Рішення
від 24.02.2019 по справі 826/3271/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

25 лютого 2019 року № 826/3271/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Огурцова О.П., суддів: Арсірія Р.О., Кузьменка В.А., секретаря судового засіданні Кириллова М.С. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомПриватного акціонерного товариства Київський завод шампанських вин СТОЛИЧНИЙдо третя особа Фонду державного майна України Товариство з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "УВЕКОН", Регіональне відділення Фонду державного майна України по місту Києвупровизнання протиправними дій,

представник позивача - Троєкуров Дмитро Олександрович (довіреність від 25.09.2018 б/н),

представник позивача - Задорожній Роман Олександрович (довіреність від 07.06.2018 б/н),

представник відповідача - Іжаківський Андрій Олегович (довіреність від 21.11.2016 № 378),

представник третьої особи 1 - не прибув,

представник третьої особи 2 - не прибув,

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Фонду державного майна України про визнання протиправними дій.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.03.2017 відкрито провадження у справ та призначено справу до судового розгляду.

У судовому засіданні 26.10.2017 залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору Товариство з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "УВЕКОН".

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва зупинено провадження у справі до отримання результатів комплексної (оціночно-будівельної, товарознавчої та автотоварознавчої) судової експертизи.

24.07.2018 позивачем через канцелярію суду подано заяву про збільшення позовних вимог в порядку ст. 51 КАС України, якою доповнено позовні вимоги наступною вимогою: "Визнати недійсним Акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ", що перебуває в оренді, затверджений заступником Голови Фонду державного майна України Н. Лебідь 17 березня 2017 року та скріплений печаткою Фонду державного майна України". Зазначені уточнення прийняті судом.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.07.2018 поновлено провадження у справі та призначено судове засідання.

У судовому засіданні 18.10.2018 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору залучено Регіональне відділення Фонду державного майна України по місту Києву та ухвалено замінити найменування позивача з Публічне акціонерне товариство Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" на Приватне акціонерне товариство Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ".

Позові вимоги обґрунтовано тим, що звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду у складі цілісного майнового комплексу державного підприємства Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" станом на 30.06.2016 виконаний Товариством з обмеженою відповідальністю "УВЕКОН" містить істотні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки майна та завищення вартості оренди на суму 25 мільйонів гривень, а отже відповідачем при прийнятті послуг з оцінки майна в порушення вимог чинного законодавства не були вчинені заходи по перевірці якості замовлених послуг та перевірено обґрунтованість та правомірність проведення оцінки та складання звіту.

Відповідач проти позовних вимог заперечив, надав суду письмові заперечення в яких просив відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що дії з рецензування звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду у складі цілісного майнового комплексу державного підприємства Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" повністю відповідають вимогам Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні" та постанові Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 № 629 "Про затвердження Методики оцінки об`єктів оренди, Порядку викупу орендарем оборотних матеріальних засобів та Порядку надання в кредит орендареві коштів та цінних паперів". Також відповідач зазначив про те, що наявність певних недоліків у вигляді технічних помилок не вплинула не результати оцінки.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив продовжити розгляд справи у письмовому провадженні. Під час судового розгляду справи, судом встановлено наступне.

06.11.1992 між Фондом державного майна України та організацією орендарів орендного підприємства Київський завод шампанських вин укладено Договір оренди № Д- 1455 відповідно до якого організація орендарів орендного підприємства Київський завод Шампанських вин прийняло в оренду майновий комплекс підприємства Київського заводу шампанських вин.

29.06.2006 між Фондом державного майна України та Закритим акціонерним товариством «Київський завод шампанських вин «Столичний», з метою приведення договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 у відповідність до вимог чинного законодавства України та враховуючи пропозиції Мінагрополітики України, було укладеного додаткову угоду №293 до договору оренди цілісного майнового комплексу Київського заводу шампанських вин від 06.11.1992 №Д-1455, відповідно до якої орендар прийняв у строкове платне користування цілісний майновий комплекс державного підприємства «Київський завод шампанських вин», юридична адреса: 04073, м. Київ. вул. Сирецька, 27, склад і вартість якого визначено відповідно до Акта оцінки цілісного майнового комплексу та протоколу інвентаризації майна підприємства, складеного станом на 31.01.2006, вартістю 17 258,6 тис. грн.

Відповідно до пункту 10.1 вказаної додаткової угоди строк оренди був встановлений до 30.06.2016 включно. Орендна плата за користування цілісним майновим комплексом державного підприємства «Київський завод шампанських вин», юридична адреса: 04073, м. Київ. вул. Сирецька, 27 була визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 №786.

30.06.2016 Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії №221 договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин», відповідно до якого продовжено термін дії договору оренди до 31.07.2016. Також умовами вказаного договору передбачено протягом місяця з моменту кладення цього договору на підставі акту оцінки орендованого майна внести зміни до Договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії.

29.07.2016 між Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії №279 договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин», відповідно до якого продовжено термін дії договору оренди до 20.09.2016 та закріплено в строк до 20.09.2016 на підставі акту оцінки орендованого майна внести зміни до договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії договору оренди.

01.09.2016 між Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії №338 договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин», яким сторони продовжили термін дії договору оренди від 06.11.1992 №Д-1455 до 31.12.2016 включно та закріпили в строк, який передбачений планом заходів, який є додатком до договору, на підставі акту оцінки орендованого майна внести зміни до Договору оренди в частині вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії договору оренди з 30.06.2016.

Публічним акціонерним товариством "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" отримано від Фонду державного майна України заяву від 28.12.2016 № 10-16-25643 про зміну умов договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин» в якій було зазначено про те, що оскільки остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш ніж три роки тому, то договір оренди від 06.11.1992 №Д-1455 не може бути продовжений на тих самих умовах та повідомлено про те, що враховуючи здійснення суб`єктом оціночної діяльності ТОВ Консалтингова компанія "Увекон" незалежної оцінки до договору оренди будуть внесені відповідні зміни. До зазначеної заяви було додано проект договору про продовження дії договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ".

19.01.2017 між Фондом державного майна України та Публічним акціонерним товариством Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" укладено договір про продовження строку дії №8 договору оренди від 06.11.1992 № Д-1455 цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" , відповідно до якого сторони домовились про наступне:

-продовжити строк дії договору по 31.03.2017;

- орендар зобов`язується не пізніше ніж до 28.02.2017 відобразити отримані результати незалежної оцінки в бухгалтерському обліку підприємства та надати до Фонду документи щодо зазначеного перелік орендованого майна, а також аудиторській висновок щодо підтвердження правильності відображення результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку;

- сторони домовились не пізніше ніж до 20.03.2017 з моменту укладання цього договору про продовження строку дії Договору на підставі Акту оцінки орендованого майна внести зміни до Договору в части вартості об`єкта оренди, зміни розміру орендної плати та продовження строку дії Договору з 30.06.2016;

- орендар зобов`язується на підставі письмового повідомлення орендодавця сплатити протягом трьох місяців різницю з орендної плати, що виникла з 30.06.2016, між сплаченою орендною платою та нарахованою на підставі акту оцінки орендованого майна;

- інші умови договору, не змінені цим договором про продовження строку дії Договору, залишаються чинними у тій редакції, у якій вони викладені Сторонами раніше, і сторони підтверджують їх обов`язковість для себе.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "Увекон" складено звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30.06.2016.

27.12.2016 Фондом державного майна України складено рецензію на звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" (99-16-0650) в якій зазначено про те, що звіт класифікується за ознакою абзацу третього пункту 67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.

Зазначений звіт Фондом державного майна України направлено на адресу Публічного акціонерного товариства Київський завод шампанських вин "СТОЛИЧНИЙ" супровідним листом від 30.12.2016 № 10-16-25874 в якому зазначено наступне: "Фонд державного майна України (далі-Фонд) направляє Публічному акціонерному товариству «Київський завод шампанських вин «Столичний» звіт з незалежної оцінки для забезпечення відображення результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку підприємства, складення розподільчого балансу підприємства станом на 30 червня 2016 року з урахуванням результатів незалежної оцінки.

Враховуючи наказ Фонду від 16.05.2016 № 1005, просимо забезпечити складення та надання до Фонду переліку орендованого майна із зазначенням кількості одиниць майна, їх інвентарних номерів, дати введення в експлуатацію і вартості за результатами незалежної оцінки та подання їх до комісії, а також забезпечити підтвердження аудитором результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку.

Просимо надати зазначену інформацію не пізніше 31.01.2017. "

Комісія з оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин» утвореною згідно з наказом Першого заступника Голови Фонду державного майна України від 16.05.2016 № 1005 «Про проведення оцінки державного майна ЦМОК ДП «Київський завод шампанських вин» складено акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017.

Позивач вважаючи протиправними дії відповідача вчинені із рецензування звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30.06.2016 та вважаючи недійним акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017 звернувся з відповідним позовом до суду.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про те, що права та інтереси за захистом яких позивач звернувся до суду були порушені з огляду на наступне.

Частиною першою статті 1 Закону України "Про Фонд державного майна України" встановлено, що Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 зазначеного Закону Фонд державного майна України у сфері оренди державного майна: виступає орендодавцем цілісних (єдиних) майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), що перебувають у державній власності; здійснює контроль за надходженням до Державного бюджету України плати за оренду державного майна; проводить інвентаризацію, оцінку цілісних (єдиних) майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів, що передаються в оренду Фондом державного майна України, а також нерухомого майна та майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, утворених у процесі приватизації (корпоратизації), або виступає її замовником, укладає договори на проведення оцінки зазначеного майна та затверджує акти оцінки (висновки про вартість майна); здійснює контроль за використанням орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів, виконанням умов договорів оренди цілісних майнових комплексів державних підприємств; бере участь у здійсненні контролю за поверненням цілісних майнових комплексів державних підприємств до сфери управління уповноважених органів управління після закінчення строку дії договорів оренди.

Згідно з абзацом 2 частини першої статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавцями є, зокрема, Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю, крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук, а також майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам

Статтею 11 вказаного встановлено, що оцінка об`єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Оцінка об`єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об`єкта оренди.

Відповідно до листа Фонду державного майна України від 14.08.2008 № 10-36-11592 "Щодо надання роз`яснень" у разі передачі в оренду нерухомого майна, орендодавцем якого є орган, визначений в абзацах другому і третьому статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", зазначений орган забезпечує рецензування звітів про оцінку такого майна рецензентами, які визнані такими відповідно до статті 13 Закону про оцінку.

Відповідно до пункту 1 Методики оцінки об`єктів оренди затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 № 629 відповідно до цієї Методики проводиться оцінка майна державних підприємств, установ та організацій, іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), що передається в оренду, а саме, цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць), нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) та іншого окремого індивідуально визначеного майна підприємств (машин, устаткування, інших облікових одиниць основних засобів, нематеріальних активів та інших цінностей, що виділяються у самостійний об`єкт оренди згідно із законодавством).

Пунктом 2 вказаної Методики встановлено, що оцінка об`єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об`єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати. Оцінка обов`язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об`єкта оренди була проведена більш як три роки тому.

Згідно з пунктом 6 Методики оцінки об`єктів оренди затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 № 629 оцінка цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу проводиться у такій послідовності: укладення договору про проведення незалежної оцінки майна; проведення незалежної оцінки основних засобів, довгострокових біологічних активів, інших необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів, оборотних матеріальних засобів (запасів) відповідно до положень (національних стандартів) оцінки майна; рецензування звіту про оцінку майна; відображення результатів незалежної оцінки в бухгалтерському обліку підприємства (у разі проведення оцінки з метою укладення договору оренди - з подальшим складенням передавального балансу); проведення стандартизованої оцінки цілісного майнового комплексу на підставі даних передавального балансу з урахуванням аудиторського висновку і складення акта встановленого зразка (додаток 1); рецензування і затвердження акта оцінки цілісного майнового комплексу.

Згідно з пунктами 16 та 17 вказаної Методики акт оцінки цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, що передається в оренду, затверджується керівником відповідного органу, визначеного у абзацах другому і третьому статті 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". У разі коли орендодавцем структурного підрозділу є підприємство, акт оцінки затверджується керівником органу, уповноваженого управляти майном підприємства, структурний підрозділ якого передається в оренду.

Відповідно до пункту 1 Методики оцінки майна затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 ця Методика застосовується для проведення оцінки об`єктів права державної та комунальної власності, майна суб`єктів господарювання з державною (комунальною) часткою в статутному (складеному) капіталі у випадках, коли такі об`єкти є об`єктами господарських, цивільних та інших правовідносин, крім випадків оренди та концесії об`єктів державної та комунальної власності, а також відчуження майна згідно із Законом України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України", а також для проведення оцінки об`єктів, що повертаються у державну або комунальну власність (зокрема за рішенням суду), для визначення розміру збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або суб`єкту господарювання з державною часткою (часткою комунального майна) в статутному (складеному) капіталі, у разі встановлення фактів розкрадання, нестачі, знищення, псування майна. Відповідно до цієї Методики проводиться оцінка об`єктів у матеріальній формі, об`єктів у формі єдиних (цілісних) майнових комплексів, у тому числі разом із земельними ділянками, на яких такі об`єкти розташовані, об`єктів у нематеріальній формі, у тому числі майнових прав інтелектуальної власності, визначається розмір статутного капіталу акціонерного товариства, пайового фонду колективного сільськогосподарського підприємства, що утворюється в процесі приватизації (корпоратизації), та розмір збитків.

Пунктом 20 вказаної Методики визначено, що прийняття, погодження або затвердження оцінки майна органом приватизації (іншим державним органом або органом місцевого самоврядування) у випадках, визначених законодавством, без залучення суб`єктів господарювання здійснюється за результатами рецензування звіту про оцінку (акта оцінки) майна, що проводиться згідно із статтею 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та національними стандартами оцінки, не більше одного місяця з дати отримання зазначених документів з оцінки. Обов`язковою умовою для прийняття, погодження або затвердження висновку про вартість (акта оцінки) майна є наявність позитивного загального висновку рецензента, що міститься в рецензії на відповідний звіт про оцінку (акт оцінки), складеній рецензентом відповідно до вимог законодавства.

Статтею 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" встановлено, що рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до цієї статті мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна). Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) може виконувати оцінювач, який має не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, експертні ради, що спеціально створені саморегулівними організаціями оцінювачів з метою контролю за якістю оцінки майна, яка проводиться оцінювачами - членами саморегулівної організації, оцінювачі, які мають не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна та працюють у Фонді державного майна України, а також інших органах, зазначених у статті 5 цього Закону. Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна), якщо зазначена оцінка погоджується, затверджується або приймається органом державної влади або органом місцевого самоврядування, є обов`язковим. Якщо письмовим запитом про необхідність проведення рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) встановлюється вимога щодо надання висновку про вартість майна, така вимога задовольняється шляхом проведення оцінки майна. У цьому випадку рецензент здійснює або забезпечує здійснення оцінки майна в порядку, встановленому нормативно-правовими актами з оцінки майна. Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) оцінювачем, який працює в органі державної влади, на запити органів державної влади або у зв`язку з виконанням своїх посадових обов`язків здійснюється в межах повноважень, визначених посадовими інструкціями. Якщо запитом органу державної влади передбачено надання висновку про вартість майна і підготовка зазначеного висновку вимагає проведення незалежної оцінки, органи державної влади забезпечують її проведення у порядку, встановленому цим Законом. В інших випадках рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на платній основі.

Відповідно до пункту 2.2 розділу ІІ Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв затвердженого наказом Фонду державного майна України від 31.10.2011 № 1585/1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2011 за № 1351/20089 рецензенти, що працюють в апараті Фонду державного майна України та його регіональних відділеннях, забезпечують рецензування звітів про оцінку майна у випадках прийняття, погодження та затвердження оцінки майна державними органами приватизації або іншим органом державної влади чи органом місцевого самоврядування на підставі письмового запиту.

Пунктами 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 розділу IV вказаного Положення встановлено, що відповідно до положень статті 4 Закону рецензування звіту про оцінку майна полягає в його критичному розгляді та наданні висновків щодо його повноти, правильності виконання та відповідності застосованих процедур оцінки майна вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна в порядку, визначеному Законом та нормативно-правовими актами з оцінки майна. Рецензування звіту про оцінку майна рецензентами Фонду державного майна України та його регіональних відділень забезпечується в межах повноважень, визначених Законом, положеннями пунктів 62 - 67 Національного стандарту N 1, іншими нормативно-правовими актами з оцінки майна та посадовими інструкціями. Строки рецензування звітів про оцінку майна визначаються з урахуванням строків виконання нормативно-правових та розпорядчих актів, на виконання яких здійснювалася оцінка майна, але не повинні перевищувати 30 календарних днів з дня надходження звіту про оцінку майна до структурного підрозділу, який забезпечує його рецензування. Якщо за результатами рецензування звіту про оцінку майна встановлено, що він класифікується за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту N 1 як такий, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та непрофесійним і не може бути використаний, то такий звіт про оцінку майна залишається у Фонді (направляється у встановленому порядку до Фонду, якщо рецензування звіту про оцінку майна здійснювалось регіональними відділеннями) для прийняття відповідного рішення, після чого оригінал звіту повертається заявнику за його зверненням.

Відповідно до пункту 62 Національного стандарту N 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440 рецензування звіту про оцінку майна здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та осіб, які заінтересовані у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна (далі - рецензенти).

Пунктом 67 вказаного Національного стандарту №1 встановлено, що рецензія повинна містити висновок про відповідність звіту вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та про можливість його використання з відповідною метою, у тому числі про достовірність оцінки майна. Звіт класифікується за такими ознаками: звіт повністю відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна; звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки; звіт не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але може використовуватися з метою, визначеною у звіті, після виправлення зазначених недоліків; звіт не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.

Отже, Фонд державного майна України забезпечує рецензування звіту про оцінку майна у разі передачі в оренду цілісних майнових комплексів підприємств, при цьому рецензування звіту про оцінку майна полягає в його критичному розгляді та наданні висновків щодо його повноти, правильності виконання та відповідності застосованих процедур оцінки майна вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна в порядку, визначеному Законом та нормативно-правовими актами з оцінки майна та рецензія повинна містити висновок про відповідність звіту вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та про можливість його використання з відповідною метою, у тому числі про достовірність оцінки майна.

Відповідачем 27.12.2016 складено рецензію на звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" (99-16-0650) в якій зазначено про те, що звіт класифікується за ознакою абзацу третього пункту 67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.

Позивач, як на обґрунтування позовних вимог посилається на те, що складений Товариством з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "Увекон" звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин" станом на 30.06.2016 не відповідає вимога чинного законодавства та містить істотні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки майна з огляду на що він не можу бути використаний за цільовим призначенням для розрахунку розміру орендної плати.

Відповідно до частини першої та пункту 2 частини другої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема, висновками експертів.

Статтею 76 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з частинами першою та другою статті 101 Кодексу адміністративного судочинства України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.

Відповідно до статті 108 Кодексу адміністративного судочинства України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивованим у судовому рішенні.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.12.2017 призначено комплексну (оціночно-будівельну, товарознавчу та автотоварознавчу) судову експертизу, на вирішення якої поставити наступні питання:

- чи є достовірною вартість основних засобів у звіті, що був виконаний ТОВ "Консалтингова компанія "Увекон"?;

- яка ринкова вартість основних засобів ДП "Київський завод шампанських вин" (КЗШВ), що були передані в оренду ПАТ Київський завод шампанських вин "Столичний", в тому числі об`єктів нерухомості, станом на 30.06.2016 року?.

Проведення експертизи доручено Товариству з обмеженою відповідальністю "Бюро судових експертиз "Надія".

За результатами проведення судової комплексної експертизи по адміністративній справі № 826/3271/17 експертами Товариства з обмеженою відповідальністю "Бюро судових експертиз "Надія" складено 07.06.2018 висновок експерта № 5-06/18 у висновку якого зазначено наступне: "По першому питанню: «Чи є достовірною вартість основних засобів у звіті, що був виконаний ТОВ «Консалтингова компанія «Увекон» ?»

Визначена вартість основних засобів у звіті, що був виконаний ТОВ «Консалтингова компанія «Увекон», не є достовірною. Звіт містить помилки методичного та технічного характерів, які вплинули на результат оцінки. Згідно Національному стандарту № 1 звіт можливо охарактеризувати як такий, що має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але який може використовуватись з метою, визначеною у звіті, після виправлення зазначених недоліків (детальніше в дослідницькій частині по першому питанню)

По другому питанню: «Яка ринкова вартість основних засобів ДП «Київський завод шампанських вин (КЗШВ), що були передані в оренду ПАТ «Київський завод шампанських вин «Столичний», в тому числі об`єктів нерухомості, станом на 30.06.2016року ?»

Ринкова вартість основних засобів ДП «Київський завод шампанських вин (КЗШВ), що були передані в оренду ПАТ «Київський завод шампанських вин «Столичний», в тому числі об`єктів нерухомості, станом на 30.06.2016 року становить:

64 709 097 (Шістдесят чотири мільйони сімсот дев`ять тисяч дев`яносто гривень без ПДВ,

в тому числі:

- об`єктів нерухомості:

53 849 516 (П`ятдесят три мільйони вісімсот сорок дев`ять тисяч п`ятсот шістнадцять) гривень без урахування ПДВ;

- машин, обладнання та інвентаря:

10 742 538 (Десять мільйонів сімсот сорок дві тисячі п`ятсот тридцять вісім) гривень без урахування ПДВ;

- транспортних засобів:

117 043 (Сто сімнадцять тисяч сорок три) гривні без урахування ПДВ."

На сторінках 123-125 висновку експерта від 07.06.2018 № 5-06/18 зазначено наступне:

"- в наданих розрахунках оцінювачем не враховані деякі специфічні аспекти, що властиві орендованим основним засобам. В той же час, п. 53 Національного стандарту оцінки майна № 1 «Загальні основи оцінки майна і майнових прав», що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. 440, говорить про необхідність визначення правових обмежень щодо об`єкта оцінки та врахування їх впливу на вартість об`єкта оцінки. Згідно з п. 12. цього стандарту, використання ринкової вартості як бази оцінки під час укладання договору на проведення оцінки майна можливе за умови відповідності угоди, у зв`язку з якою проводиться оцінка, змісту поняття ринкової вартості. При цьому умови такої угоди не повинні передбачати будь-які додаткові обмеження або вимоги, що впливають на майбутню економічну вигоду від використання покупцем об`єкта оцінки. До подібної обмежувальної умови у даному випадку можливо віднести заборону реалізації орендарем на металобрухт основних засобів, строк корисного використання яких вичерпаний. В той же час, ТОВ "Консалтингова компанія "Увекон" оцінила вартість основних засобів, строк корисного використання яких було вичерпано, за вартістю ліквідації, тобто металобрухту, а транспортний засіб, який було вилучено у ПАТ "КЗШВ "Столичний" військовим комісаріатом та прийнято до Збройних сил України, у зв`язку з мобілізацією, за балансовою вартістю на дату оцінки. Таким чином, нарахування орендної плати у даному випадку здійснюється за відсутній транспортний засіб, а також за основні засоби, які у ситуації, що склалася, згідно Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні», взагалі не є активами: «...під активами маються на увазі ресурси, що контрольовані підприємством в результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод в майбутньому». Даний недолік, який полягає у неврахуванні специфічних аспектів, що властиві орендованим основним засобам, вплинув на достовірність результату оцінки;

- на сторінці 90 звіту загальна вартість орендованого нерухомого майна була визначена у розмірі 73 620 995 гривень без ПДВ, а у висновку відносно ринкової вартості об`єкту оцінки, на сторінці 114 звіту надана загальна вартість орендованого нерухомого майна у розмірі 81 552 884 гривень без ПДВ. При чому будь яких розрахунків та пояснень відносно відмінності цих значень у звіті надано не було. Дана технічна помилка вплинула на достовірність результату оцінки;

- коефіцієнт економічного знецінення об`єктів нерухомості був нарахований як на поліпшення, що розташовані на земельній ділянці, так і на вартість права оренди земельної ділянки. В той же час, економічному знеціненню властиві виключно поліпшення земельних ділянок, а визначені оцінювачем вартість права оренди земельної ділянки по вулиці Сирецька, 27 та Полярна, 16, вже мали ринкову основу. Дана помилка методичного плану вплинула на достовірність результату оцінки;

- коефіцієнт економічного знецінення був розрахований разом для нерухомого майна, що знаходилось на двох земельних ділянках. Але подібний підхід є помилковим, бо нерухомість, що розташована на цих земельних ділянках, мала різне економічне знецінення. Це в першу чергу пов`язане із значною відмінністю у рівні забудови земельних ділянок, а також із значною відмінністю вартості оренди квадратного метра цих земельних ділянок. Дана помилка методичного плану вплинула на достовірність результату оцінки;

- у розрахунках вартості транспортних засобів виникла технічна помилка, що пов`язана із неврахуванням одного з інвентарних об`єктів Електронавантажувача ЕВ 687 (інв. № 4351). Помилка виникла у зв`язку з відображенням однієї одиниці замість двох у колонці «Кількість одиниць у складі». Дана технічна помилка вплинула на достовірність результату оцінки.

4. Загальний висновок про достовірність оцінки майна:

- звіт про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин», станом на 30.06.2016 року, виконаний ТОВ «Консалтингова компанія «Увекон», класифікується як такий, що не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але може використовуватися з метою, визначеною у звіті, після виправлення зазначених недоліків."

Таким чином відповідно до висновку експерта 07.06.2018 складеного № 5-06/18 визначена вартість основних засобів у звіті, що був виконаний ТОВ «Консалтингова компанія «Увекон», не є достовірною, звіт містить помилки методичного та технічного характерів, які вплинули на результат оцінки та згідно Національному стандарту № 1 звіт можливо охарактеризувати як такий, що має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але який може використовуватись з метою, визначеною у звіті, після виправлення зазначених недоліків ( детальніше в дослідницькій частині по першому питанню).

Відповідачем доказів та обґрунтувань на спростування висновків викладених у висновку експерта 07.06.2018 складеного № 5-06/18 суду надано не було, як і не було зазначено про причини неможливості їх надання.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З огляду на зазначене, враховуючи те, що відповідач при здійсненні рецензування звіту про оцінку майна має здійснити його критичний розгляду та сформувати висновки щодо його повноти, правильності виконання та відповідності застосованих процедур оцінки майна вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна в порядку, визначеному Законом та нормативно-правовими актами з оцінки майна, при цьому рецензія повинна містити висновок про відповідність звіту вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та про можливість його використання з відповідною метою, у тому числі про достовірність оцінки майна, суд дійшов висновку про те, що відповідач здійснюючи рецензування Звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин» станом на 30 червня 2016 року, виконаного Товариством з обмеженою відповідальністю «Консалтингова компанія «УВЕКОН» класифікуючи його за ознакою абзацу третього пункту 67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки, не виконав покладені на нього обов`язки та діяв з порушенням вимог чинного законодавства.

Згідно з пунктом 21 Методики оцінки майна затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 189 затвердження оцінки майна здійснюється шляхом видання наказу про затвердження акта оцінки або висновку про вартість майна органом приватизації (іншим державним органом або органом місцевого самоврядування), додатками до якого є акт оцінки або висновок про вартість, що затверджується, і рецензія на зазначені документи. Погодження висновку про вартість майна або акта оцінки майна оформляється листом за підписом керівника органу приватизації (іншого державного органу або органу місцевого самоврядування) або іншої уповноваженої ним особи. У листі зазначається, зокрема, така інформація: назва об`єкта оцінки та його місцезнаходження (адреса), дата оцінки, вартість, визначена у звіті про оцінку майна або акті оцінки майна, код суб`єкта оціночної діяльності, що провів оцінку, згідно з ЄДРПОУ і його найменування. Невід`ємним додатком до службового листа є рецензія на зазначений звіт про оцінку майна або акт оцінки майна.

Комісія з оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин» утвореною згідно з наказом Першого заступника Голови Фонду державного майна України від 16.05. 2016№ 1005 «Про проведення оцінки державного майна ЦМОК ДП «Київський завод шампанських вин» складено акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017.

З аналізу вказаного акту вбачається, що його було складено на підставі Звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин» станом на 30 червня 2016 року, виконаного Товариством з обмеженою відповідальністю «Консалтингова компанія «УВЕКОН». Зазначений факт сторонами не заперечується.

З огляду на зазначене, враховуючи висновки викладені у висновку експерта 07.06.2018 складеного № 5-06/18, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування акту оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Позивач у позовній заяві просить визнати акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017 недійсним.

З огляду на положення пункту 3 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України суд дійшов висновку про те, що позовна вимога щодо визнання недійсним акту оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України 17.03.2017 підлягає задоволенню шляхом визнання вказаного акту протиправним та його скасування.

З огляду на викладене, керуючись статтями 241, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Київський завод шампанських вин СТОЛИЧНИЙ (04073, м. Київ, вул. Сирецька, буд. 27, код ЄДРПОУ 30373419) до Фонду державного майна України (01601, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, буд. 18/9, код ЄДРПОУ 00032945), треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю "Консалтингова компанія "УВЕКОН" (03127, м. Київ, Проспект 40-річчя Жовтня, буд. 100/2, код ЄДРПОУ 32553089), Регіональне відділення Фонду державного майна України по місту Києву (01601, м. Київ, вул. Шевченка, буд. 50-Г, код ЄДРПОУ 19030825) про визнання протиправними дій - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Фонду державного майна України, вчинені із рецензування Звіту про оцінку основних засобів, що були передані в оренду в складі цілісного майнового комплексу державного підприємства «Київський завод шампанських вин» станом на 30 червня 2016 року, виконаний Товариством з обмеженою відповідальністю «Консалтингова компанія «УВЕКОН».

3. Визнати протиправним та скасувати Акт оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства "Київський завод шампанських вин", що перебуває в оренді, який затверджено заступником Голови Фонду державного майна України Н. Лебідь 17.03.2017 та скріплено печаткою Фонду державного майна України.

4. Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Фонду державного майна України (01601, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, буд. 18/9, код ЄДРПОУ 00032945) на користь Публічного акціонерного товариства Київський завод шампанських вин СТОЛИЧНИЙ (04073, м. Київ, вул. Сирецька, буд. 27, код ЄДРПОУ 30373419) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3200,00 (три тисячі двісті) грн. 00 коп.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О.П. Огурцов

Судді Р.О. Арсірій

В.А. Кузьменко

Дата ухвалення рішення24.02.2019
Оприлюднено16.09.2022

Судовий реєстр по справі —826/3271/17

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 05.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 18.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Постанова від 17.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 04.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні