Постанова
від 10.01.2019 по справі 810/2430/15
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 січня 2019 року

м. Київ

справа №810/2430/15

адміністративне провадження №К/9901/10509/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

головуючого судді - Мороз Л.Л.,

суддів: Гімона М.М., Стародуба О.П.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу 810/2430/15

за позовом ОСОБА_1 до Вишгородської районної державної адміністрації Київської області (далі - Вишгородська РДА), Управління Держгеокадастру у Вишгородському районі Київської області, треті особи - Садівницьке товариство Глядин , Обслуговуючий кооператив Садове товариство Глядин-2010 , Громадська організація (далі - ГО) Міжрегіональний народний контроль , ГО Садівниче товариство Глядин , про визнання неправомірними та скасування розпоряджень, зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2016 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сорочко Є.О., суддів Земляної Г.В., Бистрик Г.М., -

ВСТАНОВИВ:

09 червня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати неправомірним та скасувати розпорядження Вишгородської РДА від 19 січня 2012 року № 97 про надання дозволу щодо інвентаризації земельної ділянки ГО Садівниче товариство Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області;

- визнати неправомірним та скасувати розпорядження РДА від 05 квітня 2012 року № 793 щодо затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки ГО Садівниче товариство Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області;

- зобов'язати Управління Держземагентства у Вишгородському районі Київської області внести відповідні зміни до державного земельного кадастру, якими будуть спростовані зміни в державному земельному кадастрі, внесені на підставі розпорядження Вишгородської РДА від 05 квітня 2012 року № 793, щодо затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки ГО Садівниче товариство Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області.

Позов обґрунтовано тим, що оспорюваними розпорядженнями незаконно надано дозвіл ГО Садівниче товариство Глядин (ідентифікаційний код 37868582) щодо інвентаризації земельної ділянки, яка виділялась Садівницькому товариству Глядин (ідентифікаційний код 26191173) на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (за межами населеного пункту) під розширення території садівницького товариства та затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації вказаної земельної ділянки.

Позивач вказав на те, що 18 грудня 2010 року проведені позачергові загальні збори членів Садівницького товариства Глядин , підставою для проведення яких стали шахрайські дії із земельними ділянками з боку колишнього голови Садівницького товариства Глядин ОСОБА_2, на яких прийнято нову редакцію статуту Садівницького товариства Глядин , яка в подальшому була погоджена рішенням від 29 вересня 2011 року №86 Хотянівської сільської ради Вишгородського району, обрані виконавчі органи управління (Правління, Голова, Рада Уповноважених та Ревізійна комісія). Головою Садівницького товариства Глядин обрано ОСОБА_3, заступником садівницького товариства ОСОБА_4, до складу Правління обрано сім осіб, в тому числі позивача.

Також позивач зазначив, що колишній голова Садівницького товариства Глядин ОСОБА_2, створивши громадську організацію з аналогічним найменуванням, а саме ГО Садівниче товариство Глядин , не маючи на те повноважень звернувся до Вишгородської РДА із листом від імені громадської організації, на підставі якого отримав дозвіл щодо інвентаризації земельної ділянки ГО Садівниче товариство Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області. В подальшому Вишгородської РДА затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації вказаної земельної ділянки. Таким чином, позивач стверджує, що ОСОБА_2, використовуючи підроблені документи, не маючи на те прав, незаконно вилучив та передав земельну ділянку ГО Садівницьке товариство Глядин .

Київський окружний адміністративний суд постановою від 20 січня 2016 року частково задовольнив позовні вимоги:

- визнав протиправним та скасував розпорядження Вишгородської РДА від 19 січня 2012 року № 97 Про надання дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки громадській організації садівничому товариству Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області ;

- визнав протиправним та скасував розпорядження Вишгородської РДА від 05 квітня 2012 року № 793 Про затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки громадської організації садівничого товариства Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області .

В іншій частині позовних вимог - відмовив.

Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції керувався, зокрема, тим, що відповідно до пункту 9 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року N 51 (далі - Порядок проведення інвентаризації земель) замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі. А відтак приймаючи до уваги, що фактичним землекористувачем земель загального користування садівницького товариства площею 10,2730 га на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області є Садівницьке товариство Глядин (ідентифікаційний код 26191173), то ГО Садівниче товариство Глядин не мала права на звернення до Вишгородської РДА із листом від 10 січня 2012 року №01 з проханням надати дозвіл на проведення інвентаризації земельної ділянки ГО Садівниче товариство Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області, оскільки ГО Садівниче товариство Глядин не є землевласником або землекористувачем вказаної земельної ділянки, у зв'язку із чим, оспорювані розпорядження є незаконними. При цьому, суд першої інстанції вказав, що позивача є членом Правління Садівницького товариства Глядин , тому його право як члена правління безумовно порушене оспорюваними розпорядженнями Вишгородської РДА.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 20 квітня 2016 року скасував постанову суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та в цій частині ухвалив нове рішення - про відмову в позові. В іншій частині рішення суду першої інстанції - залишив без змін.

Ухвалюючи таке рішення, суд апеляційної інстанції виходив із того, що позовна заява була подана ОСОБА_1 як членом правління Садівницького товариства Глядин , однак, в матеріалах справи відсутні докази його членства у цьому товаристві, тому позивачем не доведено суду того, яким чином оспорювані розпорядження Вишгородської РДА порушують його права та інтереси, тобто породжують, змінюють або припиняють його права і обов'язки у сфері публічно-правових відносин. Окрім цього, суд апеляційної інстанції вказав на те, що оспорювані розпорядження про надання дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки та затвердження її матеріалів є ненормативними правовими актами місцевого самоврядування одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому не можуть бути скасовані чи змінені після їх виконання.

11 травня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2016 року, а постанову Київського окружного адміністративного суду від 20 січня 2016 року - залишити в силі.

Касаційну скаргу ОСОБА_1 мотивував тим, що його як члена Садівницького товариства Глядин було обрано до складу Правління товариства, що підтверджується наявним в матеріалах справи протоколом позачергових загальних зборів цього товариства від 18 грудня 2010 року № 15, який ніким не оспорений, а відтак чинний. Окрім цього, в матеріалах справи є договір від 23 вересня 2011 року № 5 про управління майном, який підтверджує порушення прав позивача оспорюваними розпорядженнями, оскільки відповідно до умов якого, Садівницьке товариство Глядин - Установник передав Управителю - ОСОБА_1 будинок правління, землі загального користування та інше майно Садівницького товариства, а Управитель в свою чергу зобов'язався здійснювати управління цим майном.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 23 травня 2016 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідні положення КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).

Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

У справі, яка розглядається, суди встановили, що Садівницьке товариство Глядин створене рішенням загальних зборів членів Садівницького товариства Сонячний 16 квітня 2002 року, що слідує з протоколу № 1 загальних зборів членів Садівницького товариства Сонячний від 16 квітня 2002 року.

Так, відповідно до порядку денного вказаного протоколу із присутніх на зборах 90 осіб, що складають 100% членів товариства, вирішувалось питання відокремлення території площею 24,4 га, яка була надана під розширення садівницького товариства Сонячний на території Хотянівської сільської ради та створення нового Садівницького товариства Глядин , з приводу чого доповідав голова с/т Сонячний ОСОБА_2, з доповіді якого слідує, що на підставі рішення Хотянівської сільської ради від 24 травня 2001 року Садівницькому товариству Сонячний була надана під розширення земельна ділянка площею 24.4 га. На правління товариства стали надходити пропозиції з побажанням нових членів Садівницького товариства Сонячний виділитись в окреме Садівницьке товариство з новою назвою Глядин , ідентифікаційним кодом, окремим розрахунковим рахунком, особистою печаткою та штампом.

На загальних зборах членів Садівницького товариства Сонячний 16 квітня 2002 року прийнято рішення задовольнити побажання членів Садівницького товариства Сонячний відділитися в нове садівницьке товариство з назвою Глядин , отримати ідентифікаційний номер, виготовити печатку та штамп, відкрити розрахунковий рахунок. Вибрано головою Садівницького товариства Глядин ОСОБА_2 та доручено йому ведення організаційної роботи (т.4, а.с.6).

Також суди встановили, що рішенням виконкому Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області від 23 травня 2002 року №10 проведено реєстрацію Садівницького товариства Глядин на площі 24,4 га як об'єднання громадян для ведення садівництва та відпочинку, вид об'єднання - садівницьке товариство, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію об'єднання громадян № 04 від 23.05.2002 року, виданим виконкомом Хотянівської сільської ради (т.1, а.с.7).

Окрім цього встановлено, що 23 травня 2002 року проведено державну реєстрацію Садівницького товариства Глядин як юридичної особи, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 16 липня 2015 №20887073, ідентифікаційний код юридичної особи 26191173, місцезнаходження 07363, Київська область, Вишгородський район, село Хотянівка, масив Світанок , Садівницьке товариство Глядин (т.2, а.с.5-10).

На загальних зборах членів Садівницького товариства Сонячний 16 квітня 2002 року прийнято Статут Положення про Садівницьке товариство Глядин , який 23 травня 2002 року був затверджений виконкомом Хотянівської сільської ради Вишгородського району, відповідно до якого Товариство створено в 2002 році, здійснює свою діяльність на земельній ділянці, наданій у безстрокове користування для організації колективного саду рішенням Хотянівської сільської ради від 24 травня 2001 року загальною площею 24,4 га, розташоване в с.Хотянівка масив Світанок Вишгородського району (т.2, а.с.15-28).

Відповідно до рішення виконавчого комітету Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області від 24 травня 2001 року №49 Про надання земельної ділянки Садівницькому товариству Сонячний під розширення території колективного садівництва затверджено проект відводу земельної ділянки Садівницькому товариству Сонячний під розширення території колективного садівництва загальною площею 24,4 га, надано Садівницькому товариству Сонячний земельну ділянку в постійне користування площею 24,4 га за рахунок земель запасу Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області (т.4, а.с.2).

26 листопада 2002 року рішенням виконавчого комітету Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київського області №71-а надано земельну ділянку загальною площею 10,7 га Садівницькому товариству Глядин для розширення товариства за рахунок земель запасу Лебедівської сільської ради; погоджено на наданій земельній ділянці будівництво індивідуальних садових будиночків та вирішено просити Вишгородський відділ містобудування та архітектури оформити необхідні документи на право користування земельною ділянкою (т.4, а.с.3).

Розпорядженням голови Вишгородської РДА від 23 червня 2003 року № 280 погоджено Садівницькому товариству Глядин місце розташування земельної ділянки загальною площею 30,0 га, з них: пасовища - 22,3 га, лісові площі - 1,4 га, чагарники - 2,2 га, піски - 4,1 га; під розширення садівницького товариства за рахунок земель запасу Лебедівської сільської ради; доручено відділу земельних ресурсів виготовити проект відведення земельної ділянки садівницькому товариству Глядин (т.3, а.с.66).

ДП Вишгородський районний центр державного земельного кадастру виготовлено проект відведення земельних ділянок Садівницькому товариству Глядин в оренду терміном на 5 років під розширення садівницькому товариству за рахунок земель запасу Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (т.3, а.с.1-75).

29 липня 2003 року розпорядженням Вишгородської РДА №391 затверджено проект відведення земельних ділянок садівницькому товариству Глядин , розроблений ДП Вишгородський районний центр державного земельного кадастру ; надано земельні ділянки загальною площею 29,4702 га, в тому числі: пасовищ 21,7702 га, лісових площ - 1,4 га, чагарники - 2,2 га, піски - 4,1 га в оренду на 49 років Садівницькому товариству Глядин під розширення садівницького товариства в межах Лебедівської сільської ради (за межами населених пунктів) (т.3, а.с.50).

Розпорядженням Вишгородської РДА від 30 квітня 2003 року №179 від погоджено Садівницькому товариству Глядин місце розташування земельної ділянки загальною площею 10,7 га, з них: пасовища 10,0 га, під водою 0,7 га; під розширення садівницького товариства за рахунок земель запасу Лебедівської сільської ради; доручено відділу земельних ресурсів виготовити проект відведення земельної ділянки садівницькому товариству Глядин (т.3, а.а.139).

ДП Вишгородський районний центр державного земельного кадастру виготовлено проект відведення земельних ділянок Садівницькому товариству Глядин в оренду терміном на 49 років під розширення садівницькому товариству за рахунок земель запасу Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (т.3, а.с.76-146).

29 липня 2003 року розпорядженням Вишгородської РДА №390 затверджено проект відведення земельних ділянок садівницькому товариству Глядин , розроблений ДП Вишгородський районний центр державного земельного кадастру ; надано земельну ділянку загальною площею 10,6912 га, в тому числі пасовищ - 10,0 га, під водою - 0,6912 га в оренду терміном на 49 років садівницькому товариству Глядин під розширення садівницького товариства в межах Лебедівської сільської ради (за межами населених пунктів) (т.3, а.с.107).

10 липня 2003 року розпорядженням Вишгородської РДА №348 затверджено матеріали технічної документації по складанню державних актів на право приватної власності на землю громадянам, розроблені державним підприємством Вишгородський районний центр державного земельного кадастру та передано безкоштовно у приватну власність земельні ділянки громадянам та членам садівницьких товариств для ведення садівництва згідно з додатками № 1-8 в кількості 92 (дев'яносто дві) особи на території Лебедівської сільської ради (т.4, а.с.11-15).

26 березня 2004 року розпорядженням Вишгородської РДА №172 затверджено матеріали технічної документації по складанню державних актів на право приватної власності на землю членам садівницького товариства Глядин , розроблені державним підприємством Вишгородський районний центр державного земельного кадастру та передано безкоштовно у приватну власність земельні ділянки членам садівницького товариства Глядин для ведення садівництва згідно з додатком № 3 в кількості 16 (шістнадцять) осіб (т.2, а.с.138-141).

30 серпня 2004 року розпорядженням Вишгородської РДА №538 затверджено проект відведення земельної ділянки садівницькому товариству Глядин , розроблений державним підприємством Вишгородський районний центр державного земельного кадастру та передано безкоштовно у приватну власність земельні ділянки членам садівницького товариства Глядин для ведення садівництва згідно з додатком в кількості 36 (тридцять шість) осіб на території Лебедівської сільської ради (т.4, а.с.16-17).

10 квітня 2006 року розпорядженням Вишгородської РДА №211 затверджено проект відведення земельної ділянки садівницькому товариству Глядин , розроблений Вишгородським районним відділом №11 Київської регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України та передано безкоштовно у приватну власність земельні ділянки членам садівницького товариства Глядин на території Хотянівської та Лебедівської сільських рад для ведення садівництва згідно з додатком №2-5 в кількості 146 (сто сорок шість) осіб (т.4, а.с.18-28).

Окрім цього, встановлено, що 18 грудня 2010 року відбулися позачергові загальні збори членів Садівницького товариства Глядин , оголошення про проведення яких розміщено в газеті Урядовий кур'єр від 09 грудня 2010 року на позачергових загальних зборах були присутніми 217 членів Садівницького товариства Глядин . Рішення, прийняті на зборах, оформлено протоколом позачергових загальних зборів членів Садівницького товариства Глядин №15 від 18 грудня 2010 року (т.1, а.с.27-32).

На загальних зборах розглядалось питання про ситуацію, яка склалась в Садівницькому товаристві Глядин , зокрема, вирішено визнати роботу голови Садівницького товариства Глядин ОСОБА_2 вкрай незадовільною та звільнити його 18 грудня 2010 року з займаної посади голови Садівницького товариства Глядин та обрати новим головою Садівницького товариства Глядин ОСОБА_3, за якого проголосувала більшість від присутніх на зборах.

На цих загальних зборах також прийнята нова редакція Статуту Садівницького товариства Глядин (ідентифікаційний код 26191173), яка в подальшому була зареєстрована рішенням № 86 від 29 вересня 2011 року виконавчого комітету Хотянівської сільської ради Вишгородського району Київської області (т.1, а.с.59-65).

Відповідно до пункту 4 порядку денного Протоколу позачергових загальних зборів членів Садівницького товариства Глядин від 18 грудня 2010 року №15 також були обрані інші виконавчі органи управління (Правління, Рада Уповноважених та Ревізійна комісія). Зокрема, Правління садівницького товариства Глядин в складі 7 осіб: ОСОБА_5; ОСОБА_3; ОСОБА_1; ОСОБА_6; ОСОБА_7; ОСОБА_8; ОСОБА_9.

Отже, із змісту протоколу позачергових загальних зборів членів Садівницького товариства Глядин від 18 грудня 2010 року № 15 встановлено, що позивача було обрано до складу Правління Садівницького товариства Глядин .

27 березня 2015 року під час розгляду іншої справи в Апеляційному суді м. Києва позивачу стало відомо про прийняті Вишгородською РДА розпорядження, оскільки вони булі додані до матеріалів тієї справи.

Також встановлено, що 23 грудня 2011 року Вишгородською РДА зареєстроване як юридичну особу ГО Садівниче товариство Глядин , ідентифікаційний код юридичної особи 37868582, місцезнаходження 07360, Київська область, Вишгородський район, село Лебедівка, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серії ААВ №235658 від 23 грудня 2011 року (т.2, а.с.101-102).

ГО Садівниче товариство Глядин є місцевою громадською організацією та здійснює свою діяльність згідно зі Статутом, зареєстрованим рішенням № 90 від 09 грудня 2011 року виконавчого комітету Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (т.2, а.с.105-118).

11 січня 2012 року голова правління ГО Садівниче товариство Глядин ОСОБА_2 звернувся до Вишгородської РДАї із листом від 10 січня 2012 року №01, в якому просив надати дозвіл на проведення інвентаризації земель Садівничого товариства Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (за межами населеного пункту), додавши до заяви копії статуту та виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на ГО Садівниче товариство Глядин (т.2, а.с.59).

Розглянувши вказаний лист Вишгородська РДА прийняла розпорядження від 19 січня 2012 року №97 Про надання дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки громадській організації садівничому товариству Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області надано дозвіл громадській організації садівничому товариству Глядин на проведення інвентаризації земельної ділянки громадської організації садівничого товариства Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (за межами населеного пункту) для встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру та рекомендовано замовити технічний звіт по інвентаризації земельної ділянки у осіб, які мають відповідні дозволи (ліцензії) (т.2, а.с.58).

На замовлення голови правління ГО садівничого товариства Глядин ОСОБА_2 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_10 розроблено Технічну документацію по інвентаризації земельної ділянки ГО садівничого товариства Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (т.2, а.с.69-120).

Розпорядженням Вишгородської РДА від 05 квітня 2012 року №793 Про затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки громадської організації садівничого товариства Глядин на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки громадської організації садівничого товариства "Глядин" на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області (за межами населеного пункту). Управлінню Держкомзему у Вишгородському районі Київської області доручено внести відповідні зміни до державного земельного кадастру (т.2, а.с.63).

Згідно наявної в матеріалах справи довідки про наявність земельної ділянки у користуванні від 07 травня 2012 року № 786, виданої Управлінням Держкомзему у Вишгородському районі Київської області, слідує, що згідно даних форми 6-зем станом на 03 травня 2012 року загальна площа землекористування ГО Садівниче товариство Глядин в межах Лебедівської сільської ради становить 83,6790 га, в тому числі сади (гр.8) - 73,4060 га, під господарськими шляхами і прогонами (гр.15) - 10,2730 га (т.1, а.с.24).

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

Проте такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

На підставі пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно із частиною другою статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Пунктом 1 частини другої статті 17 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб'єктний склад. Участь суб'єкта владних повноважень є обов'язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб'єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб'єктів владних повноважень.

Як установлено матеріалами справи, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом, направленим на поновлення порушеного відповідачем права користування земельною ділянкою. Отже, цей позов подано на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин.

Крім того, з матеріалів справи убачається, що фактичним користувачем земель загального користування садівницького товариства площею 10,2730 га на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області є Садівницьке товариство Глядин (ідентифікаційний код 26191173), оскільки саме Садівницьке товариство Глядин , а не Громадська організація Садівниче товариство Глядин , отримувало для розширення товариства земельні ділянки за рахунок земель запасу Лебедівської сільської ради, зокрема, на підставі рішення виконавчого комітету Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області від 26 листопада 2002 року №71-а Про виділення ділянки під розширення садівничого товариства Глядин площею 10,7 га, розпорядження Вишгородської РДА від 29 липня 2003 року №391 про затвердження проекту відведення земельних ділянок садівницькому товариству Глядин та надання земельних ділянок загальною площею 29,4702 га, в оренду на 49 років садівницькому товариству Глядин під розширення садівницького товариства в межах Лебедівської сільської ради (за межами населених пунктів), розпорядження Вишгородської РДА від 29 липня 2003 року № 390 про затвердження проекту відведення земельних ділянок садівницькому товариству Глядин та надання земельної ділянки загальною площею 10,6912 га в оренду терміном на 49 років садівницькому товариству Глядин під розширення садівницького товариства в межах Лебедівської сільської ради (за межами населених пунктів).

За правилами пункту 1 частини першої статті 15 Цивільного процесуального кодексу України (у редакції, чинній на час прийняття оскарженого судового рішення) суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.

Ураховуючи те, що цей позов направлено на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин, а також беручи до уваги факт наявності у Садівницького товариства Глядин статусу землекористувача земельної ділянки навколо якої виник спір, то на думку колегії суддів, цей спір не є публічно-правовим, оскільки поглинається спором про право, а тому має вирішуватися судами за правилами цивільного судочинства.

При цьому визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі й обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін. Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції.

Відповідно до пункту 5 частини першої стаття 349 КАС України, суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і закрити провадження у справі чи залишити позов без розгляду у відповідній частині.

Згідно зі статтею 354 КАС України, суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу. Порушення правил юрисдикції адміністративних судів, визначених статтею 19 цього Кодексу, є обов'язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів касаційної скарги.

Таким чином, судові рішення підлягають скасуванню у повному обсязі із закриттям провадження у даній справі.

Відповідно до статті 238 КАС України, суд закриває провадження у справі, зокрема, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства (пункт 1).

Відповідно до частини першої статті 239 КАС України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз'яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

Керуючись статтями 344, 354, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Чернівецької міської ради задовольнити частково.

Постанову Київського окружного адміністративного суду від 20 січня 2016 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20 квітня 2016 року у справі № 810/2430/15 скасувати.

Провадження у справі № 810/2430/15 закрити.

Роз'яснити позивачеві, що справу належить розглядати в порядку цивільного судочинства.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

М.М. Гімон

О.П. Стародуб,

Судді Верховного Суду

Дата ухвалення рішення10.01.2019
Оприлюднено14.01.2019
Номер документу79124824
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2430/15

Постанова від 10.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 09.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 05.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 02.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 23.11.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 05.11.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 20.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 20.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні