Постанова
від 24.03.2019 по справі 420/1554/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 березня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/1554/19

Суд 1 інстанції: Бжассо Н.В., Андрухів В.В., Кравченко М.М. Дата і місце ухвалення: 21.03.2019р., м.Одеса Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук'янчук О.В.

суддів - Бітова А.І.

- Ступакової І.Г.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 березня 2019 року по справі за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №139 про встановлення факту порушення виборчого законодавства, скасування постанови №11 від 11.03.2019 року, постановлення рішення про включення поданих кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, -

В С Т А Н О В И Л А :

Довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №139, в якому, з урахуванням уточнення 20.03.2019р. позовних вимог, просив суд:

- встановити факт порушення пунктів 5.2, 5.4 та 5.17 Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії №350 від 15 вересня 2009 року, а також частини 1 статті 26 Закону України Про вибори Президента України членами Окружної виборчої комісії з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі №139;

- скасувати постанову №11 від 11.03.2019р. в частині утворення дільничних виборчих комісій, а саме частини Лиманського району (виборчі дільниці №510499-510520, 511443);

- постановити рішення, яким зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу №139 включити до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць (виборчі дільниці №510499-510520, 511443) наступні кандидатури від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5: №510499 - ОСОБА_7, №510500 - ОСОБА_8, №510501 - ОСОБА_9, №510502 - ОСОБА_10, №510503 - ОСОБА_11, №510504 - ОСОБА_12, №510505 - ОСОБА_13, №540506 - ОСОБА_14, №540507 - ОСОБА_15, №510508 - ОСОБА_16, №510509 - ОСОБА_17, №510510 - Ґонтар ОСОБА_18, №510511 - ОСОБА_19, №510512 - ОСОБА_20, №510513 - ОСОБА_21, №510514 - ОСОБА_22, №510515 - ОСОБА_23, №510516 - ОСОБА_24, №510517 - ОСОБА_25, №510518 - ОСОБА_26, №510519 - ОСОБА_27, №510520 - ОСОБА_28, №511443 - ОСОБА_29.

Позов обґрунтовував тим, що на виконання вимог ч.2 ст.24 Закону України Про вибори Президента України 07.03.2019р. довіреною особою кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 подано до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №139 подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць в межах міста Южне, частина Суворовського району міста Одеси (виборчі дільниці №511366-511373), Великомихайлівський, Захарівський, Роздільнянський райони, частина Біляївського (виборчі дільниці №510222, 510223, 510230, 510237, 510238, 510241- 510243, 510246, 510248, 510249, 510252, 510257, 510263 - 510265, 510268, 510269, 510276, 510277, 511452) та частина Лиманського (виборчі дільниці №510499 - 510520, 511443) районів. Довідку про прийняття документів представник відповідача надати відмовився, як і поставити відмітку про їх прийняття. Після ознайомлення на офіційному сайті Центральної виборчої комісії з прийнятою відповідачем постановою №11 від 11.03.2019р. Про утворення дільничних виборчих комісій з виборів Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року позивачу стало відомо, що подані від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 кандидатури до складу дільничних виборчих комісій частини Лиманського району (виборчі дільниці №510499 -510520, 511443) взагалі не приймали участь у жеребкуванні та, відповідно, не були подані при формуванні зазначених дільничних виборчих комісій. Позивач вважає, що прийняття подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць відповідачем здійснено з порушення Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії №350 від 15 вересня 2009 року, що призвело до позбавлення кандидатур від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 взяти участь у роботі у складі дільничних виборчих комісій частини Лимарського району.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21.03.2019р. в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, 22.03.2019р. довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не повне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення від 21.03.2019р. з прийняттям нового судового рішення - про задоволення позову.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не з'ясовано: чому голова, заступник або секретар окружної виборчої комісії не приймали документи від довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5, як це передбачено п.5.2 постанови ЦВК №350; який чином відповідачем визначені члени окружної виборчої комісії, уповноваженні на прийняття та реєстрацію документів, та кого саме було уповноважено на здійснення відповідних дій; чи мало місце видалення з електронного носія подання щодо кандидатур до складу звичайних дільничних виборчих комісій від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139; чи можуть члени окружної виборчої комісії обґрунтувати зникнення поданого позивачем подання по частині Лиманського району та чи знаходили вони таке подання.

Також, апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не з'ясовано обставини реєстрації відповідачем поданих позивачем подань не одночасно, а з проміжком у часі та нумерації вхідної кореспонденції.

Учасники справи у судове засідання не з'явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста їх участь в судовому засіданні не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до п.2 ч. 1 ст. 311 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та учасників справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Порядок утворення дільничних виборчих комісій для виборів Президента України регулюється статтею 24 Закону України Про вибори Президента України , частиною 1 якої передбачено, що дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дев'яти осіб.

Приписами ч.ч. 2, 6 ст.24 Закону передбачено, що право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) мають кандидати на пост Президента України. Подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вноситься до окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів за підписом довіреної особи кандидата на пост Президента України у загальнодержавному або відповідному територіальному виборчому окрузі.

З вказаних норм слідує, що дільничні виборчі комісії утворюються окружними виборчими комісіями виключно на підставі подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій за принципом по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата на пост Президента України. За відсутності відповідного подання від кандидата на пост Президента України кандидатури від такого кандидата не включаються до складу дільничної виборчої комісії.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 07.03.2019р. довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 надав до окружної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць.

Вказані подання зареєстровано відповідачем в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму за вхідними номерами №95, №100 - 104, що підтверджується відомостями з Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму, копії сторінок якого за 07.03.2019р. наявні в матеріалах справи. Зі змісту відповідного журналу вбачається, що:

- за вх. №95 комісією о 18:20 год. зареєстровано подання на 4 арк. на 25 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій №510319-510343;

- за вх. №100 після 21:20 год. зареєстровано подання на 5 арк. на 19 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій №510894-510912;

- за вх. №101 після 21:20 год. зареєстровано подання на 8 арк. 29 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій №510727-510761;

- за вх. №102 після 21:20 год. зареєстровано подання на 2 арк. на 9 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій №511064-511072;

- за вх. №103 після 21:20 год. зареєстровано подання на 3 арк. 21 кандидатуру до складу дільничних виборчих комісій №№510222, 510223, 510230, 510237, 510238, 510241-510243, 510246, 510248, 510249, 5Г0252, 510257, 510263, 510264, 510265, 510268, 510269, 510276, 510277;

- за вх. №104 після 21:20 год. зареєстровано подання на 2 арк. 8 осіб до складу дільничних виборчих комісій №511366-51137.

Відомості про реєстрацію 07.03.2019р. подання позивача на 4 арк. на 23 кандидатури до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць №510499 - 510520, 511443 в Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму відсутні.

При зверненні з позовом до суду позивач зазначає про подання ним до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №139 всього 7 подань, одне з яких, а саме щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць в межах частини Лиманського району (виборчі дільниці №510499 - 510520, 511443), в порушення Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії №350 від 15 вересня 2009 року, не зареєстроване та, як наслідок, відповідні кандидатури не брали участі у жеребкуванні.

Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, визнав недоведеними такі твердження позивача з підстав ненадання ним жодного належного доказу на підтвердження факту отримання Окружною виборчою комісією з виборів Президента України у територіальному виборчому окрузі № 139 семи подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, а не шести, як про це зазначає відповідач.

При цьому, суд першої інстанції врахував, що Журнал реєстрації заяв містить підписи ОСОБА_6 щодо кожного зареєстрованого подання за №№ 95,100,101,102,103,104, тобто шість підписів щодо подачі 07.03.2019р. подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій. Зазначене, за висновками суду першої інстанції, підтверджує надання до комісії саме шести подань.

Посилання позивача на порушення відповідачем пунктів 5.2, 5.4 та 5.17 Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії №350 від 15 вересня 2009 року, та частини 1 статті 26 Закону України Про вибори Президента України суд першої інстанції визнав такими, що ґрунтуються на помилковому тлумаченні вказаних норм без вказівки у чому саме полягає відповідне порушення.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Правила документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів визначено Порядом ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженим Постановою Центральної виборчої комісії №350 від 15 вересня 2009 року, главою 5 якого встановлено порядок реєстрації та розгляду документів, заяв і скарг, що надходять до комісії.

Згідно п.5.2 Порядку №350 документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар або інший визначений комісією член комісії.

Відповідно до п.5.4 Порядку №350 документи, заяви, скарги реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму. Особа, яка подає документи до виборчої комісії, складає розписку, в якій вказує своє прізвище, ім'я, по батькові, короткий опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів, дату та час їх подання. Розписка зберігається разом із поданими документами. Документи, що надходять до комісії телеграфним або факсимільним зв'язком чи електронною поштою, також реєструються. Не реєструються в комісії анонімні, особисті, вітальні листи, запрошення, що надходять на адресу комісії.

Пунктом 5.17 Порядку №350 визначено, що контроль за виконанням документів, який передбачає безпосередню перевірку і коригування процесу виконання, облік та аналіз результатів виконання документів, що є на контролі, дотримання установленого терміну, здійснює секретар комісії. Про виконання документів робиться відмітка у відповідній графі журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму, журналу обліку особистого прийому громадян у виборчій комісії та комісії з референдуму.

В апеляційній скарзі апелянт посилається на те, що судом першої інстанції не надано правової оцінки його доводам, що в порушення вказаних пунктів Порядку №350 подання від довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 07.03.2019р. не приймав ні голова виборчої комісії, а ні його заступник чи секретар.

Колегія суддів не приймає до уваги такі доводи апелянта, оскільки п.5.2 Порядку №350 передбачено право прийняття документів, які надходять до виборчої комісії, також і будь-яким іншим членом комісії визначеним такою комісією.

При цьому, а ні Порядком №350, а ні Законом України Про вибори Президента України не передбачено спеціального порядку визначення виборчою комісією члена такої комісії, уповноваженого на прийняття та реєстрацію документів та звернень, що надходять до виборчої комісії, а також повідомлення про таких осіб учасникам виборчого процесу

Єдиною умовою при прийнятті документів п.5.2 Порядку №350 встановлює, що це має бути голова комісії, заступник голови комісії, секретар або інший визначений комісією член комісії. При цьому, ні в суді першої, а ні в суді апеляційної інстанцій позивач не заперечував факт прийняття та реєстрації поданих ним документів особою, яка являється членом Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №139.

Щодо посилань апелянта на ненадання відповідачем розписки з описом поданих документів, то, як правильно зазначив суд першої інстанції, п.5.4 Порядку №350 передбачає оформлення та подання відповідної розписки особою, яка подає документи до виборчої комісії, а не представником виборчої комісії.

Більше того, судом першої інстанції встановлено, а апелянтом не заперечується, що членами комісії при прийнятті подань ОСОБА_6 було запропоновано скласти розписку, проте останній відмовився це зробити. Відсутність розписки щодо поданих документів, у відповідності до вимог ч.6 ст.24 Закону України Про вибори Президента України , не є підставою для відхилення кандидатур або повернення подання.

Також, колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на те, що судом першої інстанції не з'ясовано хто знаходився у період з 17:30 год. до 23:59 год. 07.03.2019р. на території ОВК, чи допускають члени ОВК заволодіння подання іншими особами або його зникнення/втрату членами комісії тощо, оскільки Окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу №139 заперечує сам факт подання довіреною особою семи подань, а не шести, і судом першої інстанції, з яким погоджується суд апеляційної інстанції, визнано такі твердження відповідача такими, що підтвердженого належними та допустимими доказами. Зокрема, копією Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму підтверджено реєстрацію шести подань, які надійшли від ОСОБА_6 і у відповідних графах якого міститься підпис позивача.

Колегія суддів враховує, що від позивача не надходили до виборчої комісії будь-які заяви чи скарги щодо відмови особи, яка здійснює реєстрацію документів, зареєструвати подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць в межах частини Лиманського району (виборчі дільниці №510499 - 510520, 511443).

Безпідставними колегія суддів вважає посилання апелянта на те, що подані довіреною особою кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 подання зареєстровано не одночасно, а з проміжком у часі та нумерації, оскільки апелянт не зазначає, яку саме норму Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів порушено відповідачем при здійсненні таких дій.

Колегія суддів критично ставиться до посилань апелянта на те, що з наданої відповідачем копії Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму не вбачається з якого порядкового номеру починається та яким порядковим номером закінчується реєстрація вхідних заяв за 07.03.2018р., оскільки з наданого на виконання ухвали суду від 20.03.2019р. витягу з Журналу слідує, що реєстрація вхідних заяв 07.03.2019р. здійснювалася виборчою комісією з 86 по 106 порядкові номери.

При не доведенні позивачем факту подання 07.03.2019р. до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №139 подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць в межах частини Лиманського (виборчі дільниці №510499 - 510520, 511443) району та факту порушення ОВК при реєстрації поданих документів вимог Порядку №350 відсутні підстави для задоволення вимог позову про скасування постанови №11 від 11.03.2019р. та зобов'язання включити до складу дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних виборчих дільниць №510499-510520, 511443 кандидатури від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5.

Інші доводи апеляційної скарги є не суттєвими, правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги та скасування рішення суду першої інстанції від 21.03.2019р. колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

При відкритті апеляційного провадження у справі апелянтом не сплачено судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції у розмірі, встановленому Законом України Про судовий збір (три позовні вимоги немайнового характеру, що подані фізичною особою), а тому, на підставі ч.9 ст.273 КАС України, з довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 підлягає стягненню судовий збір в сумі 3457,80 грн.

Керуючись ст.ст. 271, 272, 273, 308, 311, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 березня 2019 року залишити без змін.

Стягнути з довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №139 ОСОБА_6 несплачений судовий збір за подачу апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції у розмірі 3457,80 (три тисячі чотириста п'ятдесят сім гривень 80 копійок) грн. до спеціального фонду Державного бюджету України за наступними реквізитами: отримувач коштів - ГУК у м. Києві / м. Київ / 22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача - 31211256026001, код класифікації доходів бюджету - 22030106.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий суддя: О.В. Лук'янчук

Судді: А.І. Бітов

І.Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2019
Оприлюднено24.03.2019
Номер документу80634008
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/1554/19

Постанова від 24.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 23.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 23.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 21.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 19.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Постанова від 19.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 18.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 17.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні