Рішення
від 27.02.2019 по справі 826/8524/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

27 лютого 2019 року № 826/8524/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Качура І.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до приватного акціонерного товариства Універмаг Україна про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (далі - позивач, ГУ ДСНС у м. Києві) з позовом до приватного акціонерного товариства Універмаг Україна (далі - відповідач, ПрАТ Універмаг Україна , попереднє найменування - публічне акціонерне товариство Універмаг Україна ), в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації частини приміщень ПрАТ Універмаг Україна за адресою: місто Київ, площа Перемоги, 3 в Шевченківскому районі, а саме: четвертого поверху, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що під час здійснення планової перевірки приміщень будівлі ПрАТ Універмаг Україна , яка знаходиться за адресою: м. Київ, площа Перемоги, 3 в Шевченківскому районі проведеної посадовими особами ГУ ДСНС у м. Києві було встановлено, що об'єкт перевірки експлуатується з порушенням правил техногенної та пожежної безпеки, що становлять небезпеку та загрозу життю і здоров'ю людей.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.09.2018 відкрито провадження у адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Встановлено відповідачу строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач повністю заперечує проти позовних вимог. Більшість порушень, вказаних в п.22 - п.76 акта перевірки від 27.04.2018 №120, зафіксовані в приміщеннях дитячого розважального комплексу Дитяча планета , про що зазначено у відповідних пунктах такого акту та частина порушень зафіксована в приміщеннях пивоварні Шульц (п.27, п.53, п.67, п.68). Вказані приміщення передані ПрАТ Універмаг Україна в оренду відповідним суб'єктам підприємницької діяльності на підставі договорів оренди, а відтак, на думку відповідача, відповідальність за дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на вказаних об'єктах мають нести саме орендарі.

Крім того, відповідач зазначив, що на момент розгляду справи, порушення, які стали підставою для вжиття заходів реагування, частково усунуті, що підтверджується матеріалами справи, на підставі чого просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

В свою чергу, від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказує на те, що ознайомившись із поясненнями та доказами, наданими відповідачем, ГУ ДСНС у м. Києві вважає їх необґрунтованими та безпідставними. Зокрема, зазначив, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки від 27.04.2018 №120, не спростовані та не надано належних доказів щодо їх усунення. Крім того вважає твердження відповідача про те, що відповідальність за протипожежний стан орендованих приміщень покладена лише на орендаря необґрунтованими, які спростовуються нормами чинного законодавства та умовами відповідних договорів оренди, відповідач здійснює господарську діяльність, надаючи приміщення в оренду, контролює і несе відповідальність за дотримання вимог правил пожежної безпеки на об'єкті приватної власності відповідно до вимог чинного законодавства.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2018 відмовлено у задоволенні клопотання ПрАТ Універмаг Україна про розгляд справи в загальному провадженні в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2018 відмовлено у задоволенні клопотання про залучення ТОВ Сенді Парк-Київ Еліт та ПП Комерційне Агентство Вояж в якості другого та третього відповідача.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.12.2018 заяву представника публічного акціонерного товариства Універмаг Україна про відвід судді Качура І.А. визнано необґрунтованою, зупинено провадження у справі №826/8524/18 до вирішення питання про відвід судді.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.01.2019 суддею Літвіновою А.В. розглянуто заяву про відвід судді Качура І.А. у справі №826/8524/17 та постановлено відмовити у задоволенні заяви про відвід головуючому судді.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.02.2019 поновлено провадження у справі № 826/8524/17.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.02.2019 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залучення третіх осіб у справі.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

З матеріалів справи вбачається, що Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві видано наказ від 16.03.2018 № 158 Про проведення планових перевірок , яким доручено у період з 16.04.2018 по 27.04.2018 провести планову перевірку ПАТ Універмаг Україна (код ЄДРПОУ 01564897) на предмет дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

На підставі наказу від 16.03.2018 № 158 видано посвідчення від 06.04.2018 № 716 на проведення перевірки приміщень ПАТ Універмаг Україна , розташованого за адресою м. Київ, площа Перемоги, 3.

Повідомлення про проведення планової перевірки від 26.03.2018 вих.№ 18/23/666 вручено 28.03.2018 спеціалісту з охорони праці ПАТ Універмаг Україна ОСОБА_1

Під час здійснений планової перевірки встановлено, що об'єкт перевірки - приміщення ПАТ Універмаг Україна експлуатуються з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме: четвертого поверху (пункти №№22-76).

За результатами перевірки складено акт від 27.04.2018 № 120.

Перелічені порушення, які зазначені в акті №120 щодо вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють загрозу житло та здоров'ю людей, які перебувають на об'єкті перевірки, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі.

Оскільки доказів усунення встановлених перевіркою порушень позивачу не надано, останній звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, повно та всебічно дослідивши наявні матеріали, суд зазначає наступне.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до частини 10 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року № 877-V посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з'ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом.

Згідно з частиною 6 статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Як підтверджується матеріалами справи, всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначені в акті перевірки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають на підприємстві, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі, зокрема:

- в загальних коридорах та приміщеннях дитячого розважального комплексу Дитяча Планета (далі по тексту - ДРК Дитяча Планета ) на 4 поверсі універмагу не в повному обсязі вивішені на видних місцях плани і схеми евакуації людей на випадок пожежі згідно з ДСТУ, що уповільнить або унеможливить своєчасну евакуацію людей у разі виникнення надзвичайної ситуації;

- протипожежні штори на 4 поверсі універмагу не приведені до працездатного стану (в порушення п. Ж.6.3. ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ), що призведе до розповсюдження небезпечних факторів пожежі по поверхах;

- наявні плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі із ДРК Дитяча Планета розташованого на 4 поверсі універмагу не відповідають дійсності та не виконані згідно з ДСТУ - це є нестворенням умов для своєчасної та безперешкодної евакуації людей у разі виникнення пожежі й захисту людей на шляхах евакуації від дії небезпечних факторів пожежі. Евакуація людей під час пожежі - це вимушений процес виведення людей із зони, де є можливість впливу на них небезпечних чинників пожежі. Необхідними умовами, які забезпечують ефективну евакуацію, є: мінімальний час, за який можна залишити приміщення при пожежах, аваріях; найкоротша відстань від місця аварії до виходу назовні; безпечний шлях проходження людей до виходу;

- керівництвом ДРК Дитяча Планета розташованого на 4 поверсі універмагу не забезпечено утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та не забезпечено їх технічне обслуговування, що унеможливлює оперативне реагування та ліквідацію пожежі або задимлення працівниками закладу;

- частини приміщень різного призначення не розділені між собою протипожежними перешкодами або огороджувальними конструкціями з нормативними межами вогнестійкості та межами поширення вогню по них. (орендовані приміщення ДРК Дитяча Планета та пивоварні Шульц ) в порушення п.6.2, п.6.4. ДБН В.1.1.7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва . Тобто вказане порушення означає, що частини приміщень різного призначення не розділені між собою протипожежними перешкодами або огороджувальними конструкціями з матеріалів, які мають меншу межу вогнетривкості ніж ТРЦ, що в свою чергу сприятиме швидкому розповсюдженню вогню та диму;

- комунікаційні отвори в протипожежних перешкодах не зашпаровано наглухо негорючим матеріалом, який забезпечує межу вогнестійкості та димогазонепроникнення, що вимагається будівельними нормами для тих перешкод (протипожежні перешкоди біля ескалаторів на 4-му поверсі універмагу), що призведе до розповсюдження диму та вогню по приміщенням та можливих жертв;

- двері складських, підсобних приміщень не виконані протипожежними 2-го типу і межею вогнестійкості ЕІ 30 та сертифікатом відповідності до Національної системи сертифікації (в порушення п.6.2, п.6.4. ДБН В.1.1.7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ). Тобто двері складських, підсобних приміщень виконані з матеріалів, які мають меншу межу вогнетривкості ніж ТРЦ, що в свою чергу сприятиме швидкому розповсюдженню вогню та диму;

- окремі протипожежні двері у протипожежних перешкодах утримуються у несправному стані (з ушкодженими пристроями для самозачинення), що унеможливлює пересвідчитися в надійності дверей, що може призвести до розповсюдження диму та вогню по приміщенням;

- допускається розміщення торгівельних точок на 4 поверсі універмагу в зоні опускання протипожежних штор, що може призвести до розповсюдження диму та вогню по приміщеннях;

- з приміщень ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу двері евакуаційних виходів не забезпечено замками, що легко відчиняються. Евакуаційний прохід до сходової клітини в ігровій зоні Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета влаштований через лабіринт.

Вказані порушення перешкоджають швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- не надані результати випробування зразків матеріалу покриття стін та стель на шляхах евакуації в ігровій зоні Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета щодо показників пожежної небезпеки. Також не надані результати випробування зразків матеріалу покриття підлоги (килимове покриття) на шляхах евакуації в ігровій зоні Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета щодо показників пожежної небезпеки.

Вказані порушення вказують на те, що ці чинники сприяють швидкому розповсюдженню пожежі та перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- на евакуаційному виході в ігровій Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета влаштовані перепади висот шляхів евакуації (в порушення п.7.3.8 ДБН 3 1.1-7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ),

- другий евакуаційний вихід із ігрової зони Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета зашитий гіпсокартоном (на плані евакуації даний вихід зазначений, як евакуаційний),

- висота дверей на шляху евакуації, що ведуть через ігрову зону Лазер-Таг та із ігрової зони Фуд Кортів ДРК Дитяча Планета менше 2м (в порушення п.7.2.7 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ),

- двері на шляху евакуації, який веде із 4 поверху через ігрову зону Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета відчиняються проти напрямку евакуації (в порушення п.7.2.9 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ).

Вказані порушення перешкоджають швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- не надані результати випробування зразків матеріалу покриття підлоги на шляхах евакуації в зоні Фуд Кортів ДРК Дитяча Планета щодо показників пожежної небезпеки. Також не надані результати випробування зразків матеріалу рекламної продукції виготовленої із горючих матеріалів встановленої на шляхах евакуації із зони Фуд Кортів ДРК Дитяча Планета щодо показників пожежної небезпеки, що сприяє швидкому розповсюдженню пожежі та перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- евакуаційний вихід із кондитерського цеху ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі заставлений кухонним обладнанням, що перешкоджає у разі виникнення пожежі швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- на евакуаційному виході із кондитерського цеху ДРК Дитяча Планета влаштовані перепади висот шляхів евакуації (в порушення п.7.3.8 ДБН 3.1.1-7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ), що перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- не надані результати випробування зразків матеріалів оздоблення зони Мотузкового лабіринту ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу щодо показників пожежної небезпеки, що сприяє швидкому розповсюдженню пожежі та перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, та може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- шляхи евакуації (коридор та вихід із зони (Ролледром) до сходової клітини (ЛК-5) загороджений декораціями,

- в тамбурах евакуаційних виходів, що ведуть до сходової клітини (ЛК-7) влаштовані масажні кабінети,

- під сходовою клітиною, що веде із сцени та приміщень гримерних ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу складуються горючі матеріали,

- висота дверей на шляху евакуації, що ведуть через ігрову зону Батутів ДРК Дитяча Планета менше 2м (в порушення п.7.2.7 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об'єктів будівництва ),

- евакуаційний вихід із ігрової зони Батутів ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі заставлений батутом, що взагалі унеможливлює евакуацію через нього.

Вказані порушення перешкоджають, у разі виникнення пожежі, швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- не надані результати випробування зразків матеріалу покриття підлоги на шляхах евакуації в ігровій зоні (штучний газон) ДРК Дитяча Планета щодо показників пожежної небезпеки, не надані результати випробування зразків матеріалу покриття стель (різнокольорове тентове облицювання) на шляхах евакуації в ігровій зоні Батутів , в зоні сцени, в приміщеннях розважального залу Гуліверія ДРК Дитяча Планета щодо показників пожежної небезпеки, що сприяє швидкому розповсюдженню пожежі та перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- не надано документи, що підтверджують рівень токсичності продуктів горіння, димоутворювальну здатність згідно ГОСТ 12.1.044-89, групу поширення полум'я згідно ДСТУ Б 5.2.7-7098 покриття підлоги в приміщеннях розважального залу Гуліверія ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу, що перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- відсутні світлові покажчики ВИХІД на другому евакуаційному виході із ресторану ШУЛЬС згідно з вимогами ДБН В.1.1-7-2016, ДБН В.2.5-23-2010. Нестворення умов для своєчасної та безперешкодної евакуації людей у разі виникнення пожежі й захисту людей на шляхах евакуації від дії небезпечних і факторів пожежі. Евакуація людей під час пожежі - це вимушений процес виведення людей із зони, де є можливість впливу на них небезпечних чинників пожежі. Необхідними умовами, які забезпечують ефективну евакуацію, є: мінімальний час, за який можна залишити приміщення при пожежах, аваріях; найкоротша відстань від місця аварії до виходу назовні; безпечний шлях проходження людей до виходу;

- з приміщень ресторану ШУЛЬС на 4 поверсі універмагу двері евакуаційних виходів не забезпечено замками, що легко відчиняються, що перешкоджає швидкій і безпечній евакуації людей, що може призвести до загибелі людей внаслідок пожежі;

- з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в складських, підсобних приміщеннях та гримерних ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; відгалуджувальні та з'єднувальні обробки у складських та підсобних приміщеннях ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу не закриті кришками негорючих або важкогорючих матеріалів, що свідчить про те, що в місцях з з'єднання електропроводів можливе нагрівання жил проводів і, як наслідок, оплавлення ізоляції з послідуючим виділенням диму та виникненням пожежі;

- допускається влаштування та експлуатація тимчасових електричних мереж (подовжувачі, тощо) у залі біля сцени, у кухонних приміщеннях, у складських та підсобних приміщеннях, у гримерних приміщеннях ДРК Дитяча Планета , що свідчить про те, що будівля ТРЦ експлуатується з порушенням норм та правил пожежень та техногенної безпеки;

- не надані акти проведення схованих робіт на прокладання електропроводки за підвісними стелями ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу. Наявність даного порушення свідчить про те, що в місцях з'єднання електропроводів можливе нагрівання жил проводів і, як наслідок, оплавлення ізоляції з послідуючим виділенням диму та виникненням пожежі;

- електричні вимикачі, встановлені всередині складських приміщень, розміщених в зоні батутів ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу не винесено назовні. Наявність даного порушення свідчить про те, що в місцях з'єднання електропроводів можливе нагрівання жил проводів і, як наслідок, оплавлення ізоляції з послідуючим виділенням диму та виникненням пожежі;

- в ігровій зоні Лазер-Таг ДРК Дитяча Планета електророзетки та вимикачі встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, що свідчить про те, що в місцях з'єднання електропроводів можливе нагрівання жил проводів і, як наслідок, оплавлення ізоляції з послідуючим виділенням диму та виникненням пожежі;

- допускається складування горючих матеріалів на відстані менше 1м від електроустаткування та під електрощитами в приміщеннях ДРК Дитяча Планета розташованого на 4 поверсі універмагу. Електричні пристрої - це пристрої з підвищеним рівнем пожежної небезпеки, неправильна їх експлуатація може призвести до потрапляння розжарених елементів на горючі матеріали з послідуючим виникненням пожежі;

- у приміщеннях закладів громадського харчування на 4 поверсі універмагу при кількості посадочних місць 50 та більше, не передбачено використання автоматичних систем пожежогасіння для захисту зон з кухонним обладнанням (орендовані приміщення ДРК Дитяча Планета та пивоварня Шульц ) (в порушення п.8.1.5. ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ). Наявність даного порушення не дозволить своєчасно загасити пожежу під час її виникнення, що призведе до подальшого розповсюдження вогню та можливих жертв;

- не надані акти технічного обстеження та сертифікати відповідності на всі протипожежні двері, які встановлені в орендованих приміщеннях ДРК Дитяча Планета та пивоварні Шульц (в порушення дод. Ж, Ж.6.4. ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ), що унеможливлює пересвідчитися в надійності дверей, що може призвести до розповсюдження диму та вогню по приміщенням;

- не всі переносні вогнегасники розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення,

- не закінчений монтаж системи пуску пожежних насосів у приміщеннях ДРК Дитяча Планета на рівні 4 поверху (не змонтовані та не підключені кнопки пуску пожежних насосів),

- складські приміщення, розміщені в зоні батутів ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу не дообладнано сповіщувачами автоматичної пожежної сигналізації (в порушення дод. А. п. 4.8.1.4. ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ),

- пожежні кран-комплекти ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу не укомплектовані важелем для полегшення відкривання вентиля,

- пожежний кран-комплект розташований у кондитерському цеху ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу не укомплектований пожежним плоскоскладальним рукавом,

- у пожежному кран-комплекті, розміщеному в зоні БАТУТІВ ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу пожежний плоскоскладальний рукав не приєднаний до крана та ствола,

- допускається захаращення доступу до пожежних кранів (кран-комплектів) в приміщеннях ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу.

Наявність вказаних порушень не дозволить своєчасно загасити пожежу в початковій стадії її виникнення, що призведе до подальшого розповсюдження вогню та можливих жертв;

- у складських приміщеннях ДРК Дитяча Планета на 4 поверсі універмагу допускається зберігання продукції без проходів, навалом, що свідчить про експлуатацію будівлі з порушенням елементарних норм та правил.

Згідно зі статтею 51 Кодексу цивільного захисту України, діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях.

Забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника.

Також, статтею 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.

Забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Згідно визначення ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння легкими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Ці Правила є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (п. 2).

При цьому згідно з частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до пункту 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб'єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб'єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров'ю людей у взаємозв'язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.

Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.

Відповідно до матеріалів справи відповідачем усунуто 36 із 55 виявлених порушень, зазначених в акті перевірки №120 від 27.04.2018, про що свідчить наданий позивачем акт перевірки №347 від 02.11.2018.

Отже, відповідачем частково виконано вимоги акта перевірки та усунуто виявлені порушення.

При цьому, більшість порушень, вказаних у п.11 - п.29 акта перевірки №347 від 02.11.2018, зафіксовані в приміщеннях ДРК Дитяча Планета а пивоварні Шульц .

Вказані приміщення передані ПрАТ Універмаг Україна в оренду ТОВ Сенді Парк-Київ Еліт та ПП Комерційне агентство Вояж відповідно до договорів оренди від 15.07.2016 №462, від 16.08.2018 №1523, копії яких містяться у матеріалах справи.

Відповідно до п.6 Розділу Правил у разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об'єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов'язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об'єкті оренди.

З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов'язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору оренди.

Як свідчать матеріали справи, ПрАТ Універмаг Україна після отримання акта перевірки №347 від 02.11.2018 звернулось до орендарів вищевказаних приміщень з приводу необхідності усунення відповідних порушень, вказаних у зазначеному акті.

У відповідь на таке звернення відповідача орендарі повідомили про вжиття усіх заходів з їх сторони щодо усунення виявлених порушень, згідно долучених доказів у справі вбачається, що порушення, що зазначені у пунктах 14, 15, 16, 18 та 28 акта №347 - усунуті, порушення, зазначені у пунктах 11, 12, 13, 20, 21, 23 - перебувають на стадії усунення.

Отже, відповідачем частково виконано вимоги контролюючого органу та усунуто виявлені порушення, окрім кількох порушень пожежної безпеки, які не створює загрозу життю та здоров'ю людей, але відповідачем на даний час вживаються заходи для їх усунення.

Відсутність доведеної загрози життю та здоров'ю людей є підставою для відмови в позові контролюючого органу про застосування запобіжного заходу.

З огляду на те, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення подальшої експлуатації приміщень підприємства є крайнім заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а настання таких наслідків не доведено позивачем належним чином.

Згідно із частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність беззаперечних підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації частини приміщень ПрАТ Універмаг Україна за адресою: місто Київ, площа Перемоги, 3 в Шевченківскому районі та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Беручи до уваги положення частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13, код 38620155) відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя І.А. Качур

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.02.2019
Оприлюднено04.03.2019
Номер документу80196430
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/8524/18

Рішення від 27.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Літвінова А.В.

Ухвала від 26.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні