Рішення
від 04.10.2018 по справі 804/4744/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2018 року Справа № 804/4744/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Захарчук - Борисенко Н.В.

при секретарі судового засідання - Музиці Я.І.

за участю:

представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» (м. Дніпро, вул. Сибірська, буд.54) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 12), Старшого державного інспектора ВДК та НБГ ОСОБА_3 (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 12), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_4 (АДРЕСА_1) про визнання дій протиправними та скасування розрахунку №055264 від 11.06.2018,-

ВСТАНОВИВ:

26.06.2018 року Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області, Старшого державного інспектора ВДК та НБГ ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_4, в якій просить:

- визнати протиправними дії Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області та старшого державного інспектору ВДК та НБГ Житомирського управління Укртрансбезпеки ОСОБА_3 щодо проведення габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричіп-Е, марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1, складання довідки №0015771 від 11.06.2018 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0020178 від 11.06.2018 року, про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунку № 055264 від 11.06.2018 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» , юридична адреса: м.Дніпро, вул. Сибірська, буд.№54, та автомобільного транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричіп-Е, марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1;

- скасувати розрахунок №055264 від 11.06.2018 року плати Товариством з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» , юридична адреса: м.Дніпро, вул. Сибірська, буд.№54 за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільного транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний номер НОМЕР_2 з напівпричепом - платформою - Е марки РАСTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1.

В обґрунтування позову зазначено, що 11.06.2018 року старшим державними інспекторами управління Укртрансбезпеки у Житомирській області ОСОБА_5 ти оператором вагового комплексу ОСОБА_6 на 86 км автомобільної дороги "Київ-Чоп " в Житомирській області, було проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів транспортним засобом марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричепом - платформою - Е марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер АЕ1605X0, який перебував під керуванням водsя - ОСОБА_7. У ході проведення перевірки було здійснено габаритно-ваговий контроль (на пересувних вагах - динамічних) транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний номер НОМЕР_2 та напівпричепом - платформою - Е марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер АЕ1605X0 марки СЗАП, за результатами якого встановлено навантаження на осі транспортного засобу: 8,30 т, 16,20 т, 9,65 т, 9,45 т, 9,30 т повна маса транспортного засобу 52,90 т, про що складено акт №0020178 та надано контрольний талон з пересувних вагів. До акту № 0020178 від 11.06.2018 року складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №055264 від 11.06.2018 року на суму 6624,3 євро за перевищення загальних фактичних вагових параметрів навантаження транспортного засобу на 12,200 т., що складає 32,25% від параметрів нормативу, а платником визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» . На думку позивача, вказаний розрахунок є протиправним та підлягає скасуванню, а дії відповідачів, спрямовані на проведення габаритно - вагового контролю вказаного транспортного засобу - протиправними.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.06.2018 року було відкрито провадження та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача 1 надав до суду письмовий відзив, в якому просив здійснювати розгляд справи без участі представника та у задоволенні позовних вимог відмовити, зазначив, що Управлінням Укртрансбезпеки у Житомирській області правомірно нарахована плата за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування позивачу на загальну суму 6624, 30 євро, відповідно до ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених Постановою Кабінету Міністрів Україну від 27.06.20107 року №879 Про заходи збереження автомобільних доріг загального користування . Також представник відповідача 1 зазначив, що під час проведення контролю транспортного засобу водію запропоновано, відповідно до п. 23 Порядку № 879, привести габаритно - вагові параметри транспортного засобу у відповідність з встановленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь - який інший спосіб, для нарахування плати за пройдену частину маршруту по території України великовагових транспортних засобів. Однак водієм не було цього зроблено, тому плата визначалась за маршрут, яку перевізник має проїхати (622 км). Крім того,на думку представника відповідача 1, позивачем в обґрунтування своєї позиції у позові не надано жодного доказу (зокрема, талону зважування) чи його водієм транспортного засобу здійснювалися заходи з приведення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів у відповідність з установленими нормативами шляхом повторного зважування, а відтак не підтверджено факту приведення у відповідність вагових параметрів.

Від представника позивача надійшла письмова відповідь на відзив, в якій позивач зазначив, що вказані відповідачем факти стосовно того, що водію було запропоновано привести габаритно - вагові параметри транспортного засобу у відповідність з встановленими нормативами не відповідають дійсності, оскільки права ОСОБА_4 не роз'яснювались взагалі, не пропонувалось перезавантаження або зупинка автомобілю на майданчику для стоянки, всі документи оформлялись представника відповідача сумісно з працівниками поліції в приміщення на протязі 1, 5 години, при цьому водія ОСОБА_4 попросили чекати біля автомобіля, при видачі складених документів на пройдений шлях 622 км, хочу автомобіль пройшов до зупинки - 50 км, водію не було роз'яснено право зупинки на майданчику та право на перезавантаження.

Від відповідача 2 старшого державного інспектора ВДК та НБГ ОСОБА_3 надійшли письмові пояснення, в яких останній зазначив, що жодних заяв, клопотань та/або зауважень від водія транспортного засобу ОСОБА_4 не надходило. Габаритно - вагові параметри у відповідність з встановленими нормативами шляхом часткового навантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь - який інший спосіб власником транспортного засобу та/або уповноваженою ним особою не проводились.

28.09.2018 року у судове засіданні від представника Товариства з обмеженою відповідальністю ТК Дніпротранс надійшло клопотання про забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії постанови Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області №055751 від 09.08.2018 року про застосування до позивача адміністративно - господарського штрафу у розмірі 1700 грн.

Ухвалою суду від 28.11.2018 року у задоволенні клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» про забезпечення позову у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області, Старшого державного інспектора ВДК та НБГ ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_4 про визнання дій протиправними та скасування розрахунку №055264 від 11.06.2018 було відмовлено.

Заслухавши пояснення представників позивача, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 11.06.2018 року старшим державними інспекторами управління Укртрансбезпеки у Житомирській області ОСОБА_5 та оператором вагового комплексу ОСОБА_6 на 86 км автомобільної дороги "Київ-Чоп " в Житомирській області, було проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів транспортним засобом марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричепом - платформою - Е марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер АЕ1605X0, який перебував під керуванням водія - ОСОБА_7. Власником даного транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричепом - платформою - Е марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер АЕ1605X0 є ОСОБА_8, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу СХМ 453541 від 20.06.2017 року.

Власником напівпричепу - платформи Е марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1 є - ОСОБА_9, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу СХМ 188386 від 21.03.2017 року.

Транспортний засіб та напівпричіп знаходяться у оренді позивача на підставі договору оренди. Третя особа - водій ОСОБА_7, знаходиться у трудових відносинах з позивачем.

За результатами вказаної перевірки 11.06.2018 року складено акт №0020178 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, яким зафіксовано наступні порушення:

- водій здійснював перевезення вантажу (металеві вироби) з м. Житомир, вул. Корольова, буд. №173 до м. Дніпро, вул. Липова, 1, з порушенням вагових обмежень на одиничну вісь, чим порушив п. 22.5 ГІДР;

- виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - надання послуг з перевезень вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону, а саме відсутній документ про внесення плати за проїзд.

У ході проведення перевірки було здійснено габаритно-ваговий контроль (на пересувних вагах - динамічних) транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричепу-Е, марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1 марки СЗАП, за результатами якого встановлено навантаження на осі транспортного засобу: 8,30 т, 16,20 т, 9,65 т, 9,45 т, 9,30 т повна маса транспортного засобу 52,90 т, про що складено акт та надано контрольний талон з пересувних вагів.

На підставі вказаних даних старшим державним інспектором ВДК ОСОБА_10 складено акт №0020178 від 11.06.2018 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, відповідно до якого фактична маса транспортного засобу, що перевіряється, становить 52, 90 т., нормативно допустима 40,000 т, а фактичні осьові навантаження становлять: 8,30 т, 16,20 т, 9,65 т, 9,45 т, 9,30 т, при нормативно допустимому навантаженні відповідно на кожну вісь: 11, 0 т, 11, 0 т, 73, 3 т, 7, 3 т.

До акту № 0020178 від 11.06.2018 року було складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 055264 від 11.06.2018 року на суму 6624,3 євро за перевищення загальних фактичних вагових параметрів навантаження транспортного засобу на 12,200 т., що складає 32,25% від параметрів нормативу, а платником визначено - Товариство з обмеженою відповідальністю ТК Дніпротранс .

Не погоджуючись із вказаним розрахунком позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 N 2344-III (далі - Закон) великоваговий транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлені на території України допустиму максимальну масу чи осьове навантаження.

Згідно з частиною сьомою статті 6 Закону центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 N 103 (далі - Положення) визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті, підготовку пропозицій щодо їх удосконалення, а також законодавства про судноплавство на суднах, у морських і річкових портах, територіальних та внутрішніх водах, на внутрішніх водних шляхах України; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування (п. п. 2,15 п. 5 Положення).

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (п. 8 Положення).

Згідно зі ст.33 Закону України від 08.09.2005 № 2862 "Про автомобільні дороги" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженням з відповідним органом у порядку визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.22.1 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.

Згідно з п.22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Пунктом 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 встановлено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31.12.1993 № 1094. При цьому суд зазначає, що 22.03.2017 до вказаного п.2 Правил проїзду внесені зміни згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 № 161, якою врегульовано чинність п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.

Відповідно до ч.2 ст.29 Закону України від 30.06.1993 № 3353 "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок).

Підпунктом 3 п.2 Порядку визначено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Як встановлено п.3 вказаного Порядку, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

У відповідності до п.4 Порядку, державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок.

Згідно п. 26 Порядку кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

У відповідності до п. 27 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України, справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух та не внесено плату за проїзд.

Плата за проїзд справляється в національній валюті.

Згідно з п. 28 Порядку плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

У відповідності до п. 31 Порядку при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.

Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Згідно з пунктом 15 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування (далі - Порядок), контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють відповідні підрозділи МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху, та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

Частиною першою статті 29 Закону №3353-XII визначено, що до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов'язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

Відповідно до вимог статті 33 Закону №2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 16 Постанови №198 визначено, що перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об'єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

При цьому, відповідно до вимог пункту 4 Правил №30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно з вимогами пункту 3 Правил №30 транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 №1306.

Як встановлено пунктом 22.5 Правил №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Водночас механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування, визначений Порядком №879.

Згідно з вимогами підпункту 4 пункту 2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Відповідно до пункту 16 Порядку №879, габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Пунктом 18 Порядку №879 встановлено, що за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення. У разі пред'явлення водієм транспортного засобу міжнародного сертифіката зважування габаритно-ваговий контроль у частині зважування не здійснюється.

Відповідно до пункту 21 Порядку №879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Як свідчить акт від 11.06.2018 року №0020178 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідка від 11.06.2018 року №0015771 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, автомобіль марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричіп-Е, марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1 марки СЗАП мав перевищення осьових навантажень (нормативно допустиме 11,0/11,0/7,3/7,3/7,3, фактичне 8,30/16,20/9,65/,9,45/9,30. Отже, під час здійснення органом Укртрансбезпеки габаритно-вагового контролю транспортного засобу позивача було встановлено перевищення нормативно допустимого осьового навантаження транспортного засобу.

Згідно пунктів 12, 13 та 14 Порядку №879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Вимоги до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю визначаються Мінінфраструктури.

28.07.2016 наказом Міністерства інфраструктури України №255 затверджено Вимоги до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування (далі Наказ №255).

Зазначений Наказ №255 встановлює вичерпний перелік облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування.

Як видно з матеріалів справи, габаритно-ваговий контроль транспортного засобу, за результатами якого 11.06.2018 року складено спірний розрахунок, був здійснений на пересувному пункті вагово-габаритного контролю.

Пунктами 1-3 розділу ІІ Вимоги до пересувного пункту габаритно-вагового контролю Наказу №255 передбачено, що габаритно-ваговий контроль пересувними пунктами здійснюється на спеціально обладнаних ділянках доріг I-IV категорій.

Пересувний пункт габаритно-вагового контролю повинен мати: 1) позначення відповідними тимчасовими дорожніми знаками; 2) рівну поверхню із поздовжнім та поперечним ухилом 3 проміле; 3) тверде покриття (асфальтобетонне або цементобетонне) без деформацій дорожнього одягу; 4) ширину не менше ніж 7,0 м.

Згідно пункту 5 розділу ІІ Вимоги до пересувного пункту габаритно-вагового контролю Наказу №255 пересувний пункт повинен бути укомплектований таким технічним обладнанням:

1) спеціалізований транспортний засіб;

2) комплект пересувних автомобільних ваг для осьового зважування транспортних засобів у русі, до складу якого входять дві вагові платформи, ваговий індикатор у футлярі та чотири вирівнювальні доріжки;

3) рулетка стрічкова, рейка телескопічна завдовжки 6 м для вимірювань параметрів висоти транспортних засобів, рулетка електронна в комплекті зі світловідбивачем;

4) комп'ютерна техніка;

5) акумулятор для резервного електроживлення;

6) бензиновий (дизельний) електрогенератор;

7) засоби зв'язку;

8) свідоцтво про повірку ваг та свідоцтво про державну метрологічну атестацію;

9) платіжний термінал для розрахунку електронним платіжним засобом.

Як слідує з матеріалів справи для підтвердження відповідності пересувного пункту габаритно-вагового контролю відповідачем надано сертифікат перевірки типу серії СТ від 27.11.2017 №000438, сертифікат відповідності від 27.11.2017 та декларацію про відповідність №2 від 27.11.2017.

Однак, в порушення вимог підпункту 8 пункту 5 розділу ІІ Вимоги до пересувного пункту габаритно-вагового контролю Наказу №255 відповідачем не надано свідоцтво повірки ваг, та свідоцтво про державну метрологічну атестацію ваг, що ставить під сумнів придатність вказаного пересувного пункту для проведення габаритно-вагового контролю. Відтак, суд приходить до висновку, що показники ваг, які не пройшли повірку, є недостовірними та не можуть братися до уваги.

Крім того, з наданих відповідачем документів у жодному із них не вбачається, що саме приладом автоматичним для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь здійснювався габаритно-ваговий контроль.

Таким чином, суд дійшов висновку, що факт перевезення ТОВ ТК Дніпротанс вантажу з перевищенням вагових обмежень не підтверджується належними та допустимими доказами, а тому розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 11.06.2018 року №055264 є протиправним та підлягає скасуванню.

Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про визнання протиправними дій Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області та старшого державного інспектору ВДК та НБГ Житомирського управління Укртрансбезпеки ОСОБА_3 щодо проведення габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричіп-Е, марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1, складання довідки №0015771 від 11.06.2018 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0020178 від 11.06.2018 року, про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунку № 055264 від 11.06.2018 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» , юридична адреса: м.Дніпро, вул. Сибірська, буд.№54, та автомобільного транспортного засобу марки марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний помер АЕ3785ІЕ та напівпричіп-Е, марки PACTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1 суд зазначає, що оскільки правові наслідки оскаржуваних дій за таких обставин є вичерпаними, то задоволення позову в цій частині не може призвести до відновлення порушених прав підприємства позивача, оскільки після проведення габаритно - вагового контролю транспортного засобу позивача порушують лише наслідки проведення відповідного контролю. Крім того, при здійсненні контролю відповідачі діяли на виконання своїх посадових інструкцій та відповідно до покладених на них обов'язків.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області, Старшого державного інспектора ВДК та НБГ ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_4 про визнання дій протиправними та скасування розрахунку №055264 від 11.06.2018 є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Разом з тим, суд вважає за необхідне, відповідно до вимог статті 139 КАС України стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» (код ЄДРПОУ 40933732) судовий збір у сумі 881, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №611 від 26.06.2018 року.

Керуючись ст. ст. 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» (м. Дніпро, вул. Сибірська, буд.54) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 12), Старшого державного інспектора ВДК та НБГ ОСОБА_3 (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 12), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_4 (АДРЕСА_1) про визнання дій протиправними та скасування розрахунку №055264 від 11.06.2018 - задовольнити частково.

Скасувати розрахунок №055264 від 11.06.2018 року плати Товариством з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» , юридична адреса: м.Дніпро, вул. Сибірська, буд.№54 за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільного транспортного засобу марки DAF моделі ХF 105.410, реєстраційний номер НОМЕР_2 з напівпричепом - платформою - Е марки РАСTON, модель ТХС336, реєстраційний номер НОМЕР_1.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТК Дніпротранс» (код ЄДРПОУ 40933732) судовий збір у сумі 881, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №611 від 26.06.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 15 жовтня 2018 року.

Суддя ОСОБА_11

Дата ухвалення рішення04.10.2018
Оприлюднено07.11.2018
Номер документу77627931
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та скасування розрахунку №055264 від 11.06.2018

Судовий реєстр по справі —804/4744/18

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 04.10.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Рішення від 04.10.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 28.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 27.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні