Постанова
від 07.12.2009 по справі 2-а-2773/09
ЛЕБЕДИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-2773/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

7 грудня 2009 року м. Лебедин

Суддя Лебединського район ного суду Сумської області Б акланов Р.В., розглянувши в пор ядку письмового провадження адміністративну справу за п озовом ОСОБА_1 до Управл іння Пенсійного фонду Укра їни в м. Лебедин Сумської обла сті про стягнення недоплачен ої щомісячної державної соці альної допомоги відповідно д о Закону України «Про соціа льний захист дітей війни»,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернул ася до суду з вищезазначеним позовом до Управління Пе нсійного фонду України в м. Ле бедин Сумської області, моти вуючи свої вимоги тим, що вона має статус дитини війни і, від повідно до ст. 6 розділу 2 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни” №2195-ІV від 18.11.200 4 р., щомісячно, починаючи із сі чня 2006 року, має право на отрима ння соціальної грошової допо моги в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Посилаючись на вказані обставини, позива чка зазначає, що всупереч вим огам даному Закону, рішенню К онституційного Суду України від 09.07.2007р. № 6-рп/2007, Управління Пенсійного фонду України в м. Лебедин Сумської області н е здійснило перерахунок її п енсії внаслідок чого не дона раховано за період з січня 2007 р оку по серпень 2009 року 3524 грн. 10 коп. Тому позивачка звер нулася до суду та просить зоб ов' язати відповідача нарахувати і виплатити на її користь вказану суму недопл аченої державної соціальної допомоги, а також зобов' яза ти ПФУ нараховувати в подаль шому державну соціальну допо могу відповідно до статті 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».

Позивачка до початку судо вого засідання надала суду з аяву про розгляд справи за її відсутності.

Представник відповідача Управління Пенсійного фон ду України в м. Лебедин Сумськ ої області до початку судово го засідання надав суду заяв у про розгляд справи за його в ідсутності, в своїх заперече ннях вказав, що дійсно пенсії дітям війни мають підвищува тись на 30% мінімальної пенсії за віком, проте, відповідно до ст. 7 Закону України „Про соці альний захист дітей війни”, я кий передбачає механізм цих виплат, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету У країни.

Законом України “Про Держа вний бюджет України на 2007 рік” п.12 ст. 71 припинено дію ст. 6 Зако ну України “Про соціальний з ахист дітей війни”. Однак і пі сля визнання рішенням Консти туційного суду України від 09.0 7.07 р. № 6-рп/2007 неконституційними положень Закону України “Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік”, якими припинена дія н орми закону про виплату соці альної допомоги дітям війни, механізм реалізації положен ь ст. 6 Закону № 2195 був відсутній , тому в УПФУ не було підстав п роводити такі виплати.

Крім того, п. 41 розділу 2 Закон у України “Про державний бюд жет України на 2008 рік та внесен ня змін до деяких законодавч их актів України” внесено зм іни до ст. 6 Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни”, згідно якого дітям війн и (крім тих, на яких поширюєтьс я дія Закону України “Про ста тус ветеранів війни, гаранті ї їх соціального захисту”) до пенсії, або щомісячного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни - 10% прожитко вого мінімуму осіб, які втрат или працездатність. Дана доп лата позивачці виплачується у повному обсязі. Крім того за значив, що УПФУ діяло у межах п овноважень, у порядок та у спо сіб, що визначені чинним зако нодавством України, та проси в взяти до уваги пропущений п озивачкою річний строк зверн ення до суду з зазначеним поз овом.

Дослідивши матеріали спра ви, суд вважає, що між сторонам и мають місце публічні право відносини, а позовні вимоги п ідлягають до задоволення час тково, так як в судовому засід анні встановлено, що позивач ка відноситься до соціальної категорії громадян України, які чинним законодавством в изнані дітьми війни, що підтв ерджується посвідченням „Ди тина війни” (а.с.7). В зв' язку з цим має право на пільги встан овлені чинним законодавство м і протягом 2008 та 2009 року отриму вала щомісячну соціальну гро шову допомогу в розмірі 10% мін імальної пенсії за віком.

Разом з тим, відповідно до с т. 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни” №2195-І V від 18.11.2004 р., починаючи із січня 2006 року, дітям війни пенсії, або щомісячне довічне грошове у тримання чи державна соціаль на допомога, що виплачується замість пенсії, повинні були підвищитись на 30% мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до ст.7 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів державного бюдж ету України.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституці ї України конституційні прав а й свободи гарантуються і не можуть бути скасовані при пр ийнятті нових законів, або пр и внесенні змін до чинних зак онів. Не допускається звужен ня змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України “Про державний бюдж ет України на 2007 рік” дію статт і 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни” бул о зупинено, але рішенням Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 р. по справі № 6-рп/2007 вказане рішення визнано неконституц ійним.

Статтею 41 розділу 2 Закону Ук раїни “Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” , внаслідок чого дітям війни (к рім тих, на яких поширюється д ія Закону України “Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту”) до пе нсії, або щомісячного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожитков ого мінімуму осіб, які втрати ли працездатність.

Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни м вищевказане положення Зако ну України “Про державний бю джет України на 2008 рік та внесе ння змін до деяких законодав чих актів України”.

Тому суд вважає, що в судово му засіданні було встановлен о, що всупереч вимогам ст. 6 Зак ону України “Про соціальний захист дітей війни” та ст. 22 Ко нституції України, соціальна грошова допомога в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком позивачці не виплачувалась.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України “Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” мінімальний розмі р пенсії за віком за наявност і у чоловіків - 25, а у жінок - 20 р оків страхового стажу, устан овлюється у розмірі прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність.

Розмір прожиткового мінім уму для осіб щорічно встанов люється Законом України “Про Державний бюджет України” н а відповідний рік.

Суд приймає до уваги те, що К онституцією України закріпл ено принцип, згідно якого в Ук раїні визнається і діє принц ип верховенства права. Конст итуція має найвищу юридичну силу. Закони та інші норматив но-правові акти приймаються на основі Конституції Україн и й повинні їй відповідати (ст . 8). Принцип верховенства прав а передбачає, що всі підзакон ні нормативно-правові акти м ають відповідати за своїм зм істом Конституції України.

Згідно ч. 2 ст. 3 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” державні гарантії, установлені дітям війни, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.

Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України спр ава № 1-37/2008 р. № 26-рп/2008 р. від 27.11.2008 р. за конституційним поданням Каб інету Міністрів України про офіційне тлумачення положен ня частини другої статті 95 Кон ституції України та словоспо лучення «збалансованість бю джету», законом про Державни й бюджет не можна вносити змі ни до інших законів, зупиняюч и їх дію чи скасовувати їх, оск ільки з об' єктивних причин це створює протиріччя у зако нодавстві, і як наслідок - ск асування та обмеження прав і свобод людини і громадянина . У разі необхідності зупинен ня дії законів, внесення до ни х змін і доповнень, визнання ї х не чинними мають використо вуватися окремі закони.

Крім того, суд вважає безпід ставними посилання представ ника відповідача на відсутні сть у позивачки права вимоги через законодавчу неурегуль ованість питання щодо механі зму виплати пенсії, так як ста ттею 64 Конституції України пе редбачено, що конституційні права і свободи людини і гром адянина не можуть бути обмеж ені, крім випадків, передбаче них Конституцією України, а з гідно ч. ч. 3 та 4 ст. 8 КАС України гарантується звернення до ад міністративного суду для зах исту прав і свобод людини і гр омадянина безпосередньо на п ідставі Конституції України . Забороняється відмова у роз гляді та вирішенні адміністр ативної справи з мотивів неп овноти, неясності, суперечли вості чи відсутності законод авства, яке регулює спірні пр авовідносини.

Суд також вважає безпідста вним посилання відповідача н а відсутність коштів щодо за безпечення виплати зазначен ої доплати до пенсії, оскільк и органи державної влади не м ожуть посилатись на відсутні сть коштів, як на підставу нев иконання своїх зобов' язань , які встановлені ст. 46 Констит уції України та зазначеною н ормою закону.

Суд враховує і те, що рішенн я Конституційного Суду Украї ни мають преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дій положень статей закону , що визнані неконституційни ми. Рішення Конституційного Суду України є обов' язковим до виконання на території Ук раїни, остаточним і не може бу ти оскаржене.

Згідно ст. 152 Конституції Укр аїни закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність.

Тому, на думку суду у даному випадку рішення Конституцій ного Суду України не має звор отної дії в часі і задоволенн ю позовні вимоги позивачки п ро стягнення щомісячної держ авної соціальної допомоги як дитині війни за період із 01.01.2007 року по 08.07.2007 року та із 01.01.2008 року по 21.05.2008 року не підлягають.

Законом України "Про Держав ний бюджет на 2009 рік" дію ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" не зупинен о. Відповідно до ч. 2 ст. 54 Закону України " Про Державний бюдже т на 2009 рік " розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік , що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, вста новлюються відповідними зак онами України, цим Законом, та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

Відповідним Законом, який в становлює доплату до пенсії дітям війни є Закон України “ Про соціальний захист дітей війни”. Таким чином, виходячи із пріоритетності законів н ад підзаконними актами, при в изначенні розміру щомісячно ї державної соціальної допом оги за період з 01.01.2009 р. територі альні органи Пенсійного фон ду України у 2009 році повинні ді яти у відповідності з припис ами діючої норми ст. 6 Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни”, а не відповідн о до постанови КМУ за № 530 від 28.05 .2008 р.

Таким чином суд дійшов висн овку про необхідність частко вого задоволення позовних ви мог і вважає необхідним зобо в' язати Управління Пен сійного фонду України в м. Леб един Сумської області здійсн ити перерахунок пенсії позив ачки з підвищенням її на 30% мін імальної пенсії за віком з ро зміру, встановленого ч. 1 ст. 28 З акону України „Про загальноо бов' язкове пенсійне страху вання” та провести відповідн і виплати за 2007 рік з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, за 2008 рік з 22.05.2008 року по 3 1.12.2008 року та за 2009 рік з 01.01.2009 р., за ви ключенням суми фактично пров едених виплат.

Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з т ого, що вимоги про стягнення з УПФУ в м. Лебедин Сумської обл асті доплати до пенсії у визн аченій позивачкою грошовій с умі не підлягають задоволенн ю, оскільки такі виплати не бу ли їй нараховані, а суд не мож е перебирати на себе функцію здійснення перерахунку та н арахування пенсії замість ор гану, якому надані такі повно важення.

Також суд вважає, що на зазн ачені правовідносини не розп овсюджується дія ст.ст. 9 9, 100 КАС України, з таких підста в.

Порушення прав, осіб, які ма ють право на отримання допла ти до пенсії, у відповідності зі ст.6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» тривало з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року і припинилось лише 01.01.2008 року пі сля внесення змін до Закону У країни “Про соціальний захис т дітей війни”.

Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» на нараховані суми пенсії, що не отримані з вини органу, що призначає і виплач ує пенсію, виплачується за ми нулий час без обмеження будь -яким строком.

Таким чином, суд не вбачає п ропущення позивачкою строку звернення до суду за захисто м свого права щодо отримання доплати до пенсії, передбаче ної ст.6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” . При цьому, зауважує на те, що п редметом оскарження є неправ омірність дій УПФУ щодо не зд ійснення нарахування до допл ати до пенсії та її виплаті не в повному обсязі, тобто ці поз овні вимоги нерозривно пов' язані між собою.

Керуючись ст. ст. 19, 22, 64, 92, 124, 152 Кон ституції України, ст. ст. 7, 8, 11, 70, 71, 94, 99, 100, 158-163, 167, 254 КАС України, ст. 73 Зак ону України «Про Конституцій ний суд України», Законом Укр аїни «Про державний бюджет н а 2007 рік» (зі змінами від 15.03.07 р.), З аконом України «Про державни й бюджет на 2008 рік та внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України», ч. 1 ст. 28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування», ст. ст. 3, 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни»;

П О С Т А Н О В И В :

Позовні вимоги О СОБА_1 задовольнити частков о.

Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в м. Лебедин Сумської області з дійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її н а 30% мінімальної пенсії за вік ом з розміру, встановленого ч .1 ст. 28 Закону України « Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування» та пр овести відповідні виплати з а період з 9 липня 2007 року по 31 гр удня 2007 року, за період з 22 трав ня 2008 року по 31 грудня 2008 року та з а 2009 рік з 1 січня 2009 року за виклю ченням суми фактично проведе них виплат.

У задоволенні іншої частин и позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 витрати зі сплати судово го збору у розмірі 1 грн. 70 коп.

Постанова суду може бути ос каржена до Харківського апел яційного адміністративного суду. Заява про апеляційне ос карження постанови суду перш ої інстанції подається протя гом десяти днів з дня її прого лошення, а в разі складення по станови у повному обсязі від повідно до статті 160 КАС Украї ни - з дня складення у повном у обсязі. Апеляційна скарга н а постанову суду першої інст анції подається протягом два дцяти днів після подання зая ви про апеляційне оскарження . Апеляційна скарга може бути подана без попереднього под ання заяви про апеляційне ос карження, якщо скарга подаєт ься у строк, встановлений для подання заяви про апеляційн е оскарження.

Постанова суду перш ої інстанції набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, встановленог о Кодексом адміністративног о судочинства України, якщо т аку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляц ійне оскарження, але апеляці йна скарга не була подана в ст рок, встановлений КАС Україн и, постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення цього строк у.

Суддя Р .В. Бакланов

СудЛебединський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення07.12.2009
Оприлюднено22.12.2009
Номер документу7118019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2773/09

Постанова від 14.12.2009

Адміністративне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Александрова Наталія Валентинівна

Постанова від 28.12.2009

Адміністративне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Єрмоленко Вікторія Борисівна

Постанова від 01.12.2009

Адміністративне

Торезький міський суд Донецької області

Куракова Вікторія Валентинівна

Постанова від 21.12.2009

Адміністративне

Лугинський районний суд Житомирської області

Нечуй Богдан Петрович

Ухвала від 30.11.2009

Адміністративне

Харківський районний суд Харківської області

Шинкарчук Ярослав Анатолійович

Постанова від 30.12.2009

Адміністративне

Микитівський районний суд м.Горлівки

Добінчак Ольга Петрівна

Постанова від 07.12.2009

Адміністративне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Роман Володимирович

Ухвала від 25.11.2009

Адміністративне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Жмуд Наталя Миколаївна

Постанова від 18.08.2009

Адміністративне

Дзержинський районний суд м.Харкова

Подус Ганна Сергіївна

Постанова від 24.07.2009

Адміністративне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Харечко Л.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні