Рішення
від 29.12.2017 по справі 826/13174/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

29 грудня 2017 року № 826/13174/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого Бояринцевої М.А., розглянувши в порядку письмового провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Територіальне міжгосподарче об'єднання Ліко-Холдинг

до Державної екологічної інспекції у м. Києві

про визнання дій протиправними та скасування рішення від 27 вересня 2017 року,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Територіальне міжгосподарче об'єднання Ліко-Холдинг звернулося до суду з позовом про визнання дій посадової особи незаконними та скасування припису № 04/184п від 27 вересня 2017 року, виданого посадовою особою Державної екологічної інспекції у м. Києві - Державним інспектором з ОНПС м. Києва Науменком В.О. про усунення порушень ТОВ ТМО Ліко-Холдінг .

В обґрунтування наведених вимог позивач посилається на Конституцію України, закони України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Про охорону навколишнього природного середовища , Про оцінку впливу на довкілля , Про екологічну експертизу , Про регулювання містобудівної діяльності , Порядок виконання будівельних робіт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466, Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 року № 1045, та зазначає, що при наявності затвердженої у встановленому законом порядку проектної документації для здійснення будівництва та враховуючи втрату чинності розділом VI Екологічна експертиза статей 26-29 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , вимога Державної екологічної інспекції у м. Києві щодо необхідності отримання окремого висновку державної екологічної експертизи, є необґрунтованою та незаконною.

Представник відповідача заперечив по суті заявлених позовних вимог з огляду на положення Земельного кодексу України, законів України Про охорону земель , Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про екологічну експертизу , Про охорону навколишнього природного середовища , Про регулювання містобудівної діяльності , Про оцінку впливу на довкілля , Про рослинний світ , постанови Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 № 808 Про затвердження переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку та зазначив, що припис Державної екологічної інспекції у м. Києві № 04/184п від 27 вересня 2017 року щодо необхідності отримання висновку державної екологічної експертизи на видалення насаджень на земельній ділянці є правомірним та винесений з дотриманням вимог чинного законодавства.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

27 вересня 2017 року Державною екологічною інспекцією у м. Києві видано припис № 04/184п, яким запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю Територіальне міжгосподарче об'єднання Ліко-Холдинг надати у строк до 27 жовтня 2017 року висновок екологічної експертизи на видалення зелених насаджень на земельній ділянці площею більше 0,12 га за адресою: вул. Ломоносова (в кварталі, обмеженому вулицями Ломоносова, Василя Касіяна, Маршала Конєва) у Голосіївському районі м. Києва, згідно статті 13 Закону України Про екологічну експертизу , статей 26-29 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , пункту 29 постанови Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 № 808 Про затвердження переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку .

Вказаний припис виданий з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної з 14 вересня 2017 року по 25 вересня 2017 року.

Згідно акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами № 04/323а, в ході перевірки встановлено, що ТОВ ТМО Ліко-Холдінг при проведенні будівельних робіт планується видалення земельних насаджень на площі більше 0,12 га, що відповідно до пункту 29 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 808, відноситься до вказаного переліку та відповідно до статті 13 Закону України Про екологічну експертизу підлягає здійсненню екологічна експертиза.

Відповідно до абзацу 1 та абзацу 2 частини першої статті 1 Закону України від 05.04.2007 № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (із змінами та доповненнями, далі - Закон № 877-V) , державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Статтею 1 Закону України від 09.02.1995 № 45/95-ВР "Про екологічну експертизу" (із змінами та доповненнями, далі - Закон № 45/95-ВР) визначено, що екологічна експертиза в Україні - це вид науково-практичної діяльності уповноважених державних органів, еколого-експертних формувань та об'єднань громадян, що грунтується на міжгалузевому екологічному дослідженні, аналізі та оцінці передпроектних, проектних та інших матеріалів чи об'єктів, реалізація і дія яких може негативно впливати або впливає на стан навколишнього природного середовища, і спрямована на підготовку висновків про відповідність запланованої чи здійснюваної діяльності нормам і вимогам законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки.

Частинами першою та другою статті 12 Закону № 45/95-ВР встановлено, що в Україні здійснюються державна, громадська та інші екологічні експертизи.

Висновки державної екологічної експертизи є обов'язковими для виконання. Приймаючи рішення щодо подальшої реалізації об'єктів екологічної експертизи, висновки державної екологічної експертизи враховуються нарівні з іншими видами державних експертиз.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону № 45/95-ВР державна екологічна експертиза організовується і проводиться еколого-експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, із залученням інших органів виконавчої влади. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, проводить державну екологічну експертизу щодо об'єктів, які стосуються території зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та/або рішення щодо затвердження (схвалення) яких приймається Кабінетом Міністрів України. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Згідно з частиною третьою статті 13 Закону № 45/95-ВР здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Положеннями статті 39 Закону № 45/95-ВР встановлено, що висновки державної екологічної експертизи повинні містити оцінку екологічної допустимості і можливості прийняття рішень щодо об'єкта екологічної експертизи та враховувати соціально-економічні наслідки.

Позитивні висновки державної екологічної експертизи після затвердження їх центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, є підставою для відкриття фінансування проектів і програм чи діяльності.

Реалізація проектів і програм чи діяльності без позитивних висновків державної екологічної експертизи забороняється.

В разі негативної оцінки об'єктів державної екологічної експертизи замовник зобов'язаний забезпечити їх доопрацювання відповідно до вимог еколого-експертного висновку і своєчасну передачу матеріалів на додаткову державну екологічну експертизу.

Виходячи з системного аналізу наведених норм права суд зазначає, що обов'язок отримувати висновок державної екологічної експертизи у суб'єкта господарської діяльності виникає виключно в разі здійснення ним діяльності, що становить підвищену екологічну небезпеку, або наявності у нього об'єктів підвищеної екологічної небезпеки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 №808 затверджено Перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку (далі - Перелік №808).

Пунктом 29 Переліку № 808 визначено, що до видів діяльності, що становлять підвищену екологічну небезпеку відноситься вирубка дерево-чагарникової рослинності (за винятком вирубки, пов'язаної з веденням лісового господарства) на території площею більше 0,12 гектара.

Як встановлено під час розгляду справи, ТОВ ТМО Ліко-Холдинг є користувачем земельної ділянки під кадастровим номером 8000000000:79:428:0021 загальною площею 82277 м. кв., згідно договору оренди земельної ділянки від 30 березня 2006 року, зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради 27 березня 2006 року за № 79-6-00395.

В акті перевірки зазначено, що на момент проведення перевірки земельна ділянка частково огороджена металевим парканом, будівельні та підготовчі до будівництва роботи не виконуються. В ході обстеження території земельної ділянки виявлено знесення 115 дерев різних порід та діаметрів.

До перевірки надано:

- дозвіл на виконання будівельних робіт № ІУ 131720209032 від 21 липня 2017 року;

- дозвіл на виконання будівельних робіт № ІV115160751915 від 15 березня 2016 року;

- експертний звіт від 17 травня 2017 року № 3-054-17-ЕП/КО щодо розгляду проектної документації за проектом Будівництво об'єктів рекреаційного, побутового і громадського призначення на вул. Ломоносова (в кварталі, обмеженому вулицями Ломоносова, Василя Касіяна, Маршала Конєва) у Голосіївському районі м. Києва (коригування V черга будівництва, 1-й пусковий комплекс - апартаменти квартирного типу);

- експертний звіт від 29 лютого 2016 року № 3-013-16-ЕП/КО щодо розгляду проектної документації за проектом Будівництво об'єктів рекреаційного, побутового і громадського призначення на вул. Ломоносова (в кварталі, обмеженому вулицями Ломоносова, Василя Касіяна, Маршала Конєва) у Голосіївському районі м. Києва (ІІІ черга будівництва - Готель);

- акт обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню від 28 квітня 2017 року № 186, відповідно якого видаленню підлягають 605 дерев, 6 кущів та газонів на площі 0,38 га;

- лист Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища від 11 серпня 2017 року № 064-8455 про сплату відновної вартості за зелені насадження згідно акту № 186 від 28 квітня 2017 року у сумі 26545,16 грн.

Вказані дозвільні документи також надані позивачем під час розгляду даної адміністративної справи.

При цьому, надані позивачем дозвільні документи підтверджують висновки перевіряючих відносно того, що ТОВ ТМО Ліко-Холдінг при проведенні будівельних робіт планується видалення земельних насаджень на площі більше 0,12 га.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що видалення зелених насаджень на земельній ділянці площею більше 0,12 га за адресою: вул. Ломоносова (в кварталі, обмеженому вулицями Ломоносова, Василя Касіяна, Маршала Конєва) у Голосіївському районі м. Києва, є об'єктом, який становить підвищену екологічну небезпеку та для якого на законодавчому рівні встановлений обов'язок з проведення державної екологічної експертизи.

Разом з тим, суд приймає до уваги доводи позивача відносно того, що згідно статті 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності за наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.

Проте суд звертає увагу, що Закон України Про регулювання містобудівної діяльності встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

При цьому, відносини в галузі екологічної експертизи регулюються законами України Про екологічну експертизу , "Про охорону навколишнього природного середовища", які є спеціальними законами та вимоги яких є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання.

Суд приймає до уваги доводи позивача щодо виключення розділу VI Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , яким встановлено обов'язковість екологічної експертизи. Разом з тим суд зазначає, що норми щодо обов'язковості проведення екологічної експертизи містяться також в іншому спеціальному нормативно-правовому акті - Законі України Про екологічну експертизу , що передбачає обов'язок суб'єкта господарювання проводити таку експертизу при умовах, які визначені у спірних правовідносинах. Суд звертає увагу, що при конкуренції спеціальних норм права законодавцем не передбачено надання пріоритету тому нормативно-правовому акту, який звужує коло обов'язків суб'єкта права.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В контексті наведеного суд зазначає, що під час розгляду справи відповідачем доведено правомірність припису Державної екологічної інспекції у м. Києві № 04/184п від 27 вересня 2017 року.

За таких обставин, суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог, тому позов визнається таким, що задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржена за правилами, встановленими статтями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункт 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя М.А. Бояринцева

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.12.2017
Оприлюднено03.01.2018
Номер документу71348883
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/13174/17

Постанова від 17.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 17.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 26.04.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 02.04.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 02.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Рішення від 29.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бояринцева М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні