КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2018 року м. Київ справа № 810/4626/18
Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" (далі - позивач) з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-1), в якому просить суд (з урахуванням уточнення позовних вимог):
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області № 728824/292838920 від 25 травня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 4 квітня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області № 735755/292838920 від 29 травня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 14 від 11 квітня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області № 735756/292838920 від 29 травня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 17 квітня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області № 728823/292838920 від 25 травня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 36 від 27 квітня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області № 839453/292838920 від 12 липня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 5 травня 2018 р.;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Київській області № 839461/292838920 від 12 липня 2018 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 8 травня 2018 р.;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 6 від 4 квітня 2018 р. на суму 30 000 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 5 000 грн. 00 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 14 від 11 квітня 2018 р. на суму 323 500 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 53 916 грн. 67 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 26 від 17 квітня 2018 р. на суму 121 915 грн. 09 коп., у т.ч. ПДВ 20 319 грн. 18 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 36 від 27 квітня 2018 р. на суму 60 000 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 10 000 грн. 00 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 2 травня 2018 р. на суму 62 163 грн. 77 коп., у т.ч. ПДВ 10 360 грн. 63 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 13 від 8 травня 2018 р. на суму 323 500 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 53 916 грн. 67 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що згідно з договорами оренди позивач передав в оренду нежитлові приміщення наступним організаціям: Товариству з обмеженою відповідальністю "РИТЕЙЛ-К", Товариству з обмеженою відповідальністю РЕНТІНГ , Товариству з обмеженою відповідальністю ДЖЕЙЕЛ ГРУП МИКОЛАЇВ . За результатами господарських операцій позивачем виписано на покупця податкові накладні № 6 від 4 квітня 2018 р.; № 14 від 11 квітня 2018 р.; № 26 від 17 квітня 2018 р.; № 36 від 27 квітня 2018 р.; №2 від 2 травня 2018 р.; № 13 від 8 травня 2018 р. Ці податкові накладні електронними каналами зв'язку направлено до Єдиного вікна подання електронних документів ДФС України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами обробки реєстрацію податкових накладних зупинено з формулюванням: "Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН відповідає вимогам п.п. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Позивач вказує, що не зважаючи на надані пояснення та копії документів, Комісією прийнято рішення № 728824/292838920 від 25 травня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 6 від 4 квітня 2018 р., № 735755/292838920 від 29 травня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 14 від 11 квітня 2018 р., № 735756/292838920 від 29 травня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 26 від 17 квітня 2018 р., № 728823/292838920 від 25 травня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 36 від 27 квітня 2018 р., № 839453/292838920 від 12 липня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 2 від 2 травня 2018 р., № 839461/292838920 від 12 липня 2018 р. про відмову у реєстрації ПН № 13 від 8 травня 2018 р. У спірних рішеннях не зазначено на якій саме підставі відмовлено в реєстрації податкових накладних.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2018 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено судове засідання на 17 жовтня 2018 р.
17 жовтня 2018 р. у підготовчому судовому засіданні представник відповідача заявив клопотання про залучення другого відповідача. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2018 р. залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Головне управління ДФС у Київській області (далі - відповідач 2).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 7 листопада 2018 р. закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 7 листопада 2018 р.
Відповідач-1 відзив до суду не подав.
Відповідач-2 проти позову заперечив, у відзиві на позовну заяву зазначив, що відповідно АІС Податковий блок ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" на підставі Договору управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 є управителем майна, яким надано повідомлення щодо подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних.
Зазначає, що до повідомлення по податковій накладній від 4 квітня 2018 р. за № 6 з номенклатурою послуги Оренда торгівельної площі у квітні 2018 р. на покупця ТОВ "РИТЕЙЛ-К" надано 56 документів. За результатами розгляду поданих документів встановлено відсутність розрахункових документів, банківські виписки з особових рахунків за надання послуг Оренда торгівельної площі у квітні 2018 р. ТОВ "РИТЕЙЛ-К" відповідно до Договору № 107 від 30 грудня 2016 р. (банківська виписка не відкрилась, файл пошкоджено), відсутній Акт приймання передачі об'єкта оренди до Договору № 107 від 30 грудня 2016 р. (файл пошкоджено), у зв'язку з чим не можливо встановити реальність здійснення операції. Договір управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 - управитель майна ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" направлено Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 4 квітня 2018 р. за № 6 в ЄРПН від 25 травня 2018 р. за №728824/292838920.
Крім того, до повідомлення по податковій накладній від 27 квітня 2018 року за № 36 з номенклатурою послуги Передплата компенсації витрат по активній електроенергії у квітні 2018 р. на покупця ТОВ "ДЖЕЙЕЛ ГРУП МИКОЛАЇВ" надано 56 документів. За результатами розгляду поданих документів встановлено відсутність розрахункових документів, банківські виписки з особових рахунків за надання послуг відповідно до Договору суборенди (банківська виписка не відкрилась, файл пошкоджено). Акт здачі приймання послуг та акт приймання передач об'єкта по Договору не відкрились (файл пошкоджено), у зв'язку з чим не можливо встановити реальність здійснення операції. Договір управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 - управитель майна ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" направлено Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2018 р. за №36 в ЄРПН від 27 квітня 2018 р. за № 728823/292838920.
Крім того, до повідомлення по податковій накладній від 11 квітня 2018 р. за № 14 з номенклатурою послуги Оренда торгівельної площі у квітні 2018 р. на покупця ТОВ "РЕНТІНГ" надано 56 документів. За результатами розгляду поданих документів встановлено відсутність розрахункових документів, банківські виписки з особових рахунків за надання послуг Оренда торгівельної площі у квітні 2018 р. ТОВ "РЕНТІНГ" (банківська виписка не відкрилась, файл пошкоджено), відсутній Акт приймання передачі (файл пошкоджено), у зв'язку з чим не можливо встановити реальність здійснення операції. Договір управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 - управитель майна ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" направлено Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 квітня 2018 р. за №14 в ЄРПН від 29 травня 2018 р. за № 735755/292838920.
Крім того, до повідомлення по податковій накладній від 17 квітня 2018 р. за № 26 з номенклатурою послуги Компенсація витрат по реактивній електроенергії, компенсація комунальних послуг по обслуговування ліфта, компенсація витрат по водопостачанню, компенсація комунальних послуг (опалення) на покупця ТОВ "РЕНТІНГ" надано 56 документів. За результатами розгляду поданих документів, встановлено відсутність розрахункових документів, банківські виписки з особових рахунків за надання послуг ТОВ"РЕНТІНГ" (37534139) (банківська виписка не відкрилась, файл пошкоджено), відсутній Акт приймання передачі об'єкта. Акт здачі приймання послуг (файл пошкоджено), у зв'язку з чим не можливо встановити реальність здійснення операції. Згідно з договором управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 - управитель майна ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" направлено Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 17 квітня 2018 р. за № 26 в СРПН від 29 травня 2018 р. за № 735756/292838920.
Крім того, до повідомлення по податковій накладній від 2 травня 2018 р. за № 2 з номенклатурою послуги Компенсація витрат по активній електроенергії на покупця ТОВ "ДЖЕЙЕЛ ГРУП МИКОЛАЇВ" надано 56 документів. За результатами розгляду поданих документів встановлено відсутність розрахункових документів, банківські виписки з особових рахунків за надання послуг ТОВ "ДЖЕЙЕЛ ГРУП МИКОЛАЇВ" (банківська виписка не відкрилась, файл пошкоджено), відсутній Акт приймання передачі об'єкта, Акт здачі приймання послуг (файл пошкоджено), у зв'язку з чим не можливо встановити реальність здійснення операції. Згідно з договором управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 - управитель майна ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" направлено Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 2 травня 2018 р. за № 2 в ЄРПН від 12 липня 2018 р. за №839453/292838920.
1 листопада 2018 р. до суду надійшла заява від представника позивача про подальший розгляд справи за його відсутності. 7 листопада 2018 р. від відповідачів надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
У зв'язку з поданими заявою та клопотаннями сторін про розгляд справи в порядку письмового провадження протокольною ухвалою суду від 7 листопада 2018 р. на підставі ч.3 ст. 194 КАС України вирішено здійснювати судовий розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Позивач зареєстрований як юридична особа 8 серпня 2013 р. за адресою: 07117, Київська область, м. Біла Церква, вул. Гагаріна, буд. 9, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ідентифікаційний код 38793911).
Видами діяльності позивача є неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код КВЕД 46.39); оптова торгівля парфумними та косметичними товарами (код КВЕД 46.45); оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям (код КВЕД 46.47); роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код КВЕД 47.11); інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах (код КВЕД 47.19); надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний) (код КВЕД 68.20); управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту (код КВЕД 68.32).
ТОВ "ТЦ СИСТЕМА" на підставі Договору управління майном від 4 жовтня 2013 р. № 2389 є управителем майна.
30 грудня 2016 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ТЦ Система (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "РИТЕЙЛ-К" (Орендар) укладено договір оренди № 107 (далі - договір оренди від 30 грудня 2016 р. № 107). Відповідно до п. 1.1 вказаного договору орендодавець зобов'язується передати Орендарю у тимчасове платне користування частину нежитлового приміщення загальною площею 3520 кв.м., розташованого за адресою, вказаною в п. 1.2. цього Договору (надалі - об'єкт оренди), а орендар зобов'язується прийняти об'єкт оренди та використовувати його відповідно до умов цього договору, своєчасно та в повному обсязі сплачувати передбачені цим договором платежі.
За результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 4 квітня 2018 р. № 6 на суму 30 000 грн. 00 коп., у т. ч. ПДВ 5 000 грн. 00 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
27 квітня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9079523647, відповідно до якої податкову накладну від 4 квітня 2018 р. № 6 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".
Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 4 квітня 2018 р. № 6, що підтверджується повідомленням від 23 травня 2018 р. № 14. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 25 травня 2018 р. № 728824/292838920 про відмову у реєстрації податкової накладної від 4 квітня 2018 р. № 6.
В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.
25 травня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення № 728824/292838920, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
29 вересня 2017 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ТЦ Система (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю РЕНТІНГ (Орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення № 108 (далі - договір оренди нежитлового приміщення № 108 від 29 вересня 2017 р.). Відповідно до п. 1.1 вказаного договору орендодавець зобов'язується передати Орендарю у тимчасове платне користування частину нежитлового приміщення, розташованого за адресою, вказаною в п. 1.2 цього договору, загальною площею 3235 кв.м., зазначеної синім контуром на ситуаційному плані, що є невід'ємною частиною договору, а орендар зобов'язується прийняти об'єкт оренди та використовувати його відповідно до умов цього договору, своєчасно та в повному обсязі сплачувати передбачені цим договором платежі.
За результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 11 квітня 2018 р. № 14 на суму 323 500 грн. 00 коп., у тому числі ПДВ 53 916 грн. 67 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
27 квітня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9079475968, відповідно до якої податкову накладну від 11 квітня 2018 р. № 14 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".
Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 11 квітня 2018 р. №14, що підтверджується повідомленням від 24 травня 2018 р. № 15. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 29 травня 2018 р. № 735755/292838920 про відмову у реєстрації податкової накладної від 11 квітня 2018 р. №14.
В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.
8 червня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №10268/282938920/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Крім того, за результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 17 квітня 2018 р. № 26 на суму 121 915 грн. 09 коп., у т. ч. ПДВ 20 319 грн. 18 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
15 травня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9093446636, відповідно до якої податкову накладну від 17 квітня 2018 р. № 26 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".
Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 17 квітня 2018 р. № 26, що підтверджується повідомленням від 24 травня 2018 р. № 16. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 29 травня 2018 р. № 735756/292838920 про відмову у реєстрації податкової накладної від 17 квітня 2018 р. № 26.
В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.
8 червня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №10259/292838920/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Крім того, за результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 8 травня 2018 р. № 13 на суму 323 500 грн. 00 коп., у тому числі ПДВ 53 916 грн. 67 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
31 травня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9106378809, відповідно до якої податкову накладну від 8 травня 2018 р. № 13 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".
Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 8 травня 2018 р. №13, що підтверджується повідомленням від 11 липня 2018 р. № 3. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 12 липня 2018 р. № 839461/292838920 про відмову у реєстрації податкової накладної від 8 травня 2018 р. № 13.
В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.
12 липня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №839453/292838920, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
31 жовтня 2017 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ТЦ Система (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю РЕНТА-А укладено договір оренди № 1/31-10-17. Згідно з п. 1.1. даного договору орендодавець зобов'язується передати орендарю у тимчасове платне користування частину нежитлового приміщення загальною площею 4090 кв.м., розташованого за адресою вказаною в п. 1.2. цього Договору, зазначеної синім контуром на ситуаційному плані, що є невід'ємною частиною договору, а орендар зобов'язується прийняти об'єкт оренди та використовувати його відповідно до умов цього договору, своєчасно та в повному обсязі сплачувати передбачені цим договором платежі.
В подальшому, 1 листопада 2017 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю РЕНТА-А (Орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕЙЕЛ ГРУП МИКОЛАЇВ (Суборендар) укладено договір суборенди № 01 (далі - договір суборенди від 1 листопада 2017 р. № 01). Відповідно до пункту 1.1. даного договору орендар зобов'язується передати суборендарю у тимчасове платне користування (суборенду) частину нежитлового приміщення загальною площею 4090 кв.м., розташованого за адресою вказаною в п. 1.2. цього Договору, зазначеної синім контуром на ситуаційному плані, що є невід'ємною частиною договору, а суборендар зобов'язується прийняти об'єкт суборенди та використовувати його відповідно до умов цього договору, своєчасно та в повному обсязі сплачувати передбачені цим договором платежі. Орендар користується об'єктом суборенди на підставі договору оренди із управителем будівлі ТОВ ТЦ Система (п.1.5. договору суборенди від 1 листопада 2017 р. № 01).
За результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 27 квітня 2018 р. № 36 на суму 60 000 грн. 00 коп., у т. ч. ПДВ 10 000 грн. 00 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
15 травня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9093466904, відповідно до якої податкову накладну від 27 квітня 2018 р. № 36 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".
Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 27 квітня 2018 р. № 36, що підтверджується повідомленням від 23 травня 2018 р. № 13. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів, Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 25 травня 2018 р. № 728823/292838920 про відмову у реєстрації податкової накладної від 27 квітня 2018 р. № 36.
В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.
25 травня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення № 728823/292838920, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Крім того, за результатами фінансово-господарської діяльності позивачем складено податкову накладну від 2 травня 2018 р. № 2 на суму 62 163 грн. 77 коп., у т. ч. ПДВ 10 360 грн. 63 коп., та направлено її для реєстрації в ЄРПН.
30 травня 2018 р. позивач отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, реєстраційний номер 9104754472, відповідно до якої податкову накладну від 2 травня 2018 р. № 2 прийнято, але її реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем вказано таке: "відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.".
Позивачем надіслано пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій стосовно податкової накладної від 2 травня 2018 р. № 2, що підтверджується повідомленням від 11 липня 2018 р. № 5. Копії цих документів наявні в матеріалах справи, їх досліджено судом.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення від 12 липня 2018 р. № 39453/292838920 про відмову у реєстрації податкової накладної від 2 травня 2018 р. № 2.
В якості підстави прийняття такого рішення відповідачем-2 зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформленні повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив його в адміністративному порядку до Комісії з питань розгляду скарг ДФС України.
12 липня 2018 р. Комісією з питань розгляду скарг ДФС України прийнято рішення №839461/292838920, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Позивач вважає ці дії відповідачів протиправними, у зв'язку з чим звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно з ст. 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 р. № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 177), податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак: 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,03, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.
Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 177 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Як убачається з п. 5 Порядку № 177, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Згідно з вимогами п.п. 6 та 7 Порядку № 177 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Суд зазначає, що положення пунктів 6 та 7 Порядку № 177 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов'язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено (як зазначено в квитанції № 1) через те, що "податкова накладна відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку".
Тобто, відповідачем застосовано формулювання, яке пунктами 6 та 7 Порядку не передбачено.
Указане свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством.
Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
На виконання пункту 10 Порядку № 117 Державна фіскальна служба України 21 березня 2018 р. наказом № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків).
Порядком формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі Критерії).
Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.
Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом.
До протоколу засідання Комісій обов'язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.
За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості.
У Листі Державної фіскальної служби України від 21 березня 2018 р. № 959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено: "1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв,платника виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС ".
Суд наголошує, що відповідачем не було надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пп. 1.6 п. 1 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, обов'язково додається до протоколу засідання Комісій.
Крім того, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено за якою саме підставою позивача із указаних в пп. 1.6 п. 1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.
Відповідно до вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з вимогами п. 14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Як убачається з п. 15 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з вимогами п.п. 18-20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до вимог п. 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як убачається з п. 22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Як вказано у спірних Рішеннях, підставами для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів, а саме: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформленні повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства рішень Комісії ГУ ДФС у Київській області від 25 травня 2018 р. № 728824/292838920; від 29 травня 2018 р. №735755/292838920; від 29 травня 2018 р. № 735756/292838920; від 25 травня 2018 р. №728823/292838920; від 12 липня 2018 р. № 839453/292838920; від 12 липня 2018 р. №839461/292838920 містять лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток 2 до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містять.
Крім того, у цьому Рішеннях не зазначено також, які саме із наданих документів складено з порушенням законодавства, норми якого саме закону порушено.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У даному випадку судом встановлено, що рішення суб'єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчать про їх необґрунтованість і протиправність.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
Під час розгляду справи ГУ ДФС у Київській області, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття рішень від 25 травня 2018 р. № 728824/292838920; від 29 травня 2018 р. №735755/292838920; від 29 травня 2018 р. № 735756/292838920; від 25 травня 2018 р. №728823/292838920; від 12 липня 2018 р. № 839453/292838920; від 12 липня 2018 р. №839461/292838920 . У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю "РИТЕЙЛ-К", Товариством з обмеженою відповідальністю РЕНТІНГ , Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕЙЕЛ ГРУП МИКОЛАЇВ .
Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про скасування рішень Головного управління ДФС у Київській області від 25 травня 2018 р. № 728824/292838920; від 29 травня 2018 р. №735755/292838920; від 29 травня 2018 р. № 735756/292838920; від 25 травня 2018 р. №728823/292838920; від 12 липня 2018 р. № 839453/292838920; від 12 липня 2018 р. №839461/292838920 щодо відмови у реєстрації податкових накладних № 6 від 4 квітня 2018 р.; № 14 від 11 квітня 2018 р.; № 26 від 17 квітня 2018 р.; № 36 від 27 квітня 2018 р.; №2 від 2 травня 2018 р.; № 13 від 8 травня 2018 р.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача № 6 від 4 квітня 2018 р.; № 14 від 11 квітня 2018 р.; № 26 від 17 квітня 2018 р.; № 36 від 27 квітня 2018 р.; №2 від 2 травня 2018 р.; № 13 від 8 травня 2018 р. суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов'язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно із підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічні положення закріплено в пункті 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117.
При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 р. в справі "Чуйкіна проти України" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE, заява № 28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов'язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom, пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) ".
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні позивача № 6 від 4 квітня 2018 р.; № 14 від 11 квітня 2018 р.; № 26 від 17 квітня 2018 р.; № 36 від 27 квітня 2018 р.; №2 від 2 травня 2018 р.; № 13 від 8 травня 2018 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ураховуючи викладене, суд визнає, що відповідачем протиправно було відмовлено у реєстрації податкових накладних № 6 від 4 квітня 2018 р.; № 14 від 11 квітня 2018 р.; № 26 від 17 квітня 2018 р.; № 36 від 27 квітня 2018 р.; №2 від 2 травня 2018 р.; № 13 від 8 травня 2018 р., чим порушено права позивача та не дотримано вимог, передбачених частиною другою статті 2 КАС України.
Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем.
Наведене свідчить, що дії та бездіяльність відповідачів 1 та 2 були протиправними. Право позивача на реєстрацію податкових накладних порушено. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Щодо клопотання позивача про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до платіжних доручень від 28 серпня 2018 р. № 2052 на суму 10 572 грн. 00 коп. та від 12 вересня 2018 р. № 2080 на суму 10 572 грн. 00 коп. позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 21 144 грн. 00 коп.
Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 21 144 грн. 00 коп. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів - Головного управління ДФС у Київській області та Державної фіскальної служби України пропорційно з урахуванням задоволеної частини позовних вимог.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 728824/292838920 від 25 травня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 4 квітня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 735755/292838920 від 29 травня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 14 від 11 квітня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 735756/292838920 від 29 травня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 17 квітня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 728823/292838920 від 25 травня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 36 від 27 квітня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 839453/292838920 від 12 липня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 2 травня 2018 року.
Визнати протиправним та скасувати Рішення № 839461/292838920 від 12 липня 2018 року Головного управління ДФС у Київській області про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 8 травня 2018 року.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" № 6 від 4 квітня 2018 р. на суму 30 000 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 5 000 грн. 00 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" № 14 від 11 квітня 2018 р. на суму 323 500 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 53 916 грн. 67 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" 26 від 17 квітня 2018 р. на суму 121 915 грн. 09 коп., у т.ч. ПДВ 20 319 грн. 18 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" № 36 від 27 квітня 2018 р. на суму 60 000 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 10 000 грн. 00 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" № 2 від 2 травня 2018 р. на суму 62 163 грн. 77 коп., у т.ч. ПДВ 10 360 грн. 63 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" № 13 від 8 травня 2018 р. на суму 323 500 грн. 00 коп., у т.ч. ПДВ 53 916 грн. 67 коп., в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" (код ЄДРПОУ - 38793911) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (код ЄДРПОУ - 39393260) судовий збір у розмірі 10 572 (десять тисяч п'ятсот сімдесят дві) грн. 00 коп.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система" (код ЄДРПОУ - 38793911) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ - 39292197) судовий збір у розмірі 10 572 (десять тисяч п'ятсот сімдесят дві) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Повне найменування сторін:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЦ Система", адреса: вул. Гагаріна, 9, м. Біла Церква, Київська область, 09117, код ЄДРПОУ - 38793911.
Відповідач 1 - Державна фіскальна служба України, адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ - 39292197.
Відповідач 2 - Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області, адреса: вул. Народного Ополчення, 5-А, м. Київ, 03680, код ЄДРПОУ - 39393260.
Суддя Журавель В.О.
Дата складення повного рішення суду 19 грудня 2018 року.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2018 |
Оприлюднено | 22.12.2018 |
Номер документу | 78658987 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Журавель В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні