Справа № 368/541/16-ц
Рішення
Іменем України
"26" липня 2017 р. Кагарлицький районний суд Київської області в складі:
головуючого судді Іванюти Т.Є.
при секретарі Вареник О.Л.
за участю прокурора Олефір О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Кагарлику справу за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_2, третя особа на стороні відповідача що не заявляє самостійних вимог - реєстраційна служба Кагарлицького районного управління юстиції у Київській області про скасування наказу, скасування державної реєстрації та повернення земельної ділянки, -
встановив :
Позивач в інтересах держави звернувся до суду з даним позовом посилаючись на те, що наказом Головного управління Держземагентства у Київській області № 10-3881/15-15-сг від 14.05.2015 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 площею 2,00 га на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області та передано у власність.
На підставі вказаного наказу 03.06.2015 року Реєстраційною службою Кагарлицького районного управління юстиції до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку площею 2,00 га, що розташована на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області, кадастровий номер НОМЕР_1 за ОСОБА_2
Водночас, передача земельної ділянки у власність відбулася з порушенням вимог Земельного кодексу України та Указу Президента України Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям , а тому просить визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області № 10-3881/15-15-сг від 14.05.2015 про затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 площею 2,00 га на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області, скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 22258349 від 22.06.2015 на земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер НОМЕР_1, що розташована на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області для ведення особистого селянського господарства за ОСОБА_2
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав.
Представник відповідачки ОСОБА_2 проти позову заперечив і суду пояснив, що суду не надано доказів про те, що земельна ділянка відповідачу виділена із резервного фонду, поскільки згідно наказу Головного управління Держземагентства у Київській області № 10-3881/15-15-сг від 14.05.2015року ОСОБА_2 отримала спірну земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності. Заяв від осіб, які бажали отримати на той час земельну ділянку, не поступало.
Представник відповідача ГУ Держгеокадастру у Київській області проти позову заперечив і суду пояснила, що на час виділення земельнї ділянки відповідачу на території сільської ради були відсутні землі резервного фонду та заяви інших осіб про виділення їм земельної ділянки.
Представник третьої особи в судове засідання не з явився, про день і час слухання справи повідомлений належним чином.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з слідуючих підстав.
В судовому засіданні встановлено, що наказом Головного управління Держземагенства у Київській області від 29.01.2015 року № 10-351/15-15-сг надало дозвіл гр. ОСОБА_2 на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області розміром 2,0000 га з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом Головного управління Держземагентства у Київській області № 10-3881/15-15-сг від 14.05.2015 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 площею 2,00 га на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області із земель сільськогосподарського призначення державної власності та передано у власність відповідно до ст. ст. 118 , 121 ЗК України .
На підставі вказаного наказу 03.06.2015 Реєстраційною службою Кагарлицького районного управління юстиції до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку площею 2,00 га, що розташована на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області, кадастровий номер НОМЕР_1 за ОСОБА_2
Указані накази суд вважає законними виходячи з наступного.
Розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації Київської області № 608 від 16.07.2009 затверджено технічну документацію із землеустрою по проведенню робіт з інвентаризації земель Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області. Указана технічна документація складається з пояснювальної записки та додатків.
Згідно технічного завдання ( додаток 1) - Підставою для проведення роботи з інвентаризації земель є Постанова КМ України від 05.03.2008 року № 151 та Паспорт бюджетної програми на 208 рік за КПКВК 2408030 проведення земельної реформи , затверджений Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 13.02.2008 року № 68/172 та наказ Міністерства фінансів України від 26 березня 2008 року № 150/462
Як вбачається із пояснювальної записки та технічного завдання, що є додатком №1 до технічної документації, для розробки технічної документації із землеустрою по проведенню робіт з інвентаризації земель використані дані державного земельного кадастру, земельно-кадастрові плани, матеріали аерофотозйомки, матеріали зйомок минулих років, технічна документація по формуванню територій сільської ради і встановлення меж населеного пункту Стави, а також технічна документація зі складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам. За результатами камеральних робіт визначена загальна площа, яка становить 3118,3 га в тому числі в межах населеного пункту -767,60 га, за межами населеного пункту 2350,70 га.
По матеріалах робіт з інвентаризації земель складено план земель в межах території Ставівської сільської ради. На даний план нанесено межі землевласників та землекористувачів, зокрема 643 земельні частки (паї) загальною площею 1779,05 га та межі населеного пункту.
Переважна частина земельних часток (паїв) надана на умовах оренди ТОВ Агромарс (загальна площа 1500,43 га). Площа земель, що перебуває в користуванні, становить 48,39 га. Крім того, на території Ставівської сільської ради визначено, що землі запасу, не надані у власність та користування, займають площу 207,58 га, з них рілля - 0,46 га, сіножаті - 20,80 га та пасовища - 10,93 га, в оренді - 38,95 га ріллі. Зведені дані по площах земель та землевласниках (землекористувачах) надані у складі угідь ( згідно форми 6-зем), що відображено на плані земель та в додатку 3.
За результатами проведених робіт визначено, що загальна кількість власників земельних ділянок на території Ставівської сільської ради складає 778, землекористувачів - 4 ( додаток 5), площа земельних ділянок, наданих у власність становить 2169,47 га, а в користування 48,39 га, з них на умовах оренди 1900,97 га (додаток 6), площі земель не наданих у власність та користування 207,24 га (додаток 7). Також визначено, що площа сільськогосподарських угідь в межах плану становить 2120,74 га, земель лісового фонду 27,81 га, водного фонду 111,04 га, автомобільного транспорту 20,10 га ( додаток 8).
Отже, у вказаній документації відсутні відомості щодо наявності на території сільської ради земель резервного фонду.
Згідно довідки Управління Держгеокадастру у Кагарлицькому районі Київської області №22-1011-03-793/2-16 від 19.04.2016 року відповідно до технічної документації по паюванню земель колективної власності КСГП Червоний Жовтень с.Стави, розробленої у 1996 року було визначено землі резервного фонду та нанесені на картографічні матеріали.
Однак, за даними державної статистичної звітності форми 6-зем, яка велася територіальними органами Головного управління та формувалась відповідно до вимог наказу Держкомстату України від 05.11.1998 року №377(втратив чинність 19.08.2015) на основі відомостей, які подавалися органами місцевого самоврядування, з 2000 року і по даний час землі резервного фонду на території Ставівської сільської ради не обліковуються.
Також відповідно до технічної документації із землеустрою по проведенню робіт з інвентаризації земель Ставівської сільської ради, затвердженої розпорядженням Кагалицької РДА від 16.07.2009 року №608, землі резервного фонду на території ради не обліковуються. А землі, з яких було сформовано земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_2, НОМЕР_3; НОМЕР_4; НОМЕР_5; НОМЕР_6, до резервного фонду не входили.
Відповідно до вищевказаного наказу, у рядку 95 звіту за формою № 6-зем ураховувались дані про землі резервного фонду, не надані в постійне користування: частину площі земель резервного фонду, які не передані роздержавленим сільськогосподарським підприємствам у постійне користування, ті, які ще не надані у тимчасове користування.
Так, відповідно до рядку 95 витягу зі звіту за формою № 6-зем по Ставівській сільській раді Кагарлицького району, станом на 01.01.2015 землі резервного фонду, не надані в постійне користування в адміністративних межах Ставівської сільської ради відсутні, що також стверджується копією витягу зі звіту та довідкою форми 6-зем.
Встановлено, що дозвіл на розроблення документації із землеустрою гр. ОСОБА_2 було надано 29.01.2015, а земельну ділянку передано у власність 14.05.2015 року. Тобто, станом на час надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у власність ОСОБА_2, землі резервного фонду на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району були відсутні.
Також, той факт, що землі, з яких було сформовано земельну ділянку ОСОБА_2, не входили до резервного фонду, підтверджується також листом Управління Держгеокадастру у Кагарлицькому районі Київської області від 19.04.2016 № 22-1011-0.3-793/2-16.
Листом Головного управління Дсржгеокадастру у Київській області від 03.07.2017 року, наданого на запит суду, повідломлено, що за інформацією Відділу у Кагарлицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (лист від 26.06.2017 №174/411-17-0.221) зазначено, що рішенням Кагарлицької районної ради народних депутатів від 25.07.1995 №>07-ХХІ 1 затверджено Проект роздержавлення і приватизації земель КСП Червоний жовтень . Після цього, виданий державний акт на право постійного користування землею на КСП Червоний жовтень , площею 205,4 га, а також виготовлено технічну документацію по паюванню земель колективної власності колективного сільськогосподарського підприємства Червоний жовтень Кагарлицького району Київської області. Варто зазначити, що наразі діяльність КСП Червоний жовтень припинена.
У 2002 році, у зв'язку з набранням чинності Земельним кодексом України повноваження щодо розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів перейшли до районних державних адміністрацій.
На виконання вищевказаних повноважень, Кагарлицькою районною державною адміністрацією було ініційовано проведення інвентаризації земель в адміністративних межах Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області. Технічну документацію із землеустрою по проведенню інвентаризації земель вищевказаної сільської ради було затверджено розпорядженням Кагарлицької районної державної адміністрації від 16.07.2009 року №608. Відповідно до матеріалів інвентаризації земель, землі резервного фонду на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Кагарлицького району Київської області відсутні.
Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України , громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ч. 1 ст. 125 ЗК України ).
А згідно ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"..
Закон України Про власність , який втратив чинність 20 червня 2007 року, передбачав у ст. 2, що власність в Україні виступає у таких формах: приватна, колективна, державна.
Згідно зі ст. 30 зазначеного Закону колективний власник самостійно володіє, користується і розпоряджається об'єктами власності, які йому належать. Право колективної власності здійснюють вищі органи управління власника (загальні збори, конференції, з'їзди тощо).
Тобто колективною власністю розпоряджався лише власник, а не орган місцевого самоврядування.
Відповідно до п. п. 1, 7 Указу Президента України від 08 серпня 1995 року № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства.
Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Створюваний під час передачі земель у колективну власність резервний фонд використовується для передачі у приватну власність або надання у користування земельних ділянок переважно громадянам, зайнятим у соціальній сфері на селі, а також іншим особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання.
Крім того, при створенні резервного фонду мали бути зазначені конкретні межі земельної чи земельних ділянок, які включалися до такого фонду і після реорганізації КСП мали бути передані до органів місцевого самоврядування чи органів державної влади залежно від місця знаходження землі та періоду, коли така реорганізація відбулася.
Із матеріалів справи не вбачається, що зборами членів КСП, тобто співвласників земель колективної власності, приймалося рішення про створення земель резервного фонду та його розміри. Візуальний огляд картографічних матеріалів не може бути допустимим доказом віднесення чи невіднесення спірних земельних ділянок до резервного фонду КСП.
Державний акт на право постійного користування землею серії НОМЕР_9 від 29.11.1995 року, виданий КСП Червоний Жовтень не встановлює межі земель резервного фонду та не може вказувати на належність до них спірної земельної ділянки.
Так, вказаним державним актом посвідчувалось право користування КСП Червоний жовтень земельною ділянкою площею 205.4 га. Однак, ні з матеріалів позову в цілому, ні зі змісту даного державного акту не випливає, то земельна ділянка ОСОБА_2 сформована із земель резервного фонду.
Більше того, Державний акт на право постійного користування землею серії НОМЕР_8 від 29.11.1995 втратив свою чинність , оскільки КСП Червоний Жовтень припинило свою діяльність (відповідно до ст. 27 Земельного кодексу України в редакції 1992 року, яка кореспондується зі ст. 141 Земельного кодексу України в редакції від 25.10.2001).
Отже, вказаний державний акт не може слугувати доказом наявності порушень чинного законодавства при передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки.
Схема поділу земель колективної власності КСП Червоний Жовтень , як і всі інші вище перелічені копії документів, також не має у собі змістового навантаження, яке б дозволяло стверджувати, що земельна ділянка ОСОБА_2 сформована із земель резервного фонду.
На вищевказаній схемі зазначено межі земель колективної власності та землі постійного користування КСП, яке вже не існує.
Посилання прокурора на інформацію управління Держгеокадастру у Кагарлицькому районі 10-1011-99.2-492/16 від 24.02.16, державний акт на право постійного користування землею серії НОМЕР_7 від 29.11.95, схему поділу земель колективної власності КСП Червоний Жовтень , викопіювання з технічної документації по передачі власникам земельних часток (паїв) земель резервного фонду, земельна ділянка площею 2,00 га, яка передана у власність відповідачу для ведення особистого селянського господарства на території Ставівської сільської ради відносяться до земель резервного фонду є безпідставним.
Також посилання прокурора про належність спірної земельної ділянки до земель резервного фонду є припущенням також з урахуванням того, що доведення розташування конкретної земельної ділянки у певному земельному масиві потребує спеціальних знань, у тому числі через проведення судової експертизи, оскільки у п. 25 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ роз'яснено, що для з'ясування обставин, що мають значення для справи і потребують спеціальних знань, суд відповідно до ст. ст. 143 , 144 ЦПК призначає експертизу за заявою осіб, які беруть участь у справі.
Крім того, наявна у матеріалах справи довідка Ставівської сільської ради від № 02-41/43 від 23.02.2016 року згідно з якою на території сільської ради проживають громадяни, які мають право на отримання земельних ділянок з резервного фонду, але земельні ділянки у власність не отримували, а також документацію із землеустрою на земельну ділянку гр. ОСОБА_3 та інших, не підтверджує факт порушення прав цих громадян внаслідок надання земельної ділянки відповідачу.
Свої вимоги прокурор обґрунтовував тим, що згідно листа Ставівської сільської ради № 02-42/79 від 01.03.16, ОСОБА_2 не є зайнята у соціальній сфері с. Стави та не проживає на території Ставівської сільської ради, не входить до бувших членів підприємства, а передача їй спірної землі порушує встановлений указом Президента України Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям порядок та є з цих підстав незаконною. В той же час, з аналізу положень п. 7 вищезгаданого указу Президента України вбачається, що дана норма встановлює лише переважне право даної категорії громадян на отримання таких земель і не містить заборони надання земель іншим громадянам.
Таким чином, всі копії документів, додані до позову прокуратури, не дають жодних підстав стверджувати, що земельна ділянка, надана у власність ОСОБА_2, сформована із земель резервного фонду , оскільки такий фонд на території даної сільської ради не сформовано.
Частиною 10 статті 25 Земельного кодексу України встановлено, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у процесі приватизації створюють резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій цієї статті у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого спеціалізованого суду' України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 26 жовтня 2016 року по справі №675/1077/15-ц
Відповідно до ч. 3 ст. 10 і ч. 1 ст. 60 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч. 2 і ч. 4 ст. 60 ЦПК України ).
Прокурор не довів, що наданням земельної ділянки ОСОБА_2 порушені права інших осіб та що одержана відповідачем земельна ділянка належала до земель резервного фонду, а тому в задоволенні позову слід відмовити повністю.
Враховуючи викладене, керуючись ст. 209,212,213,214,215,218 України, суд,
вирішив :
В позові заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_2, третя особа на стороні відповідача що не заявляє самостійних вимог - реєстраційна служба Кагарлицького районного управління юстиції у Київській області про скасування наказу, скасування державної реєстрації та повернення земельної ділянки, відмовити.
Рішення суду набуває законної сили відповідно до ст.. 223 ч.1 ЦПК України
Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Київської області через Кагарлицький районний суд Київської області протягом 10 днів.
Суддя: Т.Є.Іванюта
Суд | Кагарлицький районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2017 |
Оприлюднено | 17.08.2017 |
Номер документу | 68315384 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Антоненко Наталія Олександрівна
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Антоненко Наталія Олександрівна
Цивільне
Кагарлицький районний суд Київської області
Іванюта Т. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні