Рішення
від 04.03.2019 по справі 460/3176/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

04 березня 2019 року м. Рівне №460/3176/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Рівненській області до Приватного акціонерного товариства "Володимирецька пересувна механізована колона № 173" про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Управління Держпраці у Рівненській області (далі іменується - позивач), до Приватного акціонерного товариства "Володимирецька пересувна механізована колона №173" (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд застосувати до відповідача заходи реагування шляхом повного зупинення робіт, а саме: заборонити експлуатацію: ЗТП-203, зварювальних трансформаторів та кабелів-подовжувачів напругою 220 В; двох кран-балок (механічної та електричної); автомобільного крану КС-3577-2-1, зав.№2256.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в результаті проведеної перевірки ПрАТ "Володимирецька пересувна механізована колона №173" щодо дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки були виявлені факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників відповідача.

У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що підприємством вчиняються дії щодо усунення недоліків виявлених під час перевірки. За виявлені пору відповідальною особою ПрАТ "Володимирецька пересувна механізована колона №173" сплачено штраф.

Ухвалою суду від 03.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін та призначено розгляд справи по суті на 31.01.2019.

Ухвалою суду від 01.02.2019 розгляд справи відкладено на 26.02.2019.

26.02.2019 розгляд справи відкладено на 01.03.2019.

Ухвалою від 01.03.2019 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

За приписами частини четвертої статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Відповідно до наказу Управління Держпраці у Рівненській області № 918 від 13.09.2018 та направлення Управління Держпраці у Рівненській області № 759-Н/09-27 від 13.09.2018 з 17 вересня 2018 року по 28 вересня 2018 року посадовими особами Управління Держпраці у Рівненській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, у Приватному акціонерному товаристві «Володимирецька пересувна механізована колона №173» (а.с.10, 11).

За результатами перевірки складено Акт перевірки суб'єкта господарювання від 28 вересня 2018 року № 37а/06-08 (а.с.12-17), в якому зазначено, що під час планової перевірки було виявлено 62 порушення дотримання вимог охорони праці та промислової безпеки, серед них:

1) в порушення вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці» :

- згідно з актом розмежування балансової належності електромереж, підприємство відповідає за технічний стан та безпечну експлуатацію трансформаторної підстанції ЗТП-203 10/0,4кВ. Фактично оперативне обслуговування даної електроустановки не виконується, оскільки на підприємстві немає спеціально підготовленого електротехнічного персоналу, що має допуск до виконання робіт в електроустановках з напругою вище 1000 ОСОБА_1 про надання послуг щодо обслуговування електроустановок з електропередавальною або спеціалізованою організацією не укладений, що є порушенням вимог п. 1.3.1, п.2.2.2, 2.2.3 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів ;

- не проведено експертне обстеження устатковання, в зв'язку із закінченням граничного строку експлуатації, зокрема силового трансформатора ТМ 180/10 зав. №1682 ЗТП-203, що є порушенням вимог п.8.1, п.8.6 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів ; п.4.1, 4.4, 4.5 НПАОП 0.00-6.15-99 Порядок проведення опосвідчення електроустановок споживачів ; п.21 Порядок проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. №687;

- не проведено періодичного випробування (не рідше 1 разу на 12 місяців) зварювальних трансформаторів, які знаходяться у власності ПАТ «Володимирецька пересувна механізована колона №173» , що є порушенням вимог п.6.7.75 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів ;

- зварювальні проводи експлуатуються з пошкодженою ізоляцією (наявний доступ до струмовідних частин електричного кабеля), що є порушенням вимог п. 6.7.68, п.1.1.6 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів ;

- не проведено періодичного вимірювання опору ізоляції (не рідше як 1 раз на 6 місяців) кабелів-подовжувачів напругою 220В, що є порушенням вимог п.1.20 розділ III НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці при роботі з інструментом та пристроями ; п.6.7.24 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів ;

- кабелі-подовжувачі напругою 220В, які знаходяться у автомобільному боксі, де розміщений кран КС 3577, експлуатуються з пошкодженою ізоляцією, що є порушенням вимог п.1.1.6 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів .

- до керування кран-балок (механічної та електричної), що керуються з підлоги, допущені працівники, що користуються цими вантажопідіймальними кранами і машинами на своїх робочих місцях, які не мають професійної підготовки за професією машиніста крана, чим порушено вимоги п.5.8 розділу VI Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання , затверджених наказом Мінсоцполітики України від 19.01.2018 №62;

- дві кран-балки (механічна та електрична), кран КС-3577-2-1 зав.№ 2256, допущені до експлуатації без проведення періодичних технічних оглядів, що є порушенням вимог п.5, п.8 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою КМУ від 26.05.2004 №687 що є порушенням вимог п.2.5 розділу II НПАОП 0.00-1.75-15 Правила охорони праці під час вантажно-розвантажувальних робіт ; п.3.1, п.3.3 розділу VI, п.2.7 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ;

- дві кран-балки (механічна та електрична), кран КС-3577-2-1 зав.№ 2256, допущені до експлуатації без проведення експертного обстеження, позачергового повного технічного огляду у зв'язку із закінченням граничного терміну служби, а також періодичних технічних оглядів, що є порушенням вимог п.5, п.8, п.9, п.21 Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою КМУ від 26.05.2004 №687, що є порушенням вимог п.2.5 розділу II НПАОП 0.00-1.75-15 Правила охорони праці під час вантажно-розвантажувальних робіт ; п.3.1, п.3.3, п.3.5, п.4.1 розділу VI, п.2.7 розділу VII НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ;

- не проводиться періодичне технічне обслуговування та ремонт ВПК згідно з вимогами настанови з експлуатації в строки, встановлені виробником. Результати технічних обслуговувань і ремонтів ВПК не вносяться до відповідного журналу, що є порушення вимог п.5.14 розділу VI Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання ;

2) в порушення вимог статті 21 Закону України «Про охорону праці» :

- роботодавцем не одержаний дозвіл територіального органу Держпраці на експлуатацію двох кран-балок (механічної та електричної), автомобільного крану КС-3577-2-1 зав.№ 2256, що є порушенням вимог п. 11, додатку З Порядку видачі дозволів в редакції Постанови КМУ від 07.02.2018 № 48;

- роботодавцем не одержаний дозвіл Держпраці або його територіального органу на експлуатацію електричного устаткування електричних станцій та мереж понад 1000 В, а саме: ЗТП-203, що є порушенням вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (із змінами, що внесені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 48).

Даючи оцінку спірним правовідносинам, суд керувався таким.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V.

Приписами статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частин 1 та 4 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з п.7 даного Положення Держпраці, здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до приписів Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачене повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Як встановлено з матеріалів справи, в результаті планової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в акті перевірки від 28.09.2018 за №37а/06-08 порушення вимог законодавства з охорони праці, промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю працівників підприємства. Перевірка проведена з відома Голови правління ОСОБА_2, примірник акта перевірки останнім отримано, про що є відповідна відмітна в акті.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Доказів усунення порушень, виявлених під час проведеної позивачем перевірки відповідачем суду не надано.

За наведених підстав, з огляду на доведеність позивачем факту порушення відповідачем вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, суд дійшов висновку, що існують всі підстави для задоволення позову.

При вирішенні питання щодо необхідності застосування до відповідача заходів реагування, суд виходить, зокрема, з того, що згідно із статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Відповідно до ст.27 Конституції України, обов'язок держави - захищати життя людини.

Згідно з ч.3 ст.43 Конституції України, кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Статтею 44 Закону України «Про охорону праці» визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Так, згідно з ч.5 ст.4 Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

При цьому, суд не вбачає підстав для звернення цього рішення до негайного виконання, про що просить позивач, з огляду на таке.

Відповідно до статті 371 КАС України, негайно виконуються рішення суду про: 1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5) уточнення списку виборців; 6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7) накладення арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них.

Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підлягає негайному виконанню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, під час розгляду даної справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Управління Держпраці у Рівненській області (33028, м. Рівне, вул. Лермонтова, 7; код ЄДРПОУ 39780243) до Приватного акціонерного товариства "Володимирецька пересувна механізована колона № 173" (34300, Рівненська область, Володимирецький район, смт. Володимирець, вул. Сагайдачного, буд.23; код ЄДРПОУ 01037347) про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

Застосувати до Приватного акціонерного товариства "Володимирецька пересувна механізована колона № 173" (код ЄДРПОУ 01037347) заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення робіт, а саме: заборонити експлуатацію: ЗТП-203, зварювальних трансформаторів та кабелів-подовжувачів напругою 220 В; двох кран-балок (механічної та електричної); автомобільного крану КС-3577-2-1, зав.№2256, до усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 04 березня 2019 року.

Суддя Щербаков В.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2019
Оприлюднено06.03.2019
Номер документу80229872
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/3176/18

Ухвала від 19.09.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Савуляк Р. В.

Ухвала від 18.06.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Савуляк Р. В.

Ухвала від 17.05.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Рішення від 16.04.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Рішення від 04.04.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 04.04.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Ухвала від 04.04.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Рішення від 04.04.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

Рішення від 04.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

Ухвала від 26.02.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні