ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
04 жовтня 2018 року м. Ужгород№ 807/575/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дору Ю.Ю.,
при секретарі судового засідання Гулай М.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представник відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства мисливців та рибалок "Грінвуд" до Рахівської районної ради Закарпатської області про визнання незаконним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство мисливців та рибалок Грінвуд (далі - позивач, ТМР "Грінвуд") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Рахівської районної ради Закарпатської області (далі - відповідач, Рахівська районна рада) про скасування рішення № 289 від 28.11.2017 р. позачергової сесії VII скликання Рахівської районної Ради Закарпатської області про введення мораторію (обмеження) на полювання на території мисливських угідь району строком на 5 років на всій території мисливських угідь Рахівського району з 01 лютого 2018 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що оспорюване Рішення Ради суперечить чинному законодавству та порушує права позивача, виходячи з наступного.
Згідно ст. 4 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" від 22.02.2000 р. №1478-ІІІ державне регулювання у галузі мисливського господарства та полювання здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень. Органам місцевого самоврядування цим Законом та іншими законами України можуть бути надані окремі повноваження органів виконавчої влади у сфері державного регулювання мисливського господарства та полювання.
Мисливські угіддя надано позивачу у тимчасове користування загальною площею 19572 га в межах земель лісового фонду Говерлянського, Білотиснянського та Щаульського лісництв ДП "Рахівський ЛДГ" Рішенням 25 сесії V скликання Закарпатської обласної ради від 07.08.2009 р. № 919. 17.09.2009 р. на виконання вказаного рішення Закарпатської обласної ради між Закарпатським обласним управлінням лісового та мисливського господарства і ТМР "Грінвуд" укладено договір про умови ведення мисливського господарства, згідно умов якого ТМР "Грінвуд" передані мисливські угіддя для ведення мисливського господарства строком до 06.08.2034 р.
До повноважень міських рад у галузі мисливського господарства та полювання належить: організація та здійснення заходів щодо охорони державного мисливського фонду, поліпшення середовища перебування мисливських тварин; вирішення відповідно до цього Закону питань, що стосуються надання у користування мисливських угідь; реалізація інших питань у межах своїх повноважень (ст. 10 Закону № 1478). При цьому органам місцевого самоврядування цим Законом та іншими законами України можуть бути надані окремі повноваження органів виконавчої влади у сфері державного регулювання мисливського господарства та полювання (ст. 4 Закону № 1478).
Відповідно до пункту 37 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування до компетенції міських рад відноситься прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об'єктів тваринного світу. Проте, рішення Ради за змістом не відповідає компетенції місцевої ради, передбаченої частиною 1 статті 26 зазначеного Закону, оскільки містить заборону полювання на всій території мисливських угідь Рахівського району, а не лише в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами. Отже, рішення Ради суперечить ст. 39 Закону України Про тваринний світ , ст. 13 Закону України Про тваринний світ , при тому, що органи місцевого самоврядування зобов'язані керуватися у своїй діяльності законами України (п.3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування ). Зі змісту рішення Ради, воно містить загальне посилання на закони, проте без конкретизації на підставі яких саме (пункт, абзац, стаття) норм законодавства прийняте рішення Ради.
Відповідач проти позову заперечив, надавши суду письмовий відзив. Представник відповідача в судовому засіданні вказав, що вищевказаним рішенням ради право користування мисливськими угіддями позивача не припинялося. Районна рада своїм рішенням ввела мораторій (обмеження) на полювання на певний строк, а не припиняла право користування мисливськими угіддями чи будь-які інші речові права позивача.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що товариство мисливців та рибалок "Грінвуд" зареєстроване як юридична особа та здійснює свою діяльність на підставі статуту затвердженого загальними зборами ТМР "Грінвуд" 05 червня 2009 року.
Рішенням Закарпатської обласної ради від 07.08.2009 №919 надано ТМР "Грінвуд" у тимчасове користування терміном на 25 років мисливські угіддя загальною площею 19572 га в межах земель лісового фонду Говерлянського, Білотисянського та Щаульського лісництв ДП "Рахівський ЛДГ". 17 вересня 2009 року Закарпатське обласне управління лісового та мисливського господарства та ТМР "Грінвуд" уклали договір про умови ведення мисливського господарства.
28 листопада 2017 року на позачерговій сесії Рахівської районної ради VII скликання за пропозицією депутата районної ради внесено до порядку денного проект рішення "Про введення мораторію(обмеження) на полювання на території мисливських угідь району". Рішенням позачерговій сесії Рахівської районної ради VII скликання № 289 від 28.11.2017 року введено мораторій на полювання строком на 5 років на всій території мисливських угідь Рахівського району з 01.02.2018 року. Вказане рішення позивач вважає протиправним, у зв'язку з чим просить таке скасувати.
Перевіривши обставини справи в межах доводів наданих в судових засіданнях, суд зазначає.
Згідно ч. 4 ст. 140 Конституції України органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Згідно ч. 2 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Згідно статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Статтею 15 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції: а) забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян; ї) здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Згідно ч. 2 цієї ж статті Закону місцеві ради можуть здійснювати й інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.
На підставі ч. 2 ст. 16 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві ради та виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України.
Згідно статті 9 Закону України Про мисливське господарство та полювання до повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських рад у галузі мисливського господарства та полювання належить: затвердження відповідних програм розвитку мисливського господарства; вирішення в установленому порядку питань надання в користування мисливських угідь; вирішення інших питань у межах своїх повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону України Про тваринний світ , органам місцевого самоврядування - законами можуть бути надані окремі повноваження органів виконавчої влади у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу.
Згідно ст. 15 Закону України Про тваринний світ , до повноважень районних рад у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу належить: організація розроблення і затвердження територіальних програм з питань охорони, використання і відтворення тваринного світу; вирішення в установленому законодавством порядку питань щодо надання в користування мисливських угідь та рибогосподарських водних об'єктів; організація та здійснення заходів щодо охорони тваринного світу та поліпшення середовища його існування; здійснення інших повноважень, передбачених законом.
Згідно ст. 38 Закону України Про тваринний світ , з метою збереження і відтворення тварин здійснення окремих видів використання об'єктів тваринного світу, а також вилучення з природного середовища тварин може бути обмежено або повністю заборонено на певній території чи на певні строки в порядку, передбаченому цим Законом та іншими нормативно-правовими актами Згідно частини другої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до частини 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон України № 280/97-ВР), органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Системний аналіз указаних норм дає підстави для висновку, що місцеве самоврядування повинно здійснюватись відповідно до вимог Конституції України та законів України, має на меті вирішення питань місцевого значення, що є правом територіальної громади.
Таким чином, правові акти місцевого самоврядування не повинні суперечити Конституції і законам України.
Вказане повністю узгоджується із ст.3 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка передбачає, що органи місцевого самоврядування повинні діяти в рамках закону та в інтересах місцевого населення.
Правовідносини щодо спірних питань регулюються Законом України Про місцеве самоврядування в Україні
Відповідно до положень частини 1 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно пункту 10 статті 46 Закону України № 280/97-ВР Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними: комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності (частина 13 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Відповідні положення містяться і у Регламенті роботи Рахівської районної ради VII скликання.
Згідно пункту 15 статті 46 Закону України № 280/97-ВР порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Стаття 47 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначає, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Пунктом 4 вказаної статті визначено, що постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Статтею 55 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено повноваження голови районної, обласної, районної у місті ради, де, зокрема, визначено, що голова районної, обласної, районної у місті ради забезпечує гласність у роботі ради та її органів, обговорення громадянами проектів рішень ради, важливих питань місцевого значення, вивчення громадської думки, оприлюднює рішення ради (п.14 ч.6 ст. 55 Закону України № 280/97-ВР).
Згідно статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Пунктом 11 вказаної статті визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Згідно абз. 2 п. 10.4 статті 10 регламенту роботи Рахівської районної ради VII скликання за пропозицією депутата або головуючого на пленарному засіданні порядок денний пленарного засідання може бути розширений проектом (-ами) рішення ради, якщо йдеться про питання, які є невідкладними. Рішення заноситься до протоколу.
Пунктом 10.5 статті 10 даного регламенту визначено, що невідкладені питання можуть вноситися в порядок денний під час пленарного засідання тільки за рішенням ради.
Проте, згідно протоколу першої сесії Рахівської районної ради VII скликання (а.с.70) таке питання при внесенні до порядку денного не вказувалося як невідкладене, всупереч п.п.10.4, 10.5 ст. 10 регламенту, проект рішення не оприлюднювався, а відтак, внесення такого проекту рішення та подальше його прийняття суперечить приписам ЗУ Про місцеве самоврядування та Регламенту роботи Рахівської районної ради VII скликання. Відтак, прийняте з порушенням регламенту, Закону України "Про місцеве самоврядування" та підлягає до скасування.
Розгляд та прийняття оскаржуваного рішення відбувся з грубим порушенням Регламенту, зокрема, щодо підготовки проекту рішення з даного питання, оприлюдненням, доведенням до відома громади, обговорення його із зацікавленими сторонами, громадськістю, тощо. Окрім цього, питання про внесення в порядок денний проекту рішення "Про введення мораторію (обмеження) на полювання на території мисливських угідь району" не вносилося як невідкладне.
Таким чином, позивач, як громадська організація, яка здійснює ведення мисливського господарства на території на яку поширюються повноваження Рахівської районної ради, не мав можливості та часу підготуватися до засідання позачергової сесії 28.11.2017 року та внести свої пропозиції щодо розгляду питання про введення мораторію на полювання на території мисливських угідь.
Отже, рішення Рахівської районної ради Закарпатської області №289 від 28.11.2017 року позачергової сесії VII скликання про введення мораторію (обмеження) на полювання на території мисливських угідь приймалося з порушенням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , чим завдано шкоди правам та інтересам територіальної громади міста Рахів, в тому числі позивача як представника громадської організації.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом , запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, у яких обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На виконання цих вимог відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, не надано суду достатніх доказів, які б спростовували твердження позивача та не доведено правомірності прийнятих рішень.
За результатами судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення суб'єкт владних повноважень діяв необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, а тому адміністративний позов підлягає до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Відповідно до ч.1 ст.132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних х розглядом справи.
Згідно квитанції від 15.03.2018 року позивачем сплачено 1762,00 грн. судового збору за подання позовної заяви, тому такі витрати підлягають відшкодуванню у повному розмірі на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб'єкта владних повноважень.
Окрім цього суд вказує, що відповідно до частини 1 статті 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правововго акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили. Відтак, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача після набрання рішенням законної сили невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні в якому було офіційно оприлюднено оскаржуваний нормативно-правовий акт.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 9, 72-77, 139, 243- 246 , 255 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства мисливців та рибалок "Грінвуд" (90600, Закарпатська область, м. Рахів, вул. Привокзальна, буд.14, код ЄДРПОУ 36428756) до Рахівської районної ради Закарпатської області (90600, Закарпатська область, м.Рахів, вул. Миру, буд.34, код ЄДРПОУ 04053818) про визнання незаконним та скасування рішення - задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати рішення Рахівської районної ради Закарпатської області №289 від 28.11.2017 року позачергової сесії VII скликання.
Зобов'язати Рахівську районну раду Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04053818) після набрання законної сили невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні в якому було офіційно оприлюднено рішення №289 від 28.11.2017 року позачергової сесії VII скликання Рахівської районної ради.
Стягнути на користь Товариства мисливців та рибалок "Грінвуд" (код ЄДРПОУ 36428756) суму сплаченого судового збору у розмірі 1762,00 грн. (тисяча сімсот шістдесят дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Рахівської районної ради Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04053818)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини 3 статті 243 КАС України повний текст рішення складено та підписано 16.10.2018 року.
СуддяОСОБА_3
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2018 |
Оприлюднено | 18.10.2018 |
Номер документу | 77151387 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Дору Ю.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні