ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 травня 2018 рокусправа № П/811/1884/17 Суддя І інстанції - Кармазина Т.М.
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Чепурнов Д.В.
судді: Сафронова С.В. Мельник В.В.
за участю секретаря судового засідання: Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу фермерського господарства Ольхова Дмитра Сергійовича
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2018 року у справі за позовом фермерського господарства Ольхова Дмитра Сергійовича до Кіровоградської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю Саторі-С , про визнання протиправними дій, -
ВСТАНОВИВ:
ФГ Ольхова Дмитра Сергійовича звернулося до суду з вищевказаним адміністративним позовом в якому просило визнати протиправними дії Кіровоградської регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при вчиненні записів у державному реєстрі земель №041037200465 від 23.09.2010 та №041037200509 від 24.09.2010 та реєстрації договорів оренди землі №524 від 19.11.2007 та №384 від 19.11.2007 та скасувати відповідні записи, вчинені у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Грузьківської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що право оренди не підлягало обов'язковій реєстрації станом на 2010 рік, а тому відповідач безпідставно здійснив таку реєстрацію.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2018 року у задоволенні позову було відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач подав апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Вказує на те, що суд вірно встановив певні обставини справи але не вірно застосував норми закону який необхідно було застосувати до спірних правовідносин. Зазначає, що станом на 2010 рік до компетенції відповідача відносили питання з приводу реєстрації прав на нерухоме майно які виникли у особи на підставі укладених (зареєстрованих) договорів. За нормами закону у редакції станом на 2010 рік право оренди не підлягало обов'язковій державній реєстрації.
В судове засідання апеляційної інстанції сторони а не з'явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, а тому відповідно до ст. 229 КАС України фіксування судового засідання не здійснюється.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з письмових матеріалів справи, ОСОБА_1 на праві приватної власності належали земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Грузьківської сільської ради Кіровоградського району, Кіровоградської області, кадастрові номери НОМЕР_1, площею 4.50 га та НОМЕР_2, площею 3.90 га (а.с.63, 71).
У 2007 році між ТОВ Саторі-С (орендар) та ОСОБА_1 (орендодавець) укладено договори оренди №384 та №524 зазначених земельних ділянок строком 10 років, у яких зазначено, що вони набирають чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (а.с.60-61, 68-69). Вказані договори зареєстровані у Кіровоградському районному відділі Кіровоградської регіональної філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено записи від 24.09.2010 р. за №041037200509 та від 23.09.2010 р. за №041037200465 (а.с.67, 75, 87-89).
Пунктами 37, 38, 39, 40 вказаних договорів передбачено що дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи - орендаря. Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішення суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених Договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом. Розірвання Договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов договору або його розірвання
Тобто вищевказані договори оренди земельних ділянок чинні до 2020 року.
Водночас, 14 червня 2017 року між ОСОБА_2 (орендодавець) та ФГ Ольхова Дмитра Сергійовича (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 8,4004 га, кадастрові номери земельних ділянок НОМЕР_2 та НОМЕР_1. Даний договір укладено строком на 7 років, починаючи з дня державної реєстрації права оренди та підписання сторонами акту приймання-передачі земельної ділянки (а.с.14-18).
Рішеннями №35687795 та №35685574 від 15.06.2017 р. державним реєстратором Щербиною К.В. Первозванівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області проведено державну реєстрацію права ФГ Ольхова Дмитра Сергійовича оренди земельної ділянки, розташованої на території Грузьківської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області на підставі договору оренди земельної ділянки від 14.06.2017 р., укладеного між ОСОБА_2 та ФГ Ольхова Дмитра Сергійовича , що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №89655401, 89648596 від 15.06.2017 р. (а.с.19-22).
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що на час реєстрації договорів оренди земельної ділянки у 2010 році, державна реєстрація договорів оренди земельних ділянок здійснювалася структурним підрозділом Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , тобто договори оренди зареєстровані у встановленому порядку.
Крім того, реєстрація договорів оренди землі №384 та №524 між ТОВ Саторі-С (орендар) та ОСОБА_1 (орендодавець) проводилась територіальними органами Держкомзему відповідно до Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021.
Також суд зазначив, що правовідносини із реєстрації договорів оренди земельної ділянки укладених між ТОВ Саторі-С та ОСОБА_1 передували у часі виникненню права оренди позивача на ту ж саму земельну ділянку, що унеможливлює порушення прав ФГ Ольхова Дмитра Сергійовича діями відповідача у даній справі.
Колегія суддів апеляційного суду погоджується із зазначеними висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до ч.4 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст.18 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 року №161-XIV (далі за текстом Закон №161-XIV, в редакції чинній на час реєстрації договорів оренди землі у 2010 році) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Частиною 1 статті 20 Закону №2480-VI укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року №1952-ІV (далі - Закон №1952-ІV в редакції чинній на час реєстрації договорів оренди землі у 2010 році) встановлено, що цей Закон регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону №1952-ІV визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч.4 ст.3 Закону №1952-ІV права на нерухоме майно, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 Закону №1952-ІV, державна реєстрація прав проводиться на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом.
Пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону №1952-ІV визначено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Згідно з ч.2 ст.4 Закону №1952-ІV речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно.
Абзацом 3 пункту 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України від 11 лютого 2010 року №1878-VІ (в редакції чинній на час реєстрації договорів оренди землі у 2010) встановлено, що до 1 січня 2012 року державна реєстрація права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів.
Відповідно до п.7 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 р. №224 Про затвердження Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів (чинної на час реєстрації договорів оренди землі у 2010), Держкомзем здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи і затверджує положення про них.
Указом Президента України від 17.02.2003 р. №134/2003 Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру покладено на Державний комітет України по земельних ресурсах функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру.
На виконання вказаного Указу Президента України, Держкомземом України видано наказ від 23.05.2003 р. №135 Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та удосконалення структури державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , пунктом 1 якого установлено, що реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі здійснює державне підприємство Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах .
Пунктами 4, 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1088 Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру (чинна на час реєстрації договорів оренди землі) встановлено, що до створення Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно:
Державне підприємство Центр державного земельного кадастру проводить реєстрацію земельних ділянок та прав на них шляхом внесення записів про реєстрацію земельних ділянок та прав на них до бази даних державного реєстру земель, а комунальні підприємства бюро технічної інвентаризації вносять дані про об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках, та права на них до бази даних державного реєстру прав власності на нерухоме майно;
адміністратором бази даних державного реєстру земель є державне підприємство Центр державного земельного кадастру ;
адміністратором бази даних державного реєстру прав власності на нерухоме майно є державне підприємство Інформаційний центр Міністерства юстиції.
Після створення Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно:
державна реєстрація земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них проводиться виключно державним підприємством Центр державного земельного кадастру шляхом внесення записів до Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно;
Державний комітет по земельних ресурсах разом з Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції та Міністерством фінансів визначає і затверджує перелік послуг, які надаються на платній основі державним підприємством Центр державного земельного кадастру , і розміри оплати за надання цих послуг.
Відповідно до ст.202 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. №2768-ІІІ (в редакції чинній на момент здійснення державної реєстрації договорів оренди землі), державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Згідно з пунктом 4 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему від 02.07.2003 р. №174 (далі - Тимчасовий порядок №174), державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.
Державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі у книзі реєстрації здійснює оператор (реєстратор), у межах повноважень якого є земельна ділянка.
Однак, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 р. №2073 (чинною на час реєстрації договорів оренди землі у 2010 році), встановлено, що державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про порядок ведення державного земельного кадастру від 12.01.1993 №15 (в редакції чинній на час реєстрації спірних договорів оренди землі у 2010) затверджено Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, згідно п.4 якого, Державний земельний кадастр ведеться Держкомземом та його територіальними органами, які здійснюють його формування, ведення, збереження і забезпечують доступ до відповідної інформації органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру є державне підприємство Центр державного земельного кадастру .
Постановою Кабінету Міністрів України 09.09.2009 №1021 Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі , затверджено зазначені порядки. Відповідно до п.6 Порядку ведення Поземельної книги, Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держкомзему; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства Центр державного земельного кадастру (далі - Центр кадастру) в районах, містах обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києві та Севастополі, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система).
Також, згідно з п.4 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, Книга записів відкривається та ведеться: у паперовому вигляді - територіальним органом Держкомзему; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства Центр державного земельного кадастру (далі - Центр кадастру) в районах, містах обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києві та Севастополі, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система).
За таких обставин суд першої інстанції вірно зазначив, що на час проведення державної реєстрації договорів оренди землі, виникало питання, яким нормативно-правовим актом керуватися під час реєстрації договорів оренди землі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1088 (чинною на час реєстрації договорів оренди землі) повноваження щодо ведення державного реєстру земель покладені на Центр ДЗК. Також і Указом Президента України від 17.02.2003 р. №134/2003 Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру на Державний комітет України по земельних ресурсах покладено функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру.
Враховуючи то факт, що зазначені нормативно-правові акти прийняті пізніше, ніж Порядок державної реєстрації договорів оренди землі (постанова Кабінету Міністрів України від 25.12.98 № 2073), судом першої інстанції зроблено правильний висновок про застосування нормативно-правового акта, який прийнятий пізніше (конкуренція загальної та спеціальної норм, де перевагу має спеціальна норма).
Враховуючи викладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що на час реєстрації договорів оренди земельної ділянки у 2010 році, державна реєстрація договорів оренди земельних ділянок здійснювалася структурним підрозділом Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах в межах його повноважень.
Крім того, реєстрація договорів оренди землі №384 та №524 між ТОВ Саторі-С (орендар) та ОСОБА_1 (орендодавець) проводилась територіальними органами Держкомзему відповідно до Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021.,
Зазначені факти свідчать про відсутність підстав для визнання дій відповідача протиправними при здійсненні такої реєстрації.
Крім того суд першої інстанції вірно звернув увагу на той факт, що правовідносини із реєстрації договорів оренди земельної ділянки укладених між ТОВ Саторі-С та ОСОБА_1 передували у часі виникненню права оренди позивача на ту ж саму земельну ділянку, що унеможливлює порушення прав ФГ Ольхова Дмитра Сергійовича діями відповідача у даній справі під час реєстрації договору оренди земельної ділянки між ТОВ Саторі-С та ОСОБА_1
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про відсутність порушеного права позивача у даній справі, і доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду не спростовують.
Наведені відповідачем в апеляційній скарзі доводи про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які привели до неправильного вирішення спору по суті не знайшли свого підтвердження, а тому рішення суду першої підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, колегія суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу фермерського господарства Ольхова Дмитра Сергійовича - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16 січня 2018 року - залишити без змін.
Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.
Головуючий суддя: Д.В. Чепурнов
Суддя: С.В. Сафронова
Суддя: В.В. Мельник
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2018 |
Оприлюднено | 22.05.2018 |
Номер документу | 74095817 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні