Рішення
від 23.02.2018 по справі 155/2115/17
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2018 року ЛуцькСправа № 155/2115/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Каленюк Ж.В.,

при секретарі судового засідання Шаблій Л.П.,

за участю позивача ОСОБА_1,

представника відповідача Фищука В.М.,

представників третіх осіб Киричука С.А., Климчука М.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Цегівської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Бранівська сільська рада, Бужанівська сільська рада, Мар'янівська селищна рада про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Цегівської сільської ради про визнання незаконним та скасування рішення від 10 жовтня 2017 року №22/2 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи" (а.с.16-19).

В обґрунтування позовних вимог позивач вказала, що дане рішення вважає незаконним з тих підстав, що відповідач не дотримався процедури його прийняття.

Так Цегівський сільський голова одноособово видав розпорядження від 28 вересня 2017 року №17 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення", яким визначив проведення громадського обговорення протягом 30 днів з дня прийняття розпорядження і затвердив графік проведення громадських слухань, що не відповідає статті 5 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад". Проведені громадські обговорення носили формальний характер, при цьому відповідач не вдався до комплексу усіх заходів для громадського обговорення. Також всупереч вимогам Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" проект оскаржуваного рішення не був оприлюднений у встановленому порядку, як і саме рішення.

Позивач вважає, що відсутність належного обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад протягом місяця призвело до незаконного рішення. Крім того, об'єднання територіальних громад за вказаним рішенням матиме негативний соціальний ефект для жителів села Сільце з огляду на його географічне розташування.

Відповідач у відзиві на позов (а.с.34-36) позовні вимоги вважає безпідставними та у їх задоволенні просив відмовити. В обґрунтування своєї позиції відповідач вказав, що прийняттю рішення передувало звернення Мар'янівської селищної ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

На виконання вимог частини четвертої статті 5 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" Цегівською сільською радою було прийняте рішення від 27 вересня 2017 року №21/3 "Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад".

З метою вивчення пропозицій щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад 28 вересня 2017 року Цегівським сільським головою підписане розпорядження від 28 вересня 2017 року №17 та затверджений відповідний графік проведення громадських слухань (зборів) відповідно до вказаного вище Порядку. Повідомлення про проведення громадських слухань (зборів) завчасно розміщено на дошках оголошень, а також на сторінці Цегівської сільської ради у соціальній мережі Facebook (зважаючи на відсутність у сільській раді офіційного веб-сайту). Відтак, відповідач вважає, що ним виконано вимоги Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Також відповідач вказав, що при прийнятті оскаржуваного рішення діяв в інтересах більшості своєї громади (жителів сіл Бочиче, Цегів і Широке). Мешканці села Сільце, де проживає позивач, не підтримали пропозицію Мар'янівської селищної ради. Однак чинне законодавство не передбачає приєднання частини сіл до однієї громади, а частини - до іншої (тим більше, що інших пропозицій, окрім пропозиції Мар'янівської селищної ради, не надходило).

У відповіді на відзив (а.с.94-96) позивач позовні вимоги підтримала. Позивач стверджує. що через стислі строки проведення громадського обговорення не було залучено якомога більшої кількості зацікавлених учасників, не визначено цільові групи, не застосовано ефективного способу інформування потенційних учасників. Всі ці умови не забезпечили реалізації права громадян на об'єктивне висловлення своєї думки.

При прийнятті рішення відповідач не врахував віддаленість села Сільце від селища Мар'янівка, незручну транспортну доступність, отримання більшості послуг в місті Горохові. У разі об'єднання територіальних громад з центром в смт Мар'янівка ускладниться доступність до публічних послуг жителів села Сільце.

У запереченні (а.с.106-108) відповідач вказав, що законодавче визначення терміну "протягом 30 днів з дня надходження пропозиції про добровільне об'єднання територіальних громад" має тлумачитися як визначення граничної тривалості часу на вчинення відповідних дій та проведення заходів. Окремі форми громадських обговорень (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів, проводяться протягом кількох годин одного дня.

Обговорення пропозиції Мар'янівської селищної ради відбувалося шляхом найбільш доступної форми - проведення громадських слухань (зборів) у терміни, що не перевищили 30 днів з дня надходження пропозиції. Ініціатива Мар'янівської селищної ради була підтримана трьома з чотирьох сіл Цегівської сільської ради, тобто, більшістю громади.

Враховуючи результати громадського обговорення, рішенням Цегівської сільської ради надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад в Мар'янівську об'єднану територіальну громаду з центром в смт Мар'янівка.

Законодавством не визначені показники кількості мешканців територіальних громад, необхідні, щоб обговорення вважалися проведеними. Орган місцевого самоврядування не має обов'язку примусово забезпечувати участь громадян у такому громадському обговоренні.

Відповідач вважає, що як розпорядник публічної інформації повинен забезпечувати оприлюднення такої інформації у будь-який спосіб, ним визначений, що не суперечить вимогам статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації". У даному випадку позивач погоджується, що інформація про проведення громадських обговорень була оприлюднена в мережі Інтернет на сторінці Цегівської сільської ради 29 вересня 2017 року.

Ухвалою суду від 05 лютого 2018 року до участі у справі залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Бранівську сільську раду, Бужанівську сільську раду, Мар'янівську селищну раду (треті особи).

У поясненні Бранівська сільська рада (а.с.113-115) позов вважає безпідставним. На думку третьої особи, відповідачем у межах часових рамок проведено заходи громадського обговорення, що відбувалося у формі, найбільш доступній для більшості жителів. Участь у громадському обговоренні є правом жителів села. Законодавчо не встановлено кількісні показники учасників громадського обговорення.

Рішенням Цегівської сільської ради від 10 жовтня 2017 року №22/2 надано згоду на добровільне об'єднання територіальних громад в Мар'янівську селищну об'єднану територіальну громаду з центром в смт Мар'янівка.

29 листопада 2017 року головою Мар'янівської селищної ради видано розпорядження "Про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад". До складу робочої групи увійшли представники Мар'янівської селищної ради, Бранівської, Бужанівської, Цегівської сільських рад. Цим самим завершено підготовчу процедуру добровільного об'єднання територіальних громад та розпочато процедуру об'єднання.

01 грудня 2017 року відбулося засідання цієї спільної робочої групи, на якому розроблено проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад. Бранівською сільською радою 12 лютого 2018 року проведено громадські слухання розробленого робочою групою проекту рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.

У поясненні Мар'янівська селищна рада (а.с.117-119) також вважає позовні вимоги безпідставними. Водночас, вважає, що відповідач дотримався порядку проведення громадського обговорення пропозиції Мар'янівської селищної ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Третя особа також пояснила, що з урахуванням ініціативи депутатів 11 вересня 2017 року Мар'янівським селищним головою винесено розпорядження №26 про вивчення пропозиції депутатів щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення. 25 вересня 2017 року Мар'янівською селищною радою були ініційовані громадські обговорення щодо добровільного об'єднання територіальних громад з центром в смт Мар'янівка та внесення пропозицій до суміжних сільських рад: Цегівської, Галичанської, Бужанівської, Скригівської, Бранівської сільських рад.

27 вересня 2017 року Цегівська сільська рада отримала зазначену пропозицію і затвердила Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад.

Обговорення пропозицій відбувалося відповідно до вказаного Порядку (у строки та у спосіб) за встановленим розпорядженням Цегівського сільського голови графіку.

08 лютого 2018 року Мар'янівською селищною радою проведено громадські обговорення розробленого спільною робочою групою проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

Третя особа не вбачає, що рішення від 10 жовтня 2017 року №22/2 прийняте з порушенням прав та свобод громадян.

Бужанівська сільська рада як третя особа у письмовому поясненні (а.с.173-174) зазначила про безпідставність позову ОСОБА_1 Також вважає, що при прийнятті рішення, яке оскаржується, дотримано встановлену процедуру як громадського обговорення, так і прийняття самого рішення.

Суду третя особа додатково пояснила, що 01 грудня 2017 року проведено засідання спільної робочої групи, на якому напрацьовано проекти рішень про добровільне об'єднання територіальних громад. Бужанівською сільською радою проводяться громадські обговорення розробленого робочою групою проекту, схвалення якого буде розглядатися сільською радою.

Ухвалою суду від 19 лютого 2018 року закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні позивач позов підтримує з наведених у ньому підстав, з урахуванням відповіді на відзив.

У судовому засіданні відповідач позов не визнає з підстав, визначених у відзиві на позов, з урахуванням заперечення.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів і підстав.

Судом встановлено, що 27 вересня 2017 року на адресу Цегівської сільської ради надійшло письмове звернення Мар'янівського селищного голови за №236 з проханням розглянути пропозицію щодо надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад відповідно до статті 5 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" сіл Цегів, Борочиче, Широке, Сільце - Цегівської сільської ради, сіл Брани, Борисковичі, Довгів - Бранівської сільської ради, Скригове, Пилгани - Скригівської сільської ради, Галичани, Новий Зборишів, Хмельницьке - Галичанської сільської ради, та селища Мар'янівка в Мар'янівську територіальну громаду з центром в смт Мар'янівка. Пропозиція надійшла на виконання рішення Мар'янівської селищної ради від 26 вересня 2017 року № 21/3, яким за результатами громадських обговорень надано згоду на таке добровільне об'єднання (а.с.171-172).

Рішенням Цегівської сільської ради від 27 вересня 2017 року №21/3 затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (а.с.43-44). Також 28 вересня 2017 року розпорядженням Цегівського сільського голови № 17 визначено провести громадське обговорення щодо можливого добровільного об'єднання територіальних громад протягом 30 днів з дня прийняття даного розпорядження; включити до порядку денного 22 сесії сьомого скликання Цегівської сільської ради питання про добровільне об'єднання територіальних громад відповідно до пропозиції Мар'янівської селищної ради (а.с.37). 28 вересня 2017 року Цегівський сільський голова затвердив графік проведення в селах Цегів, Широке, Борочиче, Сільце протягом 03-05 жовтня 2017 року громадського обговорення (слухань) щодо можливого добровільного об'єднання територіальних громад, складений секретарем сільської ради. (а.с.38).

10 жовтня 2017 року відбулася 22 позачергова сесія Цегівської сільської ради сьомого скликання. Рішенням Цегівської сільської ради №22/1 затверджено порядок денний цієї сесії, до якого увійшло і питання про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи (а.с.3).

Зі змісту протоколу 22 позачергової сесії Цегівської сільської ради сьомого скликання від 10 жовтня 2017 року вбачається, що зазначене питання розглядалося з обговоренням, за результатами якого після одноголосного голосування прийнято рішення №22/2 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи" (а.с.8) згідно із запропонованим проектом рішення (а.с.169).

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" з урахуванням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Як визначено частиною першою статті 3 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року № 157-VIII (далі - Закон № 157-VIII), суб'єктами добровільного об'єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування (стаття 5 Закону 157-VIII).

Частинами третьою, четвертою статті 5 вказаного Закону передбачено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Судом встановлено, що прийняття рішення відповідача, яке оскаржується, зумовлене надходженням пропозиції Мар'янівського селищного голови за дорученням Мар'янівської селищної ради згідно з рішенням останньої від 26 вересня 2017 року № 21/3. Пропозиція містить перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів та визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування.

Тобто, така пропозиція відповідає вимогам статті 5 Закону №157-VIII.

Згідно зі статтею 6 Закону №157-VIII сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

Отже, Законом №157-VIII не визначено форму проведення громадського обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад, а лише визначено строк, протягом якого таке обговорення має бути проведено. Частина 4 статті 5 цього Закону надає сільській, селищній, міській раді право самостійно визначити порядок проведення відповідного громадського обговорення.

Як встановлено судом, письмова пропозиція Мар'янівського селищного голови надійшла до відповідача 27 вересня 2017 року. Відтак, у Цегівського сільського голови з урахуванням наведених положень виник обов'язок забезпечити вивчення такої пропозиції та її громадське обговорення не пізніше 30 днів у порядку, встановленому Цегівською сільською радою.

Затвердженим рішенням Цегівської сільської ради від 27 вересня 2017 року №21/3 Порядком проведення громадських обговорень з питань добровільного об'єднання територіальних громад (далі - Порядок №21/3) визначено, що рішення про проведення громадського обговорення приймається організатором з урахуванням вимог, установлених Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", і повинно містити питання, що виноситься на громадське обговорення, строк його проведення і відповідальних осіб (пункт 5).

На виконання вимог статті 6 Закону №157-VIII Цегівським сільським головою прийнято розпорядження від 28 вересня 2017 року № 17 і затверджено графік проведення громадського обговорення (слухань).

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №21/3 громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо добровільного об'єднання територіальних громад під час прийняття відповідного рішення. Участь у громадському обговоренні можуть брати фізичні та юридичні особи, а також громадські об'єднання, що не є юридичними особами. Організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення (конференція, форум, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація), виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей.

Посилання позивача на постанову Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року №996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" (далі - Порядок №996) суд вважає помилковими, оскільки вказаною постановою затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики та визначено основні вимоги до організації та проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю, а не органами місцевого самоврядування, яким є Цегівська сільська рада. Пунктом 5 цієї постанови рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю керуватися затвердженим вказаною постановою Порядком. Однак вимоги Порядку №996 не є обов'язковими для виконання органами місцевого самоврядування, які самі наділені правом розробити відповідний порядок в силу вимог частини четвертої статті 5 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Відповідно до роз'яснення щодо застосування положень Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", затвердженого на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування 03 червня 2015 року (протокол № 17), в частині визначення строків здійснення окремих етапів об'єднання, визначених у частині третій статті 5 та частині третій статті 6 Закону, то Комітет звернув увагу, що проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) протягом певної кількості днів слід розуміти як визначення граничного проміжку часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.

Отже, такі дії організаторами громадських обговорень можуть бути проведені і до завершення граничного проміжку часу, встановленого законом. Такий строк законодавець не визначив як мінімальний для проведення громадських слухань, тобто він є граничним для проведення відповідної процедури, а тому, за умов дотримання Порядку та етапів її проведення, відповідна дія може бути вчинена і раніше.

Комітет відзначає, що громадське обговорення може проводитись в різних формах, зокрема, передбачених статтею 8 та статтею 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у формі загальних зборів громадян, громадських слухань або в інших формах, визначених місцевою радою (конференція, форум, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація тощо). Окремі форми громадського обговорення (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів та як правило проводяться протягом одного неробочого дня.

Відтак, призначаючи громадське обговорення, сільський, селищний, міський голова повинен виходити з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників, враховуючи організаційні можливості виконавчих органів ради, а також визначати такі строки проведення громадського обговорення, які б слугували гарантією реалізації права громадян на висловлення власної думки.

Як визначено Порядком №21/3, забезпечення участі у громадських обговореннях цільових груп та всіх потенційно зацікавлених сторін можна досягти шляхом інформування їх у будь-який доступний спосіб; …найбільш поширеними є: оголошення у засобах масової інформації (у пресі, на телебаченні, радіо, в Інтернет), на дошках оголошень, розсилання письмових запрошень.

Судом встановлено, що оголошення про громадські слухання щодо можливого об'єднання територіальних громад, розпорядження Цегівського сільського голови від 28 вересня 2017 року №17, графік проведення громадського обговорення (слухань) оприлюднено на сторінці Цегівської сільської ради у соціальній мережі Facebook. Також з пояснень відповідача встановлено, що оголошення розміщено на дошці оголошень в приміщенні сільської ради та найбільш людних місцях. Розміщення оголошень не документувалося, а фотодокази не зроблено.

Однак суд вважає, що оскільки громадські слухання відбулися, та у них взяли участь жителі усіх сіл, що входять до складу ради, то слід дійти висновку про обізнаність мешканців Цегівської сільської територіальної громади про проведення громадських слухань, а їх участь у таких заходах залежить від власного волевиявлення та не може бути забезпечена у примусовому порядку. З урахуванням наведеного відповідачем забезпечено інформування про громадське обговорення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад на виконання вимог Закону №157-VIII.

При цьому, з огляду на обрану відповідачем форму громадського обговорення, то такі проводилися у позаробочий час протягом 3-5 жовтня 2017 року, що є допустимим.

Доводи позивача, що обрані відповідачем форма громадського обговорення, час та спосіб їх проведення не змогли забезпечити участь значної більшості від загальної кількості мешканців Цегівської сільської територіальної громади, не можуть свідчити про порушення прав позивача як члена територіальної громади в цих обговореннях, оскільки законодавством України не визначено процедури (вимог, критеріїв) проведення громадських обговорень. Закон №157-VIII не передбачає необхідність стовідсоткової участі усього населення територіальної громади, не встановлено якісних та кількісних критеріїв оцінки достатності проведених громадських обговорень для прийняття представницьким органом територіальної громади відповідного рішення за їх результатами.

Крім цього, суд вважає за необхідне зауважити те, що право одного члена територіальної громади не може бути підставою для нівелювання прав інших членів територіальної громади, які висловились про доцільність об'єднання територіальних громад.

Як установлено частиною другою статті 6 Закону №157-VIII, після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

Рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад приймалось відповідачем лише після проведення громадських слухань, а кількість присутніх на цих слуханнях залежить виключно від громадянської свідомості кожного, що ніяким чином не порушує прав позивача та вимог Закону №157-VIII.

Згідно із частиною першою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Відповідно до частини дванадцятої 12 цієї статті Закону сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

З протоколу 22 позачергової сесії Цегівської сільської ради сьомого скликання від 10 жовтня 2017 року вбачається, що рішення, яке оскаржується, прийняте одноголосно усіма присутніми депутатами; перед прийняттям дотримано процедури обговорення, встановлену як Законом №280/97-ВР, так і Регламентом Цегівської сільської ради, затвердженим її рішенням від 09 грудня 2015 року № 2/2 (а.с.130-140, далі - Регламент ради).

Відповідно до частини сімнадцятої статті 46 Закону №280/97-ВР, сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Також частиною третьою, одинадцятою статті 59 Закону №280/97-ВР встановлено, що рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід'ємною частиною протоколу сесії ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Частиною першою статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачено, що розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Строки оприлюднення інформації визначено частинами другою, третьою вказаної статті. Так інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації. Проекти рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Перевіряючи доводи позивача щодо порушень відповідачем при прийнятті рішення, що оскаржується, зазначених положень Закону №280/97-ВР, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Власного веб-сайту відповідач немає. Згідно з пунктом 16.3 Регламенту ради проекти рішень, які підлягають обговоренню, оприлюднюються на інформаційному стенді сільської ради.

Відповідач стверджує, що проект рішення, як і саме рішення були розміщені на інформаційному стенді ради. Така форма передбачена Законом України "Про доступ до публічної інформації". Документальні свідчення цього факту відсутні, як і докази протилежного.

Водночас, судом встановлено, що відповідач висвітлення інформації, пов'язаної з розглядом пропозиції про добровільне об'єднання територіальних громад, здійснює на сторінці Цегівської сільської ради у Facebook. Зокрема, 29 вересня 2017 року тут розміщено повідомлення про проведення громадських слухань щодо добровільного об'єднання територіальних громад у зв'язку із надходження пропозиції Мар'янівської селищної ради, графік громадських слухань та розпорядження Цегіського сільського голови від 28 вересня 2017 року № 17; 06 жовтня 2017 розміщено інформацію за результатами громадських слухань та протоколи громадського обговорення; 12 жовтня 2017 року розміщено повідомлення про прийняття Цегівською сільською радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад (а.с.127; 179).

Разом з тим, вирішуючи питання щодо наявності підстав для скасування рішення Цегівської сільської ради від 10 жовтня 2017 року № 22/2 суд зауважує, що статтею 24 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначена відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації. Так відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень, зокрема, неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону.

Таким чином, Законом України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону є підставою для притягнення винної особи до відповідальності. Проте це не є підставою для скасування рішення, згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації".

Отже, самі по собі порушення порядку оприлюднення проекту рішення чи самого рішення ради не може бути самостійною підставою для скасування такого рішення.

Позивач також посилається на порушення сільською радою умов, які передбачені статтею 4 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", а саме те, що при прийнятті рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об'єднаної територіальної громади.

Частиною першою статті 4 Закону №157-VIII передбачено, що добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об'єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об'єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися; 3) об'єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об'єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об'єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.

На думку суду, основною умовою відповідного об'єднання територіальних громад є його добровільність, а всі інші умови є похідними.

Судом з пояснень учасників справи встановлено, що інші ініціативи (пропозиції) від інших ініціаторів добровільного об'єднання територіальних громад сіл, відповідно до частин першої, другої статті 5 Закону №157-VIII не надходили.

Об'єднана територіальна громада вважається утвореною відповідно з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови наявності попередньо наданого обласною державною адміністрацією висновку щодо відповідності проекту такого рішення законам України (статті 7 та 8 Закону №157-VIII).

Оскаржене рішення відповідача ще не свідчить про завершений факт об'єднання територіальних громад.

Суд також бере до уваги, що на даний час рішення Цегівської сільської ради від 10 жовтня 2017 року №22/2 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи" вичерпало свою дію.

Зокрема, делеговані цим рішенням представники увійшли до спільної робочої групи, склад якої затверджено розпорядженням Мар'янівського селищного голови від 29 листопада 2017 року № 35 (а.с.70).

Відповідно до частини третьої статті 6 Закону №157-VIII утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.

Засідання спільної робочої групи, на якому напрацьовано проекти рішень про добровільне об'єднання територіальних громад (Бранівської, Бужанівської Цегівської сільських рада та Мар'янівської селищної ради), відбулося 01 грудня 2017 року (а.с.180). Після проведення громадських обговорень зазначені проекти підлягають схваленню місцевою радою, яких вони стосуються, з подальшою передачею до обласної державної адміністрації для надання висновку про відповідність рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України і лише після цього таке рішення про добровільне об'єднання територіальних громад може бути прийняте місцевою радою.

Позивач звернулася із позовом 11 грудня 2017 року (а.с.2), тобто, після виконання рішення відповідача, яким делеговано членів до спільної робочої групи та завершення роботи такої робочої групи.

Частиною другою статті 55 Конституції України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

При цьому, частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Слід зазначити, що право на оскарження рішень органів місцевого самоврядування мають особи, щодо яких застосовано відповідне рішення, а також особи, які є суб'єктами правовідносин, де застосовуються прийняті органами місцевого самоврядування акти.

Позивач є жителем села, щодо якого прийнято рішення сільської ради (а.с.61), вважає, що рішенням про добровільне об'єднання територіальних громад порушені її права, отже, має право на оскарження в суді рішення відповідача від 10 жовтня 2017 року №22/2.

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Отже, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Таким чином, територіальна громада безпосередньо може здійснювати місцеве самоврядування, але в порядку встановленому законом; також місцеве самоврядування здійснюється через органи місцевого самоврядування, зокрема (в даному випадку) через сільську раду та її виконавчі органи.

Обставини, на які посилається позивач, не свідчать про порушення з боку відповідача її права на участь у місцевому самоврядуванні, як і відсутні докази перешкод для позивача та інших членів громади взяти участь у громадських обговореннях.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.

Оскільки суд відмовляє у задоволенні позову, то за правилами, визначеними частиною першою статті 139 КАС України, відсутні підстави для відшкодування позивачу за рахунок відповідача судових витрат.

Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Законів України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", "Про місцеве самоврядування в Україні", суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) до Цегівської сільської ради Горохівського району Волинської області (45741, Волинська область, Горохівський район, село Цегів, вулиця Центральна, 30а, ідентифікаційний код юридичної особи 04335171), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Бранівська сільська рада Горохівського району Волинської області (46746, Волинська область, Горохівський район, село Брани, вулиця Задворська, 10, ідентифікаційний код юридичної особи 04334949), Бужанівська сільська рада (45770, Волинська область, Горохівський район, село Бужани, вулиця Центральна, 47а, ідентифікаційний код юридичної особи 04334956), Мар'янівська селищна рада Горохівського району Волинської області (45744, Волинська область, Горохівський район, селище міського типу Мар'янівка, вулиця Незалежності, 26, ідентифікаційний код юридичної особи 04334933) про визнання незаконним та скасування рішення від 10 жовтня 2017 року №22/2 "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи" відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

Повне судове рішення складено 01 березня 2018 року

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2018
Оприлюднено02.03.2018
Номер документу72493555
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —155/2115/17

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 08.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 17.04.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Рішення від 23.02.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 05.02.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 05.02.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 20.12.2017

Адміністративне

Горохівський районний суд Волинської області

Адамчук Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні