Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2018 р. Справа№0540/8529/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття рішення: 17 год. 05 хв.
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кочанової П.В., при секретарі судового засідання Притулі С.С., розглянувши у судовому засіданні адміністративний позов Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок до Донецької обласної державної адміністрації, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
за участю представників сторін:
позивач - не з'явився
від позивача - Луньов О.В., договір від 10.09.2018 року
від відповідача - Беспала О.О., довіреність від 01.10.2018 року №01/24-5066/4-18
Богданов О.В., довіреність від 14.11.2018 року №01/24-5868/4-18
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Громадська організація Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок (надалі - позивач, ГО Костянтинівська) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Донецької обласної державної адміністрації, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація, в якому просить суд:
- визнати незаконною та протиправною бездіяльність Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації відносно непогодження матеріалів Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок про надання в користування мисливських угідь площею 51728,1415 га, які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області;
- зобов'язати Донецьку обласну державну адміністрацію, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації погодити матеріали Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок про надання в користування мисливських угідь площею 51728,1415 га, які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області, та направити їх до подальшого оформлення до Державного агентства лісових ресурсів України;
- в рахунок забезпечення позову заборонити Донецькій обласній державній адміністрації, Донецькій військо-цивільній адміністрації надавати в користування мисливські угіддя в Костянтинівському районі Донецької області та заборонити надавати погодження матеріалів про надання в користування мисливських угідь в Костянтинівському районі Донецької області.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивач користується мисливськими угіддями з 1998 року, у зв'язку із закінченням терміну дії рішення Донецької обласної ради номер №23/2-33 від 08.07.1998 року, позивачем направлено до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства пакет документів для подання його до Донецької обласної ради на прийняття рішення про закріплення у користування громадській організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області строком на 15 років. Позивач стверджує, що ним вчинено всі необхідні дії та надано всі документи для прийняття відповідачем рішення, проте відповідачем допущено бездіяльність.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12.09.2018 року у задоволенні клопотання позивача про забезпечення позову в адміністративній справі 0540/8529/18-а за позовною заявою Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок до Донецької обласної державної адміністрації, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії відмовлено.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 17.09.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за адміністративним позовом Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок до Донецької обласної державної адміністрації, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 17.10.2018 року.
02 жовтня 2018 року представником відповідача через відділ документообігу та архівної роботи суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого просили відмовити у задоволені позову.
Також, 02.10.2018 року через відділ документообігу та архівної роботи суду, повноважним представником відповідача надано клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства.
У підготовче засідання, призначене на 17.10.2018 року з'явилися повноважні представники сторін.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 17.10.2018 року у задоволенні клопотання відповідача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства відмовлено.
У підготовчому засіданні 17.10.2018 року оголошено перерву до 15.11.2018 року.
У підготовче судове засідання 15 листопада 2018 року до суду з'явились повноважні представники сторін.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 року відмовлено у задоволенні клопотання про забезпечення позову.
В підготовчому засіданні 15.11.2018 року повноважні представники сторін не заперечували проти закриття підготовчого засідання та призначення справи до судового розгляду по суті на 15.11.2018 року о 16 год. 00 хв., про що надані відповідні заяви сторін до суду.
Протокольною ухвалою суду від 15.11.2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.11.2018 року о 16 год. 00 хв.
В судове засідання з'явилися повноважні представники сторін та підтримали свої вимоги викладені в позовній заяві та у відзиві.
При цьому, представник відповідача в судовому засідання надав суду усні пояснення, в яких зазначив, що письмового рішення за листом від 20.05.2016 року № 03-11/2970-16 Державного агентства лісових ресурсів України про погодження матеріалів щодо надання в користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області позивачу, відповідачем не приймалось. Разом з цим, була проведена спільна нарада, оформлена протоколом, на якій було повідомлено позивача в усній формі, що межі мисливських угідь, які пропонуються для мисливських угідь для надання позивачу, КП Мисливське господарство ТКБ та ГО Костянтинівська мисливська спілка Беркут перетинаються та у деяких частинах відбувається їх накладення одне на одного. У зв'язку з чим, було запропоновано мисливським організаціям визначитись з площами мисливських угідь. Також, відповідач зазначив, що питання надання в користування мисливських угідь позивачу 08.08.2018 року розглядалося на міжвідомчій нараді щодо надання у користування мисливських угідь (з питань створення державного мисливського фонд), з результатами розгляду якого позивачу рекомендовано надати пакет документів в частині отримання погодження землевласників та користувачів земельних ділянок мисливських угідь.
В судовому засіданні представник позивача зазначив, що ГО Костянтинівська мисливська спілка Беркут та КП Мисливське господарство ТКБ було уточнено межі та повторно подано пакети документів для отримання погоджень. Разом з цим, межі Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців и рибалок не змінились, а тому підстав для повторного звернення позивача були відсутні, оскільки відповідачем не було прийнято рішення ще за першим зверненням позивача.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
До мети діяльності позивача згідно свідоцтва про реєстрацію громадського об'єднання як громадської організації чи громадської спілки визначено - сприяння активному розвитку любительського мисливського, стендового і рибальського спорту, охорони, відтворення, збереження, раціонального використання тваринного світу та захист спільних інтересів (Т.1, а.с. 33).
Як вказує позивач в адміністративному позові, на підставі рішення Донецької обласної ради №23/2-33 від 08.07.1998 року Про надання в користування організацію мисливських угідь позивачу строком на 15 років було надано у постійне користування мисливські угіддя площа 51 728,1415 га (раніше площа була значно більшою 84374 га), які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області.
08 квітня 2016 року у зв'язку із закінченням терміну дії рішення Донецької обласної ради номер №23/2-33 від 08.07.1998 року, позивачем направлено до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства пакет документів для подання його до Донецької обласної ради на прийняття рішення про закріплення у користування громадській організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області строком на 15 років. До заяви було додано: копія свідоцтва про реєстрацію громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія статуту громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія Державної реєстраційної служби України громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія довідки управління Держгеокадастру у Костянтинівському районі Донецької області громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; карта-схема мисливських угідь з описом меж та нанесенням земель запасу та резерву, узгоджена з правлінням Держгеокадастру у Костянтинівському районі Донецької області; погодження від землевласників землекористувачів на загальну площу 51728,1415 га (Т.1, а.с. 30)
13.04.2016 року Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства направило до Державного агентства лісових ресурсів України лист №03-158 Щодо закріплення мисливських угідь , відповідно до якого управління просило розглянути та направити на погодження матеріали, щодо надання у користування мисливських угідь Костянтинівській районній організації Українського товариства мисливців і рибалок загальною площею 51728,1415 га до Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації (Т.1, а.с 31).
Державне агентство лісових ресурсів України листом від 20.05.2016 року за №03-11/2970-16 направило до Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації на погодження матеріали щодо надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області Костянтинівській районній організації українського товариства мисливців і рибалок, загальною площею 51728,1415 га на строк не менше як 15 років (Т.1, а.с 32).
Разом з цим, враховуючи клопотання Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства з метою підготовки Подання до Донецька обласної ради листами від 18.03.2016 року №03-11/1451-16 (Т.1, а.с.55) та від 13.05.2016 року №03-16/2821-16 (Т.1, а.с 56) Державне агентство лісових ресурсів України направило на погодження до Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації, матеріали щодо надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут загальною площею 52677,9900 га на строк не менше ніж 15 років та Колективного підприємства Мисливське господарство ТКБ загальною площею 5880,52 га на строк не менше 15 років.
Розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації Про погодження надання в користування мисливських угідь на території Донецької області від 22.04.2016 року №312 (Т.1, а.с. 58-59) погоджено надання в користування мисливських угідь на території Донецької області строком на 15 років, зокрема, Колективному підприємству Мисливське господарство ТКБ площею 5882,5200 га.
Як вказує відповідач у відзиві на адміністративний позов (Т.1, а.с. 47-54), під час розгляду документів громадської організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Костянтинівська районна організація УТМР з'ясувалось, що межі мисливських угідь, які пропонується для надання трьом мисливським організаціям на території Костянтинівського району, перетинаються та у деяких частинах відбувається їх накладення одне на одного.
Для розв'язання цієї ситуації керівництвом облдержадміністрації було запропоновано Колективному підприємству Мисливське господарство ТКБ спільно з громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Костянтинівська районна організація УТМР визначитись з площею мисливських угідь, про що свідчить лист відповідача від 22.11.2016 року №вх2до01-04746-13/05 (Т.1, а.с. 27-28).
11 лютого 2017 року між громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Костянтинівською районною організацією УТМР було складено протокол №1 про надання згоди на закріплення земельних ділянок загальною площею 51728,14 га для Костянтинівською районною організацією УТМР та площею 22785,00 га для ведення мисливського господарства для громадської організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут (Т.1, а.с. 25-26).
15 лютого 2017 року було складено протокол №2 з мапами про надання згоди на закріплення земельних ділянок для ведення мисливського господарства, зокрема за громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут загальною площею 22785,00 га (Т.1, а.с. 62).
Листом Державного агентства лісових ресурсів України від 03.05.2017 року №03-11/2511-17 до відповідача направлено на погодження матеріали щодо надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут загальною площею 22785,00 га (Т.1, а.с. 64).
Керівником обласної військово-цивільної адміністрації прийнято розпорядження від 06.06.2017 року №612 Про погодження надання в користування мисливських угідь Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут (Т.1, а.с. 66), відповідно до якого погоджено надання в користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області площею 22785,0000 га Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут строком на 15 років.
06 липня 2017 року Державне агентство лісових ресурсів України направило до Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації подання №03-11/4484-17 (Т.1, а.с. 64) про надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут на строк не менше як на 15 років загальною площею 22785,0000 га.
Розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації Про надання в користування мисливських угідь на території Донецької області Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут від 14.08.2017 року №927 надано в користування Громадській організації Костянтинівська мисливська спілка Беркут мисливські угіддя на території Донецької області площа 22785,0000га строком на 15 років (Т.1, а.с. 68-69).
01 лютого 2018 року було складено протокол №1 з мапами про погодження мисливських угідь між Колективним підприємством Мисливське господарство ТКБ та Костянтинівською районною організацією УТМР (Т.1, а.с. 23-24).
Також, 01.02.2018 року позивач разом з Колективним підприємством Мисливське господарство ТКБ листом №3 (Т.1, а.с. 16) звернувся до відповідача із проханням прийняти рішення про надання в користування мисливських угідь на підставі подання Державного агентства лісових ресурсів України.
07 лютого 2018 року Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства листом №03-119 (Т.1, а.с. 73-74) повідомило позивача, що при обробці наявної інформації, матеріалів, документів, які знаходяться в Донецькому обласному управлінні лісового та мисливського господарства виникли підстави, щодо сумнів достовірності наданих документів, а саме встановлення меж земельних ділянок які надаються для ведення мисливського господарства Колективним підприємством Мисливське господарство ТКБ , Костянтинівська районна організація УТМР, просили надати завірену належним чином довідку головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з картою-схема мисливських угідь та нанесенням земель запасу резерву ПЗФ.
Позивач звертався до Адміністрації Президента України (Т.1, а.с. 21), Кабінету міністрів України (Т.1, а.с. 19-20) із проханням в сприянні у вирішені питання щодо закріплення мисливських угідь за позивачем.
Листи позивача перенаправлено для розгляду згідно з компетенцією та вжиття заходів реагування відповідно до законодавства до Донецької обласної державної адміністрації (Т.1, а.с.17,18).
10 липня 2018 року відповідач листом за №0.2/11-3440/4-18 повідомили, що повторно (після погодження меж мисливськими організаціями) документів від Державного агентства лісових ресурсів України щодо надання мисливських угідь у користування ані КП Мисливське господарство ТКБ , ані Костянтинівській районній організації УТМР до облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації не надходило.
Окрім того, в матеріалах справи наявна копія протоколу засідання міжвідомчої наради щодо надання у користування мисливських угідь з питань створення державного мисливського фонду під головуванням заступника директора Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації (Т.1, а.с. 75-76) на якому було розглянуто питання надання в користування мисливських угідь, та рекомендовано позивачу надати пакет документів в частині отримання погодження землевласників та користувачів земельних ділянок мисливських угідь, що можуть бути надані у користування, підготувати пакет документів відповідно до Закону України Про мисливське господарство та полювання для погодження в користування мисливських угідь.
Відповідно до абзацу 12 ч.1 ст.13 Закону України Про тваринний світ визначено, що до повноважень центральних органів виконавчої влади належить подання у встановленому порядку документів з питань надання у користування мисливських угідь органам, які уповноважені приймати рішення про надання у користування таких угідь та об'єктів.
Відповідно до ст. 9 Закону України Про мисливське господарство та полювання та ст. 15 Закону України Про тваринний світ до повноважень обласних рад у галузі мисливського господарства та полювання належить вирішення у встановленому порядку питань про надання і користування мисливських угідь.
Указом Президента України від 05.03.2015 року №123/2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій утворено Донецьку обласну військово-цивільну адміністрацію.
На підставі Закону України Про військово-цивільні адміністрації Донецька обласна державна адміністрація набула статусу обласної військово-цивільної адміністрації, який наділяє облдержадміністрацію повноваженнями обласної ради.
Згідно зі ст. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.
Відповідно до ст. 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації передбачено, що місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
З огляду на викладене, враховуючи статус Донецької обласної державної адміністрації обласної військово-цивільної адміністрації, як центрального органу виконавчої влади, до компетенції якого входить повноваження вирішення у встановленому порядку питань про надання і користування мисливських угідь в силу закону.
Згідно із вимогами ч. 2 ст. 12 Закону України Про тваринний світ , спеціальне використання тваринного світу в порядку ведення мисливського господарства здійснюється з наданням підприємствам, установам, організаціям і громадянам права користування мисливськими угіддями.
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Статтею 8 ЗК України передбачені повноваження обласних рад у галузі земельних відносин, до яких належить: розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад; забезпечення реалізації державної політики в галузі використання та охорони земель; погодження загальнодержавних програм використання та охорони земель, участь у їх реалізації на відповідній території; затвердження та участь у реалізації регіональних програм використання земель, підвищення родючості ґрунтів, охорони земель; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; організація землеустрою; внесення до Верховної Ради України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст; встановлення та зміна меж сіл, селищ; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до преамбули Закону України Про мисливське господарство та полювання його положення визначають правові, економічні та організаційні засади діяльності юридичних та фізичних осіб у галузі мисливського господарства та полювання, забезпечують рівні права усім користувачам мисливських угідь у взаємовідносинах з органами державної влади щодо ведення мисливського господарства, організації охорони, регулювання чисельності, використання та відтворення тваринного світу.
Мисливські угіддя - ділянки суші та водного простору, на яких перебувають мисливські тварини і які можуть бути використані для ведення мисливського господарства. Мисливські тварини - дикі звірі та птахи, що можуть бути об'єктами полювання (статті 1 Закону України Про мисливське господарство та полювання ).
Згідно з абзацом другим статті 4 Закону України Про мисливське господарство та полювання органам місцевого самоврядування цим Законом та іншими законами України можуть бути надані окремі повноваження органів виконавчої влади у сфері державного регулювання мисливського господарства та полювання.
До повноважень, зокрема, обласних рад у галузі мисливського господарства та полювання належить: затвердження відповідних програм розвитку мисливського господарства; вирішення в установленому порядку питань надання в користування мисливських угідь; вирішення інших питань у межах своїх повноважень (статті 9 Закону України Про мисливське господарство та полювання ).
Таким чином, при здійсненні повноважень власника мисливських угідь обласна рада є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якої спрямовані на реалізацію свого права розпоряджатися мисливськими угіддями.
Відповідно до ст. 22 Закону України Про мисливське господарство і полювання мисливські угіддя для ведення мисливського господарства надаються у користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, погодженим з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а також власниками або користувачами земельних ділянок.
Мисливські угіддя надаються у користування на строк не менш як на 15 років.
Площа мисливських угідь, що надаються користувачеві, повинна становити не менше 3 тисяч гектарів, але не більше ніж 35 відсотків від загальної площі мисливських угідь Автономної Республіки Крим, області та м. Севастополя.
Переважне право на користування мисливськими угіддями мають: власники та постійні користувачі земельних ділянок; користувачі мисливських угідь, які продовжують строк користування цими угіддями.
Таким чином, для отримання мисливських угідь у користування, зацікавлена особа має ініціювати відповідне питання перед центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства (Державне агентство лісових ресурсів України), отримати погодження власників або користувачів земельних ділянок, Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово-цивільної адміністрації.
Листом від 08.04.2016 року позивач направив до Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства пакет документів для подання його до Донецької обласної ради на прийняття рішення про закріплення у користування громадській організації Костянтинівська районна організація УТМР строком на 15 років. До заяви було додано: копія свідоцтва про реєстрацію громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія статуту громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія Державної реєстраційної служби України громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; копія довідки управління Держгеокадастру у Костянтинівському районі Донецької області громадської організації Костянтинівська районна організація Українського товариства мисливців і рибалок Донецької області; карта-схема мисливських угідь з описом меж та нанесенням земель запасу та резерву, узгоджена з правлінням Держгеокадастру у Костянтинівському районі Донецької області; погодження від землевласників землекористувачів на загальну площу 51728,1415 га (Т.1, а.с. 30).
Листом від 13.04.2016 року № 03-158 Щодо закріплення мисливських угідь на адресу Державного агентства лісових ресурсів України, Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства просило розглянути на направити на погодження щодо надання у користування мисливських угідь позивачу загальною площею 51 728,1415 га до Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації (Т., а.с 31) .
Державне агентство лісових ресурсів України листом від 20.05.2016 року за №03-11/2970-16, враховуючи клопотання Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства від 13.04.2016 року № 03-158, з метою підготовки Подання до Донецької обласної ради, направило на погодження матеріали щодо надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області Костянтинівській районній організації українського товариства мисливців і рибалок, загальною площею 51728,1415 га на строк не менше як 15 років (Т.1, а.с 32).
Між тим, як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи відповідачем не було прийнято відповідне рішення щодо погодження або відмови після отримання листа від 20.05.2016 року № 03-11/2970-16 Державного агентства лісових ресурсів України.
При цьому, з матеріалів справи слідує, що через те, що межі мисливських угідь, які пропонується для надання трьом мисливським організаціям на території Костянтинівського району, перетинаються та у деяких частинах відбувається їх накладення одне на одного, керівництвом облдержадміністрації було запропоновано Колективному підприємству Мисливське господарство ТКБ спільно з громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут та Костянтинівська районна організація УТМР визначитись з площею мисливських угідь, про що свідчить лист відповідача від 22.11.2016 року №вх2до01-04746-13/05 (Т.1, а.с. 27-28).
Як встановлено судом, та раніше зазначалося між громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут , Колективним підприємством Мисливське господарство ТКБ та Костянтинівською районною організацією УТМР узгоджено площі земельних ділянок для ведення мисливського господарства.
В свою чергу, Донецьке обласне управління лісового та мисливського господарства листом №03-119 від 07.02.2018 року (Т.1, а.с. 73-74) у зв'язку із виникненням сумнівів щодо достовірності наданих документів, а саме встановлення меж земельних ділянок які надаються для ведення мисливського господарства Колективним підприємством Мисливське господарство ТКБ , Костянтинівська районна організація УТМР, просили надати завірену належним чином довідку головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з картою-схема мисливських угідь та нанесенням земель запасу резерву ПЗФ.
В подальшому, відповідачем 08.08.2018 року відповідно до протоколу засідання міжвідомчої наради щодо надання у користування мисливських угідь з питань створення державного мисливського фонду під головуванням заступника директора Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації (Т.1, а.с. 75-76) на якому було розглянуто питання надання в користування мисливських угідь, рекомендовано позивачу надати пакет документів в частині отримання погодження землевласників та користувачів земельних ділянок мисливських угідь, що можуть бути надані у користування, підготувати пакет документів відповідно до Закону України Про мисливське господарство та полювання для погодження в користування мисливських угідь.
Проте, суд вказує, що позивач разом із заявою від 08.04.2018 року № 9 на адресу Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства надавав карту-схему мисливських угідь з описом меж та нанесенням земель запасу та резерву, узгоджена з правлінням Держгеокадастру у Костянтинівському районі Донецької області.
А також, у відповідача наявні протоколи разом із мапами, щодо узгодження площі земельної ділянки для ведення мисливського господарства позивачем з Колективним підприємством Мисливське господарство ТКБ та громадською організацією Костянтинівська мисливська спілка Беркут . Відомостей, щодо наявності інших землекористувачів, з якими позивачем необхідно погодити межі земельної ділянки в матеріалах справи відсутні.
Разом із цим, Відповідач в листі від 10.07.2018 року за №0.2/11-3440/4-18 вказує, що повторно (після погодження меж мисливськими організаціями) документів від Державного агентства лісових ресурсів України щодо надання мисливських угідь у користування, зокрема, Костянтинівській районній організації УТМР до облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації не надходило.
Проте, суд зазначає, що приписи Закону України Про мисливське господарювання та полювання не містять вимоги, щодо повторного подання заяви про закріплення мисливських угідь.
Як вже було вказано, позивачем надано документи на адресу належного державного органу, в подальшому усунено недоліки виявлені під час розгляду пакету документів та правомірно очікувано прийняття рішення по суті заяви.
Під час прийняття рішення, суд враховує правову позицію, висловлену в рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 року у справі Рисовський проти України , в якому Суд зазначив, що принцип належного урядування , зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов'язків.
Відповідно до ст.17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини висновки ЄСПЛ є джерелом права.
Таким чином, позивачем усунуті причини, що слугували підставою для зупинення розгляду заяви № 9 від 08.04.2016 року та в межах передбачених ст.22 Закону України Про мисливське господарство та полювання надано пакет документів.
Проте відповідачем не вирішено питання про погодження матеріалів та не прийнято відповідного рішення щодо надання або ненадання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області Костянтинівській районній організації українського товариства мисливців і рибалок, загальною площею 51 728,1415 га на строк не менше як 15 років, після отримання листа від 20.05.2016 року № 03-11/2970-16 Державного агентства лісових ресурсів України
Згідно ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти, зокрема, рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Приймаючи до уваги викладене, суд вважає, що позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльність Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації відносно непогодження матеріалів Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок про надання в користування мисливських угідь площею 51728,1415 га, які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області, є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог про зобов'язання відповідача погодити матеріали Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок про надання в користування мисливських угідь площею 51728,1415 га, які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області, та направити їх до подальшого оформлення до Державного агентства лісових ресурсів України, суд виходить з наступного.
Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні - це акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Згідно з Рекомендацією Комітету міністрів Ради Європи № R(80)2 державам-членам стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за певних обставин.
Дискреційні повноваження в більш вузькому розумінні - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Аналіз вищенаведених норм з урахуванням встановлених обставин справи, дає підстави до висновку, що позовні вимоги у заявлений позивачем спосіб задоволенню не підлягають, однак для захисту його прав та інтересів, зокрема щодо розгляду та вирішення питання про погодження матеріалів щодо надання у користування мисливських угідь на території Костянтинівського району Донецької області позивачу площею 51 728,1415 га на строк не менш як на 15 років, викладене в листі від 20.05.206 року № 03-11/2970-16, в даному випадку, згідно з ч.2 ст.9 КАС України, доцільним та необхідним є вийти за межі позовних вимог та задовольнити їх частково шляхом визнання протиправною бездіяльності Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації відносно непогодження матеріалів Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок про надання в користування мисливських угідь площею 51728,1415 га, які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області та зобов'язання відповідача повторно розглянути матеріали щодо надання у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території Костянтинівського району Донецької області площею 51728,1415 га Громадській організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок , з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні, і прийняти відповідне рішення за результатами його розгляду.
Відповідно до ч. 1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, окрім цього, згідно ч. 1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У відповідності до ст.162 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення адміністративного позову.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 1ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, враховуючи, що позов задоволено частково судові витрати, понесені позивачем у даній справі, підлягають відшкодуванню в сумі 1 762,00 грн., пропорційно розміру задоволених вимог за рахунок Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації.
Керуючись статтями 2-15, 19-20, 42-48, 72-77, 90, 118, 139, 159-165, 199, 205, 244-250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок до Донецької обласної державної адміністрації, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації відносно непогодження матеріалів Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок про надання в користування мисливських угідь площею 51728,1415 га, які знаходяться в Костянтинівському районі Донецької області.
Зобов'язати Донецьку обласну державну адміністрацію, Донецьку обласну військово - цивільну адміністрацію повторно розглянути матеріали щодо надання у користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на території Костянтинівського району Донецької області площею 51728,1415 га Громадській організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок , з урахуванням висновків суду.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Донецької обласної державної адміністрації, Донецької обласної військово - цивільної адміністрації на користь Громадської організації Костянтинівська районна організація українського товариства мисливців і рибалок витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, в розмірі 1 762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні) 00 коп.
Вступну та резолютивну частину рішення складено у нарадчій кімнаті та проголошено у судовому засіданні 15 листопада 2018 року в присутності представників сторін, що з'явилися.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 20 листопада 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подала, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Кочанова П.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2018 |
Оприлюднено | 22.11.2018 |
Номер документу | 77990148 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кочанова П.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні