Постанова
від 07.11.2017 по справі 924/248/17
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2017 року Справа № 924/248/17

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Бакуліної С.В. (доповідач), суддів :Поляк О.І., Ходаківської І.П. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Фрегат" (ТОВ "Фрегат") на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 26.07.2017 у справі№ 924/248/17 Господарського суду Хмельницької області за позовомТОВ "Фрегат" доНетішинської міської ради Хмельницької області провизнання договору оренди земельної ділянки від 21.07.2006 недійсним та визнання права на постійне користування земельною ділянкою

в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: від відповідача:Дяденко В.М. (директор, витяг з ЄДР №1003206292) не з'явились В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Хмельницької області (суддя Виноградова В.В.) від 22.05.2017, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Олексюк Г.Є., судді: Гулова А.Г., Розізнана І.В.) від 26.07.2017, у справі №924/248/17 в позові відмовлено.

В касаційній скарзі ТОВ "Фрегат" просить скасувати судові акти попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.120 Земельного кодексу України (далі ЗК України), ст.ст.42, 44 Господарського кодексу України (далі ГК України), ст.43 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України).

У відзиві на касаційну скаргу відповідач заперечує викладені в ній доводи.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в рішенні місцевого та постанові апеляційного господарських судів, Вищий господарський суд України дійшов до висновку, що касаційна скарга не належить до задоволення з огляду на таке.

ТОВ "Фрегат" звернувся до суду з позовом до Нетішинської міської ради Хмельницької області, в якому просив визнати недійсним договір оренди від 21.07.2006 з моменту його підписання та визнати право позивача на право постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться в постійному користуванні з 1993 року.

В обґрунтування позовних вимог посилається, зокрема, на те, що рішенням Виконавчого комітету Нетішинської міської ради народних депутатів №33 від 15.04.1993 позивачу було надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,43га, однак з вини відповідача внаслідок невиконання ним своїх повноважень позивач не отримав державний акт на право постійного користування вказаною земельною ділянкою, хоча протягом 1995-2006 років сплачував земельний податок. Крім того, підписавши під примусом договір оренди та отримавши дозвіл на проектування та будівництво, відповідач порушив право позивача, не врахувавши пільги, які передбачає Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів. Звертає увагу на наявність на земельній ділянці, що орендується, об'єктів незавершеного будівництва. При цьому посилається на положення ст.ст.19, 58 Конституції України, ст.ст.5, 16, 104, 203, 215, 233, 638 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), ст.ст.20, 23, 144, 147, 179, 181 ГК України, ст.ст.79, 116, 141, п.п.1, 7, 20 р. Х "Перехідні положення" ЗК України, ст.ст.288.5.1., 289 Податкового кодексу України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі", норми Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за №388/12262, п.п.5.3., 5.4., 5.6. рішення Конституційного Суду України №5-рп/2005 у справі №1-17/2005.

Судами встановлено таке.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 29.03.2017 №22762704 Товариство з обмеженою відповідальністю "Фрегат" зареєстроване як юридична особа 09.09.2002.

Згідно п.1.1. Статуту ТОВ "Фрегат", затвердженого зборами учасників ТОВ "Фрегат" - рішення №1 від 29.08.2002, та зареєстрованого Виконавчим комітетом Нетішинської міської ради за №0124 від 09.09.2002 , ТОВ "Фрегат" створене на підставі рішення загальних зборів учасників ВППЦБ "Фрегат" від 14.05.2002 №5 шляхом перетворення (зміни організаційно-правової форми господарювання) Виробничого підприємства промислово-цивільного будівництва "Фрегат" у товариство з обмеженою відповідальністю, і з моменту його державної перереєстрації є його правонаступником.

Пунктом 1.2. Статуту передбачено, що Виробниче підприємство промислово-цивільного будівництва "Фрегат" засноване згідно спільного рішення членів трудового колективу Виробничого кооперативу "Фрегат" шляхом перетворення, а саме передачі майна Виробничого кооперативу "Фрегат" в статутний фонд Виробничого підприємства промислово-цивільного будівництва "Фрегат" вступних мінімальних внесків осіб, які виявили бажання прийняти участь у створенні та діяльності від 26.05.1993 №1.

Відповідно до рішення Виконавчого комітету Славутської міської ради народних депутатів від 15.12.1988 №187 про реєстрацію статуту кооперативу "Фрегат" та розпорядження представника Президента України від 15.07.1993, Виробничий кооператив "Фрегат" перереєстровано у Виробниче підприємство промислово-цивільного будівництва "Фрегат".

Згідно витягу з рішення Виконавчого комітету Нетішинської міської ради народних депутатів Славутського району Хмельницької області від 15.04.1993 №33 "Про земельні питання" вирішено надати ПК "Фрегат" в постійне користування із згоди землекористувача Хмельницької АЕС земельну ділянку площею 0,43га для розміщення промислової бази. Земельна ділянка розташована в районі платної стоянки автотранспорту на "Піонерній базі" Хмельницької АЕС.

10.11.1994 Виконавчий комітет Нетішинської міської Ради народних депутатів листом №931-в повідомив директору ВП "Фрегат" про те, що для одержання дозволу на проектування та будівництво виробничої бази ВП "Фрегат" необхідно представити архітектору міста витяг з рішення про земельні питання, ситуаційний план, існуючі межі ділянки, винесені в натурі, завдання на проектування та підготувати архітектурно-планувальне завдання. Після виготовлення та представлення вищевказаних матеріалів в місячний строк міськвиконкомом буде прийнято відповідне рішення про надання дозволу на проектування та будівництво виробничої бази.

В свою чергу, ТОВ "Фрегат" листом №243 від 29.06.2005 звернулося до міського голови з проханням надати дозвіл на проектування та будівництво об'єктів виробничої бази, у відповідь на що Виконавчий комітет Нетішинської міської ради з посиланням на ст.24 Закону України "Про планування та забудову територій", ст.126 ЗК України повідомив, що оскільки ТОВ "Фрегат" не додано до заяви державного акта про право постійного користування земельною ділянкою або договору оренди земельної ділянки, Виконавчий комітет міської ради не має можливості позитивно розглянути питання щодо надання ТОВ "Фрегат" дозволу на проектування та будівництво промислової бази (лист від 04.08.2005 №12/01-13-2312/05).

27.07.2006 Виконавчий комітет Нетішинської міської ради прийняв рішення №284 про надання ТОВ "Фрегат" дозволу на будівництво об'єктів виробничої бази на земельній ділянці, яка розташована на вул. Промисловій та передана йому в оренду відповідно до договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, від 18.07.2006 і зареєстрованого 21.07.2006 за №040674500136. Також вирішено ТОВ "Фрегат" у місячний термін одержати у головного архітектора міста архітектурно-планувальне завдання на проектування; проектно-кошторисну документацію погодити в управлінні містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства виконавчого комітету міської ради, провести експертизу проекту згідно з Порядком затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва та проведення їх комплексної державної експертизи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 №483; отримати дозвіл на виконання будівельних робіт в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства виконавчого комітету міської ради. Без означених погоджень та дозволу будь-які будівельні роботи забороняються.

При цьому, рішенням четвертої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради V скликання від 15.06.2006 №10 "Про затвердження проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх в оренду суб'єктам господарювання" вирішено передати ТОВ "Фрегат" із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення земельну ділянку в оренду терміном на 1 рік для обслуговування виробничої бази. Земельна ділянка, площею 0,4540га, розташована по вул. Промисловій (п.2.3.).

Так, 18.07.2006 між Нетішинською міською радою Хмельницької області (орендодавець) та ТОВ "Фрегат" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста (далі - договір), відповідно до п.1.1. якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться у м. Нетішині на вул. Промисловій, надану рішенням четвертої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради V скликання від 15.06.2006 №10.

Розташування та межі переданої в оренду земельної ділянки, зазначені на плані (схемі) земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (п.1.2. договору).

Згідно з п.2.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4540га. Договір укладено на 1 рік. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар зобов'язаний не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (розділ 3 договору).

У п.4.1. договору сторони погодили, що орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і становить 423,73грн у місяць і вноситься шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця.

Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування виробничої бази (п.5.1. договору).

Відповідно до п.5.3. договору умовою збереження стану об'єкта оренди є заборона забудови земельної ділянки.

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення (п.6.1. договору).

До інших умов передачі земельної ділянки в оренду п.6.4. договору відносить заборону зміни цільового призначення земельної ділянки.

Відповідно до п.9.3. договору орендар має право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди; вимагати від орендодавця усунення причин, які будь-яким чином перешкоджають здійсненню його прав відповідно до договору; на переважне право перед іншими особами щодо отримання орендованої земельної ділянки придбання у власність у випадках, передбачених Земельним кодексом України.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (п.11.1. договору).

За приписами п.13.1. договору він набирає чинності з моменту його підписання та державної реєстрації.

Невід'ємними частинами договору є: план (схема) земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) її використання та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди.

Зазначений вище договір підписаний сторонами, скріплений відтисками їхніх печаток, зареєстрований у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі вчинено запис від 21.07.2006 за №040674500136.

Відповідно до акта приймання-передачі об'єкта оренди, підписаного сторонами та скріпленим відтисками їх печаток, на виконання рішення четвертої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради V скликання від 15.06.2006 №10 орендодавець передав земельну ділянку площею 0,4540га для обслуговування виробничої бази, яка розташована на вул. Промисловій на 1 рік, а орендар - ТОВ "Фрегат" прийняв вищевказану земельну ділянку.

Рішенням сімнадцятої сесії Нетішинської міської ради V скликання від 29.05.2006 №21 "Про продовження дії договорів оренди земельних ділянок" продовжено дію договору оренди земельної ділянки, площею 0,4540га, укладеного між ТОВ "Фрегат" та Нетішинською міською радою та зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 21.07.2006 за №040674500136, для обслуговування виробничої бази від 21.07.2007 до 20.07.2008.

27.02.2007 чотирнадцята сесія Нетішинської міської ради V скликання прийняла рішення №36 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Нетішина", яким затвердила нормативну грошову оцінку земель м. Нетішина, вирішила ввести її в дію від 01.05.2007.

Відповідно до додаткового договору (угоди) від 18.07.2007 про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, сторони договору від 18.07.2006 вирішили поновити його дію до 20.07.2008, а також викласти п.4.1. договору в такій редакції: "4.1. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі та розмірі, що становить 553,24грн у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця.". Сторони визначили, що цей додатковий договір (угода) набирає чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації.

В свою чергу, додатковий договір (угода) від 18.07.2007 підписаний сторонами, скріплений відтисками їх печаток та зареєстрований у Нетішинському міському відділі Хмельницької філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі вчинено запис від 18.07.2007 за №040774500245.

Рішенням тридцять четвертої сесії Нетішинської міської ради V скликання від 30.09.2008 №25 "Про продовження суб'єктам господарювання дії договорів оренди земельних ділянок" продовжено дію договору оренди земельної ділянки площею 0,4540га, яка розташована на вул. Промисловій, укладеного між Нетішинською міською радою та ТОВ "Фрегат", зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 21.07.2006 за №040674500136, для обслуговування виробничої бази від 21.07.2008 до 20.07.2013 .

05.02.2009 сторони договору підписали та скріпили відтисками печаток додатковий договір (угоду) №15 про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, якою поновили його дію до 20.07.2013. Також виклали розділ 2 в новій редакції, згідно з якою в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4540га, на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: адміністративний будинок площею 268м кв., складські приміщення площею 636м кв., гаражі загальною площею 376м кв., нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 655076,60грн (п.п.2.1., 2.2., 2.4.).

Крім того, виклали в новій редакції розділ 4 договору, зокрема: "4.1. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі та розмірі, що становить 1637,69грн у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3 %.; 4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності територіального громади міста здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнту індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії".

Вищевказаний додатковий договір зареєстрований у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі вчинено запис від 12.02.2009 за №040974500015.

Згідно нормативно-грошової оцінки земельної ділянки на 01.01.2009 нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 4540кв.м із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 655076,60грн, розмір орендної плати - 1637,69грн на місяць, 19652,28грн у рік. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.

У подальшому Нетішинською міською радою було прийнято рішення про проведення повторної нормативної грошової оцінки земель м. Нетішина (рішення тридцять другої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 26.09.2012 №32/659).

Рішенням сорок п'ятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 10.07.2013 №45/984 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина та уведено її в дію 01.01.2014.

Рішенням сорок шостої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VІ скликання від 07.08.2013 №46/1006 "Про поновлення суб'єктам господарювання дії договорів оренди земельних ділянок" поновлено дію договору оренди земельної ділянки, площею 0,4540га, яка розташована на вул. Промисловій, укладеного між Нетішинською міською радою та суб'єктом господарювання ТОВ "Фрегат" і зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 21.07.2006 за №040674500136, для обслуговування виробничої бази від 21.07.2013 до 20.07.2018.

Додатковим договором (угодою) №084 від 29.08.2013 сторони поновили дію договору оренди до 20.07.2018, п.2.3. розділу 2 договору доповнили підпунктом "є" такого змісту: "є) проводити щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в т.ч. річної орендної плати) відповідно до Податкового кодексу України". Також п.2.4. розділу 2 договору виклали в редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 693726,12грн", п.4.1. р.4 договору: "Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі та розмірі, що становить 1734,32грн у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3 %".

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2013, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2016 площею 4540кв.м із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 693726,12грн, розмір орендної плати - 1734,32грн на місяць. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.

18.03.2014 сторони підписали і скріпили відтисками печаток додаткову угоду №166 до договору оренди земельної ділянки, якою виклали в новій редакції п.2.4. р.2 договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 974783,40грн"; п.4.1. р.4 договору: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з 01.01.2014 у розмірі 2436,96грн у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, що становить 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2014, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2014 площею 4540кв.м із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 974783,40грн, розмір орендної плати - 2436,96грн на місяць, 29243,52грн у рік. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.

У матеріали справи надано копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (від 20.02.2014 №11-03-30/422), відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки в м. Нетішині по вул. Промисловій площею 0,4549га становить 974783,40грн, коефіцієнт Кф - 1,2

27.01.2015 Нетішинська міська рада прийняла рішення №68/1623 "Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VІ скликання від 31 березня 2011 року №8/157 "Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина", відповідно до якого плата за 1кв.м орендованої земельної ділянки в рік (% до грошової оцінки) для земель промисловості, транспорту, зв'язку становить 3%.

10.02.2016 сторони підписали і скріпили відтисками печаток додаткову угоду №521 до договору оренди земельної ділянки, за умовами якої виклали в новій редакції п.2.4. р.2 договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1743904,80грн"; п.4.1. р.4 договору: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з 01.01.2016 у розмірі 4359,76грн у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, що становить 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2016, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2016 площею 4540кв.м із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 1743904,80грн, розмір орендної плати - 4259,76грн на місяць, 52317,12грн у рік. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.

Відповідно до копії витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (від 27.01.2016 №28-28-99.4-67/9-16), нормативна грошова оцінка земельної ділянки в м. Нетішині по вул. Промисловій площею 0,4549га становить 1743904,80грн, коефіцієнт Кф - 1,2.

ТОВ "Фрегат" листом від 14.02.2013 №012 надало в.о. першого заступника міського голови інформацію щодо об'єктів незавершеного будівництва (адмінбудівля ТОВ "Фрегат"), згідно з якою ступінь її будівельної готовності становить 92%. Зазначена інформація також була подана листом від 18.02.2015 №087.

Відповідно до листа №105 від 04.08.2015 ТОВ "Фрегат" звернулось до Виконавчого комітету Нетішинської міської ради з проханням змінити цільове призначення земельної ділянки, яка знаходиться в оренді строком до 20.07.2018 згідно додаткового договору №084 від 29.08.2013 та надати право на проектування та будівництво житлових будинків в кількості 2 шт. на 36 квартир кожний; на реконструкцію незавершеного будівництва адмінбудинку загальною площею в 694кв.м. на 6-кв. житловий будинок.

Листом від 01.09.2015 №109 ТОВ "Фрегат" повідомило міського голову про те, що підприємство вимушено відмовляється від частини земельної ділянки площею 2500м кв. (від загальної площі в 4540м кв.), яка знаходиться в оренді строком до 20.07.2018, залишає за собою в оренді залишкову частину земельної ділянки площею 2040м кв. у зв'язку з важким фінансовим станом підприємства.

Нетішинська міська рада листом від 14.09.2015 за №38/01-12-3528/2015 повідомила ТОВ "Фрегат" про те, що рішенням Нетішинської міської ради від 10.09.2015 №78/1960 йому відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо поділу земельної ділянки у зв'язку з набранням чинності рішенням Нетішинської міської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

25.11.2015 ТОВ "Фрегат" звернулось до міського голови із заявою про видачу рішення про надання згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки: земельна ділянка №1 - площа 2500,0м кв. - відмова; земельна ділянка №2 - площа 2040,0м кв. - залишається в оренді.

Листом від 25.12.2015 №38/01-12-4920/2015 Нетішинська міська рада повідомила ТОВ "Фрегат" про те, що заява про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки розглядалось на засіданні четвертої сесії Нетішинської міської ради VII скликання 23.12.2015. За результатами голосування більшості депутатів міської ради рішення не прийнято.

04.05.2016 ТОВ "Фрегат" звернулось до Нетішинської міської ради з листом №147, в якому просило повторно розглянути на черговій травневій сесії питання щодо надання згоди на розроблення технічної документації із землеустрою по розподілу земельної ділянки, яка знаходиться в оренді, площа якої складає 0,4540га. В листі зазначено, що одна частина розподіленої земельної ділянки (0,2500га) повертається до власника земельної ділянки, а частина (0,2040га) залишається в оренді в орендаря. При наданні дозволу на розподіл земельної ділянки також просило одночасно комісійно в двосторонньому порядку скласти план-схему та умови передачі.

14.07.2016 ТОВ "Фрегат" звернулось до Нетішинської міської ради також з листом №156, яким просило, зокрема, зменшити податкове навантаження в частині орендованої землі шляхом зміни нормативно-грошової оцінки землі шляхом внесення відповідних змін до додаткової угоди №521 від 10.02.2016, п.п.2.4., 4.1. договору.

В свою чергу, Виконавчий комітет Нетішинської міської ради надав відповідь (лист від 04.08.2016 №38/01-12-3017/2016), що враховуючи рішення Нетішинської міської ради від 26.09.2012 №32/659 "Про проведення повторної нормативної грошової оцінки земель м. Нетішина", від 10.07.2013 №45/984 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Нетішина", ст.18 Закону України "Про оцінку земель", Виконавчий комітет Нетішинської міської ради не має підстав щодо внесення змін до нормативної грошової оцінки земель. Крім того, інформував про порядок видання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та внесення змін до договору оренди.

Рішенням Нетішинської міської ради від 27.05.2016 №11/502 "Про надання ТОВ "Фрегат" згоди на поділ земельної ділянки" вирішено надати ТОВ "Фрегат" згоду на поділ земельної ділянки загальною площею 0,4540га, яка розташована на вул. Промислова та перебуває в оренді відповідно до договору оренди земельної ділянки, що перебуває в комунальній власності територіальної громади м. Нетішина, зареєстрованому у Нетішинському міському відділі "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 21.07.2006 за №040674500136. Також вирішено ТОВ "Фрегат" розробити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки в установленому законом порядку та подати на затвердження до міської ради. До моменту затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки ТОВ "Фрегат" вивільнити земельну ділянку, яка буде відокремлена шляхом поділу від власного майна та забезпечити заїзд до ділянки з метою вільного доступу.

Листом від 11.08.2016 №161 ТОВ "Фрегат", посилаючись на те, що службові підрозділи Нетішинської міської ради допустили помилку у визначенні категорії орендованої ділянки землі та по складу категорії землі в 2007 році, просило внести зміни в договір оренди земельної ділянки.

Згідно з описом документів, що додаються до заяви щодо видачі рішення про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, ТОВ "Фрегат" подано проект додаткової угоди, довідку про відсутність заборгованості від 08.08.2016, копію рішення від 27.06.2006 №248, позитивний комплексний висновок від 06.07.2007 №315, проект змін в нормативну грошову оцінку, витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням Нетішинської міської ради від 28.10.2016 №19/1020 "Про розгляд звернення ТОВ "Фрегат" щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки" відмовлено ТОВ "Фрегат" у внесенні змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного 18.07.2006 та зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі вчинено запис від 21.07.2006 №040674500136 в частині зміни розміру орендної плати, відповідно до ст.30 Закону України "Про оренду землі", ст.289 Податкового кодексу України та рішення Нетішинської міської ради VI скликання від 27.01.2015 №68/1623, п.2.3. додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, укладеної 10.02.2016 за №521.

07.11.2016 Нетішинська міська рада листом №38/01-12-4333/2016 повідомила ТОВ "Фрегат" про те, що звернення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки розглядалось на дев'ятнадцятій сесії Нетішинської міської ради VII скликання 28.10.2016. За результатами голосування більшості депутатів міської ради рішення не прийнято.

Листом №1 від 11.01.2017 ТОВ "Фрегат" звернулось до міського голови з проханням видати державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться в постійному користуванні у Виробничого кооператива "Фрегат" з 15.04.1993 згідно з рішенням Виконавчого комітету Нетішинської міської Ради народних депутатів №33 від 15.04.1993.

Виконавчий комітет Нетішинської міської ради листом від 20.01.2017 №33/01-10-199/2017 з посиланням на ст.ст.22, 23 ЗК України у редакції 1990 року вказав, що ТОВ "Фрегат" не отримало державного акта на право постійного користування землею. Повідомив, що враховуючи зазначене, а також п.п.1, 2 ст.92 ЗК України від 25.10.2001, Виконавчий комітет Нетішинської міської ради не має підстав для видачі Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, оскільки ТОВ "Фрегат" не підпадає під дію п.2 ст.92 ЗК України.

Листом №012 від 03.02.2017 ТОВ "Фрегат" звернулось до міського голови з проханням надати розрахунок розміру земельного податку на 2017 рік за земельну ділянку, яка знаходиться в постійному користуванні з 1993 року згідно з рішенням №33 від 15.04.1993 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф=0,5.

Крім того, матеріали справи містять копію позитивного комплексного висновку №315 від 06.07.2007, відповідно до якого робочий проект на будівництво виробничої бази ТОВ "Фрегат" по вул. Промисловій в м. Нетішині Хмельницької області відкоригований згідно зауважень служби експертизи №313 від 04.07.2007 і на підставі позитивних висновків державних служб Подільського експертно-технічного центру №68.01.01.1162.07 від 17.05.2007, Хмельницької обласної санепідемстанції №9 від 04.05.2007, управління з питань наглядово-профілактичної діяльності ГУ МНС України в Хмельницькій області №1/2478 від 29.05.2007 рекомендується до затвердження.

У зв'язку з тим, що Нетішинська міська рада відмовила у видачі ТОВ "Фрегат" Державного акта на право постійного користування землею, останній звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати недійсним договір оренди від 21.07.2006 з моменту його підписання, вважаючи, що договір укладений з порушенням ст.ст.203, 215 та ст.233 ЦК України, та визнати право позивача на право постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться в постійному користуванні з 1993 року, оскільки, на його думку, неотримання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою відбулося з вини відповідача.

Вирішуючи спір у справі, попередні судові інстанції правомірно виходили з такого.

Щодо позовної вимоги про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста, від 18.07.2006 (зареєстрований у Державному реєстрі 21.07.2006 за №040674500136), суд касаційної інстанції вважає за необхідне вказати таке.

ТОВ "Фрегат" (орендар) просить визнати недійсним зазначений договір оренди, посилаючись на п.3 ст.203, ст.233 ЦК України, оскільки останній укладено під примусом та з порушенням Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яке виявилось у помилковому застосуванні коефіцієнта Кф 1,2 замість Кф 0,5, що призвело до завищення орендної плати та на ст.233 ЦК України та під впливом тяжких обставин.

Частиною 1 ст.626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно з ч.1 ст.628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч.1 ст.627 ЦК України).

Відповідно до ч.1 ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Згідно з ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч.1-3, 5 та 6 ст.203 цього Кодексу.

Так, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі (ч.3 ст.203 ЦК України).

Згідно ст.ст.229 - 233 ЦК України правочин, здійснений під впливом помилки, обману, насильства, погрози, зловмисної домовленості представником однієї сторони з іншою стороною або внаслідок збігу тяжких обставин (кабальний правочин), є оспорюваним та може бути визнаний судом недійсним. Заявлені вимоги можуть бути задоволені, якщо доведені факти обману, насильства, погрози, зловмисної домовленості представника однієї сторони з іншою стороною або збіг тяжких для сторони обставин і наявність їх безпосереднього зв'язку із волевиявленням сторони вчинити правочин на вкрай невигідних для неї умовах.

Так, частиною 1 ст.233 ЦК України передбачено, що правочин, який вчинено особою під впливом тяжкої для неї обставини і на вкрай невигідних умовах, може бути визнаний судом недійсним незалежно від того, хто був ініціатором такого правочину.

Ознаками правочину, що підпадає під дію статті 233 ЦК України, є вчинення особою правочину на вкрай невигідних для себе умовах (зокрема, реалізації за низьку оплату майна, що має значну цінність), під впливом тяжкої для неї обставини (наприклад, під загрозою банкрутства) і добровільно, тобто за відсутності насильства, обману чи помилки, можливо, навіть з ініціативи самого позивача. Доведення того, що за відсутності тяжкої обставини правочин не було б вчинено або було б вчинено на інших умовах, покладається на позивача (аналогічна правова позиція викладена в абзаці 5 п.3.10. постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" від 29.05.2013 №11).

Правочин може бути визнаний судом недійсним на підставі статті 233 ЦК України, якщо його вчинено особою під впливом тяжкої для неї обставини і на вкрай невигідних умовах, чим друга сторона правочину скористалася. Тяжкими обставинами можуть бути тяжка хвороба особи, членів її сім'ї чи родичів, смерть годувальника, загроза втратити житло чи загроза банкрутства та інші обставини, для усунення або зменшення яких необхідно укласти такий правочин. Особа (фізична чи юридична) має вчиняти такий правочин добровільно, без наявності насильства, обману чи помилки. Особа, яка оскаржує правочин, має довести, що за відсутності тяжкої обставини правочин не було б вчинено взагалі або вчинено не на таких умовах (аналогічна правова позиція викладена в п.23 постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 06.11.2009 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними").

Отже, правочин, вчинений під впливом тяжкої обставини, носить такі обов'язкові ознаки: особа вчиняє такий правочин під впливом тяжкої для неї обставини; особа вчиняє правочин на вкрай невигідних для себе умовах; особа вчиняє такий правочин добровільно та може бути ініціатором такого правочину; особа усвідомлює, що вчиняє такий правочин на вкрай невигідних для себе умовах, але вимушена це зробити під впливом тяжкої обставини; - друга сторона повинна усвідомлювати, що контрагент перебуває під впливом тяжкої обставини і вчиняє правочин вимушено, та скористатися цим.

Як на тяжкі обставини, під впливом яких позивач уклав спірний договір на вкрай невигідних умовах, останній посилається на невидачу відповідачем державного акта на право постійного користування, необхідність здійснення підприємницької діяльності та будівництва, скрутний фінансовий стан (загроза банкрутства), економічну кризу, лист відповідача від 04.08.2015. Позивач зазначає, що з часу прийняття рішення про передачу земельної ділянки в постійне користування (з 1993 року) він неодноразово звертався до державних органів щодо отримання державного акта на право постійного користування земельною ділянкою.

З даного приводу, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Так, згідно Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 №28 (далі Інструкція) (в редакціях, чинних на час прийняття рішення від 15.04.1993 №33), визначено порядок надання земельних ділянок в постійне користування та видачі державного акта. Разом з тим, позивачем ні в суд першої інстанції, ні під час апеляційного розгляду справи, не було подано доказів про вчинення безпосередньо останнім дій для отримання державного акта на право постійного користування, доказів щодо звернень до відповідача, землевпорядних організацій з метою отримання державного акта, зокрема, після прийняття рішення про надання позивачу земельної ділянки у постійне користування та до вступу в силу Земельного кодексу України 2001 року чи до укладення спірного договору; наявне лише звернення позивача до відповідача про видачу державного акта на право постійного користування, датоване 11.01.2017 (на час чинності Земельного кодексу України від 25.10.2001 р.)

Крім того, позивачем не було подано в попередні інстанції і доказів щодо оскарження дій чи бездіяльності відповідача відносно протиправної невидачі державного акта на право постійного користування або про спонукання відповідача вчинити відповідні дії.

Щодо доводів скаржника з посиланням на тяжкі обставини, які змусили його укласти спірний договір оренди на вкрай невигідних умовах, то така обставину, як відповідь Виконавчого комітету Нетішинської міської ради (від 04.08.2005), правомірно не була прийнята судами до уваги, оскільки відповідачем надавалася відповідь на звернення позивача (№243 від 29.06.2005) про надання дозволу на проектування та будівництво об'єктів виробничої бази, а не про видачу державного акта на право постійного користування, а отже вказане не може вважатися обставиною, яка змусила укласти спірний договір.

Відтак, позивач не був позбавлений можливості вжити заходів та вчинити дії з метою отримання державного акта.

Відхиляються посилання позивача як на тяжку обставину, що зумовила укладення спірного договору, на економічну кризу та, відповідно, важкий фінансовий стан позивача, адже вказане не може ототожнюватись з тяжкою обставиною, передбаченою ст.233 ЦК України.

Так, відповідно до ст.42 ГК України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Відповідно до п.4 ч.1 ст.44 ГК України підприємництво здійснюється на основі, зокрема, комерційного розрахунку та власного комерційного ризику.

Отже, ризики (в тому числі, й ризик банкрутства) при збитковій (нерентабельній) підприємницькій діяльності несе сам суб'єкт господарювання, а відповідно нерентабельність та неприбутковість діяльності особи стосується виключно діяльності такої особи, в зв'язку з чим наведені позивачем обставини не можуть розцінюватися як обставини, які спонукали позивача до укладення спірного договору на невигідних для нього умовах, та, відповідно, бути підставою для визнання цього договору недійсним.

Посилання позивача на економічну кризу також, як на одну з підстав, що спонукала його до укладення спірного договору і, відповідно, для визнання його недійсним, відхиляється судом як з вищенаведених підстав (ризик підприємницької діяльності), так і виходячи з того, що фінансова криза не є істотною зміною обставин та носить загальний характер (такої правової позиції дотримується Верховний Суд України у постанові від 21.02.2011 у справі №9/219-09).

Крім того, ТОВ "Фрегат" звернувся з вимогою про визнання договору від 18.07.2006 недійсним з підстав його укладення під впливом тяжкої обставини і на вкрай невигідних умовах лише у 2017 році.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів про відсутність підстав для визнання спірного договору недійсним на підставі приписів ст.ст.203, 215, 233 ЦК України.

Щодо вимоги позивача про визнання за ним права постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться в постійному користуванні з 1993 року, суд касаційної інстанції зазначає таке.

Так, ст.7 ЗК України 1990 року (в редакції, чинній на час прийняття рішення відповідача від 15.04.1993 №33) було передбачено, що користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку.

Відповідно до ч.1 ст.92 ЗК України ( чинна на даний час редакція) правом постійного користування земельною ділянкою є право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Рішенням Виконавчого комітету Нетішинської міської ради народних депутатів Славутського району Хмельницької області від 15.04.1993 №33 "Про земельні питання" ПК "Фрегат" вирішено надати в постійне користування земельну ділянку площею 0,43га.

Згідно зі ст.22 ЗК України від 1990 року (в редакції, чинній на час прийняття рішення Нетішинської міської ради від 15.04.1993 №33) право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.

Відповідно до ст.23 цього ж Кодексу право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.

В свою чергу, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 №28, передбачено, що право власності на землю і право постійного користування землею посвідчується державними актами. Державні акти, що посвідчують право власності на землю або право постійного користування землею, яка перебуває у державній власності, видаються на підставі рішень Верховної Ради України, Верховної Ради Республіки Крим, місцевих Рад народних депутатів. На земельні ділянки, якими користуються громадяни, підприємства, установи, організації та садівницькі товариства, державні акти виготовляються після визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) і складання плану земельної ділянки. Розробку технічної документації по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею здійснюють державні та інші землевпорядні організації (п. п. 1.1., 1.2., 1.7., 1.9. Інструкції).

Згідно з розділу 2 Інструкції роботи по складанню державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею виконуються в такому порядку: підготовчі роботи; встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); складання плану земельної ділянки; заповнення бланка державного акта.

Державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею видаються і реєструються тією сільською, селищною, міською, районною Радою народних депутатів, яка прийняла рішення про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування (п.3.1. Інструкції).

Попередніми судовими інстанціями встановлено, що з часу прийняття рішення про надання в постійне користування земельної ділянки площею 0,43га на підставі рішення Нетішинської міської ради №33 від 15.04.1993 відповідач не оформив право постійного користування земельною ділянкою. Крім того, доказів про вчинення відповідачем юридично значимих дій з оформлення державного акта, дій, спрямованих на спонукання відповідача вчинити дії щодо видачі державного акта, тобто вжиття усіх залежних від нього заходів для оформлення права землекористування, а також доказів оскарження відмови чи бездіяльності відповідача щодо видачі державного акта у визначеному законом порядку, судам не подано.

Враховуючи вказані обставини, попередні судові інстанції дійшли вірних висновків про те, що позивачем не надано доказів, які б підтверджували виникнення у нього права постійного користування на земельну ділянку та його оформлення відповідно до ст.ст.22, 23 ЗК України 1990 року до вступу в дію Земельного кодексу України 2001 року, за приписами ст.92 якого права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації, з огляду на що, доводи скаржника про виникнення у нього такого права за приписами ст.120 ЗК України 2001 року, суд не приймає до уваги.

Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій дійшли ґрунтовного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, доводи касаційної скарги цього висновку не спростовують, а зводяться до намагання переоцінити встановлені судами обставини і досліджені докази, що згідно з приписами ст.ст.111 5 , 111 7 ГПК України перебуває поза процесуальними межами повноважень суду касаційної інстанції.

Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 8 , п.1 ч.1 ст.111 9 , ст.111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрегат" на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 26.07.2017 залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 26.07.2017 у справі № 924/248/17 Господарського суду Хмельницької області залишити без змін.

Головуючий-суддя С.Бакуліна

Судді О.Поляк

І.Ходаківська

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення07.11.2017
Оприлюднено14.11.2017
Номер документу70195054
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/248/17

Ухвала від 16.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 06.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 29.12.2017

Господарське

Верховний Суд

Пільков К.М.

Постанова від 07.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 23.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 26.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 26.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 16.06.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 22.05.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 23.05.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні