ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27 лютого 2018 р. Справа № 918/12/18
Господарський суд Рівненської області в складі судді Церковної Н.Ф., при секретарі судового засідання Оліфер С.М., розглянувши у відкритому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1М." до відповідача ОСОБА_2 підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" про стягнення заборгованості за договором субпідряду в сумі 1 408 902, 48 грн
за участі представників сторін:
від позивача: ОСОБА_3
від відповідача: ОСОБА_4
ОБСТАВИНИ СПРАВИ :
У січні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1І.М." (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області із позовом до ОСОБА_2 підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (далі - відповідач) про стягнення заборгованості за договором субпідряду в сумі 1 641 418,80 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що: 04.08.2017 року між позивачем та відповідачем укладено договір на надання послуг з нанесення осьової горизонтальної розмітки № 19 (надалі-договір), за умовами якого позивач бере на себе зобов'язання своїми та залученими силами і засобами надати послуги, а відповідач зобов'язується прийняти та оплатити надані послуги.
На виконання умов зазначеного договору позивачем надано відповідачу послуги на загальну суму 1 641 418, 80 грн, що стверджується актами форми КБ-2 та довідками форми КБ-3.
Однак, відповідач допустив невиконання взятих на себе зобов'язань та не оплатив наданих послуг в розмірі 1 641 418, 80 грн.
Відтак, заборгованість відповідача за надані послуги складає 1 641 418, 80 грн, яку позивач просить суд стягнути у судовому порядку.
Ухвалою суду від 04.01.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначено на 23.01.2018 року. Ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження
Ухвалою суду від 23.01.2017 року розгляд справи відкладено на 13.02.2018 року.
Ухвалою суду від 13.02.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 27.02.2018 року.
27.02.2018 року через відділ канцелярії та документообігу суду відповідач подав відзив на позовну заяву, де підтвердив суму заборгованості перед позивачем на суму 1 408 902, 48 грн та долучив докази часткової оплати заборгованості.
27.02.2018 року через службу діловодства господарського суду від позивача, в порядку ст. 46 ГПК України, надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог, в якій останній просив суд стягнути з відповідача заборгованість в розмірі 1 408 902, 48 грн.
Судом вказана заява прийнята до розгляду, отже, у відповідності до ст.ст. 22, 55 ГПК України, має місце нова ціна позову, з якої підлягає вирішенню спір по даній справі.
Також, представником позивача подано заяву про стягнення витрат на правничу допомогу.
У судове засідання 27.02.2018 року з'явилися представники сторін. Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог.
У судовому засіданні 27.02.2018 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши копії документів на їх відповідність оригіналам, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно, всебічно та повно дослідивши надані у справі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
04.08.2017 року між позивачем (субпідрядник) та відповідачем (підрядник) укладено договір субпідряду №19 на надання послуг з нанесення осьової горизонтальної розмітки (далі - договір), предметом якого є нанесення осьової горизонтальної розмітки фарбою на автомобільній дорозі загального користування державного значення М06 Київ - Чоп.
За п.1.2. якого субпідрядник бере на себе зобов'язання своїми та залученими силами і засобами надати послуги, зазначені в п. 1.1 цього договору, а підрядник зобов'язується прийняти та оплатити надані послуги.
Строк надання послуг з моменту укладення договору по 31.12.2017 року (п. 2.1. договору).
Термін дії договору визначено п. 16.1. договору та становить: з моменту його підписання до 31.12.2017 року, але в будь - якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за договором. Закінчення строку договору не звільняє сторін від обов'язку його виконання в частині, що залишилась невиконаною під час його дії (п. 16.2. договору).
Згідно з п. 2.2. договору послуги вважаються наданими після підписання сторонами акту приймання виконаних робіт (форма КБ-2в) та довідки про вартість виконаних робіт (форма КБ-3).
Згідно з п.п. 8.1.-8.4 договору прийняття наданих послуг оформляється підписаними сторонами ОСОБА_3 форми КБ - 2 в та Довідкою про вартість виконаних робіт форми КБ -3. Підрядник перевіряє реальність поданих субпідрядником (уповноваженим представником субпідрядника) документів і підписує їх в частині фактично наданих послуг або обґрунтовує причини відмови в їх підписанні протягом п'яти робочих днів дня одержання. В разі відмови від підписання ОСОБА_3 та Довідки, підрядник зобов'язаний надати письмову мотивовану відмову субпідряднику протягом шести робочих днів з моменту отримання. В разі, якщо такий документ на адресу субпідрядника не надійде, ОСОБА_3 та Довідка вважаються підписаними, а об'єкт прийнятим без будь-яких зауважень та застережень. У випадку необґрунтованого ухилення підрядника від прийняття виконаних послуг і підписання відповідних документів (ОСОБА_3 та Довідки), послуги вважаються виконаними та прийнятими підрядником без будь-яких зауважень та застережень у день закінчення строку здачі-прийняття послуг, визначеного на підставі цього договору.
Відповідно до ч. 1 ст. 174 ГК України господарський договір є підставою виникнення господарських зобов'язань.
Зміст договору та взяті за ним зобов'язання свідчать про те, що між сторонами виникли правовідносини субпідряду, які регулюються нормами ЦК України та ГК України.
У силу вимог ст. 838 ЦК України підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник. Генеральний підрядник відповідає перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов'язків за договором підряду, а перед замовником - за порушення субпідрядником свого обов'язку. Замовник і субпідрядник не мають права пред'являти один одному вимоги, пов'язані з порушенням договорів, укладених кожним з них з генеральним підрядником, якщо інше не встановлено договором або законом.
З матеріалів справи вбачається, що субпідрядник виконав роботи, обумовлені договором, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2017 року на загальну суму 1 641 418, 80 грн (форма КБ-2в) та довідками про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2017 року на загальну суму 1 641 418, 80 грн (форма КБ-3).
Пунктами 3.1. та 3.2. договору передбачено, що договірна ціна за цим договором складає 3 000 000,00 грн, у т.ч. ПДВ - 500 000,00 грн, та включає витрати субпідрядника на необхідні матеріали. Розрахунок договірної ціни є невід'ємною частиною цього договору (Додаток №1).
Порядок здійснення розрахунків за надані послуги врегульовано розділом 4 договору.
Розрахунки за надані послуги здійснюються в межах договірної ціни. Підрядник здійснює оплату за надані послуги за фактом надання таких послуг на рахунок субпідрядника з відстрочкою платежу до 30 календарних днів з моменту підписання актів виконаних робіт за формою КБ-3 та КБ-2в. Розрахунки за надані послуги здійснюються підрядником з субпідрядником згідно умов цього договору, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок останнього з утриманням 2% від їх вартості. Субпідрядник зобов'язується використати отриманий аванс на придбання постачання необхідних для надання послуг матеріалів, конструкцій та звітувати за нього протягом одного місяця, але не пізніше останнього фінансового дня поточного бюджетного року. У разі виплати субпідряднику авансу, подальші розрахунки здійснюються з фактом надання послуг на підставі актів приймання обсягів нанесеної розмітки, відстрочкою платежу до 30 календарних днів. Підставою для здійснення розрахунків є підписані сторонами акти прийняття виконаних робіт (ф. КБ-2в) та Довідки про вартість виконаних робіт (ф. КБ-3), які складаються субпідрядником та подаються для підписання підрядником. Розрахунки за надані послуги здійснюються підрядником щомісячно на підставі документів, визначених в п. 4.5 цього договору. Розрахунки за надані послуги здійснюються філіями підрядника.
Судом встановлено, що відповідач своїх зобов'язань в частині проведення оплати виконаних підрядних робіт виконав не в повному обсязі, сплатив лише 199 687,94 грн, що стверджується платіжними дорученнями № 4 від 04.01.2018 року на суму 100 000,00 грн, № 14 від 22.01.2018 року на суму 50 000,00 грн, № 267 від 13.02.2018 року на суму 49 000, 00 грн, № 93 від 16.02.2018 року на суму 687,94 грн.
Відтак, розмір заборгованості відповідача перед позивачем становить1 408 902,48 грн.
Відповідно до ч. 5 ст. 321 ГК України, ч. 1 ст. 854 ЦК України якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов'язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.
Згідно з п. 96 Постанови КМ України від 01.08.2005 року № 668 "Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві" підписання акта приймання-передачі є підставою для проведення остаточних розрахунків між сторонами.
Оплата за виконані роботи проводиться у порядку, визначеному договором підряду.
Договором підряду може бути передбачено, що оплата виконаних робіт проводиться після прийняття замовником закінчених робіт (об'єкта будівництва) або поетапно проміжними платежами в міру виконання робіт. У договорі підряду сторони можуть передбачати надання замовником авансу з визначенням порядку його використання (п. 98 Постанови КМ України від 01.08.2005 року № 668 "Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві").
Пунктом 99 Постанови КМ України від 01.08.2005 року № 668 "Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві", передбачено, що розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість. Документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником та передаються замовнику. Замовник перевіряє ці документи і в разі відсутності зауважень підписує їх. Після підписання документів замовник зобов'язаний оплатити виконані роботи.
Порядок подання підрядником документів про обсяги і вартість виконаних робіт, проведення перевірки їх достовірності, підписання та оплати замовником визначається у договорі підряду.
Частиною 1, 2 ст. 193 ГК України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Статтею 536 ЦК України передбачено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 525 ЦК України, ч. 6 ст. 193 ГК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно з ст. 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
У силу вимог ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Згідно ч. 1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.77 ГПК України).
Відтак, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача суму заборгованості за виконані підрядні роботи в розмірі 1 408 902,48 грн.
Вирішуючи питання щодо стягнення витрат на правничу допомогу, суд зазначає наступне.
Статтею 123 ГПК України визначено, що витрати на професійну правничу допомогу належать до судових витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Згідно з вимогами п. п. 1-2 ст. 126 ГПК України, розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов'язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Крім того, ч. 4-5 зазначеної статті передбачено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог ч. 4. цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Як свідчать матеріали справи, у зв'язку з порушенням відповідачем прав та інтересів позивача, останній звернувся до адвокатського об'єднання "Скорпіон" з метою надання йому юридичних послуг, про що було укладено відповідний Договір про надання правової допомоги від 25.10.2017 року.
Факт надання юридичних послуг підтверджується наявним в матеріалах справи ОСОБА_3 № 1 від 26.02.2018 року, а розмір понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 10 000,00 грн - платіжним дорученням № 2341 від 27.02.2018 року.
Враховуючи викладене, а також те, що факт понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу та сума таких витрат підтверджується матеріалами справи, і відповідач в порядку, визначеному п. 5 ст. 126 ГПК України не звертався до суду з клопотанням про їх зменшення, суд приходить до висновку про необхідність покладення зазначених витрат на відповідача, стягнувши з останнього на користь позивача 10 000,00 грн.
Окрім того, відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача. Керуючись ст.ст. 123, 126, 129, 237- 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити.
2.Стягнути з ОСОБА_2 підприємства "Рівненський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (33028, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Остафова, буд. 7, код ЄДРПОУ 31994540) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1І.М." (35312, Рівненська область, Рівненський район, смт. Клевань, вул. Центральна, буд. 38, код ЄДРПОУ 31299514) 1 408 902,48 грн боргу, 10 000 грн витрат на професійну правничу допомогу та 1 600,00 грн судового збору.
Після набрання рішенням суду законної сили видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення Господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Рівненського апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 ГПК України.
Повний текст рішення складено 01.03.2018 року
Суддя Церковна Н.Ф.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2018 |
Оприлюднено | 01.03.2018 |
Номер документу | 72491285 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Церковна Н.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні