Постанова
від 12.12.2017 по справі 920/967/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2017 року Справа № 920/967/16

Вищий господарський суд України у складі: суддя Палій В.В. - головуючий (доповідач), судді Вовк І.В. і Нєсвєтова Н.М.

розглянув касаційну скаргу заступника прокурора Харківської області, м. Харків,

на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 25.04.2017

зі справи № 920/967/16

за позовом заступника керівника Сумської місцевої прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради (далі - Управління), м. Суми,

до товариства з обмеженою відповідальністю "СЕРВІС-МАРКЕТ" (далі - ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ"), м. Суми,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - публічне акціонерне товариство "Сумбуд" (далі - ПАТ "Сумбуд"), м. Суми,

про стягнення 1 753 187,40 грн.

Судове засідання проведено за участю представників:

прокуратури - Гришина Т.А. (посв. від 16.11.2016 № 044815)

позивача - не з'явився

відповідача - Дмитренко В.В. предст. (дов. від 01.06.2017)

третьої особи - Дмитренко В.В. предст. (дов. від 10.07.2017)

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Прокурор звернувся до господарського суду Сумської області в інтересах держави в особі Управління з позовом до ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" про стягнення 1 753 187,40 грн. заборгованості (з них: 1 334 776,00 грн. основного боргу, 286 190,60 грн. пені, 98 320,80 грн. інфляційних втрат, 33 900,00 грн. - 3% річних), у зв'язку з неналежним виконанням ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" зобов'язання за договором від 15.10.2015 № 36 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми, в частині сплати коштів пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми.

Рішенням господарського суду Сумської області від 17.01.2017 у справі № 920/967/15 (судді Заєць С.В. -головуючий, Жерьобкіна Є.А., Яковенко В.В.) позов задоволено частково: стягнуто з ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" на користь Управління 1 334 776,00 грн. основного боргу, 285 733,99 грн. пені, 95 510,80 грн. інфляційних збитків, 33 899,65 грн. - 3% річних. В частині позовних вимог щодо стягнення з відповідача 456,61 грн. пені, 2810,00 грн. інфляційних збитків, 0,35 грн. - 3% річних, у позові відмовлено. Стягнуто з ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" на користь Прокуратури Сумської області 26 248,81 грн. судового збору.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 25.04.2017 (судді Тарасова І.В.- головуючий, Білоусова Я.О., Фоміна В.О.) рішення місцевого господарського суду скасовано, прийнято нове рішення, відповідно до якого визнано недійсним договір від 15.10.2015 № 36 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми, який укладений між Управлінням та ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ"; у задоволенні позову відмовлено повністю.

Постанову суду апеляційної інстанції прийнято з урахуванням приписів пункту першого частини першої статті 83 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), якою передбачено право господарського суду при прийнятті рішення визнати недійсним повністю чи у певній частині пов'язаний з предметом спору договір, який суперечить законодавству.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України прокуратура Харківської області просить постанову апеляційного господарського суду зі справи скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції. Касаційну скаргу мотивовано прийняттям оскаржуваного судового акта з порушенням норм матеріального та процесуального права.

У письмовому запереченні на касаційну скаргу ПАТ "Сумбуд" просило залишити постанову суду апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду скарги.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 21.11.2017 розгляд касаційної скарги відкладався до 28.11.2017.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 28.11.2017 розгляд касаційної скарги відкладався до 12.12.2017.

У запереченні на касаційну скаргу ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" просило залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

12.12.2017 від Управління надійшла заява про розгляд касаційної скарги у справі за наявними у ній матеріалами без участі представника Управління.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального та матеріального права, заслухавши пояснення представників прокуратури, відповідача та третьої особи, Вищий господарський суд України дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.

Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, що:

- 15.10.2015 Управлінням та ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" як Замовником укладено договір № 36 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми, відповідно до умов якого його предметом є залучення, розрахунок розміру і використання коштів замовників у розвитку інфраструктури м. Суми під час здійснення будівництва об'єкту: "Багатоквартирний житловий будинок за адресою: м. Суми, пр. М. Лушпи, 5, корпус № 8" (далі - Договір);

- відповідно до пункту 2.1 Договору Замовник зобов'язується перерахувати на рахунок цільового фонду розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури м. Суми, а саме, на рахунок спеціального фонду міського бюджету по КБК 24170000, відкритий у ГУДКСУ у Сумській області №31510921700002, МФО 837013, код одержувача платежу 37970593, одержувач платежу УК м. Суми 241700002, грошові кошти (внесок) у розмірі 1 334 776,00 грн., що становить 4,0% відсотки від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта;

- пунктом 2.2 Договору визначено, що невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі Замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Суми;

- розрахунком розміру пайових коштів по об'єкту: "Багатоквартирний житловий будинок за адресою: м. Суми, пр. М. Лушпи, 5, корпус № 8" до Договору визначено розмір пайової участі в сумі 1 334 776,00 грн., враховуючи кошторисну вартість будівництва об'єкта в розмірі 33 369 400,00 грн.;

- Замовник перераховує кошти, зазначені у пункті 2.1 Договору в повному обсязі до 16.11.2015 (пункт 2.3 Договору);

- згідно декларації про готовність об'єкта до експлуатації, яка зареєстрована Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області 21.09.2015 за № СМ 143152642230, багатоквартирний житловий будинок за адресою: м. Суми, пр. М. Лушпи, 5, корпус № 8 є готовим до експлуатації;

- згідно з пунктом 1 декларації про готовність об'єкта до експлуатації замовниками будівництва зазначено ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" та ПАТ "Сумбуд";

- відповідно до пункту 16 декларації про готовність об'єкта до експлуатації кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією склала 69 240,5 тис. грн.

- кошти у розмірі 1 334 776,00 грн. ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" не сплачені.

Апеляційним господарським судом додатково встановлено, що:

- 09.01.2014 між ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" та ПАТ "Сумбуд" було укладено договір № 01/01, предметом якого є сукупність практичних та юридичних дій щодо проектування та будівництва житлових будинків та споруд на земельній ділянці площею 15.596 га, кадастровий номер земельної ділянки:5910136300:01:008:0015 за адресою: між вулицями Харківською, проспектом М. Лушпи, вул. Коротченка ( Об'єкт інвестування);

- сторони своїми силами, за рахунок власних і залучених коштів та матеріальних ресурсів здійснюють інвестування в забудову Об'єкта інвестування, визначених пунктом 4 договору, з метою будівництва, введення в експлуатацію та отримання у власність завершеного будівництва на Об'єкті інвестування в частках, визначених цим договором (пункт 1.2 Договору № 01/01);

- ПАТ "Сумбуд" здійснює інвестування в забудову Об'єкта інвестування, шляхом фінансування за рахунок власних і залучених коштів сукупних витрат, пов'язаних із проектуванням та забудовою Об'єкта інвестування, та виконання функцій Замовника будівництва (пункт 1.3 Договору № 01/01);

- ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" здійснює інвестування в будівництво Об'єкта, шляхом передачі земельної ділянки за адресою: між вулицями Харківською, проспектом М. Лушпи, вул. Коротченка (пункт 1.4 Договору № 01/01);

- як зазначено у пункті 1.5 Договору № 01/01, ПАТ "Сумбуд" здійснює функції замовника будівництва;

- 21.07.2015 ПАТ "Сумбуд" та Управлінням укладено договір № 26 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми. До вказаного договору спеціалістом Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради було здійснено розрахунок розміру пайових коштів по об'єкту "10 - ти поверховий житловий будинок між вул. Харківською, пр. М. Лушпи, вул. Д. Коротченка (пр. М. Лушпи, 5, корпус № 8").

- замовником об'єкта будівництва за договором від 21.07.2015 № 26 по об'єкту: "10-ти поверховий житловий будинок між вул. Харківською, пр. М. Лушпи, вул. Д. Коротченка (пр. М. Лушпи, 5 корп. № 8)" є ПАТ "Сумбуд", сума пайових коштів до перерахування складає: 879 852,96 грн., кошторисна вартість будівництва об'єкту - 21 996 324,00 грн.;

- після укладення договору від 21.07.2015 № 26 ПАТ "Сумбуд" звернулося з клопотанням до виконавчого комітету Сумської міської ради про часткове звільнення від сплати пайових коштів в розвиток інфраструктури, яке було розглянуто комісією з питань планування соціально-економічного розвитку, бюджету, фінансів, обліку, цін та інвестиційної політики Сумської міської ради (протокол від 25.09.2015) та рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 17.12.2015 № 704 "Про звільнення від сплати пайових коштів замовників будівництва (реконструкції) в розвиток інфраструктури м. Суми" у рахунок виконання зобов'язання за договором від 21.07.2015 № 26 ПАТ "Сумбуд" звільнено частково від сплати пайових коштів у розвиток інфраструктури м. Суми у сумі 554 972,00 грн. під час здійснення будівництва об'єкту "10-ти поверховий житловий будинок між вул. Харківською, пр. М. Лушпи, вул. Д. Коротченка (пр. М. Лушпи, 5 корп. № 8)".

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення з ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" на користь Управління заборгованості, у зв'язку з неналежним виконанням ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" зобов'язання за договором від 15.10.2015 № 36 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми, в частині сплати коштів пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми.

Відповідно до приписів статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) замовник - це фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Згідно з приписами статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

До пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не залучаються замовники, зокрема у разі будівництва об'єктів будь-якого призначення на замовлення державних органів або органів місцевого самоврядування за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта , визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати:

1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд;

2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків.

Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками.

У разі зміни замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму коштів, сплачених попереднім замовником відповідно до укладеного ним договору про пайову участь.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Істотними умовами договору є:

1) розмір пайової участі;

2) строк (графік) сплати пайової участі;

3) відповідальність сторін.

Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

Кошти, отримані як пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту.

Інформація щодо договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та його виконання зазначається у декларації про готовність об'єкта до експлуатації або в акті готовності об'єкта до експлуатації.

На виконання вищенаведених вимог законодавства, рішенням Сумської міської ради від 22.06.2011 № 601-МР затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвиток інфраструктури м. Суми (далі Порядок) та Типовий договір про залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвиток інфраструктури м. Суми.

Вказаним Порядком врегульовано організаційні та економічні відносини, пов'язані із залученням, розрахунком розміру, використанням коштів пайової участі замовників будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту у розвитку інженерно транспортної та соціальної інфраструктури м. Суми та укладення договорів про сплату пайових внесків.

У відповідності до розділу 2 Порядку, у всіх питаннях щодо організації залучення пайових коштів у розвиток інфраструктури м. Суми виконавчий комітет Сумської міської ради виступає в особі Управління реконструкції та капітального будівництва Сумської міської ради.

У відповідності до пункту 3.1 Порядку, величина пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми визначається у договорі, укладеному з Управлінням капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради (відповідно до встановленого цим Порядком розміру пайової участі) з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з державними будівельними нормами і правилами та не може перевищувати граничного розміру пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми.

Згідно з підпунктом 3.2.2 пункту 3.2 Порядку, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми з урахуванням інших передбачених законом відрахувань для багатоповерхових житлових будинків становить 4% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта.

Згідно з пунктом 3.3 Порядку, якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність.

Згідно з пунктом 3.4 Порядку, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури м. Суми визначається протягом 3-х днів з дня реєстрації Управлінням капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко - економічними показниками.

У відповідності до пункту 4.1. Порядку, договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Суми укладається до отримання замовником вихідних даних на об'єкт будівництва, які надає управління архітектури та містобудування Сумської міської ради.

Істотними умовами договору є:

розмір пайової участі;

строк (графік) сплати пайової участі;

відповідальність сторін.

Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури (пункти 4.3, 4.4 Порядку).

Як встановлено судами попередніх інстанцій, Управлінням та ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" укладено договір, яким врегульовано питання пайової участі ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" у розвитку інфраструктури м. Суми, виходячи з кошторисної вартості будівництва об'єкта - 33 369 400,00 грн.

У розгляді справи місцевим господарським судом відповідач звертався до суду з клопотанням про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ПАТ "Сумбуд", яке спільно з ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" є замовниками будівництва мікрорайону, до якого входить і спірний будинок.

Місцевий господарський суд у задоволенні зазначеного клопотання відмовив, з посиланням на недоведеність відповідачем наділення ПАТ "Сумбуд" новими правами чи покладення на нього нових обов'язків, чи їх зміни, у зв'язку з прийняттям судового рішення з даної справи.

Проте, судом першої інстанції безпідставно не враховано доводи відповідача про те, що ПАТ "Сумбуд" є одним із замовників цього будівництва, відповідно також повинен нести витрати по сплаті пайових внесків, у зв'язку з чим результати розгляду даної справи можуть вплинути на права та обов'язки ПАТ "Сумбуд".

Апеляційний господарський суд, у свою чергу, задовольнив клопотання ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" та ухвалою від 21.03.2017 зі справи залучив до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ПАТ "Сумбуд", з огляду на те, що останнє є забудовником спірного нерухомого майна, відповідно, є суб'єктом сплати пайових внесків, у зв'язку з чим результати розгляду даної справи можуть вплинути на права та обов'язки ПАТ "Сумбуд".

Як встановлено судом апеляційної інстанції, 21.07.2015 ПАТ "Сумбуд" та Управлінням укладено договір № 26 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми. До вказаного договору спеціалістом Управління капітального будівництва та дорожнього господарства Сумської міської ради було здійснено розрахунок розміру пайових коштів по об'єкту "10 - ти поверховий житловий будинок між вул. Харківською, пр. М. Лушпи, вул. Д. Коротченка (пр. М. Лушпи, 5, корпус № 8"); сума пайових коштів до перерахування визначена у розмірі 879 852,96 грн., виходячи з кошторисної вартості будівництва об'єкту - 21 996 324,00 грн.

Водночас, ні місцевим, ані апеляційним господарськими судами не досліджено, яка загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта була врахована у розрахунках позивачем, зокрема, чи відповідає сума кошторисної вартості будівництва об'єкта як за одним, так і за іншим договором (спільно) загальній кошторисній вартості будівництва об'єкта.

Суд апеляційної інстанції, зазначаючи про те, що відповідно до зведеного кошторисного розрахунку вартості об'єкта будівництва від 21.10.2014, який наданий відповідачем, загальна кошторисна вартість робіт об'єкта визначена у розмірі 14 495 158,00 грн., залишив поза увагою та оцінкою ним же встановлені обставини про те, що згідно декларації про готовність об'єкта до експлуатації, яка зареєстрована Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області 21.09.2015 за № СМ 143152642230, кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією склала 69 240,5 тис. грн.

При цьому, зазначаючи про те, що єдиним замовником будівництва було ПАТ "Сумбуд", яким і укладено з Управлінням договір від 21.07.2015 № 26 про залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури м. Суми, апеляційним господарським судом не враховано того, що безпосередньо ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" у розгляді справи не заперечувало свого статусу як одного із замовників будівництва, про що також зазначено і в офіційному документі - декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Посилаючись на умови договору від 09.01.2014 № 01/01 в підтвердження того, що ПАТ "Сумбуд" було єдиним замовником будівництва, суд апеляційної інстанції не врахував того, що такий договір укладений безпосередньо між ТОВ "СЕРВІС-МАРКЕТ" і ПАТ "Сумбуд", умови якого визначені на їх розсуд і такий договір регулює відносини виключно між ними.

Відповідно до пункту 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 23.03.2012, № 6 "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого:

- чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються;

- чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин;

- яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.

Касаційна ж інстанція використовує процесуальні права суду першої інстанції виключно для перевірки юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського суду (частина друга статті 111 5 ГПК України).

Відповідно до статті 111 7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Оскільки передбачені процесуальним законодавством межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені попередніми судовими інстанціями, рішення та постанова у справі підлягають скасуванню з передачею справи на новий розгляд суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи господарському суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з'ясувати і перевірити всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінити докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті і, в залежності від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.

Керуючись статтями 111 7 , 111 9 -111 12 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу заступника прокурора Харківської області задовольнити частково.

2. Рішення господарського суду Сумської області від 17.01.2017 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 25.04.2017 зі справи № 920/967/16 скасувати.

Справу передати на новий розгляд до господарського суду Сумської області.

Суддя В. Палій

Суддя І. Вовк

Суддя Н. Нєсвєтова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення12.12.2017
Оприлюднено14.12.2017
Номер документу70949829
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/967/16

Судовий наказ від 23.06.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Рішення від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 16.05.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 18.04.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 02.04.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 06.03.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 07.02.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 09.01.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 05.01.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Постанова від 12.12.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Палій B.B.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні