УКРАЇНА
Апеляційний суд Житомирської області
Справа №277/519/15-ц Головуючий у 1-й інст. Прищепа Т. П.
Категорія 47 Доповідач Галацевич О. М.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2017 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Апеляційного суду Житомирської області в складі:
головуючого судді Галацевич О.М.
суддів Григорусь Н.Й., Микитюк О.Ю.,
з участю секретаря судового засідання Гарбузюк Ю.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Житомирі цивільну справу за позовом прокурора Ємільчинського району Житомирської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, ОСОБА_2, Реєстраційного сектору Ємільчинської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок,
за апеляційною скаргою заступника прокурора Житомирської області,
на рішення Ємільчинського районного суду Житомирської області від 19 вересня 2017 року,
встановила:
У червні 2015 року прокурор Ємільчинського району Житомирської області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2, Головного управління Держземагентства у Житомирській області (далі - ГУ Держземагентства у Житомирській області), реєстраційної служби Ємільчинського районного управління юстиції Житомирської області (далі - реєстраційна служба Ємільчинського РУЮ) про визнання незаконними наказів ГУ Держземагентства у Житомирській області, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок, скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок.
Позивач зазначав, що ГУ Держземагентства у Житомирській області у листопаді - грудні 2013 року відповідними наказами надало дозволи ОСОБА_2 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташовані на території Ємільчинського району Житомирської області, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, а в січні 2014 року наказами затвердило проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 загальною площею 896,9435 га.
27 січня 2014 року між ГУ Держземагентства у Житомирській області та ОСОБА_2 укладено договори оренди спірних земельних ділянок строком на 49 років, а в березні 2014 року реєстраційна служба Ємільчинського РУЮ провела державну реєстрацію права оренди.
Позивач також зазначав, що вказані накази ГУ Держземагентства у Житомирській області є незаконними, оскільки землю надано відповідачу для ведення фермерського господарства не єдиним масивом, а 31 ділянкою; проте у своїх заявах відповідач не обґрунтував розмірів необхідних йому земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробки та діяльності фермерського господарства.
Крім того, фактично ці земельні ділянки були отримані не для ведення фермерського господарства, а для використання їх товариством з обмеженою відповідальністю Агрохолдинг Руно без проведення земельних торгів та отримання позитивних висновків обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації.
Посилаючись на те, що оспорювані договори оренди є похідними від незаконних, на думку прокурора, наказів та укладені всупереч установленому законом порядку, прокурор просив на підставі частини першої статті 203, частини першої статті 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України ), статей 15, 21 Закону України Про оренду землі , частини першої статті 13 Закону України Про оцінку земель визнати незаконними та скасувати зазначені накази Головного управління Держземагентства у Житомирській області; визнати недійсними вказані договори оренди земельних ділянок; скасувати державну реєстрацію права оренди земельних ділянок та зобов'язати відповідача повернути 31 земельну ділянку загальною площею 896,9435 га.
Справа слухалась неодноразово.
Останнім рішенням Ємільчинського районного суду Житомирської області від 19 вересня 2017 року в задоволенні позову прокурора Ємільчинського району Житомирської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, ОСОБА_2, Реєстраційного сектору Ємільчинської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок відмовлено.
Під час розгляду справи ухвалою Ємільчинського районного суду Житомирської області від 15 серпня 2017 року проведено заміну відповідача Головного управління Держземагентства у Житомирській області на належного відповідача - Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області, а також замінено Реєстраційну службу Ємільчинського районного управління юстиції Житомирської області на належного відповідача - Реєстраційний сектор Ємільчинської районної державної адміністрації Житомирської області (а.с.82 т. 4, 155 т. 2).
В апеляційній скарзі заступник прокурора Житомирської області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, просив вищевказане рішення суду скасувати та ухвалити нове - про задоволення позову.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що суд дійшов помилкового висновку про відсутність у прокурора права самостійно звертатись до суду з позовом в інтересах держави, оскільки таке право передбачено ч.3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру . У даному випадку, на думку прокурора, позовні вимоги стосуються захисту державних інтересів у вигляді суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання розпоряджання землями сільськогосподарського призначення, та порушення вимог закону щодо визначення розміру орендної плати, що призвело до недонадходження до відповідних місцевих бюджетів 480 302,21 грн.
Також зазначив, що Головне управління Держгеокадастру в Житомирській області не може бути позивачем у справі, оскільки саме цей орган розпорядився земельними ділянками та його накази підлягають визнанню незаконними та скасуванню.
Вважає, що судом першої інстанції, при ухваленні рішення, не надано оцінки доводам прокурора щодо відсутності обґрунтувань ОСОБА_2, при отриманні земельних ділянок для ведення фермерського господарства, щодо їх розміру та можливостей їх обробітку, а також щодо наявності у останнього сільськогосподарської техніки та інших засобів обробітку великих площ землі. Крім того, судом не було встановлено дійсної мети отримання ОСОБА_2 земельних ділянок.
Окрім того, прокурор не погоджується з висновком суду першої інстанції про усунення порушень сторонами спірних договорів під час судового розгляду, оскільки додаткові угоди, укладені між ними, не зареєстровані у встановленому законом порядку, а тому не породжують правових наслідків у вигляді виконання їх положень.
Заслухавши доводи прокурора, представників ОСОБА_2 - ОСОБА_3, ОСОБА_4, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, враховуючи наступне.
З огляду на положення статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються крім ЗК України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Так, згідно з абзацом 1 частини першої статті 7 Закону України Про фермерське господарство для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
Закон України Про фермерське господарство визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинно бути зазначено не лише про бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
За змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити комплекс передбачених частиною першою статті 7 цього Закону умов і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на розгляд суду спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
У постановах Верховного Суду України від 3 лютого та 11 травня 2016 року (справи № 6-2902цс15, 6-2903цс15) викладено правовий висновок в якому зазначено, що за змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити комплекс передбачених частиною першою статті 7 цього Закону умов і обставин. При вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягають правила надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, згідно із статтею 7 Закону України Про фермерське господарство як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
Із матеріалів справи вбачається, що 05.11.2013, 02.12.2013 та 05.12.2013 (а.с. 3, 6, 9, 12, 16, 18, 21, 25, 26, 30, 31, 35, 38, 41, 44, 47, 50, 53, 56, 59, 62, 65, 68, 71, 74, 77, 80, 83, 86, 89, 92 т.2) ОСОБА_2 звернувся до ГУ Держземагентства в Житомирській області із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення на територіях Кривотинської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Неділищенської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Підлубівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Сергіївської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Середівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Сімаківської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Степанівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Великоглумчанської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Рясненської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Малоглумчанської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Тайківської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області для надання їх в оренду для ведення фермерського господарства загальною площею 896,9435 га. До заяв додав копії паспорта, ідентифікаційного номера, викопіювання з кадастрової карти та копію трудової книжки.
Вказані заяви задоволено, що підтверджується наказами ГУ Держземагентства в Житомирській області про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 від 21.11.2013, від 26.11.2013, від 17.12.2013 та від 19.12.2013, якими дозволено останньому розробити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою передачі у тимчасове користування на умовах оренди для створення і ведення фермерського господарства на територіях вищевказаних сільських рад загальною площею 896,9435 га (а.с. 17-19, 20 звор., 21-47 т. 1).
Наказами ГУ Держземагентства в Житомирській області від 16.01.2014 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 загальною площею 896,9435 га, що розташовані в Ємільчинському районі Житомирської області (а.с. 17-19 звор., 20, 21-47 звор. т. 1).
На підставі вищенаведених наказів від 16.01.2014 між ГУ Держземагентства у Житомирській області та ОСОБА_2 27.01.2014 укладено 31 договір оренди земельних ділянок, розташованих на територіях вищевказаних сільських рад Ємільчинського району Житомирської області, строком на 49 років для ведення фермерського господарства (а.с. 48-140 т. 1). Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо суб'єкта від 17.03.2015 вказані договори були зареєстровані у визначеному законом порядку (а.с. 141-154 т.1).
ГУ Держземагентства у Житомирській області, як територіальний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, на час спірних правовідносин мало відповідні повноваження щодо надання земельних ділянок для ведення фермерського господарства із числа земель державної власності за межами населених пунктів відповідно до положень ст. 122 ЗК України у редакції Закону №5245-VI від 06.09.2012.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Фермерське господарство Зоря полісся , засновником якого являється ОСОБА_2, зареєстроване 23.07.2014 (а.с. 238-247 т. 5 ).
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову прокурора, суд першої інстанції, виходив з того, що ОСОБА_2 у відповідності до ст. 123 ЗК України вчинив необхідні дії для правомірного набуття в оренду земельних ділянок для створення фермерського господарства, сторони оспорюваних договорів вчинили дії, спрямовані на приведення договорів оренди у відповідність до вимог чинного законодавства - визначили нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, переданих в оренду та уклали додаткові угоди, якими були внесені зміни до спірних договорів із зазначеного питання. Крім того, суд першої інстанції виходив із відсутності у прокурора права самостійно звертатися до суду з позовом в інтересах держави без зазначення органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду, оскільки спеціальний Закон України Про фермерське господарство визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинно бути зазначено не лише про бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
При вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягають правила надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, згідно із статтею 7 Закону України Про фермерське господарство , як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.
Зазначеним обставинам, суд першої інстанції належної оцінки не надав, хоча Верховний Суд України у своїй постанові від 13 березня 2017 року при перегляді судового рішення у даній справі послався на необхідність застосування до спірних правовідносин спеціального нормативно-правового акту - Закону України Про фермерське господарство (а.с.226-231 т. 3).
ОСОБА_2 одержав в оренду для створення фермерського господарства 31 земельну ділянку загальною площею 896,9435 га. При цьому він не обґрунтував у заявах необхідності одержання землі такої значної площі з урахуванням можливості її обробітку, не вказав перспектив діяльності фермерського господарства, зокрема наявності у нього трудових і матеріальних ресурсів.
ГУ Держземагентства у Житомирській області не провело відповідної перевірки стосовно обставин і умов, зазначених у заявах ОСОБА_2, зокрема як заявник обґрунтовував загальний розмір окремих земельних ділянок загальною площею 896,9435 га, про які просив у заявах, які перспективи діяльності фермерського господарства він наводив при цьому та які з них були враховані при прийнятті розпоряджень про надання йому в оренду земельних ділянок значної площі, які розташовані у різних місцях на території 11 сільських рад. Зокрема, чи мав ОСОБА_2 можливість самостійно, чи силами та працею членів фермерського господарства вести фермерську діяльність, чи мав він власну техніку для обробітку землі, ресурси для залучення найманих працівників чи оренди сільськогосподарської техніки, чи мав потенційних контрагентів, ресурси яких він міг на договірних засадах залучити для ведення фермерського господарства.
Отже, ГУ Держземагентства у Житомирській області не пересвідчившись у дійсності намірів заявника, не мало правових підстав для надання ОСОБА_2 дозволів на розробку проектів землеустрою та їх затвердження щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Про відсутність намірів та реальної можливості самостійно займатись фермерським господарством свідчить той факт, що згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с. 248-257 т. 5) ОСОБА_2 з 14.09.2012 і по даний час є директором ТОВ Агрохолдинг Руно , яке займається рослинництвом, виробництвом зернових та інших сільськогосподарських культур, а також договір про надання послуг від 10.01.2014 (строком до 31.12.2015), згідно якого фактично обробіток земель здійснювало вказане підприємство (а.с. 99 т. 2).
Зазначене дає підстави вважати, що ОСОБА_2 в порушення ст. 134 ЗК України та ст. 7 Закону України Про фермерське господарство скористався правом на отримання земельних ділянок державної власності для ТОВ Агрохолдинг Руно у пільговому порядку, з метою уникнення участі у земельних торгах.
В силу ч. 1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові та порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
На підставі ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (ч. 1 ст. 215 ЦК України).
Згідно з ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
Закон України Про фермерське господарство передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми Закону не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для відмови.
У відповідності до ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Враховуючи встановлені обставини справи та норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносни, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про визнання незаконними та скасування оспорених прокурором наказів і розпоряджень ГУ Держземагентства у Житомирській області, визнання недійсними укладених на їх підставі договорів оренди та скасування рішень реєстраційної служби про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок ОСОБА_2 Також, зі ОСОБА_2 на користь прокуратури Житомирської області підлягають стягненню судові витрати в сумі 28939,68 грн. (а.с. 210 т. 5).
Крім того, не можна вважати, що сторони оспорених договорів оренди привели зазначені правочини у відповідність до вимог чинного законодавства, оскільки додаткові угоди від 16.06.2015, якими внесені зміни до договорів оренди із питання нормативно-грошової оцінки земельних ділянок не були зареєстровані у встановленому законом порядку (а.с. 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 66, 68, 70, 72, 74, 76, 78, 80, 82, 84, 86, 88, 90, 92, 94, 96 т. 3).
Колегія суддів також вважає помилковим посилання суду на відсутність у прокурора права самостійно звертатися до суду з позовом в інтересах держави без зазначення органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Так, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 2 ст. 45 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Ураховуючи, що ГУ Держземагентства у Житомирській області розпорядилось спірними землями та враховуючи незаконність прийнятих наказів і укладення договорів оренди земельних ділянок, ГУ Держгеокадастру в Житомирській області (замінений відповідач у справі) не може бути позивачем у суді, а є відповідачем, тому у даному випадку статус позивача, у відповідності до ст. 45 ЦПК України, набув прокурор.
Такі дії прокурора щодо подачі позову і набуття ним статусу позивача в цивільній справі відповідають вимогам Конституції України, Закону України Про прокуратуру , рішенню Конституційного суду України та не потребують визначення заінтересованої особи від імені якої необхідно подавати позовну заяву, оскільки позов поданий в інтересах держави і прокурор здійснює представництво в суді від імені держави.
Керуючись ст.ст. 303, 304, 307, 309, 313, 314, 316, 317 ЦПК України, колегія суддів
в и р і ш и л а:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Житомирської області задовольнити.
Рішення Ємільчинського районного суду Житомирської області від 19 вересня 2017 року скасувати, ухваливши нове, яким задовольнити позов прокурора Ємільчинського району Житомирської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, ОСОБА_2, Реєстраційного сектору Ємільчинської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок.
Визнати незаконними та скасувати накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2:
1. № ЖТ/1821786800:07:000/00001367 від 19.12.2013;
2. № ЖТ/1821786200:05:000/00001363 від 19.12.2013;
3. № ЖТ/1821786200:01:000/00001362 від 19.12.2013;
4. № ЖТ/1821786200:03:000/00001361 від 19.12.2013;
5. № ЖТ/1821786200:01:000/00001316 від 17.12.2013;
6. № ЖТ/1821786200:03:000/00001314 від 17.12.2013;
7. № ЖТ/1821786800:06:000/00001311 від 17.12.2013;
8. № ЖТ/1821786800:10:000/00001310 від 17.12.2013;
9. № ЖТ/1821786800:10:000/00001309 від 17.12.2013;
10. № ЖТ/1821786800:06:000/00001308 від 17.12.2013;
11. № ЖТ/1821786800:06:000/00001307 від 17.12.2013;
12. № ЖТ/1821786800:07:000/00001306 від 17.12.2013;
13. № ЖТ/1821785600:03:000/00001215 від 26.11.2013;
14. № ЖТ/1821785600:03:000/00001214 від 26.11.2013;
15. № ЖТ/1821785600:05:000/00001213 від 26.11.2013;
16. № ЖТ/1821785600:05:000/00001212 від 26.11.2013;
17. № ЖТ/1821783200:03:000/00001198 від 26.11.2013;
18. № ЖТ/1821783200:03:000/00001195 від 26.11.2013;
19. № ЖТ/1821783200:08:000/00001194 від 26.11.2013;
20. № ЖТ/1821783600:01:000/00001193 від 26.11.2013;
21. № ЖТ/1821783600:01:000/00001192 від 26.11.2013;
22. № ЖТ/1821784600:07:000/00001176 від 26.11.2013;
23. № ЖТ/1821787300:05:000/00001168 від 26.11.2013;
24. № ЖТ/1821785200:02:000/00001015 від 21.11.2013;
25. № ЖТ/1821785200:01:000/00001013 від 21.11.2013;
26. № ЖТ/1821785200:01:000/00001012 від 21.11.2013;
27. № ЖТ/1821785200:02:000/00001011 від 21.11.2013;
28. № ЖТ/1821786400:07:000/00001007 від 21.11.2013;
29. № ЖТ/1821784000:08:000/00000999 від 21.11.2013;
30. № ЖТ/1821784600:01:000/00000996 від 21.11.2013;
31. № ЖТ/1821784600:01:000/00000990 від 21.11.2013.
Визнати незаконними та скасувати накази Головного управління Держземагентства в Житомирській області про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 загальною площею 896,9435 га, що розташовані в Ємільчинському районі:
1. № ЖТ/1821783200:08:000/00000065 від 16.01.2014;
2. № ЖТ/1821784600:04:000/00000066 від 16.01.2014;
3. № ЖТ/1821781800:01:000/00000067 від 16.01.2014;
4. № ЖТ/1821785600:05:000/00000068 від 16.01.2014;
5. № ЖТ/1821785600:03:000/00000069 від 16.01.2014;
6. № ЖТ/1821785200:02:000/00000070 від 16.01.2014;
7. № ЖТ/1821785600:05:000/00000071 від 16.01.2014;
8. № ЖТ/1821786200:03:000/00000072 від 16.01.2014;
9. № ЖТ/1821783600:01:000/00000073 від 16.01.2014;
10. № ЖТ/182178500:02:000/00000074 від 16.01.2014;
11. № ЖТ/1821783200:03:000/00000075 від 16.01.2014;
12. № ЖТ/1821785600:03:000/00000076 від 16.01.2014;
13. № ЖТ/1821785200:01:000/00000077 від 16.01.2014;
14. № ЖТ/1821785200:01:000/00000078 від 16.01.2014;
15. № ЖТ/1821786200:01:000/00000079 від 16.01.2014;
16. № ЖТ/1821786200:01:000/00000080 від 16.01.2014;
17. № ЖТ/1821786800:07:000/00000081 від 16.01.2014;
18. № ЖТ/1821786800:07:000/00000082 від 16.01.2014;
19. № ЖТ/1821786800:06:000/00000083 від 16.01.2014;
20. № ЖТ/1821784000:08:000/00000084 від 16.01.2014;
21. № ЖТ/1821786200:03:000/00000085 від 16.01.2014;
22. № ЖТ/1821787300:05:000/00000086 від 16.01.2014;
23. № ЖТ/1821786400:07:000/00000087 від 16.01.2014;
24. № ЖТ/1821786800:06:000/00000088 від 16.01.2014;
25. № ЖТ/1821786800:07:000/00000089 від 16.01.2014;
26. № ЖТ/1821786800:06:000/00000090 від 16.01.2014;
27. № ЖТ/1821786800:10:000/00000091 від 16.01.2014;
28. № ЖТ/1821784600:07:000/00000092 від 16.01.2014;
29. № ЖТ/1821786200:05:000/00000093 від 16.01.2014;
30. № ЖТ/1821783600:01:000/00000094 від 16.01.2014;
31. № ЖТ/1821783200:03:000/00000095 від 16.01.2014.
Визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, які укладені між Головним управлінням Держземагентства в Житомирській області та ОСОБА_2 терміном на 49 років для ведення фермерського господарства на території Кривотинської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Неділищенської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Підлубівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Сергіївської сільської ради Ємільчинського району
Житомирської області, Середівської сільської ради Ємільчинського району
Житомирської області, Сімаківської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Степанівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Великоглумчанської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Рясненської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області, Малоглумчанської сільської ради Ємільчинського району
Житомирської області, Тайківської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області за межами населених пунктів:
1. № 88/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 9,1152 га, вартістю 106 206,07 грн.;
2. № 89/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 16,0586 га, вартістю 238 185,57 грн.;
3. № 90/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 62,9059 га, вартістю 1046 348,22 грн.;
4. № 91/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 112,3500 га, вартістю 1342 311 грн.;
5. № 92/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 40,3350 га, вартістю 168 303,83 грн.;
6. № 93/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 23,2411 га, вартістю 284 324,74 грн.;
7. № 94/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 4,5475 га, вартістю 55 715,18 грн.;
8. № 95/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 68,4295 га, вартістю 2 161 186,7 грн.;
9. № 96/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 5,6398 га, вартістю 25800,84 грн.;
10. № 97/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 21,7117 га, вартістю 108 223,26 грн.;
11. № 98/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 29,5637 га, вартістю 176 159,51 грн.;
12. № 99/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 40,3591 га, вартістю 213 641 грн.;
13. № 100/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 8,5992 га, вартістю 40 935,81 грн.;
14. № 101/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 41,7489 га, вартістю 184 735,12 грн.;
15. №102/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 39,3608 га, вартістю 168 303,83 грн.;
16. №103/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 16,7687 га, вартістю 213 712,80 грн.;
17. №104/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 36,6659 га, вартістю 438 479,10 грн.;
18. №105/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 49,7737 га, вартістю 595 290,00 грн.;
19. № 106/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 33,8925 га, вартістю 442 955,28 грн.;
20. № 107/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 15,8008 га, вартістю 147 537,81 грн.;
21. № 108/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 24,4071 га, вартістю 96 514,22 грн.;
22. № 109/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 23,0392 га, вартістю 118 956,02 грн.;
23. № 110/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 14,4080 га, вартістю 67 554,13 грн.;
24. № 111/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 11,3099 га, вартістю 66 126,34 грн.;
25. № 112/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 18,5150 га, вартістю 84 496,93 грн.;
26. № 129/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 16,5041 га, вартістю 226 579,50 грн.;
27. № 131/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 16,0636 га, вартістю 238 185,57 грн.;
28. № 132/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 12,1124 га, вартістю 119 730,30 грн.;
29. № 133/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 46,3645 га, вартістю 559 762,75 грн.;
30. № 134/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 16,2494 га, вартістю 198 379,50 грн.;
31. № 137/14 від 27.01.2014 на земельну ділянку площею 21,1027 га, вартістю 320 084,37 грн.
Скасувати рішення реєстраційної служби Ємільчинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ОСОБА_2:
- №5166604 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 49,7737 га;
- №5167991 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 площею 36,6659 га;
- №5168900 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 площею 15,8008 га;
- №5184560 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4 площею 12,1124 га;
- №5184393 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_5 площею 46,3645 га;
- №5184071 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_6 площею 33,8925 га;
- №5240327 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_7 площею 9,1152 га;
- №5240541 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_8 площею 16,0586 га;
- №5240707 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_9 площею 16,5041 га;
- №5255497 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_10 площею 68,4295 га;
- №5255916 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_11 площею 23,0392 га;
- №5256266 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_12 площею 29,5637 га;
- №5256579 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_13 площею 21,7117 га;
- №5255721 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_14 площею 14,4080 га;
- №5274535 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_15 площею 11,3099 га;
- №5256792 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_16 площею 18,515 га;
- №5256829 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_17 площею 39,3608 га;
- №5257111 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_18 площею 41,7489 га;
- №5255983 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_19 площею 16,7687 га;
- №5256558 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_20 площею 112,3500 га;
- №5256213 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_21 площею 40,3350 га;
- №5274773 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_22 площею 62,9059 га;
- №5252461 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_23 площею 4,5475 га;
- №5257902 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_24 площею 40,3591 га;
- №5258294 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_25 площею 16,2494 га;
- №5257587 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_26 площею 8,5992 га;
- №5259382 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_27 площею 23,2411 га;
- №5260569 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_28 площею 5,6398 га;
- №5285507 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_29 площею 24,4071 га;
- №5287515 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_30 площею 16,0636 га;
- №5287619 від 31.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_31 площею 21,1027 га.
Зобов'язати ОСОБА_2 повернути земельні ділянки загальною площею 896,9435 га, які знаходяться на території Ємільчинського району Житомирської області за межами населених пунктів, шляхом підписання актів прийому-передачі, а саме:
- земельні ділянки площею 5,6398 га (НОМЕР_28), 11,3099 га (НОМЕР_15), 14,4080 га (НОМЕР_14), 18,5150 га і (НОМЕР_32), 23,0392 га (НОМЕР_11) до земель запасу Сергіївської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельні ділянки площею 9,1152 га (НОМЕР_7), 21,1027 га (НОМЕР_31), 16,5041 га (НОМЕР_9), 16,0636 га (НОМЕР_30), 68,4295 га (НОМЕР_10), 4,5475 га (НОМЕР_23), 16,0586 га (НОМЕР_8) до земель запасу Степанівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельну ділянку площею 112,3500 га (НОМЕР_20) до земель запасу Середівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельну ділянку площею 24,4071 га (НОМЕР_29) до земель запасу Великоглумчанської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельну ділянку площею 23,2411 га (НОМЕР_27) до земель запасу Неділищенської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельні ділянки площею 41,7489 га (НОМЕР_18), 39,3608 га (НОМЕР_17) до земель запасу Малоглумчанської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельні ділянки площею 15,8008 га (НОМЕР_3), 12,1124 га (НОМЕР_4) до земель запасу Підлубівської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельні ділянки площею 16,2494 га (НОМЕР_25), 16,7687 га (НОМЕР_19), 46,3645 га (НОМЕР_5), 62,9059 га (НОМЕР_22) до земель запасу Сімаківської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельні ділянки площею 36,6659 га (НОМЕР_2), 49,7737 га (НОМЕР_1), 33,8925 га (НОМЕР_6) до земель запасу Кривотинської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельні ділянки площею 29,5637 га (НОМЕР_12), 21,7117 га (НОМЕР_13), 40,3591 га (НОМЕР_24), 8,5992 га (НОМЕР_26) до земель запасу Рясненської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області;
- земельну ділянку площею 40,3350 га (НОМЕР_21) до земель запасу Тайківської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь прокуратури Житомирської області 28939,68 грн. судових витрат.
Рішення набирає законної сили з моменту його проголошення і може бути оскаржене у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання ним законної сили.
Головуючий Судді:
Суд | Апеляційний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2017 |
Оприлюднено | 25.11.2017 |
Номер документу | 70462383 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Житомирської області
Галацевич О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні