ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путяти нський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" листопада 2009 р. Справ а № 14/640
Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
головуючого судді
суддів:
при секретарі ,
за участю представників ст орін:
від позивача не з'явився,
від відповідача: Гаврилю к О.М. (довіреність №1024 від 02.11.200 9р.),
від прокуратури: Кімак Л.С . (посвідчення №30),
Сич Ю.М. (посвідчення №52) - бу в присутній в судовому засід анні
03.11.2009 року,
розглянувши апеляційну ск аргу Державної екологічної і нспекції в Хмельницькій обла сті
на рішення господарського суду Хмельницької області
від "14" травня 2009 р. у справі № 14/640 (суддя Гладюк Ю.В.)
за позовом Хмельницького міжрайонного природоохор онного прокурора (м. Нетішин Х мельницької області) в інтер есах держави в особі Державн ої екологічної інспекції в Х мельницькій області (м. Хмель ницький)
до державного підприємств а "Хмельницьке лісомисли вське господарство"
(м. Хмельницький)
про стягнення 248 788,00 грн. шкоди , заподіяної навколишньому п риродному середовищу, -
ВСТАНОВИВ:
У березні 2009 року Хмельни цький міжрайонний природо охоронний прокурор в інтерес ах держави в особі Державної екологічної інспекції в Хме льницькій області звернувся до господарського суду Хмел ьницької області з позовом п ро стягнення з державного пі дприємства "Хмельницьке лісомисливське господарств о" 248 788,00 грн. шкоди, заподіяної н авколишньому природному сер едовищу.
В позовній заяві прокурор з азначає, що розпорядженням г олови Хмельницької обла сної державної адміністраці ї "Про погодження здійснення ДП "Хмельницьке лісомисл ивське господарство" комплек су лісогосподарських робіт т а заходів з охорони і захисту лісів" №337\2007-р від 18 жовтня 2007 рок у, відповідачу до завершення розроблення і затвердження в установленому порядку земл еустрою щодо надання цих зем ельних ділянок на праві пост ійного користування надано дозвіл на проведення компле ксу заходів щодо забезпеченн я охорони і захисту лісів, пос адки лісу, догляду за лісовим и культурами, проведення руб ок, догляду за лісом та саніта рно - оздоровчих заходів відп овідно до матеріалів лісовпо рядкування на земельних діля нках лісогосподарського при значення, зазначених у додат ку до розпорядження голови Хмельницької обласної дер жавної адміністрації "Про на дання дозволу на розроблення проекту землеустрою" №376/2006-р ві д 02 жовтня 2006 року.
Вказує, що на виконання зазн аченого розпорядження ДП "Х мельницьке ЛМГ" протягом 2007- 2008 років проводило роботи по з абезпеченню охорони лісових масивів колишнього СЛКП "Діб рова", прийняло на роботу лісн иків, але самовільно, без отри мання дозволу Хмельницько ї облдержадміністрації, пр ипинило охорону зазначених л ісових масивів, внаслідок чо го невстановленими особами н езаконно зрубано дерева, чим заподіяно шкоду.
Рішенням господарського с уду Хмельницької області від 14 травня 2009 року у справі №14/640 у п озові відмовлено.
Не погоджуючись з прийняти м рішенням, Державна екологі чна інспекція в Хмельницькій області подала апеляційну с каргу, в якій просить скасува ти зазначене рішення та прий няти нове рішення, яким задов ольнити позов, посилаючись н а порушення норм матеріальн ого та процесуального права.
В апеляційній скарзі Держа вна екологічна інспекція в Х мельницькій області зазнача є, що судом першої інстанції б езпідставно взято до уваги п ри вирішенні даної справи ли ст Вищого господарського суд у України №052/520 від 13 травня 2002 ро ку, наданий на запит голови Ль вівського апеляційного суду у іншій справі.
Хмельницький міжрайонни й природоохоронний прокурор у письмовому відзиві на апел яційну скаргу зазначає про о бґрунтованість скарги, проси ть скасувати рішення господа рського суду Хмельницької об ласті від 14 травня 2009 року у спр аві та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Державне підприємство "Х мельницьке лісомисливськ е господарство" в письмовому відзиві на апеляційну скарг у зазначає про її необґрунто ваність, просить відмовити в її задоволенні.
Прокурор в судовому засіда нні вважає апеляційну скаргу обґрунтованою.
Представник відповідача в засіданні суду вважає апеля ційну скаргу необґрунтовано ю, просить залишити її без зад оволення, а оспорюване рішен ня господарського суду - без з мін.
Представник Державної еко логічної інспекції в Хмельни цькій області в судове засід ання не з'явився.
Колегія суддів вважає, що не прибуття представника Держа вної екологічної інспекції в Хмельницькій області в судо ве засідання не перешкоджає апеляційному розгляду справ и, оскільки відповідача нале жним чином повідомлено про д ату, час та місце розгляду спр ави.
Заслухавши прокурорів, пре дставника відповідача, дослі дивши матеріали справи, апел яційний господарський суд вс тановив.
Рішенням п'ятої сесії V скл икання від 22 вересня 2006 року №11-5/2006 ліквідовано спеціалізов ане лісогосподарське комуна льне підприємство "Діброва" т а зобов'язано виконавчий апа рат Хмельницької районн ої ради направити Хмельниц ькій обласній державній ад міністрації клопотання про н адання в постійне користуван ня земельних ділянок для вед ення лісового господарства д ержавному підприємству "Хм ельницьке лісомисливське господарство" (а.с.77, т.1).
Листом Хмельницької обла сної ради №350/01-11 від 28 вересня 2006 р оку у зв'язку з ліквідацією та звільненням працівників СЛК П "Діброва" державному підпри ємству "Хмельницьке лісо мисливське господарство" зап ропоновано прийняти під охо рону лісові масиви СЛКП "Дібр ова" до вирішення питання над ання їх у постійне користува ння (а.с.12, т.1).
Листом №900 від 28 вересня 2006 рок у ДП "Хмельницьке лісомис ливське господарство" погоди лось взяти під охорону лісов і масиви СЛКП "Діброва" після їх належної передачі та офор млення відповідних документ ів (а.с.13, т.1).
Розпорядженням голови Хм ельницької обласної держа вної адміністрації №376/2006-р від 12 жовтня 2006 року припинено пра во постійного користування з емельними ділянками лісогос подарського призначення СЛК П "Діброва", що розташовані за межами населених пунктів, за гальною площею 2848 га та надано дозвіл на розроблення проек ту землеустрою щодо надання зазначених земель ДП "Хмель ницьке лісомисливське гос подарство" (а.с.8, т.2).
Розпорядженням голови Хм ельницької обласної держа вної адміністрації №337/2007-р від 18 жовтня 2007 року до завершення розроблення і затвердження в установленому порядку про екту землеустрою щодо наданн я земельних ділянок на праві постійного користування ДП "Хмельницьке лісомислив ське господарство" погоджено здійснення підприємством ко мплексу лісогосподарських р обіт та заходів з охорони і за хисту лісів.
Наказом директора ДП "Хме льницьке лісомисливське г осподарство" №100 від 25 серпня 2008 року, у зв'язку з відмовою Хм ельницької облдержадміні страції в заміні проектної д окументації на матеріали тех нічної інвентаризації, з мет ою зменшення вартості робіт по оформленню виділених під охорону підприємства лісови х масивів, з 01 вересня 2008 року п рипинено роботи по проведенн ю комплексу лісогосподарськ их робіт та заходів з охорони і захисту лісів в лісових мас ивах ліквідованого СЛКП "Діб рова".
На виконання вищевказаног о наказу 07 серпня 2008 року ДП "Х мельницьке лісомисливськ е господарство" листами №746, №7 47, №748 звернулось до голови Хм ельницької райдержадміні страції, Хмельницької ра йонної ради та до заступника голови Хмельницької обл держадміністрації, в яких за значило, що 01 вересня 2008 року, у з в'язку з відсутністю коштів н а проектну документацію щодо оформлення земельної ділянк и, підприємство припиняє охо рону лісових масивів площею 2848 га на території Хмельницьк ого району.
Розпорядженням голови Хм ельницької обласної держа вної адміністрації №633/2008-р від 24 грудня 2008 року визнано таким и, що втратили чинність розпо рядження голови Хмельниць кої обласної державної адм іністрації №376/2006-р від 12 жовтня 2006 року, розпорядження голови Хмельницької обласної д ержавної адміністрації №337/2007 -р від 18 жовтня 2007 року та виріше но передати землі, в тому числ і на території Хмельницького району, охорону яких здійсню вав відповідач, у постійне ко ристування державному підпр иємству Хмельницькому о бласному спеціалізованому л ісогосподарському агропром исловому підприємству "Хмель ницькоблагроліс" з подальшою розробкою проектної докумен тації.
17 грудня 2008 року Державною ек ологічною інспекцією в Хмель ницькій області проведено пе ревірку дотримання вимог при родоохоронного законодавст ва державним підприємством " Хмельницьке лісомисливс ьке господарство", за результ атами якої складено акт №003122 ві д 17 грудня 2008 року. В ході провед ення перевірки встановлено ф акт зрізання 158 дерев в лісови х масивах колишнього СЛКП "Ді брова".
Акт перевірки та надані до м атеріалів справи документал ьні докази свідчать про те, що протягом листопада - грудня 20 08 року в лісових масивах колиш нього СЛКП "Діброва" на терито рії Ставчинецької, Захаровец ької, Чорноострівської, Пашк овецької сільських рад неза конно зрубано 158 дерев, чим заподіяно шкоду на суму 248 788,00 грн. Розмір шкоди обрахо ваний згідно з таксами для об числення розміру шкоди, запо діяної лісу, затверджених по становою Кабінету Міністрів України №665 від 23 липня 2008 року.
Зі змісту спільного акта Д ержавного управління охорон и навколишнього природного с ередовища в Хмельницькій обл асті, Державної екологічної інспекції в Хмельницькій обл асті, Хмельницького обла сного управління лісового та мисливського господарства від 06 лютого 2009 року вбачається , що незаконні рубки, зафіксов ані актом перевірки від 17 гру дня 2008 року, були проведені про тягом листопада-грудня 2008 ро ку, тобто після добровільної відмови ДП "Хмельницьке л ісомисливське господарство " від охорони зазначених лісо вих масивів та офіційного по відомлення про це відповідни х органів.
Дослідивши доводи апеляці йної скарги, колегія суддів в важає, що скарга задоволенню не підлягає.
При цьому виходить з наступ ного.
Відповідно до ст.33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона п овинна довести обставини, н а які вона посилається як на підставу своїх вимог та запе речень.
Згідно зі ст.34 вищевказаног о Кодексу господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відпо відно до законодавства пови нні бути підтверджені певним и засобами доказування, не мо жуть підтверджуватись іншим и засобами доказування.
Підстави відповідальності за заподіяння шкоди, у тому чи слі пов'язаної з порушенням з аконодавства про охорону нав колишнього природного серед овища, передбачені ст.68 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" та ст.1166 Цивільного кодексу У країни.
Згідно із ч.1 ст.68 Закону Укра їни "Про охорону навколишньо го природного середовища" по рушення законодавства Укра їни про охорону навколишнь ого природного середовища тя гне за собою встановлену цим Законом та іншим законодав ством України дисциплінар ну, адміністративну, цивіль ну і кримінальну відповідаль ність.
Частиною 1 ст.1166 Цивільного к одексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неп равомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної а бо юридичної особи, а також шк ода, завдана майну фізичної а бо юридичної особи, відшкодо вується в повному обсязі осо бою, яка її завдала.
Зазначена норма визначає з агальне правило щодо відшкод ування шкоди внаслідок наявн ості складу цивільного право порушення: протиправна повед інка особи; настання шкоди; пр ичинний зв' язок між протипр авною поведінкою особи та на станням шкоди; вина завдавач а шкоди. Відсутність будь-яко го з цих елементів виключає в ідповідальність у вигляді ст ягнення шкоди, якщо інше не пе редбачено законом.
Відповідно до ч.2 п.1 ст.105 Лісов ого кодексу України відповід альність за порушення лісово го законодавства несуть особ и, винні у незаконному вирубу ванні та пошкодженні дерев т а чагарників.
Відповідно до п.1 ч.2.ст.19 Лісов ого кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані : забезпечувати охорону, зах ист, відтворення, підвищенн я продуктивності лісових насаджень, посилення їх ко рисних властивостей, підвищ ення родючості ґрунтів, вжив ати інших заходів відповідно до законодавства на основі п ринципів сталого розвитку.
Оскільки розпорядженням голови Хмельницької о блдержадміністрації від 12 жо втня 2006 року №376/2006-р державному п ідприємству "Хмельницьке лісомисливське господарств о" було лише надано дозвіл на р озроблення проекту землеуст рою, підприємство не набуло п рава користування на зазначе ні землі як постійний корист увач, а отже і обов'язок здійсн ювати охорону лісу в порядку ст.19 Лісового кодексу України цим розпорядженням на відпо відача не покладався.
Крім того, розпорядження №33 7/2007-р від 18 жовтня 2007 року також н е покладає обов'язку по охоро ні лісу на відповідача, оскіл ьки у ньому йдеться лише про доцільність проведення комп лексу заходів щодо забезпече ння охорони і захисту лісів, п осадки лісу, догляду за лісов ими культурами, проведення р убок, догляду за лісом та сані тарно-оздоровчих заходів від повідно до матеріалів лісовп орядкування.
Акти прийому-передачі лісо вих обходів СЛКП "Діброва" під охорону ДП "Хмельницьке Л МГ", надані до матеріалів, фікс ують лише факти лісопорушень і не є доказами належності ві дповідачу права користуванн я земельними ділянками, оскі льки відповідно до п.1 ст.126 Зем ельного кодексу України доку ментом, що посвідчує право вл асності на земельну ділянку і право постійного користува ння, є державний акт на землю. Крім того, ч.4 ст.17 Лісового коде ксу України передбачено, що п раво постійного користуван ня лісами посвідчується держ авним актом на право постійн ого користування земельною д ілянкою.
Враховуючи відсутність у в ідповідача права постійного користування земельною діля нкою, на якій здійснено незак онну порубку, відсутність ви ни підприємства у незаконній порубці дерев на території Х мельницького району, припине ння відповідачем з 01 вересня 2008 року заходів по охороні ліс ових масивів площею 2848 га на те риторії Хмельницького район у та офіційне повідомлення п ро це відповідних органів, ко легія суддів погоджується з висновком суду першої інстан ції про необґрунтованість по зовних вимог.
З огляду на обставини справ и та вимоги чинного законода вства, доводи позивача, навед ені в апеляційній скарзі, не є переконливими.
Рішення господарського су ду Хмельницької області від 14 травня 2009 року у справі №14/640 від повідає чинному законодавст ву, фактичним обставинам і ма теріалам справи, підстав для його зміни чи скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 101,103,105 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Житомирський апеляційний господарський с уд
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського су ду Хмельницької області від 14 травня2009 року залишити без з мін, а апеляційну скаргу Держ авної екологічної інспекції в Хмельницькій області - без з адоволення.
2. Справу №14/640 повернути до го сподарського суду Хмельниц ької області.
Головуючий суддя
судді:
Віддрук. 5 прим.:
1 - до справи;
2, 3 - сторонам;
4 - Хмельницькому міжрай онному природоохоронному пр -ру;
5 - в наряд.
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2009 |
Оприлюднено | 25.11.2010 |
Номер документу | 6944464 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Веденяпін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні