ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" жовтня 2018 р. Справа № 911/1543/18
Господарський суд Київської області у складі головуючого судді Лилака Т.Д. за участю секретаря судового засідання Москалика О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом першого заступника прокурора Київської області
(адреса: 01601, м. Київ, бульв. Л.Українки, буд.27/2, код 02909996)
в інтересах держави в особі: Кабінету Міністрів України
(01008, м. Київ, вул. Грушевського, буд.12/2)
до 1. Козинська селищна рада Обухівського району Київської області
( 08711, Київська обл., смт. Козин, вул. Партизанська, буд.2, код 04362697)
2. товариство з обмеженою відповідальністю "Деметрея"
(адреса: м. Київ, вул. Мельникова, буд.12, код 04362697)
про визнання недійсними рішення та договору оренди
за участю представників:
прокурор Підяш О.С.;
позивача Бевх І.І.;
відповідача 1 Чимерис Т.П.;
відповідача 2 Почекай М.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Перший заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України звернувся до господарського суду Київської області з позовною заявою до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та товариства з обмеженою відповідальністю "Деметрея" в якому просить суд (з урахуванням заяви від 09.08.2018): визнати недійсним рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ Деметрея для ведення підсобного сільського господарства; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 17.06.2009 №1377 укладений між Козинською селищно радою та ТОВ Деметрея на земельну ділянку площе 3,75 га з кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 для ведення підсобного сільського господарства терміном на 49 років, яка розташована на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.
Ухвалою господарського суду Київської області від 17.07.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 26.07.2018.
06.08.2018 через канцелярію суду представник ТОВ Деметрея подав відзив на позовну заяву, в якому він заперечував проти позову, та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Крім того, відповідачем заявлено про застосування до вимог позивача наслідків пропущення строків позовної давності.
11.08.2018 через канцелярію суду прокурор подав відповідь на відзив, в якому заперечував проти доводів ТОВ Деметрея викладених у відзиві на позовну заяву.
06.09.2018 через канцелярію суду представник Козинської сільської ради подав відзив на позовну заяву, в якому він заперечував проти позову, та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Крім того, відповідачем заявлено про застосування до вимог позивача наслідків пропущення строків позовної давності.
17.09.2018 через канцелярію суду представник ТОВ Деметрея подав заперечення на відповідь на відзив.
18.09.2018 через канцелярію суду прокурор подав відповідь на відзив, в якому заперечував проти доводів Козинської сільської ради викладених у відзиві на позовну заяву.
24.10.2018 через канцелярію суду представник Кабінета Міністрів України подав заяву про поновлення строку звернення до суду та письмові пояснення.
Ухвалою господарського суду Київської області від 11.10.2018 закрито підготовче провадження у справі № 911/1543/16 та призначено справу до розгляду по суті на 25.10.2018.
Розгляд справи неодноразово відкладався.
У судовому засіданні представник Кабінету Міністрів України надав усні пояснення, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
У судовому засіданні прокурор надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представники відповідачів у судовому засіданні надали усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просили суд відмовити в задоволенні позову повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Кабінету міністрів України від 19.04.2004 №240-р Про погодження місця розташування реабілітаційного оздоровчого комплексу, вилучення і надання в оренду земельної ділянки для його розміщення було погоджено вилучення і надання в оренду земельної ділянки ТОВ Транспортно-експедиційна компанія Світ шляхів площею 114,8975 га, за рахунок земель Київського державного лісогосподарського об'єднання Київліс - 62,5388 га, дочірнього спеціалізованого лісогосподарського підприємства Сосна - 47,5016 га та земель запасу Козинської селищної ради - 4,8553 га, яка знаходиться на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2005 №37-р Про скасування деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України розпорядження від 19.04.2004 №240-р скасовано.
Отже земельна ділянка площею 4,8553 га була повернута до земель запасу Козинської селищної ради.
Це твердження також підтверджується довідкою ДП Київське лісове господарство від 06.08.2008 №184, в якій зазначено, що земельна ділянка площею 3,75 га, яка надана ТОВ Деметрея передано до земель запасу Козинської селищної ради.
У 2007 році до Козинської селищної ради звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Деметрея з клопотанням про надання згоди на збір матеріалів попереднього погодження для надання в користування земельної ділянки в смт. Козин, Обухівського району Київської області.
Рішенням Козинської сільської ради від 05.06.2007 №16 Про надання ТОВ Деметрея згоди на збір матеріалів попереднього погодження для надання в користування земельної ділянки , було вирішено: надано ТОВ Деметрея згоду на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки приблизною площею 3,7522 га за рахунок земель державної власності в адміністративних межах Козинської селищної ради, для надання її в користування на умовах оренди терміном на 49 років для ведення підсобного сільського господарства.
26.10.2007 Козинською селещиною радою прийнято рішення №18 Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки для надання її в користування ТОВ Деметрея та надання дозволу на виготовлення проекту відводу земельної ділянки , яким було вирішено: затвердити матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки орієнтованою площе 3,75 га, яка знаходиться в адміністративних межах Козинської селищної ради, для надання її ТОВ Деметрея в користування на 49 років на умовах оренди для ведення підсобного господарства; надано ТОВ Деметрея дозвіл на виготовлення проекту відводу земельної ділянки орієнтовною площе 3,75 га, яка знаходиться в адміністративних межах Козинської селищної ради, для надання її ТОВ Деметрея в користування на 49 років на умовах оренди для ведення підсобного господарства.
На підставі вказаного рішення ТОВ НВК Горизонт (свідоцтво про державну реєстрацію №№ 32732649 від 04.12.2003р., ліцензія №АА769549 від 12.02.2004, м. Київ, вул. Попудренка 54, к.708) у липні 2008 року розробив Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ Деметрея для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин Козинської селищної ради Обухівського району Київської області .
Вказаний проект отримав позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 21.11.2008 №16-516е в Головному управлінні земельних ресурсів у Київській області.
Проект землеустрою був погоджений:
- Управлінням земельних ресурсів у Обухівському районі від 13.05.2008 №05- 02/2190;
- Обухівським районним відділом містобудування і архітектури від 22.05.2008р. №2155;
- Київською обласною санітарно-епідеміологічною станцією від 19.06.2008р. №05.03.02-07/37524;
- Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області від 15.07.2008р. №06-13/3336;
- Управлінням культури і туризму від 03.07.2008р. №11/5548/02.
ДП Київський лісгосп в Акті від 24.07.2008 зазначив, що земельна ділянка площею 3,75 га розташована в кварталах 42 (виділ 46); 46 (виділи 22,26,28); 53 (виділи 3,8,11) з цільовим призначенням - для ведення підсобного сільського господарства придатна для згаданих потреб, не має особливого значення, не має лісогосподарських особливостей і при умові відшкодування збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу ДП Київський лісгосп та при наявності рішення відповідного органу влади про надання вказаної ділянки та оформлення правовстановлюючих документів може бути передана в оренду ТОВ Деметрея .
Товариством з обмеженою відповідальністю Деметрея було сплачено збитки лісогосподарського виробництва в розмірі 277350,50 гривень на підставі розрахунку ДП Київський лісгосп та Акту від 24.07.2008.
06.08.2008 директором ДП Київське лісове господарство В.І. Атаманчуком було видано довідку за №184 про те, що земельна ділянка площею 3,75 га, намічена для відведення в оренду ТОВ Деметрея передана до земель запасу Козинської селищної ради. Збитки лісогосподарського виробництва сплачені в повному обсязі.
В подальшому, 16.12.2008 Козинською селещиною радою прийнято рішення №24 Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ Деметрея для ведення підсобного сільського господарства , яким було, зокрема, вирішено: затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) площею 3,75 га для ведення підсобного сільського господарства, яка розташована за адресою: Київська обл., Обухівський р-н, смт Козин; надати ТОВ Деметрея в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 3,75 га для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин, Обухівського району, Київської області за умови виконання п. 5 цього рішення; земельна ділянка повинна використовуватись за цільовим призначенням з дотриманням вимог ст. 96 Земельного кодексу України та ст. 25 Закону України Про оренду землі ; доручено селищному голові Гартіку В.В. укласти договір оренди зазначеної земельної ділянки згідно з чинним законодавством з урахуванням положень цього рішення.
Прийняте рішення обґрунтоване ст.ст. 12, 93, 124,125 Конституції України, розділом Х Перехідні положення Земельного кодексу України, Законом України Про оренду землі , п. 34 ч. 1 ст. 26, 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
На підставі вказаного рішення ТОВ Кадастровий квартал склав технічну документацію із землеустрою щодо надання земельної ділянки ТОВ Деметрея в довгострокове користування (на умовах оренди) для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин, Обухівського району Київської області №16-795 від 03.06.2009. Земельній ділянці площею 3,75 га було присвоєно кадастровий номер 3223155400:05:113:0002.
Згідно висновку про наявні обмеження на використання земельної ділянки ТОВ Деметрея Управління земельних ресурсів в Обухівському районі вих. №05-02/2191 від 13.05.2008 земельна ділянка розташована в смт. Козин Обухівського району Київської області і немає інших обмежень у використанні, окрім як обов'язку землекористувача використовувати земельну ділянку за її цільовим призначенням.
Згідно висновку про наявні обмеження на використання земельної ділянки ТОВ Деметрея відділу містобудування і архітектури Обухівської районної державної адміністрації №2154 від 22.05.2008р. земельна ділянка розташована в смт. Козин Обухівського району Київської області і немає інших обмежень у використанні, окрім як обов'язку землекористувача використовувати земельну ділянку за її цільовим призначенням.
Згідно висновку про наявні обмеження на використання земельної ділянки ТОВ Деметрея Управління земельних ресурсів в Обухівському районі №05-09/132 від 06.02.2009р. земельна ділянка також розташована в межах Козинської селищної ради, Обухівського району Київської області. Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №05-08/289 від 06.02.2009р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки в смт.Козин для ведення підсобного сільського господарства, що перебуває в оренді у ТОВ Деметрея становить 35961,91 гривень.
17.06.2009, на підставі рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ Деметрея для ведення підсобного сільського господарства , між Козинською селищною радою (орендодавець) та ТОВ Деметрея (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку. Місце розташування - Київська обл., Обухівський р-н, смт. Козин, в межах Козинської селищної ради, Обухівського району, Київської області. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення підсобного сільського господарства. Кадастровий номер земельної ділянки 3223155400:05:113:0002.
Прокурор стверджує, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою лісового фонду та накладається на землі лісогосподарського призначення. У якості доказів цього твердження прокурор посилається на:
- фрагменти з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів 46, 53 і меж їх таксаційних виділів Козинського лісництва ДП Київський лісгосп відповідно до матеріалів лісовпорядкування 1993, 2003 років.
- лист Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об'єднання ВО Укрдержліспроект від 26.01.2018 №30, відповідно до якого, земельна ділянка 3223155400:05:113:0002 розташована у кварталі 46 виділах 22, 26, 29 та у кварталі 53 виділах 3, 8, 11 Козинського лісництва ДП Київський лісгосп згідно матеріалів лісовпорядкування 1993, 2003 років, є земельною ділянкою лісового фонду та накладається на землі лісогосподарського призначення.
- лист Київського державного лісогосподарського об'єднання Київліс від 23.10.2003 №01-654, в якому зазначено, що ДЛГО Київліс не заперечує проти вилучення із складу держфлісфонду Козинського лісництва ділянки площею 62,5388 га, в в кварталі №46 виділах 22-0,5 га, 26-0,9 га, 29-1,6 га та у кварталі 53 виділах 3-1,3 га, 8-0,4 га, 11-1,0 га;
- на акт обстеження лісової ділянки з із кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 ДП Київський лісгосп від 20.05.2018, в якому зазначено, що ділянка розташована в кварталі 46 виділ 29-1,05, квартал 53 виділ 3-1,3 га, 8-0,4га, 11-1,0 га Козинського лісництва ДП Київський лісгосп , категорія лісу - 2, (лісовпорядкування 2003 року), загальною площею 3,7522 га; лісогосподарські особливості ділянки - лісові насадження на зазначеній земельній ділянці знаходяться у задовільному санітарно-технічному стані; відповідно до матерів публічної кадастрової карти України цільове використання спірної земельної ділянки площею 3,75 га - для ведення підсобного селянського господарства, комунальна власність .
Зазначає, що вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів. Однак, Київське обласне управління лісового та мисливського господарства та ДП Київське лісове господарство погодження про можливість вилучення земель лісогосподарського призначення в кварталах 46, 53 Козинського лісництва не надавали.
Рішенням Козинської селищної ради від 16.12.2008 № 24 надано в оренду земельну ділянку площею 3,75 га лісогосподарського призначення для інших цілей, ніж передбачено законом, за відсутності згоди землекористувача, без вилучення її з постійного користування ДП Київське лісове господарство (квартал 46 виділи 22, 26,29, та квартал 53 виділи 3, 8, 11 Козинського лісництва) всупереч вимогам ч. 1 ст. 57, ч. 5 ст. 116, ч. 2 ст. 149 Земельного кодексу України.
Також прокурор зазначає, що надання спірної земельної ділянки у довгострокове користування (на умовах оренди) для ведення підсобного сільського господарства відбулось з порушенням порядку зміни цільового призначення земельних ділянок, що є підставою для визначення їх недійсними на підставі ст. 21 Земельного кодексу України.
На підставі викладеного прокурор вважає, що рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 № 24 прийнято всупереч вимогам ст. 19 Конституції України, ст. ст. 19, 20, 43, 44, 55, 56, 57, 84,116, 122, 149 Земельного кодексу України, ст. 5,27,31 Лісового кодексу України, у зв'язку з чим підлягає визнанню недійсним судом в порядку передбаченому ст. ст. 21, 152, 155 Земельного кодексу України, ст. ст. 16, 21, 393 Цивільного кодексу України.
З огляду на незаконність рішення ради, підлягає визнанню недійсним договір оренди земельної ділянки відповідно до вимог ст. 203, 215 Цивільного кодексу України.
Предметом позову у даній справі є вимога про визнання недійсним рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ Деметрея для ведення підсобного сільського господарства; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 17.06.2009 №1377 укладений між Козинською селищно радою та ТОВ Деметрея на земельну ділянку площе 3,75 га з кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 для ведення підсобного сільського господарства терміном на 49 років, яка розташована на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.
Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позову.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісогосподарського призначення (ст.19 ЗК України).
Згідно з ст.55 ЗК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями в межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів.
Таким чином, землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства, належать до земель лісогосподарського призначення, на які поширюється особливий режим щодо використання, надання в користування та передачі у власність.
При цьому, за ст. 3 ЗК України, земельні відносини, що виникають при використанні лісів, регулюються також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать ЗК України.
Водночас у ч. 2 ст. 5 ЛК України передбачено, що правовий режим земель лісогосподарського призначення визначається нормами земельного законодавства. Отже, застосування норм земельного та лісового законодавства при визначенні правового режиму земель лісогосподарського призначення має базуватися на пріоритетності норм земельного законодавства перед нормами лісового законодавства, а не навпаки.
Оскільки, земельна ділянка й права на неї на землях лісогосподарського призначення є об'єктом земельних правовідносин, то суб'єктний склад і зміст таких правовідносин мають визначатися згідно з нормами земельного законодавства в поєднанні з нормами лісового законодавства в частині використання та охорони лісового фонду.
Основною рисою земель лісогосподарського призначення є призначення цих земель саме для ведення лісового господарства, що, за змістом ст. 63 ЛК України, полягає в здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.
Згідно з ст. 7 ЛК України ліси, розташовані в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу.
Відповідно до ст. 8 ЛК України у державній власності перебувають усі ліси, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається й реалізується державою в особі Кабінету Міністрів, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій згідно із законом.
За ст. 13 ЗК України, до повноважень Кабміну в галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим кодексом.
Передання у власність, надання в постійне користування для не лісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більш як 1 га, що перебувають у державній власності, належить до повноважень Кабміну у сфері лісових відносин (ст.27 ЛК України).
Таким чином, повноваження Кабінету Міністрів України по розпорядженню земельними лісовими ділянками розповсюджується лише на землі, що перебувають у державній власності.
Планування використання земель лісогосподарського призначення здійснюється головним чином у формі лісовпорядкування, яке, зокрема, передбачає складання проектів організації і розвитку лісового господарства та здійснення авторського нагляду за їх виконанням (п.13 ст.46 ЛК України).
Паралельно із земельним кадастром здійснюється облік лісів та ведеться органами лісового господарства державний лісовий кадастр на основі державного земельного кадастру (ч.2 ст.49 ЛК України). Державний лісовий кадастр включає: облік якісного й кількісного стану лісового фонду; поділ лісів на категорії залежно від основних виконуваних ними функцій; грошову оцінку лісів (у необхідних випадках); інші показники (ст.51 ЛК України).
За ст. 48 ЛК України, у матеріалах лісовпорядкування дається якісна й кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об'єкта лісовпорядкування. Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням, відповідно, з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
Згідно з нормами ст.ст. 181, 184, 202, 204 ЗК, законів від 07.07.2011 Про Державний земельний кадастр №3613-УІ та від 22.05.2003 Про землеустрій №858-1У дані державного земельного кадастру це документальне підтвердження відомостей про правовий режим земель, їх цільове призначення, їх розподіл серед власників землі й землекористувачів за категоріями земель, а також дані про кількісну та якісну характеристику земель, їх оцінку, які ґрунтуються на підставі землевпорядної документації.
Згідно з п.5 Прикінцевих положень ЛК України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом п. 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11.12.86, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування.
Згідно зі ст. 48 ч. 4 Лісового Кодексу України матеріали лісовпорядкування мають бути затверджені в установленому порядку територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 5 ст. 48 ЛК України, лише затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
З матеріалів, доданих до позовної заяви вбачається, що планшети та інші матеріали лісовпорядкування, на які Позивач посилається, як на підставу задоволення позову, не затверджені в установленому законом порядку.
Крім того, копії планшетів лісовпорядкування від 1993 року та 2003 року, на яких зазначено схеми кварталів №46 та №53, складено без прив'язування до місцевості та визначення координат.
Таким чином, прокурором не надано належних доказів про наявність накладки спірної земельної ділянки на ділянку, яка знаходиться у користуванні ДП Київський лісгосп .
Відповідно до Закону України "Про державний земельний кадастр", Земельного Кодексу України та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабміну України 17.10.2012 року за №1051, начальники районних відділів (управління) Держземагенства та їх заступники не наділені компетенцією надавати відомості з Державного земельного кадастру у формі інформаційного листа та не мають права надавати висновки щодо наявності чи відсутності певних юридичних фактів, встановлювати чи спростовувати обставини та самостійно визначати де знаходиться та чи інша земельна ділянка, чи має місце накладання земельних ділянок одна на іншу без підтверджуючих такі висновки конкретними документами, експертизами чи інформаційними даними.
Законом України "Про державний земельний кадастр" передбачено порядок отримання відомостей з Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 38 Законом України "Про державний земельний кадастр", відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.
Отже, відповідно до ст. 38 Закону України "Про державний земельний кадастр", відомості з Державного кадастру надаються тільки кадастровим реєстратором і виключно у формі витягів, довідок з узагальненою інформацією про землі (території) встановленої форми, та викопіювань з кадастрової карти.
При цьому інформаційних листів з відомостями Державного земельного кадастру за підписом начальника районного управління Держземагенства чи його заступника цим законом не передбачено. Сама ж інформація у листах є не конкретизованою, ґрунтується на припущеннях, оскільки не вказується на підставі яких конкретно планово-картографічних матеріалів підготовлені листи (назва, дата, зміст документу) та які дані Державного земельного кадастру та "інші обліковані дані управління" використані.
Таким чином, посилання у позові на будь-яки інформаційні листи як на дані з Державного земельного кадастру та як на належні письмові докази у справі не можна вважати правомірними.
В акті від 24.07.2008 ДП Київський лісгосп зазначило, що земельна ділянка, яка надається ТОВ Деметрея в оренду площею 3,75 га розташована в кварталах 42 (виділ 46-0,1 га); 46 (виділи 22-0,3га, 26-0,6га, 28-1,1 га); 53 (виділи 3-0,75 га, 8-0,3 га, 11-0,6 га).
Судом встановлено, що дані в акті ДП Київський лісгосп від 27.07.2008 відрізняються від даних КДЛО Київліс , стосовно виділів та їх площі.
Крім того, з акту обстеження лісової ділянки з із кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 ДП Київський лісгосп від 20.05.2018 вбачається, що обстеження проводилось іншої земельної ділянки, ніж та, яка відводилась по проекту землеустрою.
Не один з цих доказів не стверджує, що спірна земельна ділянка перебуває у державній власності та віднесена до категорії лісів.
Таким чином, Козинською селищною радою не було допущено порушень, договір оренди та передача земельної ділянки в оренду була здійснена з дотриманням всіх встановлених на той момент законодавства України процедури та вимог.
Право на розпорядження землями запасу в межах населеного пункту за Козинською селищною радою було передбачено п. 12. Розділу X Прикінцеві положення Земельного кодексу України, який визначав, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти, незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації.) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Мотивуючи вимоги позовної заяви прокурор посилається на те, що документація із землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт. Козин Обуховького району, що затверджена рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.XXIII Про зміну меж селища Козин , до Головного управління Держкадастру у Київській області та його територіальних органів не передавалася, в місцевому фонді документації із землеустрою не обліковується, а відомостей про межі адміністративно-територіальної одиниці смт. Козин до Національної кадастрової системи Державного кадастру не внесено (лист Держгеокадастру від 30.11.2017 року № 21-10-0.11-18188/2-17). Тому прокурор вважає, що межи селища Козин не встановлені.
Стосовно тверджень прокурора, що межи селища Козин не встановлені, суд зазначає наступне:
У 1995 році Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук (правонаступник республіканського проектного інституту по землевпорядкуванню Укрземпроект , утвореного з 24.04.1961) було розроблено проект формування території та встановлення меж Козинської селищної ради народних депутатів, смт. Козин і с. Рудики Обухівського району Київської області.
Вказаний проект був затверджений Обухівською районною радою народних депутатів рішенням №106 10.ХХІІ від 28.11.1997, яким було визначено площу Козинської селищної ради у розмірі 6862,6 га та смт. Козин площею 426,3 га.
Рішенням Київської обласної ради №174-10-ХХІІІ від 17.02.2000 повторно доручено Обухівській районній раді встановити межі смт. Козин. Рекомендовано обласному управлінню земельних ресурсів взяти на контроль розробку проекту встановлення меж смт. Козин. Рішенням Обухівської районної ради №151.13.XXIII від 09.02.2001 затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт. Козин, встановлено загальну площу смт. Козин 2740,0 га.
Рішенням Обухівської районної ради №206.16.ХХІІІ від 21.12.2001 затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт. Козин, встановлено загальну площу смт. Козин - 3071,0 га, визнано таким, що втратило чинність рішення №151.13.XXIII від 09.02.2001.
Цьому передували розробка та затвердження проектних пропозиції в Козинській селищній раді та у голови Обухівської районної державної адміністрації про що свідчать протоколи робочої наради при голові селищної ради смт. Козин від 27.10.2000 та при голові Обухівської РДА від 30.10.2000.
Відповідно до Вказівки по складанню проектів формування територій і встановлення меж сільських, селищних Рад народних депутатів, затвердженої Головою Держкомзему 30.10.1991р., проектування меж території селищних Рад проводиться на планах внутрігосподарського землеустрою масштабу 1:25000 - 1:10000 на підставі розробленої схеми формування території і встановлення меж селищних рад. Даний проект погоджується селищними і районними Радами і затверджується обласною Радою народних депутатів, або за її дорученням районною Радою народних депутатів.
Відповідно до Технічних вказівок по складанню проектів встановлення меж сільських населених пунктів, затверджених Головою Держкомзему 30.01.1991, встановлення меж сільських населених пунктів здійснювалось за проектами встановлення меж сільських населених пунктів, які розглядались і погоджувались сільською Радою народних депутатів, затверджувались районною Радою народних депутатів.
Враховуючи вищевикладене, встановлення меж селищ міського типу до 01.01.2002 здійснювалось за проектами встановлення меж селищ міського типу, які розглядались і погоджувались селищною і районною Радою народних депутатів, затверджувались за дорученням Київської обласної Ради народних депутатів - Обухівською районною Радою народних депутатів.
Відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр розділу VII Прикінцеві та перехідні положення, п. 8. Відомості про межі адміністративно- територіальних одиниць, які були встановлені до набрання чинності Законом України Про землеустрій , вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад.
Таким чином, в містобудівному обґрунтуванні зміни меж території населеного пункту смт. Козин 2001 року було встановлено загальну площу смт. Козин - 3071,0 га.
У 2011 році прокурор Обухівського району вніс протест на рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001р. №206.16.Ш, який був відхилений рішенням Обухівської районної ради від 12.04.2011р. №68.5.УІ.
Згідно Державної статистичної звітності (форма 6-зем) станом на 1 січня 2009 року згідно даних Головного управління земельних ресурсів (лист від 19.03.2009р. №07-3/03-564) за смт. Козин обліковується площа 2955,2516 га.
21.06.2013 листом №7/17-9687 у відповідь на відповідне звернення Козинської селищної ради Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України було надано роз'яснення, згідно якого містобудівне обґрунтування внесення змін до Генерального плану смт. Козин (затвердженого рішенням Обухівської районної ради від 18.09.1998р. №40.03) - зміни меж смт. Козин, затверджене рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 №206.16 розроблене відповідно до чинного на той період законодавства, а відповідні матеріли цього містобудівного обґрунтування стали невід'ємною частиною Генерального плану .
Враховуючи вищевикладене, твердження прокурора щодо невизначеності меж населеного пункту Козин на момент оскаржуваного рішення спростовується вищевикладеним.
Приписами статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Матеріали справи не містять належних письмових доказів, які б підтверджували, що спірна земельна ділянка належить до земель лісового фонду та перебуває в постійному користуванні ДП Київський лісгосп .
Враховуючи вищезазначені обставини справи, суд не вбачає жодних правових підстав для визнання недійсним рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ Деметрея для ведення підсобного сільського господарства; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 17.06.2009 №1377 укладений між Козинською селищно радою та ТОВ Деметрея на земельну ділянку площе 3,75 га з кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 для ведення підсобного сільського господарства терміном на 49 років, яка розташована на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.
Щодо вимоги про застосування строку позовної давності.
Враховуючи, що право чи інтерес позивача не порушені, господарський суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості.
Отже, підстави для застосування строку позовної давності відсутні.
На підставі ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на прокурора.
Керуючись ст.ст. 7, 42, 73-74, 77, 80, 86, 129, 201-221, 234-235 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
У судовому засіданні 25.10.2018 оголошено вступну та резолютивну частину рішення. Повне рішення складено 06.11.2018.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Т.Д. Лилак
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2018 |
Оприлюднено | 06.11.2018 |
Номер документу | 77623758 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Лилак Т.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні