ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2018 р.м. ХерсонСправа № 2140/1580/18
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Попова В.Ф.,
секретар: Мельниченко В.В.,
за участю:
позивача - ОСОБА_1,
позивача - ОСОБА_2,
позивача - ОСОБА_3,
представника позивачів - ОСОБА_4,
представника відповідача - ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Іванівська селищна рада Херсонської області Трохимівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області Нововасилівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільний освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення від 05.07.2018 № 269,
встановив:
7 серпня 2018 року ОСОБА_1 (далі - позивач 1) та ОСОБА_2 (далі - позивач 2) звернулись до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Іванівської селищної ради Херсонської області (далі - Іванівська селищна рада, відповідач), третя особа - Трохимівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області (далі - третя особа 1), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення X сесії VII скликання (друге пленарне засідання) Іванівської селищної ради Херсонської області від 05.07.2018 № 269 "Про зміну типів та назв закладів загальної середньої освіти Іванівської селищної ради" (далі - рішення про зміну типів та назв закладів загальної середньої освіти, рішення № 269) в частині зміни типу та назви на Трохимівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області.
8 серпня 2018 року зазначену позовну заяву ухвалою судді було залишено без руху у зв'язку із наявними у ній недоліками.
20 серпня 2018 року після усунення недоліків позовної заяви відрито провадження в адміністративній справі.
7 серпня 2018 року до Херсонського окружного адміністративного суду надійшов також позов ОСОБА_3 (далі - позивач 3) до Іванівської селищної ради про скасування рішення № 269 в частині зміни типу та назви Нововасилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області на Нововасилівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області.
За цим позовом 7 серпня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі.
19 вересня 2018 року судом постановлено ухвалу про об'єднання в одне провадження справ за позовами ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3, та вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначене на 5 жовтня 2018 року.
5 жовтня 2018 року судом закрито підготовче провадження у справі.
В судовому засіданні позивачі підтримали заявлені вимоги, обґрунтовують їх тим, що їх діти є учнями Трохимівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" та Нововасилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області. Оскаржуваним рішенням на території сіл Трохимівка та Нововасилівка фактично було ліквідовано інститут загальної середньої освіти, чим порушено права дітей позивачів на отримання повної загальної середньої освіти.
Позивачі стверджують, що оскаржуване рішення приймалося з порушенням порядку та процедури його ухвалення. Зокрема, не виконані вимоги Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо оприлюднення проекту цього рішення як нормативно-правового акта, прийняттю цього рішення не передувало обговорення доцільності реорганізації (зміну типу та назви) навчального закладу з громадами сіл Трохимівка та Нововасилівка, батьками учнів, які навчаються в даному навчальному закладі, та працівниками навчального закладу. Завчасно не вирішені організаційні питання, питання щодо отримання згоди батьків дітей на переведення до інших навчальних закладів, інше. Відповідачем було порушено Конституцію України, Закон України "Про освіту", Закон України "Про середню освіту", Закон України "Про місцеве самоврядування", Регламент Іванівської селищної ради, затверджений рішенням І сесії селищної ради VII скликання від 16.11.2017 № 14, та інші нормативно-правові акти.
Представник відповідача у письмовому відзиві на позов та під час пояснень в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечувала та пояснила, що позивачі належним чином не обґрунтували, в чому саме полягає порушення прав позивачів, як батьків дітей, реорганізованого навчального закладу, стверджує, що оскаржуване рішення не є нормативно-правовим актом регуляторного характеру, наполягає на тому, що прийняття цього рішення зумовлено процесами модернізації системи освіти в державі, яка спрямована на приведення у відповідність до європейських стандартів, потреб сучасного життя, цілеспрямованої орієнтації на задоволення запитів учнів щодо здобуття якісної освіти. Окрім того, про прийнятті рішення враховувалась демографічна ситуація як в районі в цілому, так і в його окремих населених пунктах, географічне розташування освітніх закладів, контингент шкіл, освітні потреби населення, рівень професіоналізму кадрів, зайнятих в освіті, недостатність наявних бюджетних ресурсів, щоб утримувати функціонуючу мережу і підтримувати належний рівень освітніх послуг.
Треті особи явку своїх представників в судове засідання не забезпечили, відкласти розгляд справи не просили, письмових пояснень на позов та відзив суду не надали.
Вивчивши позовну заяву, відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, заслухавши пояснення сторін в судовому засіданні, дослідивши наявні у справі письмові докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Судом встановлено, що ОСОБА_6 є матір'ю ОСОБА_7, ОСОБА_2 - матір'ю ОСОБА_8, ОСОБА_3 - матір'ю ОСОБА_9
ОСОБА_7 та ОСОБА_8 у 2017/2018 навчальному році були ученицями комунального закладу Трохимівського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області, ОСОБА_9 - ученицею Нововасилівського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області.
5 липня 2018 року на X сесії VII скликання Іванівською селищною радою прийнято рішення № 269 про зміну типів та назв закладів загальної середньої освіти у зв'язку із приведенням у відповідність до норм ст. 13 Закону України "Про освіту", ст. 9 Закону України "Про загальну середню освіту" та дефіцитом бюджету на утримання освітянської галузі.
Цим рішенням, зокрема, було здійснено зміну типу та назви Нововасилівського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області на Нововасилівський навчально-виховний комплекс "початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області та комунального закладу Трохимівського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області на Трохимівський навчально-виховний комплекс "початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області.
Перевіряючи правомірність цього рішення, суд звертає увагу на такі обставини та приписи законодавства.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 30 ст. 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) серед іншого, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади. Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
За змістом ч.ч. 1, 15, 16 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. ОСОБА_10 складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Порядок … призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Згідно з ч. 1 ст. 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Відповідно до ч. 1 ст. 14, ч. 1 ст. 20 Регламенту Іванівської селищної ради, який є додатком 1 до рішення I сесії селищної ради VII скликання від 16.11.2017 № 14 (далі - Регламент селищної ради), ОСОБА_10 проводить свою роботу сесійно. ОСОБА_10 складається з пленарних засідань ОСОБА_10, а також засідань постійних комісій ОСОБА_10. У разі необхідності сесії ОСОБА_10 можуть складатися з двох та більше пленарних засідань. Проект порядку денного підлягає затвердженню на початку першого пленарного засідання сесії ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Регламенту селищної ради постійні комісії ради є її органами, що утворюються для попереднього розгляду та підготовки питань, які належать до її відання, а також здійснення контрольних повноважень щодо виконання рішень ради, діяльності виконавчих органів ради у сфері компетенції комісії.
Пунктом 2.5 Положення про постійні комісії Іванівської селищної ради (додаток 1 до рішення I сесії селищної ради VII скликання від 16.11.2017 № 4 (далі - Положення про постійні комісії) встановлено, що за результатами вивчення і розгляду питань, постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" у спосіб, визначений Регламентом ради.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації та можуть готувати проекти рішень ради. Висновки, рекомендації та проекти рішень постійної комісії приймаються відкритим голосуванням більшістю голосів від загального складу комісії. Результати голосування вносяться до протоколу / засідання (пункт 2.15 Положення про постійні комісії).
Встановлені в ході судового розгляду обставини свідчать про порушення відповідачем порядку прийняття оскаржуваного рішень.
Так, згідно з протоколом другого пленарного засідання X сесії VII скликання Іванівської селищної ради від 5 липня 2018 року порядок денний був затверджений на початку цього засідання, а не на першому пленарному засіданні, як того вимагає ч. 1 ст. 20 Регламенту Іванівської селищної ради.
Суд погоджується з відповідачем, що оскаржуване рішення є індивідуальним актом суб'єкта владних повноважень, оскільки дія цього акта вичерпується його виконанням, а не нормативно-правовим, який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування, тобто не є регуляторним.
Разом з тим, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача, що проведення консультацій з громадськістю, в даному разі з питань реорганізації навчальних закладів, є правом, а не обов'язком органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частин 1 - 3 ст. 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" (далі - Порядок).
Пунктом 5 зазначеної постанови рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.
Згідно з пунктом 3 Порядку консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
Згідно з пунктом 12 Порядку в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян.
Оскільки, право на освіту є право, гарантоване Конституцією України, відповідач зобов'язаний був забезпечити проведення публічного громадського обговорення проекту оскаржуваного рішення.
Наведені висновки, узгоджуються з позицією Верховного суду, викладеною у постанові від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17.
За приписами п. 11 Порядку консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).
Відповідно до пунктів 13, 14 Порядку публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення публічних заходів:
конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей (нарад) з громадськістю;
Інтернет-конференцій, відеоконференцій.
Додатково у рамках публічного громадського обговорення можуть проводитися засідання громадських рад, інших допоміжних органів, утворених при органах виконавчої влади.
Публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку:
визначає питання, яке буде винесене на обговорення;
приймає рішення про проведення обговорення;
розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби);
вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб'єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб'єктів (далі - заінтересовані сторони);
оприлюднює в обов'язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб;
збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання;
формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання;
забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення;
проводить аналіз результатів обговорення;
оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб.
Для організаційного забезпечення проведення публічного громадського обговорення орган виконавчої влади може утворювати робочу групу.
Доказів проведення зазначених заходів відповідач суду не надав.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оскаржуване позивачами рішення прийняте з порушенням встановленого Регламентом Іванівської селищної ради порядку та порушенням права територіальних громад на участь у його прийнятті, а тому позовні вимоги про його скасування суд задовольняє повністю.
Керуючись ст. ст. 242 - 246 КАС України, суд
вирішив :
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення X сесії VII скликання (друге пленарне засідання) Іванівської селищної ради Херсонської області від 05.07.2018 № 269 "Про зміну типів та назв закладів загальної середньої освіти Іванівської селищної ради" в частині зміни типу та назви Трохимівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I-III ступенів - дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області на Трохимівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області та Нововасилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I-III ступенів - дошкільний навчальний заклад" Іванівського району Херсонської області на Нововасилівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області.
Стягнути з Іванівської селищної ради Херсонської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у сумі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп.
Стягнути з Іванівської селищної ради Херсонської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 судові витрати зі сплати судового збору у сумі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп.
Стягнути з Іванівської селищної ради Херсонської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 судові витрати зі сплати судового збору у сумі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп.
Інформація про учасників справи:
позивачі:
ОСОБА_1 (місце проживання: 75432, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Щасливе, вул. Польова, 20, РНОКПП НОМЕР_1);
ОСОБА_2 (місце проживання: 75432, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_2);
ОСОБА_3 (місце проживання: 75432, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Нововасилівка, РНОКПП НОМЕР_3);
відповідач:
Іванівська селищна рада Херсонської області (місцезнаходження: 75402, Херсонська обл., Іванівський р-н, смт Іванівка, вул. Соборна, 1 А, код ЄДРПОУ 04400883);
треті особи:
Трохимівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області (75420, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Трохимівка, вул. Шкільна, 1, код ЄДРПОУ 41062084);
Нововасилівський навчально-виховний комплекс "Початкова школа-заклад дошкільної освіти" Іванівської селищної ради Херсонської області (75432, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Нововасилівка, вул. Шкільна, 24, код ЄДРПОУ 24750119).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 07 листопада 2018 р.
Суддя Попов В.Ф.
кат. 4
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2018 |
Оприлюднено | 07.11.2018 |
Номер документу | 77658555 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні