Справа № 2-А-468/2008р.
ПОСТАНОВА
Іменем України
2 грудня 2008 року смт Березнегувате
Березнегуватський районний суд Миколаївської області у складі:
головуючого судді Міщенка Г.В.,
при секретарі Михалюк С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Березнегуватському районі Миколаївської області ( далі - Управління ) про зобов'язання здійснити нарахування недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги „Дітям війни",
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління, в якому зазначила, що на підставі Закону України від 18 листопада 2004 року №2195-IV "Про соціальний захист дітей війни" вона являється дитиною війни. На думку позивача бездіяльність відповідача є протиправною, оскільки не виконані положення статті 6 зазначеного вище Закону, тобто не було підвищення йому з 1 січня 2006 року пенсію до 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Позивач просить поновити їй пропущений з поважних причин строк звернення до суду за захистом свого права, зобов'язати відповідача нарахувати їй як дитині війни щомісячну державну соціальну допомогу за 2006-2007 роки в розмірі 2733, 30 грн.
В судове засідання позивач не з'явилась, але надала заяву про розгляд справи за її відсутністю, позовні вимоги підтримує.
Представник Управління ОСОБА_2 (за довіреністю ) надала заяву про розгляд справи без її участі. Позовні вимоги не визнала і проти позову заперечувала з підстав того, що на даний час відсутній механізм реалізації права позивача на нарахування і виплату йому спірного підвищення пенсії, оскільки визначений Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" розмір мінімальної пенсії за віком даних правовідносин не стосується. Окрім того, позивачем порушений встановлений ст.99 КАС України річний строк для звернення до суду за захистом своїх прав.
Суд, дослідивши надані докази в порядку письмового провадження, приходить до слідуючого.
Позивач отримує пенсію за віком і на неї розповсюджується дія Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Згідно статті 6 цього Закону (відповідно до редакції статті чинної на час розгляду і вирішення справи ) дітям війни пенсії, або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Мінімальний розмір пенсії за віком встановлений ч.1 ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року і дорівнює прожитковому мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Відповідно до ч.1 ст.62 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" від 19 грудня 2006 року, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, затверджено: з 1 січня - 380 грн., з 1 квітня - 406 грн., з 1 жовтня - 411 грн. Частиною 3 цієї ж норми у редакції Закону України від 15 березня 2007 року № 749-V встановлено, що для визначення мінімального розміру пенсії за віком відповідно до абзацу першого частини першої ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з 1 квітня та з 1 жовтня 2007 року застосовується прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, визначений абзацом п'ятим частини першої зазначеної статті, збільшений на 1%. Таким чином, розрахунковий мінімальний розмір пенсії за віком складав: з 1 квітня 2007 року - 410, 06 грн. (406 х 1, 01 ), аз 1 жовтня 2007 року - 415, 11 грн. (411 х 1, 01 ).
Пунктом 12 ст.71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" дію статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" на 2007 рік було зупинено з урахуванням ст. 111 того ж Закону, якою обмежено коло суб'єктів підвищення пенсії, а також встановлені інші його норми.
Відповідно до статей 8, 22, 46 Конституції України, що має найвищу юридичну силу, громадяни України мають право на соціальний захист у випадках, передбачених законом. При прийняті нових законів або внесені змін до чинних законів не допускається звуження змісту обсягу існуючих прав і свобод.
За рішенням Конституційного Суду України, що має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді позовів за правовідносинами внаслідок дій і положень статей законів, що визнані неконституційними, від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними ) положення п.12 ст.71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", які скоротили означені виплати від загально визначеного розміру.
Положення п.12 ст.71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" визнані неконституційними та втратили чинність з дня ухвалення рішення Конституційним Судом України, тобто з 9 липня 2007 року.
Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових чи службових осіб.
Згідно ч.1 ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики європейського суду з прав людини", суди України при розгляді справ застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та Протоколи до неї, а також практику Європейського суду - як джерело права. Відповідно до ст.1 Протоколу №1 до вказаної Конвенції, кожна фізична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Борги розглядаються у сенсі поняття "власності", яке міститься у ч.1 ст.1 Протоколу №1 до Конвенції, і яке не обмежене власністю на фізичні речі та залежить від формальної класифікації у національному законодавстві. Борги, що становлять майно, можуть також розглядатися як "майнові права" і, таким чином, як власність.
Європейський суд з прав людини при розгляді справи "Качко проти України" зауважив, що в межах свободи дій держави визначити які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, припиняти чи закінчувати виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи влади не можуть свідомо відмовляти у цих випадках, доки відповідні положення є чинними. У зв'язку з цим Європейський суд не прийняв до уваги позицію Уряду України про колізію двох нормативних актів - Закону України, відповідно якому встановлені надбавки з бюджету і який є діючим, та Закону України "Про державний бюджет" на відповідний рік. Європейський суд не прийняв аргумент Уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх обов'язків.
Невиконання державою ( в особі Пенсійного фонду України ) своїх соціальних зобов'язань щодо окремих громадян ставить їх у нерівні умови, підриває принципи довіри громадянина до держави і закономірно призводить до порушення принципів соціальної справедливості. Законом України "Про державний бюджет України на 2007 рік" безпідставно скасовано і зменшено відповідно обсяг соціальної пільги, виплата якої передбачена іншим чинним законом України, а саме Законом України "Про соціальний захист дітей війни".
З вищезазначених підстав суд частково приймає заперечення відповідача проти позову і приходить до висновку, що строки звернення позивачем до суду за захистом своїх прав за 2006 рік, пропущені без поважних причин.
За такого адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково на підставі статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", рішення Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року № 6-рп.
Керуючись CT.CT.11, 71, 99-100, 158-163, 167 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Визнати неповажною причину пропуску ОСОБА_1 строку звернення за захистом своїх прав за 2006 рік і в поновленні пропущеного строку -відмовити.
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Березнегуватському районі Миколаївської області здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 додаткової соціальної допомоги відповідно до ст.6 закону України „Про соціальний захист дітей війни" з 9 липня по 31 грудня 2007 року.
В іншій частині позовних вимог -відмовити.
На постанову може бути подана апеляційна скарга до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги через Березнегуватський районний суд Миколаївської області, з подачею її копії до суду апеляційної інстанції, або в порядку ч.5 ст. 186 КАС України.
Суд | Березнегуватський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2008 |
Оприлюднено | 10.02.2010 |
Номер документу | 7802207 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Березнегуватський районний суд Миколаївської області
Міщенко Г.В.
Адміністративне
Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області
Покотілова О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні