцького історико-культурного заповідника стверджується і рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів від 09.02.1989р. №65 "Про реєстрацію будинків, які знаходяться на балансі підприємств, організацій, установ м. Луцька", згідно з яким до списку будинків, які знаходяться на балансі Луцького історико-культурного заповідника відноситься будівля по АДРЕСА_1, 19 (Т.1, а.с. 77).

Згідно Переліку пам'яток містобудування та архітектури Волинської області, що не підлягають приватизації, погодженого головою Волинської обласної ради та головою Волинської обласної державної адміністрації у вересні 2002р., пам'ятка архітектури і містобудування національного значення "Синагога" (мур.)", кінець XIV-1629р., охоронний № 1008, АДРЕСА_1 перебуває у державній власності на підставі постанови РМ УРСР від 06.09.1979р. №442, балансоутримувачем є заповідник, використовується під спортзал (Т.1, а.с 30).

Згідно технічного паспорту на Синагогу (пам'ятка архітектури національного значення), виготовленого КП БТІ 12.11.2012р., Синагога загальною площею 744,3 кв.м. по АДРЕСА_1) належить вцілому Державі Україна (сфера управління Волинська обласна держадміністрація) (Т.1, а.с. 31).

Згідно листа Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України від 16.12.2013р. №330 на підставі розпорядження голови Волинської облдержадміністрації №321 від 19.09.2006р. та листа Головного управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства облдержадміністрації №2702/1.1.3 від 24.09.2012р. наказом Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України №53-к від 23.11.2012 року взято на баланс пам'ятку архітектури "Синагогу" в м. Луцьку (Т.1, а.с. 19).

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, спорткомплекс (приміщення №№1-15а, 29-42, 43-45, 53-59) /літер А-3/ загальною площею 1072,4кв.м. за адресою АДРЕСА_1 знаходиться у приватній власності фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" на підставі свідоцтва про право власності №502 від 29.12.2004р., 18.01.2005р., виданого виконкомом Луцької міської ради (Т.1, а.с 32).

Наказом Управління культури Волинської ОДА від 26.06.2014р. №23 "Про укладання охоронних договорів" у відповідності до вимог Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000р. №1805-III, Постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768, наказано начальникам відділів культури, культури і туризму райдержадміністрацій, виконкомів міських (міст обласного значення) рад, управління культури Луцької міської ради забезпечити: укладання та поновлення (у випадку завершення дії) охоронних договорів на об'єкти культурної спадщини відповідно до чинного законодавства України; при укладенні, поновленні охоронних договорів неухильно дотримуватись порядку укладення охоронних договорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2001 р. №1768; перевірити наявність та правильність оформлення охоронних договорів на об'єкти культурної спадщини, на території відповідних адміністративних територіальних одиниць (Т.1, а.с. 16).

01.06.2015р. між підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо", як орендодавцем, та ФОП ОСОБА_4, як орендарем, укладено договір оренди приміщення, згідно з яким орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нежитлове приміщення загальною площею 194,3м.кв., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1.

У пунктах 1.2, 1.3 договору вказано, що приміщення потребує ремонтно-оздоблювальних робіт, для використання його орендарем, а саме: заміни електропроводки, будівництва двох роздягалень з туалетами та душовими кабінами (з встановленням приладів внутрішнього обліку холодної води), встановлення систем автономного опалення, освітлення, вентиляції та кондиціонування (з встановленням приладів внутрішнього обліку використання електроенергії).

Приміщення знаходиться на балансі орендодавця, на момент підписання договору нікому не продано, не подаровано, не перебуває у заставі, під арештом, в будь-якому спорі, а також немає ніяких претензій, обмежень з боку третіх осіб щодо приміщення.

Згідно п.п. 2.1, 2.2 договору орендар вступає у строкове платне користування приміщення на термін, вказаний у цьому договорі. Строк дії даного договору з 01.06.2015р. по 01.06.2020р. включно.

Пунктом. 4.1 договору визначено, що приміщення повинно бути передане орендодавцем та, відповідно, прийняте орендарем протягом 10 (десяти) днів з моменту підписання даного договору, про що складається акт приймання-передачі приміщення.

Згідно п. 8.1 договору даний договір може бути достроково розірваний на вимогу однієї з сторін шляхом направлення письмового попередження за місяць до дати розірвання (Т.1, а.с. 74-78).

Представники відповідачів 1, 2 повідомили про розірвання договору з ФОП ОСОБА_4 на підставі листа-повідомлення про розірвання договору від 29.12.2016р. (Т.1, а.с. 60, 244).

11.04.2016р. Управлінням культури Луцької міської ради (орган охорони) та Волинською обласною організацією ФСТ "Динамо" України (користувач) укладений охоронний договір на пам'ятку культурної спадщини № 1008-архіт, згідно з яким користувач бере на себе зобов'язання щодо охорони Синагоги (кін. 14 ст. - 1629р.), що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 - пам'ятки містобудування та архітектури національного значення, взятої під охорону держави згідно Постанови Ради Міністрів УРСР від 06.09.1979р. №442, охоронний №1008; договір діє 5 років з правом пролонгації; у разі зміни в установленому порядку користувача, новий користувач зобов'язаний укласти з органом охорони новий охоронний договір; розпорядження органу охорони в межах його повноважень є обов'язковим для користувача; користувач несе відповідальність за нерухоме майно, що належить до пам'ятки.

Користувач зобов'язується: використовувати пам'ятку Синагогу виключно для потреб Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України; здійснювати продаж, передачу у володіння, користування чи управління пам'ятки (її частини) тільки після письмової згоди органу охорони; у разі невиконання користувачем вимог законодавства та цього договору орган охорони накладає в установленому порядку користувача штрафні санкції у відповідності до Закону України "Про охорону культурної спадщини", а також зобов'язує користувача відшкодовувати завдані ним збитки.

Контроль за виконанням цього договору здійснює відділ охорони культурної спадщини управління культури Луцької міської ради. Додатки до договору: акт технічного стану від 12.02.2013р., технічний паспорт, державний Акт на право постійного користування землею, викопіровка з генерального плану земельної ділянки, що є територією пам'ятки, паспорт пам'ятки (Т.1, а.с 17-18).

Розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 22.08.2016р. №370 "Про передачу на баланс пам'ятки архітектури - Синагоги (кін. XIVст. - 1629р.) у м. Луцьку на АДРЕСА_1, 33 передано приміщення пам'ятки містобудування та архітектури національного значення - Синагоги (кін. XIVст. - 1629р.) на АДРЕСА_1, охоронний номер 1008, на баланс адміністрації Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку; зобов'язано Управління культури обласної державної адміністрації та адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку підписати акт приймання-передачі; Адміністрацію Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку: 1) спільно з відділом з питань фізичної культури і спорту облдержадміністрації утворити комісію з питань передачі зазначеного вище приміщення; 2) взяти на баланс пам'ятку містобудування та архітектури національного значення; 3) передачу в оренду нерухомого майна пам'ятки містобудування та архітектури національного значення юридичним та фізичним особам проводити за участі регіонального відділення Фонду державного майна України по області згідно з чинним законодавством України; 4) забезпечити укладення охоронного договору на пам'ятку містобудування та архітектури національного значення відповідно до ст. 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768 "Про затвердження порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки культурної спадщини" (Т.1, а.с 62).

28.12.2016р. між Управлінням культури Волинської обласної державної адміністрації (орган охорони) та Адміністрацією Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку, який діє на підставі Положення про Адміністрацію Державного історико-культурного заповідника в м. Луцьку, затвердженого розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 28.11.2014р. №499 (балансоутримувач) був укладений договір, згідно якого балансоутримувач бере на себе зобов'язання щодо охорони Синагоги (мур.), що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 - пам'ятки містобудування та архітектури Національного значення (кінець XIV - 1629р.), охоронний номер 1008. Пам'ятку використовує (є користувачем) ФСТ "Динамо". У разі зміни в установленому порядку балансоутримувача новий балансоутримувач зобов'язаний укласти з органом охорони новий охоронний договір (Т.1, а.с 81-82).

Аналізуючи зазначені докази в сукупності, суд дійшов висновку про правомірність вимог прокуратури, виходячи з наступного.

Згідно п.п. 20, 21 ст.5 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, належить погодження відчуження або передачі пам'яток національного значення їхнім власникам чи уповноваженими ними органами іншим особам у володіння, користування або управління; погодження охоронних договорів на пам'ятки національного значення.

Згідно з пунктами 1, 65 Положення про Міністерство культури України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року 388/2011, головним органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини є Міністерство культури України, яке у межах своїх повноважень погоджує питання щодо відчуження або передачі пам'яток національного значення їх власниками чи уповноваженими ними органами іншим особам у володіння, користування або управління та веде Державний реєстр національного культурного надбання.

При цьому зі змісту положень п.17 ч.1 ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно їхньої компетенції належить укладення охоронних договорів на пам'ятки.

Реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини на території Волинської області здійснює управління культури Волинської обласної державної адміністрації. Згідно з Положенням про управління, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 27.12.2012р. №570, управління здійснює координацію діяльності підприємств, установ та організацій у сфері охорони культурної спадщини, що перебувають у сфері управління обласної державної адміністрації.

Згідно ст. 18 Закону України "Про охорону культурної спадщини", п.3 Порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки культурної спадщини, затвердженого постановою КМУ від 28.12.2001р. №1768, пам'ятка національного значення може надаватись у користування за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини; особі, яка набула права володіння, користування, забороняється передавати цю пам'ятку у користування тій чи іншій особі без погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.

Враховуючи, що зі сторони органу охорони виступав орган, не уповноважений на вчинення таких дій в силу ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та відсутність погодження в порядку, визначеному п.3 Порядку укладення охоронних договорів на пам'ятки, затвердженому постановою КМУ від 28.12.2001р. №1768, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що охоронний договір № 1008-архіт від 11.04.2016р. слід вважати неукладеним.

При цьому судом зроблено висновок, що оскільки договір №1008-архіт від 11.04.2016р. є

не укладеним, на даний час як не розірваний в порядку, визначеному законодавством та розділом VI договору, діє охоронно-орендний договір на користування пам'яткою архітектури від 25.11.1985р.

Разом з тим судом не враховано, що охоронно-орендний договір від 25.11.1985р. укладений між Історико-культурним заповідником у м. Луцьку (орендар) та Всесоюзним фізкультурно спортивним імені Леніна товариством "Динамо" Волинська обласна рада "Динамо" (орендар). При цьому правового зв"язку між Громадською організацією "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України" та Волинською обласною радою Всесоюзного фізкультурно спортивного імені Леніна товариства "Динамо" не вбачається.

Так у відповідності до Положення про Волинську обласну організацію фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України, свідоцтва про реєстрацію об"єднання громадян, останнє зареєстроване в Управлінні юстиції Волинської області лише 07 грудня 1993р. за № 26 (договір 1985р.), відомостей про правонаступництво всесоюзної організації установчі документи громадської організації не містять.

Закони та нормативні акти, що регулюють статус майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, зокрема Постанова Верховної Ради України від 4 лютого 1994 р. № 3943-ХІІ Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР , в даному випадку застосуванню не підлягають, оскільки, пам"ятка містобудування та архітектури Синагога ніколи не була майном всесоюзної організації.

А тому висновок суду, що на даний час діє охоронно орендний договір від 25.11.1985р. є помилковим, оскільки немає орендаря за даним договором, а Громадська організація "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України" ним вважатися не може.

При цьому перебування памятки містобудування та архітектури Синагога на балансі Історико-культурного заповідника в м. Луцьк підтверджено:

- рішенням виконавчого комітету Волинської обласної ради народних депутатів від 24.06. 1985р. №198 "Про затвердження Положення про історико-культурний заповідник в м. Луцьку" затверджено перелік споруд, що передані на баланс історико-культурного заповідника в м. Луцьку, згідно з додатком 2, серед яких значиться за №1008 Синагога 1629р., Пугачова, 19 (Т.1, а.с. 76);

- рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради народних депутатів від 09.02.1989р. №65 "Про реєстрацію будинків, які знаходяться на балансі підприємств, організацій, установ м. Луцька", згідно з яким до списку будинків, які знаходяться на балансі Луцького історико-культурного заповідника відноситься будівля по АДРЕСА_1, 19 (Т.1, а.с. 77).

Як зазначено у листі Адміністрації державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку від 08.04.2016р. №120/1-11, будь-які документи про передачу даного приміщення на баланс іншої організації в заповіднику відсутні (Т.1, а.с. 188).

Щодо адреси, то у відповідності до листа Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради від 19.06.2017р., рішенням Луцької міської Ради народних депутатів від 18.12.1990р. №90 "Про перейменування вулиць, майданів та установ культурно-розважального призначення" АДРЕСА_1 була перейменована на АДРЕСА_1.

В адресному реєстрі міста Луцька пам'ятка архітектури та містобудування національного значення "Синагога" розташована по АДРЕСА_1. повідомлення прокурора, пам'ятка Синагога на даний час знаходиться по АДРЕСА_1 (до зміни назви вулиці адреса - АДРЕСА_1) (Т.1, а.с. 75-82).

Наказ Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України №53-к від 23.11.2012 року (т. 1 а.с. 19) про взяття на баланс пам'ятки архітектури "Синагога" в м. Луцьку суд вважає незаконним, оскільки, як свідчать розпорядчі документи, на час видання такого наказу належним балансоутримувачем пам"ятки був Історико-культурний заповідник.

При цьому лист Головного управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства від 24.09.2012р. №2702/1-1.3 про надання згоди організації ФСТ "Динамо" України взяти на баланс пам'ятку архітектури національного значення Синагогу в м. Луцьку з посиланням на розпорядження голови облдержадміністрації №321 від 19.09.2006р. "Про балансову приналежність пам'яток містобудування та архітектури області" (Т.1, а.с 154-156) суперечить змісту розпорядження №321, згідно з яким відділу охорони культурної спадщини управління культури і туризму облдержадміністрації зобов'язано забезпечити охорону та використання пам'яток містобудування та архітектури області відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Закону України "Про оренду державного та комунального майна"; Управлінню містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства, відділу охорони культурної спадщини управління культури і туризму облдержадміністрації рекомендувати релігійним організаціям, які є користувачами пам'яток містобудування та архітектури згідно з укладеними охоронними договорами, взяти на баланс відповідні пам'ятки містобудування та архітектури; Волинському єпархіальному управлінню Української православної церкви - Київський Патріархат дозволити взяти на баланс комплекс будівель Свято-Троїцького кафедрального собору в м. Луцька.

Отже даний акт стосується релігійних організацій і конкретних будівель і до будівлі Синагоги відношення не має.

В той же час, розпорядження Волинської ОДА від 22.08.2016р. №370 та акт приймання-передачі №1 від 11.10.2016р. суд оцінює як такі, що лише підтверджують факт перебування будівлі на балансі і не спростовують висновок суду, що пам'ятка національного значення перебувала і перебуває на балансі Державного історико-культурного заповідника.

01.06.2015р. між орендодавцем підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" та орендарем ФОМ ОСОБА_4 укладений договір оренди приміщення, згідно з яким орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нежитлове приміщення загальною площею 194,3м.кв., що розташоване за адресою: АДРЕСА_1.

Згідно п.п. 2.1, 2.2 договору орендар вступає у строкове платне користування приміщення на термін, вказаний у цьому договорі. Строк дії даного договору з 01.06.2015р. по 01.06.2020р. включно.

Пунктом. 4.1 договору визначено, що приміщення повинно бути передане орендодавцем та, відповідно, прийняте орендарем протягом 10 (десяти) днів з моменту підписання даного договору, про що складається акт приймання-передачі приміщення.

Згідно п. 8.1 договору даний договір може бути достроково розірваний на вимогу однієї з сторін шляхом направлення письмового попередження за місяць до дати розірвання (Т.1, а.с. 74-78).

Представники відповідачів 1, 2 повідомили про розірвання договору з ФОП ОСОБА_4 листом-повідомленням про розірвання договору від 29.12.2016р. (Т.1, а.с. 60, 244).

Судом встановлено, а сторонами не заперечується, що приміщення, яке є предметом договору оренди з ФОП ОСОБА_4 є частиною будівлі Синагога в м. Луцьку.

Підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" у відповідності до Статуту (т. 2 а.с. 84) створене відповідно до рішення Президії Волинської обласної організації ФСТ "Динамо" України від 29.02.2000р., яке є його засновником, у відповідності до ЗУ "Про підприємства в Україні", ЗУ "Про власність", ЗУ "Про підприємництво" (розділ 1 статуту).

Підприємство є власником майна, переданого йому Засновником, доходів від власної господарської діяльності, іншого майна, цінних паперів, придбаних на підставах не заборонених законом.

Отже, у відповідності до ГК України, Підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" є господарською організацією - юридичною особою, яка здійснює господарську діяльність та зареєстрована в установленому законом порядку.

А тому висновок суду, що відповідач є користувачем будівлі памятки відповідно до охоронно-орендного договору від 25.11.1985р., як правонаступник орендаря за договором - спортивного комплексу "Динамо", є безпідставним.

Щодо правочину, який укладено між відповідачами.

Як вже зазначалося п. 8.1 договору сторони погодили право сторін на дострокове розірвання договору шляхом направлення письмового попередження за місяць до дати розірвання (Т.1, а.с. 74-78). Представники відповідачів 1, 2 повідомили про розірвання договору з ФОП ОСОБА_4 на підставі листа-повідомлення про розірвання договору від 29.12.2016р. (Т.1, а.с. 60, 244). Зі змісту листа слідує, що Підприємство повідомляє про дострокове розірвання договору з 01.01.2017р.

При цьому ФОП ОСОБА_4 не заперечується факт прийняття відмови Підпримства від договору, що підтверджено представником ФОП в судовому засіданні.

Враховуючи, що у відповідності до ст. 188 ГК України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом, беручи до уваги, що сторони погодили можливість в односторонньому порядку розірвати договір та підтверджують факт дострокового розірвання договору, відсутність між відповідачами спору з даного питання, суд вважає, що договір від 01.06.2015р. є розірваним з 30.01.2017р. (право сторін на дострокове розірвання договору шляхом направлення письмового попередження за місяць до дати розірвання, п. 8.1 договору).

А тому висновок суду щодо неможливості задоволення вимоги про повернення частини будівлі пам'ятки - 194,3кв.м. із переданих по охоронно-орендному договору - 700кв.м. (згідно акту технічного стану пам'ятника архітектури при передачі його в оренду від 25.11.1985р.), без вирішення в установленому законом порядку припинення дії, розірвання діючого договору, беручи до уваги відсутність між сторонами договору спору щодо факту його розірвання, колегія суддів вважає необгрунтованим.

Водночас у відповідності до п. 4.2 договру , орендар зобов"язаний протягом 10 робочих днів після припинення дії даного договору або його розірвання повернути приміщення орендодавцю, про що складається акт приймання-передачі приміщення.

Враховуючи, що на час розгляду справи ні суду першої інстанції, ні апеляційному господарському суду не надано доказів повернення майна з оренди ФОП ОСОБА_4, яким би мав бути акт приймання передачі майна, беручи до уваги зміст акта про обстеження від 14.06.2017 (т.1 а.с. 152), який підписаний уповноваженими особами історико культурного заповідника та заступником голови ФСТ "Динамо" Авраменком В.Г., суд вважає, що позовні вимоги в частині зобов"язання звільнення приміщення та передачі його за актом приймання-передачі Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку такими, що підлягають до задоволення.

Щодо особи, якій має бути передане майно, то суд вважає, що вимоги прокурора в частині передачі майна Державному історико-культурному заповіднику у м. Луцьку є обгрунтованими, оскільки, як вже було встановлено у справі Громадська організація "Волинська обласна організація ФСТ "Динамо" України" не є стороною охоронно орендного договору від 1985р. За відсутності Волинської обласної ради Всесоюзного фізкультурно спортивного імені Леніна товариства "Динамо", що є орендарем за охоронно орендним договором від 25.11.1985р., суд вважає цей договір таким, що припинився. Враховуючи, що Історико-культурний заповідник в м. Луцьку є балансоутримувачем памятки архітектури Синагоги, вимоги щодо повернення саме йому частини приміщення Синагоги є правомірними.

Крім того, досліджуючи зміст та предмет договору оренди, укладеного між Підприємством "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" та ФОП ОСОБА_4, суд зазначає про наявність в даному правочині ознак недійсності. Зокрема, виходячи з вимог ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Предметом договору є оренда частини приміщення державної власності, пам"ятки містобудування та архітектури. Передання об"єктів державної власності в оренду регулюється нормами ЗУ "Про оренду державного та комунального майна", ст. 5 якого визначено можливих орендодавців. Судом встановлено, що Підприємство "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" не набув статусу орендодавця для майна державної форми власності, а тому не мав правових підстав для укладення та розпорядження таким майном (будівля пам"ятки Синагога). Також при укладенні договору не дотримано порядку надання в оренду держаного майна , в т.ч. вимог Порядку надання Міністерством культури України дозволу (погодження) на передачу в оренду державного майна (крім цілісних майнових комплексів підприємств) від 14.11.11р. Водночас, враховуючи правову позицію Судової палати в господарських справах Верховного суду України, викладену в постанові№ 3-1143гс15 від 23.12.2015р. , зміст якої зводиться до неможливості визнання договору оренди недійсним за умови його розірвання сторонами, оскільки предмет спору припинив існування, суд вважає за недоцільне застосувати право, визначене п. 1 ч.1 ст. 83 ГПК України.

З огляду на зазначені правові положення та встановлені обставини справи апеляційний господарський суд приходить до висновку, що доводи, викладені позивачем в апеляційній скарзі, є обґрунтованими, та такими, що підтверджуються матеріалами справи, зібраними по справі доказами і відповідають вимогам закону

З урахуванням викладеного вище, розглянувши доводи апеляційної скарги, обставини справи в їх сукупності, перевіривши матеріали і дослідивши наявні докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, перевірки законності та обґрунтованості рішення у повному обсязі, колегія суддів вважає апеляційну скаргу такою, що підлягає задоволенню із скасуванням рішення суду.

Витрати по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються пропорційно на відповідачів.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Виконувача обов"язків прокурора Волинської області від 28.07.17р. на рішення Господарського суду Волинської області у справі № 903/409/17 від 17.07.2017р. задоволити.

Рішення Господарського суду Волинської області від 17 липня 2017 року у справі №903/409/17 скасувати. Прийняти нове рішення. Позов задовольнити. Підприємцю ОСОБА_4 звільнити приміщення площею 194,3 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 (частина будівлі пам"ятки Синагога) та передати його за актом приймання-передачі Адміністрації Державного історико-культурного заповідника у м. Луцьку

Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 (ідн.код НОМЕР_1, АДРЕСА_2) на користь Прокуратури Волинської області(код 02909915) 1680 грн. судового збору за розгляд позовної заяви та апеляційної скарги.

Стягнути з Підприємства "Спортивний комплекс ФСТ "Динамо" Волинської обласної організації фізкультурно-спортивного товариства "Динамо" України (код 30733510, м. Луцьк, вул. Данила Галицького, 33) на користь Прокуратури Волинської області (код 02909915) 1680 грн. судового збору за розгляд позовної заяви та апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Справу №903/409/17 повернути господарському суду Волинської області.

Головуючий суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Філіпова Т.Л.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.10.2017
Оприлюднено10.10.2017
Номер документу69389141
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/409/17

Судовий наказ від 30.10.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Судовий наказ від 18.10.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Судовий наказ від 18.10.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Постанова від 04.10.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 05.10.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 06.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 09.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 17.07.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Ухвала від 20.06.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

Ухвала від 06.06.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Філатова Світлана Тимофіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні