Рішення
від 09.01.2018 по справі 806/3361/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2018 року м.Житомир справа № 806/3361/17

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черноліхова С.В.,

секретар судового засідання Матвєєва В.К.,

за участю:позивача ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просить зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, площею 4,89 га з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що після смерті матері звернувся до Коростенської районної державної нотаріальної контори Житомирської області із заявою щодо роз'яснення йому процедури оформлення спадкових прав на земельні ділянки. Однак, в отриманні свідоцтва про право на спадщину йому було відмовлено з тих підстав, що у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ 1804143482017, №НВ 1804143472017 від 06.08.2017, власником земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018, 1822385200:23:000:0005, зазначено ОСОБА_3. В той же час, листом відділу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області у Коростенському районі від 07.08.2017 підтверджується, що власником земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018, 1822385200:23:000:0005 є ОСОБА_2, а інформація у витягах з Державного земельного кадастру щодо належності ОСОБА_3 на праві власності цих земельнок ділянок є помилковою, проте самостійно її виправити кадастровий реєстратор технічно не має змоги. Зважаючи на викладене, таку помилку необхідно виправити в судовому порядку та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області внести відповідні зміни до Державного земельного кадастру.

Ухвалою суду від 13.12.2017 відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 09.01.2018.

Позивач у судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився. Подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку із зайнятістю в іншому судовому засіданні, доказів про що не надав (а.с.35).

Згідно ч.1 ст.205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Суд, вислухавши думку позивача та встановивши відсутність підстав, передбачених ст.205 КАС України для відкладення розгляду справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, дійшов наступного висновку.

Встановлено, що померла 26.09.2015 ОСОБА_2, була матір'ю позивача ОСОБА_1 (а.с.14,15).

17.11.2017 позивач звернувся до Коростенської районної державної нотаріальної контори Житомирської області із заявою щодо роз'яснення по оформленню спадкових прав після смерті матері ОСОБА_2, на земельні ділянки загальною площею 4,89 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, належні спадкодавцю, згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378, виданого Коростенською райдержадміністрацією Житомирської області 16.06.2004 року.

Одночасно із заявою позивачем було надано лист відділу у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області за №0-6-0.17-662/113-17 від 07.08.2017, в якому зазначено наступне. Власником земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 є ОСОБА_2 відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378, що зареєстрований за № 112 від 16.06.2004. Інформація про власника (користувача) (ОСОБА_3 - прим.суду) земельної ділянки, що зазначена у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ 1804143482017, НВ 1804143472017 - помилкова, виправити яку державний кадастровий реєстратор технічно не має змоги, що пов'язано із програмним забезпеченням Національної кадастрової системи (а.с.16).

Розглянувши подані документи, Коростенська районна державна нотаріальна контора Житомирської області відмовила у видачі свідоцтва про право на спадщину з огляду на встановлені розбіжності щодо власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 у Державному земельному кадастрі та державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЖТ №080378 (а.с.11).

Позивач, не маючи змоги оформити спадщину внаслідок допущеної помилки у Державному земельному кадастрі, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон), Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Згідно ч.1, ч.2 ст.6 Закону, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 1 статті 9 Закону передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відомості про земельну ділянку містять також інформацію про її власників (користувачів) (ч.2 ст.15 Закону).

Приписами ч.1 ст.37 Закону України Про Державний земельний кадастр встановлено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

За змістом пункту 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок), помилками у Державному земельному реєстрі є:

1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об'єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою);

4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;

6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;

7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 р. та перенесені до Державного земельного кадастру.

Пунктом 144 Порядку передбачено, що якщо факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, Державний кадастровий реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру:

1) складає в електронній та паперовій формі протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30;

2) безоплатно виправляє допущену помилку (крім випадків, коли технічна помилка допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру);

3) письмово повідомляє не пізніше наступного дня про виправлення помилки заінтересованим особам за формою згідно з додатком 31 (у тому числі власників, користувачів земельних ділянок, а також третіх осіб, інтересів яких стосувалося виправлення помилок);

4) безоплатно видає заявникові за його бажанням витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру на заміну документа, в якому виявлено помилку.

З витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 22619285 та № 22621099 від 05.06.2014 вбачається, що орендодавцем (власником) земельних ділянок за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 є ОСОБА_2 (а.с.17-20).

Згідно наявного в матеріалах справи державного акту серії ЖТ № 080378 від 16.06.2004, власником земельних ділянок площею 4,89 га за кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018 є ОСОБА_2 (а.с.13).

В той же час у витягах з Державного земельного кадастру від 06.08.2017 №НВ-1804143482017, №НВ-1804143472017, власником, згідно державного акта ЖТ 080378 від 16.06.2004, зазначених вище земельних ділянок значиться ОСОБА_3 (а.с.21-26).

Таким чином, у Державному земельному кадастрі міститься інформація щодо власника земельних ділянок № 1822385200:23:000:0005 та №1822385200:02:000:0018, яка не відповідає справжньому змісту правовстановлюючого документу на ці ділянки (державному акту ЖТ 080378 від 16.06.2004), а саме: відомості щодо їх власника - ОСОБА_3 - внесено помилково. Натомість дійсним власником є ОСОБА_2.

Листом № 0-6-0.17-662/113-17 відділу у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області підтверджено, що державним кадастровим реєстратором було виявлено невідповідність інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі, щодо власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018, відомостям державного акту на право власності серії ЖТ № 080378 від 16.06.2004, та встановлено, що їх власником є ОСОБА_2.

За таких обставин у відповідача, згідно приписів ч.1 ст.37 Закону та п.144 Порядку, виник обов'язок виправити виявлену помилку у Державному земельному кадастрі та внести дані стосовно дійсного власника земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:23:000:0005, 1822385200:02:000:0018, яким є ОСОБА_2.

Оскільки державним кадастровим реєстратором було неправомірно відмовлено позивачу у внесенні таких змін до Державного земельного кадастру, що позбавляє позивача на оформлення спадщини після смерті його матері ОСОБА_2, суд ввважає обгрунтованою вимогу позивача зобов'язати виправити виявлену помилку на підставі судового рішення.

Згідно п.10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до ч.5 ст.37 Закону, виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи те, що в ході розгляду справи встановлено протиправність дій Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області щодо невиправлення помилки у Державному земельному кадастрі та протилежного не доведено, з метою забезпечення ефективного захисту порушених прав позивача, суд вважає достатнім та належним способом задоволення позову шляхом зобов'язання відповідача внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

Керуючись статтями 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов задовольнити.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (10002, м.Житомир, вул.Довженка, 45, код ЄДРПОУ 39765513) внести зміни до Державного земельного кадастру щодо належності на праві власності ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, площею 4,89 га з кадастровими номерами 1822385200:02:000:0018 та 1822385200:23:000:0005.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на користь ОСОБА_1 (паспорт серії ВМ № 860437) 640 грн сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Черноліхов

Повне судове рішення складене 18 січня 2018 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2018
Оприлюднено21.01.2018
Номер документу71681981
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/3361/17

Постанова від 14.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Постанова від 20.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 16.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні