Ухвала
від 27.03.2019 по справі 400/2582/18
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про закриття провадження в адміністративній справі

27 березня 2019 р. № 400/2582/18 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельника О.М., при секретарі судових засідань Бондарь В.О.,

представників позивача: від позивача: Фабрикової Т.М., Трушнікова М.М.,

від відповідача: Панкул І.В., Русс С.М., розглянув у відкритому судовому засіданні клопотання в адміністративній справі

за позовом:Приватного підприємства " Редакція газети "Рідне прибужжя", вул. Нікольська, 46,44, м.Миколаїв,54001

до відповідача:Миколаївської обласної державної адміністрації, вул. Адміральська, 22, м.Миколаїв,54001

про:визнання дій та бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:

В провадженні Миколаївського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Приватного підприємства " Редакція газети "Рідне прибужжя" до Миколаївської обласної державної адміністрації про визнання дій та бездіяльності Миколаївської обласної державної адміністрації протиправними в частині порушень ч. 2 ст. 9 Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації" та зобов'язання її передати у оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій реформованому суб'єкту господарювання, приватному підприємству "Редакція газети "Рідне Прибужжя", нерухомого майна, яке перебувало на балансі редакції, а саме нежитлових приміщень за адресою: вул. Нікольська, буд. 46, 44, м. Миколаїв.

В судовому засіданні представником Відповідача заявлено клопотання про закриття провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог про зобов'язання облдержадміністрації вчинити певні дії, а саме: передати в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій реформованому суб'єкту господарювання - приватному підприємству Редакція газети Рідне Прибужжя нерухомого майна, яке перебувало на балансі редакції, а саме нежитлових приміщень за адресою: м. Миколаїв, вул. Нікольська, 44, 46. З тих підстав, щ дана позовна вимога не є публічно-правовим спором та не підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства, а має розглядатись господарським судом.

Представник Позивача заперечував проти задоволення клопотання, вважає, що спір є публічно-правовим, витікає з владних повноважень Відповідача, тому має розглядатись адміністративним судом.

Суд заслухав думку представників сторін, та дійшов висновку про необхідність задоволення клопотання з огляду на таке.

Згідно із частиною першою статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 4 КАС публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Також пунктом 7 частини першої статті 4 КАС визначено, що суб'єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Водночас при визначенні предметної юрисдикції справи суд має виходити із суті права/інтересу, за захистом якого особа звертається до суду, та мети звернення з позовом, оскільки саме такі критерії розмежування належності спору до тієї чи іншої юрисдикції дають змогу найбільш ефективно захистити порушене право позивача, аніж розмежування юрисдикції виключно на підставі участі у спорі органу місцевого самоврядування.

При цьому визначальною ознакою приватноправових відносин є наявність майнового чи особистого немайнового інтересу. Оспорювані або невизнані майнові або права та інтереси підлягають захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення такого права або інтересу призвели дії чи бездіяльність органу державної влади.

Відповідно до частини першої статті 2 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК) завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов'язаних зі здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Згідно із частиною другою статті 4 ГПК юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Пунктом 6 частини першої статті 20 ГПК визначено, що господарські суди розглядають інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права.

Згідно зі статтею 2 Господарського кодексу України (далі - ГК) учасниками відносин у сфері господарювання є суб'єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб'єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Отже, сама по собі участь органу державної влади у спірних правовідносинах не дає підстав для віднесення такого спору до категорії публічно-правових, оскільки визначальною ознакою для встановлення юрисдикції, до якої має бути віднесено спір, є суть права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа.

Звертаючись з цим позовом, приватне підприємство "Редакція газети "Рідне Прибужжя" намагається захистити свій майновий інтерес щодо об'єкту нерухомого майна, який перебував на його балансі, він в ньому розміщувався і відповідно до ч.2 статті 9 Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації має переважне право на отримання його в оренду строком не менше ніж на 15 років.

Статтею 187 ГК визначено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. При цьому, відповідно до статті 287 ГК , одним із видів господарських договорів є договір про оренду державного або комунального майна.

При цьому відповідно до положень статті 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України (далі - матеріали), відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону. У разі відмови в укладенні договору оренди, а також неодержання відповіді у встановлений термін заінтересовані особи мають право звернутися за захистом своїх інтересів до суду.

На підставі викладеного, враховуючи те, що фактично предметом спору у даній справі формально є захист порушеного цивільного права, суд дійшов висновку про те, що позов має розглядатися за правилами господарського судочинства.

Згідно з частиною першою статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 238, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, -

У Х В А Л И В:

Закрити провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог про зобов'язання Миколаївської обласної державної адміністрації вчинити певні дії, а саме: передати в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій реформованому суб'єкту господарювання - приватному підприємству Редакція газети Рідне Прибужжя нерухомого майна, яке перебувало на балансі редакції, а саме нежитлових приміщень за адресою: м. Миколаїв, вул.Нікольська, 44, 46.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення (підписання) суддею в порядку ст. 256 КАС України.

Апеляційна скарга на цю ухвалу може бути подана до П'ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом п'ятнадцяти днів з дня її проголошення в порядку, визначеному ст.ст. 295-297 з урахуванням п. 15.5. Перехідних положень КАС України.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2019
Оприлюднено27.03.2019
Номер документу80720354
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/2582/18

Рішення від 04.04.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 28.12.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні