Постанова
від 24.10.2017 по справі 823/218/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 823/218/17 Головуючий у 1-й інстанції: Каліновська А.В.

Суддя-доповідач: Шелест С.Б.

ПОСТАНОВА

Іменем України

24 жовтня 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуюча суддя: Шелест С.Б.

Судді: Пилипенко О.Є., Сорочко Є.О.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємства Колос Чигиринщини на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 18.04.17р. у справі №823/218/17 за позовом Приватного підприємства Колос Чигиринщини до Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області, треті особи: ОСОБА_2, Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство НІБУЛОН про визнання протиправним та скасування рішення

у с т а н о в и в:

Позивач звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Черкаського районного управління юстиції Черкаської області Грицаєнко Оксани Анатоліївни номер запису про інше речове право 15878922 від 17.03.16р. 08:58:058 год. про проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 1,8886 га, кадастровий номер НОМЕР_1, належної ОСОБА_2 за ТОВ сільськогосподарське підприємство Нібулон на підставі договору оренди землі серія та номер: б/н від 04.03.10р.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 18.04.17р. у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просить суд скасувати постанову з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та ухвалити нове рішення про задоволення адміністративного позову.

Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що реєстрація права оренди земельної ділянки за ТОВ СП Нібулон згідно договору №б/н від 04.03.10р. відбулась з порушенням вимог Закону №1952-IV, оскільки державним реєстратором при реєстрації прав та їх обтяжень за третьою особою-2 не було перевірено відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу позивача, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як убачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 1,8886 га, кадастровий номер НОМЕР_1, що підтверджується наявним у матеріалах справи державним актом на право власності на земельну ділянку серія НОМЕР_2, виданим Чигиринською районною державною адміністрацією Черкаської області.

26.05.11р. між ОСОБА_2 (Орендодавець) та ПП Колос Чигиринщини (Орендар) укладено договір оренди землі №9, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,8886 га, в т.ч. рілля 1,8886 га, яка знаходиться в межах Топилівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області; кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1; цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Договір укладено строком на 5 (п'ять) років.

Договір від 26.05.11р. №9 зареєстрований у відділі Держкомзему у Чигиринському районі Черкаської області 03.08.11 за №712548704000146, що підтверджується інформацією наданою ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 18.04.16р. №27-28-0.6-588/15-16 (а.с. 100 - 102).

Між ОСОБА_2 та ПП Колос Чигиринщини було укладено договір оренди землі №112 від 27.05.16р., за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,8886 га, в т.ч. рілля 1,8886 га, яка знаходиться в межах Топилівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області; кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1. Договір укладено строком на 10 (десять) років.

07.12.16р. Позивач звернувся до Державного реєстратора прав на нерухоме майно приватного нотаріуса Черкаського міського нотаріального округу з заявою про реєстрацію права оренди за ПП Колос Чигиринщини земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 на підставі договору №112 від 27.05.16р.

08.12.16р. державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Плахою Т.І. прийнято рішення №32801408 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Підставою для відмови слугували установлені державним реєстратором суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, а саме: заявлене право вже зареєстровано за іншим орендарем та термін дії зареєстрованого договору оренди не закінчився (а.с. 16).

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №75803209 від 14.12.16р. державним реєстратором Чигиринського районного управління юстиції Черкаської області Грицаєнко О.А. було прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки (номер запису про інше речове майно 15878922 дата та час державної реєстрації 17.03.16р. 08:58:05 год.) за ТОВ СП Нібулон на підставі договору оренди землі, серія та номер: б/н від 04.03.10р., а 12.08.16р. державним реєстратором Грицаєнко О.А. прийнято рішення індексний номер 30912416 про проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 1,8886 га, кадастровий номер НОМЕР_1 за ТОВ СП Нібулон на підставі договору оренди землі серія та номер: від 04.03.10р. та договору про внесення змін до договору оренди землі, серія та номер: б/н від 01.06.16р. (тобто внесено зміни до запису від 17.03.16р. про проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі, серія та номер: б/н від 04.03.10р.).

Не погоджуючись з рішенням (номер запису про інше речове майно 15878922 дата та час державної реєстрації 17.03.16р. 08:58:05 год.) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 за ТОВ СП Нібулон , позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що реєстрація права оренди за ТОВ СП Нібулон відбулась у відповідності до вимог Закону. Також суд першої інстанції вказав на те, що рішенням Верховного Суду України від 08.12.10р. у справі № 6-49064св10, яке було доповнено додатковим рішенням Верховного Суду України від 02.03.11р. у справі №6-49064св10, витребувано від ПП Колос Чигиринщини та повернуто належну ОСОБА_2 земельну ділянку.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.

Відповідно до статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.04р. № 1952-IV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; надалі - Закон № 1952-IV).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр).

Згідно з пунктом 2 частин 1 статті 4 Закону № 1952-IV державній реєстрації прав підлягає право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Пунктом першим частини 3 статті 9 зазначеного Закону зобов'язано державного реєстратора встановлювати відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

-відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

-відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

-відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;

-наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

-наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником .

Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

4) під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;

5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;

6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом;

7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);

8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;

9) формує реєстраційні справи у паперовій формі.

10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Отже, згідно з п. 4 ч. 3 ст. 10 Закону № 1952-IV, під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки державний реєстратор використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Аналогічна висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладений у постанові Верховного Суду України від 29.09.15р. у справі № 21-760а15.

Відповідно до ст.244-2 КАС України, висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Пунктом 43 Договору №9 від 26.05.11р., укладеного між Позивачем та ОСОБА_2 передбачено, що договір набирає чинності після його підписання сторонами та його державної реєстрації.

Відповідно до пункту 5 статті 126 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент реєстрації договору) право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Статтею 18 Закону України Про оренду землі (у редакції, чинній на момент реєстрації договору) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Відповідно до статті 20 цього Закону, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Статтею 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок на момент укладення вказаного договору були визначені Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.09р. № 1021.

Відповідно до п. 16-1 цього Порядку, державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди земельної ділянки із земель державної та комунальної власності здійснюється одночасно із державною реєстрацією земельної ділянки. Державна реєстрація здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до Книги записів.

Отже, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло раніше, здійснювалось шляхом внесення відповідного запису у Книгу записів.

Згідно наданої ГУ Держгеокадастру у Черкаській області інформації від 18.04.16р. №27-28-0.6-588/15-16 (а.с. 100 - 102), договір №9 від 26.05.11р. зареєстрований у відділі Держкомзему у Чигиринському районі Черкаської області 03.08.11 за №712548704000146.

Так, відповідно до пункту 1 частини 3 статті 3 Закону № 1952-IV, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.

Отже, на момент реєстрації права оренди за третьою особою заявлене право вже було зареєстроване у встановленому законом порядку за позивачем на ту ж земельну ділянку.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Таким чином, подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, зокрема тих, які є невід'ємною частиною договору оренди цієї ділянки, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 Закону № 1952-ІV підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.

Такий правовий висновок висловив Верховний суд України у постанові від 15.11.16р. у справі №21-3030а16, та у постанові від 30.03.2016 року.

Вказані обставини безпідставно не враховані державним реєстратором при прийнятті оспорюваного у даній справі рішення, що призвело до подвійної реєстрації права оренди однієї і тієї ж земельної ділянки за різними юридичними особами.

Рішення Верховного Суду України від 08.12.10р. у справі № 6-49064св10, яке було доповнено додатковим рішенням Верховного Суду України від 02.03.11р. у справі №6-49064св10, яким витребувано від ПП Колос Чигиринщини та повернуто належну ОСОБА_2 земельну ділянку стосувалось договорів укладених у період 2006 - 2008 років. А тому, вказане рішення не може стосуватись правовідносин, що виникли у зв'язку з укладанням договору оренди № 9 від 26.05.11р. між ОСОБА_2 та позивачем, відтак покликання суду першої інстанції на це рішення ВСУ - безпідставні.

Доказів, які б свідчили про визнання недійним вказаного договору, його розірвання у встановленому законом порядку, скасування державної реєстрації - матеріали справи не містять, а отже станом на момент реєстрації права оренди за третьою особою - 2 земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 такий договір був чинний; зареєстрований і строк його дії договору не сплив.

Покликання суду першої інстанції на те, що державна реєстрація права оренди земельної ділянки була проведена на виконання постанови Миколаївського окружного адміністративного суду від 06.06.11р. не знайшли свого підтвердження матеріалами справи.

Так, відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №75803209 від 14.12.16р. державна реєстрація права оренди земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) за ТОВ СП НІБУЛОН була здійснена на підставі договору №б/н від 04.03.10р., а не судового рішення у справі №2а-4126/11/1470 .

Поміж тим, постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 06.06.11р. у справі №2а-4126/11/1470, яка набрала законної сили 04.07.11р., було визнано протиправною бездіяльність відділу Держкомзему в Чигиринському районі Черкаської області, що полягає у не скасуванні державної реєстрації договорів, зокрема, договору оренди землі №108 від 23.08.06р. укладеного між ПП Колос Чигиринщини та ОСОБА_2 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1); зобов'язано Відділ Держкомзему в Чигиринському районі Черкаської області скасувати державну реєстрацію договорів оренди, зокрема, №108 від 23.08.06р. щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1; визнано протиправною бездіяльність відділу Держкомзему в Чигиринському районі Черкаської області, що полягає в нездійсненні державної реєстрації договорів оренди, зокрема, договору від 04.03.10р., укладеного між ТОВ сільськогосподарське підприємство НІБУЛОН та ОСОБА_2 та зобов'язано Відділ Держкомзему в Чигиринському районі Черкаської області здійснити державну реєстрацію договорів оренди землі, в т.ч. договору від 04.03.10р., укладеного між Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство НІБУЛОН та ОСОБА_2

Тобто, вказана постанова не спростовує обставин щодо протиправності оспорюваної дії реєстратора у даному спорі, оскільки на момент вчинення реєстраційних дій договір оренди від 26.05.11р. №9 був чинний; строк його дії не закінчився.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про скасування постанови Черкаського окружного адміністративного суду від 18.04.17р. та ухвалення нової постанови про задоволення адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 195, 197, 202, 205, 207 КАС України, Київський апеляційний адміністративний суд

п о с т а н о в и в:

апеляційну скаргу Приватного підприємства Колос Чигиринщини на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 18.04.17р. у справі №823/218/17 - задовольнити.

Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 18.04.17р. у справі №823/218/17 - скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Черкаського районного управління юстиції Черкаської області Грицаєнко Оксани Анатоліївни номер запису про інше речове право 15878922 від 17.03.16р. 08:58:058 год. про проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 1,8886 га, кадастровий номер НОМЕР_1, належної ОСОБА_2 за Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство Нібулон на підставі договору оренди землі серія та номер: б/н від 04.03.10р.

Стягнути на користь Приватного підприємства Колос Чигиринщини (20920, Черкаська область, Чигиринський район, с. Топилівка, вул. Леніна; код ЄДРПОУ 32482851) судові витрати у розмірі 3 360 грн. (три тисячі триста шістдесят) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області (20901, Черкаська область, м. Чигирин, вул. Богдана Хмельницького, 26).

Дана постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена в касаційному порядку відповідно до вимог КАС України.

Головуюча суддя Шелест С.Б.

Судді : Пилипенко О.Є.

Сорочко Є.О.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2017
Оприлюднено26.10.2017
Номер документу69761741
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/218/17

Окрема думка від 18.09.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Постанова від 18.09.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Постанова від 18.09.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Ухвала від 21.06.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Ухвала від 05.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 21.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Окрема думка від 24.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Постанова від 24.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шелест С.Б.

Ухвала від 24.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шелест С.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні