ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.10.2018 Справа № 904/3341/18 За позовом: Керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №4 Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпровської міської ради, м. Дніпро
до: Товариства з обмеженою відповідальністю ДКЗ-Дніпро , м. Дніпро
про: стягнення 10 098 511,40 грн.
Суддя Васильєв О.Ю.
Секретар судового засідання Кучма Т.В.
ПРЕДСТАВНИКИ :
Від прокуратури: Дидюк Н.О. (служб. посв. №047832 від 04.09.17р. ) ;
Від позивача: Дерило В.Г. ( дов. №7/10-1719 від 18.06.18р. ) ;
Від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Керівник Дніпропетровської місцевої прокуратури №4 Дніпропетровської області звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпровської міської ради (позивач) з позовом до ТОВ ДКЗ-Дніпро (відповідач) про стягнення 10 098 511,40грн. збитків, завданих Дніпровській міській раді безоплатним користуванням земельною ділянкою, розташованою за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27, загальною площею 44281 кв.м, за період : червень 2015р. - вересень 2017р. Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на ту обставину , що відповідач завдав збитки Дніпровській міській раді внаслідок безоплатного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.
Ухвалою суду від 26.07.18 р. відкрито провадження у справі №904/3341/18, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 14.08.18. Дніпровська міська рада (позивач) в письмових поясненнях позовні вимоги прокурора підтримала у повному обсязі з підстав , зазначених у позові. Ухвалою суду від 16.10.18р. закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 25.10.18 р.
ТОВ ДКЗ-Дніпро (відповідач) відзив на позов не надав, явку повноважного представника в судові засідання не забезпечив, не зважаючи туобставину , що про час та місце судових засідань своєчасно повідомлявся на адресу, зазначену у позовній заяві та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.08.18 (а.с.130-133), що підтверджується відповідними поштовими повідомленнями підприємства зв'язку , повернутими з посиланням на закінчення строку зберігання поштового відправлення (а.с.127-129, 141-143).
Враховуючи вищезазначене, суд вважає можливим розглянути справу за відсутністю відзиву на позов та представника відповідача - за наявними в справі доказами.
Заслухавши пояснення представників прокурора та позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно приписів ст. 189 Земельного кодексу України та ст. 20 Закону України Про охорону земель ,сільські, селищні, міські районні та обласні ради здійснюють самоврядний контроль за використанням та охороною земель.
09.08.17р. робочою групою з питань самоврядного контролю за додержання вимог земельного законодавства України щодо раціонального використання та охорони земель на території м. Дніпра департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27 та складено акт №08/17/01 від 09.08.17 (а.с.28-31).
В результаті обстеження встановлено, що на земельній ділянці розташований об'єкт нерухомого майна (складський комплекс) ,належний на праві власності відповідачу . ТОВ ДКЗ-Дніпро з 14.12.12р. по 06.12.17р. є власником об'єктів нерухомого майна, площею 527,5 кв.м. (на підставі договору купівлі-продажу №5214 від 03.12.12, державна реєстрація 22.03.13) та 31297,1 кв.м. (на підставі свідоцтва про право власності САЕ №844065 від 05.12.12, державна реєстрація 14.12.12), які розташовані за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27.Зазначена обставина підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта (а.с.76-82, 83-86) Площа земельної ділянки 44 281кв.м. (вираховно по топографічному плану М 1:500) доступ до земельної ділянки частково обмежений.
ТОВ ДКЗ-Дніпро звернулось до Дніпровської міської ради з клопотанням №36/2909 від 20.05.16р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 5,2000га, яка знаходиться за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27. За результатами розгляду вказаного клопотання Дніпровською міської ради прийнято рішення №93/15 від 20.10.16 Про надання ТОВ ДКЗ Дніпро дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню об'єктів нерухомого майна по вул. Ударників, 27. Проект відведення не розроблено, договір оренди землі не укладено.
Враховуючи вищевикладене, робоча група прийшла до висновку що на момент проведення перевірки документи , що посвідчують право на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою (або свідоцтва про право власності) чи договір оренди землі, зареєстрований відповідно до закону відсутні, що є порушенням ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з інформацію , наданою Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області №4641/9/04-36-12-23-17 від 27.06.18 р. ТОВ ДКЗ-Дніпро в 2015році сплачено земельний податок в розмірі 493 524,52грн., в 2016році сплачено 41 821,85 грн. за земельну ділянку за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27. Податкові декларації з земельного податку за 2016 та 2017 роки ТОВ ДКЗ-Дніпро не подавало .
За змістом статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284 Про порядок визначення та відшкодування збитків власників та землекористувачам відшкодуванню підлягають неодержані доходи. Неодержані доходи - це доход, який це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
З метою визначення розміру збитків заподіяних Дніпропетровській міській раді, та їх подальшого відшкодування, прийнято рішення № 221 Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 16.09.2004 № 2909 Про створення комісії з визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам про створення комісії та затверджено її склад.
за період з 01.01.13 р. по 21.09.17р., який склав 16 024 359,40грн.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року №284 Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам 21.09.17р. відбулось засідання комісії з питань визначення розміру збитків, заподіяних Дніпровській міській раді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок. До участі в засіданні комісії запрошено відповідача, про що свідчить лист № 1/5-8 від 05.09.2017 та фіскальний чек (а.с.57-59).
21.09.16 зазначеною вище комісією був складений акт №4 визначення розміру збитків, заподіяних міській раді внаслідок використання земельних ділянок: м. Дніпро, вул. Ударників, 27, відповідно до якого ТОВ ДКЗ-Дніпро (відповідачем) завдано збитки у сумі 16 024 359,40грн . за період з 01.01.13 р. по 21.09.17р. (а.с.89).
Згідно приписів ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Рішенням виконавчого комітету Дніпровській міській раді №875 від 14.11.17р. затверджено акт комісії з визначення розміру збитків, заподіяних Дніпровській міській раді, власникам землі та землекористувачам при використанні земельних ділянок №4 від 21.09.2017.
На виконання вказаного рішення Дніпровською міською радою направлено на адресу ТОВ ДКЗ-Дніпро лист № 7/11-1875 від 16.11.17р. з вимогою щодо добровільної сплати збитків.
Станом на день подання позову до суду збитки у вигляді недоотриманого прибутку, завдані Дніпровській міській раді відповідачем безоплатним користуванням земельною ділянкою розташованої за адресою: м. Дніпро, вул. Ударників, 27, загальною площею 44 281кв.м. за період з 01.01.13р. по 21.09.17р. в добровольному порядку не сплачено.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор , враховуючи норми ст. 257 ЦК України, просить стягнути частину збитків за період з 23.07.15р. по вересень 2017р. (в межах строку позовної давності), що складають 10 098 511,40грн., обґрунтований розрахунок суми наведено в позовній заяві (а.с.11).
На час прийняття рішення у справі відповідачем доказів сплати збитків перед позивачем не надав.
Відповідно по положень ст. 377 Цивільного кодексу України та ст. 120 Земельного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Таке право необхідно оформити у порядку, який визначений земельним законодавством, тобто через оформлення технічної документації та прийняття міською радою рішення стосовно надання земельної ділянки власнику будівлі, споруди у користування (оренду) або у власність, з подальшим укладенням договору оренди земельної ділянки або отриманням свідоцтва про право власності.
Частиною 2 ст.120 Земельного кодексу України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до п. 2.10 Постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011 №6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. При цьому новий власник не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Відповідно до статей 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад.
Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до п. ґ частини 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відшкодування заподіяних збитків.
Згідно до вимог Земельного кодексу України плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, яка визначається залежно від грошової оцінки землі.
З урахування вищезазначеного , власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 № 284.
Відповідно до ч.3-4 ст. 13 ГПК України : кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, повязаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій. Відповідачем жодних доказів на спростування обставин, викладених в позовній заяві, не надано; за таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 13 , 232 , 233 , 236 , 237 , 238 , 240 , 241 ГПК України , господарський суд , -
ВИРІШИВ :
1.Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2.Стягнути з відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю ДКЗ-Дніпро (49019, м. Дніпро, вул. Ударників, 27, код ЄДРПОУ 38301289) на користь позивача - Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 75; код ЄДРПОУ 26510514) : 10 098 511,40грн. - збитків, завданих безоплатним використанням земельної ділянки.
3. Стягнути з відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю ДКЗ-Дніпро (49019, м. Дніпро, вул. Ударників, 27, код ЄДРПОУ 38301289) на користь прокуратури Дніпропетровської області (49044, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 38, код ЄДРПОУ 02909938) : 151 477,67грн. - витрат по сплаті судового збору.
Видати відповідні накази після набрання рішенням чинності.
Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення . Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду , зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення .
Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції .
Суддя Васильєв О.Ю.
Повне рішення складено 29.10.2018
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77430761 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні