Постанова
від 05.02.2019 по справі 911/1543/18
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@nag.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" лютого 2019 р. Справа№ 911/1543/18

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Чорногуза М.Г.

суддів: Хрипуна О.О.

Агрикової О.В.

секретар судового засідання: Михайленко С.О.

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився

від відповідача 1: Чимерис Т.П., адвокат, представник згідно ордеру серії ЧК №82313 від 04.02.19

від відповідача 2: Почекай М.В. довіреність № б/н від 01.02.19

прокурор: Підяш О.С., посвідчення №028911 від 17.09.14

розглянувши матеріали апеляційної скарги Першого заступника прокурора Київської області

на рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року (повний текст складено 06.11.2018 р.)

у справі № 911/1543/18 (суддя Лилак Т.Д. )

за позовом Першого заступника прокурора Київської області

в інтересах держави в особі : Кабінету Міністрів України

до 1. Козинської селищної ради Обухівського району Київської області

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Деметрея"

про визнання недійсними рішення та договору оренди, -

в с т а н о в и в :

Перший заступник прокурора Київської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України звернувся до господарського суду Київської області з позовною заявою до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та товариства з обмеженою відповідальністю "Деметрея" в якому просить суд (з урахуванням заяви від 09.08.2018): визнати недійсним рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ "Деметрея" для ведення підсобного сільського господарства; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 17.06.2009 №1377 укладений між Козинською селищною радою та ТОВ "Деметрея" на земельну ділянку площе 3,75 га з кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 для ведення підсобного сільського господарства терміном на 49 років, яка розташована на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області (т. І, а.с. 8-23, 209).

Рішенням Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі № 911/1543/18 у задоволенні позову відмовлено (т. ІІ, а.с. 212-221).

22 листопада 2018 року Перший заступник прокурора Київської області звернувся з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі №911/1543/18, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 грудня 2018 року, апеляційна скарга Першого заступника прокурора Київської області у справі № 911/1543/18 передана на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Хрипун О.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 10 грудня 2018 року у справі №911/1543/18 апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Київської області на рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року залишено без руху та надано право усунути недоліки.

26 грудня 2018 року від Першого заступника прокурора Київської області надійшов лист щодо усунення недоліків.

08 січня 2019 року ухвалою Північного апеляційного господарського суду у справі (головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді - Агрикова О.В., Хрипун О.О.) відкрито апеляційне провадження у справі №911/1543/18, розгляд апеляційної скарги Першого заступника прокурора Київської області на рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі № 911/1543/18 призначено на 05 лютого 2019 року.

28 січня 2019 року від представника ТОВ "Деметрея" надійшов відзив на апеляційну скаргу.

У судовому засіданні 05 лютого 2019 року прокурор надав пояснення, в яких підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та винести нове рішення, яким позов задовольнити.

Представники Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та ТОВ "Деметрея" у судовому засіданні 05 лютого 2019 року надали пояснення, в яких заперечували проти доводів апеляційної скарги та просили залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Представник Кабінету Міністрів України у судове засідання 05 лютого 2019 року представники не з'явився, про причини неявки колегію суддів не повідомив. Про час та місце розгляду справи повідомлялась належним, у розумінні ст.ст. 120, 242 ГПК України та ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень", чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення за ідентифікатором 0411626555632.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи.

Ухвалою про відкриття апеляційного провадження та призначення апеляційної скарги до розгляду явка сторін обов'язковою не визнавалась і учасників процесу попереджено, що у разі неявки у судове засідання їх представників, справа буде розглянута за наявними матеріалами і така неявка представника позивача не перешкоджає всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів. Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду апеляційної скарги за наявними матеріалами та за відсутності представника позивача.

Згідно з ч. 1 ст. 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій Главі.

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку фактичних обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального і матеріального права встановила наступне.

19 квітня 2004 року Розпорядженням Кабінету міністрів України від №240-р "Про погодження місця розташування реабілітаційного оздоровчого комплексу, вилучення і надання в оренду земельної ділянки для його розміщення" погоджено вилучення і надання в оренду ТОВ "Транспортно-експедиційна компанія "Світ шляхів" земельної ділянки площею 114,8975 га, за рахунок земель Київського державного лісогосподарського об'єднання "Київліс" - 62,5388 га, дочірнього спеціалізованого лісогосподарського підприємства "Сосна" - 47,5016 га та земель запасу Козинської селищної ради - 4,8553 га, яка знаходиться на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області (т.І, а.с. 18).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2005 №37-р "Про скасування деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України" розпорядження від 19.04.2004 №240-р скасовано, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією листа секретаріату Кабінету міністрів України (т.І, а.с. 102).

Отже земельна ділянка площею 4,8553 га була повернута до земель запасу Козинської селищної ради.

Вказане також підтверджується довідкою ДП "Київське лісове господарство" від 06.08.2008 №184, в якій зазначено, що земельна ділянка площею 3,75 га, яка надана ТОВ "Деметрея" передана до земель запасу Козинської селищної ради.

Рішенням Козинської сільської ради від 05.06.2007 №16 "Про надання ТОВ "Деметрея" згоди на збір матеріалів попереднього погодження для надання в користування земельної ділянки": надано ТОВ "Деметрея" згоду на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки приблизною площею 3,7522 га за рахунок земель державної власності в адміністративних межах Козинської селищної ради, для надання її в користування на умовах оренди терміном на 49 років для ведення підсобного сільського господарства (т.І, а.с. 63).

Відповідно до Довідки ДП "Київське лісове господарство" від 21.08.2007 р. №02-976 наданої ТОВ "Деметрея", вказана земельна ділянка на викопіровці від 19.04.2004 р. №240-р вилучена із земель Київського державного лісогосподарського об'єднання "Київліс", правонаступником якого є ДП "Київський лісгосп" (т.І, а.с. 64).

26 жовтня 2007 року Козинською селищною радою прийнято рішення №18 "Про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки для надання її в користування ТОВ "Деметрея" та надання дозволу на виготовлення проекту відводу земельної ділянки", яким вирішено: затвердити матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки орієнтованою площе 3,75 га, яка знаходиться в адміністративних межах Козинської селищної ради, для надання її ТОВ "Деметрея" в користування на 49 років на умовах оренди для ведення підсобного господарства; надано ТОВ "Деметрея" дозвіл на виготовлення проекту відводу земельної ділянки орієнтовною площе 3,75 га, яка знаходиться в адміністративних межах Козинської селищної ради, для надання її ТОВ "Деметрея" в користування на 49 років на умовах оренди для ведення підсобного господарства (т.І, а.с. 45).

На підставі вказаного рішення та завдання на виконання робіт, затвердженого керівником ТОВ "Деметрея" та погодженого в.о. начальника ГУ земельних ресурсів у Київські області та в.о. начальника управління земельних ресурсів у Обухівському районі (т.І. а.с. 44), ТОВ НВК "Горизонт" у липні 2008 року розроблено "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Деметрея" для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин Козинської селищної ради Обухівського району Київської області" (т.І, а.с. 40-89).

Проект землеустрою був погоджений: Управлінням земельних ресурсів у Обухівському районі від 13.05.2008 №05- 02/2190; Обухівським районним відділом містобудування і архітектури від 22.05.2008р. №2155; Київською обласною санітарно-епідеміологічною станцією від 19.06.2008р. №05.03.02-07/37524; Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області від 15.07.2008р. №06-13/3336; Управлінням культури і туризму від , 73.2008р. №11/5548/02 (т.І, а.с. 54-58).

Згідно висновку про наявні обмеження на використання земельної ділянки ТОВ "Деметрея" Управління земельних ресурсів в Обухівському районі вих. №05-02/2191 від 13.05.2008 земельна ділянка розташована в смт. Козин Обухівського району Київської області і немає інших обмежень у використанні, окрім як обов'язку землекористувача використовувати земельну ділянку за її цільовим призначенням (т.І, а.с. 50, 51).

Згідно висновку про наявні обмеження на використання земельної ділянки ТОВ "Деметрея" відділу містобудування і архітектури Обухівської районної державної адміністрації №2154 від 22.05.2008р. земельна ділянка розташована в смт. Козин Обухівського району Київської області і немає інших обмежень у використанні, окрім як обов'язку землекористувача використовувати земельну ділянку за її цільовим призначенням (т.І, а.с. 52, 53).

Головним управлінням земельних ресурсів у Київській області надано позитивний Висновок державної експертизою землевпорядної документації від 21.11.2008 №16-516е щодо "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Деметрея" для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин Козинської селищної ради Обухівського району Київської області" (т.І, а.с. 84-85).

16 грудня 2008 року Козинською селищною радою прийнято рішення №24 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ "Деметрея" для ведення підсобного сільського господарства", яким зокрема, вирішено: затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) площею 3,75 га для ведення підсобного сільського господарства, яка розташована за адресою: Київська обл., Обухівський р-н, смт Козин; надати ТОВ "Деметрея" в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 3,75 га для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин, Обухівського району, Київської області за умови виконання п. 5 цього рішення; земельна ділянка повинна використовуватись за цільовим призначенням з дотриманням вимог ст. 96 Земельного кодексу України та ст. 25 Закону України "Про оренду землі"; доручено селищному голові Гартіку В.В. укласти договір оренди зазначеної земельної ділянки згідно з чинним законодавством з урахуванням положень цього рішення (т.І, а.с. 86, 96-97).

Прийняте рішення обґрунтоване ст.ст. 12, 93, 124,125 Конституції України, розділом Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, Законом України "Про оренду землі", п. 34 ч. 1 ст. 26, 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

На підставі вказаного рішення ТОВ "Кадастровий квартал" склав технічну документацію із землеустрою щодо надання земельної ділянки ТОВ "Деметрея" в довгострокове користування (на умовах оренди) для ведення підсобного сільського господарства в смт. Козин, Обухівського району Київської області №16-795 від 03.06.2009. Земельній ділянці площею 3,75 га було присвоєно кадастровий номер 3223155400:05:113:0002.

Згідно висновку про наявні обмеження на використання земельної ділянки ТОВ "Деметрея" Управління земельних ресурсів в Обухівському районі №05-09/132 від 06.02.2009р. земельна ділянка також розташована в межах Козинської селищної ради, Обухівського району Київської області. Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №05-08/289 від 06.02.2009р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки в смт.Козин для ведення підсобного сільського господарства, що перебуває в оренді у ТОВ "Деметрея" становить 35961,91 гривень.

17 червня 2009 року Козинською селищною радою, як орендодавцем та ТОВ "Деметрея", як орендарем укладено Договір оренди земельної ділянки , відповідно до п. 1.1 якого орендодавець на підставі рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ "Деметрея" для ведення підсобного сільського господарства" передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, визначену цим договором. Місце розташування - Київська обл., Обухівський р-н, смт. Козин, в межах Козинської селищної ради , Обухівського району, Київської області. Розмір земельної ділянки 3,75 га. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення підсобного сільського господарства. Кадастровий номер земельної ділянки 3223155400:05:113:0002 (т.І, а.с. 34-38).

17 червня 2009 року Козинською селищною радою, як орендодавцем передано, а ТОВ "Деметрея", як орендарем прийнято у володіння та користування земельну ділянку, якій присвоєно кадастровий номер 3223155400:05:113:0002, що підтверджується Актом приймання-передачі земельної ділянки (т.І, а.с. 39).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що: спірна земельна ділянка відноситься до лісового фонду та накладається на землі лісогосподарського призначення та тим, що Київське обласне управління лісового та мисливського господарства та ДП "Київське лісове господарство" погодження можливості вилучення земель лісогосподарського призначення в кварталах 46, 53 Козинського лісництва не надавали; надання спірної земельної ділянки у довгострокове користування для ведення підсобного сільського господарства відбулось з порушенням порядку зміни цільового призначення земельних ділянок; Козинська селищна рада Обухівського району Київської області розпорядилась земельною ділянкою, що перебуває у державній власності та знаходиться за межами населеного пункту.

На підставі викладеного прокурор вважає, що рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 № 24 прийнято всупереч вимогам ст. 19 Конституції України, ст. ст. 19, 20, 43, 44, 55, 56, 57, 84,116, 122, 149 Земельного кодексу України, ст. 5,27,31 Лісового кодексу України, у зв'язку з чим підлягає визнанню недійсним в порядку передбаченому ст. ст. 21, 152, 155 Земельного кодексу України, ст. ст. 16, 21, 393 Цивільного кодексу України. З огляду на незаконність рішення ради, на думку прокурора відповідно до ст. 203, 215 ЦК України підлягає визнанню недійсним договір оренди земельної ділянки.

У апеляційній скарзі прокурор не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності доказів накладення спірної земельної ділянки на ділянку, яка знаходиться у постійному користуванні ДП "Київське лісове господарство" та відноситься до земель лісогосподарського призначення, з посланням на матеріали лісовпорядкування 2003-2004 років затверджені Протоколом другої лісовпорядної наради від 14.04.2005 за погодженням з Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області, а також Управлінням лісового господарства. Також прокурор зазначає, що інформація щодо спірної земельної ділянки та факту накладення її на землі Козинського лісництва ДП "Київське лісове господарство", надана ВО "Укрдержліспроект" з листом від 26.01.2018 № 30 з доданим викопіюванням з публічної кадастрової карти (т.І, а.с. 24, 25-26) є належним доказом, а тому безпідставно не була оцінена судом.

З посиланням на лист ТУ Держгеокадастру у Київській області від 30.11.2017, у якому зазначено, що відомості про межі адміністративно-територіальної одиниці смт. Козин до Національної кадастрової системи Державного земельного кадастру не внесено, прокурор зазначає, що судом неправильно застосовано до спірних правовідносин положення ст.ст. 83, 122, 173 Земельного кодексу України, з огляду на відсутність доказів на підтвердження факту розташування спірної земельної ділянки в затверджених межах населеного пункту смт. Козин. Також прокурор посилається на те, що оскаржуване рішення прийняте на підставі поданих разом з відзивом доказів, які прокуратурі не направлялись.

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ "Деметрея" зазначає, що на викопіюваннях, на які посилається прокурор, не можливо визначити, чи саме спірна земельна ділянка відноситься до землі ДП "Київське лісове господарство" та вказує на невідповідність між даними ДП "Київський лісгосп" (зазначеними в Акті від 24.07.2008 р.) та КДЛО "Київліс" (зазначеними в листі від 23.10.2003р. №01-654), а також з посиланням на ст. 38 Закону України "Про державний земельний кадастр" вказує, що відомості з Державного кадастру надаються тільки кадастровим реєстратором і виключно у формі витягів, довідок з узагальненою інформацією про землі (території) встановленої форми, та викопіювань з кадастрової карти, та те, що надання інформаційних листів з відомостями Державного земельного кадастру за підписом начальника районного управління Держземагенства чи його заступника цим законом не передбачено. Відповідач-2 також зазначає, що надані Заступником прокурора копії планшетів лісовпорядкування, на яких зазначено схеми кварталів №46 та №53, складені без прив'язування до місцевості та визначення координат. З посиланням на те, що відповідно до Вказівки по складанню проектів формування територій і встановлення меж сільських, селищних Рад народних депутатів, затвердженої Головою Держкомзему 30.10.1991р., встановлення меж селищ міського типу до 01.01.2002 здійснювалось за проектами встановлення меж селищ міського типу, які розглядались і погоджувались селищною і районною Радою народних депутатів, затверджувались за дорученням Київської обласної Ради народних депутатів - Обухівською районною Радою народних депутатів.

Також відповідач-2 вказує, що відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", розділу VII Прикінцеві та перехідні положення, п. 8. Відомості про межі адміністративно - територіальних одиниць, які були встановлені до набрання чинності Законом України "Про землеустрій", вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад, що також підтверджується листом від 21.06.2013 №7/17-9687 Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, з огляду на що зміни меж смт. Козин, затверджені рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 №206.16 розроблені відповідно до чинного на той період законодавства, а матеріли цього містобудівного обґрунтування стали невід'ємною частиною Генерального плану.

З'ясувавши обставини справи та здійснивши перевірку їх доказами з урахуванням доводів сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ст. 55 ЗК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями в межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів.

За змістом ст. 3 ЗК України, земельні відносини, що виникають при використанні лісів, регулюються також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать ЗК України.

У ч. 2 ст. 5 ЛК України передбачено, що правовий режим земель лісогосподарського призначення визначається нормами земельного законодавства.

Отже, застосування норм земельного та лісового законодавства при визначенні правового режиму земель лісогосподарського призначення має базуватися на пріоритетності норм земельного законодавства перед нормами лісового законодавства, а не навпаки.

Відповідно до ст. 8 ЛК України у державній власності перебувають усі ліси, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності. Право державної власності на ліси набувається й реалізується державою в особі Кабінету Міністрів, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій згідно із законом.

За ст. 13 ЗК України, до повноважень Кабміну в галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим кодексом.

Передання у власність, надання в постійне користування для не лісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більш як 1 га, що перебувають у державній власності, належить до повноважень Кабміну у сфері лісових відносин (ст.27 ЛК України).

Таким чином, повноваження Кабінету Міністрів України по розпорядженню земельними лісовими ділянками розповсюджується лише на землі, що перебувають у державній власності.

Планування використання земель лісогосподарського призначення здійснюється головним чином у формі лісовпорядкування, яке, зокрема, передбачає складання проектів організації і розвитку лісового господарства та здійснення авторського нагляду за їх виконанням (п.13 ст.46 ЛК України).

Паралельно із земельним кадастром здійснюється облік лісів та ведеться органами лісового господарства державний лісовий кадастр на основі державного земельного кадастру (ч.2 ст.49 ЛК України). Державний лісовий кадастр включає: облік якісного й кількісного стану лісового фонду; поділ лісів на категорії залежно від основних виконуваних ними функцій; грошову оцінку лісів (у необхідних випадках); інші показники (ст.51 ЛК України).

За ст. 48 ЛК України, у матеріалах лісовпорядкування дається якісна й кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об'єкта лісовпорядкування. Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням, відповідно, з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Згідно з нормами ст.ст. 181, 184, 202, 204 ЗК, законів від 07.07.2011 "Про Державний земельний кадастр" №3613-УІ та від 22.05.2003 "Про землеустрій" №858-1У дані державного земельного кадастру це документальне підтвердження відомостей про правовий режим земель, їх цільове призначення, їх розподіл серед власників землі й землекористувачів за категоріями земель, а також дані про кількісну та якісну характеристику земель, їх оцінку, які ґрунтуються на підставі землевпорядної документації.

Згідно з п.5 "Прикінцевих положень" ЛК України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентуються галузевими нормативними документами.

Зокрема, за змістом п. 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11.12.86, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування.

Згідно зі ст. 48 ч. 4 Лісового Кодексу України матеріали лісовпорядкування мають бути затверджені в установленому порядку територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 5 ст. 48 ЛК України, лише затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Додані до листа від 26.01.2018 № 30 ВО "Укрдержліспроект" викопіюванням з публічної кадастрової карти не є належним доказом накладення спірної земельної ділянки на землі Козинського лісництва ДП "Київське лісове господарство" з огляду на те, що у вказаному листі зазначено про: "надання фрагментів публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів 46, 53 і меж їх таксаційних виділів Козинського лісництва ДП "Київський лісгосп" відповідно до матеріалів лісовпорядкування 1993, 2003 років та межами земельних ділянок згідно з поданими кадастровими номерами (т.І, а.с. 24, 25-26)

Разом з тим, як вірно зазначено судом першої інстанції, надані до позовної заяви планшети та інші матеріали лісовпорядкування, доказів затвердження їх у встановленому законом порядку не містять.

Крім того, копії планшетів лісовпорядкування від 1993 року та 2003 року, на яких зазначено схеми кварталів №46 та №53, складено без прив'язування до місцевості та визначення координат.

Також колегія суддів зазначає про безпідставність доводів прокурора про те, що матеріалами лісовпорядкування 2003-2004 років, затвердженими Протоколом другої лісовпорядної наради від 14.04.2005 за погодженням з Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області (т.І, а.с. 199-203) підтверджується накладення спірної земельної ділянки на ділянку, яка знаходиться у постійному користуванні ДП "Київське лісове господарство" оскільки вказані матеріали не містять доказів вказаних обставин з огляду на відсутність конкретизації розташування земельних ділянок відносно одна одної.

В акті від 24.07.2008 ДП "Київський лісгосп" зазначило, що земельна ділянка, яка надається ТОВ "Деметрея" в оренду площею 3,75 га розташована в кварталах 42 (виділ 46-0,1 га); 46 (виділи 22-0,3га, 26-0,6га, 28-1,1 га); 53 (виділи 3-0,75 га, 8-0,3 га, 11-0,6 га).

При цьому, судом першої інстанції вірно встановлено, що дані в акті ДП "Київський лісгосп" від 27.07.2008 відрізняються від даних КДЛО "Київліс", стосовно виділів та їх площі, з огляду на що не можуть достеменно свідчити про викладені обставини.

Таким чином, прокурором не надано належних доказів накладення спірної земельної ділянки на ділянку, яка знаходиться у користуванні ДП "Київський лісгосп".

При цьому, судом першої інстанції вірно зазначено про те, що відповідно до Закону України "Про державний земельний кадастр", Земельного Кодексу України та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабміну України 17.10.2012 року за №1051, начальники районних відділів (управління) Держземагенства та їх заступники не наділені компетенцією надавати відомості з Державного земельного кадастру у формі інформаційного листа та не мають права надавати висновки щодо наявності чи відсутності певних юридичних фактів, встановлювати чи спростовувати обставини та самостійно визначати де знаходиться та чи інша земельна ділянка, чи має місце накладання земельних ділянок одна на іншу без підтверджуючих такі висновки конкретними документами, експертизами чи інформаційними даними.

Відповідно до ст. 38 Законом України "Про державний земельний кадастр", відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території) за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру.

Отже, відповідно до ст. 38 Закону України "Про державний земельний кадастр", відомості з Державного кадастру надаються тільки кадастровим реєстратором і виключно у формі витягів, довідок з узагальненою інформацією про землі (території) встановленої форми, та викопіювань з кадастрової карти.

При цьому можливості складення інформаційних листів з відомостями Державного земельного кадастру за підписом начальника районного управління Держземагенства чи його заступника цим законом не передбачено. Сама ж інформація у листах є не конкретизованою, ґрунтується на припущеннях, оскільки не вказується на підставі яких конкретно планово-картографічних матеріалів підготовлені листи (назва, дата, зміст документу) та які дані Державного земельного кадастру та "інші обліковані дані управління" використані.

Також колегія суддів зазначає про безпідставність посилань прокурора на довідку Управління земельних ресурсів у Обухівському районі від 13.05.2008 р. №05-02/189, оскільки у вказаній довідці зазначено, що земельна ділянка рахується згідно Державної статистичної звітності (форма 6-зем), як землі не передані у власність або постійне користування в межах населеного пункту інші лісові землі та при цьому не містить визначення цільового призначення (т.І, а.с. 46).

Слід зазначити, що у матеріалах справи наявний Акт технічного обстеження ділянки , що передається зі складу земель Козинського лісництва Обухівського району Козинської селищної ради від 24.07.2008 , складений представником ДП "Київське лісове господарство" за участю директора ТОВ "Деметрея", з метою проведення обстеження та розрахунків збитків лісогосподарського виробництва, умови передачі заявленої площі оренда на 49 років. У вказаному Акті зазначено, що земельна ділянка площею 3,75 га розташована в кварталах 42 (виділ 46); 46 (виділи 22,26,28); 53 (виділи 3,8,11) з метою використання - для ведення підсобного сільського господарства придатна для згаданих потреб, не має особливого значення, не має лісогосподарських особливостей і при умові відшкодування збитків лісогосподарського виробництва землекористувачу ДП "Київський лісгосп" (у розмірі 277350,5 грн.) та при наявності рішення відповідного органу влади про надання вказаної ділянки та оформлення правовстановлюючих документів може бути передана в оренду ТОВ "Деметрея" (т.І, а.с. 82-83).

Збитки лісогосподарського виробництва в розмірі 277350,50 грн. сплачено ТОВ "Деметрея", що підтверджується платіжним дорученням №3 від 01.08.2008 р. (т.і, а.с. 167).

06 серпня 2008 року директором ДП "Київське лісове господарство" В.І. Атаманчуком видано довідку за №184 про те, що земельна ділянка площею 3,75 га, намічена для відведення в оренду ТОВ "Деметрея" передана до земель запасу Козинської селищної ради . Збитки лісогосподарського виробництва сплачені в повному обсязі (т.І, а.с. 81).

У наявному у матеріалах справи Акті від 20.05.2018 обстеження лісової ділянки із кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 ДП "Київський лісгосп", проведеного комісією у складі представників ДП "Київський лісгосп" на виконання листа прокуратури Київської області від 16.05.2018 р. №05/1-1017вих18 зазначено, що відповідно до матеріалів публічної кадастрової карти України цільове використання спірної земельної ділянки площею 3,75 га - "для ведення підсобного селянського господарства", комунальна власність. У висновку до вказаного акту зазначено, що відповідно до наявних матеріалів лісовпорядкування 2014 року, означена земельна ділянка не обліковується за ДП "Київський лісгосп" (т.І, а.с. 99-100).

При цьому, відповідно до інформації, зазначеній у витязі НВ-3208591372017 від 24.03.2017 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 3223155400:05:113:0002, вказана земельна ділянка має площу 3,75 га, відноситься до комунальної власності Козинської селищної ради, розташована у смт Козин, в межах Козинської селищної ради з категорією земель "землі сільськогосподарського призначення", технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 15.03.2017, дата державної реєстрації земельної ділянки 18.06.2009 (т.І, а.с. 162-164).

Разом з тим, належних та допустимих доказів, які б достеменно свідчили про перебування спірної земельної ділянки на момент її передачі в оренду відповідачу-2 у державній власності та була віднесена до категорії лісів - матеріали справи не місять.

Право Козинської селищної ради на розпорядження землями запасу в межах населеного пункту на момент вчинення таких дій було передбачено п. 12. Розділу X Прикінцеві положення Земельного кодексу України, який визначав, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти, незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації.) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

У 1995 році Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук (правонаступник республіканського проектного інституту по землевпорядкуванню "Укрземпроект", утвореного з 24.04.1961) розроблено проект формування території та встановлення меж Козинської селищної ради народних депутатів, смт. Козин і с. Рудики Обухівського району Київської області.

Вказаний проект був затверджений Обухівською районною радою народних депутатів рішенням №106-10.ХХІІ від 28.11.1997, яким було визначено площу Козинської селищної ради у розмірі 6862,6 га та смт. Козин площею 426,3 га.

Рішенням Київської обласної ради №174-10-ХХІІІ від 17.02.2000 повторно доручено Обухівській районній раді встановити межі смт. Козин. Рекомендовано обласному управлінню земельних ресурсів взяти на контроль розробку проекту встановлення меж смт. Козин. Рішенням Обухівської районної ради №151.13.XXIII від 09.02.2001 затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт. Козин, встановлено загальну площу смт. Козин 2740,0 га (т.ІІ, а.с. 33).

Рішенням Обухівської районної ради №206.16.ХХІІІ від 21.12.2001 затверджено проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт. Козин, розроблені відповідно до чинного на той період законодавства, а відповідні матеріли цього містобудівного обґрунтування стали невід'ємною частиною Генерального плану. Вказаним рішенням визначено, що загальна площа смт Козин складає 3071,0 га, в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території смт Козин, визнано таким, що втратило чинність рішення №151.13.XXIII від 09.02.2001 (т.ІІ, а.с. 32).

Цьому передували розробка та затвердження проектних пропозиції в Козинській селищній раді та у голови Обухівської районної державної адміністрації про що свідчать протоколи робочої наради при голові селищної ради смт. Козин від 27.10.2000 та при голові Обухівської РДА від 30.10.2000.

Згідно Державної статистичної звітності (форма 6-зем) станом на 1 січня 2009 року згідно даних Головного управління земельних ресурсів (лист від 19.03.2009р. №07-3/03-564) за смт. Козин обліковується площа 2955,2516 га.

У листі Козинської селищної ради зазначено про те, що згідно відкритих даних Держгеокадастру межі смт Козин співпадають з межами, визначними проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту смт Козин 2001 року (т.І, а.с. 103).

У 2011 році прокурор Обухівського району вніс протест на рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001р. №206.16.Ш, який був відхилений рішенням Обухівської районної ради від 12.04.2011р. №68.5.УІ.

15 червня 2011 року ухвалою Обухівського районного суду Київської області залишено без розгляду адміністративний позов прокурора Обухівського району про визнання незаконним рішення Обухівської районної ради від 21.12.2001 №20-16.ХХІІІ "Про зміну меж м. Козин" з огляду на подання позову з порушенням строку звернення (т.ІІ, а.с. 30-31).

Відповідно до Вказівки по складанню проектів формування територій і встановлення меж сільських, селищних Рад народних депутатів, затвердженої Головою Держкомзему 30.10.1991р., проектування меж території селищних Рад проводиться на планах внутрігосподарського землеустрою масштабу 1:25000 - 1:10000 на підставі розробленої схеми формування території і встановлення меж селищних рад. Даний проект погоджується селищними і районними Радами і затверджується обласною Радою народних депутатів, або за її дорученням районною Радою народних депутатів.

Відповідно до Технічних вказівок по складанню проектів встановлення меж сільських населених пунктів, затверджених Головою Держкомзему 30.01.1991, встановлення меж сільських населених пунктів здійснювалось за проектами встановлення меж сільських населених пунктів, які розглядались і погоджувались сільською Радою народних депутатів, затверджувались районною Радою народних депутатів.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що встановлення меж селищ міського типу до 01.01.2002 здійснювалось за проектами встановлення меж селищ міського типу, які розглядались і погоджувались селищною і районною Радою народних депутатів, затверджувались за дорученням Київської обласної Ради народних депутатів - Обухівською районною Радою народних депутатів.

Відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" розділу VII Прикінцеві та перехідні положення, п. 8. Відомості про межі адміністративно- територіальних одиниць, які були встановлені до набрання чинності Законом України "Про землеустрій", вносяться до Державного земельного кадастру на підставі проектів формування території і встановлення меж сільських, селищних рад.

Враховуючи викладене, відсутність у Головному управлінні Держкадастру у Київській області та його територіальних органах документація із землеустрою щодо встановлення (зміни) меж смт. Козин Обухівського району, що затверджена рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.XXIII "Про зміну меж селища Козин" те відсутність її на обліку в місцевому фонді документації із землеустрою, також не внесення відомостей про межі адміністративно-територіальної одиниці смт. Козин до Національної кадастрової системи Державного кадастру не внесено (лист Держгеокадастру від 30.11.2017 року № 21-10-0.11-18188/2-17) не може свідчити про невизначені на момент прийняття оспорюваного рішення меж смт. Козин.

Листом від 21.06.2013 р. №7/17-9687 у відповідь на звернення Козинської селищної ради Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України надано роз'яснення, згідно якого "містобудівне обґрунтування внесення змін до Генерального плану смт. Козин (затвердженого рішенням Обухівської районної ради від 18.09.1998р. №40.03.ХХІІІ, чинного) - зміни меж сст. Козин, затверджене рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 №206.16 розроблене відповідно до чинного на той час законодавства (т.ІІ, а.с. 23-24).

Таким чином, в містобудівному обґрунтуванні зміни меж території населеного пункту смт. Козин 2001 року встановлено загальну площу смт. Козин - 3071,0 га.

При цьому, матеріали справи не містять належних письмових доказів, які б підтверджували, що спірна земельна ділянка належить до земель лісового фонду та перебуває в постійному користуванні ДП "Київський лісгосп".

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про недоведеність прокурором правових підстав для визнання недійсним рішення Козинської селищної ради від 16.12.2008 №24 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокове користування (на умовах оренди) ТОВ "Деметрея" для ведення підсобного сільського господарства; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 17.06.2009 №1377 укладений між Козинською селищною радою та ТОВ "Деметрея" на земельну ділянку площе 3,75 га з кадастровим номером 3223155400:05:113:0002 для ведення підсобного сільського господарства терміном на 49 років, яка розташована на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.

Відсутність підстав для задоволення позовних вимог свідчить в т.ч. і про відсутність підстав для застосування позовної давності, заявленої відповідачем відповідачем-2 у заяві про застосування строків позовної давності до заявлених позовних вимог у справі (т.І, а.с. 181-184) та відповідачем-1 клопотанні про застосування позовної давності подано (т.ІІ, а.с. 17-20), а також розгляду заяви КМУ про поновлення строку звернення до суду, яка обґрунтована тим, що позивач не був учасників спірних відносин (т.ІІ, а.с. 194-195).

Крім того, відповідно до п.п. 3.3., 3.5. Інструкції з діловодства в органах прокуратури України, затвердженої наказом в.о. Генерального прокурора України від 24.02.2016 № 103 працівники служби діловодства розкривають усі конверти, за винятком тих, що мають напис "Особисто", перевіряють правильність доставки, цілісність упаковки та наявність усіх документів і додатків . У разі пошкодження упаковки, некомплектності чи відсутності додатків робиться відмітка у поштовому реєстрі та на останній сторінці документа після підпису автора. Запит щодо надсилання документів, яких не вистачає, робить виконавець, який отримав документ для виконання .

Враховуючи викладене колегія суддів зазначає про безпідставність доводів апеляційної скарги щодо прийняття оскаржуваного рішення на підставі поданих разом з відзивом доказів, які прокуратурі не направлялись, оскільки до відзиву відповідачем-1 на підтвердження направлення цього документу та доданих до нього доказів надано копію фіскального чека, натомість прокурором належних доказів їх неотримання з наданням доказів вчинення передбачених Інструкцією на такий випадок дій - не надано.

При цьому, колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010), а також те, що суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи викладене, рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі № 911/1543/18 підлягає залишенню без змін.

Апеляційна скарга Першого заступника прокурора Київської області на рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі № 911/1543/18 задоволенню не підлягає.

Судові витрати у вигляді судового збору за розгляд апеляційної скарги, згідно ч. 1 ст. 129 ГПК України покласти на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, 282, 284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Київської області на рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі №911/1543/18 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Київської області від 25 жовтня 2018 року у справі № 911/1543/18 залишити без змін.

3. Судові витрати, у вигляді витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги, покласти на прокуратуру Київської області.

4. Справу №911/1543/18 повернути до Господарського суду Київської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 287-289 ГПК України.

Головуючий суддя М.Г. Чорногуз

Судді О.О. Хрипун

О.В. Агрикова

Дата складення повного тексту - 08.02.2019 р.

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.02.2019
Оприлюднено11.02.2019
Номер документу79716917
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1543/18

Постанова від 23.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 03.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 19.07.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 20.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 22.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 25.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 05.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 08.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 10.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Рішення від 25.10.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Лилак Т.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні