Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 листопада 2018 р. Справа№200/9772/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області, треті особи Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області, Управління освіти, молоді та спору Лиманської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення в частині,
в с т а н о в и в:
У жовтні 2018 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому просили визнати незаконним (протиправними) та скасувати рішення Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних в частині надання Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області статусу українськомовної.
Позовну заяву обґрунтовували неправомірністю та протиправністю вказаного рішення в оскарженій частині щодо надання Виконавчим комітетом Лиманської міської ради Донецької області (а не засновником - Лиманською міською радою) школі статусу українськомовної, яке, на думку позивачів, суперечить повноваженням та компетенції відповідача з огляду на зміст Конституції України та норми Законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , Про загальну середню освіту . Крім того, вважали, що рішенням порушується передбачене ст. 29 Закону України Про загальну середню освіту право позивачів як батьків малолітніх дітей, які навчаються в цій школі, вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповно літніх дітей, права, свободи та інтересів їх малолітніх дітей, а також право на звер нення до суду за захистом порушених прав.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, зокрема, що оскаржене рішення прийнято в межах повноважень та з дотриманням вимог ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 10 Конституції України, ст. 7 Закону України Про освіту . Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України Про освіту мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова; державною мовою в Україні є українська мова (ст. 10 Конституції України). Аналогічне зазначено в рішенні Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99.
Також зазначав, що на черговій сесії Лиманської міської ради Донецької області 18 жовтня 2018 року прийнято рішення Про внесення змін до Статутів закладів освіти Лиманської міської ради та затвердження у новій редакції , відповідно до якого Статут Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області був доповнений пунктом наступного змісту: Мовою освітнього процесу в закладі освіти є державна мова .
Відповідач просив в задоволенні позову відмовити.
Третя особа Управління освіти, молоді та спору Лиманської міської ради подала пояснення щодо позову, в яких зазначала, що оскаржене рішення Виконавчим комітетом Лиманської міської ради Донецької області від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних ухвалено з дотриманням вимог ст. 10 Конституції України, ст. 7 Закону України Про освіту , а також ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно з якою до повноважень виконавчих органів належить, зокрема розгляд питань у сфері освіти, а саме: забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності освіти, можливості отримання освіти державною мовою. При цьому відповідачем також враховано рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99.
Крім того, на початку червня 2018 року відбулася зустріч між адміністраціями Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області та Управління освіти, молоді та спору Лиманської міської ради і педагогічним колективом Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області, і всі були повідомлені, що з 01 вересня 2018 року навчально-виховний процес у цьому закладі буде здійснюватися державною мовою. Педагогічний колектив цього навчального закладу не заперечував щодо вивчення та викладання предметів українською мовою. Тому відповідачем було ухвалено рішення від 20 червня 2018 року № 202.
У зв'язку з цим з 01 вересня 2018 року у Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області уроки та навчально-виховні заходи в рамках освітнього процесу відбуваються державною мовою. Державна мова використовується у навчальному закладі як мова навчальних матеріалів, ведення занять, різноманітних заходів, спілкування педагогічних та інших працівників зі здобувачами освіти в рамках освітнього процесу.
Крім того, 18 жовтня 2018 року Лиманською міською радою Донецької області було ухвалено рішення, відповідно до якого внесено зміни до Статуту Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області, який був доповнений пунктом наступного змісту Мовою освітнього процесу в закладі освіти є державна мова .
Управління освіти, молоді та спору Лиманської міської ради просило в задоволенні позову відмовити.
Третя особа Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області подала пояснення щодо позову, в яких зазначала, зокрема, що 18 квітня 2018 року на педагогічній нараді розглядалося питання щодо впровадження вивчення предметів державною мовою, за результатами чого було прийнято рішення: у 2018-2019 навчальному році учнів 5-х класів перевести на вивчення державною мовою таких предметів, як математика, історія, англійська мова.
На початку червня 2018 року відбулася зустріч педагогічного колективу Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області з керівництвом Управління освіти, молоді та спору Лиманської міської ради та секретарем Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області, де педагогічному колективу було повідомлено що з 01 вересня 2018 року навчально-виховний процес у цьому закладі буде відбуватися лише державною мовою (українською).
На цій підставі Виконавчим комітетом Лиманської міської ради Донецької області прийнятого рішення від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних , яким Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області надано статусу українськомовної.
Вчителями-предметниками ретельно опрацьовані методичні рекомендації, щодо викладання навчальних дисциплін українською мовою та пояснювальні записки до навчальних програм. У зв'язку з переходом на навчання українською мовою з 01 вересня 2018 року учні Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області забезпечені підручниками державною мовою навчання.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є матір'ю малолітньої ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, яка навчається в Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області.
ОСОБА_2 є матір'ю малолітньої ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, яка також навчається в Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області.
Рішенням Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області від 20 червня 2018 року № 202 Про надання окремим закладам освіти статусу українськомовних з 01 вересня 2018 навчального року надано окремим закладам освіти статус українськомовних.
Зокрема пп.1.2 п.1 вказаного Рішення такий статус надано Лиманській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області.
Підпунктом 2.1 п. 2 вказаного Рішення Управ лінню освіти, молоді та спору Лиманської міської ради наказано забезпечити діяльність закладів освіти, зокрема Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Лиманської міської ради Донецької області як українськомовної згідно з чинним законодавством України.
Судом також встановлено, що рішенням Лиманської міської ради Донецької області від 18 жовтня 2018 року №7/55-2539 Про внесення змін до Статутів закладів освіти Лиманської міської ради та затвердження у новій редакції внесено зміни до Статутів закладів освіти Лиманської міської ради, зокрема Статут Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області доповнено пунктом 1.10 розд. 1 наступного змісту: Мовою освітнього процесу в закладі освіти є державна мова (пп. 1.1 п. 1 рішення). У зв'язку з цим Статут, зокрема цієї школи затверджено у новій редакції (пп. 2.1 п. 2 рішення).
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закон України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту визначені ст. 32 Закон України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно з якою до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:
а) власні (самоврядні) повноваження зокрема:
1) управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;
2) забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійно-технічної освіти у державних і комунальних загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах, вищої освіти у комунальних вищих навчальних закладах, створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій;
б) делеговані повноваження, зокрема забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності освіти на відповідній території, можливості отримання освіти державною мовою, а в межах території, на якій поширена регіональна мова, - цією регіональною мовою або мовою меншини.
Отже, розгляд питань в сфері освіти, в тому числі вирішення питання щодо надання окремим закладам освіти статусу українськомовних належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до ст. 10 Конституції України державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен має право на освіту.
Повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства.
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, що сприяє вільному розвитку людської особистості, формує цінності правового демократичного суспільства в Україні визначає Закон України Про загальну середню освіту .
Статтею 7 Закон України Про загальну середню освіту визначено, що мова навчання і виховання у закладах загальної середньої освіти визначається статтею 20 Закону України "Про засади державної мовної політики".
Рішенням Конституційного Суду України від 28 лютого 2018 року № 2-р/2018 (в справі № 1-1/2018) Закон України Про засади державної мовної політики визнано неконституційним.
Разом з тим, згідно зі ст. 1 Закон України Про загальну середню освіту законодавство України про загальну середню освіту базується на Конституції України і складається з Закону України Про освіту , цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України Про освіту мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова.
Держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти державною мовою в державних і комунальних закладах освіти.
Особам, які належать до національних меншин України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідної національної меншини поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.
Особам, які належать до корінних народів України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідного корінного народу. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу України поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.
Особам, які належать до корінних народів, національних меншин України, гарантується право на вивчення мови відповідних корінного народу чи національної меншини в комунальних закладах загальної середньої освіти або через національні культурні товариства.
Згідно з ч. 2 ст. 7 Закону заклади освіти забезпечують обов'язкове вивчення державної мови.
В рішенні Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99 у справі за конституційними поданнями 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови), зазначено, що положення Конституції України зобов'язують застосовувати державну - українську мову як мову офіційного спілкування посадових і службових осіб при виконанні ними службових обов'язків, в роботі і в діловодстві тощо органів державної влади, представницького та інших органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, а також у навчальному процесі в державних і комунальних навчальних закладах України.
Конституційний Суд України вирішив, що виходячи з положень статті 10 Конституції України та законів України щодо гарантування застосування мов в Україні, в тому числі у навчальному процесі, мовою навчання в дошкільних, загальних середніх, професійно-технічних та вищих державних і комунальних навчальних закладах України є українська мова.
У державних і комунальних навчальних закладах поряд з державною мовою відповідно до положень Конституції України, зокрема частини п'ятої статті 53, та законів України, в навчальному процесі можуть застосовуватися та вивчатися мови національних меншин.
При винесенні оскарженого рішення (в оскарженій частині) відповідачем правомірно застосовані наведенні положення законодавства.
Суб'єкт владних повноважень діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, і не порушив права та законні інтереси позивачів та їх дітей в сфері публічно-правових відносин.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
В задоволенні позову ОСОБА_1 (84400, АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_1) та ОСОБА_2 (84400, АДРЕСА_2, ІПН НОМЕР_2) до Виконавчого комітету Лиманської міської ради Донецької області (84406, Донецька обл., м. Лиман, вул.Незалежності, 46, код ЄДРПОУ 38068238), треті особи Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Лиманської міської ради Донецької області (84400, Донецька обл., м. Лиман, вул. Пушкіна, 13-А, код ЄДРПОУ 25703984), Управління освіти, молоді та спору Лиманської міської ради (84406, Донецька обл., м. Лиман, вул. Незалежності, 15, код ЄДРПОУ 41832960), про визнання протиправним та скасування рішення в частині відмовити.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 06 листопада 2018 року.
Суддя Логойда Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2018 |
Оприлюднено | 07.11.2018 |
Номер документу | 77658537 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні