Постанова
від 11.02.2019 по справі 807/575/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 лютого 2019 рокуЛьвів№ 857/3850/18

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,

суддів Большакової О.О., Пліша М.А.

за участі секретаря судового засідання Гром І.І.,

позивач: не з'явився

відповідач: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Рахівської районної Ради Закарпатської області на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року у справі № 807/575/18 за адміністративним позовом Товариства мисливців та рибалок ГРІНВУД до Рахівської районної Ради Закарпатської області про визнання незаконним та скасування рішення,-

суддя в 1-й інстанції - Дору Ю.Ю. ,

час ухвалення рішення - 12:00:39 год.,

місце ухвалення рішення - м. Закарпаття,

дата складання повного тексту рішення - 04.10.2018 року,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство мисливців та рибалок Грінвуд (далі позивач, ТМР Грінвуд ) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Рахівської районної ради Закарпатської області (далі відповідач, Рахівська районна рада) про скасування рішення № 289 від 28.11.2017 р. позачергової сесії VII скликання Рахівської районної Ради Закарпатської області про введення мораторію (обмеження) на полювання на території мисливських угідь району строком на 5 років на всій території мисливських угідь Рахівського району з 01 лютого 2018 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що оспорюване Рішення Ради суперечить чинному законодавству, зокрема, статті 4 Закону України Про мисливське господарство та полювання від 22.02.2000 року, відповідних положень Закону України Про місцеве самоврядування .

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 04.10.2018 року адміністративний позов Товариства мисливців та рибалок Грінвуд (90600, Закарпатська область, м. Рахів, вул. Привокзальна, буд.14, код ЄДРПОУ 36428756) до Рахівської районної ради Закарпатської області (90600, Закарпатська область, м.Рахів, вул. Миру, буд.34, код ЄДРПОУ 04053818) про визнання незаконним та скасування рішення було задоволено повністю.

Визнано незаконним та скасовано рішення Рахівської районної ради Закарпатської області №289 від 28.11.2017 року позачергової сесії VII скликання.

Зобов'язано Рахівську районну раду Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04053818) після набрання законної сили невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні в якому було офіційно оприлюднено рішення №289 від 28.11.2017 року позачергової сесії VII скликання Рахівської районної ради.

Стягнуто на користь Товариства мисливців та рибалок Грінвуд (код ЄДРПОУ 36428756) суму сплаченого судового збору у розмірі 1762,00 грн. (тисяча сімсот шістдесят дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Рахівської районної ради Закарпатської області (код ЄДРПОУ 04053818).

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач - Рахівська районна ради Закарпатської області, оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права. Просить скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що позивачем пропущено строк звернення до суду, з заявою про поновлення пропущеного строку позивач до суду першої інстанції не звертався. Що стосується нормативного обґрунтування судом першої інстанції порушення відповідачем норм матеріального права, апелянт вважає, що судом не враховані положення п.8.2 Регламенту Районної ради, статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статті 15 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з'явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, а тому колегія суддів, відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за можливе провести розгляд справи за відсутності сторін, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, з наступних підстав.

Суд першої інстанції, ухвалюючи рішення про задоволення адміністративного позову,прийшов до висновку, що правовідносини щодо спірних питань регулюються Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Відповідно до положень частини 1 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Згідно абз. 2 п. 10.4 статті 10 регламенту роботи Рахівської районної ради VII скликання за пропозицією депутата або головуючого на пленарному засіданні порядок денний пленарного засідання може бути розширений проектом (-ами) рішення ради, якщо йдеться про питання, які є невідкладними. Рішення заноситься до протоколу.

Пунктом 10.5 статті 10 даного регламенту визначено, що невідкладені питання можуть вноситися в порядок денний під час пленарного засідання тільки за рішенням ради.

На думку суду першої інстанції, таке питання при внесенні до порядку денного не вказувалося як невідкладене, всупереч п.п.10.4, 10.5 ст. 10 регламенту, проект рішення не оприлюднювався, а відтак, внесення такого проекту рішення та подальше його прийняття суперечить приписам ЗУ Про місцеве самоврядування та Регламенту роботи Рахівської районної ради VII скликання, а тому підлягає до скасування.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції.

При розгляді апеляційної скарги, колегія суддів здійснює перевірку правильності визначення судом першої інстанції обставин справи та відповідності дій суб'єкта владних повноважень вимогам Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , статті 9 Закону України Про мисливське господарство та полювання та Закону України Про тваринний світ .

Судом першої інстанції встановлено, що товариство мисливців та рибалок Грінвуд зареєстроване як юридична особа та здійснює свою діяльність на підставі статуту затвердженого загальними зборами ТМР Грінвуд 05 червня 2009 року.

Рішенням Закарпатської обласної ради від 07.08.2009 року №919 надано ТМР Грінвуд у тимчасове користування терміном на 25 років мисливські угіддя загальною площею 19572 га в межах земель лісового фонду Говерлянського, Білотисянського та Щаульського лісництв ДП Рахівський ЛДГ . 17 вересня 2009 року Закарпатське обласне управління лісового та мисливського господарства та ТМР Грінвуд уклали договір про умови ведення мисливського господарства.

28 листопада 2017 року на позачерговій сесії Рахівської районної ради VII скликання за пропозицією депутата районної ради внесено до порядку денного проект рішення Про введення мораторію(обмеження) на полювання на території мисливських угідь району . Рішенням позачерговій сесії Рахівської районної ради VII скликання № 289 від 28.11.2017 року введено мораторій на полювання строком на 5 років на всій території мисливських угідь Рахівського району з 01.02.2018 року.

Згідно ч. 4 ст. 140 Конституції України органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Згідно ч. 2 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Згідно статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, статтею 15 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції: а) забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян; ї) здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Згідно ч. 2 цієї ж статті Закону місцеві ради можуть здійснювати й інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Згідно статті 9 Закону України Про мисливське господарство та полювання до повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських рад у галузі мисливського господарства та полювання належить: затвердження відповідних програм розвитку мисливського господарства; вирішення в установленому порядку питань надання в користування мисливських угідь; вирішення інших питань у межах своїх повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону України Про тваринний світ , органам місцевого самоврядування - законами можуть бути надані окремі повноваження органів виконавчої влади у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу.

Згідно ст. 15 Закону України Про тваринний світ , до повноважень районних рад у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу належить: організація розроблення і затвердження територіальних програм з питань охорони, використання і відтворення тваринного світу; вирішення в установленому законодавством порядку питань щодо надання в користування мисливських угідь та рибогосподарських водних об'єктів; організація та здійснення заходів щодо охорони тваринного світу та поліпшення середовища його існування; здійснення інших повноважень, передбачених законом.

Згідно ст. 38 Закону України Про тваринний світ , з метою збереження і відтворення тварин здійснення окремих видів використання об'єктів тваринного світу, а також вилучення з природного середовища тварин може бути обмежено або повністю заборонено на певній території чи на певні строки в порядку, передбаченому цим Законом та іншими нормативно-правовими актами Згідно частини другої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Підставою для прийняття рішення Рахівською районною радою VII скликання від 28 листопада 2017 року №289 Про введення мораторію (обмеження) на полювання на території мисливських угідь району стало внесення вказаного питання під час пленарного засідання позачергової сесії Рахівської районної ради 28 листопада 2017 року депутатом Басарабою Б.В. ( а.с. 66-75).

Колегія вважає, що процедура внесення даного проекту рішення та голосування по ньому проведена у повній відповідності до вимог законодавства та Регламенту роботи Рахівської районної ради VII скликання, затвердженого рішенням районної ради від 04 грудня 2015 року №10 ( а.с. 75- 88).

Відповідно до ч. 15 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Згідно статті 2 Регламенту роботи районної ради, Регламент є нормативним актом, обов'язковим для виконання районною радою, який передбачає порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови, заступника голови районної ради, скликання чергової та позачергової сесій, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії, функції органів районної ради, депутатів та посадових осіб ради, інших органів, визначає процедуру ухвалення рішень ради.

Відповідно до ч.13 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.

Пунктом 8.2 Регламенту виключно депутатів районної ради наділено правом вносити пропозиції щодо питань на розгляд сесії безпосередньо на пленарному засіданні.

При цьому, згідно п.8.4 Регламенту питання, які попередньо включені до порядку денного чергової сесії, розглядаються постійними комісіями та президією ради. Вказана норма стосується лише питань, які виносяться на розгляд чергової сесії, в спірному випадку рішення прийняте на позачерговій сесії та за умови попереднього включення до порядку денного, в даному випадку питання внесено безпосередньо під час пленарного засідання позачергової сесії районної ради.

Згідно п.8.9 Регламенту, скорочення термінів подання проектів рішень розглядається в кожному окремому випадку президією ради, а внесені на початку пленарного засідання - радою з прийняттям окремого процедурного рішення ( що і було зроблено та зафіксовано у протоколі позачергової сесії).

На виконання ч.2 п.104 Регламенту, за пропозицією депутата або головуючого на пленарному засіданні порядок денний пленарного засідання може бути розширений проектами рішеннями ради, якщо йдеться про питання, які є невідкладними. При цьому, згідно з п.10.5 Регламенту, невідкладні питання можуть вноситися в порядок денний під час пленарного засідання тільки за рішенням ради, що було вчинено та зафіксовано у протоколі позачергової сесії.

П.10.6 Регламенту, Проект порядку денного пленарного засідання, сформований відповідно до вимог цього Регламенту, обговорюється і затверджується в цілому більшістю голосів депутатів від загальної кількості депутатів ради, що було зроблено та зафіксовано у протоколі позачергової сесії.

Відповідно до ч.2 п.12.1 Регламенту, рішення районної ради після їх обговорення приймаються на пленарному засіданні більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Регламентом.

Також, колегія суддів звертає увагу, що згідно статтею 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

З врахуванням вказаних обставин, колегія суддів вважає, що рішення позачергової сесії Рахівської районної ради VII скликання від 28 листопада 2017 року №289 Про введення мораторію (обмеження) на полювання на території мисливських угідь району було прийнято з дотриманням норм чинного законодавства, за встановленою процедурою прийняття визначеною Регламентом роботи Рахівської районної ради VII скликання, що заперечує твердження суду першої інстанції про підстави для скасування спірного рішення.

З огляду на те, що судом першої інстанції було відкрито провадження у справі після виконання позивачем вимог ухвали без руху від 17 липня 2018 року ( а.с. 32), колегія суддів вважає, що судом першої інстанції фактично здійснено перевірку обставин щодо відповідності позовної заяви вимогам статті 160 КАС України, що заперечує твердження апелянта щодо пропуску строків звернення до суду з адміністративним позовом у позивача.

Відповідно до ст. 317 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

З урахуванням вищенаведеного, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції винесене з істотним порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи та з неповним з'ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, тому таке підлягає скасуванню.

Керуючись, ст.229, ч.3 ст.243, ст. ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Рахівської районної Ради Закарпатської області задовольнити.

Рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2018 року у справі № 807/575/18 - скасувати, та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову Товариства мисливців та рибалок ГРІНВУД до Рахівської районної Ради Закарпатської області про визнання незаконним та скасування рішення - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду касаційної інстанції.

У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді О. О. Большакова М. А. Пліш Повне судове рішення складено 19.02.2019 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.02.2019
Оприлюднено21.02.2019
Номер документу79969071
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/575/18

Постанова від 22.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 11.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 16.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 04.10.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 06.09.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні