Постанова
від 24.11.2017 по справі 804/6692/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2017 р. Справа № 804/6692/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Жукової Є.О.

при секретарі судового засідання Воробйовій П.В.

за участю:

представника відповідача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

17 жовтня 2017 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулося з позовом Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому просить суд:

- Визнати протиправними дії Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова,4-Б, кадастровий номер 1210100000:09:123:0013, земельної ділянки площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10, кадастровий номер 1210100000:09:123:0014, земельної ділянки площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б, кадастровий номер 1210100000:09:098:0009, земельної ділянки площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, кадастровий номер 1210100000:09:123:0026 та надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок.

- Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,4-Б, площею 1,7362 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0013).

- Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,51, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,10, площею 0,6669 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0014).

- Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,55, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б, площею 1,0496 га, (кадастровий номер 1210100000:09:098:0009).

- Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, площею 0,1992 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0026).

В обґрунтування позову позивач зазначив, що 04 липня 2017 року Українсько-Латвійське товариство з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД звернулося до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявою про здійснення перерахунку нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 і на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, по вул. Гаванська,15-Б, по вул. Базова,10 та по вул. Базова,4-Б.

Земельні ділянки, яку орендує Позивач, має багато особливостей, які повинні бути враховані при розрахунку нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, зокрема:

І. Що стосується зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони):

- неоднорідність функціонально-планувальних якостей території;

- доступність до центру населеного пункту;

- місць концентрації трудової діяльності, центрів громадського обслуговування, масового відпочинку;

- рівень інженерного забезпечення та благоустрою території;

- рівень розвитку сфери обслуговування населення;

- екологічної якості території, привабливість середовища,- різноманітність місць докладання праці;

- наявність історико-культурних та природних пам'яток, тощо.

ІІ. Що стосується локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони:

- функціонально-планувальні фактори;

- інженерно-інфраструктурні фактори;

- інженерно-геологічні фактори;

- історико-культурні фактори;

- природно-ландшафтні фактори;

- санітарно-гігієнічні фактори;

Відповідач, своїм листом №28-4-0.38-986/107-17 від 26.07.2017 року відмовив Позивачу у здійсненні перерахунку грошової оцінки земельних ділянок Позивача та наданні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок Позивача з урахуванням зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони на підставі наданої Позивачем відповідної технічної документації.

Відтак, позивач вважає зазначені дії відповідача протиправними та просить зобов'язати відповідача здійснити певні дії відповідно до тексту заявленого адміністративного позову.

Відповідач щодо задоволення заявленого адміністративного позову заперечував, надав до суду письмові заперечення від 06.11.2017 року, в яких зазначив наступне.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводилася Державним підприємством ОСОБА_2 державний науково - дослідний інститут проектування міст Дніпромісто ім. Ю.М. Білоконя, а підставою для проведення нормативної грошової оцінки земель була Програма розвитку земельних відносин у м. Дніпропетровську на 2011 - 2015 роки, затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 06.10.2010 року №20/61.

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, ОСОБА_2 аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території насалених пунктів, місцеві правила забудови.

Державним підприємством ОСОБА_2 державний науково - дослідний інститут проектування міст Дніпромісто ім. Ю.М. Білоконя відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. №213, а також наведеного вище наказу від 27.01.2006 року №18/15/21/11 було здійснено розрахунки трьох груп рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру (коефіцієнтів Км1, Км2, Км3), які входять до складу коефіцієнту Км, який, в свою чергу, характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км).

Всі коефіцієнти обчислені Розробником документації та зазначені у Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, затвердженою рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 року №4/65 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель Дніпропетровська .

При цьому, відповідач також зазначає, що нормативна грошова оцінка земель у місті Дніпрі проводилася тричі: в 2006 році, в 2007 році та 2008 -2015 роках, а з 01.01.2016 року витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку створюються за допомогою автоматизованої системи Державного земельного кадастру, а будь - якої відмови з боку відповідача позивачу не надавалося, а надавалися лише роз'яснення про те, що питання, з яким звернувся позивач, не відноситься до повноважень відповідача, а також рекомендація щодо звернення до Дніпровської міської ради.

Також, 06.11.2017 року представником відповідача в судовому засіданні було заявлено клопотання від 06.11.2017 року в порядку ст.53 КАС України про залучення до справи у якості третьої особи, яка не заявляє вимог на предмет спору, Дніпропетровської міської ради, обґрунтоване тим, що позивач у судовому порядку має намір внести зміни до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, а орендна плата за землю надходить до місцевого бюджету, а саме: до Дніпровської міської ради, а тому всі питання безпосередньо стосуються інтересів Дніпровської міської ради та зачіпають її права.

Представник позивача, в судовому засіданні 06.11.2017 заперечував щодо задоволення заявленого клопотання, пояснюючи свою позицію тим, що жодна позовна вимога не звернута до Дніпровської міської ради, будь - яке прийняте рішення у справі не стосується інтересів Дніпровської міської ради та не зачіпає її права, а клопотання заявлено представником відповідача з метою затягування розгляду даної справи.

Відповідно до ч.2 ст.53 КАС України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача у будь - який час до закінчення судового розгляду, якщо рішення у справі може вплинути на їхні права, інтереси або обов'язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням осіб, які беруть участь у справі.

Зважаючи на викладене, заслухавши позиції представників сторін, суд, з урахуванням принципу економії в адміністративному судочинстві, та з огляду на ч.ч.2, 3 ст. ст.53 КАС України, ст.160 КАС України, а також враховуючи строк розгляду адміністративної справи, передбачений ст. 122 КАС України, ухвалив відмовити в задоволенні заявленого клопотання про залучення до справи у якості третьої особи, яка не заявляє вимог на предмет спору, Дніпропетровської міської ради, з занесенням зазначеної ухвали в журнал судового засідання від 06.11.2017 року, та з викладенням її тексту у даній постанові.

Представник позивача в судове засідання, призначене на 24.11.2017 року, не з'явився, був повідомлений належним чином про час, дату та місце розгляду справи, надав клопотання про розгляд справи без його участі та додаткові пояснення по суті заявленого адміністративного позову від 22.11.2017.

Представник відповідача, Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в судове засідання з'явився надав пояснення, аналогічні викладеним у письмових запереченнях, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Суд, дослідивши матеріали справи, зібрані у справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено наступне.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29.08.2001 року Управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 21.09.2001 року по вул. Базова,4-Б у м. Дніпро, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,27. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську №36/16 від 01.12.2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 1,04. Відповідно до Витягу від 29.09.2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 1,04. Натомість, згідно до Витягу від 20.02.2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 1,99, а Км3 - 1,09.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29.08.2001 року Управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 21.09.2001 року по вул. Базова,10 у м. Дніпро, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,21. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську №36/16 від 01.12.2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 0,99. Відповідно до Витягу від 29.09.2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 0,99. Натомість, згідно до Витягу від 20.02.2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 1,99, а Км3 - 1,09.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2003 року Управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 29.09.2003 року по вул. Гаванська,15-Б у м. Дніпро, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,01. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську №36/16 від 01.12.2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 1,00. Відповідно до Витягу від 29.09.2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 1,00. Натомість, згідно до Витягу від 23.01.2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,06, а Км3 - 1,10.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 20.05.2003 року Управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 30.07.2003 року по вул. Базова,8-Д у м. Дніпро, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,09. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську №36/16 від 01.12.2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 0,99. Відповідно до Витягу від 29.09.2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 0,99. Натомість, згідно до Витягу від 23.01.2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 1,99, а Км3 - 1,09.

В 2016 році Управління Держгеокадастру своїми листами від 12.01.2016 року №03-07/120116/1, №03-07/120116/2, №03-07/120116/3, №03-07/120116/4 повідомило Позивача, що не може надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок Позивача в зв'язку з тим, що до Управління на дату звернення не надходили значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, а листами від 12.02.2016 року №03-07/110216/67, №03-07/110216/69, №03-07/110216/70, №03-07/110216/71 Управління на запит Позивача про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок взагалі повідомило, що в Державному земельному кадастрі відсутні об'єкти земельних відносин щодо запитуваних земельних ділянок Позивача.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, технічна документація щодо земельних ділянок Позивача, які перелічені вище, знищена в результаті пожежі 04.08.2008 року в приміщенні архіву управління Держкомземагенства у м. Дніпропетровську, про що було видано Заявнику відповідну довідку від 20.07.2015 року №28-411-6.6-2690/2-15, що підтверджується також і рішенням від 21.07.2015 року Господарського суду Дніпропетровської області по справі №904/191/15, копія якого міститься в матеріалах справи.

Позивач, керуючись ст. 22, 26 Закону України Про землеустрій , як замовник документації із землеустрою уклав договори з інженером-землевпорядником СПД ФО Бородіновим ОСОБА_3 (сертифікат №013703 від 10.03.2017 року) щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта (Км2) та сукупного локального коефіцієнта (Км3) земельних ділянок Заявника.

СПД ФО Бородінов ОСОБА_3 відповідно до статті 26 Закону України Про землеустрій від 22.05.2003 року як фізична особа - підприємець має право бути розробником землевпорядної документації, володіє необхідним технічним і технологічним забезпеченням, та має у складі за основним місцем роботи сертифікованого інженера-землевпорядника, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою, має кваліфікаційний сертифікат №013703 від 10.03.2017 року.

Так, відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова,4-Б, кадастровий номер 1210100000:09:123:0013 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,57.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10, кадастровий номер 1210100000:09:123:0014 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,51.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б, кадастровий номер 1210100000:09:098:0009 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,55.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, кадастровий номер 1210100000:09:123:0026 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,57.

З метою з'ясування всіх обставин у справі, перевірки їх належними та допустимими доказами, судом безпосередньо в судовому засіданні, яке відбулося 06.11.2017 року, було зобов'язано представника позивача надати до суду докази сплати орендної плати за користування земельними ділянками, зазначеними вище, що підтверджується журналом судового засідання від 06.11.2017 року.

Так, представником позивача, на виконання зазначеної вимоги суду, разом з додатковими письмовими поясненнями був наданий лист Лівобережної об'єднаної державної податкової інспекції м. Дніпра Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, копія якого міститься в матеріалах справи, з тексту якого чітко вбачається наступне.

Станом на 07.11.2017 року згідно інтегрованої картки платника з орендної плати з юридичних осіб, відкритої в IC Податковий блок , що контролюється Лівобережною ОДПІ, Українсько-Латвійське товариство з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД не має заборгованості за земельні ділянки.

Зазначений факт принципово не впливає на вирішення даної справи по суті, але додатково характеризує позивача як особу, що дійсно користується наведеними вище земельними ділянками та вчасно сплачує податки і збори відповідно до норм чинного Податкового Кодексу України.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Також, пунктом 286.2 даної статті визначено, що при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

У відповідності до положень ст.ст. 5, 15 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Чіткий перелік підстав, за яких провадиться нормативно грошова оцінка земельних ділянок встановлено ст. 13 ЗУ Про оцінку земель . Так, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно зі ст.20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, згідно статті 23 Закону України "Про оцінку земель", оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. З 01.01.2016 року витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку створюється за допомогою автоматизованої системи Державного земельного кадастру.

Відповідно до вимог ст. 15 Закону України Про Державний земельний кадастр до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки кадастровий номер, нормативна грошова оцінка, інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Постановою КМУ від 17 жовтня 2012 р. № 1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру.

Пунктом 4 даного Порядку визначено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.

Відповідно до п. 116 даного Порядку внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.

Отже, для зміни інформації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки законодавством встановлений певний порядок.

Відповідно до ч. 1 Положення Про державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого Постановою КМУ від 14.01.2015 року №15 (далі-Положення) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до ч.ч.3, 5 ст.201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель, тощо. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Порядок оформлення Витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки та механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів регламентується Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95р. №213 (далі-Методика) та Порядком (далі-Порядок) нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489.

Положеннями п.21 Методики передбачається, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х Нп /Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3,де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема: а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення; б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст; в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів. Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема: а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення; б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів. Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

Відповідно до п.1 Порядку Порядок визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.

Пунктом 6 даного Порядку визначено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою:

Пунктом 9 даного Порядку визначено, що вартість одного квадратного метра земель населених пунктів за економіко-планувальними зонами розраховується за формулою:

Значення коефіцієнта Км2 визначається як добуток пофакторних оцінок з урахуванням вагової характеристики кожного з факторів.

Числові значення пофакторних оцінок приймаються в межах граничних значень коефіцієнтів Км2 для груп населених пунктів із різною чисельністю населення (додаток 6) з урахуванням нормативно-технічної документації та експертної оцінки.

Питома вага зональних рентоутворювальних факторів визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей.

Сума вагових характеристик, встановлена для факторів, має дорівнювати 1,0.

Пунктом 10 даного Порядку визначено, що Вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою:

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України унормовано, що земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Згідно із ч.ч.1-3 ст.79-1 цього Кодексу формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч.ч. 4, 9 ст.79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Водночас, згідно із ст.1 Закону України Про Державний земельний кадастр індексна кадастрова карта (план) - картографічний документ, що відображає місцезнаходження, межі і нумерацію кадастрових зон і кварталів та використовується для присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану); кадастрова зона - сукупність (об'єднання) кадастрових кварталів; кадастрова карта (план) - графічне зображення, що містить відомості про об'єкти Державного земельного кадастру; кадастровий квартал - компактна територія, що визначається з метою раціональної організації кадастрової нумерації та межі якої, як правило, збігаються з природними або штучними межами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, вулицями, шляхами, інженерними спорудами, огорожами, фасадами будівель, лінійними спорудами тощо); кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Приведені правові норми свідчать, що сформована земельна ділянка, якій присвоєно кадастровий номер, як об'єкт цивільних прав, щодо якого проведено державну реєстрацію права власності, є єдиним неподільним об'єктом права власності протягом усього часу її існування.

Судом, аналізуючи надану Позивачем технічну документацію щодо техніко-економічного обґрунтування коефіцієнтів Км2 і Км3 вищевказаних земельних ділянок, встановлено, що при формуванні витягу Відповідачем було неправильно застосовано зональні коефіцієнти Км2 і локальні коефіцієнти Км3, встановлені Порядком. Таким чином, неправильне застосування значень коефіцієнтів Км2 і Км3 вплинуло на кінцевий результат нормативної грошової оцінки земельних ділянок

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що при формуванні Відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок Позивача, були неправильно застосовані зональні коефіцієнти Км2 і локальні коефіцієнти Км3, як то встановлено чинним законодавство, що призвело до необґрунтовано підвищення вартості земельної ділянки та як наслідок необґрунтоване підвищення орендної плати за земельну ділянку, а оскільки Позивач не отримав з незалежних від нього причин витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку вищевказаних земельних ділянок Позивача на 2016 рік, то Відповідачем має бути здійснений перерахунок нормативної грошової оцінки починаючи з 01.01.2016 року з правильним застосуванням зонального коефіцієнта Км2 і локального коефіцієнта Км3.

При цьому суд критично ставиться до позиції відповідача, викладеної в письмових запереченнях від 06.11.2017 року щодо відсутності у останнього будь - яких повноважень щодо роботи з Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпропетровська, оскільки дане твердження прямо спростовується відповідними пунктами Положення про Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16.02.2017 року №23, копія якого міститься в матеріалах справи.

Так, відповідно до п.3 вказаного Положення зазначено, що завданням Відділу є реалізація повноважень Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на території міста Дніпра.

Відтак, з урахуванням п.4 наведеного вище Положення, відділ, серед іншого: подає начальнику Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області пропозиції щодо розроблення: нормативно - технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері земельних відносин в установленому законодавством порядку; стандартів і технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних; нормативно - технічних документів з питань геодезії, картографії, геоінформаційних систем; надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері; здійснює ведення Державного земельного кадастру, забезпечує здійснення інформаційної взаємодії Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку; надає відомості з Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок, та відмовляє в їх наданні, надає витяги з Державного земельного кадастру про будь - яку земельну ділянку в межах повноважень державного кадастрового реєстратора; готує пропозиції щодо вдосконалення методики та порядку виконання робіт з грошової оцінки земель та вносить їх на розгляд начальника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки; забезпечує створення, формування і ведення місцевого фонду документації із землеустрою; погоджує в межах повноважень, передбачених законом, документацію із землеустрою; надає роз'яснення з питань, що належать до його компетенції; здійснює розгляд звернень з питань, пов'язаних з діяльністю Держгеокадастру.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевказані обставини, суд прийшов до висновку, що вимоги Позивача є правомірними та такими, що ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до платіжного доручення №884 від 20.10.2017 року за подання адміністративного позову позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 8 000,00 грн. (вісім тисяч грн., 00 коп.), який у повному розмірі зараховано до Державного бюджету України.

Враховуючи задоволення адміністративного позову Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, суд приходить до висновку про наявність підстав для присудження і всіх здійснених позивачем документально підтверджених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, а саме, судового збору у розмірі 8 000,00 грн. (вісім тисяч грн., 00 коп.).

Керуючись ст. 2, 8-14, 69-71, 94, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними дії Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова,4-Б, кадастровий номер 1210100000:09:123:0013, земельної ділянки площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10, кадастровий номер 1210100000:09:123:0014, земельної ділянки площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б, кадастровий номер 1210100000:09:098:0009, земельної ділянки площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, кадастровий номер 1210100000:09:123:0026 та надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок.

Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,4-Б, площею 1,7362 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0013).

Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,51, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,10, площею 0,6669 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0014).

Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,55, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б, площею 1,0496 га, (кадастровий номер 1210100000:09:098:0009).

Зобов'язати Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, площею 0,1992 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0026).

Стягнути судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на користь Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями БАДМ,ЛТД судові витрати з оплати судового збору у розмірі 8 000,00 грн. (вісім тисяч грн., 00 коп.).

Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено 28 листопада 2017 року.

Суддя ОСОБА_4

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.11.2017
Оприлюднено29.11.2017
Номер документу70544594
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/6692/17

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 27.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні