номер провадження справи 4/62/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.06.2018 Справа № 908/816/17
м. Запоріжжя
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 80)
до відповідача 1 Виконавчого комітету Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)
до відповідача 2 Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 29-а)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів -- Департамент комунальної власності та приватизації Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206);
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів -Товариство з обмеженою відповідальністю ВКП Проммашспецдеталь , (69037, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 80);
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю Запорізьке пусконалагоджувальне підприємство - 461 , (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 80).
про визнання незаконним рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради №28/17 від 23.01.2017 р. та зобов'язати вчинити певні дії
Головуючий суддя Зінченко Н.Г.
суддя Горохов І.С.
суддя Ярешко О.В.
секретар судового засідання Петриченко А.Є.
Представники сторін:
від позивача - Кузьмінов Д.В., довіреність № б/н від 17.08.2017;
Штапко В.В. - голова ОСББ "Незалежної України 80", протокол №1 від
16.08.2016;
від відповідача -1 - Бочаров А.В., № 01/03-20/01370 від 05.06.2018;
від відповідача -2 - Брусняк Л.А., довіреність № 18-07 від 02.01.2018;
від третьої особи-1 - Руденко Д.В., довіреність № 31/01/01-10 від 22.12.2017;
від третьої особи-2 - не з'явився;
від третьої особи - 3 - Кузь В.М. довіреність № 24 від 07.05.2018.
13.04.2017 до господарського суду Запорізької області звернулось Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 , м. Запоріжжя з позовною заявою до Виконавчого комітету Запорізької міської ради, м. Запоріжжя та до Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради, м. Запоріжжя про визнання незаконним рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 та зобов'язання вчинити певні дії.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справ між суддями від 13.04.2017р. справу № 908/816/17 призначено до розгляду судді Зінченко Н. Г.
Ухвалою від 13.04.2017 порушено провадження у справі № 908/816/17, справі присвоєно номер провадження 4/62/17, судове засідання призначено на 17.05.2017р., у сторін витребувані документи і докази, необхідні для вирішення спору.
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 17.05.2017, на підставі ст. 4-6 ГПК України, враховуючи категорію та складність справи, справу № 908/816/17 передано на колегіальний розгляд суддів у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя - Зінченко Н.Г., судді - Федорова О.В., Корсун В.Л.
Ухвалою від 17.05.2017 на підставі ст. ст. 77, 4-6 Господарського процесуального кодексу України прийнято справу № 908/816/17 до колегіального розгляду та призначено судове засідання на 10.07.2017.
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 10.07.2017, на підставі ст. 4-6 ГПК України, враховуючи перебування суддів-членів колегії суддів у цій справі Федорової О.В. та Корсун В.Л. у відпустці, справу № 908/816/17 передано на колегіальний розгляд суддів у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя - Зінченко Н.Г., судді - Горохов І.С. Смірнов О.Г.
10.07.2017.на підставі ст. 77 ГПК України в судовому засіданні оголошено перерву до 03.08.2017. Ухвалою суду від 03.08.2017р., на підставі ст. ст. 69, 77 ГПК України, продовжено процесуальний строк вирішення спору у справі № 908/816/17 на п'ятнадцять днів, до 25.09.2017, судове засідання призначено на 25.09.2017.
Ухвалою суду від 25.09.2017р., на підставі ст. ст. 41, 79 ГПК України, провадження у справі № 908/816/17 зупинено до отримання результатів судової будівельно-технічної експертизи.
11.10.2017 на адресу господарського суду Запорізької області від Запорізького відділення Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшло клопотання №14/469/408 від 05.10.2017 (вх. № 08-06/23898) про надання необхідних для проведення судової будівельно-технічної експертизи по справі №908/816/17 додаткових документів
Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів від 12.10.2017р., на підставі п.36 Засад використання автоматизованої системи документообігу господарського суду Запорізької області, враховуючи перебування станом на 12.10.2017 р. судді господарського суду Запорізької області Смірнова О.Г. у щорічній відпустці, справу №908/816/17 передано на колегіальний розгляд суддів у складі трьох суддів господарського суду Запорізької області: головуючий суддя - Зінченко Н.Г., судді - Горохов І.С., Ярешко О.В.
Ухвалою суду від 12.10.2017, прийнято справу № 908/816/17 до розгляду, провадження у справі № 908/816/17 поновлено для витребування від сторін додаткових матеріалів, необхідних для проведення судової будівельно-технічної експертизи, судове засідання призначено на 23.10.2017.
Ухвалою суду від 23.10.2017 клопотання Запорізького відділення Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз про надання необхідних додаткових документів для проведення судової будівельно-технічної експертизи по справі № 908/816/17 задоволено, провадження у справі № 908/816/17 зупинено до отримання результатів судової будівельно-технічної експертизи, призначеної згідно ухвали господарського суду Запорізької області від № 908/816/17 від 25.09.2017.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 23.02.2018 провадження у справі № 908/816/17 поновлено, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, підготовче засідання призначено на 16.03.2018.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 16.03.2018 продовжено строк підготовчого провадження у справі до 24.05.2018, підготовче судове засідання відкладено на 25.04.2018.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.04.2018 залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідачів: Департамент комунальної власності та приватизації Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206); Товариство з обмеженою відповідальністю ВКП "Проммашспецдеталь", (69037, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 80); Товариство з обмеженою відповідальністю "Запорізьке пусконалагоджувальне підприємство - 461", (69037, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 80), підготовче судове засідання відкладено на 14.05.2018.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 14.05.2018 закрито підготовче провадження у справі № 908/816/17, призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 15.05.2018.
В судовому засіданні 15.05.2018 суд перейшов до розгляду справи по суті.
В подальшому в судових засіданнях оголошувались перерви до 30.05.2018 та до 08.06.2018 відповідно.
08.06.2018 до канцелярії господарського суду Запорізької області від позивача надійшла заява про понесені судові витрати, в якій він зазначає, що ОСББ Незалежної України 80 при розгляді даної справи понесло судові витрати в розмірі 18056 грн., які складались з суми судового збору - 3200 грн. та витрат на оплату вартості проведеної у справі судової будівельно-технічної експертизи.
Розглянувши дане клопотання, колегія суддів вирішила прийняти його до розгляду, у зв'язку з наступним.
Відповідно до п. 8 ст. 129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв'язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п'яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Оскільки, на день подання позивачем заяви про понесені судові витрати, суд ще не перейшов до судових дебатів, дана заява приймається судом.
08.06.2018 до канцелярії господарського суду Запорізької області від КП Наше місто надійшло клопотання про долучення документів, в якому відповідач 2 просить долучити до матеріалів справи ксерокопію реєстраційного посвідчення на житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя, яке свідчить про реєстрацію права комунальної власності. В даному клопотанні відповідач 1 зазначає, що ним було отримано копію реєстраційного посвідчення на житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України, що підтверджує факт здійснення реєстрації на житловий будинок в цілому за територіальною громадою 16.11.2000 за реєстровим № 4406 ОП ЗМБТІ, тому право власності за територіальною громадою підтверджується даним документом.
Розглянувши дане клопотання, колегія суддів вирішила відмовити в його задоволенні, у зв'язку з наступним.
Відповідно до ч. ч. 3, 4, 8 ст. 80 ГПК України, відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи. Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об'єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу. Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.
Ухвалою суду від 16.03.2018 відповідачам було встановлено строк для подання відзиву до 19.04.2018.
Згідно до ч. 2 ст. 91 ГПК України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього.
Відповідно до ч. 1 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Відповідач 2 з клопотання в порядку ст. 119 ГПК України до суду не звертався, причини поважності неподання зазначених доказів у строк встановлений судом не надав. При цьому, до клопотання долучена ксерокопія реєстраційного свідоцтва, яка жодним чином не засвідчена. Про місцезнаходження оригіналу зазначеного реєстраційного посвідчення відповідач 2 не зазначає.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів відмовили в задоволенні клопотання КП Наше місто про долучення документів, які не є належним доказом та не подані в установлений судом строк.
В судовому засіданні 08.06.2018 представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги з підстав зазначених в позовній заяві, а саме 3 жовтня 2016 року за адресою м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 80 зареєстровано Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 . Житловий будинок за вказаною адресою має 5 поверхів, складається з 142 житлових квартир та 20 нежитлових приміщень. Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 (копія додається) будинок по вул. Незалежної України, 80 вирішено вилучити з господарського відання КП Наше місто і зобов'язано вказане комунальне підприємство передати будинок, крім ряду нежитлових приміщень, в управління Позивачу (ОСББ). Перелік нежитлових приміщень, які залишилися в господарському віданні КП Наше місто вказувався в додатку до оскаржуваного рішення. У відповідності з додатком, 5 нежитлових приміщень загальною площею 384,40 кв. м. перебували в комунальній власності ЗМР. 31 березня 2017 року комісія в складі співробітників КП Наше місто та керівників ОСББ Незалежної України 80 склала акт приймання-передачі житлового будинку (копія додається). Вказаним актом ОСББ було передано житловий будинок і технічну документацію на нього. Водночас, 5 нежитлових приміщень загальною площею 384,40 кв. м. передано в управління не було. Як зазначено в акті, спірні житлові приміщення перебувають в комунальній власності і передаються ОСББ в обслуговування. В дійсності, 5 нежитлових приміщень загальною площею 384,40 кв. м., які вказано в додатку до оскаржуваного рішення як нежитлові приміщення комунальної власності , насправді є допоміжними приміщеннями багатоквартирного будинку і є об'єктами права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку. Як зазначив Департамент комунальної власності ЗМР в листі від 04.03.2015 (копія додається), приміщення підвалу в будинку по вул. 40 років Радянської України (Незалежної України), згідно з технічною документацією ТОВ ЗМБТІ , представлені як сараї, тобто вони є допоміжними приміщеннями будинку. В своєму листі від 20.01.2017 року ТОВ ЗМБТІ зазначає, що нежитлові приміщення за адресою вул. Незалежної України, 80 за даними інвентаризаційної справи реєстрацію прав власності не проходили. Детальний опис всіх приміщень підвалу будинку наведено у відповіді ТОВ ЗМБТІ від 31.01.2017 (копія додається). Жодних окремих нежитлових приміщень у вказаній відповіді не зазначено також. Таким чином, жодних нежитлових приміщень комунальної власності в підвальному поверсі будинку за адресою вул. Незалежної України, 80 не існує і вказані в додатку до рішення Виконавчого комітету ЗМР приміщення є допоміжними приміщеннями багатоквартирного будинку. Керуючись ст.ст. 1, 6, 12, 16, 21, 26 ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 382 ЦК України, ст. 10 ЗУ Про приватизацію державного житлового фонду , ст. 38 ГПК України та ст.ст. 1, 6, 10 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , позивач просить рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 Про вилучення з господарського відання та передачу в управління ОСББ Незалежної України 80 житлового будинку № 80 по вул. Незалежної України визнати недійсним та скасувати в частині невилучення з господарського відання Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради нежитлових приміщень, зазначених в додатку до рішення (нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя) та зобов'язати відповідачів передати в управління (на баланс) ОСББ Незалежної України 80 нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя.
Відповідач 1 (Виконавчий комітет Запорізької міської ради) заперечував проти позовних вимог, у зв'язку з наступним. Рішенням виконавчого комітету ЗМР №28/17 від 23.01.2017 Про вилучення з господарського відання та передачу в управління ОСББ Незалежної України 80 житлового будинку №80 по вул. Незалежної України вилучено з господарського відання комунального підприємства Наше місто житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України, крім нежитлових приміщень зазначених у додатку, а саме - нежитлові приміщення Літ. А-5 загальною площею 384,40 кв.м. Вищезазначені спірні нежитлові приміщення не були передані ОСББ Незалежної України, 80 , оскільки їх власником є територіальна громада міста в особі Запорізької міської ради. Відповідно до акту приймання передачі житлового будинку від 31.03.2017 з господарського відання комунального підприємства Наше місто вилучено та передано в управління ОСББ Незалежної України 80 житловий будинок по вул. Незалежної України, 80 (літ.А-5) (крім нежитлових приміщень комунальної власності м.Запоріжжя, а саме - нежитлове приміщень (літ.А-5) загальною площею 128 кв. м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 40,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 61,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 154,4 кв.м, разом нежитлові приміщення загальною площею 384,40 кв.м). Оскільки зазначені нежитлові приміщення належать Запорізькій міській раді підстави для передачі приміщення відсутні. Керуючись ст. ст. 317, 382, ЦК України, ст.ст. 1, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 4 Закону України Про оренду державного та комунального майна в задоволенні позовних вимог слід відмовити в повному обсязі.
Відповідач 2 (КП Наше місто ) заперечував проти позовних вимог, у зв'язку з наступним. Згідно рішення виконавчого комітету ЗМР №494 від 26.08.2016 (зі змінами внесеними рішенням № 721 від 25.11.2016) в господарське відання комунального підприємства Наше місто передано нежитлові приміщення, загальною площею 384,40 кв.м, розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м.Запоріжжя. Рішенням виконавчого комітету ЗМР №28/17 від 23.01.2017 Про вилучення з господарського відання та передачу в управління ОСББ Незалежної України 80 житлового будинку №80 по вул. Незалежної України вилучено з господарського відання комунального підприємства Наше місто житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України крім нежитлових приміщень зазначених у додатку, а саме - нежитлові приміщення Літ. А-5 загальною площею 384,40 кв.м. Відповідно до акту приймання передачі житлового будинку від 31.03.2017 з господарського відання комунального підприємства Наше місто вилучено та передано в управління ОСББ Незалежної України 80 житловий будинок по вул. Незалежної України, 80 (Літ.А-5) (крім нежитлових приміщень комунальної власності м.Запоріжжя, а саме - нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 128 кв. м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 40,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 61,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 154,40 кв.м., разом нежитлові приміщення загальною площею 384,40 кв.м). Власником спірних нежитлових приміщень (Літ. А-5 загальною площею 384.40 кв.м), розташовані за адресою вул. Незалежної України буд. № 80, м.Запоріжжя є територіальна громада міста в особі Запорізької міської ради. Таким чином, комунальне підприємство Наше місто є не належним відповідачем по справі № 908/816/17. Керуючись ст. 142 Конституції України, ст.ст. 10, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.ст. 22, 24 Господарського процесуального кодексу України, відповідач 2 просить визнати комунальне підприємство Наше місто не належним відповідачем по справі № 908/816/17, в задоволені позовних вимог ОСББ Незалежної України 80 до Виконавчого комітету Запорізької міської ради, комунального підприємства Наше місто щодо визнання незаконним рішення виконавчого комітету ЗМР №28/17 від 23.01.2017 та зобов'язання передати в управління (на баланс) ОСББ Незалежної України 80 нежитлові приміщення літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м, розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України відмовити в повному обсязі.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів -- Департамент комунальної власності та приватизації Запорізької міської ради в судових засіданнях підтримувала свою позицію з підстав вказаних в письмових поясненнях, які надійшли на адресу господарського суду Запорізької області 14.05.2018, а саме. Відповідно до п. 89 Переліку об'єктів житлового фонду, які приймаються в комунальну власність м. Запоріжжя від ВАТ Запорізький металургійний комбінат Запоріжсталь ім. С.Орджонікідзе, який міститься в додатку № 1 до акту прийому-передачі від 06.11.1995 № 891, об'єкти житлового фонду по вул. 40 років Радянської України (Незалежної України), 80 передано до комунальної власності м.Запоріжжя. З довідки приналежності на житловий будинок, виданої ТОВ ЗМБТІ, розташований за адресою: м.Запоріжжя, вул.Незалежної України № 80 житловий будинок зареєстровано 16.11.2000 в реєстровій книзі № 13 за № 4406 за територіальною громадою м.Запоріжжя в особі Запорізької міської ради на підставі розпорядження Запорізького міського голови від 30.05.2000 № 524р та рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради № 346 від 22.07.1999. Територіальна громада в особі Запорізької міської ради є власником нежитлових приміщень по вул. Незалежної України, 80 у місті Запоріжжя, тобто виступає рівноправним учасником господарських відносин разом з власниками приватизованих нежитлових приміщень, що знаходяться в тому ж підвальному приміщенні будинку. Крім того, з висновку № 469-17 судово-будівельної експертизи по справі № 908/816/16 вбачається, що судовим експертом встановлено факт допоміжності вказаних приміщень лише станом на 1958 рік та не враховано, що нежитлові приміщення підвалу, які перебувають у комунальній власності міста Запоріжжя ще у 1996 році набули статусу відокремленого нежитлового приміщення з функціональним призначенням- інше. Відповідно до фототаблиць, які містяться в додатку № 1 до висновку, нежитлові приміщення ХХІІ та ХХVІ не містять в собі комунікацій, вузлів, а саме: системи центрального опалювання, водопостачання, водовідведення (каналізація), електропостачання тощо, які необхідні для забезпечення експлуатації та побутового обслуговування мешканців будинку. Враховуючи вищевикладене, Департамент комунальної власності та приватизації Запорізької міської ради просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю ВКП Проммашспецдеталь в судове засідання 08.06.2018 не з'явився, однак до канцелярії суду надавав письмові пояснення, в яких зазначав, що позовну заяву слід задовольнити у повному обсязі. В даних поясненнях зазначав, що ТОВ ВКП Проммашспецдеталь займає частину приміщення будинку № 80 по вул. Незалежної України у м. Запоріжжя загальною площею 154,4 кв.м. на підставі договору оренди. Вважає позовну заяву ОСББ Незалежної України 80 обґрунтованою та законною через те, що приміщення підвалу зазначеного будинку дійсно є допоміжними приміщеннями будинку, а відтак не можуть бути самостійними об'єктами нерухомого майна та перебувати у комунальній власності. У приміщеннях підвалу проходять усі існуючі комунікації (водогони, каналізація, електромережі, газопроводи, інтернет, телебачення, тощо), що свідчить про приналежність підвального поверху до допоміжних приміщень.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю Запорізьке пусконалагоджувальне підприємство - 461 в судових засіданнях підтримувала свою позицію з підстав вказаних в письмових поясненнях, які надійшли на адресу господарського суду Запорізької області 11.05.2018, а саме. В даних поясненнях зазначав, що ТОВ Запорізьке пусконалагоджувальне підприємство - 461 займає частину нежитлового приміщення будинку № 80 по вул. Незалежної України у м. Запоріжжя загальною прощею 61,50 кв.м. на підставі договору оренди. Вважає позовну заяву ОСББ Незалежної України 80 законною через те, що приміщення підвалу зазначеного будинку є допоміжними приміщеннями будинку і жодним чином не можуть вважатися нежитловими приміщеннями, як самостійні об'єкти нерухомого майна. Зазначені приміщення підвалу є невід'ємною частиною будинку, забезпечують його функціонування та облаштовані комунікаціями. На підставі викладеного, ТОВ ЗПНП-461 зазначає, що позовна заява ОСББ Незалежної України 80 до Виконавчого комітету Запорізької міської ради, КП Наше місто Запорізької міської ради є обґрунтованою та законною, а тому такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
У судовому засіданні 08.06.2018 справу розглянуто, прийнято та оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
З наданих сторонами та досліджених судом письмових пояснень та доказів колегією суддів встановлено наступне.
Відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.10.2016 за адресою: 69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 80 проведено державну реєстрацію Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 . Керівником ОСББ Незалежної України 80 зазначено Штапко Володимир Васильовича.
Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 вирішено вилучити з господарського відання комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України, крім нежитлових приміщень, зазначених у додатку. Комунальному підприємству Наше місто Запорізької міської ради передати в управління ОСББ Незалежної України 80 житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України разом з кіоском інвентарний номер № 13583027/ВР13, залишковою вартістю 0.00 грн., тепловим лічильником введення 1 інвентарний номер № 13254765/ВР13, залишковою вартістю 0,00 грн., тепловим лічильником введення 2 інвентарний номер № 13254766/ВР13, залишковою вартістю 0,00 грн., тепловим лічильником введення 3 інвентарний номер № 13254767/ВР13, залишковою вартістю 0,00 грн., пісочницею інвентарний номер № 94902371, залишковою вартістю 0,00 грн. та оригіналом технічної документації на будинок згідно з актом приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521 Про реалізацію Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , крім нежитлових приміщень, зазначених у додатку.
Відповідно до додатку до рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017, об'єктами комунальної власності м. Запоріжжя, що не вилучаються з господарського відання КП Наше місто Запорізької міської ради є нежитлові приміщення загальною площею 384,40 кв.м, а саме: (літ.А-5) загальною площею 128 кв. м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 40,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 61,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 154,40 кв.м.
Актом приймання-передачі з господарського відання комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради передано в управління об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 у складі представників ОСББ Незалежної України 80 та КП Наше місто ЗМР житловий будинок по вул. Незалежної України, 80 (Літ. А-5). В розділі 2 даного акту приймання-передачі, де зазначено відомості про площу житлового будинку, вбачається, що до комунальної власності належать нежитлові приміщення 4 од. загальною площею 384,40 кв. м. (т. 1, а.с. 23-24).
Предметом розгляду справи є визнання недійсним та скасування в частині невилучення з господарського відання Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради нежитлових приміщень, зазначених в додатку до рішення (нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя) рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 Про вилучення з господарського відання та передачу в управління ОСББ Незалежної України 80 житлового будинку № 80 по вул. Незалежної України та зобов'язання передати в управління ОСББ Незалежної України 80 нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя.
Проаналізувавши зібрані у справі докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права.
З аналізу ст. 15, ст. 16 Цивільного кодексу України слідує, що право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право. Частиною 2 статті 16 ЦК України передбачено перелік способів захисту цивільних прав, які мають універсальний характер та можуть застосовуватися до всіх чи більшості суб'єктивних прав. Разом з тим, законодавцем передбачено, що такий перелік не є вичерпним та надано право суду захистити цивільне право або інтерес особи іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках. Особа, законне право або інтерес якої порушено, може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту. Якщо спеціальні норми права визначають конкретні заходи з урахуванням специфіки порушеного права та характеру правопорушення, особа вправі скористатися такими способами захисту. Належний спосіб захисту, повинен забезпечити ефективне використання даної норми у її практичному застосуванні - гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов'язаних з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління регламентовані Законом України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .
Відповідно до ч. ч. 1, 7 та 8 ст. 1 вказаного Закону багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов'язків співвласників, пов'язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку - допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення).
Як визначено п.6 ч.1 ст.1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Згідно зі ст. 355 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) майно, що є у власності двох або більше осіб (співвласників), належить їм на праві спільної власності (спільне майно). Майно може належати особам на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності. Право спільної власності виникає з підстав, не заборонених законом. Спільна власність вважається частковою, якщо договором або законом не встановлена спільна сумісна власність на майно.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб'єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.
Частина 1, 2 ст. 369 ЦК України співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними. Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом.
Ст. 382 ЦК України передбачено, що квартирою є ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання. Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
У ст. 385 ЦК України зазначено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку.
Частиною 1 ст. 10 вказаного Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.
Згідно зі ст. 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Статтею 4 вказаного Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання. Об'єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
У відповідності до ч.2 ст.10 Закону України Про приватизацію державного житлового фонду власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень убудинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов'язані брати участь у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку чи гуртожитках. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.
Згідно зі ст. 12 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку управління багатоквартирним будинком здійснює об'єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об'єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об'єднання.
Відповідно до п. 1 розділу ІІ Статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 метою створення об'єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.
Пунктом п. 3 розділу ІІ Статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 передбачено, що завданням та предметом діяльності об'єднання є: забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном; забезпечення належного утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території; сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами; забезпечення виконання співвласниками своїх зобов'язань, пов`язаних з діяльністю об'єднання.
Відповідно до п. 1, п. 2 загальної частини Порядку державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521 Державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною, районною у мм. Києві і Севастополі державною адміністрацією (далі - органи державної реєстрації) за місцем знаходження багатоквартирного будинку. Органи державної реєстрації ведуть реєстри об'єднань співвласників багатоквартирного будинку в установленому ними порядку. Реєстрація об'єднань, найменування яких тотожні найменуванням інших об'єднань, внесених до відповідного реєстру об'єднань співвласників багатоквартирного будинку (далі - реєстр), не допускається. Орган державної реєстрації дає змогу провести перевірку заявленого найменування об'єднання на тотожність найменуванням об'єднань, внесених до реєстру. Об'єднання розташовується за місцем знаходження багатоквартирного будинку.
Відповідно до ч. 14 ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. ОСББ вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Факт реєстрації ОСББ, згідно положень ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , є підставою для передачі створеному об'єднанню всієї технічної та іншої передбаченої законом документації на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
Статтею 87 ЦК України передбачено, що юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.
Згідно з ч. 4 ст. 91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України запису про її припинення.
13.10.2016 відбулась державна реєстрація ОСББ Незалежної України 80 , про що було зроблено відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Отже, з 13.10.2016 ОСББ набуло повної цивільної правоздатності, щодо реалізації повноважень передбачених статутом об'єднання.
Ч. 18, ч. 19 ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку передбачено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
Постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 20.04.2016 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, який визначає механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Пунктами 3, 4 вказаного Порядку встановлює, що списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством, іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки (далі - балансоутримувач), у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності (далі - багатоквартирні будинки), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. У разі коли балансоутримувачем є державне підприємство, що належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, рішення про списання багатоквартирного будинку погоджується таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, шляхом направлення балансоутримувачу письмового повідомлення та копій документів, що відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності. У такому випадку балансоутримувач протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідного повідомлення та документів розпочинає процедуру списання такого будинку з балансу згідно з пунктом 4 цього Порядку. Списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа. Інформація про прийняття відповідного розпорядчого документа доводиться до відома співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення на офіційному веб-сайті балансоутримувача та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під'їздах будинків та біля них, відповідного оголошення. Для списання багатоквартирного будинку з балансу утворюється відповідна комісія у складі не менше п'яти осіб.
Відповідно до п. 2.1, 2.2 Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерством з питань житлово-комунального господарства України, від 02.02.2009 № 13, для приймання-передачі об'єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об'єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об'єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об'єкта). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об'єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи. При передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів.
Відповідно до п. 1.2 Правил управління будинком, спорудами, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд управління будинком - дії, спрямовані на забезпечення сталого функціонування будинку та прибудинкової території відповідно до їх цільового призначення і збереження їх споживчих якостей, а також на організацію забезпечення потреби мешканців будинку в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про те, що створення ОСББ Незалежної України 80 , яке було зареєстроване належним чином в державному реєстрі, є підставою, відповідно до якої ОСББ в даному випадку вправі вимагати передачі йому будинку в управління з усіма допоміжними приміщеннями.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Частиною першою статті 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
В силу статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Як вже було встановлено вище, рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 не вилучено з господарського відання Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради нежитлові приміщення , зазначені в додатку до цього рішення (нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя) житлового будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя, оскільки Виконавчий комітет ЗМР вважає їх комунальною власністю ЗМР, про що зазначено в оспорюваному рішенні.
В ході розгляду справи, ухвалою суду було призначено у справі № 908/816/17 судову будівельно-технічну експертизу, проведення якої доручено експертам Запорізького відділення Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз. На вирішення експертизи поставлено наступні питання:
1) Чи відносяться нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва до допоміжних приміщень житлового багатоквартирного будинку та яке їх функціональне призначення?;
2) Чи відносяться нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя, відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва, до неподільного майна, що включає приміщення, яке забезпечує належне функціювання житлового будинку?;
3) Чи є нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя спільним майном співвласників багатоквартирного будинку розташованого у місті Запоріжжя по вул. Незалежної України № 80?;
4) Чи знаходяться в нежитлових приміщеннях підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва вузли та комунікації системи життєзабезпечення житлового будинку, а саме: системи центрального опалювання, водопостачання, водовідведення (каналізація), електропостачання тощо?;
5) Чи можливо користуватись нежитловими приміщеннями підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя, відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва, як окремими ізольованими об'єктами?
13.02.2018 на адресу господарського суду Запорізької області надійшов висновок № 469-17 від 21.12.2017 судової будівельно-технічної експертизи по справі № 908/816/17, в якому зазначено наступне.
По першому питанню.
Відповідно до наданих матеріалів господарської справи, спірні приміщення підвального поверху (літ. А-5), за даними первинної інвентаризації станом на 10.10.1958р. при введені в експлуатацію житлової будівлі у м. Запоріжжя, по вул. Незалежної України 80, які складались загалом із сараїв та коридорів, було передбачено що вони є допоміжними приміщеннями багатоквартирного будинку згідно Державних Будівельних Норм.
Відповідно до дослідницької частини та вищенаведеного нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва відносяться до допоміжних приміщень житлового багатоквартирного будинку та із функціональним призначенням - для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців.
По другому питанню
Відповідно до дослідницької частини та експертного висновку по першому питанню спірні нежитлові приміщення відносяться до допоміжних приміщень житлового багатоквартирного будинку та із функціональним призначенням - для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців.
Відповідно до дослідницької частини неподільне майно - неподільна частина житлового комплексу, яка складається з частини допоміжних приміщень, конструктивних елементів будинку, технічного обладнання будинку, що забезпечують належне функціонування жилого будинку.
Відповідно до вищенаведеного нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40,50 кв.м., площею 61,50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384,40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва, відноситься до неподільного майна, що включає приміщення, яке забезпечує належне функціонування житлового будинку.
По третьому питанню
У дослідницький частині експертного висновку по другому питанню було зроблено висновок, що спірні нежитлові приміщення відноситься до неподільного майна, що включає приміщення, яке забезпечує належне функціонування житлового будинку.
Відповідно до дослідницької частини неподільне майно перебуває у спільній сумісній власності співвласників багатоквартирного будинку. Неподільне майно не підлягає відчуженню.
Відповідно до вищенаведеного нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40,50 кв.м., площею 61,50 кв.м., площею 154,40 кв.м., разом загальною площею 384,40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя є спільним майном співвласників багатоквартирного будинку розташованого у місті Запоріжжя по вул. Незалежної України № 80.
По четвертому питанню
Відповідно до матеріалів господарської справи, наявної документації та співставлення їх із візуально-інструментальним оглядом у нежитлових приміщеннях підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва знаходяться вузли та комунікації системи життєзабезпечення житлового будинку, а саме: системи центрального опалювання, водопостачання, водовідведення (каналізація), електропостачання із запірною арматурою та/або автоматикою.
По п'ятому питанню
Відповідно до матеріалів господарської справи та співставлення їх із візуально-інструментальним оглядом нежитлових приміщень підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва відносяться до ізольованих приміщень, оскільки відокремлені від суміжних приміщень стінами/перегородками та міжповерховим перекриттям.
Відповідно до дослідницької частини користуватись нежитловими приміщеннями підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40, 50 кв.м., площею 61, 50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384, 40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 з м. Запоріжжя відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва, як окремими ізольованими об'єктами можливо за умовами використання таких приміщень для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців.
Відповідно до ст. 104 ГПК України, висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.
Згідно ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до Положення про порядок передачі в комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженного постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1995 року № 891 (в ред. станом на 1999-2000 роки) передачі в комунальну власність підлягали житлові будинки відомчого житлового фонду (крім гуртожитків) у разі зміни форми власності підприємств, установ та організацій.
Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 22.07.1999 № 346 Про прийняття до комунальної власності м. Запоріжжя об'єктів загальнодержавного житлового фонду від відкритого акціонерного товариства Запорізький металургійний комбінат Запоріжсталь ім. С. Орджонікідзе на виконання зазначеної постанови КМУ, на підставі рішення Запорізької міської ради від 28.04.1999 №_25 Про затвердження переліку підприємств, які готують до передачі в 1999 році в комунальну власність м. Запоріжжя державний житловий фонд, що перебуває в оперативному управлінні вирішено прийняти з 01 серпня 1999 року до комунальної власності м. Запоріжжя об'єкти державного житлового фонду та обігові засоби від відкритого акціонерного товариства Запорізький металургійний комбінат Запоріжсталь ім. С. Орджонікідзе згідно з додатками.
Відповідно до акту прийому-передачі від 09.02.2000 Запорізька міська рада, в особі в.о. міського голови Селіна С.М. прийняла, а Відкрите акціонерне товариство Запорізький металургійний комбінат Запоріжсталь ім. С.Орджонікідзе передало до комунальної власності м. Запоріжжя об'єкти житлово-комунального господарства та обігові кошти на утримання і ремонт об'єктів житлового господарства згідно з додатками, які є невід'ємною частиною цього акту.
ТОВ ЗМБТІ листом № 10093 від 18.09.2017 повідомляє, що із довідки приналежності на житловий будинок розташований за адресою м. Запоріжжя, вул. Незалежної України № 80 вбачається, що житловий будинок зареєстровано 16.11.2000 в реєстровій книзі № 13 за № 4406 за територіальною громадою м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради на підставі розпорядження Запорізького міського голови від 30.05.2000 № 524р та рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради № 346 від 22.07.1999.
Порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна у період реєстрації будинку за територіальною громадою у цілому (1999-2000 роки) було врегульовано Інструкцією про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб , затвердженою наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 121 від 09.06.1998 року (далі - Порядок реєстрації).
Згідно п. 1.9 Порядку реєстрації до об'єктів нерухомого майна, що підлягають державній реєстрації, відносяться:
а) Житлові і нежитлові будинки, садові будинки, дачі, гаражі, будівлі виробничого, господарського, соціально-побутового та іншого призначення, розташовані на окремих земельних ділянках вулиць, площ і провулків під окремими порядковими номерами;
b) Вбудовані в житлові будинки нежитлові приміщення (як частини цих будинків);
с) Квартири багатоквартирних будинків.
Пунктом 2.1 Порядку реєстрації встановлено, що реєстрація провадиться на підставі правовстановлювальних документів (додаток 1) у такому порядку, в підпункті Г якого зазначено, що на оригіналі прововстановлювального документа робиться реєстраційний напис (додаток 5). Якщо на правовстановлювальному документі немає місця для реєстраційного напису, то видається реєстраційне посвідчення, яке є невід'ємною частиною такого документа (додаток 6).
Пунктом 2.8 Порядку реєстрації передбачається, що якщо в правовстановлювальному документі не вказана адреса, тому що об'єкт нерухомого майна взагалі не має її, то зацікавлена особа звертається до органу місцевого самоврядування, який присвоює цьому об'єкту адресу відповідно до місця розташування.
Дослідивши надані до матеріалів справи докази, колегія суддів встановила, що доказів реєстрації права комунальної власності на спірні нежитлові приміщення ні відповідачами, ні третьою особою не надано.
Заперечення відповідача 1 про те, що право власності на спірні нежитлові приміщення не підлягали окремій реєстрації спростовуються вищенаведеними нормами права.
Враховуючи викладене, суд вважає, що висновком № 469-17 від 21.12.2017 судової будівельно-технічної експертизи по справі № 908/816/17 встановлено статус нежитлових приміщень підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40,50 кв.м., площею 61,50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384,40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя, а саме, що це - є допоміжні приміщеннями багатоквартирного будинку згідно Державних Будівельних Норм, які відносяться до неподільного майна, що включає приміщення, які забезпечують належне функціонування житлового будинку. Крім того, в цих приміщеннях відповідно до діючих норм і правил в галузі будівництва знаходяться вузли та комунікації системи життєзабезпечення житлового будинку, а саме: системи центрального опалювання, водопостачання, водовідведення (каналізація), електропостачання із запірною арматурою та/або автоматикою.
Рішенням Конституційного суду України від 02.03.2004 у справі №1-2/2004 визначено, що Допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т.ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків.
Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього.
Разом з цим, термін допоміжні приміщення визначено в Правилах утримання жилих будинків та прибудинкових територій , затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 №76, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25.08.2005 за № 927/11207, допоміжні приміщення житлового будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що нежитлові приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40,50 кв.м., площею 61,50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384,40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя не можуть бути відокремлені від буд. № 80 по вул. Незалежної України м. Запоріжжя та є допоміжними у розумінні Законів України Про приватизацію державного житлового фонду , Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та необхідні для забезпечення належної експлуатації багатоквартирного будинку в цілому, а тому підлягають передачі в управління створеному ОСББ.
Частиною 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Органи самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, обов'язкові до виконання на відповідній території. Це статути громад, рішення, прийняті на місцевих референдумах, регламенти місцевих рад, рішення рад, розпорядження сільських, селищних, міських голів, рішення виконавчих комітетів рад, договори про розмежування предметів відання місцевих рад та органів місцевої виконавчої влади тощо. Реалізація права їх видавати є засобом саморегуляції життєдіяльності громади, системи місцевого самоврядування.
Із урахуванням висновків Конституційного Суду України в Рішенні від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) та з огляду на положення статті 11 ЦК України, у зв'язку з прийняттям суб'єктом владних повноважень ненормативного акта виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, зокрема, у сфері майнових правовідносин відповідний ненормативний акт є підставою виникнення, зміни або припинення конкретних прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб приватного права.
Рішення суб'єкта владних повноважень у сфері майнових відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред'являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред'явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи (зокрема й права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб'єкта владних повноважень.
Саме таку правову позицію викладено в постанові Верховного суду України 3-911гс16 від 05.07.2017 у справі №911/3285/14.
На підставі вищевикладеного, суд вважає, що матеріалами справи підтверджується, що приміщення підвального поверху (літ. А-5) площею 128 кв.м., площею 40,50 кв.м., площею 61,50 кв.м., площею 154, 40 кв.м., разом загальною площею 384,40 кв.м. по вул. Незалежної України, 80 в м. Запоріжжя є спільним майном співвласників багатоквартирного будинку, тому рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 Про вилучення з господарського відання та передачу в управління ОСББ Незалежної України 80 житлового будинку № 80 по вул. Незалежної України слід визнати недійсним в частині невилучення з господарського відання Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради нежитлових приміщень, зазначених в додатку до рішення (нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя), як таке, що суперечить чинному Законодавству України, яке регулює спірні правовідносини.
Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідачів передати в управління Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м, а саме: 128 кв. м, 40,50 кв.м, 61,50 кв.м, 154, 40 кв.м., що розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя, суд зазначає наступне.
Оскаржуваним рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 вирішено вилучити з господарського відання комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України, крім нежитлових приміщень загальною площею 384,40 кв.м, а саме: (літ.А-5) загальною площею 128 кв. м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 40,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 61,50 кв.м, нежитлове приміщення (літ.А-5) загальною площею 154,40 кв.м.
Частиною 5 ст. 22 ГК України передбачено, що держава реалізує право державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських повноважень відповідних органів управління щодо суб'єктів господарювання, що належать до цього сектора і здійснюють свою діяльність на основі права господарського відання або права оперативного управління.
Право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами (ч. 1 ст. 136 ГПК України).
Основу правового режиму майна суб'єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління (ч. 1 ст. 133 ГК України).
Суб'єкт господарювання, який здійснює господарську діяльність на основі права власності, на свій розсуд, одноосібно або спільно з іншими суб'єктами володіє, користується і розпоряджається належним йому (їм) майном, у тому числі має право надати майно іншим суб'єктам для використання його на праві власності, праві господарського відання чи праві оперативного управління, або на основі інших форм правового режиму майна, передбачених цим Кодексом (ч. 1 ст. 134 ГК України).
Таким чином, вищенаведеним спростовується заперечення КП Наше місто , що воно є неналежним відповідачем по справі, оскільки житловий будинок № 80 по вул. Незалежної України м. Запоріжжя перебував в його господарському віданні, а на теперішній час в його господарському віданні перебувають спірні нежитлові приміщення, тому вимогу позивача про зобов'язання передати в управління Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м, а саме: 128 кв. м, 40,50 кв.м, 61,50 кв.м, 154, 40 кв.м. слід задовольнити до відповідача 2 та зобов'язати КП Наше місто передати в управління ОСББ Незалежної України 80 зазначені вище нежитлові приміщення.
Статтями 4-2 та 4-3 Господарського процесуального кодексу України визначено, що правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об'єктивного з'ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Частиною 1 ст. 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).
Стаття 79 ГПК України передбачає, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Позивач надав всі необхідні докази в підтвердження своєї правової позиції.
Відповідачі належних та допустимих доказів, які б спростовували доводи позивача не надали.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та доведеними, у зв'язку з чим підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати, які складаються з судового збору та витрат на проведення експертизи покладаються на відповідачів порівно.
Керуючись ст. ст. 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Незалежної України 80" до Виконавчого комітету Запорізької міської ради та Комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради задовольнити повністю.
2. Рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 28/17 від 23.01.2017 Про вилучення з господарського відання та передачу в управління ОСББ Незалежної України 80 житлового будинку № 80 по вул. Незалежної України визнати недійсним в частині невилучення з господарського відання Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради нежитлових приміщень, зазначених в додатку до рішення (нежитлові приміщення Літ. А-5, загальною площею 384,40 кв.м., розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя).
3. Зобов'язати Комунальне підприємство Наше місто Запорізької міської ради (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 29-а, код ЄДРПОУ 40545596) передати в управління Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 80, код ЄДРПОУ 40894544) нежитлові приміщення Літ. А-5, площею: 128 кв. м, 40,50 кв.м, 61,50 кв.м, 154, 40 кв.м., загальною площею 384,40 кв.м, що розташовані в житловому будинку № 80 по вул. Незалежної України в м. Запоріжжя. Видати наказ.
4. Стягнути з Виконавчого комітету Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ 02140892) на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 80, код ЄДРПОУ 40894544) 1600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп. судового збору та 7428 (сім тисяч чотириста двадцять вісім) грн. 00 коп. судові витрати, пов'язані з проведенням експертизи. Видати наказ.
5. Стягнути з Комунального підприємства Наше місто Запорізької міської ради (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 29-а, код ЄДРПОУ 40545596) на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Незалежної України 80 (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 80, код ЄДРПОУ 40894544) 1600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп. судового збору та 7428 (сім тисяч чотириста двадцять вісім) грн. 00 коп. судові витрати, пов'язані з проведенням експертизи. Видати наказ.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України "15" червня 2018 р.
Головуючий суддя Зінченко Н.Г.
суддя Горохов І.С.
суддя Ярешко О.В.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2018 |
Оприлюднено | 19.06.2018 |
Номер документу | 74749706 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецова Ірина Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні