Справа № 420/1554/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2019 року 14 год. 27 хвл.
Одеський окружний адміністративний суд колегією у складі:
головуючого судді Бжассо Н.В., суддів Андрухіва В.В., Кравченка М.М.,
за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,
за участі:
представника позивача: ОСОБА_1 (згідно з ордером)
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами загального позовного провадження з урахуванням особливостей встановлених ст. ст. 268-273, 277 КАС України адміністративну справу за позовом Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 про встановлення факту порушення виборчого законодавства, скасування постанови № 11 від 11.03.2019 року, постановлення рішення, яким зобов'язати відповідача включити подані кандидатури до складу дільничних виборчих комісій
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139, за результатом розгляду якого, з урахуванням уточненої позовної заяви від 20.03.2019 року за вх. № 10134/19, позивач просить суд:
Встановити факт порушення пунктів 5.2, 5.4 та 5.17 порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії № 350 від 15 вересня 2009 року, а також частини 1 ст. 26 Закону України Про вибори Президента України членами окружної виборчої комісії з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі № 139;
Скасувати постанову № 11 від 11.03.2019 року в частині утворення дільничних виборчих комісій, а саме частини Лиманського району (виборчі дільниці № 510499-510520, 511443);
Постановити рішення, яким зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 включити до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць (виборчі дільниці № 510499-510520, 511443) наступні кандидатури від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2: № 510499 - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, № 510500 - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, № 510501 - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_3, № 510502 - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_4, № 510503 - ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_5, № 510504 - ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_6, № 510505 - ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_7, № 540506 - ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_8, № 540507 - ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_9, № 510508 - ОСОБА_13, ІНФОРМАЦІЯ_10, № 510509 - ОСОБА_14, ІНФОРМАЦІЯ_11, № 510510 - ОСОБА_15, ІНФОРМАЦІЯ_12, № 510511 - ОСОБА_16, ІНФОРМАЦІЯ_13, № 510512 - ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_14, № 510513 - ОСОБА_18, ІНФОРМАЦІЯ_15, № 510514 - ОСОБА_19, ІНФОРМАЦІЯ_16, № 510515 - ОСОБА_20, ІНФОРМАЦІЯ_17, №510516 - ОСОБА_21, ІНФОРМАЦІЯ_18, № 510517 - ОСОБА_22, ІНФОРМАЦІЯ_19, № 510518 - ОСОБА_23, ІНФОРМАЦІЯ_20, № 510519 - ОСОБА_24, ІНФОРМАЦІЯ_21, № 510520 - ОСОБА_25, ІНФОРМАЦІЯ_22, № 511443 - ОСОБА_26, ІНФОРМАЦІЯ_23.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 07 березня 2019 року довіреною особою кандидата в Президенти ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_3 до окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 були подані пакети документів щодо кандидатур на членів дільничних виборчих комісій відповідно до діючого законодавства, а саме ЗУ Про вибори Президента України . Зазначеною особою було подано наступні документи: подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць в межах місто Южне, частина Суворовського району міста Одеси (виборчі дільниці № 511366-511373), Великомихайлівський, Захарівський, Роздільнянський райони, частина Біляївського (виборчі дільниці № 510222, 510223, 510230, 510237, 510238, 510241- 510243, 510246, 510248, 510249, 510252, 510257, 510263 - 510265, 510268, 510269, 510276, 510277, 511452), частина Лиманського (виборчі дільниці № 510499 - 510520, 511443) районів. Після передачі документів представник відповідача відмовився видавати довідку про прийняття документів та/або поставити відмітку про приймання усього пакету документів. Після жеребкування та прийняття постанови № 11 від 11.03.2019 року позивачу стало відомо, що кандидатури частини Лиманського району (виборчі дільниці № 510499 - 510520, 511443) подані від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 взагалі не приймали участь у жеребкуванні та відповідно не були подані при формуванні зазначених дільничних виборчих комісій.
Ухвалою суду від 19.03.2019 року о 20 год. 49 хвл. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей встановлених ст. ст.268-273, 277 КАС України та призначено судове засідання на 20.03.2019 року об 11 год. 00 хвл.
20.03.2019 року засобами електронного зв'язку від представника відповідача за вх. № ЕП/2067/19 надійшов відзив на позовну заяву, з огляду на який відповідач не визнає позовні вимоги, вважає вказаний адміністративний позов необґрунтованим та таким, що не належить до задоволення. Представник відповідача зазначає, що 07.03.2019 року довіреною особою кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому округу № 139 ОСОБА_3 подано до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць. Подані 07.03.2019 року, вказаною довіреною особою подання, зареєстровано Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму за вхідними номерами № 95, № 100, № 101, № 102, № 103, № 104. Так, за вхідним № 95 зареєстровано подання на 25 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 510319-510343, за вхідним № 100 зареєстровано подання на 19 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 510894-510912, за вхідним № 101 зареєстровано подання на 29 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 510727-510761, за вхідним № 102 зареєстровано подання на 9 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 511064-511072, за вхідним № 103 зареєстровано подання на 21 кандидатуру до складу дільничних виборчих комісій № 510222, 510223, 510230, 510237, 510238, 510241-510243, 510246, 510248, 510249, 510252, 510257, 510263, 510264, 510265, 510268, 510269, 510276, 510277, за вхідним № 104 зареєстровано подання на 8 осіб до складу дільничних виборчих комісій № 511366-511373. У графі 11 журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_3 поставив власні підписи про передання відповідних подань. 11.03.2019 року Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139, за результатами розгляду подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, що надійшли до виборчої комісії, у тому числі від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2, прийнято рішення про утворення дільничних виборчих комісій та про їх склад, яке оформлене постановою № 11 від 11.03.2019 року. Посилання позивача на порушення членами окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 вимог виборчого законодавства, у зв'язку із тим, що подані від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 кандидатури до складу дільничних виборчих комісій частини Лиманського району (виборчі дільниці № 510499-510520, 511443) не приймали участь у жеребкуванні та не були подані при формуванні зазначених виборчих комісій, не відповідає дійсності, оскільки відповідне подання довіреної особи вказаного кандидата до окружної виборчої комісії не надходило, у зв'язку із чим кандидатури такого кандидата на посаду Президента України до зазначених дільничних виборчих комісій не могли бути включені. Представник відповідача зазначає, що підписи довіреної особи в журналі реєстрації документів свідчать про подання лише тих подань, які зареєстровані в журналі. З приводу відмови у видачі довідки про прийняття документів та/або проставлення відмітки про прийняття документів, позивач чи будь-яка інша особа до відповідача відповідні акти або скарги не подавали.
У якості додатків до відзиву на адміністративний позов представник відповідача вказав: копія аркушів журналу про реєстрацію довіреної особи, копії аркушів журналу про реєстрацію подань, копії подань за вх. № 95, 100, 101, 102, 103, 104, копія довіреності представника. Проте, жодний із перелічених додатків представник відповідача до відзиву на адміністративний позов не надав.
20.03.2019 року від позивача надійшла уточнена позовна заява, згідно з якою позивач конкретизував позовні вимоги, що зазначені у п. 1 та п. 3 прохальної частини позову.
20.03.2019 року від представника відповідача засобами електронного зв'язку за вх. № ЕП/2074/19 надійшли копія постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 від 11.03.2019 року № 11 та протокол засідання Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 від 11.03.2019 року № 5.
Ухвалою суду від 20.03.2019 року суд зобов'язав Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 надати до Одеського окружного адміністративного суду належним чином посвідчені копії аркушів журналу реєстрації подань за 07.03.2019 року у строк до 09 год. 30 хвл. 21 березня 2019 року.
Ухвалою суду від 20.03.2019 року, яка занесена до протоколу судового засідання, суд оголосив перерву до 21.03.2019 року о 10 год. 00 хвл.
21.03.2019 року о 09 год. 00 хвл. від відповідача засобами електронного зв'язку за вх. № ЕП/2097/19 надійшли документи на виконання ухвали суду від 20.03.2019 року.
20.03.2019 року, під час судового розгляду справи сторона позивача позовні вимоги підтримала та просила задовольнити.
Довірена особа ОСОБА_3 під час судового розгляду справи пояснив суду, що 07.03.2019 року близько 18 години 30 хвилин ним було подано до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 сім подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць, серед яких було й подання щодо кандидатур до дільничних виборчих комісій № 510499-510520, 511443. Подання були надані у паперовому вигляді та у цифровому вигляді на оптичному диску. У зв'язку з технічними несправностями диску, ОСОБА_3 залишив подання у паперовому вигляді в комісії та поїхав перезаписати диск. По поверненню до комісії після 23 години, 07.03.2019 року, комісією було прийняті та зареєстровані подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, про що ОСОБА_3 у журналі реєстрації проставлено один підпис. ОСОБА_3 наголошує, що відповідач не надав йому розписку про отримання документів, проте комісією було запропоновано йому самостійно скласти розписку. На вказану пропозицію ОСОБА_3 відмовився, оскільки вважав, що це не його обов'язок, крім того, у комісії була відсутня комп'ютерна техніка, за допомогою якої можливо було виготовити розписку. Дії комісії щодо невидачі розписки позивачем не оскаржувалися. ОСОБА_3 вважав, що всі подані ним документі, комісією зареєстровані. В подальшому, через зайнятість на роботі, ОСОБА_3 особисто не цікавився щодо проведення засідання комісії, за результатом якого було прийнято постанову про утворення дільничних виборчих комісій та затвердження їх складу, на стенді ОВК, з його слів, вказана постанова була відсутня. У зв'язку із наведеними обставинами, лише після ознайомлення з текстом постанови від 11.03.2019 року № 11 на сайті ЦВК, було виявлено порушення прав кандидата на пост Президента України ОСОБА_2
Відповідач у судове засідання не з'явився, належним чином та своєчасно повідомлявся про дату, час і місце судового розгляду, про причини неявки суд не повідомив.
Суд вислухав сторону позивача, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
З огляду на матеріали справи, 07.03.2019 року, Довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_3 надав до Окружної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць.
07.03.2019 року, подані Довіреною особою подання зареєстровано Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму за вхідними номерами № 95, № 100, № 101, № 102, № 103, № 104.
Суд встановив, що за вхідним № 95 комісією о 18 год. 20 хвл. зареєстровано подання на 25 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 510319-510343, за вхідним № 100 після 21 години 20 хвилин комісією зареєстровано подання на 19 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 510894-510912, за вхідним № 101 після 21 години 20 хвилин комісією зареєстровано подання на 29 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 510727-510761, за вхідним № 102 після 21 години 20 хвилин комісією зареєстровано подання на 9 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій № 511064-511072, за вхідним № 103 після 21 години 20 хвилин комісією зареєстровано подання на 21 кандидатуру до складу дільничних виборчих комісій № 510222, 510223, 510230, 510237, 510238, 510241-510243, 510246, 510248, 510249, 510252, 510257, 510263, 510264, 510265, 510268, 510269, 510276, 510277, за вхідним № 104 після 21 години 20 хвилин комісією зареєстровано подання на 8 осіб до складу дільничних виборчих комісій № 511366-511373.
Вказані факти підтверджуються відомостями з Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму, копії сторінок якого за 07.03.2019 року надані суду на виконання ухвали про витребування доказів.
Проте, позивач стверджує, що він подав до комісії всього 7 подань, одне з яких не було зареєстроване, а саме щодо кандидатур до дільничних виборчих комісій: № 510499 - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, № 510500 - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, № 510501 - ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_3, № 510502 - ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_4, № 510503 - ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_5, № 510504 - ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_6, № 510505 - ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_7, № 540506 - ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_8, № 540507 - ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_9, № 510508 - ОСОБА_13, ІНФОРМАЦІЯ_10, № 510509 - ОСОБА_14, ІНФОРМАЦІЯ_11, № 510510 - ОСОБА_15, ІНФОРМАЦІЯ_12, № 510511 - ОСОБА_16, ІНФОРМАЦІЯ_13, № 510512 - ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_14, № 510513 - ОСОБА_18, ІНФОРМАЦІЯ_15, № 510514 - ОСОБА_19 Володимирович, ІНФОРМАЦІЯ_16, № 510515 - ОСОБА_20, ІНФОРМАЦІЯ_17, №510516 - ОСОБА_21, ІНФОРМАЦІЯ_18, № 510517 - ОСОБА_22, ІНФОРМАЦІЯ_19, № 510518 - ОСОБА_23, ІНФОРМАЦІЯ_20, № 510519 - ОСОБА_24, ІНФОРМАЦІЯ_21, № 510520 - ОСОБА_25, ІНФОРМАЦІЯ_22, № 511443 - ОСОБА_26, ІНФОРМАЦІЯ_23.
При цьому, суд зазначає, що позивач двічі надавав суду подання щодо вказаних кандидатур до дільничних виборчих комісій № 510499-510520, 511443, а саме: вперше 19.03.2019 року, у якості додатку до виправленої позовної заяви та 20.03.2019 року у якості додатку до клопотання за вх. № 10047/19.
При цьому, під час розгляду справи представник позивача стверджував, що суду надані саме ті подання, які 07..03.2019 року подавалися до ОВК № 139.
Проте з огляду на роздруківку подання, що була надана суду 19.03.2019 року ОСОБА_26 була подана, як кандидатура до складу дільничної виборчої комісії № 510443, а з огляду на подання, яке було надано 20.03.2019 року - ОСОБА_26 вказана, як кандидатура до складу дільничної виборчої комісії № 511443.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 21 ЗУ Про вибори Президента України , вибори Президента України організовують і проводять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.
Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 22 ЗУ Про вибори Президента України , окружна виборча комісія є юридичною особою. Окружна виборча комісія є комісією вищого рівня щодо усіх дільничних виборчих комісій на території відповідного територіального виборчого округу з питань виборів Президента України.
Дільнична виборча комісія не є юридичною особою. Дільнична виборча комісія є суб'єктом відповідного виборчого процесу, має право звернення у межах своїх повноважень до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ та організацій, їх посадових та службових осіб. Дільнична виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією.
Згідно з ч. 1 ст. 26 ЗУ Про вибори Президента України , окружна виборча комісія щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України: 1) здійснює контроль за додержанням законодавства про вибори Президента України; 2) утворює спеціальні виборчі дільниці у випадках, визначених цим Законом; 3) утворює дільничні виборчі комісії; 4) спрямовує діяльність дільничних виборчих комісій; 5) скликає в разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії; 6) надає правову, організаційно-методичну, технічну допомогу дільничним виборчим комісіям, організовує навчання їх членів з питань організації виборчого процесу; 7) у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, вирішує питання розподілу та використання коштів дільничними виборчими комісіями, контролює забезпечення дільничних виборчих комісій приміщеннями, транспортом, засобами зв'язку; в межах своєї компетенції розглядає і вирішує інші питання матеріально-технічного забезпечення проведення виборів; 8) контролює складання списків виборців і подання їх для загального ознайомлення; 9) сприяє разом з відповідними органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування організації зустрічей кандидатів з виборцями; 10) забезпечує передачу дільничним виборчим комісіям після їх утворення виборчих бюлетенів встановленого зразка, інформаційних плакатів, плакатів, що роз'яснюють порядок голосування та відповідальність за порушення законодавства про вибори Президента України, отриманих від Центральної виборчої комісії, а також виготовлення та постачання бланків іншої документації відповідно до цього Закону; 11) встановлює підсумки голосування по територіальному виборчому округу, складає протокол про підсумки голосування та надсилає його до Центральної виборчої комісії; 12) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним у випадках, передбачених цим Законом; 13) забезпечує проведення повторного голосування відповідно до рішення Центральної виборчої комісії про призначення повторного голосування по виборах Президента України, а також проведення повторних виборів відповідно до цього Закону; 14) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів у Президенти України, від партій - суб'єктів виборчого процесу, від громадських організацій у відповідному територіальному окрузі; 15) забезпечує передачу дільничним виборчим комісіям після їх утворення отриманих від Центральної виборчої комісії печаток цих комісій та штампів "Вибув" дільничних виборчих комісій;16) розглядає в межах своїх повноважень звернення, заяви і скарги щодо організації та проведення виборів у межах територіального виборчого округу, а також звернення, заяви і скарги на рішення та дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій та/або їх членів і приймає щодо них рішення; 17) заслуховує інформацію дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування з питань підготовки і проведення виборів Президента України; 18) забезпечує передачу на зберігання до відповідної державної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією; 19) здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.
Приписами ч. 1 ст. 24 ЗУ Про вибори Президента України , дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дев'яти осіб.
На виборчих дільницях, де кількість виборців не перевищує п'ятдесяти осіб, дільнична виборча комісія може утворюватися у складі голови, секретаря та двох - чотирьох членів комісії.
Приписами ч. ч. 2,6 ст. 24 ЗУ Про вибори Президента України передбачено, що право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) мають кандидати на пост Президента України. Подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вноситься до окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів за підписом довіреної особи кандидата на пост Президента України у загальнодержавному або відповідному територіальному виборчому окрузі.
Форма подання до складу дільничної виборчої комісії затверджується Центральною виборчою комісією не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів. У поданні зазначаються: 1) прізвище, ім'я та по батькові особи; 2) дата народження; 3) громадянство; 4) місце проживання та адреса житла особи, а також її контактні телефони; 5) володіння державною мовою; 6) освіта; 7) місце роботи та займана посада особи; 8) наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій; 9) відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята у встановленому законом порядку.
До подання додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кожної запропонованої особи, а також заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії та про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах. Кандидатури до складу дільничної виборчої комісії можуть бути відхилені лише з підстав порушення вимог частин шостої, дев'ятої, десятої цієї статті, частини третьої статті 29 цього Закону.
Згідно з ч. ч. 8, 14 ст.24 ЗУ Про вибори Президента України , у разі якщо у встановлений частиною другою цієї статті строк не надійшли подання щодо складу дільничної виборчої комісії або якщо кількість запропонованих до складу виборчої комісії осіб становить менше дев'яти осіб, дільнична виборча комісія утворюється окружною виборчою комісією за поданням її голови на підставі пропозицій членів цієї комісії у кількості дев'яти осіб, з обов'язковим урахуванням усіх поданих кандидатур від кандидатів на пост Президента України. Кандидатури до складу дільничної виборчої комісії у цьому випадку можуть бути запропоновані голові окружної виборчої комісії іншими членами цієї комісії.
У разі необхідності, для забезпечення дільничними виборчими комісіями належної підготовки та проведення виборів, у тому числі в день голосування, окружна виборча комісія може збільшити склад дільничної виборчої комісії до вісімнадцяти осіб за поданням голови відповідної окружної виборчої комісії на підставі пропозицій членів цієї комісії.
Рішення про утворення дільничної виборчої комісії та про її склад, а також рішення про зміни в її складі, прийняті відповідно до вимог цього Закону, підлягають оприлюдненню в засобах масової інформації у відповідному регіоні не пізніш як на третій день з дня їх прийняття.
Суд зазначає, що позивач не надав суду жодних доказів на підтвердження факту отримання Окружною виборчою комісією з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі № 139 семи подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, а не шести, як про це зазначає відповідач. Тоді як відповідач, як суб'єкт владних повноважень, виконав свій обов'язок, передбачений ч. 2 ст. 77 КАС України та надав суду докази щодо отримання від позивача саме шести, а не семи подань.
Суд звертає увагу, що з огляду на копії аркушів з журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму, вказані аркуші містять записи за 07.03.2019 року з 86 по 106 порядкові номери. Журнал не містить виправлень. Номери, за якими зареєстровані документи, вказані по порядку. Журнал містить підписи ОСОБА_3 щодо кожного зареєстрованого подання за № № 95,100,101,102,103,104. Тобто, ОСОБА_3 проставив у журналі шість підписів щодо подачі, 07.03.2019 року, подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій. Тоді як, під час судового розгляду справи позивач стверджував, що він лише один раз розписався у журналі, що свідчить про надання ОСОБА_3 під час розгляду справи неправдивих відомостей.
Наявність у журналі шести підписів позивача за фактом надання до комісії подань, на думку суду, і свідчить про те, що позивач надав до комісії всього шість подань.
Той факт, що на оптичному диску, що записаний 19.03.2019 року та наданий до суду, міститься сім подань, які датовані 07.03.2019 року, на думку колегії суддів, не доводить факту подання до комісії 07.03.2019 року саме семи подань за відсутності інших доказів та наявності доказів, наданих ОВК № 139, які спростовують доводи позивача.
Щодо посилання позивача на факт ненадання Окружною виборчою комісією з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі № 139 розписки про отримання від Довіреної особи подань, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з п. 5.2, 5.4, 5.17 Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 (далі - Порядок № 350), факт порушення яких просить встановити позивач, документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар або інший визначений комісією член комісії.
Документи, заяви, скарги реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму (додаток 3). Особа, яка подає документи до виборчої комісії, складає розписку, в якій вказує своє прізвище, ім'я, по батькові, короткий опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів, дату та час їх подання. Розписка зберігається разом із поданими документами.
Документи, що надходять до комісії телеграфним або факсимільним зв'язком чи електронною поштою, також реєструються.
Не реєструються в комісії анонімні, особисті, вітальні листи, запрошення, що надходять на адресу комісії.
Контроль за виконанням документів, який передбачає безпосередню перевірку і коригування процесу виконання, облік та аналіз результатів виконання документів, що є на контролі, дотримання установленого терміну, здійснює секретар комісії.
Про виконання документів робиться відмітка у відповідній графі журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму (додаток 3), журналу обліку особистого прийому громадян у виборчій комісії та комісії з референдуму (додаток 4).
З огляду на наведені положення Порядку № 350, саме особа, яка подає до виборчої комісії документи, складає розписку, в якій вказує своє прізвище, ім'я, по батькові, короткий опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів, дату та час їх подання.
Як повідомив ОСОБА_3 членами комісії при прийнятті подань, йому було запропоновано скласти розписку, проте ОСОБА_3 відмовився це вчинити.
Колегія суддів зазначає, що оскільки обов'язок скласти розписку належить особі, яка подає до комісії документи, доводи позивача з приводу невидачі йому розписки комісією є необґрунтованими та помилковими, а відмова позивача скласти розписку на пропозицію комісії, на думку суду, свідчить про недбале ставлення позивача до своїх обов'язків як Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2
При цьому, твердження сторони позивача, що комісія не мала повноважень прийняти взагалі подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій без розписок, суперечить вимогам ч. 6 ст.24 Закону України Про вибори Президента України , з огляду на яку відсутність розписки - не є підставою для відхилення кандидатур або повернення подання.
Суд, також, не погоджується з твердженнями сторони позивача, щодо обов'язку окружної виборчої комісією фактично контролювати довірену особу, оскільки право писати скарги, заяви, складати акти щодо протиправних дій або бездіяльності виборчих комісій належить саме позивачу. Тоді як, під час розгляду справи встановлено, що позивач у період з 07.03.2019 року по 16.03.2019 року, жодні дії або бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі № 139 не оскаржував.
Суд зазначає, що з урахуванням вищевикладеного, Окружною виборчою комісією з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі № 139, не порушувалося виборче законодавство: п. 5.2, 5.4, 5.17 Порядку № 350 та ч. 1 ст. 26 ЗУ Про вибори Президента України , оскільки позивач самостійно відмовився скласти розписку про подання до комісії документів, а шість подань, які були надані до комісії зареєстровані у встановленому законодавством порядку. З приводу сьомого подання, суд встановив відсутність доказів щодо фактичного отримання вказаного подання комісією.
Частина 1 ст. 26 ЗУ Про вибори Президента України містить загальний перелік повноважень окружної виборчої комісії, які стосуються не лише підготовки до виборів, а й визначення результатів виборів, проведення повторного голосування та інше.
При цьому, позивач не зазначає, яке саме із повноважень, визначених ч. 1 ст. 26 ЗУ Про вибори Президента України , не виконано відповідачем чи виконано з порушеннями законодавства, тоді як в рамках розгляду вказаного спору, що виник між сторонами, суд не встановив порушень з боку Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 вимог ч. 1 ст. 26 ЗУ Про вибори Президента України . Тому, вимога про встановлення факту порушення виборчого законодавства до задоволення не належить.
З огляду на встановлені обставини, колегія суддів робить висновок про відповідність оскаржуваної постанови Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 від 11.03.2019 року № 11 вимогам ч.2 ст.2 КАС України та про відсутність підстав для її скасування, а також, відсутність підстав для зобов'язання комісії включити до складу дільничних виборчих комісій кандидатури від кандидата на пост Президента України ОСОБА_2, що наведені у п. 3 позовних вимог.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За звернення до суду із вказаним позовом, позивач при поданні позовної заяви не сплатив судовий збір, у зв'язку з чим у відповідності до вимог ч. 9 ст. 273 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з позивача до спеціального фонду Державного бюджету судовий збір у розмірі 2305,20 грн. (1921, 00 х 0,4 х 3) за три вимоги немайнового характеру.
Таким чином, суд робить висновок, що адміністративний позов не належить до задоволення.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 242, 245, 246, 268-273, 277 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 про встановлення факту порушення виборчого законодавства, скасування постанови № 11 від 11.03.2019 року, постановлення рішення, яким зобов'язати відповідача включити подані кандидатури до складу дільничних виборчих комісій.
Стягнути з Довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_3 несплачений судовий збір за подачу позовної заяви у розмірі 2305,20 грн. (дві тисячі триста п'ять гривень двадцять копійок) до спеціального фонду Державного бюджету України за наступними реквізитами: отримувач коштів УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101 ; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача 34310206084032 ; код класифікації доходів бюджету 22030101.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст. 272 Кодексу адміністративного судочинства України.
Порядок та строки подання апеляційної скарги на рішення суду передбачено ст. 278 КАС України.
Позивач - Довірена особа кандидата на пост Президента ОСОБА_2 у територіальному виборчому окрузі № 139 - ОСОБА_3 (АДРЕСА_1).
Відповідач - Окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 139 (вул. Привокзальна, 14, м. Роздільна, Одеська обл.., 67400, код ЄДРПОУ: 42838015).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 21.03.2019 року.
Головуючий суддя Н.В. Бжассо
Суддя В.В.Андрухів
Суддя М.М. Кравченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2019 |
Оприлюднено | 22.03.2019 |
Номер документу | 80604515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні