Рішення
від 19.03.2018 по справі 823/1498/17
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2018 року справа № 823/1498/17

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора приватного нотаріуса Шполянського районного нотаріального округу Черкаської області Білоуса Василя Пантелеймоновича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Сільгосптехніка", про визнання незаконним та скасування рішення,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) подала позов, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора приватного нотаріуса Шполянського районного нотаріального округу Білоуса Василя Пантелеймоновича (далі - державний реєстратор, відповідач), індексний номер 30126578 від 20.06.2016 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з відкриттям розділу про інше речове право: номер запису 15046746 від 20.06.2016, згідно якого зареєстровано право оренди земельної ділянки, а саме: договір оренди землі б/н від 09.06.2016, укладений між ОСОБА_1 та товариством з обмеженою відповідальністю "Сільгосптехніка" (далі - ТОВ "Сільгосптехніка", третя особа) код 32577471, за яким останнє орендує земельну ділянку площею 2,5391 га (кадастровий номер: НОМЕР_2) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на адміністративній території Лебединської сільської ради Шполянського району Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що 14.09.2017 позивачеві стало відомо від головного бухгалтера ТОВ "Сільгосптехніка" про реєстрацію права оренди за ТОВ "Сільгосптехніка" на належну ОСОБА_1 земельну ділянку.

Позивач вважає, що при прийняття рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки державний реєстратор допустив порушення чинного законодавства, оскільки провів реєстрацію на підставі чорнового варіанта договору, який містить закреслення та виправлення; до зазначеного договору не було додано копію паспорта, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, витяг з Державного земельного кадастру; на всіх документах, зшитих і скріплених печаткою ТОВ "Сільгосптехніка" абсолютно різні підписи, які державний реєстратор зобов'язаний звірити з оригіналом; акт визначення меж земельної ділянки, який зшитий з договором оренди, не містить дати, і позивачем не підписувався.

Позивач зазначає, що недостовірність поданих документів та відсутність передбачених договором документів була достатньою підставою для відмови у реєстрації права оренди земельної ділянки за ТОВ "Сільгосптехніка", згідно із Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

05 березня 2018 року представник позивача подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю зазначивши при цьому, що правові підстави для відмови у державній реєстрації права оренди земельної ділянки за ТОВ "Сільгосптехніка" відсутні. Для державної реєстрації права оренди земельної ділянки уповноваженою особою ТОВ "Сільгосптехніка" подані всі необхідні документи, у зв'язку з чим доводи позивача про відсутність невід'ємних додатків договору оренди землі є необґрунтованими.

Відповідач наголошує, що при проведенні оспорюваної реєстраційної дії відповідач перевірив інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної реєстрації, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотеки, Єдиного реєстру заборони відчуження об'єктів нерухомого майна. Під час перевірки відповідач не виявив зареєстрованих прав заборон та арештів стосовно зазначеної земельної ділянки.

Щодо виправлень в договорі оренди землі від 27.08.2015, відповідач зазначає, що згідно з п. 44 договору оренди землі від 27.08.2015 в реченні "Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації" закреслено словосполучення "… та його державної реєстрації". На думку відповідача, таке виправлення дає змогу однозначно тлумачити зміст договору і відповідає вимогам чинного законодавства, яке не передбачає державну реєстрацію договорів оренди землі. За вказаних обставин, відповідачем прийнято до розгляду договір оренди землі, укладений 27.08.2015 між позивачем та ТОВ "Сільгосптехніка".

Відповідач також зазначає, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав несе заявник; чинне законодавство не покладає на державного реєстратора обов'язку щодо ідентифікації підписів, зокрема, на правовстановлюючому документі - договорі оренди землі, та документах ТОВ "Сільгосптехніка".

Окрім того, відповідач зазначив, що реєстрації іншого речового права передувала реєстрація права власності, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.07.2013 індексний № 5576515, відомості про дану земельну ділянку внесені до Державного земельного кадастру, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НОМЕР_3 від 26.08.2015. Наведене вказує про визначення меж земельної ділянки до проведення державної реєстрації інших речових прав. Тому дані обставини не можуть бути підставою для відмови в державній реєстрації прав та визнання дій реєстратора незаконними.

Також, відповідач наголошує, що ним проведена реєстрація права оренди, а не договору оренди землі б/н від 09.06.2016, укладеного між позивачем та ТОВ "Сільгосптехніка".

Відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, клопотання про розгляд справи за його відсутності до суду не надходило.

В письмових запереченнях на адміністративний позов третя особа просила в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що державна реєстрація права оренди спірної земельної ділянки за ТОВ "Сільгосптехніка" відповідачем проведена на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законом. Зокрема, для реєстрації права оренди подані усі необхідні документи, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав та нерухоме майно та їх обтяжень", що підтверджується матеріалами реєстраційної справи. Позивач не надав до суду як доказ чорновий варіант договору оренди землі з виправленнями і закресленнями, на який він посилається в адміністративному позові та не зазначає, в яких пунктах договору були допущені виправлення та закреслення.

ТОВ "Сільгосптехніка" зазначає, що 27.08.2015 між позивачем та ТОВ "Сільгосптехніка" укладено договір оренди землі, за яким товариству було передано земельну ділянку загальною площею 2,5391 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться в адмінмежах Лебединської сільської ради Шполянського району Черкаської області. Під час укладення договору сторони досягли згоди щодо усіх істотних умов договору. З моменту укладення договору і нині орендодавець ОСОБА_1 отримувала орендну плату, чим підтверджувала існування договірних зобов'язань, і не заявляла будь-яких претензій щодо його змісту. Нині договір оренди землі є чинним і неоспорений позивачем.

Також, третя особа вказує, що неправдивими є твердження позивача про те, що на всіх документах зшитих і скріплених печаткою товариства різні підписи, які державний реєстратор зобов'язаний звірити з оригіналом, однак на державного реєстратора - приватного нотаріуса згідно закону не покладено обов'язок звіряти підписи сторін на документах, які уклали договір оренди землі ,так як він не являється експертом з цих питань.

Окрім того, на думку третьої особи, питання щодо правомірності чи дійсності договору оренди землі в даному випадку не відноситься до компетенції адміністративного суду і не повинно розглядатися в цьому процесі.

27 лютого 2018 року представник третьої особи надав заяву про розгляд справи, слухання якої призначено на 06.03.2018, провести по наявних в справі документах без участі представників ТОВ "Сільгосптехніка", додатково зазначивши, що проти адміністративного позову заперечує в повному обсязі.

02 жовтня 2017 року ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху.

12 жовтня 2017 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла заява позивача з додатком.

Ухвалами судді Черкаського окружного адміністративного суду від 25.10.2017 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 03.11.2017 об 11 год. 00 хв.

01 листопада 2017 року надійшли електронні повідомлення відповідача про неможливість виконання ухвали Черкаського окружного адміністративного суду від 25.10.2017 у встановлений судом термін та про неможливість прибуття у судове засідання, призначене на 03.11.2017.

03 листопада 2017 року, відповідно до довідки помічника судді Черкаського окружного адміністративного суду засідання у даній справі не відбулося, оскільки суддя Гаврилюк В.О. перебував у відрядженні в м. Києві. Учасників процесу даної адміністративної справи повідомили телефонограмами, що судове засідання відбудеться о 10 год. 00 хв. 08.11.2017.

07 листопада 2017 року від позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи.

08 листопада 2017 року відповідач надав повідомлення про відсутність можливості надати копію реєстраційної справи щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2 та клопотання про витребування доказів.

08 листопада 2017 року ТОВ "Сільгосптехніка" надало заперечення проти адміністративного позову.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суд від 08.11.2017 відкладено розгляд справи на 14.11.2017 об 11 год. 30 хв.

13 листопада 2017 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшло клопотання відповідача про розгляд клопотання про витребування без його участі та відкладення розгляду справи.

14 листопада 2017 року надійшли заяви ОСОБА_1 про відкладення розгляду справи та про перевірку повноважень представника, який приймає участь у справі.

Ухвалами Черкаського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 витребувано у Центру надання адміністративних послуг Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області додаткові письмові докази по справі та зупинене провадження у даній адміністративній справі.

29 листопада 2017 року від Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області надійшли завірені копії матеріалів реєстраційної справи щодо реєстрації права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2.

04 грудня 2017 року відповідач надав заперечення щодо позову.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 04.12.2017 поновлено провадження у справі.

Усною ухвалою суду від 04.12.2017, занесеною в журнал судового засідання, в судовому засіданні оголошено перерву до 12 грудня 2017 року о 15 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 12.12.2017, занесеною в журнал судового засідання, в судовому засіданні оголошено перерву до 18 січня 2018 року.

28 грудня 2017 року директор ТОВ "Сільгосптехніка" надав заяву про отримання копій документів.

10 січня 2018 року надійшла заява представника третьої особи про розгляд справи без його участі.

18 січня 2018 року надійшла заява від представника позивача про відкладення розгляду справи.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 18.01.2018 суд ухвалив розглядати справу у спрощеному позовному провадженні з повідомленням осіб та призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 05 лютого 2018 року.

Усною ухвалою суду від 05.02.2018, занесеною в журнал судового засідання, в судовому засіданні оголошено перерву до 22 лютого 2018 року.

22 лютого 2018 року представник позивача надав заяву про перевірку фактів, витребування доказів, визнання явки особи обов'язковою.

Усними ухвалами Черкаського окружного адміністративного суду від 22.02.2018, занесеними в журнал судового засідання, розглянуто заяву представника позивача від 22.02.2018 та відмовлено в її задоволенні, а також оголошено перерву у судовому засіданні до 06.03.2018.

27 лютого 2018 року представник третьої особи надав заяву про розгляд справи призначеної на 06.03.2018 без участі представників ТОВ "Сільгосптехніка" по наявних в справі документах.

05 березня 2018 року представник позивача надав заяву про розгляд справи за відсутності сторони.

Всі учасники справи, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду справи, не з'явилися у судове засідання, призначене на 05.03.2018, однак, оскільки перешкод для розгляду справи у даному судовому засіданні немає, а також враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні.

Розглянувши матеріали справи, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

Суд встановив, що уповноважена особа ТОВ "Сільгосптехніка" Гончаренко Г.П. звернулася до приватного нотаріуса Шполянського районного нотаріального округу Черкаської області Білоуса В.П із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, в якій просила зареєструвати інше речове право - оренду земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2, що знаходиться в адмінмежах Лебединської сільської ради Шполянського району, за товариством з обмеженою відповідальністю "Сільгосптехніка". Заява зареєстрована відповідачем 20.06.2016 о 22 год. 39 хв. 22 сек. за реєстраційний номером 17340298.

До заяви додані платіжні доручення про сплату адміністративного збору, оплату коштів за отримання інформації з реєстру речових прав на нерухоме майно, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ТОВ "Сільгосптехніка", доручення ТОВ "Сільгосптехніка" на представника Гончаренко Г.П. з копією паспортних даних цієї особи, витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2, лист відділу Держземагентства у Шполянському районі від 05.10.2015 № 27-28-0.8-3709/2-15, договір оренди землі від 27.08.2015 з додатками.

20 червня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Шполянського районного нотаріального округу Черкаської області Білоусом Василем Пантелеймоновичем прийняте рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний № 30126578, за яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2, що знаходиться в адмінмежах Лебединської сільської ради Шполянського району, за товариством з обмеженою відповідальністю "Сільгосптехніка".

Не погоджуючись з вказаним рішенням з підстав відсутності належним чином оформлених відносин оренди землі, позивач звернулась до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 4 статті 124 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі - ЗК України) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно зі статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Стаття 126 ЗК України передбачає, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон № 1952 в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Відповідно до статті 2 Закону № 1952 (в редакції Закону України від 26.11.2015 № 834-VIII) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з підпунктами 1, 2 частини 1 статті 4 Закону №1952 державній реєстрації прав підлягають, зокрема: право власності; речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону № 1952 організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Стаття 10 Закону № 1952 визначає, що державним реєстратором є: 1) громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації прав; 2) нотаріус; 3) державний виконавець, приватний виконавець - у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв'язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки.

Зміст частини 3 статті 10 Закону № 1952 свідчить, що державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником; під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав; присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав; виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; формує та веде реєстраційні справи у паперовій формі; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 18 Закону № 1952 державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до частини 1 статті 22 Закону № 1952 документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Не розглядаються документи з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, з пошкодженнями, що не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст, а також оформлені з порушенням вимог законодавства.

Частина 1 статті 24 Закону № 1952 встановлює перелік підстав для відмови у державній реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Так, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Суд встановив, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2, площею 2,5391 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адмінмежах Лебединської сільської ради Шполянського району Черкаської області. 13.06.2013 державним реєстратором Шполянського районного управління юстиції Пузенковою Т.Ю. зареєстроване право власності позивача на вказану земельну ділянку.

До матеріалів справи позивач додав копію договору оренди землі від 27 серпня 2015 року, сторонами якого зазначені ОСОБА_1 (орендодавець) та ТОВ "Сільгосптехніка" (орендар). Термін договору оренди земельної ділянки становить на 7 років.

Надані Шполянською районною державною адміністрацією на вимогу суду матеріали реєстраційної справи на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 свідчать, що для державної реєстрації права оренди за ТОВ "Сільгосптехніка" уповноваженою особою товариства до відповідача подано: заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень; договір оренди землі від 27.08.2015; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.08.2015 № НОМЕР_3; лист відділу Держземагентства у Шполянському районі від 05.10.2015 № 27-28-0.8-3709/2-15; доручення ТОВ "Сільгосптехніка" від 25.02.216 № 52; копія паспорта Гончаренко Г.П.; копія картки платника податків Гончаренко Г.П.; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.04.2016; платіжні доручення №№ 529, 531 від 10.06.2016.

При цьому, додатками до договору оренди землі від 27.08.2015 є: акт приймання-передачі земельної ділянки від 27.08.2015; копія паспорта громадянина України ОСОБА_1; копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера ОСОБА_1; копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 5576515 від 02.07.2013, виданого реєстраційною службою Шполянського районного управління юстиції, за яким 13.06.2013 право власності на спірну земельну ділянку зареєстровано за позивачем на підставі рішення Шполянського районного суду Черкаської області від 01.04.2013 у справі № 710/592/13-ц; кадастровий план земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно листа відділу Держземагентства у Шполянському районі від 05.10.2015 № 27-28-0.8-3709/2-15 товариство з обмеженою відповідальністю "Сільгосптехніка" повідомляється про те, що за даними відділу на земельну ділянку площею 2,5391 га, яка розташована на території Лебединської сільської ради Шполянського району Черкаської області, що належить ОСОБА_1, зареєстровано договір оренди землі за № 040979900004 від 09.01.2009, який укладено між ОСОБА_5 та ТОВ "Сільгосптехніка" строком на 4 роки.

Відповідачем перевірено інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав та обтяжень та спірну земельну ділянку, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна № 61797653 від 20.06.2016.

Під час судового розгляду справи судом не встановлено, а позивачем не доведено, неподання необхідних для державної реєстрації документів, зокрема, документів, які є невід'ємною частиною договору оренди землі: паспорта, правовстановлюючого документа на земельну ділянку, витягу з державного земельного кадастру. Натомість, матеріалами адміністративної справи підтверджується подання заявником необхідних документів для проведення державної реєстрації права оренди землі за ТОВ "Сільгосптехніка".

Під час судового розгляду суд встановив, що протягом 2013 - 2017 р.р. позивач отримувала кошти від ТОВ "Сільгосптехніка", зокрема, за 2013 рік - 1572,00 грн, за 2014 рік - 1921,00 грн, за 2015 рік - 2571,00 грн, за 2016 рік - 2975,00 грн, за 2017 рік - 3574,00 грн. Отримання позивачем вказаних коштів підтверджується: довідкою ТОВ "Сільгосптехніка" від 07.12.2017 № 435; відомостями на виплату грошей № 109 від 30.08.2013, № 110 від 04.09.2014, № 160 від 23.09.2015, № 357 від 17.08.2016, № 104 від 31.08.2017, в яких міститься підпис ОСОБА_1; відомостями з інформаційного фонду Державного реєстру фізичних осіб ДФС України про суми виплачених доходів та утриманих податків ОСОБА_1.

Однак, у судовому засіданні 12.12.2017 позивач зазначила, що ніякого договору оренди вказаної земельної ділянки строком на 7 років з ТОВ "Сільгосптехніка" не укладала та не підписувала, а за що позивач отримувала кошти від ТОВ "Сільгосптехніка" не знає. Також, у судовому засіданні представник позивача зазначив, що і він, як представник позивача договору оренди вказаної земельної ділянки строком на 7 років з ТОВ "Сільгосптехніка" не укладав та не підписував, оскільки сторони не змогли досягнути згоди в деяких його пунктах.

Також, суд зазначає, що вказаний договір оренди землі від 27 серпня 2015 року містить лише підписи без зазначення прізвища та ініціалів, осіб, що його підписали, що на думку суду не дає можливості ідентифікувати осіб, що його підписували.

Також, примірник договору оренди землі від 27 серпня 2015 року, наданий як додаток до заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, містить закреслення у пункті 44 вказаного договору, а відповідно до частини 1 статті 22 Закону № 1952 такі документи не мали б розглядатися відповідачем та згідно пункту 3 частини 1 статті 24 Закону № 1952 є підставою для відмови у державній реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Окрім того, суд звертає увагу, що заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийнята державним реєстратором прав на нерухоме майно приватним нотаріусом Шполянського нотаріального округу Черкаської області Білоус В.П. 20.06.2016 о 22 год. 39 хв. 22 сек. та зареєстрована за № 17340298, інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна № 61797653 сформована відповідачем 20.06.2016 о 22 год. 40 хв. 20 сек., а рішення № 30126578 про державну реєстрацію прав їх обтяжень прийняте відповідачем цією ж датою о 22 год. 41 хв. 12 сек.

За такий короткий проміжок часу, на переконання суду, об'єктивно неможливо виконати вимоги пунктів 2, 3 частини 3 статті 10 та пунктів 1 - 5 частини 1 статті 18 Закону № 1952.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Встановлені під час судового розгляду справи обставини свідчать про прийняття відповідачем рішення без врахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення та без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Разом з тим, в позовній заяві позивач просить визнати незаконним та скасувати оспорюване рішення, однак зважаючи на повноваження адміністративного суду при вирішенні справи, передбачені пунктом 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, оспорюване рішення слід визнати протиправним та скасувати.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора приватного нотаріуса Шполянського районного нотаріального округу Черкаської області Білоуса Василя Пантелеймоновича № 30126578 від 20 червня 2016 року про державну реєстрацію за товариством з обмеженою відповідальністю "Сільгосптехніка" права оренди земельної ділянки площею 2,5391 га, кадастровий номер НОМЕР_2, яка належить ОСОБА_1.

В задоволенні вимоги про визнання незаконним рішення відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, ІНФОРМАЦІЯ_1) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 640 (шістсот сорок) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення складене у повному обсязі та підписане 19.03.2018.

Суддя В.О. Гаврилюк

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2018
Оприлюднено20.03.2018
Номер документу72802553
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1498/17

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Постанова від 16.01.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 17.10.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 31.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 09.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 31.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Ухвала від 03.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Ухвала від 03.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні