ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
20.03.2018р. Справа №905/2538/17
за позовом : Маріупольської міської ради, м.Маріуполь, код ЄДРПОУ 33852448
до відповідача: Приватного підприємства Бастіон-Плюс , м.Маріуполь, код ЄДРПОУ 33012479
про стягнення 74423,68 грн
Суддя: Паляниця Ю.О.
Секретар судового засідання: Бикова Я.М.
Справа розглядалась за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін
У засіданні брали участь:
від позивача: не з'явився
від відповідача: ОСОБА_1 - за дов.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Маріупольська міська рада, м.Маріуполь звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Приватного підприємства Бастіон-Плюс , м.Маріуполь про стягнення заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: бульвар Шевченка, 80 в Центральному (Жовтневому) районі м.Маріуполя, площею 0,2257 га кадастровий номер 1412300000:04:012:0377, у розмірі 64831,83 грн та пені - 9591,85 грн, а разом 74423,68 грн.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 08.11.2017р. порушено провадження у справі №905/2538/17.
Законом України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів (Розділи 1-3) внесено зміни, зокрема, до Господарського процесуального кодексу України, які набрали чинності 15.12.2017р.
Згідно з п.9 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Приймаючи до уваги характер спірних правовідносин та предмет доказування, ухвалою господарського суду від 23.01.2018р. призначено справу №905/2538/17 до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
При цьому, зважаючи на те, що законодавцем взагалі не врегульовано порядок переходу судами на нові форми господарського судочинства щодо справ, які перебувають у провадженні господарських судів, - як в частині форми судочинства і стадій господарського процесу, так і в частині процедури оформлення такого переходу, початок підготовчого провадження і відповідно відлік процесуальних строків відраховано з дня винесення цієї ухвали (23.01.2018р.).
Ухвалою господарського суду від 06.03.2018р. задоволено клопотання б/н від 06.02.2018р. Приватного підприємства Бастіон-Плюс про розгляд справи №905/2538/17 в судовому засіданні із повідомленням сторін та зазначено, що судове засідання з розгляду справи №905/2538/17 по суті відбудеться 20.03.2018р.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на порушення відповідачем умов договору оренди земельної ділянки №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. в частині проведення своєчасної та в повному обсязі оплати орендних платежів за період з червня 2016 року по травень 2017 року у розмірі 64831,83 грн, що стало підставою для нарахування пені в сумі 9591,85 грн.
Відповідач у відзиві та додаткових поясненнях без номерів та дат, які надійшли до господарського суду 11.12.2017р. та 14.12.2017р. відповідно, проти задоволення позовних вимог заперечив з посиланням на те, що в силу норм ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції Приватне підприємство Бастіон-Плюс в період з 14.04.2014р. по 08.06.2016р. було звільнено від оплати орендної плати за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. Проте, відповідач продовжував сплачувати орендні платежі, внаслідок чого станом на 18.06.2017р. переплата за спірним правочином складала 23592,84 грн. В частині вимог про стягнення пені Приватне підприємство Бастіон-Плюс зазначало, що відсутність підстав для стягнення заборгованості з орендної плати зумовлює неможливість нарахування неустойки.
Позивач у судове засідання 20.03.2018р. не з'явився, згідно з клопотанням №1208/2018 від 16.03.2018р., яке надійшло на електронну адресу суду, розгляд справи просив відкласти на іншу дату у зв'язку із перебуванням на лікарняному представника Маріупольської міської ради.
Відповідно до ст.7 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг , оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронний цифровий підпис .
Проте, вказаний електронний документ не відповідає вимогам вказаної норми закону (не скріплений електронним цифровим підписом), а тому, таке звернення не підлягає оцінці судом в порядку Господарського процесуального кодексу України.
Разом з тим, суд зазначає про наступне:
Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Як визначено у ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п.2 ч.3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України).
При цьому, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Таким чином, за висновками суду, незважаючи на те, що позивач, зокрема, у судове засідання 20.03.2018р. не з'явився, справа може бути розглянута за наявними у ній документами, а відсутність вказаного учасника судового спору не перешкоджає вирішенню справи по суті.
В той же час, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі (ст.248 Господарського процесуального кодексу України).
Відтак, з урахуванням вищенаведених приписів господарського процесуального законодавства України, з огляду на те, що перехід на нові правила господарського процесуального судочинства відбувся 23.01.2018р., строк розгляду справи №905/2538/17 мав закінчитись 23.03.2018р., внаслідок чого відкладення судового засідання та завчасне повідомлення представників сторін про наступне судове засідання було неможливим.
Крім того, за змістом ухвали суду від 06.03.2018р. присутність учасників справи у судовому засіданні 20.03.2018р. була визначена не обов'язковою.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення відповідача, господарський суд встановив:
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За приписами ст.ст.2, 3 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За змістом ч.1 ст.116 вказаного кодексу України (в редакції, яка діяла на момент укладання спірного правочину) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.1 ст.93 вказаного нормативно-правового акту, ст.1 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно з ч.1 ст.124, ч.5 ст.126 Земельного кодексу України (у відповідній редакції) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
У ст.ст.18, 20 Закону України Про оренду землі зазначено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації. Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.
Згідно із ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Рішенням №5/26-4914 від 23.12.2008р. Маріупольської міської ради Про затвердження проекта землеустрою та надання земельної ділянки по бул.Шевченка, 80 в Жовтневому районі міста Приватному підприємству Бастіон-Плюс встановлено затвердити проект землеустрою по відводу та надати із земель житлової та громадської забудови в оренду строком на 10 років земельну ділянку (кадастровий номер 1412300000:04:012:0377) площею 0,2257 га для функціонування інфраструктури автомобільного транспорту (експлуатація та обслуговування автостоянки тимчасового зберігання автомобілів) по бул.Шевченка, 80 в Жовтневому районі міста Приватному підприємству Бастіон-Плюс (код ЄДРПОУ 33012479).
01.04.2009р. між Маріупольською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством Бастіон-Плюс (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за змістом п.п.1.1, 2.1 якого орендодавець, згідно рішення №5/26-4914 від 23.12.2008р. Маріупольської міської ради надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: бульвар Шевченка, 80 у Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області, кадастровий номер 1412300000:04:012:0377. В оренду передається земельна ділянка площею 0,2257 га.
Укладений сторонами договір оренди земельної ділянки зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру , про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №04.09.162.01161 від 27.04.2009р.
За приписами п.п.4.1 - 4.3 укладеного орендарем та орендодавцем правочину нормативна грошова оцінка земельної ділянки (з урахуванням коефіцієнту індексації на 2009 рік) становить 311,55 грн за 1 кв. м. грошова оцінка земель м.Маріуполя встановлена рішенням Маріупольської міської ради №708 від 28.09.2000р. та посвідчується довідкою (витягом) управління Держкомзему у м.Маріуполі Донецької області встановленого зразку. Орендна плата за землю (платіж) згідно вищезазначених рішень та протоколу конкурсної комісії по проведенню земельного конкурсу від 02.11.2007р. за №19, сплачується орендарем у грошовій формі у розмірі: 5% від грошової оцінки земельної ділянки (за рік) на рахунок №33216812700052 код 13050200, отримувач - місцевий бюджет Жовтневого району м.Маріуполя, ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016, код ЄДРПОУ 34686694.
Договір набуває чинності на підставі ст.18 Закону України Про оренду землі після його підписання сторонами та державної реєстрації у Маріупольському міському відділі ДРФ ДП ЦДЗК (п.13.2 договору №04.09.162.01161 від 27.04.2009р.).
Відповідно до ст.17 Закону України Про оренду землі (у відповідній редакції) передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.
За змістом п.6.5 договору №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. передача земельної ділянки орендарю здійснюється протягом 5 днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання-передачі об'єкту оренди.
Відповідно до наявного у матеріалах справи акту приймання-передачі земельної ділянки згідно договору оренди №04.09.162.01161 від 27.04.2009р., орендодавець передав, а орендар прийняв у користування земельну ділянку площею 0,2257 га, кадастровий номер 1412300000:04:012:0377, розташовану за адресою: бул.Шевченка, 80 у Жовтневому районі міста Маріуполя.
Згідно із вимогами ст.ст.525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов'язання і одностороння зміна умов договору не допускаються.
За приписами ст.526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За змістом ст.193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Статтею 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
За змістом ст.15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
В силу норм ст.21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України Про плату за землю ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
За змістом п.п.4.4, 4.5 договору №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. орендна плата за землю вноситься за базовий податковий (звітний) податковий період щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Розмір орендної плати за земельну ділянку змінюється у разі індексації у встановленому законом порядку грошової оцінки. У разі індексації грошової оцінки земель міста Маріуполя, орендар зобов'язаний вносити орендну плату у новому розмірі з дня індексації.
Як вказує позивач, з посиланням на розрахунок договірних обов'язків по орендній сплаті за землю станом на 25.07.2017р. за договором оренди №04.09.162.01161 від 27.04.2009р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,2257 га, кадастровий номер 1412300000:04:012:0377, розташованої за адресою: бул.Шевченка, 80 у Жовтневому районі міста Маріуполя становить: на 2012-2014р.р. - 285,61 грн/кв. м, на 2015р. - 356,73 грн/кв. м (з урахуванням коефіцієнту індексації 1,249), на 2016р. - 511,19 грн/кв. м (з урахуванням коефіцієнту індексації 1,433), на 2017р. - 541,86 грн/кв. м (з урахуванням коефіцієнту індексації 1,06).
Разом з тим, за твердженням позивача, заборгованість відповідача за спірним договором оренди земельної ділянки складає 64831,83 грн, виходячи з наступного розрахунку:
1. За змістом акту звірки заборгованості №244 від 13.08.2012р. станом на кінець червня 2012 року недоїмка по орендній платі становила 5720,66 грн;
2. Розраховано оренду плату за період з липня по грудень 2012 року: 2685,92 * 6 = 16115,52 грн; оплати: 12.09.2016р. - 11100 грн, 26.09.2012р. - 600 грн, 28.09.2012р. - 2400 грн, 30.10.2012р. - 3200 грн, 29.11.2012р. - 3200 грн, 25.12.2012р. - 3200 грн, 24.01.2013р. - 3200 грн;
3. Розраховано оренду плату за період з січня по грудень 2013 року: 2685,92 * 11 = 29545,12 грн (січень - листопад), 2685,97 грн (грудень); оплати: 28.02.2013р. - 3200 грн, 29.03.2013р. - 3200 грн, 30.04.2013р. - 3200 грн, 30.05.2013р. - 3200 грн, 30.07.2013р. - 3200 грн, 30.08.2013р. - 3200 грн, 30.09.2013р. - 3200 грн, 29.10.2013р. - 3200 грн, 29.11.2013р. - 3200 грн, 30.01.2014р. - 3200 грн;
4. Розраховано оренду плату за період з січня по грудень 2014 року: 2685,92 * 11 = 29545,12 грн (січень - листопад), 2685,97 грн (грудень); оплати: 03.03.2014р. - 3000 грн, 28.03.2014р. - 2700 грн, 30.04.2014р. - 2700 грн, 30.05.2014р. - 2700 грн, 27.06.2014р. - 2700 грн, 30.07.2014р. - 2700 грн, 17.12.2014р. - 5570 грн;
5. Розраховано оренду плату за період з січня по грудень 2015 року: 3354,75 * 11 = 36902,25 грн (січень - листопад), 3354,73 грн (грудень); оплати: 30.09.2015р. - 15000 грн, 09.10.2015р. - 26470 грн;
6. Розраховано оренду плату за період з січня по грудень 2016 року: 4807,32 * 11 = 52880,52 грн (січень - листопад), 4807,27 грн (грудень); оплати: 14.06.2016р. - 22000 грн, 15.07.2015р. - 450 грн;
7. Розраховано оренду плату за період з січня по травень 2017 року: 5095,74 * 5 = 25478,70 грн.
Виходячи зі змісту матеріалів справи, сторони погоджуються із розміром та датами надходження від Приватного підприємства Бастіон-Плюс на користь Маріупольської міської ради на виконання умов договору №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. орендних платежів.
Спір у справі виник з огляду на те, що в період з 14.04.2014р. по 08.06.2016р. в силу норм ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції орендар був звільнений від оплати орендної плати за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р., проте, продовжував сплачувати орендні платежі.
На думку позивача, посилання відповідача на наявність переплати та відсутність у останнього заборгованості за договором оренди земельної ділянки є безпідставними з огляду на те, що нараховані та сплачені за період проведення антитерористичної операції суми плати за землю відповідно до статей 269-289 Податкового кодексу України за земельні ділянки, розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, та/або території проведення антитерористичної операції, не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податку, не спрямовуються на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших податків, зборів, не повертаються у готівковій формі за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку; до зазначених сум надміру сплачених грошових зобов'язань не застосовуються строки давності, встановлені ст.102 Податкового кодексу України, крім сум надміру сплачених податкових зобов'язань платників податків, які припиняють свою діяльність.
Разом з тим, на переконання відповідача, кошти, що були перераховані Приватним підприємством Бастіон-Плюс за користування орендованою земельною ділянкою в період з 14.04.2014р. по 08.06.2016р. слід вважати переплатою за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. та зарахувати як орендну плату, зокрема, за заявлений період (червень 2016 року - травень 2017 року).
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд зазначає про наступне:
Указом №405/2014 від 14.04.2014р. Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України уведено в дію відповідне рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо проведення антитерористичної операції на сході України.
Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, визначено Законом України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , за змістом ч.1 ст.1 якого періодом проведення антитерористичної операції є час між датою набрання чинності Указом Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Вказаний нормативно-правовий акт відповідно до п.1 його Прикінцевих та Перехідних положень набрав чинності з наступного дня після опублікування, яке відбулось 14.10.2014р. у газеті Голос України №197.
Згідно з ч.2 ст.1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції встановлено, що територія проведення антитерористичної операції - це територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.
За змістом ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (в редакції на момент прийняття нормативно-правового акту) під час проведення антитерористичної операції звільнити суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
На виконання абзацу третього пункту 5 ст.11 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції розпорядженнями №1053-р від 30.10.2014р., №1275-р від 02.12.2015р. Кабінету Міністрів України затверджено переліки населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, до яких, у тому числі, включено м.Маріуполь.
Відтак, вищенаведений закон України за своєю сутністю регламентує тимчасове спеціальне право орендарів не здійснювати орендні платежі за користування земельними ділянками впродовж відповідного періоду (що розпочався з 14.04.2014р.), коло яких (орендарів - суб'єктів спеціального права) визначається суб'єктами господарювання, що здійснюють свою діяльність на території населених пунктів, визначення переліку яких цим Законом доручено Кабінету Міністрів України (абз.3 п.5 ст.11 Закону).
Таким чином, з огляду на вищенаведені приписи чинного законодавства України, орендна плата за користування земельною ділянкою площею 0,2257 га, кадастровий номер 1412300000:04:012:0377, розташованої за адресою: бул.Шевченка, 80 у Жовтневому районі міста Маріуполя за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. за період з 14.04.2014р. (початок проведення антитерористичної операції на сході України) по 07.06.2016р. включно нарахуванню не підлягала.
Разом з тим, Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування було внесено зміни до вищевказаного нормативно-правового акту України, зокрема, ст.6 викладено у наступній редакції: Звільнити суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону ; ст.4 доповнено частиною четвертою наступного змісту: Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію .
Вказаний нормативно-правовий акт України відповідно до п.1 розділу ІІ Прикінцеві положення набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, яке відбулось 07.06.2016р. в офіційному друкованому виданні Верховної Ради України Голос України №104.
Розпорядженням №1085-р від 07.11.2014р. Кабінету Міністрів України затверджено Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, до яких, м.Маріуполь Донецької області не входить.
За таких обставин, з огляду на вищенаведені зміни у чинному законодавстві України, орендна плата за користування земельною ділянкою площею 0,2257 га, кадастровий номер 1412300000:04:012:0377, розташованою за адресою: бул.Шевченка, 80 у Жовтневому районі міста Маріуполя за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. у період з 08.06.2016р. (дата набрання чинності Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування) по 31.05.2017р. підлягала нарахуванню.
Як вбачається з матеріалів справи, з огляду на те, що у 2012 році відповідач сплатив на користь позивача в рахунок погашення заборгованості за спірним договором оренди земельної ділянки грошові кошти у сумі 26900 грн, враховуючи, що сума орендних платежів за період липень-грудень 2012 року складала 16115,52 грн, приймаючи до уваги наявність недоїмки по сплаті орендних платежів у розмірі 5720,66 грн, сума переплати за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. на кінець звітного періоду за 2012 рік становила 5063,82 грн.
Крім того, сума переплати за спірним правочином у 2013 році складала 4832,73 грн (5063,82 грн (переплата за 2012 рік) + 32000 грн (сплачені орендарем грошові кошти за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р.) - 32231,09 грн (належні до сплати орендні платежі).
В той же час, з огляду на висновки суду щодо відсутності правових підстав внесення орендних платежів за спірною угодою оренди земельної ділянки з 14.04.2014р. (початок проведення антитерористичної операції на сході України), обґрунтовано нарахованою у 2014 році є сума орендної плати у загальному розмірі 9221,66 грн, виходячи з наступного розрахунку:
- січень 2014р. - 2685,92 грн,
- лютий 2014р. - 2685,92 грн,
- березень 2014р. - 2685,92 грн,
- квітень 2014р. (за період з 01.04.2014р. по 13.04.2014р.) - 1163,90 грн: 2685,92 грн (орендна плата за місяць) / 30 дн. = 89,5306 грн (1 д.); 89,5306 грн * 13 дн. = 1163,90 грн.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, з огляду на приписи чинного законодавства України, станом на кінець квітня 2014 року (з урахуванням оплат за період з 03.03.2014р. по 30.04.2014р. на загальну суму 8400 грн), у Приватного підприємства Бастіон-Плюс наявна переплата за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. у розмірі 4011,07 грн.
Як вказувалось судом, з огляду на набрання чинності Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування №1365-VIII від 17.05.2016р., у період з 08.06.2016р. по 31.05.2017р. орендна плата підлягала нарахуванню, внаслідок чого, належні до сплати за обумовлений період орендні платежі складають 58008,18 грн, виходячи з наступного розрахунку:
- червень 2016р. - 4807,32 грн (орендна плата за місяць) / 30 дн. = 160,24 грн (1 д.); 160,24 грн * 23 дн. = 3685,61 грн;
- липень - грудень 2016р. - 28843,87 грн (4807,32 грн * 5 міс. = 24036,60 грн (липень - листопад 2016р.), 4807,27 грн (грудень 2016р.);
- січень - травень 2017р. - 25478,70 грн (5095,74 грн * 5 міс.).
В той же час, як зазначалось, у період з 30.05.2014р. по 15.07.2016р. Приватне підприємство Бастіон-Плюс сплатило на користь орендодавця грошові кошти у загальному розмірі 81601,07 грн.
Таким чином, господарський суд дійшов висновку, що здійснені відповідачем орендні платежі у загальній 81601,07 грн за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. фактично є переплатою (наднормативною сумою орендної плати) та мають бути зараховані Маріупольською міською радою в якості оплати наступних орендних платежів - починаючи з 08.06.2016р. (набрання чинності Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування №1365-VIII від 17.05.2016р.).
При цьому, господарським судом враховано, що належних та допустимих доказів зарахування грошових коштів, перерахованих відповідачем, у загальній сумі 81601,07 грн в рахунок погашення будь-якої іншої заборгованості за цим правочином, матеріали розглядуваної справи не містять.
За таких обставин, беручи до уваги вищенаведене, з огляду на те, що сума здійснених відповідачем орендних платежів з 30.05.2014р. по 15.07.2016р. у загальному розмірі 81601,07 грн перевищує суму орендних платежів, які Приватне підприємство Бастіон-Плюс мало сплатити за період з 08.06.2016р. по 31.05.2017р. на 23592,89 грн, внаслідок чого заборгованість відповідача за заявлений орендодавцем період відсутня, наявні підстави для відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: бульвар Шевченка, 80 в Центральному (Жовтневому) районі м.Маріуполя, площею 0,2257 га кадастровий номер 1412300000:04:012:0377, у розмірі 64831,83 грн.
Щодо позовних вимог в частині стягнення пені у сумі 9591,85 грн, як таких, що мають похідний характер від вимог про стягнення основного боргу, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову в цій частині, з огляду на встановлення судом обставин відсутності заборгованості з орендної плати за договором №04.09.162.01161 від 27.04.2009р. в період з червня 2016 року по травень 2017 року.
Згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає віднесенню на позивача.
Дослідивши докази, які наявні у матеріалах справи, керуючись ст.ст.86, 129, 236-238, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову Маріупольської міської ради, м.Маріуполь до Приватного підприємства Бастіон-Плюс , м.Маріуполь про стягнення заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: бульвар Шевченка, 80 в Центральному (Жовтневому) районі м.Маріуполя площею 0,2257 га, (кадастровий №1412300000:04:012:0377) у розмірі 64831,83 грн та пені у розмірі 9591,85 грн, а разом 74423,68 грн.
У судовому засіданні 20.03.2018р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 30.03.2018р.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ю.О.Паляниця
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2018 |
Оприлюднено | 25.04.2018 |
Номер документу | 73599178 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ю.О.Паляниця
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні